💠و نام، غير از صاحب نام است💠
🌀از هشام بن حكم روايت شده است كه وي گفت از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در باره اسمهاي خداوند و ريشه هاي آنها پرسيدم: «الله از چه مشتق شده است»؟ حضرت فرمود: اي هشام! الله از اله مشتق شده است و اله، معبود بودن را اقتضا مي كند و نام، غير از صاحب نام است. پس هر كس نام را بدون معنا بپرستد، كفر ورزيده است؛ و هر كس نام و معنا را بپرستد، شرك ورزيده و دو چيز را پرستيده است؛ و هر كه معنا را و نه اسم را بپرستد، اين توحيد است. اي هشام! فهميدي؟ عرض كردم: برايم بيشتر گوييد. فرمود: خداوند نود و نه اسم دارد، اگر هر نامي، همان صاحب نام باشد، بايد هر كدام از اسم ها، معبودي باشد. ولي خداوند، خود، معناست كه اين نام ها بر او دلالت كنند و همه غير از خود او باشند. اي هشام! نان، اسمي است براي خوردني و آب، اسمي است براي آشاميدني و لباس، اسمي است براي پوشيدني و آتش، اسمي است براي سوزانندگي؛ اي هشام! آيا چنان فهميدي كه با آن به دفاع بپردازي و در مبارزه با دشمنان خداوند كه همراه خداوند چيز ديگري مي پرستند، پيروز شوي؟ عرض كردم: بله. فرمود: اي هشام! خداوند تو را به اين جهت سود بخشد و استوار دارد. هشام گويد: به خدا سوگند از زماني كه از آن مجلس برخاستم تاكنون هيچ كس در مبحث توحيد بر من چيره نشده است.
كافي، ج 1، ص 89، باب معاني الاسماء، ح 2
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠ذکر قلبی محض💠
🔆ایت الله بهجت :
ﺗﻤﺎﻡ ﻃﺎﻋﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻯ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻣﺮﺿﻰ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻯ ﻃﺎﻋﺎﺕ ﺟﻤﻊ، ﻭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻃﺎﻋﺖ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻧﻈﻴﺮ ﻗﻀﺎﻯ ﺣﻮﺍﻳﺞ، ﺍﺩﺍﻯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ، ﺍﺩﺍﻯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺴﺘﺤﺒﺎﺕ، ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻫﻠﺶ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮﻙ ﻣﻜﺮﻭﻫﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺮﻣﺎﺕ ﻫﻢ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻣﻦ ﺍﺷﺪ ﻣﺎ ﻓﺮﺽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺧﻠﻘﻪ، ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻛﺜﻴﺮﺍ. ﺛﻢ ﻗﺎﻝ: ﻟﺎ ﺍﻋﻨﻰ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﻭ ﺍﻥ ﻛﺎﻥ ﻣﻨﻪ، ﻭ ﻟﻜﻦ ﺫﻛﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﺪ ﻣﺎ ﺍﺣﻞ ﻭ ﺣﺮﻡ. ﺍﺯ ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺫﻛﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻘﺼﻮﺩﻡ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻛﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﻡ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻰ ﺫﻛﺮ ﻗﻠﺒﻰ ﻣﺤﺾ. ﺁﻳﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﺪ ﺗﺬﻛﻴﺮﺍ؛ (ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ یاﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ) ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻳﻮﺳﻒ - ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ - ﻛﻪ: ﻣﻌﺎﺫ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻧﻪ، ﺭﺑﻰ ﺍﺣﺴﻦ ﻣﺜﻮﺍﻯ ﺍﻧﻪ، ﻟﺎ ﻳﻔﻠﺢ ﺍﻟﻈﻠﻤﻮﻥ
ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﺧﺪ! ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻢ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ.
✅منبع:
در محضر ایت الله بهجت
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💟پيامبر اڪرم صلّي اللہ عليہ و آلہ فرمودند:
👤خداوند بخشندہ است و بخشش را دوست دارد.
🙏كنز العمّال، ح 7005
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌺 اینچنین زندگی کن
امام حسن مجتبی علیه السلام: «وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأَنـَّكَ تَعیشُ أَبَدًا، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنـَّكَ تَمُوتُ غَدًا، وَ إِذا أَرَدْتَ عِزًّا بِلا عَشیرَة، وَ هَیبَةً بِلا سُلْطان فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللّهِ إِلى عِزِّ طاعَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»
براى دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه زندگى مى كنى، و براى آخرتت به گونه اى كاركن كه گویا فردا خواهى مُرد، و اگر عزّتى بدون بستگان و شكوهى بدون سلطنت خواهى، از معصیت و نافرمانى خدا به طاعت و فرمانبرى خداوند عزّوجلَّ درآى.
🌷 بحار الانوار(ط-بیروت) ج 44، ص 139
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠مشاهده خداوند قبل از قيامت💠
🌀ابوبصير مى گويد كه به حضرت امام صادق عليه السلام گفتم : در مورد خداى تعالى آگاهم كن كه آيا مؤ منان روز قيامت او را مى بينند؟
فرمود: آرى ، و پيش از روز قيامت هم ديده اند.
گفتم : كى ؟
فرمود: وقتى كه به آنها گفت : اءلست بربّكم قالوا بلى ؛ آيا من پروردگارتان نيستم ؟ گفتند: آرى ، هستى )).(1)
بعد مدتى ساكت شد و آن گاه فرمود: مؤ منان در دنيا پيش از روز قيامت هم مى بينند؛ آيا تو همين الان او را نمى بينى ؟
ابوبصير مى گويد: گفتم : فدايت شوم ! اين حديث را از جانب شما نقل بكنم ؟
فرمود: نه ؛ زيرا اگر آن را بگويى ، جاهل به معنايى كه تو قايل هستى ، آن را انكار مى كند و بعد اين تشبيه و كفر به حساب مى آورد، و منظور رؤ يت با چشم نيست ؛ خدا بزرگ تر از چيزى است كه مشبهان و ملحدان
وصف مى كنند.(2)
1- اعراف / 173.
2- رساله حوله الرؤ يه ، ص 139 - 138.
داستانهاى عارفانه در آثار (علامه حسن زاده آملی
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠مشاهده خداوند 💠
كلينى در كافى به اسنادش از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: حبرى (عالم يهودى ) خدمت اميرمؤ منان رسيد و پرسيد: اى امير مؤ منان ! آيا هنگام عبادت ، پروردگارت را ديدى ؟
حضرت فرمود: واى بر تو! چشمان با مشاهده ديدگان او را نمى بينند؛ ولى قلبها با حقايق ايمان او را مى بينند)).
امير مؤ منان در مسجد كوفه بالاى منبر خطبه مى خواند. مردى برخاست كه به او ذعلب مى گفتند، داراى زبانى بليغ در خطبه و قلبى شجاع بود. گفت : اى اميرمؤ منان ! آيا پروردگارت را ديده اى ؟
حضرت فرمود: واى بر تو اى ذعلب ! من خدايى را كه نبينم ، نمى پرستم .
