رئیس جمهور محترم، نمایندگان محترم مجلس، مدیران ارشداقتصادی کشور:
یکی از ریشه های اصلی تورم را در جدول قیمتگذاری جهانی بالا جستجو کنید. در سال #مهار_تورم درج عنوان قیمت دلار ۳۵ هزار تومانی در بالای جدول از فاحش ترین خطای اقتصادی کشور است لطفا در این مسأله تردید نکنید!
#دلاریزاسیون
@hemmatgholizadeh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پالایشگاههای کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ هزار تومان در اسفند ۱۴۰۱ به دلار ۳۵ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۲ تغییر دادهاند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته میشود، تورم را نمیتوان مهار کرد.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
قانون+بودجه+1402.pdf
2.44M
قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
@hemmatgholizadeh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨آیا پولدارها یارانه بنزین بیشتری میگیرند؟!
باوجود همه تجربههای تلخی که داریم و هیچ نتیجه مطلوبی که از این تجارب نگرفتهایم، جریان نئولیبرال دوباره ساز گرانی بنزین را کوک کرده است. ابتدای دولت آقای رئیسی، هشدار دادم که حذف ارز ۴۲۰۰ و گرانی بنزین را یک توطئه تمامعیار علیه ایشان میدانم. معالاسف، انذارهای دلسوزانه افاقه نکرد و ارز ۴۲۰۰ حذف شد. اینک نیز نئولیبرالهای معیشتسوز، مشغول فشار به دولت برای گرانسازی بنزین هستند.
قبلا مفصل درباره واهی بودن ادعای پرداخت یارانه پنهان بنزین بحث کردهام. خلاصهاش اینکه یارانه پنهانی وجود ندارد. صاحبان دلار، که عمدتا شرکتهای فولادی و پتروشیمی هستند، در غیاب اقتدار دولت، با هدف سودجویی دلار را گران میکنند و با افزایش قیمت دلار، نئولیبرالها میگویند مابهالتفاوت قیمت ریالی و دلاری بنزین، نامش یارانه پنهان است و باید عادلانه توزیع شود!
استدلالهایی که ارائه میشود، یکی از دیگری سستتر و مضحکتر است. قبلا میگفتند قیمت آبمعدنی از بنزین بالاتر است. وقتی تبیین کردیم که آن، قیمت آبمعدنی نیست بلکه قیمت بطری آبمعدنی است که با قیمت دلار بالا رفته، دیگر این حرف را نمیزنند و سراغ شعبدههای جدید برای فریفتن ملت رفتهاند.
جدیدا میگویند پولدارها و کسانی که چند خودرو دارند، یارانه بنزین بیشتری میگیرند و این عدالت نیست! اما فارغ از اینکه چنین یارانهای در کار نیست و اگر دلار به همان ۴۲۰۰ برگردد، کل این یارانه پنهان محو میشود، این ادعای بهرهمندی بیشتر پولدارها چقدر واقعیت دارد؟
میگویند پولدارها یارانه بیشتری میگیرند چون چند خودرو دارند. پاسخ این مغلطه، پنج سوال است که خودتان به پاسخشان فکر کنید!
سوال اول این است که آیا پولدارها چندخودروی خود را همزمان سوار میشوند که بنزین بیشتری مصرف کنند؟
سوال بعدی این است که پولدارها و اقشار ضعیف و متوسط چه نوع خودروهایی سوار میشوند؟ خودروی کدام طبقه، پرمصرفتر است؟ پژو ۴۰۵ یا نیسان آبی بنزین بیشتری میسوزاند یا هیوندای هیبریدی؟!
سوال سوم این است که پولدارها مسافتهای طولانی را با هواپیما به مسافرت میروند یا خودرو(که بنزین بیشتر مصرف کنند)؟ اقشار ضعیف چطور؟
سوال چهارم اینکه افزایش قیمت بنزین، به قشر پولدار فشار وارد میکند یا به اقشار ضعیف؟! آیا برای قشر پولدار، بنزین ۳هزار تومان و ۱۲ هزار تومان تفاوتی میکند؟ آیا یارانهای که میخواهند بابت گرانی بنزین به مستضعفان بدهند، جبران تورم ناشی از گرانی بنزین را خواهد کرد؟ تجارب گذشته چه میگوید؟
سوال آخر اینکه فرض کنیم خودروی پولدارها پرمصرف است و چند خودرو همزمان سوار میشوند و بجای هواپیما از تهران تا جنوب را با خودرو میروند. چرا بنزین را برای همه گران کنیم؟ چرا از پولدارها مالیات بنزین نگیریم؟
نبابد اجازه دهیم جریان نئولیبرال یکبار دیگر با استدلالهای واژگون و بدتر از همه بهنام عدالت، نسخههای معیشتسوز خود را به دولت تحمیل کند.
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مصرف بنزین در ایران
🔺در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران هجدهمین کشور است. در میان کشورهایی که مساحت آنها بیش از ایران است، ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین، قزاقستان، الجزایر، گرینلند، عربستان سعودی، سودان و لیبی پر جمعیت تر است (منبع). یعنی در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران رتبه نهم در جمعیت را دارد(منبع).
🔺در این میان، ایران در میان این کشورها بعد از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، کانادا و برزیل، بیشترین تولید نفت را دارد. از این رو در دسترسی به منابع انرژی در رتبه ششم قرار دارد(منبع).
🔺ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ جمعیت نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد(منبع). در میان کشورهای پر جمعیت نیز ایران پس از آمریکا، چین، برزیل و روسیه رتبه چهارم در تولید نفت را داراست(منبع).
🔺بعلاوه ایران یک کشور دارای نظم اجتماعی خانوادگی بسیار قوی است. یعنی اجتماع ایرانی دارای استحکام درونی بسیار بالایی است از این رو میل بالایی به دید و بازدید و سفر در میان ایرانیها وجود دارد. در میان ۱۸ کشور پر جمعیت و ۱۸ کشور پر مساحت، ایران نظم اجتماعی پیچیدهتری از بسیاری از کشورها دارد. ❗️(شاخص پیچیدگی اجتماعی متاسفانه سنجیده نمیشود و از شاخصهایی است که میتواند نماگر قدرت اجتماعی کشورهایی چون ایران باشد).
🔺حال با این اوصاف و با وجود این که ایران دارای بیشترین تعداد خودروی چهارچرخ با قیمت ارزان در دنیاست که این خودروها متوسط مصرف بالاتری از نرم دنیا دارند، کاملا بدیهی است که مصرف بنزین در ایران بالا باشد. انتظار این است که ایران حتما جزو ۵ کشوری باشد که بیشترین مصرف بنزین را دارد. اما در اوج مصرف در نوروز اخیر، ایران رتبه هفتم مصرف بنزین را از آن خود کرده است(ادعای سخنگوی صنف جایگاهداران. منبع فنی را نیافتم).
🔺رتبه ایران در مصرف بنزین سالیانه نیز دوازدهم است(منبع).
🔺این را هم در نظر بگیرید که ایران فاقد خودروهای سواری با مصرف گازوئیلی است. در حالی که این خودروها در کشورهای اروپایی فراوانند. بعلاوه وانتبارهای فراوانی وجود دارند که به جای گازوئیل از بنزین استفاده میکنند و مصرف آنها نیز جزو مصارف سواری به شمار میرود.
🔺شایان ذکر است که کشور کوچکی چون آلمان و کشور کم جمعیتی چون عربستان سعودی مصرف بنزین بالاتری از ایران دارند(منبع).
⚠️زمانی که در موضوعی قضاوت میکنیم، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیریم. صرف رتبه بندی در مصرف بنزین، معیار مناسبی برای این نیست که کشور را پر مصرف بدانیم.
⁉️اما آیا نمیتوانیم مصرف بنزین را بهینه تر کنیم؟ چرا میتوان با بهبود عملکرد خودروها، بهبود نظام معماری شهری و جلوگیری از ترافیک، بهبود عملکرد رانندهها در حین رانندگی جهت استفاده از سرعت بهینه و ... عملکرد مصرفی بنزین در کشور را بالاتر برد.
✅اما این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در وضعیت فعلی از بهینهترین نظامات مصرف بنزین در دنیا را دارد. هرچند رفتارهای فردی مسرفانه، یا برخی از رفتارهای جمعی غیرقابل قبول در مصرف بنزین در ایران دیده میشود.
از مردمی که در انقلاب اسلامی زیست میکنند، فقط انتظار نمیرود که بهینه ترین باشند. بلکه انتظار میرود که رفتاری در تراز تمدن اسلامی داشته باشند.
بنابراین در نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، بهینه ترین نظام مصرفی دنیا نیز میتواند بسیار مسرفانه باشد.
✅فهم من از بیان رهبر انقلاب در مصرف مسرفانه این است که ایرانیها اولا رفتارهای فردی مسرفانه فراوانی دارند. ثانیا وضعیت ما، برای رسیدن به مرحله تمدنسازی مناسب نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
پالایشگاههای کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ به دلار ۳۵هزار تومان تغییر دادند.در صورت عدم لغو این مصوبه؛اولین و بدیهیترین اقدام عاجل و فوری، محاسبه مجدد یارانه و دستمزدها با نسبت دلار ۳۵هزار تومانی است.پس از آن باید تمام تورم زنجیره تولید وابسته، محاسبه و جبران گردد.
این مصوبه مقابله علنی با شعار سال و اولین اقدام برای رشد تورم و مهار تولید به علت گرانسازی رسمی مواد اولیه خواهد بود.
✍سید امیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
📮 #توییت
⭕️جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام با اشار به جداول بالا:
🔹پالایشگاههای کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸هزارتومان در اسفند۱۴۰۱ به دلار ۳۵هزارتومان در فروردین۱۴۰۲ تغییردادهاند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته میشود،تورم را نمیتوان مهار کرد
🔹#نه_به_نئولیبرالیسم
👤همت قلی زاده کارشناس مسائل اقتصادی:
🔹رئیس جمهور محترم،نمایندگان محترم مجلس،مدیران ارشداقتصادی کشور:
🔹یکی از ریشه های اصلی تورم را در جدول فیمتگذاری جهانی زیر جستجو کنید.در سال مهار تورم درج عنوان قیمت دلار ۳۵هزارتومانی در بالای جدول از فاحش ترین خطای اقتصادی کشور است لطفا در این مسأله تردید نکنید!
🔹#دلاریزاسیون
👤رضا غلامی مدیرمسئول بازارنیوز با اشاره به توییت قلی زاده نوشت:
🔹علت افزایش شاخص بورس هم همین نرخها هستند
🔹رانت اطلاعاتی آشکار و پنهان در بورس بیداد میکند ولی رئیس بورس کماکان معطوف به رشد شاخص است
🔹رشد تصنعی شاخص بورس به ضرر سهامداران آتی و به نفع سهامداران فعلی است چون رشد شاخص موقتی است و دوباره نزولی خواهد شد
@Rasad_tahlil
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
این جدول را با دقت مطالعه کنید. تغییرات قیمت پایه محصولات شیمیایی در عرض دو هفته است. قیمت مبنای دلار را از ۲۸هزار به ۳۶هزار تومان افزایش دادهاند. اینگونه باوجود کاهش قیمتهای جهانی سود کشف میکنند و توبره خود را پر و سفره ایرانیان را خالی.
با این دست فرمان، مهار تورم محال است...
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷
______
سال #مهار_تورم با افزایش ۲۵درصدی نرخ دلار مبنای قیمتگذاری فرآوردههای پالایشگاهی آغاز شد و برای پتروشیمیها نیز به همین ترتیب... و این یعنی #بهار_تورم
اگر همین نرخ حواله دلارِ مرکز مبادله مبنای قیمتگذاری باشد روند خانمانسوز #تورم ادامه خواهد داشت؛ (چه رسد به اینکه نرخ اسکناس دلار در مرکز مبادله و یا نرخ دلار آزاد مبنای محاسبه باشد!) #بورس به ظاهر سبز میشود و #معیشت به واقع سیاه...
تا وقتی #دلار رهاست تورم مهار نمیشود.
https://virasty.com/MahdiAsgari133
*پی نوشت:
امروز در گفتگو با یکی از وزرا ضمن هشدار نسبت به این موضوعِ تورمزا، مغایرت آن با هدفگذاری سال جدید را، متذکر شدم.
#مهدی_عسگری
نماینده مردم نجیب کرج، فردیس و اشتهارد
🏷 @mahdiasgari133
قیمت گذاری دستوری یعنی ماده (۷۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) مبنی بر جهانی سازی دستوری قیمتها و ماده (۱) قانون هدفمندسازی یارانه ها مبنی بر سلطه کامل دلار که من با آن مخالفم.
منتهی سالهاست برخی اتفاقات وارونه روایت و به خورد سیاستگذار داده شده که نیازمند اصلاح است.
@hemmatgholizadeh
چرا بیش از سه دهه است که عنوان می شود نقدینگی دلیل اصلی تورم است ولی این معضل حل نمی شود؟
@hemmatgholizadeh
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
نقشه سرانه مصرف انرژی در دنیا. همانگونه که در نقشه پیداست، هر ایرانی کمتر از هر آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، عربستانی، ترکمنستانی، روسی، نروژی، سوئدی، هلندی، نیوزلندی و ... انرژی مصرف می کند. مصرف انرژی سرانه در ایران یا کمتر یا در حد عموم کشورهای اروپایی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اخیرا یکی از مسئولان نفتی در توئیتر اعلام کرده اند که هزینه هر لیتر حمل گازوئیل ۸۰۰ تومان است و واسفا قیمت فروش آن۳۵۰ تومان است و...، طبق آخرین اسناد منتشر شده (صورت مالی سال ۱۴۰۰ شرکت پخش فرآورده های نفتی) این نرخ ۱۵۹ تومان برای هر لیتر ثبت شده است. لطفا با مطالعه حرف بزنید.
@hemmatgholizadeh
اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
https://iusnews.ir/fa/news-details/465608/%D9%82%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87:-%D8%A
لینک مصاحبه بنده با خبرنامه دانشجویان ایران 👆
لینک کوتاه شده :👇
https://b2n.ir/q11917
🔴 الگوی سفر عید چینی ها چگونه است؟
چه تعداد سفر در سال نو (Lunar New Year) چین انجام می شود؟
بر اساس آمار استاتیستا (Statista) در عید سال۲۰۲۰چین (بهمن ۹۸)، تعداد ۳ میلیارد سفر صورت گرفته که ۸۱% یعنی ۲/۴۳ میلیارد سفر بصورت جاده ای، ۴۴۰ میلیون سفر از طریق ریلی و ۸۰ میلیون سفر ازطریق هوایی صورت گرفته است.
جمعیت ۲۰۲۰چین: ۱/۴۱۱ میلیارد نفر
@hemmatgholizadeh
هدف توئیتریست های سخیف نویس از تمرکز بر روی قاچاق غیرواقعی سوخت چیست؟
@hemmatgholizadeh