eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند ما را به یاد خودش در هر حالی توصیه نموده است. حضرت موسی علیه السلام به خداوند عرضه داشت: خدایا آیا تو دوری تا تو را به آواز بلند بخوانم یا نزدیکی که با تو آهسته سخن بگویم؟ خداوند به او فرمود : من همنشین کسی ام که مرا یاد نماید و هر کس مرا یاد کند و به یاد من باشد من با او هستم . حضرت موسی گفت : پروردگارا کدام عمل نزد تو محبوب تر است؟ خداوند فرمود: یاد من را در هر حالی زیاد کن. @FEshragh
هنگامی که متوجه شوید صدایی درون سرتان هست که تظاهر می‌کند شماست، و به هیچ وجه حرف‌زدن را متوقف نمی‌کند، از هم-هویت‌شدگیِ ناآگاهانه با جریان افکار بیدار شده‌اید. اگر دقت کنید در می‌یابید آنچه شما هستید، آن صدا یا فکر کننده نیست، بلکه شما آنی هستید که از آن افکار و صداها آگاه می‌شود. دانستنِ خود به عنوان آگاهیِ پشت صداها، بیداری است. @FEshragh
هو و گفت: اعرابیی دیدم در طواف، تنی نزار و زرد و استخوان بگداخته. بر او گفتم: تو مُحبّی؟ گفت: بلی. گفتم: حبیب تو به تو نزدیک است یا از تو دور؟ گفت: نزدیک. گفتم: موافق است یا ناموافق؟ گفت: موافق. گفتم:سبحان الله! محبوب تو به تو قریب (نزدیک)، و تو بدین زاری و نزاری؟! اعرابی گفت: ندانسته‌ای که عذاب قُرب و موافقت سخت‌تر بُوَد هزار بار از عذاب بُعد و مخالفت! تذکره الاولیاء ذکر ذوالنون مصری @yarekhaksar
هو پیر طریقت گفت: قومی بینم به‌این جهان ازو مشغول، قومی به‌آن جهان ازو مشغول، قومی از هر دو جهان به وی مشغول. گوش فرا داشته كه تا نسیم سعادت از جانب قربت كی دمد؟ و آفتاب وصلت از برج عنایت كه تابد؟ به‌زبان بی‌خودی و به‌حكم آرزومندی می‌زارند و می‌گویند: كریما! مشتاق تو بی تو زندگانی چون گذارد؟ آرزومند به‌تو از دست دوستی تو یک كنار خون دارد! بی تو ای آرام جانم زندگانی چون كنم چون نباشی در كنارم شادمانی چون كنم کشف‌الاسرار و عدّةالابرار ابوالفضل رشید‌الدین میبدی @yarekhaksar
هو چنین گویند که در کعبه سیصد و شصت بت نهاده بودند، و اگر محاسبانِ عالم خواهند که عددِ بُتان سینه‌ی تو را در ضبط آرند عاجز آیند. آزری نمی‌باید که در این عهد بت تراشد که هر کجا در عالم ناشسته رویی است در دلش بتی آزری است، النَّفْسُ هُوَ الصَّنَمُ الأکْبَر. در شهر مُغی می‌رود کلاهی بر سر نهاده، و تو می‌روی عمامۀ توحید بر سر نهاده، در پنداشتِ توحید. اگر مسلمانی به عمامه و جامه است، اَحْسَنت ای سرِ صدّیقان؛ وگر گبرکی در آن است که دل در دو بندی، پس می‌دان که کار چیست. بر جمله می‌دان که به حدیث هیچ‌چیز فرا ندهند. روح‌الارواح فی شرح اسماء الملک الفتّاح شهاب‌الدین محمدبن‌منصور سمعانی به تصحیح نجیب مایل هروی @yarekhaksar