پرسيد: اى امير مؤ منان ! پس چگونه او را ديده اى ؟
فرمود: واى بر تو اى ذعلب ! ديدگان با مشاهده او را نمى بينند، ولى قلبها با حقايق ايمان او را مى بينند. واى بر تو اى ذعلب ! خداى من چنان لطيف است كه لطفش به وصف در نمى آيد و چنان عظيم است كه با عظمت وصف نمى گردد و چنان بزرگ كبرياست كه با بزرگى وصف نمى شود. در جلالت چنان جليل است كه با غلظت وصف نمى شود. قبل از هر چيز است و نمى شود گفت : پيش از چيزى است . بعد از هر چيز است و نمى شود به او بعد گفت . اشياء را خواسته ، اما نه با همت . درك كرده است ، اما نه با خدعه . در همه اشياست ، اما با آنها مخلوط نيست و از آن ها هم جدا نيست . ظاهر است ، نه به شكل مباشرت . متجلّى است ، نه با ديدن . دور است ، نه با مسافت . قريب است ، نه با نزديك شدن . لطيف است ، نه با جسم داشتن ، موجود است ، نه بعد از عدم . فاعل است ، نه به اضطرار. صاحب تقدير است ، نه با حركت . زياد مى شود، نه با اضافه . شنواست ، نه با آلتى . بيناست ، نه با اءداتى . اماكن حاوى او نمى شوند و اوقات او را شامل نمى گردند، صفات او را محدود نمى كنند و خواب او را نمى گيرد. هستى او از اوقات سبقت جسته ، وجودش از عدم و ازلش از ابتدا پيشى گرفته است . با خلق مشاعر فهميده مى شود كه كسى براى او مشاعر قرار نداده و با تجهير جواهر فهميده مى شود كه جوهر ندارد و با ضد قرار دادن ميان اشيا فهميده مى شود كه او ضد ندارد و با خلق تقارن ميان اشيا فهميده مى شود كه او قرين ندارد. نور را ضد ظلمت قرار داده است و خشكى را ضدترى و زبرى را ضد نرمى ، و سردى را ضد گرمى ، متباينها را با هم جمع كرده و ميان چيزهاى نزديك ، دورى افكنده است كه با تفريق ، بر مفّرق و با تاءليف ، بر مؤ لف دلالت مى كند. و اين سخن خداى متعالى است : و من كل شى ء خلقنا زوجين لعلّكم تذكرون (1)
ميان قبل و بعد، فاصله انداخت تا معلوم شود كه او قبل و بعدى ندارد و موجودات با غرايزشان گواهند كه آفريننده غريزه آنها، غريزه ندارد و با موقت بودنشان اعلام مى كنند كه براى قرار دهنده وقت آنها وقتى نيست . ميان موجودات حجاب و مانع قرار داده تا معلوم شود ميان او و خلقش حجابى نيست . پروردگار است ، بدون اين كه خود پروردگارى داشته باشد و اله است ، بدون اين كه خود الهى داشته باشد. عالم است ، بدون اينكه معلوم باشد. سميع است ، بدون اينكه مسموع باشد)).(2)
1- از هر چيز زوج آفريديم تا شما متذكر شويد.
2- رساله حول الرؤ يه ، ص 123 - 121
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌹 محرم اسرار عالم🌹
آیت الله جوادی آملی:
را ه کشف وشهود، راه محرم شدن با اسرار عالم است وکسی که محرم اسرارشدصدای تسبیح موجودات را هم می فهمد وهم می شنود، زیرا آنها می گویند:
ما سمعیم وبصیریم و هوشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم
مردان الهی که شاگردان اهل بیت( علیهم السلام) هستند،صدای تسبیح این موجودات را می شنوند، صدای سبوح قدوس برگهای درختان را در نماز شب می شنوند.
🌷جلسه تفسیر،سوره اسراء
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌺 سکوت...
قالَ الإمامُ جَعْفَرُ بنُ محمّد الصّادقُ علیه السلام: الصَّمْتُ كَنْزٌ وافِرٌ، وَ زَیْنُ الْحِلْمِ، وَ سَتْرُ الْجاهِلِ
امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: سكوت همانند گنجى پربهاء، زینتبخش حلم و بردبارى است; و نیز، سرپوشى بر آبروى شخص نادان و جاهل مى باشد.
🌷 مستدرك الوسائل: ج 9 ص 16 ح 4
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠معناى توحيد💠
🌀علامه حسن زاده عاملی نقل می کند که :
شب دوشنبه 23 ربيع الاول سال 1387 هجرى يكى از اساتيدم (حضرت آيت الله حاج شيخ محمد تقى آملى ) را در خواب ديدم كه رساله سير و سلوكى را به من داده ، فرمود: التوحيد اءن تنسى غيرالله يعنى : ((توحيد اين است كه غير خدا را فراموش كنى )). وقتى نزد ايشان رفتم و آن چه در خواب ديده بودم ، بيان نمودم فرمود:
🌹نشانى داده اندت از خرابات🌹
🌹كه التوحيد اسقاط الاضافات🌹
و اين ، بيتى است از گلشن راز شبسترى
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠خریداری؟ یا فروشنده؟💠
🔆حضرت امیرعليه السلام در نهج البلاغه (حکمت133) میفرمايد: الدُّنْيا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ، وَ النّاسُ فيها رَجُلانِ:
رَجُلٌ باعَ نَفْسَهُ فَاوْبَقَها وَ رَجُلٌ ابْتاعَ نَفْسَهُ فَاعْتَقَها . حضرت امیر ع میگويد اين دنيا بازار خريد و فروش است، انسان وقتى در اين بازار میآيد، يكى خودش را میفروشد و میرود و يكى خودش را میخرد و آزاد میكند.
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🔅 نماز به قصد بهشت 🔅
🔹 منطق انسان بیدار این است که ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین خلاصه این که وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربة الی الله است ، شخص موحد خدا می بیند و بس . مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند ، نماز او باطل است ، نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد .🔸
📚 منبع :پند های حکیمانه
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
آیت الله بهجت:
💠 ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﺑﻮﺩﻥ، ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻯ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻣﮕﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ؟!💠
🌀 ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻯ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻯ ﺑﻨﺪﻩ، ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻴﺮﺩ. ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ﺑﻘﺎﻯ ﺣﻴﺎﺕ ﻭ ﺻﺤﺖ ﻭ ﻋﺪﻡ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻠﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻨﺪﻩ ﺳﺎﺟﺪ ﻭ... ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺠﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﺒﺪﻝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺷﺨﺺ ﻗﺎﺋﻢ، ﺭﺍﻛﻊ ﻭ ﺳﺎﺟﺪ ﮔﺮﺩﺩ، ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﺳﻜﻨﺎﺕ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻭ ﻣﺎ ﺭﻣﻴﺖ ﺍﺫﺍ ﺭﻣﻴﺖ ﻭ ﻟﻜﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﻣﻰ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ [ﺳﻨﮕﺮﻳﺰﻩﻫﺎ ﺭﺍ ] ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻧﻤﻮﺩﻯ، ﺍﻳﻦ ﺗﻮ ﻧﺒﻮﺩﻯ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻰ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ. ﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻬﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻓﻌﻞ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻣﻀﻄﺮ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﻴﻦ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﻣﻀﻄﺮ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻣﻀﻄﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺼﺤﺢ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻟﻮﺟﺪﺍﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻜﻠﻴﻒ، ﻓﺎﻋﻞ ﻣﺎ ﻳﺸﺎ ﻭ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﻭ ﺧﺎﻟﻖ ﻓﻌﻞ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ، ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻰ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻨﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺍﺑﻘﺎﻯ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻗﻰ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﻓﻌﻞ ﺭﺍ ﻋﻦ ﺍﺭﺍﺩﺓ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻓﺎﻋﻞ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﺎﻋﻞ ﻣﺎ ﻣﻨﻪ ﻭﻟﻰ ﺧﻴﺎﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﺎﻋﻞ ﻣﺎ ﻣﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻓﻌﻞ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻗﺪﺭ ﻃﻮﻝ ﻣﻰ ﻛﺸﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻛﺎﺭ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﻧﻪ؛ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﻗﺼﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﻞ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ.
منبع:
-در محضر ایت الله بهجت
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠رحیم ، خاص مؤمنان💠
🔆 از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت شده است كه از حضرت در باره «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» پرسيدند. ايشان فرمود: باء، بهاء و روشني خداوند و سين، سناء و شكوه خداوند و ميم، ملك و فرمانروايي خداوند است. عرض شد: الله چه؟ فرمود: الف، آلاء و نعمتهاي خداوند بر آفريدگان خود با بهره مندي از ولايت ماست و لام، الزامي است كه خداوند در ولايت ما بر آفريدگانش نهاده است. عرض شد: و هاء چه؟ فرمود: هوان و خواري است براي هر كس كه با محمّد و خاندان محمّد صلي الله عليه و آله مخالفت كند. عرض شد: و رحمان چه؟ فرمود: براي همه عالم. عرض شد: و رحيم چه؟ فرمود: خاصّ مؤمنان.
