eitaa logo
حکمت و حکومت
218 دنبال‌کننده
380 عکس
149 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
استوری های دوست بنده، آقای سبزی از رفیق شهیدش رسول دوست محمدی باید نام و یاد تک تک شهدای مظلوم امنیت را زنده نگه داریم. بشناسیم و بشناسانیم خداوند آمران، تحریک کنندگان، عاملان و تطهیرکنندگان را رسوا کند و به جزای اعمالشان برساند
rasanews.ir/0032qv بخشی از ارائه بنده در خبرگزاری رسا در نقد مطالب برخی از شخصیتهای حوزوی است که نسبت به محاکمه اغتشاشگران ایراداتی را وارد کردند. پ.ن: - شیوه جداسازی فیلم به گونه ای است که باعث شده مطلب مقداری مبهم شود. ارائه حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه بود و این مقدار از آن انتخاب شده است. - بحث مقداری تخصصی است
🔸عوامل ضربه پذیری انقلاب از دیدگاه قرآن قرآن شریف اسلام را بیمه کرده و در آیات فراوانی به پیغمبر اکرم ص فرموده بود که اسلام بیمه است و نابود نمی شود و جهانی می گردد. از جمله در آیه 9 سوره صف و 33 سوره توبه. اما همین قران می فرماید ممکن است ضربه بخورد. در جنگ احد اول کفار شکست خوردند. اما بعد مسلمانان ضربه خوردند که گرچه با آن ضربه نابود نشدند اما بالاخره خسارات زیادی به آنها وارد شد. بعد از ضربه خوردن این آیه نازل شد: وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ فرمود وعده پیروزی خدا صادق بود، برای اینکه دماغ دشمن را به خاک مالیدید: تحسونه باذنه اما به سه علت ضربه خوردید: اول: «حتی اذا فشلتم» یک قدری از فعالیت افتادید. آن فعالیت و ایثار گذشته که باید داشته باشید، از خود نشان ندادید. دوم: «و تنازعتم» اختلاف در میان شما افتاد. آن وحدتی که خدا و پیغمبر ص می خواستند از شما گرفته شد. خط و خط بازی پیدا شد. سوم: «و عصیتم من بعد ما اراکم ما تحبون» برای مال دنیا مخالفت رهبر کردید. وقتی چشمانتان به دنیا افتاد، فرامین رهبر را فراموش کردید. این آیه شریفه می گوید جمهوری اسلامی بیمه است. هیچ کس در این باره اشکالی نکند. دشمن بمیرد و اشکال نکند. دوست هم سرافراز باشد و شک نکند. اما همین قرآن می گوید ممکن است به واسطه گناه ضربه بخورد. آیت الله العظمی حسین مظاهری- اخلاق در خانه 2 - ص306 و 307
حکمت و حکومت
🔸پیشنهاداتی برای بازخوانی وقایع دهه شصت در این برهه تمام گروهکهای جنایتکار که در دهه شصت در کشور فع
ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد. (رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام) پ ن: بنده در پیام ارجاع داده شده، پیشنهاداتی در جهت بازخوانی وقایع و جنایات منافقین و گروهکها مطرح کردم
recording-۲۰۲۲۱۲۲۲-۱۲۳۶۴۷.mp3
16.74M
❇️ سخنان جذاب و کاربردی حاج حسین یکتا در جمع طلاب و روحانیون مدرسه علمیه معصومیه قم .👆👆 تحلیلی متفاوت از مسائل جنگ ترکیبی از نگاه مکتبی . 👆 پ ن؛ خدا حفظش کند حاج حسین یکتا انصافا جمع بندی بسیار عالی از صحنه داشتند بنظرم باید چند بار با دقت گوش دهیم و آنرا منتشر کنیم. ظاهرا توصیفی شاعرانه است اما نه در واقع کدهای بسیار دقیقی را اشاره میکند که توجه به این کدها و تکرار و تذکر آنها غفلت زدایی و لازم و ضروری است.
