هدایت شده از بیداری ملت
مداحی آنلاین - ذکری بی نظیر برای استجابت دعا - استاد عالی.mp3
1.26M
🏴 #ایام_فاطمیه
♨️ذکری بی نظیر برای استجابت دعا
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت نعمت، رزق و برکت
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استراتژی دشمن برای رواج بیبندوباری با وجود قدمت چندین ساله پوشش حتی در اروپا🤔
🔴 #بیداری_ملت 👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
🎥 استراتژی دشمن برای رواج بیبندوباری با وجود قدمت چندین ساله پوشش حتی در اروپا🤔 🔴 #بیداری_ملت 👇 ht
یک فیلم از کشور انگلیس، از ابتدای قرن بیستم میلادی.
یعنی حدودا صد و بیست سال پیش.
هدایت شده از 🏴 مداحی گرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا می گویند چادرت را بتکان روزی مارا بفرست؟
🎙علامه مصباح یزدی
#فاطمیه
من به چادرم افتخار میکنم
📌جامعترینبانڪمداحی
🆔@Maddahi_Geram
✅ داستان #معجزه حضرت علی علیه سلام
ثروتمند شدن #طلبه فقیر
این داستان رو فاضل بزرگوار سيد جعفر مزارعى روايت كرده است که یک روز يكى از طلبههاى حوزه علمیه نجف از نظر معيشت در تنگنا شدید و دشوارى غير قابل تحملى بود که روزى از روى شكايت و فشار روحى زیاد كنار ضريح مطهر حضرت علی علیهالسلام رفت و به حضرت گفت : شما اين لوسترهاى قيمتى و قنديل هاى بیبديل را به چه سبب در حرم خود گذاشته ايد ، در حالی كه من براى اداره امور معيشتم در تنگناى شديدى هستم ؟!
شب اميرالمؤمنين عليهالسلام را در خواب می بیند كه آن حضرت به او میفرمايد : اگر میخواهى در نجف مجاور من باشى ، اينجا همين نان و ماست و فيجيل و فرش طلبگى است و اگر زندگى مادى قابل توجهى میخواهى بايد به هندوستان در شهر حيدر آباد به خانه فلان كس مراجعه كنى. چون در زدى و صاحب خانه در را باز كرد به او بگو : « به آسمان رود و كار آفتاب كند »
پس از اين خواب دوباره به حرم مطهر مشرف میشود و به حضرت عرضه میدارد : زندگى من اينجا پريشان و نابسامان است ، شما مرا به هندوستان حواله میدهيد ؟!
بار ديگر حضرت را خواب میبيند كه میفرمايد : سخن همان است كه گفتم اگر در جوار ما با اين اوضاع میتوانى استقامت ورزى ؛ اقامت كن ، اگر نمیتوانى بايد به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگيرى و به او بگويى :
« به آسمان رود و كار آفتاب كند »
پس از بيدار شدن و شب را به صبح رساندن طلبه كتابها و لوازم مختصرى كه داشت را به فروش میرساند و اهل خير هم با او مساعدت میكنند تا خود را به هندوستان میرساند و در شهر حيدر آباد سراغ خانه آن راجه را میگيرد مردم از اينكه طلبهاى فقير با چنان مردى ثروتمند و متمكن قصد ملاقات دارد ، تعجب میكنند !!!وقتى به در خانه آن راجه میرسد در میزند چون در را باز میكنند میبيند شخصى از پلههاى عمارت در حال پایین آمدن است ، طلبه وقتى با او روبرو میشود میگويد : « به آسمان رود و كار آفتاب كند »
ناگهان راجه فوراً پيش خدمتهایش را صدا میزند و میگوید : اين طلبه را به داخل عمارت راهنمايى كنيد و پس از پذيرايى از او تا رفع خستگیاش وى را به حمام ببريد و او را با لباسهاى فاخر و گران قيمت بپوشانيد. سپس مراسمی به صورتى نيكو انجام میگيرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذيرايى میشود .فردا که شد طلبه ديد محترمين شهر از طبقات مختلف چون اعيان و تجار و علما وارد شدند و هر كدام در آن سالن پر از زينت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند .طلبه از شخصى كه كنار دستش بود با تعجب پرسيد : چه خبر است ؟! فردی که کنارش بود گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است ... طلبه پيش خودش گفت : عجب پس من وقتى به اين خانواده وارد شدم كه وسايل عيش و شادی را آماده کرده اند .هنگامى كه مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد و همگان به احترامش از جاى برخاستند ، راجه نيز پس از احترام به مهمانان در جاى ويژه خود نشست
سپس رو به اهل مجلس كرد و گفت : آقايان من نصف ثروت خود را كه بالغ بر فلان مبلغ میشود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثيه به اين طلبه كه تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه كردم و همه میدانيد كه اولاد من منحصر به دو دختر است ، لذا يكى از آنها را هم كه هر یک از ديگری زيباتر است براى او عقد میبندم و شما اى عالمان دين هم اكنون صيغه عقد را پس از انتخابش جارى كنيد ...چون صيغه جارى شد طلبه كه در دريايى از شگفتى و حيرت فرو رفته بود از راجه پرسيد : شرح اين داستان چيست ؟!
راجه گفت : من چند سال قبل قصد كردم در مدح اميرالمؤمنين عليهالسلام شعرى بگويم که یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع ديگر را بگويم ، به شعراى فارسى زبان در هندوستان مراجعه كردم ، مصراع های گفته شده آنها چندان مطلوب نبود و به شعراى ايران نیز مراجعه كردم ، مصراع های آنان هم چندان چنگى به دل نمیزد ؛ پيش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر كيميا اثر اميرالمؤمنين علیهالسلام قرار نگرفته است
لذا نذر كردم اگر كسى پيدا شود و مصراع دوم اين شعر را به صورتى مطلوب بگويد ، نصف دارايى ام را به او ببخشم و دختر زيباتر خود را به عقد او درآورم که پس از مدتی شما آمديد و مصراع دوم را گفتيد . ديدم از هر جهت اين مصراع شما درست و كامل است و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟!
راجه گفت : من گفته بودم :
« به ذرّه گر نظر لطف بوتراب كند »
طلبه در حالی که بغض در گلو داشت گفت : مصراع دوم از من نيست بلكه لطف خود حضرت اميرالمؤمنين عليهالسلام است .
راجه سجده شكر كرد و خواند👇
« به ذره گر نظر لطف بوتراب كند
به آسمان رود و كار آفتاب كند »
✍ @hekayate_qurani
💚 @Mojezeh_Elaahi
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجتالاسلام عالی: منظور اغتشاشگران از آزادی، آغوش رایگان و آزاد است!
⭕️ حجتالاسلام و المسلمین عالی: شعار زن زندگی آزادی برای انبیا و اسلام است؛ این اسلام بود که برای زن، زندگی آورد و آزادیهای معقولی که باعث تعالی میشود را نیز فراهم کرد.
⭕️ اغتشاشگران مقصودشان از آزادی آغوش رایگان و آزاد است.
اغتشاشگران اینقدر احمق بودند که یک شعار اقتصادی هم سر ندادند
⭕️ در این ۱۰۰ روز اغتشاشگران نشان دادند که دقیقا چه چیزی میخواهند! حداقل چند شعار اقتصادی بدهید تا مردم جذبتان بشوند.
مشخص است که دین را قبول ندارند و فقط مشکل حجاب نیست.
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
🔅🔆 خطبه فدکیه🔆🔅
🔸شرحی کوتاه بر خطبه فدکیه حضرت زهرا س
🔆پر از نکات ناب معرفتی🔆
🔹مبتنی بر سخنان حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري در ماه مبارك رمضان ۱۴۳۱ مصادف با ۲۲/۰۵/۸۹
🕯 باشد تا اين رهنمودها بر بصيرت ما بيافزايد...
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب
🔆فدك اسم سرزميني است در شمال مدينه در نزديكي قلعههاي خيبر كه حدود يك صد كيلومتر با مدينه فاصله دارد.
ساكنين قلعههای خیبر و آن سرزمينها طوايفي از يهود بودند.
#خطبه_فدکیه
دلیل تجمع یهود در اطراف مدینه
🔆آمدن يهود به حجاز و سكونت شان در مدينه به قرنها قبل از ظهور اسلام برمي گردد.
علماي يهود از پيامبران شنيده و در كتابها خوانده بودند كه در آخرالزمان پيامبري مبعوث ميشود كه پيامبران پيشين را تصديق ميكند و دينش جهان گير ميشود.
آنها به اميد درك پيامبر آخرالزمان و ايمان به او به حجاز مهاجرت كردند و در اطراف مدينه ساكن شدند؛ زيرا ميدانستند كه پايتخت آن پيغمبر مدينه خواهد بود.
طوایف مختلف یهود در اطراف مدینه
🔆يهوديان اطراف مدينه سه طايفه معروف بودند (بني قريظه، بني قينقاع، بني نضير) كه ويژگيهاي خاصي داشتند:
1⃣اولا مثل ساير يهوديان بسيار مال دوست بودند و فكر اقتصادي داشتند.
2⃣ويژگي دوم آنها دورانديشي و عاقبت انديشي بود. وقتي وارد حجاز شدند سعي كردند كه سرزمينهاي حاصل خيز و مكانهاي استراتژيك را شناسايي كنند و قلعههاي محكمي براي خود بنا كنند.
3⃣ويژگي سوم اين قوم هم اين بود كه اهل علم و دانش بودند و نسبت به اعراب، از تمدن برتري برخوردار بودند.
يهوديان با اين ويژگيها از موقعيت خاصي در بين اعراب برخوردار بودند.
#خطبه_فدکیه
⬇️⬇️⬇️
بدعهدی طوایف یهود مقدمه جنگ خیبر
🔆بعد از اين كه پيغمبر اكرم ص به مدينه مهاجرت فرمودند و عملاً دولت اسلامي در مدينه تشكيل شد، ایشان با طوايف مختلف يهود معاهده اي بستند و بنا شد كه آنها متعرّض مسلمانها نشوند و با دشمنانشان همكاري نكنند؛
ولي هيچ كدام از اين طوايف به عهد خود وفا نكردند و پنهاني با مشركين مكه از يك طرف و بعدها با منافقين مدينه از طرف ديگر روابطي برقرار كردند و حتي توطئه كردند كه جنگي عليه پيغمبر اسلام راه بياندازند.
منافقين به آنها قول داده بودند كه اگر شما به مدينه حمله كنيد ما دو هزار نفر هستيم و به شما كمك خواهيم كرد. در سوره منافقون به اين هدف منافقان اشاره ميكند و ميفرمايد:
«يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَل/ منافقان ميگفتند: ما عزيز هستيم و مسلمانها آوارههاي مكه هستند و ذليلند و ما اينها را بيرون خواهيم كرد»
وقتي پيغمبر اكرم ص اطلاع پيدا كردند براي جنگ با آنها آماده شدند و نهايتاً جنگهايي اتفاق افتاد كه يكي از آنها جنگ خيبر بود.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
#حجاب
⬇️⬇️⬇️⬇️
فتح قلعه های خیبر عامل مصالحه زمین ها و اموال فدک
🔆در جنگ خيبر قلعههاي خيبر كه مهم ترين قلعه استراتژيك يهوديان بود (وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم) به دست تواناي اميرالمؤمنين ع فتح شد.
خبر فتح خيبر به اهل فدك رسيد. آنها براي در امان ماندن از بلايي كه بر سر اهل خيبر آمد به پيغمبر پيشنهاد مصالحه كردند و نهايتاً بزرگان فدك پيشنهاد كردند كه ما زمينها و اموالمان را به شما ميدهيم به شرط اين كه جانمان سالم بماند.
پيغمبر اكرم ص هم قبول كردند و آنها هر كدام به اندازه يك شتر از اموالشان برداشتند و بقيه را تسليم پيغمبر اكرم ص كردند.
#خطبه_فدکیه
#حجاب
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فدک غنیمت جنگی نبود
🔆قرآن در اول سوره حشر به ماجرای فدک اشاره ميكند و ميفرمايد: وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَن يَشَاء وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ مضمون آيه اين است:
اين سرزميني را كه بدون قواي نظامي تصرف كرديد و خود مردم آن جا آنها را به پيغمبر بخشيدند، اين اموال با ساير اموالي كه مسلمانها در جنگها به غنيمت ميگيرند تفاوت دارد.
معمولاً لشكريان اسلام وقتي در جنگ با كفار پيروز ميشوند و غنايمي به دست ميآورند خمس آن غنايم مال پيغمبر است؛ وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى.
اما اموالي كه به خود پيغمبر تقديم ميشود، همه آن اموال مال پيغمبر است. اهل فدك خودشان اراضي فدك را به پيغمبر تسليم كردند تا جانشان را حفظ كنند.
#خطبه_فدکیه
#حجاب
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فدک به فرمان الهی به حضرت زهرا س بخشیده شد
🔆 وقتي اراضي فدک در اختيار پيغمبر ص قرار گرفت به حسب نقلي كه در بعضي روايات شده، اين آيه نازل شد كه:
« وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ؛
اختيار اين اموال با شماست؛ اما «ذي القربي» در اين اموال حق دارند».
در واقع دستور داده شد كه: درست است كه اختيار اين اموال با شماست، اما اين بخش از اراضي را به «ذي القربي» بدهيد.
