هو
سالک در مداومت بر ذکر به جایی می رسد که حقیقت ذکر با جوهر دل یکی می شود و در آن حال ذاکر به واسطه استیلای مذکور ، میان دل و حقیقت ذکر هیچ تفرقه و تمیز نتواند کرد ، چه دل او را به مذکور به وجهی ارتباط شده که غیر مذکور ، در دل و اندیشه او جایی ندارد.
حضرت خواجه محمد پارسا رحمه الله تعالی
رشحات عین الحیات ، صفحه ۴۵۸
https://t.me/Analhaghhoo
هو
رویم - قدس سره - گفته است: جوانمردی آن است که برادران خود را معذور داری و بر زلتی که از ایشان واقع شود با ایشان چنان معامله نکنی که از ایشان عذر باید خواست.
جوانمردی دو چیز است ای جوانمرد
به سویم گوش کن تا گویمت راست
یکی آن کز رفیقان درگذاری
اگر هر لحظه بینی صد کم و کاست
دویم آن کز تو ناید هیچگاهی
چنان کاری که باید عذرشان خواست
#بهارستان_جامی
#روضهٔ نخستین (در ذکر احوال مشایخ صوفیه)
بخش ۲۳
هو
در بیان فقر و زهد و توکلّ و محبت خدای
در بیان محبت خدا بدان که محبّت خدای تعالى مقامی بلند است، و نهایت مقامات است و غایت کمال بنده آن است که دوستی خدای تعالى بر دل وی غالب شود، و همگی دل وی را فرو گيرد و اگر همگی دل را فرو نگيرد، باری چنان باشد که دوستی خدای غالب تر بود از دوستی چیزها دیگر که نجات بنده در این است و لذت و راحت در آخرت بر قدر دوستی خدا خواهد بود؛ هر که را زیاده باشد، زیاده بود؛ و هر که را هیچ نباشد، هیچ نبود رسول علیه السلام میفرماید که ایمان هیچ کسی درست نیست تا آن گاه که خدای را و رسول خدای را از همه چیزها دوستتر نگيرد و از رسول علیه السلام سؤال کردند که ایمان چیست؟ فرمود که دوستی خدای و دوستی رسول
اللهم ارزقتی حبّک وحب من یحبّک و رسول خدای ص همیشه این دعا میکرد عمل یقربنی الى حبکّ...
#کتاب_انسان_الکامل
#نگارش_عزیزالدین_نسفی
هو
پرسیدند از فقر گفت:
فقر آن است که مستغنی است از ماسوی الله و ناظر است بالله.
گفت:
معرفت عبارتست از دیدن اشیاء و هلاک همه در معنی.
گفت:
چون بنده به مقام معرفت رسد غیب بر او وحی فرستد و سر او گنگ گرداند تا هیچ خاطر نیاید او را مگر خاطر حق.
#منصور_حلاج
هو
چرا خداوند از خلق پوشیده است
مردی از زنادقه نزد حضرت رضا علیه السلام آمد، آن مرد پرسید: چرا خدا از خلق پوشیده است؟
امام فرمود: «ان الاحتجاب عن الخلق لکثره ذنوبهم= گناهانشان حجابند.»
شیخ اجل سعدی گوید:
سعدی! حجاب نیست، تو آیینه پاک دار
زنگار خورده چون بنماید جمال دوست؟
حال بدان که گناه را مراتب است، از گناه پیش پا افتاده چون سرقت و کذب و قمار و نحوها، تا پله پله انسان به جایی می رسد که علم و عبادتش را گناه می بیند و بعد خودش را که «وجودک ذنب لا یقاس به ذنب.»
#استاد_علامه_حسن_زاده_آملی
#هزار_و_یک_نکته
هو
" این عجب نبود که کور افتد به چاه
بوالعجب افتادنِ بینای راه "
#مثنویمولانا
#دفترششم
📘زمین خوردن و در چاه افتادن و به
مقصد نرسیدنِ آنان که نمی دانند و
نمی بینند, عجیب نیست. عجیب آن
است که آگاهان و دانایان غفلت کنند
و خود را به چاه بیندازند...
هو
عاشقان غرقند در دریای عشق
اوفتاده مست در غوغای عشق
دامن معشوق بگرفته به دست
سر نهاده دائما در پای عشق
عاشق و معشوق و عشق آمد یکی
در سر ما نیست جز سودای عشق
نور چشم عاشقان عشق وی است
عقل کی داریم ما بر جای عشق
#حضرت_شاه_نعمت_الله_ولی
هو
أدينُ بدين الحبّ أنّى توجّهت
ركائبهُ فالحبُّ ديني و إيمانی
من به دین عشق مشرف گشتهام، مرکب عشق هر جا رو کند مرا نیز با خود خواهد برد، عشق دین و ایمان من است.
• شیخ الأکبر محییالدین إبن عربی
• ترجمان الأشواق - قصیده ١١
° تربت مبارک شیخ اکبر، دمشق، صالحیه، دامنهیِ کوهِ مقدس قاسیون
@zonnoun
هو
✨﷽✨
مراقب کلامتان باشید
یک سالک مراقبِ کلامش هست زیرا نیک میداند چه بسا آسمان از همان کلمات بر او حکم کند .
یوسف(ع) به آن ساقی که آزاد شد ، گفت ؛
" مرا نزد ربّات یاد کن " !
و به خاطر گفتن همین جمله ، چند سال دیگر در زندان بماند ! زیرا کسی چون یوسف ، باید فقط "ربِّ خویش" را یاد کند و هر چیز را از او بخواهد ، نه ربِّ دیگری !
زیرا همانطور که در مقالات عدیده گفتهام ، با آنکه خداوند " اَحد واحد " است اما جریان رُبُوبی هر کس با دیگری متفاوت است .
ای دوست ، به کلماتت هشیار باش که بسیاری با کلماتِ خویش ، سرنوشتهای سخت تر و پیچیدهتری برای خود رقم زدهاند !
در " قُوتُ القُلُوب " ، خبری قدسی و شگفت نقل شده بدین مضمون ، که آن کلمهای که از یعقوب(ع) صادر شد ؛
" میترسم گرگ او را بخورد " !
به واقع دردسرساز هم خودش و هم یوسف شد ! چه او میتوانست کلماتِ بهتری بکار گیرد و به جای کلماتِ" گرگ " و " خوردن " ، یوسف را به ظلّ حفاظت خداوند بسپارد !
#مسعود_ریاعی
https://t.me/donyaye_darvishi