eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
161 ویدیو
413 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 کلاس جریان شناسی تاریخی حق و باطل ❇️استاد غلامی طهرانی 🔸 معرفی در دو سال تحصیلی ۹۵ و ۹۶ در حوزه علمیه آیت الله حق شناس قدس سره، کلاس تاریخی برگزار شد و بحمدالله و المنة استقبال خوبی هم از جانب طلاب نسبت به آن شد. رویکرد این کلاس بررسی و جریان شناسانه تاریخ بشر از ابتدای آفرینش و مدیریت جریان حق توسط انبیاء و تقابل ایشان با جریان باطل به رهبری ابلیس و طواغیت بود. مجموع کلاسها ۴۹ جلسه شد: ۶ جلسه مباحث مقدماتی شامل مبانی علم تاریخ، منبع شناسی تاریخ اسلام و ادیان (کتابشناسی و مختصری از تاریخچه تاریخ نگاری) ، فلسفه تاریخ (علم بررسی فرایند تکاملی جوامع بشری در ادوار تاریخی و ...) از دید مکاتب گوناگون و نهایتا فلسفه تاریخ از دید اسلام و قرآن و سپس در ۴۳ جلسه تاریخ انبیاء از آدم ع تا دوران فترت قبل از میلاد رسول اکرم ص بررسی شد (تاریخ آدم و فرزندانش،ادریس،نوح  ،هود،صالح،ابراهیم، اسماعیل،اسحاق، یعقوب، یوسف، موسی، بنی اسرائیل، شموئیل، طالوت، داوود، سلیمان، الیاس و الیسع، حضرت یحیی و عیسی و تاریخ یهودیت و مسیحیت و گریزی به سایر ادیان مثل زرشت و بودا و... و پیش درآمدی بر تاریخ اسلام) ♦️تمامی جلسات دارای پاورپوینت بوده و اصوات آن نام گذاری محتوایی شده اند. امکان دارد این دوره با جمعی جدید در شهر قم مجدد ادامه یابد و تاریخ تفصیلی صدر اسلام و ائمه ع هم بررسی شود که در صورت تحقق آن صوت آن جلسات هم در آینده قابل ارائه است. 🔸مزایای دوره: ۱. یک سوم قرآن، مباحث تاریخی است، در این کلاس بنابر بررسی تمامی این بخش عظیم قرآن است ، لذا تسلط بر تفسیر موضوعی "تاریخ" در قرآن و آشنایی با محتوای یک سوم قرآن از ثمرات این دوره می باشد. ۲. آشنایی با تورات و انجیل و کتب مقدس سایر ادیان (بخشهای زیادی از تورات و حتی متن عبری آن بررسی تفصیلی و تطبیقی با قرآن و روایات می شود) ۳. بدست آوردن دید جامع و کل نگر نسبت به تاریخ و بررسی علّی-معلولی وقایع زنجیره وار تاریخی و رؤیت تأثیر تاریخ امم گذشته در وقایع تاریخ اسلام. ۴. دشمن شناسی و آشنایی با حیله های ابلیس و عوامل ظهور و سقوط تمدنهای الهی در تاریخ و تقابل تمدنهای طاغوتی با ایشان ۵. بدست آوردن دید تحلیلی نسبت به جامعه بشری و کسب تجربیات تاریخی و عبرت گیری در راستای تحلیل وقایع حال حاضر و پیش بینی وقایع آینده ۶. یک دور تاریخ ادیان و تاریخ انبیاء با رویکرد تحلیلی ۷. زمینه پژوهشی عظیمی برای نوشتن مقاله (محتوای کلاس شاید پتانسیل نگارش بیش از صد مقاله را داشته باشد) ۸. محتوای حدود ۱۰ دهه منبر غیر تکراری و ده ها دهه منبر تلفیقی از مباحث مطروحه در کلاس قابل ارائه است
📜 دوره تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع ❇️استاد غلامی طهرانی این دوره به شکل کارگاهی با تعامل دانش پژوهان در ۴ کارگاه سه ساعته (مجموعا ۱۲ جلسه) برقرار شد. در ۳ جلسه اول ریشه های واقعه سقیفه به عنوان یک پرونده امنیتی بررسی می شود. در ذیل آن مختصری از تاریخ صدر اسلام هم مرور می شود. در ۳ جلسه دوم کیفیت رخداد سقیفه بررسی شده و وقایع شهادت حضرت زهرا و دوران ۲۵ ساله دور ماندن حضرت امیر المومنین از خلافت ظاهری بررسی می شود و سپس به دوران حکومت ظاهری ایشان پرداخته میشود. در ۳ جلسه سوم مختصری از تاریخ ائمه اطهار و شیوه مبارزاتیشان تا آغاز امامت امام زمان عج بررسی می شود در ۳ جلسه چهارم مختصری از تاریخ دوران غیبت و تاریخ تشیع و ایران تا عصر صفویه بررسی می شود. 🔴 تمامی جلسات دارای پاور پوینت می باشند
🔴 کلاس مبانی نظری تمدن سازی اسلامی ❇️استاد غلامی طهرانی طرحی درسی است برای دو ترم سر فصلهای بحث شده در ترم اول: 🔸 گفتمان سازی تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب 🔸 مبانی نظری تمدن سازی (ترسیم مراحل و فرایند تولید علم از معرفت شناسی و جهان بینی تا هستی شناسی تا مکتب و ایدئولوژی و نهایتا ایجاد الگو و نهاد اجتماعی و تمدنی) 🔸بررسی مبانی معرفت شناسی اسلامی و ابزارهای شناختی معتبر 🔸مبانی نظری تمدن غرب (تمدن رقیب) 🔸بررسی سیستماتیک علوم دانشگاهی غرب و مبانی هستی شناسی و ایدئولوژیک آنها 🔸 شناخت مکتب اومانیسم و سه ایدئولوژی زیر مجموعه آن: سوسیالیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم 🔸بررسی امتدادهای سه ایدئولوژی فوق و نظریات و برنامه های آنها در سه ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ
❇️توضیحی پیرامون درس دوره اجمالی آشنایی‌ با آراء متفکرین تاریخ ❇️استاد مجید محمدی پیرامون دین و انسان مطالعه نظرات و آراء متفکران همیشه نقش بسزایی در فهم دقیق یک مطلب دارد و اگر این مطالعه به صورت ادواری و تاریخی انجام شود بسیاری از پیچیدگی ها و ابهام های موجود را برطرف خواهد کرد.مساله دین و انسان(ساحت مربوط به اخلاق و دین) از مباحثی است که از گذشته های دور مورد پژوهش و بررسی متفکران و دانشمندان بوده است و تا همین امروز از اهم موارد بحث و گفتگوها می باشد.از ضرورت های پژوهشی در این موضوعات بررسی آراء اندیشمندان مطرح و قابل توجه است که آثار فراوانی در فهم این نظرات نهفته است از جمله: ۱.مطالعه تطبیقی و فهم مشترکات و مفترقات ۲.تبیین دقیق برخی عناوین باتوجه به سیر تاریخی بحث ۳.فهم و پاسخگویی به سوال ها و انتقادهای به دین و مسائل مربوط به آن 🔸باقی توضیحات در ابتدای جلسه اول بیان میگردد.
💠توضیحی پیرامون درس مبانی سبک زندگی ❇️استاد محمدحسین اباذری 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۷﴾ 🔻جهان فی الحال ، در حال دگرگونیست و اگر در گذشته هر صد سال یکبار فرهنگ هر جامعه ای تغییر میکرد،در حال حاضر بخاطر اینکه در عصر و تمدن اطلاعات هستیم هر ۲۴ ساعت شاهد تغییرات سبکی در نوع زیستن مردم هستیم،به گفته ی جامعه شناسان، بعداز انقلاب صنعتی اروپا ،جهان دچار آسیب های جدی شد و رفته به رفته فرهنگ ها فراتر از مرزها رفت و تداخل فرهنگی و اقلیمی پدید آمد. 🔻ما نیازمند بررسی سبک زندگی صحیح همراه با پیامد گرفتن از الگو های رفتاری سالم هستیم و باید آسیب های جامعه ی ایرانی را برای رسیدن به زندگی بهتر بررسی کنیم تا بتوانیم با توجه به جامعه ،سنن ، اقلیم، زبان به بهترین نوع از سبک زندگی سالم و دینی دست پیدا بکنیم، 🔻مطمئنا مباحثی که در این دروس مطرح میشود بسیار نا آشنا و متفاوت با مباحث مرسوم حوزه علمیه است و می‌طلبد که طلاب چند وجهی و خوش فکر و صاحب ذوق ، پا در این عرصه بگذارند تا بصورت علمی و میدانی تغییرات سبک زندگی مردم را کشف کنند و بهترین الگوی رفتاری را به مردم معرفی کنند.
💠توضیحاتی پیرامون کلاس آموزش تاریخ اسلام ۱ ❇️استاد عسگری شناخت شرایط عربستان قبل از شکل گیری اسلام و چالش های پیش روی آن، من جمله موضوعاتی است که می تواند ریشه بسیاری از مشکلات و اختلافات را حل کند و هر مسلمانی باید از گذشته ی دینش اطلاع کافی داشته و بتواند از شبهاتی که درباره ی گذشته ی دینش مطرح می شود دفاع کند.
🍃توضیحی پیرامون کلاس اخلاق سردار (شرح زیارتنامه حضرت ابالفضل)🍃 ❇️استاد تهرانی پویا 💠سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ 🔰یکی از شخصیت های مهم در حادثه کربلا وجود نازنین قمر بنی هاشم هستند که الگوی حقیقی برای یاری امام آن هم نه یک یار عادی و معمولی بلکه یاری در درجه سرداری و خصیص بودن برای اباعبد الله می باشند. 🔰اما متاسفانه در تاریخ و منابع به علت ادب فوق العاده ایشان در برابر اباعبدالله مطلب زیادی از شخصیت ایشان در دست نیست غیر از موارد اندکی که در مباحث خواهد آمد. 🔰تا زمان امام صادق ع که ایشان از این شخصیت بزرگ در قالب زیرتنامه ی حضرت ابالفصل ع پرده برداری کرده اند و نمونه ای عالی برای یاری امام را معرفی میکنند. 🔰ویژگی این زیارتنامه فضائل و صفات عجیبی است که برای این علمدار با وفا ذکر شده که در شرایط حساس این زمان مخصوصا در عصر غیبت و برای زمینه سازی ظهور حجه بن الحسن المهدی عج بسیار قابل الگو برداری است. ✅در مباحث سعی شده در قالب مباحث اخلاقی و معرفتی بر پایه آیات و روایات شناخت ما به عمق این صفات که خواص هر جامعه شیعی به آن نیازمندند افزوده شود. با استعانت قمر بنی هاشم ع
🍃توضیحات پیرامون کلاس بعثت خمینی 🍃 ❇️ استاد تهرانی پویا 💠لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ 📌مقام معظم رهبری : «امام خمینی رحمه‌الله عیناً به نسخه‌ی بعثت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) عمل کرد؛ معارف همان معارف است؛ ارزشها همانها است؛ احکام هم همانها است؛ و حرکت به سمت تحقّق آنها.» 🔰در این کلاس تلاش شده است تا به شرح روش ایجاد تحول در هر محیطی بر اساس نهضت حضرت امام ره که الگو گرفته از بعثت رسول اکرم ص پرداخته شود. 🔰علت اینکه قریب به ۶۰ سال است (از سال ۱۳۴۲)تمامی قدرت ها و فکرها و هوش مصنوعی ها نتوانستند با این نهضت مقابله کنند این است که برگرفته از حکمت و عقلانیتی هزار و چهارصد ساله است که از کتاب و سنت گرفته شده است. 🔰قرآن کریم کتابی است برای متن زندگی انسان و تمامی این قواعد و سنت ها را در دل اتفاقات و جنگ هایی مثل بدر و احد و خندق آموزش داده است تا برای امروزمان از آنها بهره بگیریم. 🔰در عالم امکان قواعد و سنت های بالا دستی ای وجود دارد که هرگز در مخیله ابر قدرت ها نمیگنجد و شناخت این جریان های زیر زمینی عالم توسط امامین انقلاب علت شکست تمامی محاسبات دشمنان اسلام است. با استعانت از رسول اکرم ص...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق 📌خواهران و برادران 🔸به حول قوه الهی برگزار می شود https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🟢 لینک کلاس های برخط مدیران مقاطع: 🔴 طبق برنامه وارد لینک شوید... 🌹 سال سومی ها: 🔻لینک اتاق مقطع بزرگسالان سال سومی، حجت الاسلام و المسلمین تهرانی پویا 🔺 https://gharar.ir/r/708bf24e 🌹 سال دومی ها: 🔻لینک اتاق مقطع بزرگسالان سال دومی، حجت الاسلام و المسلمین مسجدی 🔺https://gharar.ir/r/750f09c5 🔻لینک اتاق مقطع ۱-۲-۳-۴-۵-۶ ابتدایی سال دومی، حجت الاسلام و المسلمین لطیفیان 🔺https://gharar.ir/r/662a61e8 🌹 جدیدالورود: 🔻لینک اتاق مقطع بزرگسالان جدیدالورود، حجت الاسلام و المسلمین پاشائی 🔺https://gharar.ir/r/215dbfb1 🔻لینک اتاق مقطع طلاب دانشجویان جدیدالورود، حجت الاسلام و المسلمین پژمان 🔺https://gharar.ir/r/472c0700 🔻لینک اتاق مقطع متوسطه دوره اول جدیدالورود، حجت الاسلام و المسلمین تاجیک 🔺https://gharar.ir/r/6de87c30 🔻لینک اتاق مقطع متوسطه دوره دوم جدیدالورود، حجت الاسلام و المسلمین تاجیک 🔺https://gharar.ir/r/9f58e32a 🔻لینک اتاق مقطع ۴-۵-۶ ابتدایی سال دومی، حجت الاسلام و المسلمین لشگری 🔺https://gharar.ir/r/97bbe532 🔻لینک اتاق مقطع ۱-۲-۳ ابتدایی، جناب آقای کرمانیون 🔺https://gharar.ir/r/419947cb لینک اتاق کلاس اخلاق مقطع ابتدایی دانش پژوهان جدید الورود استاد حجت الاسلام والمسلمین زرین پر ساعت ۲.۴۵ الی ۳.۱۵ https://gharar.ir/r/61ae4e70 🌹 کودکان: 🔘کلاس مقطع کودکان استاد کانطوری 📚https://gharar.ir/r/dcab4e1c
🛑 دروس آفلاین حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
✅✅✅ صوت کلاس ها پنجشنبه ظهر ها ارسال خواهد شد. 🔴 برخی کلاس ها ممکن است تا شب ارسال شوند. 🔵 روز بعد از هر کلاس دو سوال ارسال خواهد شد که بایستی پاسخ آن ها را به مدیران مقاطع ارسال بفرمایید.
نهج البلاغه، ج۱ - مقدمات.mp3
20.73M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه اول 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
🌺 حدیث جلسه ۱۴: "سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ: مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا، وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ، وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامه‌نگارى می‌كردند، سه نكته را براى هم می‌نوشتند كه چهارمی نداشت، نه اينكه غير از اين سه نكته در اين نامه‌ها چيزی نمی‌نوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد: 1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت مي‌كند، متكفّل هموم دنيايی او می‌شود، اهل دنيا همومشان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست، امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد، 🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمی‌شود، و يا اينكه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مى‌كند، ✅ هموم او را خداى متعال كفايت مى‌كند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين می‌برد، وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمی‌گذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه می‌جوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّه‌ای نداريم، اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا". 2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مى‌كند. يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان می‌دهد. لذا دل‌ها به طرف او جذب می‌شود. 3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد. اين هم يك حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم، نه اينكه همه دنيا با او دوست می‌شوند؛ اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب. بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد، يعنى در معاشرت‌ها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان می‌شود. خداى متعال به او كمک مى‌كند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی 📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).
📜 تسبیحات اربعه 🍃 نکات تکمیلی 📚 العروة الوثقی
ا.m4a
30.61M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه اول 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
جنود عقل و جهل 17.mp3
15.45M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه یازدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
در جستجوی عرفان 11.mp3
15.64M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه یازدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
جلسه 014. رساله حقوق.mp3
7.27M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهاردهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
حیات طیبه ، جلسه اول.mp3
30.82M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه اول 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi