eitaa logo
حکمت و حکومت
220 دنبال‌کننده
382 عکس
150 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
فیلمی را از یکی کانالها مشاهده کردم که تعدادی از نیروهای اکراینی در یک فضای مین گذاری وارد شده بودند هر چند دقیقه مینی منفجر میشد و یک یا دو پا قطع میشد. صحنه بسیار رقت انگیز و متاثر کننده ای بود. دیدن صحنه هایش خیلی سخت بود. با دیدن این صحنه ها به یاد خاطراتی افتادم از رزمندگان ما که چگونه داوطلبانه وارد میدان مین می شدند و معبر را برای بقیه باز میکردند. واقعا رشادت های دفاع مقدس فوق تصور ما است.
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف ❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی درباره‌ی این حدیث: «شنا، اسب‌سواری و تیراندازی را به فرزندانتان بیاموزید.» می‌فرمود: «مقصود از شنا این است که در دریای عمیق شنا کنند و در آن غرق نشوند.🏊 ✅مقصود از اسب‌سواری این است که یاد بدهید چگونه بدن را برانند که سر کشی نکند و اختیار آن‌ها را به دست نگیرد و آن‌قدر این‌سو و آن‌سو نکشاند که آن‌ها را خسته و درمانده کند و آخرالامر هم بر زمین بزند و بکشد. 🔰مقصود از تیراندازی این است که یاد بدهید چگونه دعا را به هدف بزنند. ⬅️ اگر این سه تا را یاد گرفتی، دیگر خدا را ببر و به این کاری نداشته باش که چیزی گیرت می‌آید و روزی‌ات زیاد می‌شود یا کم می‌شود.» 📚(مصباح الهدی، ص 460)
حکمت و حکومت
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف ❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی درباره‌ی این حدیث: «شنا، اسب‌سواری و تیرا
به لحاظ روش شناسی این نکته قابل تامل است که آموزه های دینی و وحیانی دارای "لایه ها و بطون" هستند لذا اهلش میتوانند از لایه های ظاهری آن به لایه های باطنی آن منتقل شوند. انتقال از ظاهر روایت به باطن روایت صرفا به این صورت نیست که "امور ظاهری انسان" به "امور باطنی، معنوی و غیبی انسان" منتقل شویم. گاهی یک آیه یا روایت "فردی" فهمیده شده است اما در بطن خود یک معنای "اجتماعی و سیاسی" دارد. و گاهی یک آیه یا روایت جمعی فهمیده شده ولی در بطن خود معنای فردی و نفسی دارد. مثلا در این برداشت شهید مطهری از آیه شریفه دقت بفرمایید. آیه ای که ما عمدتا از آن معنای نفسی و فردی برداشت میکردیم ایشان برداشت اجتماعی کرده است: "بزرگترین استعمار، استعمار فکری است و بزرگترین زیان، نبودنِ استقلال فکری برای یک ملت است. وای به حال یک ملت که خود را در روح و احساساتْ فقیر و بیچاره ببیند و به حالی درآید که مثَل مشهور درباره او صدق کند: «الاغ مرده دیگران برای او قاطر است». این است ملتی که حیثیت و شرف انسانی (یعنی همان چیزی که مبنای اصلی حقوق بشری است) را باخته است. «قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم‏». این است اثر آن تبلیغاتی که سالها به عناوین مختلف القاء کردند که اگر ایرانی می‌خواهد سعادتمند شود باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی شود. (استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج‏۱۱، ص۵۴۰)" ایشان از "خسروا انفسهم" خودباختگی اجتماعی و فرهنگی برداشت کرده است که یک برداشت اجتماعی از آیه شریفه است.
🔸امام حسین (ع) سیدِ سیدالشهداهاست روایتی است به این معنا که اگر کسی در برابر کسانی که ضربه به دین میزنند و از ستمگران تاریخ اسلام هستند، بایستد و حرف حق را بزند و ستمگران او را بکشند و به حسب ظاهر از بین برود یک «لقب خاص الهی» دارد. این روایت را از عامه نقل میکنم و به منابع شیعی کاری ندارم. این روایت در صحیح ترمذی آمده و حتی تصریح میکند که سند این روایت، صحیح است. پیامبر می فرماید: ...«رَجُلٌ قَامَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرِ فَأَمَرَهُ وَنَهَاهُ»؛ شخصی که در مقابل حاکم ستمگر قیام کند و او را به معروف امر کند و از منکر نهی نماید؛ «فَقَتَلَهُ»؛ و در همین راه به دست آن ستمگر کشته شود؛ او هم سيد الشهدا است پس حضرت یک قاعده کلی را بیان کردند. بنابراین این تعبیر[سيد الشهداء] درباره امام حسین ع، یک تعبیر شخصی نیست. این درست است که هر کدام از شهدا از نظر منزلت و جایگاه معنوی شان دارای مراتب مختلف هستند، اما کسانی که برای اقامه دین قیام کنند و شهید شوند سیدالشهدا هستند و در رأس همهٔ آن ها امام حسین ع است؛ باید گفت: «امام حسین، سیّدِ سيّدالشهداها است»؛ چون امام حسین ع با آن شرایط و وضعی که بود، قیام کرد و در تاریخ نظیر نداشت. کتاب سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص۱۶۵ (با تلخیص) ------------- متن روایت: عنه صلى الله عليه و آله :سَيِّدُ الشُّهَداءِ : حَمزَةُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ ، و رَجُلٌ قامَ إلى إمامٍ جائرٍ فأمَرَهُ و نَهاهُ فقَتَلَهُ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سرور شهيدان، [يكى ]حمزه فرزند عبد المطلب است و [ديگرى ]مردى است كه در برابر پيشوايى ستمگر بر پا خيزد و او را امر و نهى كند و آن پيشوا او را بكشد. الترغيب و الترهيب : ۳/۲۲۵/۸ @hekmatvahokumat
🔸استدلال به ولایت فقیه بر اساس خطبه امام حسین (ع) در مِنا به این جملات از خطبه میرسیم به اعتبار آن عناوینی که داشتند[که به عنوان عالم دینی شناخته می شدند]، به آنها خطاب فرمود: وَأَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةٌ لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ»؛ مصیبت شما از همه مردم سهمگین تر است؛ چرا؟ چون مقام و منزلت علماییتان را از شما بازگرفتند. در حقیقت حکومت باید در دست دانشمندان روحانی باشد. [عالمان دین] امین حدود الهی هستند جایگاهی که مربوط به شما بود را از شما گرفتند تا اینجا امام حسین بیان می کنند که کسانی که در جامعه چهره دینی هستند و مردمان خیر خواه اندرزگو و دلسوز جامعه معرفی شده اند در مقابل آبروی الهی که خداوند به آنها در سطح اجتماع داده است، وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. امام حسین ع می فرماید: این جایگاهی که در جامعه داشتید از شما گرفتند. حضرت در ادامه می فرماید: «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»؛ مجاری امور که در اینجا مطرح است امور اداره کردن جامعه است. به تعبیر ما اطلاق هم دارد. از آن جملاتی است که فقها در مباحث فقهیه آن را مطرح کرده و برای اثبات بحث «ولایت فقیه» به آن استدلال میکنند. «مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَالْأَحْكامِ»؛ یعنی تمام اموری که با آن، جامعه اداره می شود؛ چه صدور احکام قضایی باشد، چه اجرایی باشد و چه تقنینی هر چه که باشد باید به دست دانشمندان روحانی باشد؛ چون آنها امین حقوق الهی و دانای به حلال و حرام دینی هستند؛ یعنی باید هر سه رابطه تقنینی اجرایی و قضایی باید به دست علمای دین باشد؛ چون آنها بر حلال و حرام الهی امین و دانا هستند. ولی «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ»، ولی این جایگاه را از شما گرفتند. کتاب سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص ۲۷۵-۲۷۶ _________ خطبه منا در سال ۵۸ هجری یعنی در زمان حکومت معاویه و با حضور دویست نفر از صحابه و هشتصد نفر از تابعین ایراد شده است. @hekmatvahokumat
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عليه السلام
🔸 کتاب شناسی با توضیح مختصر هرکتاب و خرید اینترنتی آن در لینک ذیل هر عنوان : 🔻 ۱. فروغ شهادت آیت الله علی سعادت پرور(ره) (پهلوانی تهرانی)، انتشارات احیاء کتاب bookroom.ir/book/16931 🔻 ۲. کیمیای وصل سیری در معارف زیارت عاشورا بر اساس نسخه آیت الله سید علی آقا قاضی (دوره دو جلدی) تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین استاد جعفر صالحان bookroom.ir/book/33949/ 🔻 ۳. نغمه حسینی اشعار عرفانی سروده حکیم آیت الله محیی الدین مهدی الهی قمشه ای، انتشارات پارسایان shahreketabonline.com/products/5/29830 🔻 ۴. گلبانگ سربلندی (گفتارها و روضه های عاشورایی) دکتر قاسم کاکایی، انتشارات هرمس bookroom.ir/book/68378 🔻 ۵. سلوک خونین دیوان اشعار گنجینة الاسرار عمان سامانی با مقدمه و شرح تدوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها(با مقدمه دکتر یثربی و شرح دکتر ابراهیم کلانتری)، دفتر نشر معارف bookroom.ir/book/4705 🔻 ۶. طوبای کربلا حاج محمداسماعیل دولابی(ره)، انتشارات هنارس henaras.com/product/157 🔻 ۷. کرشمه حُسن نظری اجمالی بر جنبه های عارفانه نهضت عاشورا مهدی طیب، نشر سفینه bookroom.ir/book/8574 🔻 ۸. حماسه و عرفان آیت الله عبدالله جوادی آملی، نشر اسراء bookroom.ir/book/663 بخشی از متن کتاب (خلاصه صفحات ۲۳۷-۲۶۱) 👇 ensani.ir/fa/article/29364/عرفان-در-عاشورا 🔻 ۹. تمنای عشق تحلیل عرفانی زیارت عاشورا دکتر سید سلمان صفوی، نشر آکادمی مطالعات ایرانی لندن arvinka.com/product/کتاب-تمنای-عشق-،-تحلیل-عرفانی-زیارت-عاش 🔻 ۱۰. عرفان عاشورایی دکتر محمدجواد رودگر، نشر کتاب های پرستو، وابسته به انتشارات امیرکبیر bookroom.ir/book/38120 🔻 ۱۱. چهل جلوه از ولایت در عاشورا دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، نشر بین الملل bookroom.ir/book/260 🔻 ۱۲. معجزه کربلا دکتر حسین غفاری، نشر حکمت bookroom.ir/book/15376 🔻 ۱۳. اسرار وقایع کربلا 72 واقعه اعجازآمیز در عوالم خلقت، به هنگام شهادت امام حسین (علیه السلام) محمدعلی بهبهانی، مهدی امامی (محقق) ناشر: محمدعلی بهبهانی  http://maaref-elahiyeh.ir/اسرار-وقایع-کربلا.html 🔻 ۱۴. ضیافت بلاء؛ مقامات سلوکی در زیارت عاشورا حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، نشر تمدن نوین اسلامی bookroom.ir/book/15347 🔻١۵. باده توحید در کربلای عشق علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی (مواعظ دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۱۵ق ١٣٧٣ش)، موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلامی towhidshop.org/product/بادۀ-توحید-در-کربلای-عشق 🔸 🌐 معرفی ده کتاب از لیست فوق در: hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7626/95248/کتاب-شناسی-عرفان-عاشورا منبع: 🏴 @Salehy
🔸کارکرد منطقة الفراغ در سلوک و تربیت! منطقة الفراغ اغلب در کلام فقهای معاصر برای فقه حکومتی و ابعاد مختلف آن همچون مدیریت، سیاست و اقتصاد مطرح شده است و پایه اصلی این اندیشه تفکیک میان احکام عام و ثابت شریعت و احکام متغیر ولائی و حکومتی است به گونه ای که پاره ای از گزاره‌های نقلی از نبی مکرم اسلام یا امیرالمؤمنین نه به لحاظ نبوت بلکه به لحاظ ولایت صادر شده است. از اینرو مجتهدان می‌بایست در عملیات اجتهاد میان گزاره های نقلی که بیانگر احکام ثابت و لا يتغير دینی اند با گزاره هایی که حاکی از اعمال ولایت در شرایط خاص برای اجرای احکام خاص هستند، فرق بگذارند. به تعبیر شهید آیت الله صدر در آموزه های دینی، افزون بر وجود عناصر ثابت عناصر متحرک و پویا وجود دارد که قالبهای اجرای عناصر ثابت را در بستر عصرهای مختلف مشخص می سازد و نقش دولت اسلامی را آشکار میکند. افزون بر استنادهای عقلی و شرعی ای که شهید صدر مطرح کرده است آیت الله سیستانی نیز پس از تعریف منطقة الفراغ - به تشریع ولایتی خاص که معارض با تشریع عام نباشد - در مقام مستندسازی به روایات باب شرط اشاره میکند. در باب شرط چند روایت مطرح است که از جمله آنها روایات ذیل است؛ «الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ فِيمَا وَافَقَ كِتَابَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ» الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا كُلَّ شَرْطٍ خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَجُوز» «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطَا حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَامًا» دقت در این روایات به خوبی مدعای فقها را در بحث منطقة الفراغ تأمین میکند هم اصل آن را تأیید و هم قلمرو منطقه فراغ را مشخص می سازد به گونه ای که حیطه آن از یک سو به تحریم حلال و از سوی دیگر به تحلیل حرام محدود میشود و منطقه وسیعی را که میان تحریم حلال و تحلیل حرام وجود دارد، در اختیار حاکم و اعمال مدیریت او قرار میدهد. این بحث بسیار کارآمد اگرچه تنها در حوزه احکام حکومتی و ولایی جاری شده است اما به طور کامل و دقیق در حوزه تربیت و سلوک نیز جریان دارد یعنی همانند قلمروی فراغ حكومتي، منطقة الفراغ سلوکی و تربیتی وجود دارد و چنانچه حاکم صلاحیت دار میتواند این منطقه فراغ را با احکام ولایی پر کند مجتهد سلوکی نیز می تواند منطقه فراغ سلوکی و تربیتی را با احکام تربیتی و سلوکی پر نماید و مربیان سلوک و تربیت میتوانند از آن احکام بهره مند باشند، با این تفاوت که در منطقه فراغ حکومتی اغلب تغییر شرایط زمانی و مکانی مد نظر است اما در منطقة الفراغ سلوکی افزون بر شرایط زمان و مکان استعدادهای خاص سالکان و متربیان نیز مد نظر قرار میگیرد. بنابراین کسانی که صلاحیتهای لازم در وادی اجتهاد و تربیت سلوکی را دارا باشند میتوانند و بلکه باید احکام و قوانین کلی تربیت و سلوک دینی را مدل سازی و قالب بندی کنند و در عصرهای مختلف و با تغییر شرائط قالبهای کارآمد و متناسب با استعداد سالکان پی ریزی نمایند این واقعیت جلوی قشری گرایی در حوزه سلوک را میگیرد و تحرک و پویایی و مراعات مقتضیات زمان را پیش روی می گذارد همانگونه که امام صادق در بحثی که با صوفیان زمان خود پیرامون لباس سلوک داشته اند، قولاً و عملاً این معنا را به منصه ظهور رساندند. البته در همه حال، شرط اساسی احکام صادر شده در منطقه فراغ ،سلوکی موافقت با احکام عام دین و روح و اهداف سلوکی شریعت است. علی امینی نژاد - کتاب رهبانیت متعالی اسلامی - ص 138-141 با تلخیص
هدایت شده از مراکز حوزوی 🇮🇷
⬛️ مدیر حوزه علمیه قیدار به شهادت رسید حجت الاسلام حجت اعتبار مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) قیدار امروز هنگام نماز جماعت در مسجد جامع شهر سُجاس در حمله تروریستی بر اثر ضرب گلوله به شهادت رسید. 🌐 کانال مراکز حوزوی: @howzeh_m https://eitaa.com/joinchat/2242183168C097abb3ac9
حکمت و حکومت
⬛️ مدیر حوزه علمیه قیدار به شهادت رسید حجت الاسلام حجت اعتبار مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) قیدار ا
این👇 ماجرایی است که یکی از اساتید مدرسه معصومیه از برخورد خودشون با شهید اعتبار در گروه اساتید معصومیه نوشتند بنده برای اطمینان سوال کردم ماجرا مربوط به خودتون است؟ فرمودند بله ▪️▪️▪️▪️▪️ سال ۹۶ بود شب، خیابان کنار ریل قم ماشینم خاموش شد حیرون ، کاپوت بالا ،کنار ریل ایستاده بودم یه سمند نوک مدادی مدل پایین ایستاد یه طلبه خوشرو با دختر چهار پنج ساله اش ، پیاده شد یه نیم ساعتی ور رفت روشن نشد گفتم زنگ بزنیم امداد خودرو گفت نه خودم بوکسل میکنم بوکسل کرد برد یم تعمیرگاه اول دید مکانیک وارد نیست داره الکی تو موتور ماشین می پلکه با یه ارامشی گفت حاج اقا بریم جای دیگه گفتم ممنون شما برید من خودم انجام میدم با ته لهجه اهوازی گفت مگه میشه شیخنا؟ با ادب هر چه تمام از مکانیک عذرخواهی کرد باز بکسل کرد بردیم مکانیک دوم... حسابی سفارش کرد و تا مطمین نشد مکانیک عیب خودرو رو درست تشخیص داده یا نه اجازه نداد شروع کنه معلوم بود خودشم خیلی به ماشین و خودرو وارد بود داشت خیلی دیر میشد حدودا ساعت ۱۰ شب شده بود مغازه های کناری داشتن یکی یکی می بستن هر چی گفتم حاج اقا شما برید منزل با یه متانتی می گفت نه حالا که هستم خدمتتون. خیلی داشتم خجالت زده میشدم معذب بودم دو ساعتی بود معطل من بود اهوازی بود مشغول صحبت بودیم از تبلیغ هاش برام گفت.... از خانوادشون ... خیلی کم حرف بود تا اینکه یه مرتبه صدای مهیبی اومد دخترش که اگه اشتباه نکنم اسمش ریحانه بود از عقب افتاد داخل چال سرویس صورتش خورد توی پله های چال پرید پایین دخترشو بغل کرد خدا روشکر آسیب جدی ندید فقط گونه اش کبود شد و بیشتر ترسیده بود طفل معصوم اون لحظه ای که بچه توی بغلش داشت از پله های چال بالا می اومد هیچ وقت یادم نمیره و هنوز جلو چشممه من بالای چال پر پر میزدم و میپرسیدم چی شد نه بهم نگاه میکرد نه جواب میداد اول گفتم حق داره حسابی از دستم عصبی شده داشتم از خجالت و شرمندگی دیوونه میشدم ولی بعد از دقایقی همه چیز عادی شد و رفتارش مثل قبل شد فهمیدم نمیخواسته بروم بیاد و نخواسته نکنه من خجالت زده بشم نمیدونم چرا اینقدر جزییات رفتارش توی ذهنم نقش بستن و نشستن تا مدتها برای همه تعریف میکردم این کارشو دیگه داشتم از دستش ناراحت می شدم که چرا ول نمیکنه بره بچه دستاشو دور گردن باباش حلقه کرده بود و پایین نمی اومد و آروم نمیگرفت بالاخره اومد جلو عذرخواهی کرد و اجازه خواست که بره عجیب ادب موج میزد توی رفتارش نمیدونم شما حال من رو تو اون لحظه می فهمید؟ گفتم حاج اقا شرمنده کردید من لطفتون رو فراموش نمیکنم گفت شمارمو سیو کنید من نمیخوابم به محض اینکه ماشین استارت خورد به من خبر بدید شمارشو زدم گفتم اسم شریفتون گفت: حجت اعتبار 😭 فامیل منو پرسید گفتم دردمند یه خوش و بشی هم سر فامیلهامون باهم کردیم بعد از اون روز دوبار دیگه با هم ملاقات داشتیم ولی متاسفانه شمارشون از دستم رفت اما اسمشون همیشه تو ذهنم بود و از طلاب اهوازی هم سراغشون رو میگرفتم اما پیداشون نکردم . همیشه دوست داشتم یکبار دیگه ببینمشون چه مفت و مجانی توفیق ارتباط با چنین انسانی از دستم رفت واحسرتا خدایا یعنی این حجت اعتبار توی این اعلامیه همون طلبه پاک و مودبه؟ 😭😭😭😭😭😭 لا حول و لا قوه الا بالله
🌹شهید والامقام سردار ذبیح الله عاصی زاده 💠تکلیف و برنامه امت اسلامی بعد از شکست دادن اسرائیل (به بهانه حمله قدرتمندانه حزب الله حماس به اسرائیل بخوانید👇👇 ✍️«ای آمریکا از همین جا به تو هشدار می دهم هر حیله ای بکاربری به ضرر خودت تمام می شود و خواهی دید که در همین نزدیکیها با ملتهای مسلمان متحد می شویم و رژیمهای دست نشاده ات را سرنگون می کنیم و اول به سراغ این فرزند نامشروعت که اسرائیل است خواهیم آمد و خواهی دید که با قدرت الهی کارش را تمام کرده و به سراغت خواهیم آمد. به سراغت خواهیم آمد. به سراغت خواهیم آمد. منبع: کانال حکمت شهدا