eitaa logo
Hoda academy | آکادمی هدی
941 دنبال‌کننده
218 عکس
75 ویدیو
1 فایل
دنیای دین و رسانه دین و رسانه در دنیا تارنمای ما: Hoda.academy ارتباط با ما: @Hodasalaam
مشاهده در ایتا
دانلود
Hoda academy | آکادمی هدی
وصال تاجران خراسان به امام محمد باقر: میراث نقاش مهجور @Hodaacademy 🏯 در دوران فرمانروایی تیموریان که هنر و ادبیات جانی تازه یافتند، علاقمندان معمولاً در یک زمینه خاص به شاگردی می‌پرداختند: یا شعر و ادب و حکمت و یا هنر. 🎨 در این میان جوان هنرمندی، سعی خود را به کار گرفت تا در سه زمینه از بزرگترین اساتید وقت، آنچه را که باید بیاموزد: علیشیر نوایی ادیب، کمال‌الدین بهزاد نقاش و میرزا محمد حیدر دوغلات دانشمند. 🔹قاسم علی کاپچی به خاطر استعدادش، خیلی زود مورد توجه علیشیر نوایی قرار گرفت و از مسئولین کتابخانه بزرگ شد. او در این حین به نگارگری صفحاتی از کتب به درخواست نویسنده یا اشخاص می‌پرداخت. از نگاره‌های او تقریباً پنج برگ باقیمانده که در آکسفورد، منچستر، تهران و سن پترزبورگ نگهداری می‌شوند. 🔸یکی از این پنج برگ، نگاره‌ای است که او از "ملاقات تاجران خراسان با امام محمد باقر و پرسیدن سوالات علمی خود مر آن جناب را" کشیده است که امروزه در کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ نگهداری می‌شود. (ببینید: اشاره اصول کافی به این ماجرا) 🔹این اثر، نگاره‌ای بر کتاب احسن الكبار فى مناقب الائمه الاطهار است که چهل سال قبلش توسط عالم شیعی محمد علوی ورامینی منتشر شده بود. 🔸اینکه کاپچی خود این اثر را کشیده بود یا سفارشی از بیرون داشته مشخص نیست. مذهب او نیز به صورت یقینی معلوم نیست. گفته شده او در پنجاه سالگی به حج رفت، پس از بازگشت از سفر این اثر را به سبک شیعیان ( صورت پوشیده شده ائمه با نور) خلق کرد و یک سال بعد هم درگذشت. 🔹هرچه هست این نگاره میراث او از بازنمای شخصیتی کلیدی در تاریخ اسلام است. بازنمایی که به قول آن تحلیلگر آثار مینیاتور: "چنان در خلق حال و روی دقیق شدی که انگار، خود به آن مجلس سفر کرده بوده است."
Hoda academy | آکادمی هدی
چرا در هیچ‌یک از آئین‌های جهان، به اندازه حج شاهد سلفی‌گرفتن نیستیم؟ 📚"سلفی‌های مقدس" عنوان پژوهش اساتید دانشگاه تورنتو حول سلفی گرفتن حاجیان است. طبق پژوهش آنان برای نسل جدید سلفی‌گرفتن بخشی از مناسک حج شده: که اگر بدون سلفی به وطن خود برگردند گویی حج‌شان ناقص مانده است و درصد سلفی در میان حاجیان، بیش از حضار مناسک ادیان دیگر است. تحلیل آنان از علل این پدیده، موارد زیر است: ۱. مسلمانان رسیدن به حج را یک دستاورد می‌دانند که مایل به ثبت و نمایش آن هستند. همانطور که برای کوهنوردان صعود به اورست دستاوردیست که باید ثبت شود، برای بسیاری از مسلمانان نیز رسیدن به خانه خدا دستاوردی تکرارنشدنی است. ۲. برخی به دنبال روایت معتبر و بی‌واسطه‌ای از شکوه خانه خدا و آئین آن با نمایش خود هستند، نوعی احساس مسئولیت رسانه‌ای. ۳. برای بعضی این سلفی‌ها، ابزاری برای ابراز هویت است. آنها می‌خواهند به اطرافیان خود نشان دهند که جزئی از یک کل پویای متحد هستند. این انگیزه در میان ساکنین کشورهای آمریکایی اروپایی بیشتر مشاهده شد. ۴. برای گروهی، انگیزه همان انگیزه متداول خودنمایی‌است. به عبارت دیگر، کعبه در این گروه نقابی برای خودشیفتگی است. این مساله در سنین بالاتر (۴۰ به بالا) با انگیزه کسب اعتبار شخصی صورت می‌پذیرفت. ۵. به اعتقاد کایدی و همکارانش، انگیزه اجتماعی‌ای هم در پشت این کارنهفته‌است و آن برساخت یک ماهیت اجتماعی در مقابله با جریان رسانه‌ای اسلام‌هراسی‌است. یعنی که بسیاری از مسلمانان با سلفی گرفتن - که ماهیتی صمیمانه و نزدیک‌تر دارد، می‌خواهند به کمپین اعلام‌نشده‌ای بپیوندند که: الف- نشان دهد تصویر واقعی مسلمانان، شخصیت‌هایی با زیست عادی است. ب- قدرت‌نمایی یک جریان رسانه‌ای غیررسمی ولی بزرگ و تشکیل شده از مسلمانان عادی را علیه جریان غالب رسانه‌ای داشته باشند. از دیگر یافته‌های جالب این پژوهش، میل دوبرابری آقایان برای سلفی گرفتن نسبت به حاجیه خانم‌هاست؛ بیشترین سلفی میان سنین ۱۵- ۲۲ بوده و پراقبال‎ترین موقعیت‌ برای سلفی اطراف کعبه و کم‌ترین حجم سلفی در اماکن زیارتی مدینه بوده است. @Hodaacademy
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟥 در آستانه عید غدیر مشاری العفاسی چهره محبوب جهان اهل سنت و امام جمعه کویت، قطعه‌ای را در مدح امام اول شیعیان با عنوان "علی رضی‌الله عنه" منتشر کرد. @Hodaacademy نکته جالب اینکه او این قطعه را در حاشیه جشن عید قربان در کانادا خوانده است و دیروز کلیپ نهایی آن را منتشر کرده‌است، یعنی در فاصله چهار روز. ✔️به اعتقاد برخی او در این سفر رکورد شلوغ‌ترین نماز مسلمانان در کشورهای غیراسلامی را شکسته است. (پست ارتباطات شیعه در این باره را ببینید) و بار دیگر توجه‌ها را به عنوان یک چهره اثرگذار به خود جلب کرد؛ چهره‌ای که به اعتقاد برخی، مواضعی افراطی نزدیک به سلفی‌ها دارد. به نظر می‌رسد این اقدام او، خیزی جدید برای جلب نظر نسل‌های جدید شیعه با رویکرد تفرقه‌ستیزی و همه‌شمولی باشد. کلیپ‌های مذهبی سابق او برای کودکان، بالای 100 میلیون بار بازدید در دنیای مسلمانان دارند. ✔️ در سالهای اخیر، خلق سرود مذهبی برای کودکان و نوجوانان، مورد توجه ایدئولوژی‌های مختلف بوده است. امری که در داخل نیز شاهد آن بوده‌ایم؛ به نحوی که مجموع سرودهای غدیری شبکه پویای صداوسیما در امسال، معادل کلیپ‌های غدیری پنج سال اخیر صداوسیما بوده است. 🛶 با هدی، روی فرکانس دین و رسانه بمانید👇🏾👇👇🏻 @Hodaacademy
🏝در میان همه کسانی که حامل پیام رسول خدا در کنار برکه غدیر بوده اند، کمتر نامی از زنان به چشم می‌خورد. از مادرانی که غدیر را با قصه‌ها در نهاد فرزندان نشانده بودند. از بانوانی که مطبخ خود را از چند روز قبل مهیای جشن بزرگ می‌کردند. از شاعره‌هاو نقاشه‌ها و کاتبه‌هایی که ساختارهای حاکمیتی، کمتر به آنها مجال بروز می‌داد تا زنانی که در خاندان اهل بیت، به نوبه خود راوی و حافظ میراث بزرگ بوده‌اند. 🔅در نگاه رسانه‌ای، زنان چگونه در حفظ و انتقال پیام غدیر نقش داشته‌اند؟ 🔹برای فهمی عمیق‌تر از ماجرا، به سراغ سیدجواد موسوی، مدیر و بنیان‌گذار فطرس‌مدیا رفته‌ایم. مجموعه‌ای که از بدو کار خود، پایش‌های دقیقی حول وارثان غدیر در پهنای تاریخ و جغرافیا داشته و البته خود به عنوان یک صاحب رسانه، بیشتر می‌تواند این جایگاه را برای ما روشن کند. 🔸میزبانی این گفت‌وگو، برعهده خانم دکتر سارا کامرانی‌است. او با فهمی جامع‌ از جایگاه تاریخی زنان، ابعاد مختلف مساله را به بحث خواهد گذاشت. 🔴این گفتگو در چهارشنبه ۱۴م تیر ساعت ۹ شب روی این پیوند آغاز خواهد شد‌. 😀به رسم برخط‌های پیشین البته، شما می‌توانید سوالات خود را نیز به صورت مستقیم از مهمانان بپرسید. به امید دیدار و شنیدار شما عزیزان، تیم هدی. @Hodaacademy
Hoda academy | آکادمی هدی
[ Album ] ✳️ کمپین پنج هزار میلیارد تومنی (!) مسیحیان در آمریکا تا چه حد به اهدافش رسید؟ 🟠یک موسسه مسیحی با عمری ۱۰۰ ساله، کمپین گسترده‌ای را حول معرفی حضرت عیسی با جلب ۱۰۰ میلیون دلاری از سمت بانیان‌ش اجرا کرد. ⚫️موضوع این کمپین بازنمایی شخصیت انسانی مسیح است: اینکه روح او مشکلات انسان‌های امروز را می‌فهمد. 🟠طراحان این کمپین در ویدئوها و عکس‌هایی سیاه سفید، انسان‌های رنج دیده‌ای را تصویر می‌کنند(ناشی از تبعیض، نژادپرستی، خشونت و...) و در حاشیه شباهت مسیح با آنان را می‌نویسند. مثلاً: مسیح نیز رنج زیادی کشیده بود؛ اما این قدرت را نیز داشت که به اذیت‌کنندگانش نیز عشق بورزد. ⚫️مخاطبین این کمپین افرادی در کشور آمریکا را هدف گرفته که اسم حضرت مسیح را شنیده‌اند امّا در مورد کارآیی آموزه‌های او در این روزگار دچار تردید هستند. 🟠علاوه بر یک وبسایت و کانال یوتیوب، این کمپین بخش عمده ای از تبلیغات خود را به صورت اسپانسر شدن برای رقابت بسکتبالی بزرگ "مدنس مارچ"روی بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی این رخداد انجام داده است. ⚫️نکته قابل توجه تحقیقات وسیعی است که قبل طراحی این کمپین انجام شده. با هزاران نفر مصاحبه شده که نام مسیح را شنیده بودند ولی سبقه زندگی او را نمی‌دانستند و سعی شد حفره‌های معنوی آنان در زندگی امروز استخراج شود. 🟠امّا دستاوردهای این کمپین پرسروصدا چه بوده است؟ محتواهای این کمپین در طول سه ماه اجرا بیش از ۳۰ میلیون بار در یوتیوب دیده شد، بیش از ده میلیون بار در تبلیغات تلویزیونی و ۹۵ میلیون بار به صورت میدانی بازدید شد. ⚫️همچنین ۱۰ هزار نفر در اثر این کمپین به برنامه‌های مطالعاتی یوورژن (پست هدی در مورد یوورژن را ببینید) پیوستند، ۳۰۰۰ نفر در چت‌های آنلاین با مبلغین تعامل کردند و ۱۰۰۰ نفر درخواست دعا توسط کشیش‌ها را داشتند. این کمپین البته انتقاداتی نیز داشته است. کورینا لافلین نویسنده کتاب مسیحیت در عصر دیجیتال نوشت: "بله، ۹۵ میلیون نفر بیلبوردها را دیده اند، اما چند نفر در مورد آن فکر کرده‌اند؟ چند نفر به مسیحیت گرویده‌اند؟ من که تردید اساسی دارم." 🔶البته آن‌ها به این انتقادات پاسخ داده‌اند: "ما به دنبال استخدام کشیش یا تغییر آئین نبودیم. بیشتر می خواستیم احترام و ارتباط افراد نسبت به شخصیت مسیح بیشتر شود." @Hodaacademy
مجموعه جشن‌های "کیلومتری" غدیر که در چند روز گذشته فضای رسانه‌های رسمی را پر کرده بود، در رسانه‌های اجتماعی پرکاربر (اینستاگرام، توئیتر، تلگرام) چگونه بازتاب یافتند؟ ☑️موارد سبز تصویر فوق👆🏻بازتاب‌های مثبت کاربران و موارد قرمز، انتقادات و بازخوردهای منفی کاربران نسبت به این جشن بوده‌اند. 🛗این موارد با روش تحلیل زمینه حول پست‌ها، استوری‌ها و کامنت‌های کاربران در رسانه‌های فوق استخراج شده‌اند که به صورت معنی‌دار تکرار شده‌بودند. 🔺 طبعاً انتشار موارد فوق، به معنای تایید یا رد توسط تیم هدی نیست. T.me/Hodaacademy