🌕 احکام روزه ۱۸
🌺 روزه کودکان (کلّه گنجشکی)
🍀 در بین قدیمی ها، روزه کلّه گنجشکی معروف بوده است؛ که مستند روایی دارد:
🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السلام) قَالَ:
إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصِّيَامِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ،
فَإِنْ كَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ وَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ،
فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ (أی: الجوع) أَفْطَرُوا، حَتَّى يَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ يُطِيقُوهُ،
فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ إِذَا كَانُوا أَبْنَاءَ تِسْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامٍ، فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا.
🌱 حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ما به فرزندان ۷ ساله مان دستور می دهیم بخشی از روز را تا جایی که می توانند روزه باشند، تا عادت نمایند؛
شما نیز به فرزندان ۹ ساله تان دستور به روزه دهید.
🌺 مبطلات روزه: قى كردن
🍀 ۱. هر گاه روزه دار عمداً قى كند، هر چند براى نجات از مسموميّت و درمان بيمارى و مانند آن ناچار باشد، روزهاش باطل مىشود، ولى اگر سهواً يا بىاختيار قى كند اشكال ندارد.
🍀 ۲. اگر در شب چيزى بخورد كه مىداند به واسطۀ خوردن آن، در روز بىاختيار قى مىكند احتياط واجب آن است كه روزۀ آن روز را قضا نمايد.
(آیت الله مكارم و آیت الله سيستانى: روزهاش صحيح است.)
🍀 ۳. اگر روزه دار بتواند از قى كردن خوددارى كند چنانچه براى او ضرر و مشقت نداشته باشد، بايد خوددارى نمايد.
(آیت الله سيستانى: اگر به طبع خود حادث شده است لازم نيست از آن جلوگيرى كند.
آیت الله مكارم: لازم نیست خودداری کند)
🍀 ۴. اگر مگس در گلوى روزه دار برود، چنانچه به قدرى پايين رود كه به فرو بردن آن خوردن نمىگويند لازم نيست آن را بيرون آورد و روزۀ او صحيح است،
و اگر به اين مقدار پايين نرود بايد آن را بيرون آورد، اگر چه موجب شود كه قى كند و روزهاش باطل شود،
و چنانچه فرو برد روزهاش باطل مىشود.
🍀 ۵. اگر سهواً چيزى را فرو ببرد و پيش از رسيدن به شكم يادش بيايد كه روزه است، چنانچه به قدرى پايين رفته باشد كه اگر آن را داخل شكم كند خوردن نمىگويند لازم نيست آن را بيرون آورد و روزۀ او صحيح است.
🍀 ۶. اگر يقين داشته باشد كه به واسطۀ آروغ زدن، چيزى از گلو بيرون مىآيد نبايد عمداً آروغ بزند، ولى اگر يقين نداشته باشد اشكال ندارد.
🍀 ۷. اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون بريزد، و اگر عمداً فرو ببرد روزهاش باطل است،
ولی اگر بىاختيار فرو رود، روزهاش صحيح است.
اطلاعیه
شب های قدر برنامه مسجد امین الدوله تعطیل است و برنامه مشترک حوزه علمیه ایت الله حق شناس و حوزه علمیه ایت الله مجتهدی رضوان الله علیهما از ساعت ۱۲ تا ۲ در حوزه علمیه ایت الله مجتهدی برگزار میشود
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری
🔰احکام روزه/ جلسه هجدهم/روزه کله گنجشکی
♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲
آدرس اینستاگرام
instagram.com/hhaghshenas1
کانال آپارات
aparat.com/hhaghshenas1
کانال ایتا
eitaa.ir/hhaghshenas
کانال سروش
sapp.ir/hhaghshenas
کانال بله
ble.ir/hhaghshenas
روبیکاو روبینو
https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🔷️ شب قدر 🔷️
🔸️توصیه های آیت الله حق شناس (رحمت الله علیه)🔸
یکی از شرایط توبه، اخلاص باطن و سریره است. باید خالصاً و مخلصاً بیایید وسط. از دیگر شرایط توبه، معرفت است.
ثواب فراگیری علم در شبهای احیا
در روایت وارد شده است که هر کس این دو شب (نوزدهم و بیستویکم) احیا را به مذاکره علم بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بردارد. مذاکره علم همین است، همین «قالالصادق» و «قالالباقر» است.
برترین عمل در ماه رمضان
رفقای عزیز من! اگر بخواهید از امیرمومنان (علیه السلام) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید.
امیرمومنان (علیه السلام) عرضه داشت: یا رسولالله! افضل اعمال در این ماه کدام است؟ حضرت فرمودند: «الورع عن محارمالله».
توبه نصوح
مقام ورع اقسامی دارد. یک قسم آن برگشتن از نادانی، فسق و عمل بد به عمل صالح است. اگر این مرحله ورع را به کار بستی؛ از علی (علیه السلام) پیروی کردهای و به مقام توبه نصوح دستیافتهای.
