شرط بهرهمندى از قرآن:
پروردگار عزيز از اين خطابها در قرآن زياد دارد.
الم ، ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين. در عين حالى كه قرآن براي تمام اهل عالم آمده است؛ اما فقط متقين هستندكه مىتوانند از قرآن استفاده بكنند. وقتى بنده هر كار بدي به نظرم مىرسد مىكنم؛ چه لياقتى دارم كه از قرآن استفاده بكنم؟! قرآن هديً للمتقين است.
حضرت آیت الله حق شناس تهرانی ره
@hawzah_hahaghshenas
🔻گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین #میرهاشم_حسینی | شب چهارم ماه مبارک رمضان
۱- در آیات ابتدایی سوره مبارکه شمس، ۱۲ قسم ذکر شده است، بدین مناسبت که در مقام بیان یکی از مهم ترینِ اوامر خداوند به انسان می باشد. و آن امر، امر به تزکیه نفس و تقواست: «قد افلح من زکیها» (الشمس/۹)
🔹باید تمام هم و غم خود را آلوده نشدن در دنیا قرار داد.
🔹با مقایسه برنامه ارائه شده در قرآن برای زندگی انسان با برنامه دیگر ادیان و آیین ها که انسان را به لذت گرایی محض دعوت می کنند، اوج بلندمرتبگی قرآن نمایان می گردد.
به همین دلیل است که قرآن مایه رفع عطش فضلا و دانشمندان می باشد. چرا که از عالی ترین مفاهیم برخوردار است.
🔹امر قرآن به پاکی و دوری از آلودگی به طور مطلق است. چرا که در هر شرایط زمانی و مکانی، امکان آلودگی وجود دارد و همین است که به مفهوم اختیار معنا می بخشد.
۲- اصلی ترین راه تزکیه نفس توجه به ماه مبارک رمضان و روزه ی این ماه مبارک است.
🔹 شروع تزکیه نفس از ماه رجب و شعبان است، اما نهایت آن در ماه رمضان و رسیدن به این ماه میسر خواهد شد.
در دعای مروی از رسول اکرم (صلی الله عليه و آله) در موقع رؤیت هلال رجب آمده است: «اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان» (بحار الانوار/ ج ۹۵/ ص ۳۷۶)
🔹 اگر شخصی از درک رجب و شعبان بازماند، باز هم امکان درک رمضان برایش وجود دارد. نا امیدی حربه شیطان است که انسان را از رحمت خدا دور سازد، چرا که خداوند جبار است، و جبار به معنی بسیار جبران کننده است. خداوند اشتباهات انسان را جبران می سازد و تنها باید به رحمت او امید داشت.
🔹مادامی که اعتقاد به خدا و محبت به اهل بیت باشد، راه نجات باز است.
🔹 در ادامه دعا آمده است:
«و أعنا علی الصیام و القیام.» خدایا ما را به روزه در این سه ماه یاری کن و توفیق قیام و برپایی کار های عبادی نیک به ما بده.
🔹 فراز بعدی دعای پیامبر اکرم (ص) درخواست یاری بر کنترل چشم و زبان است.
«و [أعنا علی] حفظ اللسان و غض البصر.» کسی که کنترل اعضای بدن خودش را در ماه مبارک ایجاد نکند، هرگز از زندگی لذت نخواهد برد و دائما بی قرار خواهد بود.
٣- روزه دارای سه مرتبه است:
الف) مرتبه عام آن، تحمل گشنگی و تشنگی است. در انتهای دعای شریف حضرت رسول اکرم (ص) به این مرتبه اشاره شده است:
«و لاتجعل حظنا الجوع و العطش.»
و در روایتی دیگر فرموده اند:
«رب صائم حظه من صيامه الجوع و العطش.» (امالی/ص ١٦٦) چه بسیار روزه داری که تمام بهره اش از روزه، تنها گشنگی و تشنگی است.
ب) مرتبه خاص آن نگهداری و مراقبت و روزه تمامی حواس است، نه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:
«إذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.»
زمانی که روزه می گیری باید گوش و چشم و حتی پوست و مویت نیز روزه باشد، و این کنایه است از اینکه باید سرتاسر وجود انسان روزه باشد.
🔹 انسان باید کاری کند که روزی که روزه است با روزی که روزه نیست یکسان نباشد.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند:
«لا یکون یوم صومک كیوم فطرک» (کافی)
🔹 انس با قرآن از راهکار های عملی ارتقای مرتبه روزه است.
