هو
خنک آن دم که نشینیم
در ایوان من و تو
به دو نقش و به دو صورت
به یکی جان من و تو
▪︎مولانایجان
هو
در نماز شدن آسان است
در نماز بودن دشوار است
حدیث جوانمردی کردن آسان است
جوانمرد بودن دشوار است...
▪︎روضهالفریقین
صورتِ نماز را فقیه بیان میکند
اولش تکبیر و آخرش سلام
و جان نماز را فقیر بیان میکند
شرط ِصورت ِنماز، طهارت است
با نیم من آب
و شرط جان ِنماز،
چهل سال مجاهده جهادِ اکبر
و دیده و دل خون کردن
و از هفتصد حجاب ظلمانی برون رفتن
و از حیات و هستی خود مُردن
و به حیات و هستی "حق" زنده شدن....
▪︎مکتوبات
▪︎حضرتمولانا
هو
مستی کاملان از رجال، که مستی الهی است، باقی می ماند، آن مستی که رسول خدا صلی الله علیه و سلم درباره اش فرمود: «اللّهمّ زدنی فیک تحیّراً - پروردگارا حیرتم را در خودت فزونی بخش!»
مست، حیران است، پس مستی الهی، ابتهاج و سرور به کمال است، گاهی در تجلّی در صُور، مستی به حق واقع می شود، بعضی از طایفه صوفیه گفته اند:
والسّکر القوم دور کأسٍ
و کان سُکری من المدیر
دیگران از گردش جام مست اند
و مستی من از گرداننده جام است.
#فتوحات_مکیه
#شیخ_ابن_عربی
هو
چکیده وصف عاشق آن است که کشته و نابود در محبوب خویش بوده و همواره رو به سوی او در حرکت باشد، همواره هشیار و بیدار باشد و اندوه خود را نهفته بدارد.
دوست بدارد محبوبش هرگز نفس او را در شهوتی نبیند و عشق او، به احسان و نیکی محبوب افزون نشود و به جفایش کاستی نپذیرد و بهره ی نفس خود را فراموش کند، و حظّ محبوب خود را همواره به یاد داشته باشد.
#فتوحات_مکیه
#شیخ_ابن_عربی
هو
💠ای درویش!
بیقين بدانکه بیشتر آدمیان صورت آدمی دارند و معنی آدمی ندارند،
و بحقیقت خر و گاو و گرگ و پلنگ و مار وکژدم اند و باید که ترا هیچ شک نباشد که چنين است.
در هر شهری چند کسی باشند که صورت و معنی آدمی دارند و باقی همه صورت دارند و معنی ندارند،
قوله تعالى «لقد ذرانا لجهنّم کثيراً من الجنّ و الانس لهم قلوب لایفقهون بها ولهم اعين لایبصرون بها و لهم اذان لایسعمون بها اولئک کالانعام بل هم اضلّ».
سوره اعراف آیه ۱۷۹
💠عزیزالدین نَسَفی
هو
امید داریم که شما این سخنها را هم از اندرون خود بشنوید که مفید آن است ...
اگر هزار دزد بیرونی بیایند در را نتوانند باز کردن تا از اندرون دزدی یار ایشان نباشند که از اندرون باز کنند؛
هزار سخن از بیرون بگوی، تا از اندرون مصدقی نباشد سود ندارد.
همچنان که درختی را تا در بیخ او تری نباشد اگر هزار سیل آب برو ریزی سودی ندارد؛ اول آن جا در بیخ او تری بباید تا آب مدد او شود.
نور اگر صد هزار میبیند
جز که بر اصل نور ننشیند
اگر همه عالم نور گیرد، تا در چشم نوری نباشد هرگز آن نور را نبیند.
مولانا
فیهمافیه