🔸چه مقدار در قیامت امنیت داریم؟ پاسخ: به مقداری که در دنیا خوف از خدا داریم. بر اساس برداشت از این روایت شریفه: رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در وصاياي خود به ابوذر فرمودند: يَقُولُ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعالى: لا أجْمَعُ عَلى عَبْدٍ خَوْفَيْنِ وَلا أجْمَعُ لَهُ أمْنَيْنِْ فَإِذَا أمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أخَفْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَإِذَا خَافَنِي فِي الدُّنْيَا آمَنْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ خداوند می فرمايد: من براي بنده‌ام دو ترس و نيز دو امنيت را فراهم نمي‌آورم: اگر او در اين جهان از من ايمن بود، در جهان ديگر او را خواهم ترساند؛ و اگر در اين جهان از من ترسان بود، روز قيامت او را ايمن خواهم ساخت. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 77، باب 4، ص 81، ح 3.
🔸راهکارهاي تغيير در احکام دين ۱- نسخ ۲- احکام ثانويه ۳- تبدل موضوع ۴- قانون اهم و مهم ۵- احکام حکومتي در موارد تزاحم احکام اجتماعي که درباره حکم مهم‌تر نصي وارد نشده است، تشخيص ملاک قوي‌تر و حکم مهم‌تر از هركسي برنمي‌آيد. به‌ويژه در‌باره مسائل جديد اجتماعي که حکم آنها در کتاب و سنت نيامده است، حاکم ‌اسلامي و ولي‌فقيه بايد از دو جهت حكم مهم‌تر و ملاک قوي‌تر را روشن کند و به اين طريق تزاحم بين عناوين و احکام را برطرف سازد. نخست از آن جهت که او فقيه و آشناي به مباني و منابع اجتهاد و استنباط احکام شرع است و تخصص و مهارت لازم را براي اداره و تدبير امور جامعة اسلامي دارد، و ديگر از آن روي که براي حفظ نظام جامعه و حاکميت و جلوگيري از اختلال در امور مردم، بايد حکم و نظر او در امور اجتماعي مربوط به حکومت ملاک عمل همگان قرار گيرد. ▪️البته با تأمل و دقت کافي روشن مي‌شود که در زمينه ترتب احکام ثانويه و نيز تزاحم احکام و احکام حکومتي تغيير در احکام، به تغيير در موضوعات باز مي‌گردد و به تبع تغيير در موضوعْ حکم تغيير مي‌کند. آیت الله مصباح یزدی(ره) - کتاب بهترین ها و بدترین ها از دیدگاه نهج‌البلاغه گفتار بیست و یکم
🔸راه الهی برای دست آوردن قلوب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تَفَرَّغُوا مِن هُمومِ الدُّنيا ما استَطَعتُم ؛ فإنّهُ مَن أقبَلَ عَلَى اللّه ِ تعالى بقَلبِهِ جَعَلَ اللّه ُ قُلوبَ العِبادِ مُنقادَةً إلَيهِ بِالوُدِّ و الرَّحمَةِ ، و كانَ اللّه ُ إلَيهِ بِكُلِّ خَيرٍ أسرَعَ . تا مى توانيد خود را از دغدغه هاى دنيا فارغ كنيد ؛ زيرا كسى كه با دلِ خود به خداوند متعال روى آورد ، خداوند زمام مِهر و محبّت دلهاى بندگان را به دست او سپارد و خدا هر گونه خير را به سوى او روان كند . ( بحار الأنوار : ۷۷/۱۶۶/۳ )
اگر غرب در ابزار رسانه یدطولایی دارد و با آن نظام های سیاسی را جابجا میکند و ذهن ها را به سمت منافع خود جهت می دهد. خداوند در این نبرد نابرابر به ما چهره هایی الهی داده است تا بتوانیم با انبوه رسانه های شیطانی مقابله کنیم. خداوند در این مرد آنقدر زیبایی قرار داده است که انسان را به اعجاب وا میدارد. خداوند در وجود او برای کوچک و بزرگ، زن و مرد، مذهبی و غیرمذهبی، سالک و عالم، بالادست و زیردست، ایرانی و غیرایرانی، شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان و... زیبایی قرار داده است. اینطور می اندیشم که گویا در نبرد نابرابر موسی و فرعون زمانه، حاج قاسم ید بیضاء و عصای موسی است. علامت حقانیت موسی است. ید بیضاء است. نورانی است و نور افشانی میکند. عصای موساست. مارها و افسونهای سحره فرعون را می بلعد و از میان آنها هم برای حق یارگیری می کند. عصایی است که وقتی فرعونیان بی رحم و قاتل به دنبال نابودی ملتهای مستضعف بودند، راههای سخت را باز می کند و آنها را از شر فرعونیان نجات می دهد و سپاهیان فرعون را به ورطه نابودی می کشاند.
🔸دلالتهای سیاسی مفهوم تبرج «وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرَّجْنَ تَبرَّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِينَ الزَّكَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُ‏ْ تَطْهِيرًا»(احزاب: 33) یک فهم رایج از مفهوم «تبرج»، خودنمایی زنانه و جنسیتی است. این برداشت صحیح است ولی به نظر می رسد که «تبرج» به عنوان یک مفهوم قرآنی بار معنایی وسیعتری دارد. در برخی از تفاسیر روایی، آیه شریفه بر ماجرای خروج صفراء/صفوراء زن حضرت موسی ع بر وصی حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون و هم چنین خروج عایشه بر امیرمومنان (ع) تطبیق شده است.(1) بنابر این تفسیر، مفهوم تبرج خودنمایی و اظهار خود برای ریاست و سلطه سیاسی را نیز شامل میشود. مطابق آیه شریفه هر دو نوع تبرج جنسی و سیاسی نوعی جاهلیت است و طبعا تبرج سیاسی جاهلیتی زیانبارتر است. علامه طباطبایی در توضیح این لفظ می نویسد: «كلمه" تبرج" به معناى ظاهر شدن در برابر مردم است، همان طور كه برج قلعه براى همه هويدا است»(2) روشن است که این نوع ظاهر شدن منحصر در خودنمایی جنسیتی نیست. این برداشت سیاسی از مفهوم تبرج آنگاه اهمیت بیشتری می یابد که در صدر آیه از تبرج نهی شده است و در ذیل آیه، تطهیر اهل بیت علیهم السلام از هر گونه رجس آمده است که به صورت کلی مفهومی سیاسی از آیه به دست می دهد یعنی در صدر آیه از ریاست طلبی نااهلان نهی شده است و در ذیل آیه شایستگان برای این امر معرفی می شوند. 🔹بروز هر دو نوع تبرج در جنبش اخیر یکی از ویژگیهای آشوبهای اخیر آنست که مفهوم نهی شده تبرج در هر دو مصداق خود یعنی «تبرج جنسی» و «تبرج سیاسی» بروز یافته است. تبرج سیاسی آنجایی است که یک فرد بدون داشتن شرایط حقیقی زعامت اجتماعی، با یک خودبرتر بینی کاذب خود را شایسته به دست آوردن قدرت سیاسی می داند. اعم از اینکه این خود برتربینی ناشی از شهرت، نسب، ثروت، زیبایی و... باشد. لیدری سلبریتی ها، هنرمندان و فوتبالیستها برای یک جریان سیاسی مصداق بارز همین نوع تبرج است چرا که هیچیک از صلاحیتهای سیاسی در ایشان وجود ندارد. ______________________ 1- متن روایت: «عبد اللَّه بن مسعود گويد به پيغمبر عرض كردم وقتى از دنيا بروى كى تو را غسل ميدهد؟ فرمود هر پيغمبرى را وصى او غسل ميدهد عرض كردم وصى شما كيست يا رسول اللَّه؟ فرمود على بن ابى طالب عرض كردم يا رسول اللَّه بعد از شما چند زنده باشد فرمود سى سال زيرا يوشع بن نون وصى موسى پس از او سى سال زنده بود و صفوراء دختر شعيب زن حضرت موسى بر او شوريد و گفت من به خلافت از تو شايسته ترم يوشع با وى جنگيد و طرفدارانش را كشت و خودش را اسير كرد و با او خوشرفتارى نمود دختر ابى بكر هم به زودى بر على بشورد با چند هزار از امتم و با او بجنگد و طرفدارانش را بكشد و خودش را اسير كند و با او خوشرفتارى كند و در باره او است كه خداى عز و جل (در سوره احزاب آيه 33) فرمايد در خانه ‏هاى خود بمانيد و مانند زمان جاهليت نخست خود نمائى نكنيد مقصود از آن صفوراء دختر شعيب است‏.» كمال الدين و تمام النعمة / ترجمه كمره ‏اى، ج‏1، ص: 106 - تفسیر صافی ج 4 ص 187 - البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 442 2- ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 46
🔸قانون فلسفی زوجیت در ساحت جامعه و تاریخ! رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با بانوان به «نظریه ای» اشاره فرمودند که نباید ساده از آن عبور کرد. جا دارد اهل علم خصوصا فلاسفه و جامعه شناسان نسبت به آن دقتهای علمی مبذول دارند. ایشان با اشاره به قانون زوجیت به عنوان «قانون عام آفرینش» به آیاتی از قرآن مانند «من کل شیء خلقنا زوجین» و آیه 36 سوره یس استناد کردند و پس از تطبیق زوجیت بر جانداران و احتمال تطبیق آن بر جمادات مانند سنگ و اجرام آسمانی و... قدمی فراتر بر داشتند و قواعد زوجیت را در مورد جامعه و تاریخ هم سرایت دادند: «این زوجیّت که در نگاه اسلامی این جور واضح است، درست نقطه‌ی مقابل تضاد در دیالکتیک هگلی و مارکسیستی است؛ یعنی رکن اصلی این دیالکتیک هگل که بعد هم مارکس از او گرفته، تضاد است که حرکت جامعه‌ و حرکت تاریخ و حرکت بشری ناشی از تضاد است؛ یعنی «تز» و «آنتی‌تزی» وجود دارد که از آنتی‌تز و تز، سنتز به وجود می‌آید. در اسلام نه، سنتز از آنتی‌تز به وجود نمی‌آید، از زوجیّت به وجود می‌آید؛ از زوجیّت است، از ملائمت است، از همراهی است که آن رتبه‌ی بعدی به وجود می‌آید، نسل بعدی به وجود می‌آید، حرکت بعدی به وجود می‌آید، مرحله‌ی بعدی به وجود می‌آید» این تطبیق با توجه به وسعت معنایی «شیء» در زبان عرب که هر چیزی را اعم از اجسام و افعال، مادی و معنوی و.. را شامل میشود، قابل طرح است. «تلائم زوجیت» در مقابل «تضاد دیالکتیک» مبنای بسیار مهمی می تواند بسازد. مبنایی که بتواند پس از توصیف و تحلیل فلسفی از جامعه و تاریخ، گزاره های تجویزی و باید و نباید ارائه کند. جای اندیشه دارد که قواعد زوجیت در حیطه تشریع و تکوین در اموری که آنها را می شناسیم چه داده هایی به ما میدهد و سعی کنیم آنها را در ساحت اجتماعی مورد مطالعه و تدقیق قرار دهیم. این مطالعه یک نوع مطالعه میان رشته ای است که فقه، فلسفه، جامعه شناسی، طب و زیست شناسی می تواند در آن نقش ایفا کند. در زوجیت مفاهیم متعددی وجود دارد که قابلیت دارد مورد تفکر و مطالعه تطبیقی در حوزه اجتماع واقع شود مانند: کفویت، جمال و جلال، تکامل طرفینی، تلقیح، قواعد تکثیر و... «کفویت» در نظام تشریع باعث کمال زوجیت می شود. جای تأمل دارد که تطبیق این مفهوم در مسأله اجتماعی چه نتیجه ای خواهد داشت؟ چه پدیده ای می تواند در اجتماع در کنار پدیده دیگر کفویت ایجاد کند؟ تلائم در فعل انسانی و مناسبات اجتماعی انسان چه معنایی می یابد؟ آیا اجل یافتن یک جامعه تشابه دارد با زوجینی که توالد ندارند و نسل آنها امتداد نمی یابد؟ و سوالات و تأملات فراوان دیگر...