eitaa logo
Hoda academy | آکادمی هدی
997 دنبال‌کننده
219 عکس
77 ویدیو
1 فایل
دنیای دین و رسانه دین و رسانه در دنیا تارنمای ما: Hoda.academy ارتباط با ما: @Hodasalaam
مشاهده در ایتا
دانلود
27.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طنین یک جوانمرد ⚜️با جستجوی نام حضرت علی (علیه‌السلام) در پرمخاطب‌ترین پلتفرم جهان - یوتیوب- به تولیداتی غیر شیعی می‌رسیم که بازدیدهایی چند برابر تولیدات شیعیان دریافت کرده‌اند. ✅آثاری که عمدتاً در چند مساله زیر مشترک بوده‌اند: 1️⃣بازگویی داستان‌ها و صفات منحصر به فرد ایشان. 2️⃣توجه به این‌که این روح آسمانی، هنوز می‌تواند گره‌گشایی کند و تعالی دهد. 3️⃣ابراز ارادت به حضرت علی(ع) با نوا و زبانی لطیف 🌐 در ویدئوی فوق سیری کوتاه کرده‌ایم در این آثار؛ به بهانه میلاد ایشان... 🔸 @Hodaacademy
14.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍂از نقاط اوج هنر تعزیه، مقابل‌خوانی‌ست که دو تعزیه‌خوان بدون وقفه در قالب شعر با هم سخن می‌کنند. 🌿در این میان، مقابل خوانی حضرت زهرا(س) با دخترشان حضرت زینب بهنگام وصیت سوز متفاوتی دارد...‌ 🍁در یکی از شب‌های بارانی پاییز، بچه‌های تیم هدی در حسینیه موریزان خوانسار توفیق ی داشتند که این اجرای کهن را ضبط کنند... 🚩گوشه‌ای از گنجینه مصائب حضرت زینب، در باز شدن گنجینه امانات مادر را در شب وفات ایشان به تماشا بنشینید... @Hodaacademy
علائم حیاتی در محبوبیت چهره‌های مذهبی اینستاگرام @Hodaacademy ✅آمار اخیر پایگاه مشق نو، خبر از تغییرات جایگاه اینفلوئنسرهای مذهبی در اینستاگرام ایرانی- به عنوان پرکاربرترین پلتفرم- دارد. 🔺بر مبنای این گزارش در سه سال اخیر، رشد فالوئرهای مادحین کم شده است و در عوض، افرادی که نه روحانی بوده‌اند نه مادح و نه فعالیت نهادمند داشته‌اند و در عین حال گفتمان دعوت به مذهب، معنویت و دین‌ داشته اند، رشد نسبتاً ثابتی را تجربه کرده‌اند. این در حالی‌ست که در ابتدای سال ۹۸ مادحین، پرفالوئرتر از سایرین بوده‌اند. 🔺برخی این تغییر را به کوچ مادحین به پیام‌رسان‌های داخلی نسبت می‌دهند؛ در صورتی که عمده آن‌ها در اینستاگرام حضور فعال دارند. ✅برخی دیگر نیز احتمال این کاهش رشد را به عرضه نکردن مدل‌های محتوایی جدید از سمت مادحین (و صرفاً بازتاب دادن جلسات و آثار صوتی) دانسته‌اند و برخی نیز از رسیدن به سقف تعداد فالوئر خبر می‌دهند. 🔺این آمارها، وقتی در کنار ادعای ۳۰ میلیون مخاطب داشتن حسینیه معلی (با محوریت مادحین فعال در اینستا‌گرام) قرار می‌گیرد جای تاملاتی اساسی را باقی می‌گذارد: یا آمارهای ارائه شده صحت ندارند؟ یا توان صداوسیما و جریان‌های رسمی در محبوب‌سازی چهره‌های دینی کاهش یافته‌است؟ و یا اینکه بالکل شاخص‌های مجازی را نمی‌توان نمونه‌ای از محبوبیت حقیقی دانست؟ 🔸هرچه هست، برخورد جامعه ایرانی با چهره‌های مذهبی رو به تغییر است و باید منتظر اثرات آن در رفتارهای دینی جامعه نیز بود. ➡️مرتبط از آکادمی هدی بخوانید: 💠جزیره‌شدگی ایرانیان در پلتفرم‌های مجازی
31.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشاهدات یک غار: از بعثت مردی درس‌نخوانده، تا صف کشیدن اینستاگرامرها 🔺مرور محتوای رسانه‌ها تا سال ۲۰۱۰، نشان می‌دهد که در میان اماکن حج، غار حرا سهم خیلی کمی داشته، حال یا بدلیل سادگی‌ بصری یا سختی نمایش رسانه‌ای. 🧭جریان امّا در این سال‌ها عوض شد، حجم‌ زیادی از روایت حاجیان در یوتیوب و اینستا، نه از مواقف و زیارتگاه‌ها، که مربوط به غار حراست؛ آن هم به سبکی که اجازه بدهید نام آن را روایت‌های غیرمعنوی از اماکن معنوی بگذاریم. ✅در کلیپ فوق بدنبال این سوالیم که چرا خلوت‌گاه پیامبر امّی متفاوت روایت می‌شود؟ و آیا گسترش این نوع روایت‌های سیاحتی، به قداست یک مکان ضربه می‌زند یا آن را به زیست واقعی افراد نزدیک می‌کند؟ 🔸 @Hodaacademy
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پربازدیدترین ویدئوی TED حول اسلام، نه تجربیات بامزه مسلمانانِ آمریکاست نه مدل‌های نوی دین‌داری؛ یک خانم نویسنده یهودی ۸۰ ساله، در صدر جستجوها قرار دارد. 🔺لزلی هزلتون بیش از ۴۰ سال است در مورد صدر اسلام به مطالعه مشغول است و بیش از ده کتاب در این زمینه تالیف کرده‌است. ✅ اما چیزی که در هفتاد سالگی موجب شهرت جهانی او فراگیرشدن ویدئوهایش شد، تفاوتی بود که میان رفتار مسلمانان و اصل اسلام قائل می‌شد، نظیر ویدئوی فوق👆 🔺مثلاً او معتقد است روش رسانه‌ای مسلمانان، خود موجب اسلام‌ستیزی بیشتر شده است و اگر پیامبر زنده بود "بزرگوارانه از برخی رفتار درمی‌گذشت تا اینکه با واکنش تند منجر شود که یک کارتون در نشریه‌ای محلی، میلیون‌ها بار دیده شود. " ✅او از بعد ۱۱ سپتامبر، تغییر روایت رسانه‌ای از دین اسلام را گامی بزرگ‌ در رسیدن به صلح جهانی یافته و حالا بعد از ۲۰ سال، خود از سردمداران این روایت متفاوت شده: با کلیپ‌ها، همایش‌ها، تالیفات و نظریاتی که حالا در محافل آکادمیک مرجعیت پیدا کرده‌اند. 👓(طبعا انتشار این ویدئو، الزاماً به معنای موافقت با همه آن‌ نیست) @Hodaacademy
🌊از نشانه‌های نفوذ یک باور در جامعه، وجود هنرهای مردمی حول آن است. 🔮کسی نمی‌داند اولین سقاخانه در ایران را چه کسی و با چه نیتی ساخته‌است، امّا مرور تاریخ به ما نشان می‌دهد که این بنای ارادت به حضرت عباس(ع)، مورد اقبال قرار می‌گیرد و در هربازه، هنر و آئینی مردمی حول آن شکل می‌گیرد و به عنوان رسانه‌ای خاموش، نقش آفرینی می‌کند. 🌴به بهانه میلاد سقای دشت کربلا، مروری داریم بر میراثی که هرچند این روزها سازمان‌های مدعی حفاظتی از آن ندارند؛ امّا سالیان زیادی بخشی از هویت شیعی ایرانیان بوده‌است...
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی محافل آکادمیک صحیفه سجادیه را شناختند ⭐️چهل سال قبل که پروفسور چیتیک ترجمه‌ای انگلیسی از صحیفه سجادیه ارائه داد و خود آن را "از ژرف‌ترین منابع معنویت اسلامی" و "مايه رشد افراد و جوامع" خواند؛ فصل جدیدی از رسانه‌ای‌شدن این میراث، توسط محافل آکادمیک جهان آغاز شد. ✅پس از چیتیک، مدوف از دانشگاه برکلی‌ مقاله‌ای در تاریخ حفظ صحیفه نگاشت و این چنین صحیفه را معرفی کرد: "صحیفه جلوه‌ای از معنویت ساده و مستقیم را ارائه می‌دهد که در تضاد با الهیات پیچیده است... محتوای آن یادآور قرآن بوده و تقریباً در هر دعا به نحوی به آیات آن اشاره شده است." 🔺مبتنی بر این دو پژوهش، دکتر زینر از دانشگاه نبراسکا، کار متفاوتی ارائه داد‌. او در پژوهش خود مطالعه‌ای تطبیقی میان صحیفه سجادیه و نیایش قمران (از قدیس‌ها) و سرودهای سلیمان انجام داد و نتیجه گرفت که میان همه این نیایش‌ها پیوستگی معنایی نزدیکی وجود دارد. به باور او: "مجموعه‌ی نیایشی امام سجاد، از لحاظ عرفانی و معنوی یک سیر تکامل‌یافته را به ما نشان می‌دهد." نکته جالب اینکه زینر چندی بعد، مذهب خود را به تشیع تغییر داد. 🔸پایان‌نامه"تنها با خدا: مرور عبارات صحیفه سجادیه"از دانشگاه بیرمنگام نیز یکی دیگر از ده‌ها پژوهش‌ حول صحیفه‌ است. در مقدمه این پژوهش نیز نوشته شده: "این کتاب، همچون رساله‌ای در پرورش و تکامل انسان عمل می‌کند. در این کتاب...خداوند هم وسیله‌ی رشد و هم مقصد نهایی برای رسیدن به کمال زیبایی انسانی‌ست." 🔹 ویدئوی فوق، برشی از صحبت‌های دکتر مسکینزدا - استاد دانشگاه لندن- حول صحیفه‌است که به باور او، سبک عبادت شیعیان را تحت تاثیر قرار داد...