هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
#ارجاعات
💢عرفایی که داخل در سلاسل نبودند
💠آیت الله شهید مطهری
🔹 تاريخچه مختصر عرفان از آغاز تا پايان قرن نهم. از اين به بعد به نظر ما عرفان شکل و وضع ديگري پيدا ميکند.
🔹 تا اين تاريخ شخصيتهاي علمي و فرهنگي عرفاني، همه جزء سلاسل رسمي تصوفاند و اقطاب صوفيه شخصيتهاي بزرگ فرهنگي عرفان محسوب ميشوند و آثار بزرگ عرفاني از آنهاست.
🔹از اين به بعد شکل و وضع ديگري پيدا ميشود:
🔻اولًا ديگر اقطاب متصوفه، همه يا غالباً آن برجستگي علمي و فرهنگي که پيشينيان داشتهاند ندارند. شايد بشود گفت که تصوف رسمي از اين به بعد بيشتر غرق آداب و ظواهر و احياناً بدعتهايي که ايجاد کرده است ميشود.
🔻ثانياًعدهاي که داخل در هيچيک از سلاسل تصوف نيستند، در عرفان نظري محيي الديني متخصص ميشوند، که در ميان متصوفه رسمي نظير آنها پيدا نميشود.
🔺مثلًا صدرالمتألهين شيرازي متوفّي در سال 1050 و شاگردش فيض کاشاني متوفّي در 1091 و شاگرد شاگردش قاضي سعيد قمي متوفّي در 1103 آگاهيشان از عرفان نظري محيي الديني بيش از اقطاب زمان خودشان بوده است، با اينکه جزء هيچيک از سلاسل تصوف نبودهاند.
🔺اين جريان تا زمان ما ادامه داشته است، مثلًا مرحوم آقامحمدرضا حکيم قمشهاي و مرحوم آقاميرزاهاشم رشتي از علما و حکماي صد ساله اخير، متخصص در عرفان نظرياند بدون آنکه خود عملًا جزء سلاسل متصوفه باشند.
🔺بهطور کلي از زمان محيي الدين و صدرالدين قونوي- که عرفان نظري پايه گذاري شد و عرفان شکل فلسفي به خود گرفت- بذر اين جريان پاشيده شد.مثلًا محمدبن حمزه فناري سابق الذکر شايد از اين گروه باشد.
🔺ولي از قرن دهم به بعد اين وضع يعني پديدآمدن قشري متخصص در عرفان نظري که يا اصلًا اهل عرفان عملي و سير و سلوک نبودهاند و يا اگر بودهاند- و غالباً کم و بيش بودهاند- از سلاسل صوفيه رسمي برکنار بودهاند، کاملًا مشخص است.
🔻ثالثاًاز قرن دهم به بعد ما در جهان شيعه به افراد و گروههايي برميخوريم که اهل سير و سلوک و عرفان عملي بودهاند و مقامات عرفاني را به بهترين وجه طي کردهاند بدون آنکه در يکي از سلاسل رسمي عرفان و تصوف وارد باشند و بلکه اعتنايي به آنها نداشته و آنها را کلًا يا بعضاً تخطئه ميکردهاند.
🔺از خصوصيات اين گروه که ضمناً اهل فقاهت هم بودهاند، وفاق و انطباق کامل ميان آداب سلوک و آداب فقه است. اين جريان نيز تاريخچهاي دارد که فعلًا مجال آن نيست.
📔 خدمات متقابل ص 573
@valasr_103
💐بسمه تعالی 💐
🔴 دیدار با خانواده شهید مدافع حرم *جواد اللهکرم*
به مناسبت دهه ولایت
وعده دیدار ما :
یکشنبه مورخ97/4/31
ساعت 16
مترو آزادی
ثبت نام : ارسال نام و شماره تماس به شماره 09019933079
🌹یازهرا🌹
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
📃 #چکیده (2)
🔷نقش حوزه و دانشگاه در علوم انسانی🔷
🔶آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔶
◀️ چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی ضمن بازخوانی مطالبات رهبری :
#مقام_معظم_رهبری فرمودند میشود فکر اسلامی تولید کرد ایشان در تولید فکر دو الزام دارند که همان دو الزام در #علوم_انسانی هم مطرح میشود؛ اینکه باید صورت بندی، عناوین کلی و کلیات را یاد بگیریم اما به واسطه اجتهادی که داریم علوم انسانی را اصلاح کنیم.
🔺راه و روش تولید #فکر_اسلامی چیست؟
❓آیا تقدمش این است من اول جامعه شناسی غربی بخوانم؟ یااول این طرف را تقویت کنم؟ بعد وارد کلیات و عناوینی که آقا گفتند بشوم؟
⬅️بحث های زیرساختی در کتاب "#آشنایی_با_علوم_اسلامی" مرحوم #مطهری مقدمه ای وجود دارد که در واقع زیربنای علمی فرمایش حضرت اقاست.
◀️ایشان در ابتدا یک سوال مطرح میکند؛ که #علوم_اسلامی یعنی چه؟
چهار احتمال وجود دارد :
1️⃣ احتمال دارد علوم اسلامی که می گوییم ، یعنی علومی که موضوع و مسائل آن علوم #اصول یا #فروع اسلام باشد. اگر این باشدعلوم انسانی هیچ وقت اسلامی نمیشود.
باید چیزهایی که اصول و فروع اسلام به استناد آنها اثبات میشوند مشخص کنیم ،یعنی #مبادی_تصدیقی آنها. #قرآن، #سنت، علم #قرائت، علم #تفسیر، علم #حدیث ، #کلام نقلی، #اخلاق نقلی.
2️⃣علوم مذکور در فوق به علاوه علومی که مقدمه آن علوم است؛ مثل ادبیات عرب، صرف و نحو و لغت و بیان و بدیع، کلام عقلی، اخلاق عقلی، حکمت الهی، منطق، اصول فقه، رجال و درایه چیزی که در حوزه هست.
✅3️⃣ علومی که به نحوی جزء واجبات اسلامی است، یعنی علومی ولو به نحو واجب کفایی بر مسلمین واجب است یعنی واجبی است که وقتی نیاز جامعه اسلامی برطرف شد، ازبقیه ساقط است.
4️⃣ علومی که درحوزه فرهنگ اسلامی رشدونمو یافته است؛ اعم ازآنکه آن علوم ازنظر اسلام واجب، یا اصلاً ممنوع بوده است.🔺در این فرض التقاط از بطن آن در میآید.
✅مقصود از علوم اسلامی همان است که درشماره 3️⃣ تعریف کردیم.
⬅️ #علوم_انسانی با فرض اول و دوم اسلامی نیست، بافرض سوم بایک قید اسلامی است قیدش این است آیا میشود واقعاً هر علمی که طلبش برما واجب باشد ، ولو واجب کفایی اسلامی کرد، یعنی جامعه حقیقی وجود دارد که همه اینها را بشود اسلامی کرد یا نه؟
◀️ #اسلام چهار قید درباره علم برداشته، علم از نظر اسلام نه محصلش قید دارد، نه استادش قید دارد نه زمانش قید دارد، نه مکانش. لذا تحول علمی در تمدن اسلامی به این دلیل درست شد.
⬅️ #فرهنگ_اسلامی مانند یک سلول زنده رشد کرد،به ایران آمد، یونان، هند، آفریقا و اروپا رفت. این سلول مانندهر سلول دیگر در آغاز کوچک و نامحسوس است در شهر مدینه به وسیله شخص پیامبر اکرم پایه گذاری شد، از علوم اسلامی نوع اول آغاز کرد به علوم اسلامی نوع سوم رسید.
@valasr_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
#ارجاعات
🌐دو لازمه برای تولید فکر اسلامی
💠 امام خامنه ای
🔺برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.
🔺فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطهای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همهی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد.
🔺تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا می آمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند!
🔺در همهی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوهی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشهی راهنما و راهگشا برای بشریّت.
