پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚درس تفسیر
🖊حجتالاسلام والمسلمین علی پژمان
⛳️جلسه چهاردهم
📆هر روز ساعت ۱۷
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز ۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🌙 مراسم احیا شبهای قدر
🔰 توسط استاد میرهاشم حسینی
🔰قرائت جوشن کبیر و عزاداری توسط حجت الاسلام والمسلمین زرین پر
⏰ شبهایقدر | از ساعت ۲۲
🕌حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) و آیتاللهحقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
🔴 مجلس برای خواهران هم برقرار میباشد.
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
📌توجه بفرمایید برنامه شب زنده داری مسجد امین الدوله در لیالی قدر برگزار نمیشود
و برنامه در حوزه علمیه حضرت آیت الله مجتهدی رضوان الله تعالی علیه برگزار میشود
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🔴اعمال شب ۲۳ ماه مبارک رمضان
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🔴هم اکنون محفل انس با قرآن و عترت
🔰 شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕌مکان:حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)
🎥مشاهده پخش زنده
https://www.aparat.com/Mirhashem_ir/live?eitaafly
❤️بسمه تعالی شانه
📢 ویژگی زیارت عاشورا
🌷کلام حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
💠اصلا زیارت عاشورا زیارت و دعای مُهَذِبِ است، یعنی تو را تهذیب می کنند. با خواندن این زیارت واقعاً دلت نمی خواهد غیبت، توهین و اهات کنی.
💐 معاونت تهذیب حوزه علمیه
حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
(امین الدوله _ فیلسوف الدوله)
#زیارت_عاشورا
#دعای_مُهَذِب
#معاونت_تهذیب
@hhaghshenas
🌕 احکام روزه ۲۳
🌺 احکام روزهی مسافر
❇️ مسأله ۹۳۶. مسافرت در ماه رمضان هر چند برای فرار از روزه باشد، جایز است، البته بهتر است به سفر نرود؛ مگر اينکه سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد.
🍃 معمول مراجع مسافرت برای فرار از روزه را مکروه میدانند؛ بلکه آیتالله سیستانی مطلق سفر در ماه مبارک را جز در موارد استثناء مکروه میدانند👇
🌱 آيتالله سيستانى: اگر برای فرار از روزه باشد مکروه است، و همچنین است مطلقِ سفر در ماه رمضان، مگر اينكه سفر براى حج يا عمره يا استقبال برادر مؤمن يا از بيم تلف مال و يا تلف جان برادر مؤمن يا به جهت ضرورتی باشد.
❇️ مسأله ۹۳۷. کسی که در ماه مبارک رمضان مسافر است، نمیتواند روزه بگیرد، و واجب نیست برای گرفتن روزه قصد کند که ده روز در جایی بماند.
🍃 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) قَالَ:
سَمَّى رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قَوْماً صَامُوا حِينَ أَفْطَرَ وَ قَصَّرَ عُصَاةً؛
وَ قَالَ: هُمُ الْعُصَاةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ،
وَ إِنَّا لَنَعْرِفُ أَبْنَاءَهُمْ وَ أَبْنَاءَ أَبْنَائِهِمْ إِلَى يَوْمِنَا هَذَا. (الكافي)
❇️ مسأله ۹۳۸. کسی که در ماه رمضان مسافر است، چنانچه نمازش قصر باشد، نباید در سفر روزه بگیرد،
و اگر نماز را در سفر چهار رکعتی میخواند (مانند مسافری که در مکانی قصد ماندن ده روز را دارد یا مسافرت شغل اوست) واجب است روزه بگیرد.
❇️ مسأله ۹۳۹. هرگاه روزهدار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگهدارد،
امّا اگر پیش از ظهر مسافرت کند درصورتیکه از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزهاش باطل است.
ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد، و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.
🍃 ملاک تمام و شکسته خواندن در نماز:
ملاک تمام و شکسته خواندن در نماز،
همان لحظهای است که میخواهد نماز بخواند،
نه زمانی که اذان گفته می شود، یا نماز قضاء می شود، (نه اوّل و نه آخر وقت)؛
لذا اگر در زمانی که میخواهد نماز بخواند مسافر است نماز را باید شکسته بخواند، و اگر در وطن یا مانند آن است باید تمام بخواند.
بله؛ اگر نماز قضاء شد، ملاکِ کیفیتِ قضاء (تمام یا قصر)، آخر وقت است.
🌱 مثلاً اگر اذان ظهر در تهران ساعت ۱۲:۱۵، و اذان مغرب ساعت ۱۹ است،
و شخصی میخواهد از تهران (وطن) به قم مسافرت کند،
اگر ساعت ۱۳ می خواهد در تهران نماز بخواند، باید نماز را تمام بخواند،
و اگر ساعت ۱۵ در مسیر (بعد از حدّ ترخّص) یا در قم میخواهد نماز را بخواند باید قصر بخواند،
و اگر ساعت ۱۸ به تهران بازگشت، و آنگاه خواست نماز را بخواند، باید نماز را تمام بخواند.
و اگر نمازش قضاء شد، ملاک آخر وقت است،
اگر آخر وقت در وطن بوده، تمام قضاء نماید،
و اگر در سفر بوده، قصر قضاء کند.
🍃 ملاک صحت و بطلان در روزه:
امّا ملاک در روزه؛ لحظه زوال آفتاب و اذان ظهر است؛
که اگر مسافر است روزه صحیح نیست،
و اگر در وطن یا مانند آن است باید روزه بگیرد.
🌱 عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه السلام):
إِنْ خَرَجَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَنْتَصِفَ النَّهَارُ فَلْيُفْطِرْ، وَ لْيَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛
وَ إِنْ خَرَجَ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْيُتِمَّ يَوْمَهُ.
(الكافي؛ ج ۴؛ ص ۱۳۱)
🍃 معمول مراجع مثل مرحوم امام و آیتالله سیستانی و آیتالله مکارم مطلقاً میفرمایند که اگر روزهدار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتی به حدّ تَرَخُّص برسد، نمیتواند آن روز را روزه بگیرد؛ چه شب قبل قصد سفر داشته یا نداشته است.
🌱 امّا آیتالله خامنهای تفصیل دادند، که در مسأله فوق مذکور است، که: اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد، و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند.
❇️ مسأله ۹۴۰. مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمیتواند تا قبل از رسیدن به حدّ ترخّص روزه خود را افطار کند،
و درصورتیکه پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب است.
البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
🍃 دقت شود حدّ ترخّص با مسافت شرعی متفاوت است👇
🌱 بنابر جمعبندی مؤسسه موضوع شناسی حدّ ترخّص حدود ۱۳۵۰ متر از آخر شهر است، امّا مسافت شرعی بنابر اختلاف مراجع بین ۴۱ تا ۴۵ کیلومتر متغیّر است.
🌱 حضرت آقا: ۴۱ کیلومتر
🌱 آیتالله مکارم: ۴۳ کیلومتر
🌱 آیتالله سیستانی: ۴۴ کیلومتر
🌱 حضرت امام: ۴۵ کیلومتر
❇️ مسأله ۹۴۱. هرگاه مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند، اگر کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، باید روزه بگیرد،
و اگر مبطلی انجام داده، باید بعداً قضا کند،
ولی اگر بعد از ظهر وارد شود، نمیتواند روزه بگیرد.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۳
🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه)
🌿 توصیف امیرالمؤمنين (عليهالسّلام) در بیان امام صادق (علیهالسّلام)؛ بخش اول
🌴 مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای (حفظهالله)، در ۱۰ دی ۱۳۷۸ در خطبههای نماز جمعه این روایت را فرمودند؛ ما در اينجا بیانات ایشان را که توضیح فرمایش امام صادق است را میآوریم:
🌱 من امروز روایتی را انتخاب کردم که بخوانم؛
این روایت در «ارشاد مفید» است.
البته من متن حدیث را از کتاب «چهل حدیث» امام بزرگوارمان -که کتاب بسیار خوبی است- نقل میکنم؛ لیکن با «ارشاد» هم تطبیق کردهام.
روایت را شیخ مفید نقل میکند.
راوی میگوید که ما در خدمت امام صادق (علیهالصّلاةوالسّلام) بودیم، صحبتِ امیرالمؤمنین شد.
«فَأَطْرَاهُ وَ مَدَحَهُ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ»
امام صادق زبان به ستایش امیرالمؤمنین گشود و آنچنان که مناسب او بود، امیرالمؤمنین را مدح کرد.
از جمله چیزهایی که گفت -که این راوی یادش مانده و مثلاً در همان مجلس یا در بیرون آن مجلس نوشته است- این هاست.
من نگاه کردم، دیدم هر کدام از این فقرههایی که در این حدیث به آن تکیه شده است، تقریباً به یک بُعد از زندگی امیرالمؤمنین اشاره میکند؛
به زهد آن بزرگوار، عبادت آن بزرگوار، و خصوصیاتی که حالا این ها را میخوانیم.
ببینید؛ طبق این روایت، امام صادق در مقام تعریف از امیرالمؤمنین حرف میزند.
1⃣ اجتناب از حرام (مال و دستاورد حرام)
اولین جملهای که فرمود، این بود:
🍃 «وَ اللهِ مَا أَكَلَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (عليه السّلام) مِنَ الدُّنْيَا حَرَاماً قَطُّ حَتَّى مَضَى لِسَبِيلِهِ»
🌱 امیرالمؤمنین تا آخر عمر، یک لقمه حرام در دهان نگذاشت؛ یعنی اجتناب از حرام، اجتناب از مال حرام، اجتناب از دستاورد حرام.
البته مراد، حرام واقعی است؛ نه آن حرامی که برای آن بزرگوار حکمش هم منجَّز شده باشد؛ یعنی مشتبه را هم به خود نزدیک نکرد.
🌱 ببینید؛ اينها را به عنوان دستورالعمل و سرمشق در عمل -و بالاتر از آن در فکر- برای ما بیان کردهاند.
امام صادق و امام باقر و امام سجاد هم اعتراف میکنند که ما نمیتوانيم اینطوری زندگی کنیم!
حالا نوبت به امثال بنده که میرسد، دیگر واویلاست!
بحث سرِ این نیست که من یا شما بخواهیم اینطور زندگی کنیم؛ نه، آن زندگی، زندگی این قلّه است؛ این قلّه را نشان میدهد.
معنای نشان دادن قلّه این است که همه باید به این سمت حرکت کنند.
البته چه کسی هست که به آن بالا برسد!؟
در همین حدیث هم میخوانیم که امام سجاد فرمود: من قادر نیستم اینطور زندگی کنم.
2⃣ انتخاب سخت ترین امر در دین
🍃 «وَ مَا عُرِضَ لَهُ أَمْرَانِ قَطُّ هُمَا للهِ رِضًى إِلَّا أَخَذَ بِأَشَدِّهِمَا عَلَيْهِ فِي دِينِه »
🌱 هر وقت دو کار و دو انتخاب در مقابل امیرالمؤمنین قرار میگرفت که هر دو مورد رضای خدا بود -نه این که یکی حرام، یکی حلال باشد؛ نه. هر دو حلال باشد؛ مثلاً هر دو عبادت باشد- علی آن یکی را که برای بدن او سختتر بود، آن را انتخاب میکرد؛
اگر دو غذای حلال بود، آن پستتر را انتخاب میکرد؛
اگر دو لباس جایز بود، آن پستتر را انتخاب میکرد؛
اگر دو کار جایز بود، آن سختتر را بر میگزید.
ببینید؛ این صحبت یک گوینده معمولی نیست که حرف بزند. طبق این حدیث، این امام صادق است که میگوید؛ یعنی دقیق است.
ببینید این سخت گیری بر خود در زندگی دنیا و در تمتّعات دنیوی، چه قدر مهمّ است!
3⃣ پیش قدم در امر خیر؛ سابقون في الخیرات
🍃 «وَ مَا نَزَلَتْ بِرَسُولِ اللهِ (صلّى اللهُ عليه و آله) نَازِلَةٌ قَطُّ إِلَّا دَعَاهُ، فَقَدَّمَهُ ثِقَةً بِهِ»
🌱 هر وقت مسأله مهمّی برای پیامبر پیش میآمد، پیامبر او را صدا میکرد و جلو میانداخت؛
به خاطر این که به او اعتماد داشت و میدانست که اوّلاً خوب عمل میکند؛
ثانیاً از کار سخت سرپیچی ندارد؛
ثالثاً آماده مجاهدت در راه خداست.
مثلاً در «لیلة المبیت» -آن شبی که پیامبر مخفیانه از مکه به مدینه آمد- یک نفر باید آنجا در آن رختخواب میخوابید. پیامبر علی را جلو انداخت.
در جنگ ها، امیرالمؤمنین را جلو میفرستاد.
در کارهای مهمّ -هر مسأله اساسی و مهمّی که پیش میآمد علی را جلو میانداخت:
«ثقةً به»؛ چون اطمینان داشت و میدانست که او برنمیگردد؛ نمیلرزد و خوب عمل خواهد کرد.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس نهجالبلاغه
🖊حجتالاسلام والمسلمین زرین پر
⛳️جلسه دوازدهم
📒نامه ۳۱ نهج البلاغه
📆هر روز ساعت ۱۱/۴۵
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
بسمه تعالی شانه
📚حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه برگزار مینماید:
🌙 ماه مبارک رمضان از روز هشتم ماه مبارک تا عید فطر (۲۹ اسفند تا ۲۱ فروردین)
⭕️بصورت پخش زنده از کانال حوزه علمیه آیت الله حق شناس
💠@hhaghshenas
__________________________
🌙کلاس نهجالبلاغه
استاد حجت الاسلام و المسلمین زرین پر
⏰ساعت ۱۱/۴۵ (قبل ظهر)
🌙کلاس آموزش احکام
استاد حجت الاسلام والمسلمین اصغری
⏰ساعت ۱۳/۰۰
🌙کلاس تفسیر قرآن مجید
بامحوریت سوره برائت _کتاب تفسیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی
استاد حجت الاسلام و المسلمین علی پژمان
⏰ ساعت ۱۷/۰۰
🌙کلاس مهمونی با معرفتا
ویژه کودکان و نوجوانان
استاد حجت الاسلام و المسلمین کانطوری
⏰ساعت ۱۶/۰۰
__________________________
🌸ویژه دانش پژوهان برادر و خواهر
🌹شرکت برای عموم آزاد است
🔻حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
@hhaghshenas