هدایت شده از شبکه طراحی راهبردی سحاب
لذت زندگی یادگیرانه در مدارس نوین
داستانی از یک تراژدی انسانی!
زنگ تفریح می خورد، بچه ها با هیاهو از کلاس به سمت حیاط فرار می کنند که به حیات (#زندگی) کودکانه خود بپردازند.
حتی کمی تلخ تر! زمانی که هوا - این کالای گران بها برای #زندگی - آلوده و مسموم می شود و مدارس تعطیل می شوند، خوشحال می شوند!
13 سال تحصیل در مدارس را به دید گذرگاهی سخت و پر اضطراب برای رسیدن به آینده ای هرچند مبهم و نا معلوم طی می کنند.
از خوان های کنکور و دام های مافیایی اش می گذرند. روستایی و شهری. بدون در نظر گرفتن تفاوت ها و نیازها.
از تحصیل در دانشگاه یا حوزه فارغ می شوند. و تازه به این فکر می کنند که، "با این مدرک چه کار می توانم بکنم و آیا مورد علاقه من هست؟! یا حتی از کارم هم لذت نمی برم. و خوش بینانه هم که بگوییم، 20% کل آموخته هایم در کسب شغل یا کارایی و بهره وری در آن به من کمک نمی کند".
با خودمان هم صادق باشیم و به گذشته بنگریم ، فرزندانمان در این فرآیند برای #زندگی، کار در اجتماع و تشکیل خانواده هم آماده نمی شوند. پس دنبال چه هستیم و چشم بسته در چه مسیری حرکت می کنیم و اجازه حرکت به فرزندانمان می دهیم؟
یک لحظه چشمانمان را ببندیم و آینده را تصور کنیم. به فرض که فرزند من در 13 سال بعد (از پیش دبستان تا آخر دوره متوسطه) ، با پدیده ای به نام کنکور مواجه شد ؛ پدیده ای که برای موفقیت در بهترین حالت، حداکثر دو سال تلاش نیاز دارد. پس 11=2-13 سال وقت برای آزادانه و خلاقانه #زندگی کردن دارد!
برخی غربی های نوگرا و تحول خواه پس از دیدن بن بست مدارس شان، پا را فراتر گذاشته و #مدرسه_زدایی هم کردند! ایده #مدارس_خانگی را هم توسعه دادند. تا نسل آینده را نجات دهند. لذا رویکردهای شناختی و انسان گرایانه را جایگزین رفتارگرایی سنتی کردند. پیشرفت علمی و نوآوری هم ایجاد شد.
اما رفتارگرایی را یک قرن پیش به ما دادند. و ما مثل یک سنت مقدس به آن چنگ زدیم. نه در دین مان ریشه داشت و نه در فرهنگ مان. نه به رشد علمی مان کمک کرد و نه به رشد معنوی مان. حتی #دین_و_زندگی هم در مدارس ، سطحی و کنکور زده شد.
اصلا جعبه ابزار لازم برای زندگی و کار در آینده چه چیزهایی است؟ کسب چه سوادهایی مفید است و آیا مدارس و شیوه های سنتی ، این تجهیز را انجام می دهند؟
با شعار و حتی تغییر برخی ظواهر ، مدرسه محلی برای زندگی کردن، لذت بردن از یادگیری و خودشکوفایی، و تحقق اهداف تربیت - فارغ از این که، چه باشد - نمی شود.
این سال ها، سند های بسیار خوب بالادستی برای تحول هم جانبه در نظام تعلیم و تربیت در کشور نوشته شد. اما موانع زیادی برای اجرا داشت و دارد.
لذا فقط فناوری های هوشمند و نوین در برخی کلاس ها آمد! اما؛ نیمکت ها ، نشستن های طولانی و اجباری، معلم_محوری ها، آموزش های خطابه محور و یک طرفه، محیط های غیرصمیمی و اضطراب آفرین، رقابت های دیوانه وار بر سر هیچ، تشویق ها و تنبیه های مخرب، اجازه بسیاری کارهای بدیهی و حتی بازی یا شیطنت های کودکانه را ندادن ها و ... همان است که قبلا هم بود. به واقع مدارس به دنبال تغییر رویکرد از مکتب خانه ها ، یک قرنی هست که در ایران تغییر و تحول بنیادین نکرده اند!
در روندهای جهانی نوین، علاوه بر تحول مبانی بنیادین؛ روش ها و ابزارهای آموزشی هم در حال دگردیسی بنیادین هستند. آموزش های حضوری / رسمی و متمرکز / صریح / خشک و ساکن/ و ... جای خود را به آموزش های دیجیتال و غیر حضوری/ عمومی و باز/ ضمنی، سیال و نامنظم/ هیجانی و بازیکارانه/ و .... دادند.
فارغ از ابزارها و روش ها، اینکه در جامعه ایرانی ما و مبتنی بر نظام تمدن اسلامی ؛ ما چه مبانی و بنیادهای متعالی در تربیت نسل برای آینده داریم و مبتنی بر آن چه اصول و روش هایی را استفاده خواهیم کرد بسیار مورد اهمیت هست.
منظور ما از مدارس نوین ، مجموعه هایی هستند که با ایجاد بستری برای #زندگی ، دنبال یادگیری های ماندگار برای آینده هستند. این مدارس ممکن است، مجموعه های رسمیِ غیردولتی باشند. یا مدارس در خانه یا مسجد و ... .
بسترهایی که با استمداد از نگرش توحیدی به مدد خانواده ها آمده اند؛ و به دنبال حق انتخاب گری ضابطه مند و متناسب با تفاوت های فردی متربیان بوده، انگیزه های درونی آن ها را جستجو می کند، و در عین حفظ عزت نفس شان، از طریق یادگیری تحلیلی، خلاقانه و تقویت تمایلات کارِ گروهی؛ به دنبال خلق ارزش، بلوغ استعدادهای نهفته در همه ساحت ها و انجام عمل صالح در #زندگی نسل آینده هستند. نسل مومنی که بیشتر از گذشته مقید به سبک زندگی ایرانی _ اسلامی خواهد بود.
🆔 @sahab_link
هدایت شده از شبکه طراحی راهبردی سحاب
🔺نرخ زاد و ولد در سال ۹۸ به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است!
🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی آورده است که در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.
🔺تخمین زده میشود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم ۱.۲۰۵.۹۵۴ تولد برسد که کاهش بی-سابقهای نسبت به سالهای گذشته داشته است.
🔺بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری برابر ۸۲.۷۷۶.۲۷۰ نفر رسیده است.
#سحاب
شبکه کاری و نظارتی برای زایش و پیشرانی نوپاهای اجتماعی است.
#Eggubator
@sahab_link
انسان آتش می گیرد !
مقام #مسئول قهقهه مستانه می زند
و از بی خبری اش می گوید !
راست یا دروغ اش الان مهم نیست.
سرمستی شما , طعم خون می داد !
و امّا الان جواب این نازدانه ها را چه بدهیم ؟ چگونه آرام شان کنیم ؟
#مسئولیت_پذیری را در نسل آینده تقویت کنیم ...
هدایت شده از هیـئت دانش آموزی علمــدار
💠 اعلام مراسم #هیئت_علمدار
🎉 جشن ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
🔸 #بچه_های_بهشت
در این چند روز تعطیلی هدهدی ها
مربیان عزیز ; خودشان را بیشتر تجهیز کردند و آماده حضور آن ها.
📷 جلسه شورای عمومی مدرسه هدهد
مورخ 9 آذر نود و هشت
این هم رسم هدهد است ...
#زندگی جاری است
#مدارس_تحول_خواه
#لذت_زندگی_یادگیرانه
#مدرسه_پسرانه_هدهد
مدارس پسرانه هدهد
❌ #اطلاعیه ان شالله در زمان جایگزین مناسب با اعلام قبلی برگزار خواهد شد.
📚 انس با کتاب جاری است ...
نمایشگاه کتاب های منتخب حوزه کودک
(کتاب هایی که به طور نسبی با تحلیل تربیتی و آموزشی انتخاب شده است)
➕ چهارشنبه و پنج شنبه
✅ متناسب با نیاز پیش دبستانی , دبستان دوره 1 و 2
➕ حضور برای غیرهدهدی ها هم آزاد است ...
#مدرسه_پسرانه_هدهد
با همکاری
#گروه_تربیتی_ساقه
#لذت_زندگی_یادگیرانه
مدارس پسرانه هدهد
کتاب به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن (گفت و شنود با کودکان)
#یادآوری سلام
اولیا محترم
پیش دبستانی , اول_دوم_سوم_چهارم
کتاب بلندخوانی شده در جلسه اولیا ابان
(گفت و شنود با کودکان)
خریده و مطالعه شده ؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علائم آنفولانزا و پیشگیری و درمان آن
@jaarchi
✴️ پدر و مادر بی سوادی كه اطلاعات کمی از فنون فرزند پروری دارند اما، همسو و هماهنگ عمل می كنند؛ نسبت به والدين تحصيلكرده ، متخصص و آگاه از مهارت والدگری ولی " ناهماهنگ در روش تربيتی" فرزندانی سالم تر از نظر رشد روانی، اخلاقی و اجتماعی، تربيت خواهند كرد .
📌 هماهنگی در روش تربيتی، شرط اول تربيت فرزند است.
#والدین_آگاه
#فرزندپروری_یک_تخصص_است
🆔 @farzandman1
🌐 www.instagram.com/farzandman1
📩 @a_question
✴️ شكل گيری شخصيت كودك در هر سن و مسئولیت والدين:
⬜️ تولد تا ١سالگی: سن شكل گيری دلبستگی و احساس ایمنی
وظيفه والدين: پاسخگویی حساس بودن به نيازها و گريه كودك
⬜️ ٢-١ سالگی سن شكل گيری حس استقلال
وظيفه والدين: دادن فرصت اكتشاف و تحرك؛ صحبت كردن زياد با كودك و توصيف اعمال كودك ؛ استفاده از تكنيك پرت كردن حواس برای تربيت كودك
⬜️ ٤-٢ سالگی سن دوستيابی ورود به گروه و يادگيری گفتار و گفتگو
وظيفه والدين: اقتدار؛ الگوی خوب بودن؛ اعطای مسئولیت به كودك؛ خوب گوش دادن به كودك و احساساتش
⬜️ ١٢-٥ سالگی سن شكل گيری هويت كودك؛ شكل گيری عزت نفس و يادگيری ارزش ها و هنجارها
وظايف والدين: اقتدار؛ الگوی خوب بودن؛ ياد دادن مهارت حل مساله؛ نظارت بر كودك و دوستی های او؛ ايجاد رابطه خوب با كودك
#والدین_آگاه
#فرزندپروری_یک_تخصص_است
#رشد_کودک
🆔 @farzandman1
🌐 www.instagram.com/farzandman1
📩 @a_question