هدایت شده از مدارس پسرانه هدهد
تنی دادن نیست. با مشروط کردنش به فلان رفتار افراد و کنترل گری بیرونی است.
*اجازه بدهیم افراد خودشان علایق شان و پاداش شان را تشخیص بدهند و خودگردان باشند*
اگر به هر دلیل می خواهید پاداش بدهید، لااقل مسمومیتش را کم کنید!
- از برجسته کردن و نمایش دادن آن بپرهیزید.
- پاداش را شرط کار قرار ندهید.
- هرگز دریافت پاداش را به صورت مسابقه در نیاورید.
- پاداش را به عنوان یک کار یا تکلیف در آورید.
- افراد را در چگونگی استفاده از پاداش دخالت دهید.
- سعی کنید افراد را در مقابل تاثیر زیانبار پاداش بر انگیزه، مطلع و مصون سازید.
*یادداشت ۱/حامد سعادت پور*
با عرض سلام و وقت بخیر🌱
جلسه هم اندیشی اولیا محترم
#هدهدی_اول
✳️إن شاءالله در سومین جلسه #هم_اندیشی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در خدمت والدین گرامی به صورت #حضوری در مدرسه خواهیم بود.
📆 #یک شنبه 8 آبان ماه
🕒 ساعت 16:00
🔰با موضوع:
گزارش فرآیند های مهر ماه پایه اول
➕مرور فعالیت های آبان ماه
➕گزارش از نحوه اداره کلاس و تدریس دروس مختلف
➕صحبت پیرامون اصول میزان(اصل توجه به انگیزه درونی)
➕نقطه نظرات والدین گرامی
📌حضور به موقع بزرگواران، مزید امتنان است.
سپاس از همراهیتان... 🍀
هدایت شده از مدارس پسرانه هدهد
*یافتم ... یافتم ... می دونی امروز چی یاد گرفتم ؟*
به مرور تبدیل می شود به :
*کی تعطیل میشیم؟ کی آخر هفته میشه؟ حالا لازمه این رو بدونیم یا در امتحان میاد؟*
چنین شخصی را می توان وادار به یادگیری یا مجبور به درک اهمیت آن کرد؟! قطعا خیر ...
از جهت علمی ثابت شده است که:
۱. کودکان برای یادگیری نیازی به پاداش ندارند.
۲. در تمام سنین، تاثیر انگیزه درونی در یادگیری و موفقیت تحصیلی ، نیرومندتر از پاداش است.
۳. پاداش در ازای یادگیری ، انگیزه درونی را تضعیف می کند.
هرچقدر با ملاک های بیرونی یادگیری را دنبال کنیم، مانع درگیری خودجوش و مشارکت فعال در امر آموزش می شویم. و بلکه بیشتر موجب نگرش منفی نسبت به یادگیری کیفی و عمیق.
*اما چرا ما روشهای متداول را کنار نمی گذاریم؟*
۱. نمیدانیم روش جایگزین چیست
۲. وقت کم ، فرصت تعامل را کم می کند
۳. شیوه های کنترلی و تهدیدی، ناشی از عجز و ناتوانی است
۴. اگر از بالادستی تحت فشار باشد، کنترل بیشتر می شود
سوال شایع این است: *پس چگونه در کودکان انگیزه ایجاد کنیم؟!* این برداشت نادرست از مفهوم انگیزه هست و در چهارچوب کنترل گری است.... *ما فقط می توانیم و باید زمینه ها را ایجاد کنیم*
با *نمره گرایی* مخالفت کنید!
۱. لااقل تعداد تکالیفی که قرار است به آنها نمره و امتیاز دهید را محدود کنید.
۲. تعداد رتبه ها را به دو رتبه کاهش دهید . عالی ، هنوز کامل نیست.
۳. در حین یادگیری هرگز نمره ندهید.
۴. هرگز به تلاش دانش آموز ، نمره ندهید.
۵. هرگز نمرات یا امتیازات را روی منحنی نبرید.
۶. دانش آموزان را در روند ارزشیابی شرکت دهید.
و بالعکس، *یادگیری به عنوان یک کشف* را ترویج کنید:
۱. شرایط یادگیری فعال را فراهم کنید.
۲. دلیل انجام تکالیف را بیان کنید.
۳. کنجکاوی ها را برانگیزید.
۴. خود یک الگو باشید و یادگیری ها و نکات جالب را به اشتراک بگذارید.
۵. از اشتباهات استقبال کنید.
از *۳ اصل کلیدی انگیزش، غافل نشوید* :
- همکاری ، یادگیری گروهی و مشارکتی
- محتوا ، پرداختن به موضوعاتی که ارزش یادگیری دارند
- اختیار ، استقلال در کلاس درس
اینگونه ، افراد *معتاد به یادگیری* می شوند.
*یادداشت۳/ حامد سعادت پور*
*بازخورد مثبت و سازنده آری ، اعتیاد به تعریف و تمجید خیر*
معلمان و والدین، جدول امتیازی و ستارگان را راحت تر کنار می گذارند. اما *بازخورد مثبت را با تعریف و تمجید یکی میدانند* و انجام می دهند ... !
+ باید در علت و نحوه ارائه بازخورد، و تاثیر آن در بلندمدت دقیق شویم.
❌تعریف و تمجید
پاداش کلامی که فرد را وابسته به تایید دیگران می سازد و بوی کنترل می دهد.
*به قطعیت علمی این کار ، ارتباط معناداری با موفقیت تحصیلی ندارد . خلاقیت را می کاهد و موجب نقص عملکردهای مهارتی می شود.*
*کودکان میل ذاتی به یادگیری دارند.* تنها اثر تعریف و تمجید و کنترل غیرمستقیم این است که این انگیزه طبیعی را می کشد! و پیروی کورکورانه یا مخالفت علنی را جایگزین آن می کند.
- تمجید بویژه در کارهای ساده، حس کم توانی و ضعف هوشی در مخاطب ایجاد می کند. لذا در تکالیف دشوار ، اعتماد به نفس کم میشود و پشتکار و جدیت را می کاهد.
- تمجید ، فشار بیشتری را بر شخص تحمیل میکند تا بتواند مطابق با تعریف ما و برای جلب رضایت ما عمل کند. این حساسیت، عملکرد را مختل می کند.
تمجید ، وابستگی کودک و حس ناامنی را تداوم می بخشد.
- تمجید ، پشتکار را کم می کند. چون انتظار واقع بینانه، ترس از شکست و کاهش خطر پذیری را به دنبال دارد.
- تمجید ، انگیزه درونی را کاهش می دهد.
✔️بازخورد مثبت
ارائه اطلاعات روشن و صادقانه درباره نحوه انجام کار ، به گونه ای که موجب تقویت *خودگردانی(حس استقلال)* و *انگیزه درونی (عمق بخشی)* شود.
عبارات خوشایند و موجب دلگرمی و همدلی... به گونه ای که به نفع و رشد دهنده برای تعریف شونده باشد ، نه تعریف کننده (مثلا همراه کردن تعریف شونده، علاقمند شدنش و ...!!).
مثلا:
+ انگیزه بخش و شورآفرین برای ایجاد حرکت باشد.
+ موجب تقویت و بهبود عملکردش شود.
+ عمل مناسب یا ارزشهای مثبتش را تقویت کند.
+ به فرد کمک کند که در مورد خودش احساس بهتری داشته باشد.
لذا توصیه می شود:
۱. از کار فرد (عملکرد و حاصل کار) تعریف کنید نه از خود شخص.
مثلا : واقعا داستان قشنگیه به جای واقعا نویسنده خوبی هستی.
۲. تعریف از موارد خاص (بدیع و خلاقانه).
مثلا : آخر داستان که فلان اتفاق افتاد، خیلی خوب تمام شد.
۳. از تمجید ساختگی، اغراق آمیز و دروغ خودداری کنید.
۴. از تمجید هایی که جو رقابتی ایجاد می کند، بپرهیزید.
👈 *و البته که بهتر است ، به گفتگو و توصیف همدلانه در مورد کار یکدیگر بپردازیم.*
*یادداشت۲/حامد سعادت پور*
1_1911365421.pdf
521K
این اسلاید جهت سومین جلسه #هم_اندیشی اولیاء و مربیان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ #هدهدی_اول آماده شده است.
🔰لطفا مطالعه بفرمایید.
📌از بازنشر آن خودداری فرمایید.
سپاس
May 11
پرسشنامه.xlsx
17.7K
پرسشنامه #خودیاری_والدین
خانواده های علاقمند لطفا تکمیل بفرمایید
و برای شناسه زیر ارسال کنید
@p_mahlooji
✋ خانواده هایی که تمایل دارند وقت بیشتری برای رشد خود بگذارند نیز با تکمیل فرم، اعلام آمادگی نمایند
📌از بازنشر پرسشنامه خودداری فرمایید.
سپاس