در روايت آمده است كه منظور از ذي القربي حضرت زهرا س است. پيغمبر اكرم ص به امر اين آيه شريف فدك را به حضرت زهرا س بخشيدند و در زمان خودشان در آن جا سرپرستي را گذاشتند تا آن جا را اداره كند. حضرت ص به اندازه خرج يك سال خود و حضرت زهرا س برمي داشتند و مابقي را به عنوان هديه حضرت زهرا س بين فقرا تقسيم ميكردند.
تا زماني كه پيغمبر اكرم ص حيات داشتند اين جريان ادامه داشت.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فدک بهانه ای برای بیان حقایق
🔆برخي تصور كرده اند كه آن چه حضرت زهرا س را خيلي رنج ميداد اين بود كه اموالش را گرفتند!
گاهي در مرثيه خوانيها گفته ميشود كه حضرت فرمودند: «نان بچه هايم را گرفتيد! » اگر بگوييم اين يكي از بزرگترين ظلمهايی است كه ما شيعيان به اهل بيت ع ميكنيم حرف گزافي نزده ايم.
🔅چگونه كساني كه همه ثروتهاي عالم در مقابل آنها به اندازه تل خاكستري ارزش ندارد، براي از دست دادن مال دنيا ناراحت شوند؟!
اميرالمومنين ع در نهج البلاغه ميفرمايد:
وَ مَا أَصْنَعُ بِفَدَكٍ وَ غَيْرِ فَدَك
من را با فدك و غير فدك چه كار؟!
آيا واقعاً اين گريه ها، نالهها و دادخواهيها براي مال دنيا بود؟! چنين تصوري، تصوري خام، بي جا و نابخردانه است.
🔅حقيقت امر اين است كه اين مسأله بهانه اي بود براي اين كه حضرت زهرا س حقايقي را افشا كند كه تا قيامت اين حقايق چنان آشكار بماند كه كسي نتواند آنها را مخفي كند.
به جز حضرت زهرا س هيچ كس نمي توانست اين حقايق را به اين صراحت بيان كند؛ حتي شخص اميرالمومنين ع خود طرف دعوا با خلفا بود و ادعاي خلافت پيامبر ص را داشت؛ لذا هر چه ميگفت، ميگفتند: «مي خواهي به نفع خودت حرف بزني! » اما حضرت زهرا س حقايق را با لحني بيان فرموند كه امروز هم كسي جرأت ندارد با اين لحن درباره آن اشخاص صحبت كند.
در آن شرايط اين تنها كاري بود كه از دختر پيغمبر بر ميآمد و ايشان با استفاده از همان چند روز به اندازه سالها و قرنها به اسلام خدمت كرد.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#خطبه_فدکیه
هدایت شده از قرارگاه حاج قاسم سلیمانی
139811241840242261967683.pdf
485.8K
🖊وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شد
🔹خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم
🔹خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک دفاع از مظلوم است
#جان_فدا
📍قرارگاه #حاج_قاسم سلیمانی👇
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @ghasem_solaymani
حضرت_ام_البنین_سلام_الله_علیها
اولادی و من تحت الخضراء
کلهم فداءُ لاَبی عبدالله الحسین علیه السلام
بی بی ام البنین سلام الله علیها هنگامی که بشیر خبر بازگشت کاروان اسرا و خبر شهادت فرزندانش را به او داد فرمودند
فرزندانم و هرچه زیر این آسمان کبود است همه آنها به فدای اباعبدالله الحسین علیه السلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مداحی آنلاین - سنگ صبور حیدری - کریمی.mp3
7.17M
🔳 #وفات_حضرت_ام_البنین(س)
🌴سنگ صبور حیدری
🌴تو فاطمه ی دیگری
🎤 محمود_کریمی
⏯ زمینه
👌بسیار دلنشین
🌑تسلیت به پیشگاه #امام_زمان (عج)
🥀طلائیه🥀
🆔 @talayie
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
محورهای اصلی خطبه فدکیه
🔆این خطبه غرّا و کم نظیر در حقیقت از هفت بخش تشکیل می شود که هر کدام هدف روشنی را تعقیب می کند:
1⃣تحلیل فشرده و عمیقی پیرامون مسأله توحید و صفات پروردگار و اسمای حسنی و هدف آفرینش است. «اَلْحَمْدُ للهِ عَلی ما اَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما اَلْهَمَ...»