📔 بیانات 79/07/14
@valasr_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
#ارجاعات
✳️ فرهنگ زنده و پویای اسلامی
💠 آیت الله شهید مطهری
🔅فرهنگ اسلامي خود يک فرهنگ ويژه و خاصي است در ميان فرهنگهاي جهان، با يک روح خاص و يک سلسله مشخصات مخصوص به خود.
🔅براي اين که يک فرهنگ را بشناسيم که آيا اصالت و شخصيت مستقل دارد و از روح و حيات ويژهاي برخوردار است و يا صرفاً التقاطي است از فرهنگهاي ديگر و احياناً ادامه و استمرار فرهنگهاي پيشين است، لازم است انگيزههاي حاکم بر آن فرهنگ، جهت و حرکت، آهنگ رشد و همچنين عناصر برجسته آن را زير نظر بگيريم. 🔅اگر فرهنگي از انگيزههايي ويژه برخوردار باشد، جهت و حرکت مخصوص به خود داشته باشد، آهنگ حرکتش با آهنگ حرکت ساير فرهنگها متفاوت باشد، عناصر ويژهاي وارد کند و آن عناصر برجستگي خاصي داشته باشد، دليل بر اين است که آن فرهنگ اصالت و شخصيت دارد.
🔅بديهي است که براي اثبات اصالت يک فرهنگ و يک تمدن، ضرورتي ندارد که آن فرهنگ از فرهنگها و تمدنهاي ديگر بهره نگرفته باشد، بلکه چنين چيزي ممکن نيست. هيچ فرهنگي در جهان نداريم که از فرهنگها و تمدنهاي ديگر بهره نگرفته باشد، ولي سخن در کيفيت بهرهگيري و استفاده است.
🔅يک نوع بهرهگيري آن است که فرهنگ و تمدن ديگر را بدون هيچ تصرفي در قلمرو خودش قرار دهد.
🔅اما نوع ديگر اين است که از فرهنگ و تمدن ديگر تغذي کند؛ يعني مانند يک موجود زنده آنها را در خود جذب و هضم کند و موجودي تازه به وجود آورد.
🔅فرهنگ اسلامي از نوع دوم است، مانند يک سلّول زنده رشد کرد و فرهنگهاي ديگر را از يوناني و هندي و ايراني و غيره در خود جذب کرد و به صورت موجودي جديد با چهره و سيمايي مخصوص به خود ظهور و بروز کرد و به اعتراف محققان تاريخ فرهنگ و تمدن، تمدن اسلامي در رديف بزرگترين فرهنگها و تمدنهاي بشري است.
🔅اين سلّول حياتي فرهنگي در چه محلي و به دست چه کسي و از چه نقطهاي [رشد خود را] آغاز کرد؟
🔅اين سلول مانند هر سلول ديگر که در آغاز کوچک و نامحسوس است، در شهر مدينه به وسيله شخص پيامبر گرامي پايه گذاري شد و از علوم اسلامي نوع اول آغاز به کار کرد. براي آگاهي بيشتر بايد به کتب مربوطه مراجعه کنيد.
📚 منطق ص 17
@valasr_103
#ارجاعات
❇️ارتجاع روشنفکری
💠آیتالله العظمی امام خامنهای
🔹و اما مسألهى مورد نظر من در مقولهى روشنفكرى. اين مسئله، مسألهاى است كه اگر من بخواهم روى آن اسم بگذارم، مثلًا خواهم گفت: ارتجاع روشنفكران، يا ارتجاع روشنفكرى. میدانيد كه مقوله ى روشنفكرى، اساساً ضدّ ارتجاع است.
🔹 روشنفكرى مقوله اى است كه رو به جلو دارد و به آينده نگاه میكند؛ يعنى همان مفهومى كه در فارسى آن را از «انتلكتوئل» فرانسوى ترجمه كردهاند.
🔹البته كسانى كه اهل فنّ اين كار و اهل زبانند، میگويند اين ترجمه، ترجمه ى درست و دقيقى نيست. حالا هرچه هست، معلوم است كه مقصود چيست. من بعداً مقدارى هم در اين خصوص توضيح میدهم.
🔹اين هويّت پيشرو و آينده نگر، رو به مستقبل دارد و نمیتواند با رجعت و عقبگرد خو كند؛ اما من پديدهاى را مشاهده كردم و مشاهده میكنم كه جز اسم گفته شده براى آن، عنوانى پيدا نمیكنم: ارتجاع روشنفكرى، رجعت روشنفكرى.من بارها گفتهام كه روشنفكرى در ايران، بيمار متولّد شد.
🔹روشنفكرى، با خصوصيّاتى كه در عالمِ تحقّق و واقعيّت دارد كه در آن، فكر علمى، نگاه به آينده، فرزانگى، هوشمندى، احساس درد در مسائل اجتماعى و بخصوص آنچه كه مربوط به فرهنگ است، مستتر است در كشور ما بيمار و ناسالم و معيوب متولّد شد. چرا؟ چون كسانى كه روشنفكران اوّلِ تاريخ ما هستند، آدم.هايى ناسالمند.
🔹 اكنون من سه نفر از اين شخصيتها و پيشروان روشنفكرى در ايران را اسم مىآورم: ميرزا ملكمخان ارمنى، ميرزا فتحعلى آخوندزاده، حاج سيّاح محلّاتى. اين كسانى كه اوّلين نشانهها و پيامهاى روشنفكرىِ قرن نوزدهمى اروپا را وارد ايران كردند، به شدّت نامطمئن بودند.
🔹 مثلًا ميرزا ملكمخان كه داعيهى روشنفكرى داشت و میخواست عليه دستگاه استبداد ناصرالدّينشاهى روشنگرى كند، خود دلّال معاملهى بسيار استعمارى و زيانبار «رويتر» بود!
🔹میدانيد كه در بيست سال آخرِ زندگى ناصرالدّين شاه، انحصارات خارجى پدر اين مملكت را درآورد. انگليسى ها مىآمدند انحصارى میگرفتند انحصار گمركات، انحصار دخانيات، انحصار راه آهن و ... باز روسها از آن طرف مى آمدند و میگفتند شما به رقيب ما امتياز اين معامله ى انحصارى و اين به اصطلاح تجارت را داديد، بايد به ما هم بدهيد؛ به آنها هم چيزى مىدادند! بعدها اسم اين را «موازنهى مثبت» گذاشتند؛ موازنه ى بين روس و انگليس در سياست خارجى و ارتباطات اقتصادى؛ منتها بر مبناى مسابقه! يك چيزى به اين قدرت بدهند، ديگرى فردا بگويد چرا به من نداديد؛ اينها هم بگويند بگير اين هم مال تو! باز او بگويد مال من كم شد، بگويند اين هم مال تو! ايران را به نفع خاندان سلطنت يعنى همان ناصرالدين شاه و دربارى ها و هركسى كه بتواند از اين سفرهى يغما لقمهاى ببرد غارت میكردند.
🔹اين آقاى روشنفكرى كه به عنوان معروفترين پيام آور روشنفكرى و روشنگرى در ايران مطرح بود يعنى همين ميرزا ملكمخان خودش دلّال قضيه ى «رويتر» بود! در همين انحصار معروف تنباكو كه ميرزاى شيرازى، مرجع تقليد وقت، آن را تحريم كرد و جلوِ اين معاملهى زيانبار را گرفت ميرزا ملكمخان خودش دلّال آن بود! واقعاً يكى از دلّالىهاى عمدهى ميرزا ملكم ارمنى، همين قضيهى «رژى» بود كه دربار هم آن را قبول كرد. اين آدم مى خواهد در ايران پيام آور روشنفكرى باشد؛ يعنى مردم را به آينده، به تجدّد و نوگرايى دعوت كند؛ ببينيد مردم چه از آب درمىآيند!
