میان شعله میسوزد مگر باران؟ نمیسوزد
اگرچه «جسم» هم آتش بگیرد، «جان» نمیسوزد
به آتش میکشند این روزها قرآنِ ما را... لیک
نمیدانند «فجر» و «طارق» و «فرقان» نمیسوزد
نمیدانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان
که «حمد» آتش نمیگیرد که «الرحمان» نمیسوزد
خدای قصۀ قرآنیِ «عاد» و «ثمود»! آخر
چرا این شهرها در آتشِ کفران نمیسوزد؟
مگر قرآن چه دارد؟ سوره سوره، خط به خط، ایمان
دل مردم برای این همه ایمان نمیسوزد؟
به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی
بگو قرآن نمیسوزد، بگو قرآن نمی سوزد
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
1⃣⬇️⬇️⬇️ همه کمالات انسان بدون وجود هیچ است 🔅 وقتي كمالاتي مانند عمر طولاني تر، قدرت بيشتر، علم بي
1⃣⬇️⬇️⬇️⬇️
نعمت بالذات و نعمت بالتبع
🔅در اين عالم برخي از چيزها خودشان هدف ماست؛ يعني سراغ آنها را ميگيريم چون خودشان را دوست داريم. در مقابل، بسياري از چيزها مطلوبند و چه بسا لذت بخش هم هستند، اما هدف اصلي ما خود آنها نيست؛ بلكه وسيله اي است براي امري بالاتر.
مثلاً هدفِ بيماري كه دارو ميخورد به دست آوردن سلامتي است. اين تلاشها براي وي مطلوبيت ذاتي ندارد؛ بلكه مطلوبيت بالغير دارد. مطلوب ذاتي، سلامتي است.
همه انسانها يك سري امور را مطلوب ذاتي خودشان قرار ميدهند و آنها برايشان اصل ميشود. كفار همين لذتهاي دنيا برايشان مطلوب بالذات است. اصلاً زندگي ميكنند كه لذت ببرند و چيز ديگري نمي خواهند! اما لذت دنيا براي مؤمن مطلوب بالذات نيست؛ چون ميداند سرتا سر اين دنيا مقدمه و سفر است؛ مقصد جاي ديگري است. اگر مؤمن به مقتضاي ايمانش عمل كند به هيچ چيز دنيا به عنوان مطلوب بالذات نگاه نمي كند. همه چيز را براي آن نتيجه ابدي ميخواهد. مطلوب مؤمن سعادت ابدي است. اين امور زودگذر براي او همه جنبه وسيله اي دارد.
🔅پس اين جا دو گونه نعمت پيدا ميكنيم؛ نعمت بالذات و نعمت بالتبع. يعني نعمت حقيقي براي مؤمن رسيدن به آن كمال نهايي است و بقيه نعمت بالتبع يا بالعرض است. اين يك تحليل كه شاهد قرآني آن در سوره حمد است. همه ما حداقل روزي ده مرتبه سوره حمد را ميخوانيم و ميگوييم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ؛ خدايا! به ما راه راست را نشان بده؛ راه كساني كه به آنها نعمت دادي».
آيا ما در نماز از خدا راه سرمايه داران آمريكايي را ميخواهيم؟!
🚫متأسفانه بعضي از شخصيتهاي شاخص به اين آيه استدلال كردند و گفتند: «بله، جمع ثروت خوب است؛ ثروت نعمت خداست و ما در نماز هم ميخوانيم: راه كساني كه به آنها نعمت دادي به ما بياموز! يعني به ما ياد بده چگونه ثروت به دست آوريم؛ البته ثروت حلال! »
در حالي كه خود قرآن أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ را معرفي كرده است؛ ميفرمايد: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحين؛ چهار دسته اند كه كه خدا به آنها نعمت داده؛ انبياء، صديقين، شهداء، صالحين. در نماز كه ميگوييم: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ يعني راه اينها را به ما نشان بده؛ نه راه پولدارها را، نه راه سرمايه داران غربي را، نه راه ستمگران را. آنها كه راه عذاب و بدبختي است! اين نعمتي كه ما در نماز تقاضا ميكنيم آن نعمت نهايي و آن مطلوب بالذاتي است كه مؤمن ميخواهد؛ يعني راه كساني كه آنها را به مقصد نهايي رساندي و خود قرآن آنها را چهار دسته ميداند.