2⃣مقام والای پیامبر(ص) و مسؤولیت ها و ویژگی ها و اهداف او مورد بحث قرار گرفته. «وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اخْتارَهُ...»
3⃣از اهمیّت قرآن مجید و عمق تعلیمات اسلام، فلسفه احکام و پند و اندرزهایی در این رابطه سخن می گوید. «ثُمَّ الْتَفَتَتْ عَلَیْهَا السَّلامُ اِلی اَهْلِ الْمَجْلِسِ...»
4⃣ بانوی اسلام ضمن معرفی خویش، خدمات پدرش رسول الله(ص) را به این امت بازگو می کند، و بیان گذشته نزدیک جاهلی آنها و مقایسه با وضعشان بعد از اسلام. «ثُمَّ قالَتْ : اَیُّهَا النّاسُ! اعْلَمُوا اَنِّی فاطِمَةُ...»
5⃣ حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) و حرکت و تلاش منافقین را برای محو اسلام بازگو کرده است. «فَلَمَّا اخْتارَ اللهُ لِنَبِیِّهِ (ص) دارَ اَنْبِیائِهِ وَ...»
6⃣ از غصب فدک و بهانه های واهی که در این زمینه داشتند، و پاسخ به این بهانه ها سخن می گوید.«ثُمَّ لَمْ تَلْبَثُوا اِلاّ رَیْثَ (اِلی رَیْثَ) اَنْ تَسْکُنَ ...»
7⃣ به عنوان یک اتمام حجت از گروه انصار و اصحاب راستین پیامبر(ص) استمداد می کند و گفتار خود را با تهدید به عذاب الهی پایان می دهد. «ثُمَّ رَمَتْ بِطَرْفِها نَحْوَ الاَنصارِ...»
منبع: کتاب زهرا س برترین بانوی جهان، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، انتشارات سرور، قم، ۱۳۸۸ ه.ش، ص ۱۴۹.
#خطبه_فدکیه
👆👆👆👆👆👆
متن کامل به همراه ترجمه فارسی مناسب خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)
🔆حجه الاسلام پناهیان:
کاش با خطبۀ حضرت زهرا(س) آشناتر بودیم که یکدوره آگاهی از اهم معارف دینی است. اولیاء خدا به فرزندان خود خطبۀ فدکیه را آموزش میدادند و آنها حفظ میکردند. اگر کسی میخواهد جمعبندی فاطمه(س) را از دین اسلام بداند و از علت غربت دین پس از رسول خدا(ص) آگاه شود، این خطبه را بخواند.
منبع: کانال بیان معنوی
#خطبه_فدکیه
خطبهفدکیه۩مهدیسماواتی.mp3
20.23M
#خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س)
🎙 با صدای حاج مهدی سماواتی
هدایت شده از پاسخ به شبهات روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیه رهبری کاریکاتور ساختن و میگن این آزادی بیان 😡😡😡
پس چرا مکرون برخورد کرد با کاریکاتور علیه زنش❓
چرا کسی حق نداره علیه هم جنس بازا کاریکاتور بسازه❓
چرا در فرانسه سفیر روسیه احضار شد بخاطر کاریکاتور علیه اروپا❓
راستی از چی میسوزن که علیه رهبر ما کاریکاتور میسازن❓❓
این کلیپ رو ببین و ممنون نشر میدی
ساختش با ما نشرش با شما
#لبیک_یا_خامنه_ای
#سیدکاظم_روحبخش
@pbsb14 💥💥💥
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️#خطبه_فدکیه
کیفیت ورود حضرت زهرا س به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه
🔆در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا (س) و مشی ایشان هنگام حرکت اشاره می کند:
🔅ورود به مسجد:
🔸«لَمّا آجمَعَ ابوبکرٍ وَ عُمَرٍ علی مَنعِ فاطمهَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلکَ». زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا (س) شوند و این خبر به آن حضرت رسید،
🔸 «لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها». حضرت زهرا (س) برخاستند و خِمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «لاثَ العمامه علی رأسه، ای شدّها و ربطها». یعنی عمامه را به سرش پیچید.
اما «خمار» چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلیِ زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیُوبِهِنَّ». روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.
🔸«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها». و جلباب را بر سر افکندند.
«جلباب» نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
🔸«وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّهٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها». حضرت زهرا (س) همراه با گروهی هم سن و سال یا هماهنگ، یا از یاران، اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه، مسئله پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند، چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند.
