☫﷽☫
امام سجّاد (ع):
اَلْعَجَبُ كُلُّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدَارِ اَلْفَنَاءِ وَ تَرَكَ دَارَ اَلْبَقَاء
شگفتی بسیار از کسی که برای دنیای فانی میکوشد و سرای ابدی را رها کرده است.
(أمالى، ج۱، ص۶۶۳)
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
بصیرت، این است که انسان لایه های پنهان رخ دادها و شخصیت ها را بخواند نه اینکه ظاهرگرایی کند و وقتی مفاسد پنهان یک جریان، آشکار شد، حمایت نکند؛ این ظاهرگرایی است.
امیرالمؤمنین حضرت وصی ع می فرمایند:
✨وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
کمال هر صنف، در ظهور خاصیت اوست. کمال روحانیت در ارائه تدریس، تحقیق، تبلیغ بر پایه تهذیب نفس در ابعاد علوم دینی است و مردم از تحصیل آنان در ابعاد فوق بهره ببرند؛ ارتزاق این صنف هم در هویت خودش تامین شود، تا وقف کار خویش شود. هیچ کمالی نیست که طلبه و دانشجوی ما گرفتار کارهای خارج از هویت خویش شود.
اگر از بد حادثه تحصیل کرده های این مملکت به کارهای خارج از هویت تحصیلی خود مشغول شدند، این حرکت قسری نباید طبیعی تلقی شود.
امروزه تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ ابعادی بزرگ به خود گرفته که اشراف بدان جز با وقف شدن در هویت حاصل نمی آید.
ره رو چنانکه مردم هشیار رفتند.
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
انسان، اگر در فلسفه رنج تفکر نماید، اسراری از عالم را در می یابد.
خدا در قرآن کریم سوره بلد می فرماید:
به راستی انسان را در رنج آفریدیم.
نسبت رنج
با ظلم پذیری با عسر و حرج؟
با سلوک عرفانی؟
با اشتداد وجودی و حرکت جوهری؟
با فایده مندی و خدمات اجتماعی؟
با لذت و رفاه؟
باآزمون الاهی؟
بابندگی و طغیان؟
با تلاش و موفقیت؟
آیا رنج را می شود دوست داشت؟
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
پدیده ترس در وجود آدمی از حکمت خداوند است.
اما بدان اندازه که جلوی بی باکی را بگیرد نه آنکه بشود محور تا جلوی شجاعت، تغییر، پیشرفت و حرکت را از آدمی بگیرد و اضطراب زا شود.
ترس، نمک حالات روحی انسان است
به اندازه مصرف کنیم.
ترس محوری، شجاعت سوز است و انسان غیر شجاع، بی تحرک است.
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
حذف دانش لغت، از برنامه آموزشی ادبیات عربی در حوزه علمیه، باعث ناکارآمدی دانش های دیگر ادبی شده است، حدس بنده آن است که ایجاد این کاستی از توطئه خائنان و دشمنان بوده است. فراگرفتن یک زبان، بدون داشتن گنجینه لغوی در ذهن، امکان پذیر نیست؛ صرف و نحو و بلاغت چون جسم هستند و لغت، روح آن.
نگاشتن کتاب میراث خلیل در مرجع شناسی، روش شناسی و بایسته های مفهوم شناسی اول قدم این بنده در احیا دانش لغت بوده است.
کتاب میراث خلیل
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/71
#کتاب
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
باغبان، اگر میوه ها را نچیند و راهی بازار نکند؛
یا چاپخانه اگر اوراق چاپ شده را دسته نکند؛
یک سازمان آموزشی، اگر نیروهای آموزش دیده را سوی اهداف کمک نکند؛
چرا
زحمت باغبانی؟
زحمت چاپ؟
زحمت آموزش؟
وزان جانسوزتر احوال میوه ای است که خود راه هدف پیش گرفته و تنها گذاشته می شود!
آتوا حقه یوم حصاده
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
در گردی دنیا، همین بس که هر کاری از ماصادر شود؛ بازخورد خود را دارد.
اگر دنبال واردات خوب به جان خود هستیم، باید صادرات را مراقبت کنیم.
به فرموده شیوای مولوی
▫️این جهان کوهست و فعل ما ندا
▫️سوی ما آید نداها را صدا
و به تعبیر متقن قرآن حکیم،
▫️مثقال ذره ای خوبی یا بدی را خواهید دید، خود آن را خواهید دید
#قرآن #انسانیت
#ابد_در_پبش_داربم
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
https://eitaa.com/hkamal
☫﷽☫
خداوند سبحان آن روزی که بخواهد ریشه فردی را بخشکاند و او را از حیات کم بهره کند، همه ذرات زمین و آسمان و حتی اعضا ظاهری و قوای باطنی او سپاهیان خداوند میگردند،
به تعبیر شیوای امیرالمومنین امام علی علیه السلام در کتاب ارزشمند نهج البلاغه:
✨أعْضَاؤُکُمْ شُهُودُهُ، وَجَوَارِحُکُمْ جُنُودُهُ، وَضَمَائِرُکُمْ عُيُونُهُ، وَخَلَوَاتُکُمْ عِيَانُهُ؛
✨اعضاى شما گواهان، او اندام شما سپاهيان او، و ضمير و وجدانتان جاسوسان وى هستند، و خلوتگاههاى شما در برابر او آشکار و عيان است!»
برگرفته از جلسات «زنده جاوید»
#امیر_المومنین #امام_علی #نهج_البلاغه
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری #زنده_جاوید
https://eitaa.com/hkamal
4.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫
✨وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ
إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا ۗ
وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا
وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ
وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ
🌟 هيچ كس جز به فرمان خدا نمىميرد. مدت مكتوب است. هر كس خواهان ثواب اينجهانى باشد به او مىدهيم و هر كس خواهان ثواب آنجهانى باشد به او مىدهيم
و شاكران را پاداش خواهيم داد
📔 آل عمران؛ ۱۴۵
#خدا
#قرآن
https://eitaa.com/hkamal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
کتاب هندسه دین شناسی منتشرشد.
این کتاب نظریه ای در نسبت جامعیت، تخصص و تمحض در علوم دینی بر اساس نظام فکری علامه حسن زاده آملی به قلم سیدمرتضی حسینی کمال آبادی است.
این کتاب، برای اولین بار به پرسشی کهن پاسخ می دهد که آیا یک عالم دینی باید به دنبال علامگی و جامعیت در علوم اسلامی برود یا به جهت گیری تخصصی و بالاتر تمحضی برگزیند؟
نویسنده بر آن است که این پرسش، ناصحیح است و روشن ساخته است که آن سه درعرض یکدیگر، بی معنا هستند و در طول یکدیگر معنا پیدا میکنند.
وی با توجه به مباحث
الف)هستی شناسی علوم اسلامی وتکون آن از متن قرآن
ب) سیال بودن این علوم و تاثیر و تاثر آنها بریکدیگر و تعاضد آنها در فهم دین با نمونه های عینی
ج) تعیین گستره این علوم با تقسیم بندی جدید و تعیین گستره فراگیری
د)جایگاه طهارت قلب در فهم دین ووصول به منطق وحی وزبان ولایت
ه)ماهیت و جایگاه اجتهاد در دین پژوهی
و)تبدیل علوم اسلامی به یک دستگاه فکری (علم اسلامی)
ز) فرآیند سرگذاشتن جامعیت به تخصص وتخصص به تمحض
به نظریه ای دست یافته که خروجی آن «علامه متخصص متمحض» است عناوینی که قسیم نما می نمود را در یک هرم جای داده است و او سیرعالم دینی را درنگاه خویش با عنوان «أسفارأربعه در هندسه دین شناسی» چنین تصویر کرده است:
1. من القرآن إلی العلوم الإسلامی
2. من العلوم الإسلامی إلی العلم الإسلامی
3. من العلم الإسلامی إلی القرآن
4. من القرآن الکریم إلی القرآن
خرید آنلاین با پست رایگان
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/887
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib