هو
بعضی از مشایخ این خانواده بزرگ خواجگان ، چله خواطر کشیده اند ، و در تمام آن اربعین ، باطن خود را از ورود خاطر بازداشته اند. حضرت خواجه احرار در این مقام نفی خواطر فرموده اند: که مراد از دفع خواطر ، خواطری است که مانع دوام توجه مطلوبند ، نه دفع خواطر مطلقا. درویشی از مخلصان این سلسله علیّه از حال خود چنین خبر می دهد که خواطر از قلب به حدی منتهی می گردد که اگر فرضا عمر حضرت نوح به صاحب آن قلب بدهند ، هرگز خاطری بر قلب عبور نکند.
مکتوبات ربانی دفتر اول مکتوب ۶۰
@hou786
۹ اسفند ۱۴۰۲
۹ اسفند ۱۴۰۲
هو
و باید پیش از شروع و ابتدای دخول در خلوت، چیزی تصدیق کند به فقرا از بابت شیرینی و روز اوّل غسل کند و دو رکعت نماز-قربة الی الله- بهجا آرد؛ و اگر در مسجد جامع این ریاضت را بهجا آورد چهل روز را، بد نیست که نیّت اعتکاف شده باشد که هم ثواب اعتکاف را برده باشد و هم خاصیت اربعین را دیده باشد، اگر چه اربعین غیر از اعتکاف است اما مانعة الجمع نیستند. و هرگاه نیّت اعتکاف کند باید مواقعه را ترک نماید و اگر نیّت اعتکاف نکند باز بهتر در اربعین ترک زن است و هرگاه ضرورت بشود ضرر ندارد اما بهشرط آنکه بسیار با او صحبت ندارد که مصاحبت بسیار با زنان دل را میمیراند. (ر.ک: رسائل کاشف، ارشاد المریدین، ص 34)
#سید_صدرالدین_دزفولی
#آداب_اربعین
#چله_نشینی
#خلوت
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
دو چیز است که سالک باید پیش از شروع در ریاضت اربعین، پیش از همهچیز مراعات آن بکند: یکی خاموشی است، و دیگر عزلت از اهل دنیا-نه تنها از بیک و آقا بلکه از همه- هرکس که میل او به دنیا است و نشانه اینکه آن شخص از اهل دنیا است همین است که چون معاشرت با تو کند، بهغیراز نقل مشتهیات نفس از چیز دیگر نقل نکند و قول او با فعل او مطابق نباشد. (رسائل کاشف، ص 679)
#سید_صدرالدین_الدزفولی
#چله
#اربعین
#مصباح_الذاکرین
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
از پای تا سرت همه نور خدا شود
در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی
وجه خدا اگر شودت منظر نظر
زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
#حضرت_حافظ
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
حسین بن منصور حلاج را در ظهر روز صیام،
گذر به کوی جذامیان افتاد!
جذامیان به نهار مشغول بودند و به حلاج
تعارف کردند…!
حلاج بر سر سفره آنها نشست
و چند لقمه بر دهان برد…!
جذامیان گفتند :
دیگران بر سر سفره ما نمی نشینند
و از ما می ترسند…!
حلاج گفت آنها روزه اند و برخاست…!
غروب ، هنگام افطار حلاج گفت :
خدایا روزه مرا قبول بفرما!!
شاگردان گفتند :
استاد ما دیدیم که روزه شکستی…!
حلاج گفت :
ما مهمان خدا بودیم.
روزه شکستیم ولی دل نشکستیم….!
✔️آنجا که دلی بود به میخانه نشستیم
آن توبه صد ساله به پیمانه شکستیم
از آتش دوزخ نهراسیم که آن شب
ما توبه شکستیم ولی دل نشكستيم
#شهید_عشق_الهی
#حسین_منصور_حلاج
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
یکی از آفات سلوک برای سالک مبتدی ومتوسط عدم مراعات ادب از شوق زیاد است که بانگ دورباش از ساحت کبریایی سلطان (قل هوالله احد الله الصمد )را نشنیده و در آتش عدلش گرفتار می آیند
تا امرش بر این عاشق چه باشد یا تبعید است به سرزمین کفر
یا مرگ
یا مداوا به یَدِ مرحمتش.
والله اعلم.
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
✨اهمیت تسلط و احاطه سالک بر حالات✨
یکی از آفات سلوک برای سالک مبتدی ومتوسط عدم مراعات ادب از شوق زیاد است که بانگ دورباش از ساحت کبریایی سلطان (قل هوالله احد الله الصمد )را نشنیده و در آتش عدلش گرفتار می آیند
تا امرش بر این عاشق چه باشد یا تبعید است به سرزمین کفر
یا مرگ
یا مداوا به یَدِ مرحمتش.
والله اعلم.
#سوال
❓سلام
میشود این نکته را بیشتر باز کنید.
انگاری خیلی ظرافت داره، بنده کمتر بهش میرسم.
💠💠💠💠
🖌استادحفظه الله:
🔷 غلبه بسط معمولا موجب عدم رعايت ادب ميشود لذا سالك بايد بسط خود را بروز ندهد ومهما امكن در خود نگه دارد دراويشي كه مبتلا به هتك استار شريعت ميشوند معمولا بخاطر غلبه بسط است اين وضع اگر ادامه داشته باشد بتدريج موجب از بين رفتن بسط وغلبه تنزيه وسپس قنوط ونا اميدي ميشود تسلط واحاطه بر حال جه جلالي وجه جمالي از دستورات موكد مشايخ ما قدست أسرارهم هست.
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
ای سالک
بدان که ارادت صفت حق تعالی است و تاخداوند بدین صفت برروح بنده ای ازبندگان خود تجلی نکند،عکس نور ارادت دردل بنده پدید نیاید و صفت مریدی دروی پیدا نشود و ارادت دولتی بزرگ است
وتخم همه ی سعادت هاست....
۱۰ اسفند ۱۴۰۲
هو
🔸 ای درویش،
مرید باید گوش جان به کلام پیر دهد تا از گزند راه مصون گشته و به قلزم هدایت ملحق گردد ...
چرا که مبنای سلوک، پیر است و بس ...
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸 ای درویش،
پیران سردی و گرمی راه چشیده اند و اوج و حضیض راه دیده اند، پس در برابرشان چون خاک باش تا سحاب رحمتشان بر تو ببارد ...
عينُ القضات همدانی
۱۰ اسفند ۱۴۰۲