بعد ميفرمايد كساني هستند كه به آنها ملحق ميشوند و شرط ملحق شدن به آنها اطاعت خدا و پيغمبر است. آن مقام براي آن چهار دسته است و ما اگر خدا توفيق بدهد و همت كنيم، همتهاي مضاعف و اطاعت خدا و پيغمبر نماييم، آن وقت لياقت معيت با آنها را پيدا خواهيم كرد. پس نعمت آن چيزي است كه خدا به پيغمبران داده است و به مابقي مجازاً نعمت گفته ميشود.
🔅از اين ديدگاه ✳️نعمت، آن چيزي است كه انسان را به مقصد نهايي برساند. اگر چيزي انسان را به آن جا نرساند خنثي است و ارزشي ندارد و اگر مانع رسيدن به آن كمال شود، اگرچه براي انسان لذت بخش باشد نقمت است.
✳️در روايات از چيزي كه انسان را به آن مقصد نهايي ميرساند به «ولايت» تعبير شده است؛ ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم. در روايت آمده كه مقصود از نعيم ولايت اهل بيت عليهم السلام است. اين نعمت حقيقي است.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
2⃣⬇️
🔆له الشكر على ما ألهم.
ترجمه: تنها خدا را شكر ميكنم بر آن چه الهام فرمود.
🔅الهام يعني چه؟
الهام مثل وحي در لغت يك معناي عامي دارد؛ اما در شرع و به خصوص نزد علماي علم كلام و عقايد اصطلاح خاصي پيدا كرده است.
🔅استعمال وحی و الهام در قرآن(معنای عام)
از موارد استعمال وحي و الهام در قرآن كريم چنين استفاده ميشود كه وحي و الهام نوعي ادراك است (كه گاهي ناآگاهانه يا نيمه آگاهانه است) كه با اسباب عادي كسب نشده است. نزديك ترين معنايي كه گفته شده اين است كه وحي يعني اشاره سريع. وقتي به كسي براي كاري اشاره كنند ميگويند أوحي إليه. چنان كه در باره حضرت زكريا علي نبيناوآله وعليه السلام ميفرمايد: فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا؛ ايشان به كساني كه آن جا مشغول عبادت بودند اشاره كرد كه شما مشغول ذكر و عبادت باشيد. اين جا تعبير وحي شده است. حتي در مواردي كه وسوسههاي شيطاني در افرادي وارد ميشود و اثر ميكند هم تعبير وحي به كار رفته است؛ «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ؛ شيطانها به
شاگردان، دوستان و كساني كه با آنها ارتباط دارند وحي ميكنند. » در جاي ديگر ميفرمايد: وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ؛ در اين جا از وسوسه شيطان هم تعبير به وحي شده است.
گاهي انسان احساس ميكند كه بايد كاري را انجام دهد يا يك مطلبي به ذهنش ميآيد گاهي خوب و گاهي بد براي چنين مواردي در اصل لغت عرب تعبير وحي به كار ميرود كه گاهي شيطان است كه وحي ميكند و ما نمي فهميم. حتي نسبت به حيوانات، بلكه به يك معنا نسبت به همه موجودات، تعبير وحي به كار رفته است؛ «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا؛ما به زنبور عسل وحي كرديم كه خانههايي در كوهها درست كند. » كلمه وحي در اين آيات به معاني لغوي بكار رفته است. اين وحي به معناي اين است كه يك نوع ادراكي در يك موجودي پيدا شود بدون اين كه خودش كسب كرده باشد و حتي ممكن است كه خودش نداند كه چنين چيزي دارد.
🔅 وحی و الهام در علم کلام (معنای خاص)
اما در اصطلاح علما، به خصوص علماي كلام و نيز در عرف متشرعه، اين انصراف جا افتاده كه وحي، يك نوع رابطه تعليم و تعلم بين خدا و انبياست. به كسي وحي ميشود كه پيغمبر باشد. وحي در اصطلاح فقط درمورد ادراك غير عادي الهي به كار ميرود كه خداي متعال به انبياء القا ميفرمايد. در اين اصطلاح حتي براي ائمه اطهار صلوات الله عليهم أجمعين هم تعبير وحي به كار نمي رود.