🔹من نمى دانم شما چقدر از تاريخ معاصر اطّلاع داريد و چقدر آن را خواندهايد. چقدر خوب است كه شما در تابستان كه قدرى فراغت پيدا مىكنيد، واقعاً برنامهريزى كنيد و قدرى از تاريخ معاصر، از جمله همين قضيهى تنباكو را مطالعه كنيد. كتابهايى هم در باره ى اين موضوع نوشته شده كه مناسبت است آنها را بخوانيد. البته مطالعه ى كتابهاى امين را مىگويم. بعضيها هستند كه چون پاى روحانيت و دين در ميان است، از عنادى كه با دين دارند، حاضر نيستند به افتخار به اين بزرگى اعتراف كنند و آن را مطرح نمايند.
📚بیانات رهبر معظم انقلاب 77/02/22
@valasr_103
@hodat_ir
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
✅دو انقلاب و دو هجرت
💠 آیت الله فرحانی
🔅تمدن شیعی، نتیجه دو انقلاب و دو هجرت است.
🔅هجرت اول، هجرت امیرالمومنین از مدینه به عراق است. تمدن شیعی ما را هجرت امیرالمومنین به عراق محقق کرد. اگر امیر المومنین در آن چند سال از مدینه به عراق نمی آمدند، امروز اساس تمدن شیعی ما در عراق شکل نمی گرفت. تشیع نجف و کربلا و سامرا و کوفه و کاظمین مرهون هجرت امیرالمومنین به عراق است.
🔅هجرت دوم هجرت امام رضا ع به ایران بود . امام رضا از مدینه به طوس آمد. امروز به برکت هجرت امام رضا (ع) ایران به دژ شیعه تبدیل شده است.
🔅اگر حوزه نجف به برکت هجرت امیرالمونین شکل گرفت، حوزه علمیه قم به برکت هجرت امام هشتم به ایران شکل گرفت.
🔅دو انقلاب هم داریم . انقلاب اول انقلاب اباعبدالله (ع) در کربلا بود. انقلاب سیدالشهدا مکمل هجرت امیرالمومنین بود. اگر انقلاب نورانی اباعبدالله در کربلا شکل نمی گرفت هجرت امیرالمونین تمام نمی شد.
🔅انقلاب دوم انقلاب صادقین علیهما السلام در مدینه بود. انقلاب سیاسی اباعبدالله را انقلاب علمی صادقین تمام کرد.
🔅پیامبر گرامی اسلام، خاتم انبیاء (ص) هم انقلاب امام حسین (ع) را تایید کرد و فرمود: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا» (کامل الزیارات ص 52) . حسین نوه من است ولی شیعه من از حسین است.
🔅و هم انقلاب صادقین را تایید کردند. حضرت به جابر بن عبدالله انصاری فرمودند یا جابر، مردی از فرزندان من را زیارت می کنی که یبقر العلم بقرا. جابر! امام باقر ماموریت دارد که انقلاب علمی درست کند.( کافی ج1 ص 469 - سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا)
🔅گوستاولوبون در تاریخ تمدن اسلام و عرب و ویل دورانت در تاریخ تمدن و لذات فلسفه، اعتراف عجیبی دارند. می گویند که در شرایطی که در تمام اروپا 500 جلد انجیل بیشتر پیدا نمی شد، کتابخانه های مسلمین به برکت دانشگاه 4000نفری امام صادق 5میلیون جلد کتاب وجود داشت.
🔅در مورد ارتباط انقلاب امام صادق با هجرت امام رضا (ع) میتوان به روایت زیر اشاره کرد. راوی می گوید وقتی امام صادق داشت از دنیا می رفت خدمت آقا بودم .اشک می ریخت. پرسیدم که آقا چرا گریه می کنید؟ فرمود دارم از دنیا می روم ولی عالم اهل بیت را زیارت نکردم. پرسیدم یابن رسول الله، اگر شما عالم اهل بیت نیستید، پس عالم اهل بیت کیست؟ امام صادق فرمود: من دارم از دنیا می روم ولی علی بن موسی الرضا را زیارت نکردم.
🔅شهادت آقا امام صادق در 25 شوال 148 هجری و میلاد امام رضا در 11ذی القعده همان سال است. یعنی تقریبا دوهفته بعد.
#تحلیل_سیره
#فقه_الخمینی
@valasr_103
هدایت شده از همسفر شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥باباجون من مواظب احمد و مامانم هستما
🌷 #شهید_حمید_رضا_اسداللهی
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هجرت سخت افزاری و نرم افزاری برای تحقق تمدن توحیدی
💠آیت الله فرحانی
حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان - نشست اساتید 1396
@hodat_ir
@valasr_103
هدایت شده از اخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی که هزاران بار باید دیده شود
سخنانی از شهید محمد کیهانی در آخرین لحظات زندگی که با تیر وهابیون خبیث به شهادت رسید😔
#کانال_اخبار_ویژه
http://eitaa.com/joinchat/1666252800Cb89c8f12da
هدایت شده از اخبار ویژه
✅یک سال از شروع غوغای تو گذشت
یک سال از ماجرای چشمان جوان دهه هفتادی که باعمق نگاهش همهمان را به سال61هجری برد گذشت، از ماجرای اتیکت «جؤن خادم المهدی» بر لباس رزمش، جوانی که با لباس رزم شخصی به رزم رفت نه بیت المال. وچه زیبا گفت فرمانده که تو حجت خدا بودی
سالروز اسارت شهید حججی
@akhbarevijeh
هدایت شده از سفیران خمینی
🗓سالروزشهادت حجتالهی
🏳بسیجی و پاسدار انقلابی
🇮🇷شهیدعزیز،محسنحججی
💠رهبرانقلاب
‼️نام حججی یک نام برجسته در سراسر کشور شده، این به برکت مجاهدت و شهادت مظلومانهی اوست! ۹۶/۷/۱۱
‼️خداوند شهید حججی را مثل یک حجّتی در مقابل چشم همه قرار داد، مثل او زیادند و باید قدرشان را دانست! ۹۶/۵/۳۰
‼️امثال شهید حججی را دست کم نگیرید؛ اینها هستند که پایههای نظام را نگه داشتهاند! ۹۶/۱۲/۲۴
@safirane_khomeini
هدایت شده از حامیان حوزه دانشجویی
🔴 حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان
🔶 مرکز تعلیم و تربیت دانشگاهیان مومن انقلابی بر پایه نظام اندیشه تمدنساز اسلامی
🔷 به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید
@hodat_ir
هدایت شده از حامیان حوزه دانشجویی
⚡️شبکه جهاد علمیفرهنگی
مرکزی برای تبادل ایدههای خدمت جهادی معرفتجویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و جلب مشارکت و مشاوره تخصصی
نشانی گروه در بله👇👇👇
ble.im/join/YTZlYzE1NW
🖥 نشانی سایت تخصصی 👇👇👇
http://jahad.hodat.ir
🔑برای عضویت در سایت جهاد به دفاتر حوزه دانشجویی در ۵۰ دانشگاه کشور مراجعه کنید.
🔴تجمع اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه استان تهران در اعتراض به وضع معیشتی مردم و مطالبه اقدام مؤثر از قوای سهگانه در برابر مفسدان اقتصادی.
زمان: شنبه 97/5/20 ساعت 10 صبح
مکان: مدرسه علمیه مروی
بسیج اساتید حوزه علمیه تهران
حامیان حوزه دانشجویی
دوره معرفتی تشکیلاتی «صراط انقلاب» ✳️ درآمدی برمنظومه فکری انقلاب اسلامی 🔶 ویژه دانشجویان دانشگاه ه
♨قابل توجه تمامی مخاطبان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان(مراکز، مدارس علم دینی،پودمانها،...) که در دانشگاه های استان تهران مشغول تحصیلند‼
🍀با توجه به برگزاری دوره معرفتی تشکیلاتی "صراط انقلاب" در تاریخ ۲۶مرداد الی۲شهریور(برادران)و ۵الی۱۲شهریور (خواهران) در آبعلی تهران و حضور اساتید توانمند حوزه علوم اسلامی در آن(استاد فرحانی.موالی زاده.حریزاوی،طاهری،مهدیان،کمالی، ...) سهمیه محدودی ویژه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اختصاص یافته است.
💰هزینه دوره ۲۰هزار تومان است(۱۵هزارتومان هم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
علاقه مندان هرچه ⏳سریعتر(نهایتا تا۲۳ مرداد)
📢📣نام و نام خانوادگی و رشته و مقطع و دانشگاه محل تحصیل و همچنین نام حوزه دانشجویی یا مدرسه و پودمان مشغول تحصیل خود را به شماره:
۰۹۱۹۴۶۲۸۶۷۲
ارسال کنند.
‼کسانی که زودتر ثبت نام کنند در اولویت قرار دارند.
هدایت شده از محکمات
#عهد_عام
*🗒یکشنبه مورخ ۹۷/۵/۲۱ آخرین روز از ماه ذی القعده وشب اول ماه ذی الحجه ميباشد*
✅هرکس در۱۰شب اول ماه ذی الحجه دورکعت نماز معروف به نماز « و واعدنا» بخواند در ثواب حج حجاج شریک ومثل آن است که همراه حجاج درسفرحج بوده است. وقت خواندن این نماز ازشب اول ذیالحجه مابین نماز مغرب وعشا میباشد به مدت ۱۰شب که تا شب عید قربان یعنی ۹ ذی الحجه ادامه دارد.
کیفیت خواندن نماز «و واعدنا»
مابین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه الأعراف را میخواند :
«وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين»
@mohkamat
🌹دلتنگم
🔴 یادداشتی از سیدجواد محمدزاده، مدیر سابق حوزه دانشجویی گرگان
⚫ به یاد استاد مجاهد شیخ محمدعلی کرامت، مدیر فقید حوزه دانشجویی قم
🔹حرارت عشق به درگاه الهی را با چند ثانیه همکلامی با او میتوانستی به گلستان ابراهیمی مبدل سازی.
🔹خسته که میشدی با نگاه به چهره پر تراکم تدریس، تالیف و تربیت او کوه خستگی را از دوشت به زمین میگذاشتی.
🔹اگر از کوچههای عرفان عبور کرده باشی قطعا دو رکعت نماز در کنار او تو را در کوره عرفان میگداخت و رنگ خدایی میگرفتی .
🔹ساده بود، بیتکلف و خاکی، اما اقیانوس معرفت را در همان گلیم خاکی اخلاقش میتوانستی بیابی.
🔹شاگردی او سعادتی بود که اگر در پرونده اعمال کسی مینوشتند، او سعادتمند میشد.
🔹خورشید تازه در خانه او اتراق کرده بود، گرم و سوزان و درخشنده ... علم و اخلاق سایه بلندی از او درست کرده بود .
🔹خانه معرفت را چنان گسترده بود که هر رهگذری لقمه نانی از چشمه زلال به کام میگرفت تا عمر داشت طعم گرسنگی را نمیدانست.
🔹در حرم امام رضا (ع) باید در کنار ش میایستادی اگر پاهایت از فرط خستگی فریاد نمیزد.
🔹باغستان علمش را با خمکردن چرخ نیلوفری تواضع میتوانستی حس کنی و ببالی از این همه علم.
🔹شجاعت را نیاز به مطالعه و تحقیق نداشتی اگر درنگ میکردی در ثانیه ثانیه رفتار او.
🔹چه زود کرامت ما پر گرفت و سر به آستان معبود خویش نهاد و ملکوتی شد.
چه حسرتها که خوردم ..........
🔸خدایا کرامت ما را با کریم اهل بیت امام حسن مجبتی (ع) محشور کن.
🔸خدایا به کرمت قسم کرامت ما را در جوار انبیا و اولیا و شهدا همسخن و همکلام و همنشین فرما.
🔸خدایا شفاعت کرامت عزیز را نصیب ما بنما.
✅دلتنگم کرامت عزیز . سیدجواد محمدزاده
هدایت شده از محکمات
نکات ناب منظومه معرفت و بصیرت اسلامی با انتخاب حجهالاسلام روحاله حریزاوی
نشر اخبار و فعالیتهای ایشان
https://ble.im/mohkamat