#نوپاهای_آموزشی
و
#تربیت_محور
را بهتر بشناسیم ؟
‼️ محلی برای زندگی و یادگیری ...
1. مدرسه تحول خواه ماموریت های خود را باز می شناسد و از انتقال سواد (به جای انتقال داده های علمی صرف و سواد اندوزی) به عنوان دست مایه ای برای رسیدن به اهداف خود بهره می برد.
2. یادگیری مبتنی بر تلاش دانش آموز (نه معلم) است. دانش آموز به دنبال کشف پاسخ سوالات خویش است و می تواند در صورت لزوم بهترین راهنمایی را از معلم بگیرد. طبعا در این تلاش فردی توام با کشف و مباحثه، عمق یادگیری بیشتر است و یادداری مطالب هم بسیار بلندمدت است. در این روش، مهارت ها و روحیه پرسشگری، پژوهشگری و تفکر تحلیلی از کودکی تقویت می شود.
3. در این مدارس، تفاوت های فردی دانش آموزان بسیار جدی گرفته می شود. طرح درس ها، متنوع و مبتنی بر نحوه مشارکت هر دانش آموز در بحث است. و برای پیشرفت دانش آموز در امور درسی و غیردرسی محدودیتی وجود ندارد.
4. ارزشیابی در روش این مدارس ؛ تدریجی، توصیفی و معمولا مبتنی بر پرسش و پاسخ شفاهی یا پروژه عملی است. این ارزشیابی در مقایسه با خود اتفاق می افتد و نه دیگران.
5. فرآیندهای مدرسه گروهی و مشارکتی است و کمتر رنگ و بوی فردی دارد.
6. شادابی و نشاط دانش آموزان امری اصیل و بستر کار تربیتی و علمی تلقی می شود.
7. کلاس و مدرسه محل هماهنگی فعالیت ها است و زیر نظر معلم راهنما در هر فضا یا زمانی (واقعی یا مجازی) یادگیری می تواند صورت گیرد. چراکه یادگیری فرآیندی مستمر است که از طریق خانواده، رسانه، مسجد، مدرسه و ... اتفاق می افتد.
8. زمینه سازی برای استفاده صحیح از اختیار جهت رسیدن به بهترین انتخاب ها (به گزینی) وجود دارد. به همین منظور در انتخاب برنامه ها آزادی عمل حداکثری وجود دارد. این روش به تقویت مهارت برنامه ریزی، خودکنترلی و مدیریت زمان و منابع از سنین کودکی توجه دارد.
9. به متربی به عنوان موجودی سرشار از قابلیت ها نگریسته می شود که وظیفه مربی و مدرسه، ایجاد شرایط مساعد و کمک به اوست تا استعدادهای او به فعلیت برسد. سرزنش و شماتت وجود ندارد و تذکر به حداقل خود رسیده است. چرا که متربی در قانونگذاری دخیل است و عقوبت عمل خود که همان جبران خسارت و زیان است را می داند. در این مدارس به دانش آموز معمولا اعتماد می شود و او فردی وظیفه شناس و صادق شناخته می شود. لذا حرف او خوب شنیده می شود و گفتگو در مسائل مختلف موضوعیت دارد.
10. در این مدارس فعالیت ها با کشف نیاز، هدف گذاری مناسب و تلاش فرد آغاز می شود. کسب نتیجه کار، بهترین مشوق و انگیزه درونی برای ادامه مسیر متربیان است. نمره وجود ندارد. جایزه به ندرت و در موارد خاص داده می شود (دارویی برای بیماری است). فرد با استعداد و توان خود سنجیده می شود. عموم دانش آموزان از تلاش خود در کشف مطالب و نزدیک شدن به هدف لذت می برند.
11. در نوپاهای آموزشی تربیت محور ، نقش اصلی یاددهی – یادگیری را دانش آموز بازی می کند. از طرف دیگر معلم باید چندین طرح درس برای پوشش استعدادها و قابلیت های مختلف داشته باشد. و همواره نیز در حال رصد دانش آموزان، ثبت و کنترل مسیر پیشرفت آن ها باشد.
#مدرسه_تحول_خواه
#مدارس_مجری_روش_میزان اصفهان
#لذت_زندگی_یادگیرانه
بسم اللّه
#روایت شکل گیری مدرسه #تحول_آفرین_میزان در اصفهان
✍️ راوی : حامد سعادت پور
🎬 برداشت دوم
فردای مهمانی، جلسه ای با آقای دکتر یزدیان داشتم. مودب ، مصمم ، کم صحبت ، سر سخت و ... .
از هدف و برنامه شان پرسیدم. آرمان هایشان.
بدلایل مختلف دینی و تربیتی، دغدغه این کار را داشتند و از طرفی مدتی بود، با خانواده و همسرشان خانم دکتر #نادرالاصلی در #تکاپو ی بررسی الگوهای مختلف مدرسه در اصفهان، برای فرزندشان هم بودند. و بدلیل فقر الگوهای موجود در شهرمان، نیم نگاهی به هجرت به تهران داشتند. با مشورت آقای دوستانی، مصصم شده بودند برای «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» و به جهت توسعه فضاهای تربیت کودک در شهر، دست به کار تاسیس مدرسه بشوند.
از من پرسیدند. گفتم شدیدا علاقمند به راه اندازی مدرسه بوده ام ولی ، تا کنون تصمیم نگرفته ام. اگر شما ، پا به کار راه اندازی هستید، بسم الله. با همدیگر همراه شویم.
دهه هشتاد با بعضی مدارس #تهران در بعد آموزش ، و دبیرستان #سادات در بعد تربیت ، مرتبط یا آشنا شده بودم.
همچنین در این ایام مشورت هایی برای تاسیس مدرسه ای در اصفهان با جناب دکتر #باهنر [استاد دانشگاه، پژوهشگر تعلیم و تربیت و مدیر مجتمع آموزشی رفاه]، دکتر فریدالدین #حداد_عادل [از مدرسه فرهنگ] ، دکتر عبدالعظیم #کریمی [استاد و پژوهشگر تعلیم و تربیت] و ... انجام داده بودم و علاقمند به ایجاد یک #محیط_غنی و #یادگیرنده بودم که به دنبال #کشف_و_هدایت_استعداد باشد. از ابتدا دنبال #کنکور نباشد. #استرس ها و #رقابت های مخرب، و #تحقیر و تهدیدهای ویرانگر نداشته باشد. دنبال #یادگیری عمیق باشد. و مهم تر از همه به کودک به دید #انسان نگاه کند! انسانی که ابعاد متفاوتی برای رشد کردن دارد. نه صرفا #ربات درس خوان و ...
کمی هم داشتم با دیدگاه های متفکرین (استاد خسرو #باقری ، مرحوم #صفایی و آیت الله #اعرافی و ...) آشنا میشدم.
اینبار شاید ، گمشده خود را در #میزان یافتیم.
با همه کمبودهایی که شنیده بودیم.
اما، سالیانی بود در شهرمان گروه های مختلف
به #تربیت_مربی، #مدلسازی و #مباحث_تئوریک پرداخته بودند ولی شروع به کار نکرده بودند.
دلایل شأن برای شروع ، و حتی عدم شروع متفاوت بود.
اما نوعا همه احتیاط های متناسب با بافت فرهنگی شهر اصفهان داشتند!
پس #خط_شکنی نیاز بود.
به خودم گفتم: آماده باش ... انگار به کمک خدا و آشنایی با افراد مصمم جدید، رؤیایت می خواهد محقق شود!
🔰 پ.ن
_ سرکار خانم دکتر نادرالاصلی ، مادر دو فرزند. جستجوگر در قرآن. و دانش آموخته سمپاد و دکتری برق در دانشگاه صنعتی اصفهان هستند.
_ مدرسه سادات به مدیریت حاج آقا فتحی، از مدارس پیشرو علمی و با جهت گیری های دینی، سه دهه است فعالیت می کند. فعالیت های تربیتی مکمل این مدرسه توسط استاد دوستانی، راه اندازی و شجره طیبه ای شد.
#مدرسه_تحول_خواه
#مدارس_مجری_روش_میزان اصفهان
#لذت_زندگی_یادگیرانه
52.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎨 طراحی حالت های مختلف بدن آدم های لوبیایی!
#هنر_در_خانه
#هنرکده_هدهدی
(قسمت پنجم)
#لذت_زندگی_یادگیرانه
#مدرسه_پسرانه_هدهد
✋🔅 سلام
در خارج از ایران زمین، مدارسی هستند که برای رشد تفکر و فکرپروری کودکان اهمیت زیادی قائل هستند!
_ اجازه می دهند بچه ها در مورد مسائل فکر کنند. راه حل های خلاقانه پیشنهاد دهند.
_ کلیشه های ذهنی را می شکنند.
_ برای حل هر نوع مسئله (از روابط اجتماعی تا موضوعات علمی و ...) ، فکر ، گفتگو و تعامل می کنند.
_ از مشورت و همیاری تیمی استفاده می کنند.
_ حتی برای یادگیری دروس روزانه، ملزم به استدلال، توضیح دادن و ارائه خروجی و یافته های فکری خود هستند.
_ از داستان ها و بازی های فکری استفاده می کنند.
_ طرح درس های عملکردی (مبتنی بر خروجی یافته های علمی) دارند.
_ حلقه های گفتگو و حل مسئله دارند.
_ و ... .
❓آیا این نوع مدارس در کشور ما هم وجود دارد ❓😊🤔
#یادگیری_تحلیلی (مبتنی بر تلاش و تجربه)
#تقویت_قوای_فکر (فکرپروری)
#مدرسه_تحول_خواه
#مدارس_مجری_روش_میزان اصفهان
#لذت_زندگی_یادگیرانه
49.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔❓ دنبال چه هستیم ؟؟
#مدرسه_تحول_خواه
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔❓ دنبال چه هستیم ؟؟
#مدرسه_تحول_خواه
والدین گرامی و هدهدی های عزیز، سلام
#مهارتکده میزان را یادتون هست؟
اگر بخواهیم در این دوران کرونایی 😷
و با جمعیت متناسب و رعایت پروتکل ها
مجدد #کاردو هایی با حضور #اوستا_محسن فعال کنیم؛
تا بچه ها تجربه کنند، کمی مهارت هاشون رو توسعه بدهند، و فراغت هاشون رو مفیدتر بگذرانند
آماده هستید❓❓
➕ نجاری , جوشکاری , برشکاری , لوله کشی , برق کشی , آشنایی و کار با ابزار, چرم دوزی, خراطی و ... سایر مهارت های بدرد بخور برای زندگی آینده پسران و دختران عزیز.
#کاردو
#بساز_شارژشی
#یادگیری_ازطریق_خدمت
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✋✋ عزیزانی که تمایل دارند
نام و نام خانوادگی + کارگاه پیشنهادی
را برای ما ارسال کنند.
@dabestan_hodhod
➕ @sayyare_maharat
#مهارتکده
کاردوهایی با طعم تجربه
#کاردو هایی با طعم لذت
همراه با #اوستا_محسن !
#بساز_شارژشی
#یادگیری_ازطریق_خدمت
➕ www.eitaa.com/sayyare_maharat