eitaa logo
حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس(ره)
3.7هزار دنبال‌کننده
24.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
593 فایل
تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس(ره)[فیلسوف‌الدوله-امین‌الدوله]
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه شب های قدر برنامه مسجد امین الدوله تعطیل است و برنامه مشترک حوزه علمیه ایت الله حق شناس و حوزه علمیه ایت الله مجتهدی رضوان الله علیهما از ساعت ۱۲ تا ۲ در حوزه علمیه ایت الله مجتهدی برگزار میشود
هدایت شده از میرهاشم حسینی
💠 مراسم احیا شب‌های قدر 🔸مشترک دو حوزه علمیه آیت‌الله‌مجتهدی(ره) و آیت‌الله‌حق‌شناس(ره) 🔰 توسط استاد میرهاشم حسینی ⏰ شب‌های‌قدر | ساعت 00:00 تا 02:00 🕌حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) 🔴 مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار میگردد. 🌐 پخش زنده مراسم از صفحات رسمی: 👈اینستاگرام‌ استاد‌ میرهاشم‌حسینی https://www.instagram.com/Mirhashem_ir 👈 آپارات استاد میرهاشم حسینی: http://aparat.com/Mirhashem_ir ⚠️ جهت تشریف فرمایی به مراسم پرفیض شب های قدر رعایت نکات زیر الزامی میباشد: 1️⃣ برای حضور در مراسم حتماً با ماسک تشریف بیاورید. 2️⃣ خواهشمند است وسایل شخصی عبادت از جمله قرآن، مفاتیح، مهر، سجاده به همراه داشته باشید. 3️⃣ درب های حوزه از ساعت ۲۳ باز میباشد -------- ▫️تنها کانال‌اطلاع‌رسانی استاد میرهاشم‌حسینی https://eitaa.com/Mirhashem_ir
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری 🔰احکام روزه/ جلسه بیستم دوم/کفاره روزه ♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
🌙 ماه بندگی؛ ۲۲ 🌺 اهمیت شب بیست و سوم، و برتری آن بر شب های دیگر 🍀 ۱. شب بیست و سوم، شب امضای مقدّرات توسط امام زمان (عجّل اللهُ فرجَه الشریف) 🍃 در روایت است که: «التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ، وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ، وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ». 🌱 شب نوزدهم؛ شب تقدیر است، و امور هر موجودی در سال آینده از ناحیه خداوند اندازه گیری می‌شود. 🌱 شب بیست و یکم؛ محکم نمودن مقدّرات است. 🌱 شب بیست و سوم؛ به امضای امام عصر (عجّل اللهُ فرجَه) می رسد و قطعی می شود. 🍀 ۲. قرائت سوره "عنکبوت" و "روم" در شب بیست و سوم 🌱 در روایات است که قرائت این دو سوره در این شب نزد خدای تعالی از جایگاه بلندی برخوردار است، و بهشت برای او قطعی می شود. 🍀 ۳. قرائت هزار مرتبه سوره قدر در این شب 🍃 عن أَبي عبد الله (عليه السلام) قال: لو قرأَ رجل ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان‏ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» أَلف مرّة، لأصبح و هو شديد اليقين بالاعتراف بما يختصّ فينا، و ما ذاك إِلّا لشي‏ء عاينه في نومه‏. 🍀 ۴. شبِ سرنوشت‌ساز 🌱 آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمه الله): بدانید كه امشب، شب سرنوشت است. چون اگر شب بیست و یکم، آنچنان که دلمان ‌می‌خواست، از لحاظ تمام ابعاد دنیوی و اخروی، آن‌طور كه بايد نوشته نشده بود؛ امشب مي‌تواني در خانه خدا بروی و دعا کنی كه: خدايا! تقديرم را بر‌گردان و برای من همه را خوب کن؛ او قبول ‌می‌کند. لذا بزرگان ما بر روی شب بیست و سوم‌ بیشتر تکیه ‌می‌‌کردند. توجه کنید! ‌می‌‌گفتند شب بیست و سوم است که شب سرنوشت‌ساز است. 🍀 ۵.مهم ترين شب قدر 🍃 سفيان بن السمط، قال: قلت لأبي عبد الله (عليه السلام): أفرد لي ليلة القدر. قال: ليلة ثلاث و عشرين‏. 🍃 بإسنادنا إلى ضمرة الأنصاري، عن أبيه أنّه سمع النبيّ (صلّى الله عليه و آله) يقول: ليلة القدر ليلة ثلاث و عشرون‏. 🍀 ۶. آماده کردن خانواده برای اِحیاء شب بیست و سوم 🍃 عن علي (عليه السّلام): إنّ رسول اللّه (صلّى اللهُ عليه و آله) كان يطوي فراشه و يشدّ مئزره في العشر الأواخر من شهر رمضان، و كان يوقظ أهله ليلة ثلاث و عشرين، و كان يرشّ وجوه النيام بالماء في تلك الليلة، و كانت فاطمة (عليها السّلام) لا تدع أحدا من أهلها ينام تلك الليلة، و تداويهم بقلّة الطعام و تتأهّب لها من النهار و تقول: محروم من حرم خيرها. (دعائم الإسلام للمغربي؛ ج ۱، ص ۲۸۲) 🍀 ۷. زیارت اباعبدالله (علیه السلام) 🍃 عن أبي جعفر الثاني في حديث قال: من زار الحسين (عليه السلام) ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان، و هي الليلة التي يرجى أن تكون ليلة القدر و فيها يفرق كل أمر حكيم، صافحه روح أربعة وعشرين ألف ملك و نبي، كلهم يستأذن الله في زيارة الحسين (عليه السلام) في تلك الليلة. 🍀 ۸. احیاء در مسجد در سخت ترین شرایط 🍃 مرض أبو عبد الله (عليه السلام) مرضا شديدا، فلما كان ليلة ثلاث وعشرين أمر مواليه فحملوه إلى المسجد، فكان فيه ليلته. 🍀 ۹. بیش از ۱۰ اثر از آثار عظیم احیاء شب بیست و سوم، و نماز عن محمد بن علي الباقر (عليهما السلام)، قال: من أحيا ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان و صلى فيها مائة ركعة ۱. وسع الله عليه معيشته في الدنيا ۲. و كفاه أمر من يعاديه، ۳. و أعاذه من الغرق و الهدم و السرق و من شر السباع، ۴. و دفع عنه هول منكر و نكير، ۵. و خرج من قبره نور يتلألأ لأهل الجمع، ۶.و يعطى كتابه بيمينه، ۷. و يكتب له براءة من النار، ۸. و جواز على الصراط، ۹. و أمان من العذاب ۱۰. و يدخل الجنة بغير حساب، ۱۱. و يجعل فيها من رفقاء النبيين و الصديقين والشهداء والصالحين، وحسن أولئك رفقا.
🌕 احکام روزه ۲۲ 🌺 کفاره روزه 🍃 عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام):‏ فِي رَجُلٍ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً يَوْماً وَاحِداً مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ؟ قَالَ: يُعْتِقُ نَسَمَةً، أَوْ يَصُومُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ، أَوْ يُطْعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً؛ فَإِنْ لَمْ يَقْدِرْ تَصَدَّقَ بِمَا يُطِيقُ. (الكافي) 🍀 ١. كسى كه كفّارۀ روزۀ ماه رمضان بر او واجب است، بايد يک بنده آزاد كند، يا دو ماه پی در پی روزه بگيرد، یا به شصت فقير غذا بدهد، که به دو صورت انجام می گیرد: يا به صورتی که با غذای آماده آن ها را سير كند، يا به هر كدام يک مُد كه تقريباً ۷۵۰ گرم است، طعام يعنى برنج، گندم، جو، ماکارونی، عدس، لپه، کشمش، خرما و مانند اين ها به فقیر بدهد؛ و دادن پول كافى نيست، ولى اگر فقير را در خريد آن جنس، و قبول آن وكيل كند، و فقير نيز انجام دهد كافى است. 🌱 البته باید توجه داشت که در مورد فدیه، یا کفاره تأخیر، فقط باید یک مد طعام به فقیر داد، و سیر کردن کافی نیست. 🍀 ۲. امام (رحمه الله): و چنانچه اين ها برايش ممكن نباشد هر چند مد كه مى‌تواند به فقرا طعام بدهد، و اگر نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند، اگر چه مثلاً يک مرتبه بگويد «اَستغفرُ اللهَ» (🍃 حضرت آقا: باید به هر تعداد فقير که قادر است غذا بدهد و بنابر احتياط استغفار هم بکند، و اگر به هیچ وجه قادر بر غذا دادن به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند. 🍃 آیت الله سيستانى: بايد به قدر امكان تصدق دهد، و اگر ممكن نيست استغفار نمايد. 🍃 آیت الله مكارم: هر چند «مد» كه مى‌تواند به فقرا اطعام كند، و اگر نتواند بايد (۱۸) روز روزه بگيرد، و اگر نتواند هر چند روز كه مى‌تواند به جا آورد، و اگر نتواند استغفار كند، و همين اندازه كه در قلب بگويد: «استغفر الله» كافى است) 🍀 ۳. امام و آیت الله سیستانی: و احتياط واجب در فرض عدم تمکن از اداء کفّاره، آن است كه هر وقت بتواند، كفاره را بدهد. (🍃 حضرات آیات مكارم و آقا (حفظهما الله): واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفاره را بدهد.) 🍀 ۴. جاهايى كه قضا و كَفّاره واجب است‌: 🌱 اگر در روزۀ ماه مبارک رمضان برخی از مبطلات را (که در رساله مفصّلاً بیان شده است: مثل خوردن، آشاميدن و...) عمداً انجام دهد، در صورتى كه مى‌دانسته آن كار روزه را باطل مى‌كند قضا و كفّاره بر او واجب مى‌شود. 🌱 اگر به واسطۀ ندانستن مسأله كارى انجام دهد كه روزه را باطل مى‌كند، چنانچه مى‌توانسته مسأله را ياد بگيرد (جاهل مقصّر است)، بنابر احتياط واجب كفاره بر او ثابت مى‌شود، و اگر نمى‌توانسته مسأله را ياد بگيرد، يا اصلاً ملتفت مسأله نبوده يا يقين داشته كه فلان چيز روزه را باطل نمى‌كند (جاهل قاصر است)، كفاره بر او واجب نيست. (🍃 حضرات آیات مكارم و آقا (حفظهما الله): اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفاره ندارد.)
🌷اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان🌷 شب بیست و سوم شب شریفی است، طبق روایت امام صادق علیه السلام در این شب تقدیرات ما امضا می‌شود، پس بکوشیم با عبادت و خاکساری به درگاه خداوند متعال، بهترین تقدیرات را از او خواسته و تمنّا کینم آنچه از خیر هست برای ما امضا شود و شرور با نگاه رحمت خداوند مهربان از زندگی ما دفع شوند. اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است. دوم: خواندن سوره حم دخان سوم: خواندن سوره قدر هزار مرتبه چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را. پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است: یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ پس دعا می‌کنی به آنچه بخواهى. هشتم: آنکه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آخر شب کند و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت نماز کن. بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه. گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم، ایستاده بجا آورم؟ فرمود: نشسته بجا آور . گفتم اگر قوّت نداشته باشم، نشسته بجا آورم؟ فرمود: بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود. و از دعائم الاسلام روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در دهه آخر ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود آب به صورتشان می‌پاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز. یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‌فرمود محروم کسى است که از خیر امشب محروم بماند و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند، به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند. خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است. التماس دعا🙏 معاونت تهذیب حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره(امین الدوله-فیلسوف الدوله)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۳ 🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه) 🌿 توصیف امیرالمؤمنين (علیه السّلام) در بیان امام صادق (علیه السّلام)؛ بخش اول 🌴 مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، در ۱۰ دی ۱۳۷۸ در خطبه های نماز جمعه این روایت را فرمودند؛ ما در اینجا بیانات ایشان را که توضیح فرمایش امام صادق است را می آوریم: 🌱 من امروز روایتی را انتخاب کردم که بخوانم؛ این روایت در «ارشاد مفید» است. البته من متن حدیث را از کتاب «چهل حدیث» امام بزرگوارمان -که کتاب بسیار خوبی است- نقل می کنم؛ لیکن با «ارشاد» هم تطبیق کرده‌ام. روایت را شیخ مفید نقل می کند. راوی می گوید که ما در خدمت امام صادق (علیه‌الصّلاةوالسّلام) بودیم، صحبتِ امیرالمؤمنین شد. «فَأَطْرَاهُ وَ مَدَحَهُ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ» امام صادق زبان به ستایش امیرالمؤمنین گشود و آن‌چنان که مناسب او بود، امیرالمؤمنین را مدح کرد. از جمله چیزهایی که گفت -که این راوی یادش مانده و مثلاً در همان مجلس یا در بیرون آن مجلس نوشته است- این هاست. من نگاه کردم، دیدم هر کدام از این فقره‌هایی که در این حدیث به آن تکیه شده است، تقریباً به یک بُعد از زندگی امیرالمؤمنین اشاره می کند؛ به زهد آن بزرگوار، عبادت آن بزرگوار، و خصوصیاتی که حالا این ها را می خوانیم. ببینید؛ طبق این روایت، امام صادق در مقام تعریف از امیرالمؤمنین حرف می زند. 🍀 ۱. اجتناب از حرام (مال و دستاورد حرام) اولین جمله‌ای که فرمود، این بود: 🍃 «وَ اللهِ مَا أَكَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عليه السّلام) مِنَ الدُّنْيَا حَرَاماً قَطُّ حَتَّى مَضَى لِسَبِيلِهِ» 🌱 امیرالمؤمنین تا آخر عمر، یک لقمه حرام در دهان نگذاشت؛ یعنی اجتناب از حرام، اجتناب از مال حرام، اجتناب از دستاورد حرام. البته مراد، حرام واقعی است؛ نه آن حرامی که برای آن بزرگوار حکمش هم منجَّز شده باشد؛ یعنی مشتبه را هم به خود نزدیک نکرد. 🌱 ببینید؛ اینها را به عنوان دستورالعمل و سرمشق در عمل -و بالاتر از آن در فکر- برای ما بیان کرده‌اند. امام صادق و امام باقر و امام سجاد هم اعتراف می کنند که ما نمی توانیم این‌طوری زندگی کنیم! حالا نوبت به امثال بنده که می رسد، دیگر واویلاست! بحث سرِ این نیست که من یا شما بخواهیم این‌طور زندگی کنیم؛ نه، آن زندگی، زندگی این قلّه است؛ این قلّه را نشان می دهد. معنای نشان دادن قلّه این است که همه باید به این سمت حرکت کنند. البته چه کسی هست که به آن بالا برسد!؟ در همین حدیث هم می خوانیم که امام سجاد فرمود: من قادر نیستم این‌طور زندگی کنم. 🍀 ۲. انتخاب سخت ترین امر در دین 🍃 «وَ مَا عُرِضَ لَهُ أَمْرَانِ قَطُّ هُمَا للهِ رِضًى إِلَّا أَخَذَ بِأَشَدِّهِمَا عَلَيْهِ فِي دِينِه » 🌱 هر وقت دو کار و دو انتخاب در مقابل امیرالمؤمنین قرار می گرفت که هر دو مورد رضای خدا بود -نه این که یکی حرام، یکی حلال باشد؛ نه. هر دو حلال باشد؛ مثلاً هر دو عبادت باشد- علی آن یکی را که برای بدن او سخت‌تر بود، آن را انتخاب می کرد؛ اگر دو غذای حلال بود، آن پست‌تر را انتخاب می کرد؛ اگر دو لباس جایز بود، آن پست‌تر را انتخاب می کرد؛ اگر دو کار جایز بود، آن سخت‌تر را بر می گزید. ببینید؛ این صحبت یک گوینده معمولی نیست که حرف بزند. طبق این حدیث، این امام صادق است که می گوید؛ یعنی دقیق است. ببینید این سخت گیری بر خود در زندگی دنیا و در تمتّعات دنیوی، چه قدر مهمّ است! 🍀 ۳. پیش قدم در امر خیر؛ سابقون في الخیرات 🍃 «وَ مَا نَزَلَتْ بِرَسُولِ اللهِ (صلّى اللهُ عليه و آله) نَازِلَةٌ قَطُّ إِلَّا دَعَاهُ، فَقَدَّمَهُ ثِقَةً بِهِ» 🌱 هر وقت مسأله مهمّی برای پیامبر پیش می آمد، پیامبر او را صدا می کرد و جلو می انداخت؛ به خاطر این که به او اعتماد داشت و می دانست که اوّلاً خوب عمل می کند؛ ثانیاً از کار سخت سرپیچی ندارد؛ ثالثاً آماده مجاهدت در راه خداست. مثلاً در «لیلة المبیت» -آن شبی که پیامبر مخفیانه از مکه به مدینه آمد- یک نفر باید آن‌جا در آن رختخواب می خوابید. پیامبر علی را جلو انداخت. در جنگ ها، امیرالمؤمنین را جلو می فرستاد. در کارهای مهم -هر مسأله اساسی و مهمّی که پیش می آمد- علی را جلو می انداخت: «ثقةً به»؛ چون اطمینان داشت و می دانست که او برنمی گردد؛ نمی لرزد و خوب عمل خواهد کرد.
🌕 احکام روزه ۲۳ 🌺 مکروهات روزه 🍀 آن چه براى روزه دار مكروه است‌: 🌱 ۱. هر كارى كه سبب ضعف ‏شود (مانند خون دادن و حمام رفتن‏). 🍃 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام):‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يَدْخُلُ الْحَمَّامَ وَ هُوَ صَائِمٌ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ مَا لَمْ يَخْشَ ضَعْفاً. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۸۱) 🌱 ۲. بوييدن گياه خوشبو‏ (عطر زدن مكروه نيست). 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ (عليه السّلام): الصَّائِمُ يَشَمُّ الرَّيْحَانَ وَ الطِّيبَ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. قَالَ الْكُلَيْنِيُّ وَ رُوِيَ:‏ أَنَّهُ لَا يَشَمَّ الرَّيْحَانَ، لِأَنَّهُ يُكْرَهُ لَهُ أَنْ يَتَلَذَّذَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۹۲) ✅ استعمال عطر مستحبّ است. 🍃 كَانَ أَبُو عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) اِذَا صَامَ تَطَيَّبَ بِالطِّيبِ؛ وَ يَقُولُ: الطِّيبُ تُحْفَةُ الصَّائِمِ‏. (الكافي) 🌱 ۳. خيس كردن لباسى كه بر تن است. 🌱 ۴. مسواك كردن با چوب تر‏، ولی با مسواک خشک مانعی ندارد، بلکه مستحبّ است. 🍃 عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (عليه السّلام) أَ يَسْتَاكُ الصَّائِمُ بِالْمَاءِ وَ بِالْعُودِ الرَّطْبِ يَجِدُ طَعْمَهُ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۸۳) 🌱 ۵. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد. 🌱 ۶. چشيدن غذا و مانند آن‏‏. 🌱 ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد. 🌱 ۸. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزة آن به حلق برسد. 🌱 ۹. نشستن زن در آب‏. 🌱 ۱۰. لمس كردن همسر و شوخى با او و هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود. 🌱 ۱۱. مضمضه زیاد.
هدایت شده از اطلاع رسانی طلاب حوزه آیت الله حق شناس ره
رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):  مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. و به لطف الهی ملّت فلسطین در این مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز مسلّط خواهد شد و کشور فلسطین به مردم فلسطین برخواهد گشت. ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ 🔵 از شهدای قدس، به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی یاد کنیم با قرائت فاتحه ای همراه با صلوات. حوزه علمیه‌ آیت الله حق شناس (ره) (امین الدوله-فیلسوف الدوله)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۴ 🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه) 🌿 توصیف امیرالمؤمنين (علیه السّلام) در بیان امام صادق (علیه السّلام)؛ بخش دوم 🌴 ادامه بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، در توضیح فرمایش امام صادق (علیه السّلام): ۱. اجتناب از حرام (مال و دستاورد حرام) ۲. انتخاب سخت ترین امر در دین ۳. پیش قدم در امر خیر؛ سابقون في الخیرات 🍀 ۴. تنها جایگزین برای وظایف پیامبر 🍃 «وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَ رَسُولِ اللهِ (صلّی‌ اللهُ ‌علیه ‌و آله) مِنْ‏ هَذِهِ الْأُمَّةِ غَيْرُه» 🌱 هیچ کس از این امّت طاقت این را نداشت که مثل پیامبر عمل کند، مگر او. او بود که مثل پیامبر در همه جا می رفت. هیچ‌کس دیگر نمی توانست به دنبال پیامبر و پا جای پای آن حضرت حرکت کند. 🍀 ۵. مؤمن کامل؛ همیشه بین خوف و رجاء 🍃 «وَ إِنْ كَانَ لَيَعْمَلُ عَمَلَ رَجُلٍ كَانَ وَجْهُهُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّار؛ِ يَرْجُو ثَوَابَ هَذِهِ وَ يَخَافُ عِقَابَ هَذِه» 🌱 با همه این کارهای بزرگ و خداپسند و مؤمنانه، رفتار او، رفتار یک انسان بین خوف و رجا بود؛ از خدا ترسناک بود، کأنّه او را بین بهشت و جهنّم قرار داده‌اند؛ در یک طرف بهشت را می بیند، در یک طرف جهنّم را می بیند. خلاصه این جمله این است که به این همه مجاهدت، به این همه انفاق، به این همه عبادت، مغرور نمی شد. ما حالا دو رکعت نافله و چند جمله دعا که بخوانیم -و اگر دو قطره اشک بریزیم- فوراً مغرور می شویم که بله دیگر: «این منم طاووس علیّین شده»! اما امیرالمؤمنین با این انبوه عمل صالح، مغرور نمی شد. 🌱 البته اینکه چرا شخصی مثل امیرالمؤمنین، شخصی مثل پیامبر، شخصی مثل امام سجّاد -که خدا اصلاً بهشت را برای خاطر این‌طور انسان ها آفریده- باز از آتش جهنّم می ترسند و به خدا پناه می برند، این خودش بحث جداگانه‌ای دارد. ما کوچکیم؛ دید ما قاصر است؛ ما نزدیک بین هستیم؛ ما عظمت الهی را نمی فهمیم؛ ما مثل بچه کوچک و غیرممیّزی هستیم که در مقابل یک شخص عظیمِ علمی بازی می کند؛ می‌آید و می رود و اصلاً عین خیالش هم نیست؛ چون نمی شناسد که این شخص کیست؛ اما شما که پدر او هستید و عقلتان صد برابر اوست، در مقابل آن شخصیت خضوع می کنید. ما در مقابل خدای متعال وضعیتمان این است. ما مثل بچه‌ها، مثل آدم های غافل، مثل آدم های پست، عظمت الهی را نمی فهمیم؛ اما آن کسانی که از مرحله علم، به مرحله ایمان رسیده‌اند؛ از مرحله ایمان، به مرحله شهود رسیده‌اند؛ از مرحله شهود، به مرحله فناءِ لله رسیده‌اند؛ آن ها هستند که عظمت الهی در چشم هایشان آن‌چنان جلوه می کند که هر عمل صالحی از آن ها سربزند، به‌نظرشان نمی‌آید؛ اصلاً می گویند ما کاری نکرده‌ایم. همیشه بدهکار ذات مقدس احدیّتند. 🍀 ۶. آزاد کردن هزار برده با دسترنج خود 🍃 «وَ لَقَدْ أَعْتَقَ مِنْ مَالِهِ أَلْفَ مَمْلُوكٍ فِي طَلَبِ وَجْهِ اللهِ وَ النَّجَاةِ مِنَ النَّارِ مِمَّا كَدَّ بِيَدَيْهِ وَ رَشَحَ مِنْهُ جَبِينُهُ» 🌱 به تدریج، هزار غلام و کنیز را که از مال شخصی خود خریده بود، آزاد کرد؛ برای این که رضای خدا را جلب نماید و از آتش جهنّم خود را دور کند. این پول هایی که می داد، پول هایی نبود که مفت گیرش آمده باشد. امام صادق طبق این روایت می گوید: «ممّا کَدَّ بیدیه»؛ با کدّ یمین و عرق جبین و با کار سخت، پول به ‌دست آورده بود. چه در زمان پیامبر، چه در زمان فترت بیست و پنج سال، چه در زمان خلافت -که از بعضی از آثار فهمیده می شود که امیرالمؤمنین در زمان خلافت هم کار می کرد- آن حضرت کار می کرد؛ مزرعه آباد می نمود، قنات می کَند و پول در می آورد و این پول ها را در راه خدا انفاق می کرد. از جمله مرتّب برده می خرید و آزاد می کرد؛ هزار برده را این‌طور خرید و آزاد کرد. 🍀 ۷. غذای ساده خانواده 🍃 «وَ إِنْ كَانَ لَيَقُوتُ أَهْلَهُ بِالزَّيْتِ وَ الْخَلِّ وَ الْعَجْوَةِ» 🌱 غذای معمولی خانه امیرالمؤمنین این ها بود: زیتون، سرکه، خرمای متوسّط و یا پایین؛ که حالا مثلاً در عرف جامعه ما نان و ماست، یا نان و پنیر است. 🍀 ۸. لباس ساده حضرت 🍃 «وَ مَا كَانَ لِبَاسُهُ إِلَّا الْكَرَابِيسَ، إِذَا فَضَلَ شَيْ‏ءٌ عَنْ يَدِهِ مِنْ كُمِّهِ دَعَا بِالْجَلَمِ‏ فَقَصَّه» 🌱 لباس معمولیش کرباس بود. اگر آستینش مقداری بلند بود، قیچی می خواست و آستین بلند را می برید؛ یعنی حتّی به زیادی آستین برای خودش راضی نمی شد. می گفت این زیادی است؛ این پارچه را در جایی مصرف کنند و به کاری بزنند! آن روز پارچه هم خیلی کم بود و مردم مشکلاتی در زمینه پوشش داشتند؛ این بود که یک تکّه پارچه کرباس هم می توانست به دردی بخورد.
احکام روزه ۲۴ 🌺 مستحبات افطار 🍀 ۱. دعا 🍃 قَالَ الصادق (علیه السلام)‏: يُسْتَجَابُ دُعَاءُ الصَّائِمِ عِنْدَ الْإِفْطَارِ. (من لا يحضره الفقيه؛ ج ‏۲؛ ص ۱۰۶) 🍃 عَنْ النبی (صلّی اللهُ علیه و آله)‏ قَالَ: مَا مِنْ عَبْدٍ يَصُومُ فَيَقُولُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ: "يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ، أَنْتَ إِلَهِي، لَا إِلَهَ لِي غَيْرُكَ، اغْفِرْ لِيَ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ، إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلَّا الْعَظِيمُ" إِلَّا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۱۴۹) 🍀 ۲. قرائت سوره قدر 🍃 وَ عَنْ مَوْلَانَا زَيْنِ الْعَابِدِينَ (علیه السّلام) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ "إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ" عِنْدَ فُطُورِهِ وَ عِنْدَ سُحُورِهِ، كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۱۴۹) 🍀 ۳. نماز 🍃 عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي‏ عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام):‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْإِفْطَارِ، أَ قَبْلَ الصَّلَاةِ أَوْ بَعْدَهَا؟ قَالَ: فَقَالَ: إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ، وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ، ثُمَّ لْيُفْطِرْ. (وسائل الشيعة) 🍃 عَنْ زُرَارَةَ وَ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام):‏ فِي رَمَضَانَ تُصَلِّي ثُمَّ تُفْطِرُ، إِلَّا أَنْ تَكُونَ مَعَ قَوْمٍ يَنْتَظِرُونَ الْإِفْطَارَ؛ فَإِنْ كُنْتَ تُفْطِرُ مَعَهُمْ فَلَا تُخَالِفْ عَلَيْهِمْ، وَ أَفْطِرْ، ثُمَّ صَلِّ؛ وَ إِلَّا فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ. قُلْتُ: وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ قَدْ حَضَرَكَ فَرْضَانِ الْإِفْطَارُ وَ الصَّلَاةُ؛ فَابْدَأْ بِأَفْضَلِهِمَا، وَ أَفْضَلُهُمَا الصَّلَاةُ، ثُمَّ قَالَ: تُصَلِّي‏ وَ أَنْتَ صَائِمٌ، فَتُكْتَبُ صَلَاتُكَ تِلْكَ، فَتَخْتِمُ بِالصَّوْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰) 🌱 مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشاء را پيش از افطار كردن بخواند. ولى اگر كسى منتظر اوست، يا ميل زيادى به غذا دارد كه نمى‌تواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار كند؛ ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقت فضيلت آن به جا آورد.