معاني الاخبار صدوق، ص 3، باب معني بسم الله
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🌷 آیت الله بهجت(ره) :
☘ اگر کسی اهلیت داشته باشد ، یعنی طالب معرفت باشد و در طلب ، جدیت و خلوص داشته باشد ، در و دیوار به اذن الله معلّمش خواهند بود.
📙 درمحضربهجت،ج۱،ص۲۲
✅لطفا فوروارد کنید
✅ ادامه مطالب 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠دريا باش
🍃مردى پيش بايزيد بسطامى آمد و گفت:
((چرا هجرت نكنى و از شهرى به شهرى نروى تا خلق را فايده دهى و خود نيز پخته تر گردى كه گفته اند:
بسيار سفر بايد تا پخته شود خامى
صوفى نشود صافى تا در نكشد جامى
بايزيد گفت: (( در اين شهر كه هستم، دوستى دارم كه ملازمت او را بر خود واجب كرده ام . به وى مشغولم و از او به ديگرى نمى پردازم . ))
آن مرد گفت:آب كه در يك جا بماند و جارى نگردد، در جايگاه خود بگندد.))
بايزيد جواب داد: (( دريا باش تا هرگز نگندى .))
چنان كه رابعه را از زنان عارفه بود، كسى گفت: از خلوت بيرون آى تا شگفتى هاى خلقت بينى .
رابعه گفت: (( به خلوت در آى تا عجايب خالق بينى .))
✅لطفا فوروارد کنید
✅ کانال حکمت و اسرارآل محمد(ص)👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
انسان باید دقت کند،
معیار ارزش را به دست بیاورد!
روزی جناب سلمان نشسته بود و عده ای از قریش هم بودند.
قریش همین طور با هم فخرفروشی می کردند که من از این شاخه هستم و او از این شاخه است و همین طور می گفتند.
سلمان(رضی الله عنه) این جمله را به آنان گفت:
اما من از یک نطفه نجس خلق شده ام و بعد هم به صورت یک مردار گندیده بر می گردم.
پس در قیامـت به پای حسـاب الهی می روم. اگر ترازو و میزان من طوری بود که عمل صالح در آن سنگین بود، با شخصیت هستـم و اگر سبـک بود، من پَست هستم!
▫️اخلاق ربانی جلد ۸▫️
آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅لطفا فوروارد کنید
✅ کانال حکمت و اسرارآل محمد(ص)👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1280835584C56500f8dee
💠ما يُريدُ اَبُوك؟💠
❤️تعدّد نام علی و فاطمه در خانواده ی امام حسین علیه السلام❤️
🌀نقل است روزي #علي_اكبر علیه السلام به نزد والي مدينه رفته و از طرف پدر بزرگوارشان پيغامي را خطاب به او ميبرد، در آخر والي مدينه از علي اكبرسئوال كرد نام تو چيست؟ فرمود: علي سئوال نمود نام برادرت؟ فرمود: علي آن شخص عصباني شد، و چند بار گفت: علي، علي، علي، « ما يُريدُ اَبُوك؟ » پدرت چه مي خواهد، همه اش نام فرزندان را علي مي گذارد، اين پيغام را علي اكبر علیه السلام نزد اباعبدالله الحسين سلام الله علیه برد، ايشان فرمود : والله اگر پروردگار دهها فرزند پسر به من عنايت كند نام همه ي آنها را علي مي گذارم و اگر دهها فرزند دختر به من عطا، نمايد نام همه ي آنها را نيز فاطمه مي گذارم.
💠کانال اسرار آل محمد (ص)👇
💠 @hekmat_110
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»
منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج۲۶، ص: ۶۵۹
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مى دهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مى برد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مى دارد.»
منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج۲۶، ص: ۶۴۹
✅لطفا فوروارد کنید
✅ کانال حکمت و اسرارآل محمد(ص)👇👇
@hekmat_110