هو
«خودتان را متصل کنید به آن دریای بیپایان الوهیّت. قلبهایتان را متصل کنید به مبدأ خیر. همه چیز از اوست. او کس همه کس است. همه پیروزیها با اراده او حاصل میشود. همه خوبیها با اراده او تحقق پیدا میکند.»
امام خمینی (ره) | ٢۶ شهریور ۵٨
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔥 بگشای تربتم را
بعد از وفات و بنگر
کز آتش درونم دود از کفن برآید..
#حافظ
پ.ن؛ تصویری از پاره کردن کفن #امام_خمینی رحمه الله علیه توسط مردم در روز رحلت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هو
هاله ای بر چهره از نور خدا دارد حسین
جلوه هر پنج تن آل عبا دارد حسین
آشنای عشق را بی آشنا گفتن خطاست
در غریبی هم هزاران آشنا دارد حسین
در هوای کوی وصلش بی قرار آن بی شمار
دل مگر کاه است گویی کهربا دارد حسین
معجز قرآن جاویدان، حسین بن علی است
برترین اعجازها در کربلا دارد حسین
خیمه گاهش کعبه و آب فراتش زمزم است
قتلگاهی برتر از کوه منا دارد حسین
شور شیرین غمش رمز بقای سرمدی است
از سرشک دیدگان آب بقا دارد حسین
تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را
در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین
حرمت ذبح عظیم کربلا بنگر «حسان»
خونبهایی همچو ذات کبریا دارد حسین
حبیب الله چایچیان (حسان)
◍⃟𖡼هٰٖوٰٖاٰٖلٰٖرحیٰٖمٰٖ𖡼
🎄◍⃟❥ #تصرف
🕋 همانا معرفت، عارف را از تصرف منع میکند. جناب شیخ اکبر فرمود:
"پس این" یعنی این چیزی که ما ذکر کردیم "و امثال آن عارف را از اینکه تصرف در عالم بکند منع میکند.
❄️ شیخ ابوعبدالله بن قائد به شیخ ابو سعود بن شبلی گفت:
برای چی تصرف نمیکنی؟
پس ابو سعود گفت:
حق را رها کردهام که برای من همانگونه که میخواهد تصرف کند."
┄═༻⃘⃕❀❧❃ ⃟░⃟ ❃❧༻⃘⃕❀═┄
شیخ کامل مکمل داوود قیصری
📚 شرح فصوص قیصری، فص لوطیه، ص ۸۰۵.
•.╭══════════════
✮⸽ ↳༼@maerefatallah ༽ ⸼☄࿏
هو
ما تصوف از قیل و قال نگرفتیم
از گرسنگی یافتیم
و دست بداشتن "آرزو"
و "بریدن"
از آن چه "دوست" داشتیم
و اندر چشم آراسته بود....
🕊💫
جنید بغدادی
🔸
#چهل_قاعده_شمس
📜 قاعدهٔ هفتم
در این زندگانی اگر تک و تنها در گوشهی انزوا بمانی و فقط پژواک صدای خود را بشنوی، نمیتوانی حقیقت را کشف کنی، فقط در آینهی انسانی دیگر است که میتوانی خودت را کامل ببینی.
شاید این بیت از مثنوی مولانا بتواند تا حدودی بیانِ منظور قاعدهی مذکور باشد.
میگوید:
گفتم ای دل آینهی کلی بجو
رو به دریا، کار بر ناید به جو
یعنی:
مؤمن آینه مؤمن است و همچون آینه پاک است اما برای مشاهده و شناخت جهان معنا، جوی آب محدود است.
پس به جستجوی ولیّ خداوند و آینهی کلی برو که چون دریا وسیع است.
به دیگر سخن انسان هرچند هم که مؤمن و دانا و اندیشمند و صاحب کمالات باشد، برای محاسبهی نفس خود و دریافت ارزش واقعی خود و در واقع شناخت حقیقی خود، احتیاج به الگویی بلندمرتبه دارد که واجد همهی کمالات است، تا بتواند خود را در آینهی صیقل یافتهی انسان کامل، ملاحظه کند و با پیروی از او در جهت رفع نواقص خود جهد و تلاش نماید.
و این همان اتفاقِ افتادهی مابین مولانا و شمس تبریزی بوده است.
پس آدمی به تنهایی خود و صرفا با تکیه بر دانش حصولی، نمیتواند مسیرِ معنوی خویش را طی نموده و به کمال عالیه برسد.
چنانکه که عطار هم میگوید:
تا نیفتد بر تو مردی را نظر
از وجود خویش کِی یابی خبر؟
گر تو بنشینی به تنهایی بسی
ره بنتوانی بریدن بی کسی
@sarire_kelk
هدایت شده از ندای سعادت
🔻اهمیت انجام مستحبات🔻
حضرت #آیة_الله_سعادت_پرور(ره)
🔹... با اتیان مستحبات، نوری در انسان پیدا می شود و انسان را در اتیان واجبات و ترک محرمات روشن و موفق می سازد.
🔹اسلام همان روش فطرت است... اگر کسی در واجبات و محرمات طبق فطرت قدم بردارد، اما در مستحبات ناقص باشد، این خروج از فطرت است.
منبع: دفتر حفظ و نشر آثار
@Nedayesaadat
@Aftabefetrat
Ketabrah24.ir
هو
پیدایش دودمان صفوی از هسته سلسله تصوف شیخ صفی الدین اردبیلی چنان مشهور است که حاجت به تکرار آن نیست. ولی کافی است بگوییم که این نهضت سیاسی که حکومت ایرانی نوینی را پیریزی کرد از حیث اصل و منشأ صوفی و از حیث مذهب و اعتقاد شیعی بود. و درنتیجه تشیع را مذهب رسمی ایران قرار داد و در عین حال از هر جهت به گسترش و اشاعه عقاید صوفیه کمک کرد. بنابراین شگفت آور نیست که در این دوره تجدید حیاتی در فرهنگ و معارف شیعه که عرفان شیعی سهم مهمی در آن داشت، به وجود آمد. اسامی میرداماد، میرفندرسکی، صدرالدین شیرازی مشهور به ملاصدرا، ملامحسن فیض کاشانی، عبدالرزاق لاهیجی، قاضی سعید قمی و بسیاری از عرفای دیگر این دوره، شاید بیش از عرفان، به فصل حکمت و فلسفه دوران صفوی ارتباط داشته باشد. ولی از آنجا که تمام این افراد شیعه بودند و در عین حال کاملاً از افکار عرفانی بهرهور شده بودند، آنها نمودار جنبه دیگری از ارتباط و همبستگی بین تشیع و تصوف میباشند. برخی از علمای برجسته شیعه در این عصر، چون بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهائی و محمد تقی مجلسی و همچنین مشایخ سلسلههای متشکل تصوف مانند سلسلههای ذهبی، نعمت اللهی و صفوی، صوفیان پرهیزکار بودند. ولی عجیب آنکه در طی سلطنت همین دودمان که دارای اصل و ریشه صوفی بود واکنش و عکس العمل شدیدی برعلیه سلسلههای تصوف آغاز شد. یکی از عوامل این واکنش آن بود که بسیاری از عناصر بیگانه برای وصول به اغراض و مقاصد دنیوی خود به تصوف پیوسته بودند و همچنین بدین علت که بعضی از سلسلهها در بجا آوردن فرایض شرعی سستی و اهمال ورزیدند. در نتیجه بعضی از علمای دین، رسائلی مانند رساله الفوائد فی الدینیه علی الحکماء و الصوفیه تألیف محمد طاهر قمی در رد بر صوفیه نوشتند. حتی ملامحمدباقر مجلسی عالم معروف و محدث معروف شیعه که همان طور که کتاب زادالعماد او گواهی میدهد کاملاً مخالف تصوف نبود، در این شرایط مجبور شد تا تصوف پدر خویش را انکار کند و علناً به مخالفت با صوفیه برخیزد. در چنین محیطی تصوف در اواخر دوران سلطنت صفویه با مشکلات بسیار مواجه شد و حتی حکمای حوزه ملاصدرا در این دوره با مخالفت شدید بعضی از علما روبرو شدند. در نتیجه این وضع بود که مراکز دینی تصوف، از این پس نام خود را به «عرفان» عوض کرد تا امروز هم در حوزههای علمی و رسمی شیعه و مدارس دینی انسان میتواند علناً به تعلیم و تعلم عرفان بپردازد، ولی تعلیم و تعلم تصوف هرگز میسر نیست چون نام تصوف غالباً با نام درویش های سست و بیبند و باری که اوامر و نواهی شریعت را فراموش کردهاند و آنها را قلندر مآب مینامند، توأم است.
🖌 سید حسین نصر .
#تصوف
@sukr_ir
هو
ترا یک سخن بگویم:این مردمان به نفاق خوشدل می شوند ، و به راستی غمگین می شوند .او را گفتم تو مرد بزرگی هستی و در عصر یگانه ای؛ خوشدل شد و دست من گرفت و گفت مشتاق بودم و مقصر بودم .
و پارسال با او راستی گفتم؛ خصم من شد و دشمن شد عجب نیست این!؟ با مردمان به نفاق می باید زیست ،تا در میان ایشان به خوشی باشی
#شمس_تبريزى
هو
إننا نعتقد ان الله يرانا من فوق , لكن الحقيقة أنهُ يرانا من الداخل .
― شمس التبريزي.
هو
طىّ مسیر کمال و حصول فناء فى اللـه و رفع حجاب، بدون تمسّک به ولایت اهلبیت(ع) و قدم نهادن در منهاج قویم آنان امکانپذیر نمىباشد؛ چرا که حقیقت توحید از ولایت به هیچ وجه قابل انفکاک نیست؛ بلکه ولایت روح و جان توحید است و محال است کسى این مسیر را بپیماید و ولایت ائمّه(ع) در عالم معنى براى او منکشف نشود، یا پس از انکشاف در مقابل آن تسلیم نشده و بدان معترف نگردد.» [شرح رساله لب اللباب/ نیکنام عربشاهی/ص223] http://telegram.me/Niknam_Arabshahi
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا