eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
727 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو حجاب راه یکی از فرزندان شیخ محمدجواد انصاری ( حاج احمد انصاری ) چنین نقل می کند : « آقا می فرمودند : به کرامات و مکاشفات مطلقا اعتنا نکنید ، مگر در جایی  دستور داشته باشید . این را من از خود ایشان شنیدم که انسان ممکن است شق القمرهم بکند اما ولی خدا نباشد. خود حضرت ایشان هم به آن احوالات و مجاهدات دوران سلوکشان اعتنایی نداشتند و می فرمودند: " در آن ایام روزی ناگهان احساس کردم که دارای علم و قدرت بی نهایت شده ام و دیدم که همه چیز در اختیار من است ؛ فوراً استغفار کردم و گفتم : خدایا من اینها را نمی خواهم ، این ها سد راه من است و من فقط تو را می خواهم ؛ این را که گفتم ناگهان دیدم که فوراً آن قضایا از من برگشت ... " نظیر همین قضیه برای آیت الله شیخ محمد بهاری ، شاگرد ملاحسینقلی همدانی ، اتفاق افتاده بود؛ و ایشان با شادی تمام خدمت ملاحسینقلی می رود اما هنگامی که در محضر وی حاضر می شود ، ایشان اصلا عنایتی نکرده و با اکراه او را رد می کند . شیخ محمد بهاری می گوید : " از آنجا بیرون آمدم . تنها این استشعار را داشتم که بگویم : لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم وقتی به قبرستان وادی السلام نجف رسیدم ، در آنجا دیدم آنچه من به آن رسیدم برای همه عالم هست و امتیازی برای من نیست . پیش استاد برگشتم و این دفعه او مرا با آغوش باز پذیرفت " .»
هو حجاب «تعلق خاطر به ذکر»! کاربر محترم: چندین روز متوالی بود که هیچ کاری من جمله هیچ ذکری را نمی‌توانستم انجام دهم و بگویم. و این مطلب بنده را به شدت غصه دار کرده بود. توسل به ام البنین را شروع کردم و در یه لحظه صدای ایشون رو شنیدم که میفرمایند: دنبال ذکر بودن هم حجاب است، اگر بنا بر این قرار گرفته است که ذکری نگویی، خب تسلیم باش. جواب: نکته مهم این است که ذکر به خودی خود حجاب نیست بلکه تعلق به آن حجاب است. در مناجات شعبانیه داریم: الهی هب لی کمال الانقطاع الیک...حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور. همه حجابها ظلمانی نیست، برخی حجاب ها نورانی است. مثلاً تعلق خاطر پیدا کردن به ذکر یا اعمال مستحب هم ممکن است برای سالک بت شود و در این زمان به طریقی خداوند متعال برای او بت شکنی می‌کند. عادت كردن به هر چيزی حجاب است ما بايد عباداتمان واذكار واورادمان را دقيقا بخاطر خدا انجام دهيم نه از روی عادت! عادت يك امر نفسانی است كه سالك بايد با دقت وتقويت توجه به حق از آن عبور كند؛ نه اينكه عبادت را ترك كند بلكه انگيزه عبادتش نبايد عادت باشد. به هیچ چیز جز خداوند تبارک و تعالی نباید تعلقی داشت. خراباتی شدن از خود رهايی ست خودی كفر است اگر خود پارسايی است. فرمایشات استاد
هو خواجه عبدالله انصاری : درویش نه فراق دارد نه وصال، نه قال دارد نه حال، نه صلح جوید نه جنگ، نه نقش گیرد نه رنگ، نه اندک شود نه افزون، نه وضع پذیرد نه قانون، آفتابی است که بر هر لطیف بتابد و از هیچ زشت و زیبایی تاثر نیابد. درویش مرآتی است مصفی، به سان آیینه، هرچه در مقابل آید همان را نماید، هیچ سودی نخواهد و از هیچ زیانی نکاهد، نه تمنای ثواب کند و نه طلب نجات از عذاب...
هو ◾️ توصیه های سلوکی 👈 ریشه تحقق حالت تسلیم این است که انسان برای خود وجودی فرض نکند بنابراین ریشه تسلیم برمی‌گردد به این که ▫️هیچ فعلی را فعل خودت نبینی ▫️هیچ صفتی را صفت خودت نبینی ▫️برای خودت هم در مقابل ذات اقدس احدیت وجود لحاظ نکنی این همان عبارت الاخرای تصحیح نسب در سلوک است تسلیم در مقابل خدا بدون ذلت و بدون نسبت دادن همه افعال و صفات به حضرت حق امکان ندارد فرمایشات حضرت استاد طهرانی حفظه الله ۲۴رمضان ۱۳۹۹
هو باز آهنگ جنون کردیم ما عقل را از سر برون کردیم ما جز فنون عشق کآن آیین ماست سربه‌سر ترک فنون کردیم ما در طریق عشق تسلیم و رضا روزگاری رهنمون کردیم ما در سراب دل روان در جوی چشم چشمه‌های آب خون کردیم ما خاک خواری و مذلت تا ابد بر سر دنیای دون کردیم ما در پی چندی و چون در سال‌ها با خلایق چند و چون کردیم ما بر رگ غم نشتر شادی زدیم دفع سودای درون کردیم ما . . آسمان را صورت از سیلی عشق وحدت آخر نیلگون کردیم ما وحدت کرمانشاهی رحمة الله علیه
هو کسی که خود را نمی شناسد ، هیچ چیز را نمی‌شناسد ، ولی آنکس که خود را می شناسد از عمق کیهان نیز آگاهی یافته است. تعالیم محرمانه عیسی مسیح / کتاب توماس
هو 📿اذکار با توجه به نوع سیر سالک به او داده میشود.. سائل: چرا اذکاری مانند لا اله الا الله برای اهل جذبه ضرر ندارد ولی برای اهل سلوک ممكن است اثار جلالي داشته باشد.؟ استاد طهرانی: اذکاری مانند لا اله الا الله اذکاري جلالی است جون در أنها نفي تعينات وحدود ورسوم است و اهل جذبه به علت شدت عشق عوارض جلالی را احساس نمیکنند بخلاف اهل سلوک سائل: چرا این اذکار معروف هست که فقر می آورد؟(منظور فقر مادی است) استاد طهرانی: هميشه فقر نمياورد ممكن است براي مبتدئ بدوا فقر بياورد ولي بعدها كه با مزاج روحاني ومعنوي سالك هماهنك شد اثار جلالي أن در عالم ماده به أقل ميرسد فرمایشات استاد طهرانی حفظه الله
هو كاربر محترم: سلام علیکم آیا توجه به نفس بدون ماده و صورت همون توجه به عدم هست؟  مرحوم حسن زاده برای این منظور انسان معلق در فضا رو تجویز میکردن به نظر حضرتعالی همه اینها بیانگر یک حقیقت هست ؟ basem kasem: با سلام توجه به نفس در هر مرحله اي با مرحله قبل متفاوت است دستور توجه به نفس براي همه مراحل سلوك تجويز شده مرحوم علامه طباطبايي به برخي از دوستان ما توجه به صورت خود در اينه را مينمود انهاييكه كه مرحله بالاتري در سلوك دارند بدون توجه به اينه متوجه وجود مثالي خود ميشوند وانهاييكه تمكن بيشتر دارند متوجه نفس مجرده از صورت خود ميگردند وهكذا. مقصود از توجه به عدم توجه به حقيقت خود بدون تعينات است يعني عدم ماده عدم صورت عدم عرض عدم كيف ...كه مساوق با اشتداد وجودي است
هو 🍃اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی سَیِّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی آلِهِ وَ سَلِّم🍃 یا سیّد الانام درودِ جناب شما ورد زبان ماست مه و سال و صبح و شام نزدیک شما چه تحفه فرستیم ما ز دور در دستِ ما همین صلوات است والسّلام @Salvatia
هو خلیفۀ بغداد رُویم را گفت: «ای بی ادب!» وی گفت: «من بی ادب باشم و نیم روز با جنید صحبت داشته‌ام؟ یعنی هر کس که با وی نیم روز صحبت داشته باشد، از وی بی ادبی نیاید، فکیف که بیشتر؟» 📗 نفحات الانس من حضرات القدس @Salvatia
هو ▫️ادب ادب عبارت از جمع تمام خیرات و نیکی‌هاست. رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إنّ اللهَ أدّبَنِي= خداوند مرا ادب آموخت»، یعنی تمام نیکی‌ها را در من جمع نمود، و فرمودند: «فحسَّن أدبي= و چه نیکو ادبم آموخت»، یعنی مرا محلّ هر نیکی و خوبی قرار داد. ▫️امام العارفین و قطب الموحدین الشیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی - قدس الله سره العزیز- 📗 فتوحات مکّیّه ، باب ۲۸۸ @Salvatia