كاربر محترم: استاد یک سوالی میپرسم از چند نفر پرسیدم در این باره کتب زیادی هم مطالعه کردم نظر شما را هم بدانم سالک در چه مرتبه ای از فنا میتوانند تربیت معنوی شاگردان خود را داشته باشند برخی می گن از سفر چهارم برخی میگن انتهای سفر سوم نظر شما چیه استاد basem kasem: بستگي به شاكله طرف ودستور اساتيد وأرواح عاليه اي دارد كه وي با أنها در تماس است معمولا پس از انتهاء از اسفار اربعه ولي گاهي شاكله بنحوي است كه حتى به فناء هم برسد قدرت دستكيري ندارد مانند مرحوم شيخ محمد بهاري وسيد جمال الدين گلپايگاني وبالعكس بعضي از نفوس كه هنوز به فنا نرسيده اند ولي شاكله ايشان قدرت دستگيري وراهبري دارد ميتوانند دستكيري كنند ولي أنهم مشروط به دستور به دستكيري يا إذن به أن دارد حتى بعضي از كملين مأمور به دستكيري نيستند بلكه ماذونند والحاصل نسبت أفراد كامل وناقص با دستكيري وتربيت عموم وخصوص من وجه است ١- كامل ومامور ٢-كامل وماذون ٣- كامل وممنوع ٤- ناقص ومامور ٥- ناقص وماذون ٦- ناقص وممنوع. از اساتيد ومشايخ ما مرحوم حاج سيد كمال وحاج سيد مرتضى وحاج شيخ حسن مصطفوي قدست اسرارهم مأذون بودند مرحوم سيدنا الاستاذ الطهراني قدس سره مأمور بود كذلك مرحوم اقاي انصاري وحداد وقاضي قدست أسرارهم مرحوم بيات نسبت بخودشان ميفرمودند إذن ندارند ولي أفراد از مصاحبت وتجاربشان استفاده ميكردند
كاربر محترم: سلام علیکم و رحمه‌الله آقاجان وقت شما بخیر احساس میکنم اوایل که آدم میخواد به راه بیفته، نفس همه‌ی قوای خودش رو بسیج می‌کنه و در هرچهره ای که بتونه ظهور می‌کنه تا آدم رو از ادامه منصرف کنه یا به تسویف و تاخیر بندازه. در این وسط به هر صغری و کبرایی که بتونه چنگ میندازه و حتی از خود عرفان و دین علیه عرفان و دین استفاده می‌کنه. basem kasem: با سلام دقيقا همين طوره البته در ابتداي ورود به بقيه أطوار هم به صورت مناسب سعي ميكنه سالك را به طور پايينتر بكشاند
كاربر محترم: یک جا به کسی فرمودید دربرابر خطورات و اعوجاجات «جا نخور» همین رو سرمشق قرار دادم. و سعی میکنم اصلا مجال اعتنا به حرف و حدیث های نفس ندم چون بمحضی که گوش میدم به حرفش سفره ی خودش رو باز می‌کنه. اما در طول روز مرتبا اعوجاجات زیادی رو پشت سر میذارم آسمون به ریسمون میبافه. اما امید دارم این گرد و غبار بخوابه و صفا به دل وارد بشه basem kasem: اتفاقا يك روز از مرحوم حاج أقا كمال قدس سره برسيدم بهترين روش برخورد با خواطر چيست فرمودند جا نخور ومحل بهش نذار
بشنو ای محبوب! که مقصود آفرینش تویی، نقطه مرکز و محیط کائنات تویی، آن مشیت و فرمان، که بین آسمان و زمین در حرکت است تویی، بسیط و مرکب تویی، من ادراک را در تو آفریدم، تا آیینه دیدار من باشد، اگر مرا ادراک کنی خود را نیز در خواهی یافت، اما اگر در سودای خود باشی، طمع مدار که هرگز با ادراک نفس خود مرا ادراک کنی، تو به چشم من توانی دید، مرا و خود را، و به چشم خود نخواهی دید، مرا و خود را ... محی الدین ابن عربی (ره) بدان که محبّت خدای تعالى مقامی بلند است، و نهایت مقامات است. و غایت کمال بنده آن است که دوستی خدای تعالى بر دل وی غالب شود، و همگی دل وی را فرو گيرد. و اگر همگی دل را فرو نگيرد، باری چنان باشد که دوستی خدای غالب تر بود ، از دوستی چیزها دیگر که نجات بنده در این است. و لذت و راحت در آخرت بر قدر دوستی خدا خواهد بود؛ هر که را زیاده باشد، زیاده بود؛ و هر که را هیچ نباشد، هیچ نبود عزیزالدین نسفی (ره) اگر عاشقی، از عافیت بگریز و اگر دیوانه ای از سلامت بپرهیز. خواجه عبدالله انصاری (ره)