ج) مرتبه اخص: حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:
«صوم النفس إمساك الحواس الخمس عن سائر المآثم، و خلو القلب من جميع أسباب الشر.» (غرر الحکم/ص ٤٢٣)
روزه نفس بازداشت همه حواس از تمامی گناهان؛ و خالی کردن قلب از جمیع شرور.
خیر، هر آن چیزی است که خدایی باشد و شر ضد آن است. پس هرچه انسان به خداوند نزدیک تر باشد قلبش عاری از شر می گردد.
پس روزه اخص، خود دارای بی نهایت مرتبه، به میزان نزدیکی و ارتباط انسان با خداوند متعال است.
@Hawzah_hahaghshenas
🔽#اطلاعیه | اعلام برنامه مراسمات لیالی مبارکه قدر
🔷۲۲:۳۰ الی ۲۲:۴۵ : تلاوت سوره یس
🔷۲۲:۴۵ الی ۰۰:۳۰ : قرائت دعای پر فیض جوشن کبیر
🔷۰۰:۳۰ الی ۰۱:۰۰ : عزاداری ضربت خوردن امیر المومنین (علیه السلام)
🔷۰۱:۰۰ الی ۰۲:۳۰ سخنرانی و گرفتن قرآن بر سر توسط حجتالاسلام والمسلمین #میرهاشم_حسینی
@Hawzah_HAHaghshenas🔼
🔻 گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین #میرهاشم_حسینی | شب پنجم ماه مبارک رمضان
🔷 قُلْ يَاعِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (زمر/ ۵۳):
امیدوار کننده ترین آیات قرآن آیه مذکور و آیه ۱۳۵ سوره آل عمران می باشند. شأن نزول یکی از این دو آیه را جریان بهلول نباش دانسته اند.
🔸 بهلول عادت بر کفن دزدی داشته است. روزی در حین دزدیدن کفن مرتکب عمل قبیحی می گردد. سپس نزد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رفته و به گناه خود اعتراف می کند.
آیت الله حق شناس (رحمة الله علیه) می فرمودند که جز به درگاه الهی، نباید اعتراف به گناه کرد، چرا که حرمت مومن از کعبه بیشتر است و این حرمت نباید شکسته شود.
🔸 بهلول بعد از اعتراف به گناه خویش به بیابان رفته و از خدای متعال درخواست بخشش می نماید. که طبق اقوال یکی از دو آیه فوق درباره وی نازل می گردد.
🔸 اظهار قدرت و تکبر در مقابل مقام ربوبیت باعث عدم غفران از سوی خداوند متعال می گردد، و بالعکس سادگی و اعتراف به بدی و ناتوانی، موجب توجه خداوند متعال می شود.
🔸 اگر انسان بدترین گناهان را مرتکب شود، باز هم نباید از رحمت خداوند چه به صورت ظاهری و چه قلبی ناامید گردد، چراکه خداوند بخشنده جمیع گناهان است.
در زمان پیامبر اکرم اینطور افراد، فِرَق و آیین های نادرست بسیار بوده است. دلایل متعددی برای موفقیت پیامبر در اصلاح این افراد و آیین ها وجود دارد، اما یکی از مهم ترینِ این دلایل مشیت الهی است.
خداوند می خواهد حتی در بدترین شرایط، نور اسلام و احکام آن در جامعه جریان پیدا کند.
🔷 در ابتدای آیه از تعبیر "یا عبادی" استفاده شده است، که اشاره به کسانی دارد که هنوز از توجه پروردگار خویش دور نشده اند.
و شاهد این مطلب توفیق و اذن طلب غفران به درگاه پرودگار است.
@Hawzah_HAHaghshenas 🔺
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔽#اطلاعیه | اعلام برنامه مراسمات لیالی مبارکه قدر
🔷۲۲:۳۰ الی ۲۲:۴۵ : تلاوت سوره یس
🔷۲۲:۴۵ الی ۰۰:۳۰ : قرائت دعای پر فیض جوشن کبیر
🔷۰۰:۳۰ الی ۰۱:۰۰ : عزاداری ضربت خوردن امیر المومنین (علیه السلام)
🔷۰۱:۰۰ الی ۰۲:۳۰ سخنرانی و گرفتن قرآن بر سر توسط حجتالاسلام والمسلمین #میرهاشم_حسینی
@Hawzah_HAHaghshenas🔼