در مقابل اين اصطلاح،اصطلاح الهام را داريم. فرق الهام و وحي خيلي روشن نيست؛ هر دو ادراكي است كه از روي اكتساب نباشد و معمولا هم دفعتاً پيدا ميشود؛ ولي الهام در عرف متشرعه به خصوص شيعيان يك اصطلاح خاصي پيدا كرده است و آن اين كه الهام ادراك خاصي است كه خدا به اولياي خودش مرحمت ميكند. الهام نوعي ادراك از سنخ وحي، اما ضعيفتر از وحي است. در بعضي روايات آمده است كه فرق بين وحي و الهام اين است كه در وحي ملك حامل وحي ديده ميشود؛ اما در الهام ملك ديده نمي شود و فقط اثر آن در قلب احساس ميشود.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ استمرار سیاست کاهش جمعیت، ضربهای سنگین بر پیکره مسلمین
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
دعای هر روز ماه رجب منقول از امام صادق ع
ترجمه دعای خاب الوافدون...:
آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند
و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند
و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند
و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند،
درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است،
خیرت به خواهندگان عطا شده،
احسانت برای نیازمندان گوارا است
و عطایت برای آرزومندان آماده است
و روزیات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است
و بردباریات کسانی را که به دشمنیات برخاستهاند نیز شامل است،
شیوهات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است،
خدایا مرا به راه رهیافتگان بدار و تلاش تلاشگران را روزیام کن
و مرا از بیخبران دورشده قرار مده
و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
#ماه_رجب
#رجب #ادعیه
دعایی که سود بخشد
سید ابن طاووس از «محمّد بن ذکران» که معروف به سجّاد است، چه آنقدر سجده کرد و در حال سجده گریست که نابینا شد، روایت کرده که گفت:
به امام صادق(علیهالسلام) عرض کردم: فدایت شوم، این ماه، ماه #رجب است، مرا در این ماه دعایی بیاموز که حقتعالی مرا به آن سود بخشد، حضرت فرمود:
بنویس «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» و در هر روز از رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب بگو:
يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ، وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ.
حضرت مَحاسن (موهای صورت) شریف خود را در پنجهی چپ گرفت و این دعا را با حالت درماندگی و زاری همراه حرکت دادن انگشت اشاره دست راست خواند و پس از این گفت:
يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.
#ماه_رجب
#حدیث
ماه رجب.pdf
495.9K
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺نماز های ماه رجب🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#ماه_رجب
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یک شاهکار تلاوت قرآنی
💻 تلاوت شورانگیز آیات پایانی سوره قصص توسط قاری مصری "سید سعید" مشهور به "سلطان القرّاء" در زنجان سال ۱۳۷۶
👈 این تلاوت فوق العاده، شورانگیزترین تلاوتی است که تاکنون دیدهام و هر وقت از کار مستمر یا شنیدن اخبار غمبار کسل میشوم، با استماع آن، خود را از کسالت میرهانم. تلاوت فوق کاملاً مفهوم محور بوده و ترکیب زیبایی است از ۲ آیه آخر سوره قصص: ۱. "...کلُّ شَیئٍ هالکٌ الا وَجهَه" (در اوج) و ۲. "و ادعُ الی رَبِّک..." (در فرود).
🔰 فیلم کامل تلاوت 🔰
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از تخریب چی
12.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شبکه کانادایی: تا ۴۰۰ درصد افزایش سرقت از داروخانههای کانادا
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از تخریب چی
🚨 کسی که پرچم رنگین کمانی همجنسبازها را سوزاند به ۱۶ سال حبس محکوم میکنند.
⭕️ ولی برای کسی که قرآن میسوزاند، پلیس محافظ قرار میدهند تا به راحتی و بدون مشکلی کار خود را انجام دهد!!
⭕️ آزادی بیان پیشکش، غربیها بشریت را مجبور میکنند در برابر قوانین شیطانی زانو بزنند...
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110