✨چطور بفهمیم سالک هستیم یانه؟!✨ ❓سلام و آرزوی سلامتی من یکی از اعضای گروه توحید هستم ببخشید که پیام میدم از کجا میشه فهمید که اصلا در سلوک هستیم یا نه ؟ 💠💠💠💠 🖌استاد شیخ قاسم طهرانی(حفظه الله): 🔷با سلام و آرزوي موفقيت، اينكه شب و روز احساس ميكنيم گمشده اي داريم و دنبال أو هستيم ولي اونو نميبينيم، يك وجودي وقدرتي كه فوق ماست و ما را از درون به سمت خودش ميكشه. اين احساس اگر استمرار داشت يعني أهل سلوكيم. والحمدلله https://t.me/Soalsolokyfarsy
كاربر محترم: وسوال دوم هم عنایت بفرمایید که در این مدت دو سه هفته سعی در انجام اعمال ومراقبات هست اما خوابهایی کا میبینم  گنگ وسایه طور شده واز خواب بلند می شوم چیزی یادم نمی آید در صورتی که از چیزهایی که در طول زندگی داشتم خوابهای شفاف ونزدیک واقعیت بوده وبسیار کمک کننده در مسیر حال سوالم این است  الان باید نگران این جریان باشم یا نه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم وسوال دیگرم این است یک شاگرد در چه اندازه می تواند از استادش  پرسشگر باشد وآیا هر نگرانی پیش آمد  اجازه پرسش‌گری دارد یا نه وتشخیص این مساله مشکل است ممنونم از توجهتون هو الحي القيوم: كلا سالك بايد نگاهش به حالات وافكار وأعمال خود در بيداري ودر صدد تصحيح أنها باشد اينكه خواب ميبيند يا نه وخوابهايش جطور است ملاك نيست ونبايد به أنها اعتنا كند بطور كلي دليل سوال كردن زياد تشتت واضطراب درونيست سالك بايد تمام همش به انجام مراقبات قلبي وقلبي باشد تا بتواند ارامش باطني پيدا كرده وبه باطن خود مراجعه وحقائق توحيدي را دريافت كند
رابطه متحدین قلوب با یکدیگر و مسئله‌ی تاثیر و تأثرات این ارتباط کاربر محترم: شنیده شده که در اثر ارتباط وثیق قلبی بین دو یا چند نفر از رفقای اهل سلوک، گویی اصلا یک نفر هستند و مسئله فقط به اتحاد قلبی محدود نمی‌شود بلکه فرضا اگر مشکلی در جسم یکی ظاهر شود، در دیگران هم بروزی پیدا می‌کند. میخواستم بپرسم آنقدر که این مسئله در خصوص قبض و گرفتگی حال مشهود است، در بسط هم همینطور است یا خیر؟ (یعنی وقتی یکی بدحال است، گویا این اتحاد قلبی، اثر آن قبض را نصف یا کمتر می‌کند، آیا بسط هم تقسیم می‌شود؟) جواب: اتصال اهل معنى با هم اين خاصيت را دارد كه وقتی به يكی چيزی برسد، بخاطر اتحاد قلوب، اتوماتيك به طرفهای دیگر هم ميرسد. فقط يك عيب دارد؛ طرفهای دیگر متوجه نمی‌شوند اين حالات خوش مال خودشان نيست و ببركت دوستان و رفقاست. لذا همه مشايخ عرفان وسلوك روی مساله اتحاد قلوب اهل سلوك خيلی تأكيد می‌كنند و جدا شدن از اهل سلوك را به هر بهانه‌ای‌ خطرناك می‌بينند. مسئله اتحاد قلوب خیلی راهگشاست. فرضا یکی از رفقای طریق انسان نازکی ست و ابتلایی در مسیر پیش روی اوست، نفر دیگر که قوت بیشتری دارد، بار او را برمی‌دارد؛ حتی اگر به صورت ظاهری به یکدیگر نزدیک نباشند و چه بسا فرسنگ‌ها فاصله داشته باشند. مرحوم حاج آقا كمال درباره جلسات ذكر و صمت و دعا بين اهل سلوك می‌فرمودند: هر كدام از افراد توجه وحضوری دارد. همه كه روی هم جمع می‌شود، تشديد می‌شود،  سپس باعث جلب رحمت و توجه و عنايت حق براي همه می‌شود. حالا افراد متوجه بشوند يا نشوند. اين اثر وضعی اتحاد قلوب است. فرمایشات استاد طهرانی حفظه الله