نکته دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار، یاری حضرت زهرا (س) باشد. همانطور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت میکند، گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی میکنند. پس در این اقدام حضرت، دو احتمال وجود دارد. اول آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، دوم اینکه پیکره ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و درمیان گروه زنان، پوشیده بماند.
🔸«تَطَأُ ذُیُولَها». در راه رفتن، پا روی پایین لباسش میگذاشت. (یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت میکرد.)
در اینجا به طور مسلم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار میگرفت و چون ممکن است از این عبارت، استشمام شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند، در ادامه آمده است:
🔸«ما تَخْرِمُ مِشْیَتُها مِشْیَهَ رَسولِ الله». راه رفتن حضرت، هیچ کم از راه رفتن پیغمبر اکرم (ص) نداشت.
«مِشْیَه» بر وزن فعله، نوع و هیئت فعل را میرساند. یعنی روش راه رفتن حضرت، هیچ از روش راه رفتن پدرشان کم نداشت. یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم (ص) حرکت میکرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همه آنچه را که شایسته یک زن است رعایت کرده بود.
در این عبارت دو نکته وجود دارد: اول آنکه رفع این شبهه است که چرا حضرت تند میرفت و عجله داشت که پاسخ میگوید مشی او مثل پدرش رسول اکرم (ص) بود یعنی با همان متانت و وقار و دوم اینکه شاید به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار میگرفته است.
سپس حضرت وارد مسجد شد در حـالی کـه گرداگـرد ابی بکر را جمـع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بودند. همین که خبردار می شوند دختر پیغمبر(ص) در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده میکننـد و برای حفظ حضرت از نگاه مـردان، پـرده ای بین ایشان و مهـاجرین و انصـار حاضر در مسجد نصـب میکنند و این روش و احترام به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت میشـود .
🔅آغاز سخن:
حضرت زهرا (س) قبل از آغاز سخن ناله ای کرد و نالهاش آنچنان جانسوز بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن اما گریـه ای که معمـولی و عادی نبود.
منبع: شرحی مختصر بر مفاهیم آسمانی خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)_آیت الله مجتبی تهرانی ره
#خطبه_فدکیه
1⃣⬇️
🔆الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ.
ترجمه: تحسین و ستایش سزاوار خدای بی همتاست، برای نعمت هایی که عطا فرمود، و شکروسپاس سزاوار اوست، برای آنچه الهام فرمود، و درودها شایسته اوست، برای آنچه از پیش عطافرمود.
✅اجمالاً فرقي كه ميتوان بين حمد و شکر و ثناء گذاشت اين است كه ثناء مفهوم عامتری از همه اين هاست.
در عربي براي هر مدح و ستايشي ميتوان ثناء را به كار برد؛ خواه ممدوح عاقل باشد يا عاقل نباشد و خواه حيات داشته باشد يا جماد باشد، و نيز خواه براي كار اختياري باشد يا غير اختياري، براي همه اينها ميتوان از تعبير ثناء استفاده كرد؛ اما حمد در جايي گفته ميشود كه كاري خوب از فاعلي با شعور و مختار صادر شود؛ خواه آن كار سودي به حال حمدكننده داشته باشد يا نداشته باشد؛ ولي ثنايي است كه براي كسي كه كار خوبي انجام بدهد و نتيجه آن كار خوب عايد ستايش گر شود، بكار ميرود.
✅✅نكته ديگر ترتيب قرار گرفتن سه واژه حمد، شكر و ثناست. چرا اول حمد، بعد شكر و بعد ثنا بكار رفته است؟ شايد چون در مقام ستايش خداست و خدا موجودي است كه عين حيات و علم است و اعلي مراتب حيات و قدرت و علم و اختيار را دارد، طبعاً آدم بايد او را به خاطر كارهاي خوب و اختياري اش ستايش كند. خدا كار غير اختياري ندارد. همه آثار خوبي كه از خدا ناشي ميشود در اختيار اوست و چيزي جبري از خدا صادر نمي شود. پس واژه حمد، واژه اي مناسب براي ستايش خداست. خداوند هم در قرآن، كلام خود را با حمد شروع كرده است.
در جمله دوم ميخواهد خدا را بر بخششي ستايش كند كه عايد خود ثناكننده است و يك عطيه اختصاصي است. در چنين جايي واژه شكر مناسب است.
سپس بعد از حمد الهي و شكر بر نعمتهاي اختصاصي ميخواهد اين ستايش را تعميم دهد شبيه ذكر عام بعد خاص؛ لذا تعبير ثناء را به كار ميبرد.
منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
#امام_زمان
#خطبه_فدکیه