سلام
امیدوارم خوب و سلامت باشین .
✔️ دیروز که از اعمال کوچیک ولی مقبول صحبت شد یاد این خاطره مرحوم کوثری (روضه خون امام خمینی افتادم) افتادم ،
خاطره ای پندآموز که مرتبط با حرفامون هست :
✔️روز عاشورا بعد از تموم شدن جلسه اومدم از درب مسجد بیام بیرون یکی از دختر بچه های محله اومد جلوم و گفت اقای کوثری برای ماهم روضه میخونی؟
گفتم: دخترم روز عاشوراست و من تا شب مجالس مختلفی وعده کردم و چون قول دادم باید عجله کنم که تاخیری در حضورم نداشته باشم.
هر چه اصرار کرد توجهی نکردم تا عبای منو گرفت و با چشمان گریان گفت مگه ما دل نداریم!؟
چه فرقی بین مجلس ما و بزرگترها هست؟
◀️ پیش خودم گفتم دل این کودک رو نشکنم و قبول کردم و به دنبالش باعجله رفتم تا رسیدیم.
حسینیه ی کوچکی بود که به اندازه سه تا چهار نفر بچه بیشتر داخلش جا نمیشدند.
سر خم کردم و وارد حسینیه شدم روی خاکهای محله نشستم و بچه های قد و نیم قد روی خاک دور و اطرافم نشستند. سلامی محضر ارباب عالم حضرت سیدالشهدا عرضه کردم
دو جمله روضه خوندم و یک بیت شعر از آب هم مضایقه کردند کوفیان و
دعایی کردم .
◀️ اومدم بلند بشم باعجله برم که یکی از بچه ها گفت تا چای روضه رو نخوری امکان نداره بزاریم بری !
رفت و تو یکی از استکانهای پلاستیکی بچه گونشون برام چای ریخت، چایی سرد که رنگ خوبی هم نداشت ، با بی میلی و اکراه استکان رو آوردم بالا و برای اینکه بچه ها ناراحت نشن بی سر و صدا از پشت سر ریختم روی زمین و بلند شدم و رفتم…
◀️ شام عاشورا (شب شام غریبان امام حسین) خسته و کوفته اومدم منزل و از شدت خستگی فورا به خواب رفتم.
وجود نازنین حضرت زهرا علیها السلام در عالم رویا به من فرمودند :
آسید علی اکبر مجالس روضه ی امروز قبول نیست !
گفتم چرا خانوم جان ؟
فرمود :
نیتت خالص برای ما نبود ، برای احترام به صاحبان مجالس و نیات دیگری روضه خواندی فقط یک مجلس بود که از تو قبول شد و ما خودمون در اونجا حضور داشتیم، و اون روضه ای بود که برای اون چند تا بچه ی کوچک دور از ریا و خالص گوشه ی محله خواندی !
آسید علی اکبر ما از تو گله و خورده ای داریم!
خانوم حضرت زهرا با اشاره فرمودند اون چای من با دست خودم ریخته بودم چرا روی زمین ریختی!!؟
◀️ از خواب بیدار شدم و از ان روز فهمیدم که توجه و عنایت اونها به مجالس بااخلاص و بی ریاست و بعد از اون هر مجلس کوچک و بی بضاعتی بود قبول میکردم و اندک صله و پاکتی که از اونها عاید و حاصلم میشد برکتی فراوان داشت و برای همه ی گرفتاری ها و مخارجم کافی بود.
📚برگرفته از خاطرات مرحوم کوثری
سلام
شبتون بخیر
◀️ با توجه روایت امام سجاد علیه السلام قرار شد بیشتر به قبولی اعمال توجه کنیم ،
به کیفیّت توجه کنیم تا کمیّت .
✔️در همین روایت حضرت تقوی رو مطرح کردند و فرمودند :
عملی که قبول بشه کم نیست ،
چگونه عمل همراه با تقوی کم باشه .
◀️ در واقع شرط قبولی اعمال رو تقوی معرفی کردند و به این آیه اشاره کردند :
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
همانا خدا اعمالِ افراد با تقوی را قبول می کند .
مائده/۲۷
✔️ پس تقوی نقش بسیار مهمی داره ، چون بدون اون اعمال پذیرفته نمیشه ،
و اگه اعمال هم پذیرفته نشه دستمون برای جهان دیگه خالی می مونه !
▪️پس نیازه بیشتر و بهتر در موردش بدونیم ، و اگه تقوی نداریم اون رو به دست بیاریم ،
و اگه داریم تقویتش کنیم .
◀️ به امید خدا چند روزی درین باره با هم صحبت می کنیم .
✾" ✾ "✾ ════╗
eitaa.com/hmmnasehe
╚════ ✾" ✾" ✾
May 11
🔹 سلام
شبتون بخیر
❓میدونین تقوی از جهت لغوی یعنی چی؟
تقوی یعنی انسان خودش رو از چیزی که میترسه در حفاظ قرار بده (مفردات الفاظ قرآن، ص۸۸۱) .
🔹اونایی که عربی یادشون هست ☺️ یه نون داشتیم که بهش میگفتن نونِ وقایه (وقایه از ریشه تقوی است)،
این نون میومد تا ما رو از اشتباه حفظ کنه ،
بفهمیم که ما قبلش فعل هست ، نه اسم
👈مثل :
ضربنی : مرا زد .
ضربی : زدنِ من .
اگه این نون نمیومد تشخیص نمیدانیم که معنا چیه ،
پس در واقع ما رو از اشتباه حفظ میکنه .
◀️ از تدریس زبان عربی بگذریم !
💢 خب حالا این تقوی که در قرآن و روایات میاد یعنی چی؟
تقوی یعنی انسان خودش رو از گناه حفظ کنه ،
چون گناه خیلی ترسناک و خطرناکه ،
پس انسان متقی یعنی کسی که گناه نمیکنه ،
آیه هم که فرمود :
✳️ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ .
❇️ همانا خدا اعمالِ افراد با تقوی را قبول می کند .
پس یعنی یکی از مهمترین شرطها برای قبولی اعمال گناه نکردنه .
✔️ این روایت زیبا و کاربردی رو ببینین:
یکی از یاران امام صادق علیه السلام (مفضّل بن عمر) میگه در خدمت حضرت بودیم که در مورد اعمال حرف شد ،
من گفتم : اعمال من خیلی کمه !
حضرت فرمود :
این طور نگو ، عملِ کم با تقوی بهتر از عملِ زیاد بدون تقوی است .
پرسیدم : چه طور میشه زیاد عمل کرد و مشغولِ طاعت بود ولی تقوی نداشت ؟!
حضرت فرمود:
مثل کسی که دیگران رو اطعام میکنه ، با همسایه ها مهربونه ، درِ خونش به روی همه بازه (اعمال خیر انجام میده) ولی وقتی شرایط گناه پیش بیاد دچارش میشه ، این یعنی بی تقوایی !
ولی کس دیگه این کارهای خیر رو انجام نمیده ولی وقتی موقعیت گناه پیش میاد گناه نمیکنه و تقوی به خرج میده .
(این دومی بهتره)
📚 کافی ، ج ۲، ص ۷۶