فرمود: «حب علیٍ حسنة لاتضر معهاالسیئة» محبت علی (علیه السلام) حسنهای است که با بودن آن، گناه ضرر نمیرساند. یک کسی عبای امیرمومنان (علیه السلام) را بوسید.
حضرت (علیه السلام) فرمودند: «این معنای محبت نیست». معنای محبت پیروی از امیرمومنان و مقام عترت (علیهم السلام) است.
مرحله دوم ورع، پرهیز از مشتبهات است. مرحله سوم هم مقام متقین است که شخص حرف نمیزند، مبادا اگر تعریف کسی را بکند؛ یککسی بگوید: اینطور نیست (و غیبت پیش بیاید).
خطاب آمد کهای خاتمالرسل! باید به توبهکنندگان سلام کنی! بهبه! بهبه! شخص اول امکان - اول ما خلقالله نوری- باید به استقبال توبهکنندگان برود و به آنها سلام بکند! (انعام/۵۴)
تو استغفارکننده نیستی!
حضرت ثامنالحجج (علیه السلام) وقتی از درون مسجد میگذشتند، یک نفرگفت: «استغفرالله».
حضرت به مقام ولایتی به قلب او نگاه کرده و فرمودند: تو استغفارکننده نیستی، زیرا خیال بازگشت به همان معصیت را داری!
سخن گفتن دو ملک الهی درباره انسانها
دو ملک الهی با هم سخن میگویند که ایکاش مردم خلق نمیشدند! حال که خلق شدهاند، بدانند برای چه خلق شدهاند. - شما را برای چه به دنیا آوردهاند؟ - و حال که نمیدانند برای چه خلق شدهاند، به دانستههای خودشان عمل کنند. حال که عمل به دانستنیهایشان نمیکنند، از بدیهایی که کردهاند، توبه کنند. اول قدم، توبه است.
ذکر دائمی علامه طباطبایی (ره)
«لاخیر فی نسک لاورع معه؛ عبادتی که پرهیز از گناه با آن نباشد، سودی ندارد.» (کافی/۱/۳۶) ورع یعنی اینکه دهان و زبانم را نگه دارم.
مرحوم علامه طباطبایی (ره) - که هم در معقول و هم در منقول مجتهد بودند- زبانشان همیشه مشغول به ذکر بود؛ مگر اینکه مورد سؤال واقع شده و جواب میدادند. آنوقت ما چرا باید اینقدر حرف بزنیم؟!
وقتی بنده میآمدم، یکی از رفقا گفت: آقا! راجع به غیبت و اهانت و تهمت یکقدری صحبت بکنید. من انتظار نداشتم امشب - که شب بیستویکم ماه رمضان است- این آقا به من بگوید: درباره غیبت و اهانت صحبت بکن.
عمل ائمه (علیهم السلام) باید نصبالعین ما باشد
تنها گریهکردن برای حضرت علی (علیه السلام) فایده ندارد، عمل علی (علیه السلام) را باید نصبالعین خودتان قرار دهید. در عیون اخبارالرضا (علیه السلام) میفرماید که عمل علی (علیه السلام) را باید سرلوحه زندگی خودتان قرار بدهید که چه فداکاریهایی کرد.
حضرت میفرمایند: «انما هی نفسی اروضها بالتقوی لتأتی آمنهً یوم الخوفالاکبر، نهجالبلاغه/ نامه ۴۵»؛ من باید به قدر درازی قبرم برای خودم احراز بکنم.
اخلاص باطن
یکی از شرایط توبه، اخلاص باطن و سریره است. باید خالصاً و مخلصاً بیایید وسط. از دیگر شرایط توبه، معرفت است، یعنی ببینم که پروردگار چقدر به من مهربان است. بدانم که چه پروردگاری دارم. توبه نصوح یعنی اینکه من با قصد و یقین و قاطعیت از معصیت صرفنظر بکنم و قصد برگشت به گناه نداشته باشم.
حضرت فرمودند: چنین کسی نداریم که دوباره به گناه مبتلا نشود. انسان در معرض حوادث است، شاید دوباره گرفتار معصیت شود؛ ولی باید تصمیم قاطعانه در توبه بگیرد.
وقتی توبهکننده تصمیم قاطع گرفت؛ پروردگار آن دو ملک مأمور ثبت اعمال انسان را احضار میفرماید و گناهان توبهکننده را از یاد ملکین میبرد.
به اعضا و جوارح هم خطاب تکوینی میشود که حق ندارید علیه این بنده شهادت بدهید. به زمین هم خطاب میرسد که باید از شهادت علیه این بنده توبهکننده خودداری بکنی. خدای ما چنین خدایی است!
#معاونتتهذیب_حوزهعلمیه_مجازیاخلاق
17.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری
🔰احکام روزه/ جلسه نوزدهم/دروغ بستن به خدا و معصومین علیهم السلام
♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲
آدرس اینستاگرام
instagram.com/hhaghshenas1
کانال آپارات
aparat.com/hhaghshenas1
کانال ایتا
eitaa.ir/hhaghshenas
کانال سروش
sapp.ir/hhaghshenas
کانال بله
ble.ir/hhaghshenas
روبیکاو روبینو
https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
🌕 احکام روزه ۱۹
🌺 مبطلات روزه: دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلّى الله عليه و آله و سلّم) و معصومین (عليهم السّلام)
🍀 ۱. اگر روزه دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اين ها به خدا و پيامبران و معصومین (علیهم السّلام) عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزۀ او بنابر احتیاط باطل است. (حضرت آقا (حفظه الله))
🍀 ۲. اگر بخواهد خبرى را كه نمىداند راست است يا دروغ نقل كند:
🍃 حکم تکلیفی: بنابر احتياط واجب (آیت الله خامنه ای: احتیاط مستحبّ) بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مىگويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...».
🍃 حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزهاش باطل نمىشود.
🍀 ۳. اگر چيزى را به اعتقاد اين كه راست است از قول خدا يا پيغمبر نقل كند، و بعد بفهمد دروغ بوده، روزهاش باطل نمىشود.
(🍃 حضرت آقا: بنابر احتياط باید روزه را تمام کند، و بعداً قضای آن را هم بگیرد)
🍀 ۴. اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر نسبت دهد، روزهاش باطل مىشود،
ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد.
🍀 ۵. اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند:
🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزهاش اشكال دارد،
🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزهاش باطل نمىشود.
🌙 ماه بندگی؛ ۱۹
🌺 فضائل امیرالمؤمنین (صلواتُ الله و سلامُه علیه)
🍀 ۱. فضائل غیر قابل اندازه گیری
🌱 نبیّ مکرّم (صلّی الله عليه و آله) در مورد حضرت امیر (عليه السلام) فرمودند: ایشان شخصیتی ناشناخته اند:
🍃 قَالَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله):
يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ؛
وَ مَا عَرَفَكَ حَقَ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللهِ وَ غَيْرِي.
(مناقب آل أبي طالب (عليهم السلام) (لابن شهرآشوب)؛ ج ۳؛ ص ۲۶۷)
🍀 ۲. اگر تمام مخلوقات جمع شوند تا فضائل حضرت را شمارش کنند درمانده اند.
🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله):
لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ، وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ، وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ، وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ؛
مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ.
(كنز الفوائد کراجکی؛ ج ۱؛ ص ۲۸۰)
🍀 ۳. با وجود اینکه ۷۰ سال بالای منابر خطباء حضرت را لعن می کردند، و مطاعن جعل می کردند، اما با این وجود برتری حضرت و مناقب ایشان عالم گیر است.
🌱 عامر بن عبدالله بن زبیر، خلیل بن احمد فراهیدی، امام شافعی، زمخشری همه در حق حضرت امیر می گویند:
🍃 ما أقولُ فيمن كَتَم مُحبّوه فضائلَه خوفاً و تقیةً،
و أعداؤُه بغضاً و حسداً،
و ظَهَر مِن ذَینِ و ذَینِ ما مَلَأَ الخافَقَين.
🌱 با وجود همه مخفی کاری های دوستان و دشمنان، فضائل حضرت سرتاسر عالم را پر کرده است.
🍀 ۴. امیرالمؤمنین مُطهِّر موجودات
🌱 بیان فصائل حضرت گوش، و چشم و دهان و جان ما را تطهیر می کند.
🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله):
إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لَا يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ،
فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اللهَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ، وَ لَوْ وَافَى الْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ؛
وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام) لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛
وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاع؛ِ
وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ؛
ثُمَّ قَالَ: النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ، وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ،
وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ، وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.
(الأمالي (للصدوق)؛ ص ۱۳۸)
🍀 ۵. ذکر و یاد حضرت عبادت است
🌱 ابن اثیر جزری عالم أهل سنت هم نقل می کند که همه از دیدن حضرت به وجد می آمدند، و ذکر (لا إله إلا الله) می گفتند:
🍃 قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ.
قيل معناه أنّ علياً كانَ إذا بَرَزَ؛
قال الناسُ: لا إله إلا الله ما أشرفَ هذا الفتى،
لا إله إلا الله ما أكرمَ هذا الفتى،
لا إله إلا الله ما أعلمَ هذا الفتى،
لا إله إلا الله ما أشجعَ هذا الفتى،
فكانت رؤيتُه تَحمِلُهم على كلمة التوحيد.
مرحوم مجلسی می فرمایند:
أقول أراد هذا الناصب أن ينفيَ عنه منقبةً فأثبتَ له أضعافَها،
و ما الباعثُ على ذلك؛
و أيُّ استبعاد في أن يكون محضُ النظرِ إليه (صلوات الله عليه) عبادةً.
کلام امام- دوماهنامه مقام امین -شماره جدید
📖 نسخه پی دی اف
https://eitaa.com/hhaghshenas/2146
@Magham_Amin
کلام حضرت اقا - دوماهنامه مقام امین -شماره جدید
📖 نسخه پی دی اف
https://eitaa.com/hhaghshenas/2146
@Magham_Amin
کلام مرحوم حاج اقا - دوماهنامه مقام امین -شماره جدید
📖 نسخه پی دی اف
https://eitaa.com/hhaghshenas/2146
@Magham_Amin