هو
معصیت از هر که صادر شود
ناپسندیده است
و از علما ناخوبتر
که علم؛ سلاح جنگ شیطانست
و خداوندِ سلاح را چون به اسیری برند شرمساری بیشتر برد.
عام نادان پریشان روزگار
به ز دانشمند ناپرهیزگار
کان به نابینایی از راه اوفتاد
وین دو چشمش بود و در چاه اوفتاد
▪︎گلستانسعدی
▪︎بابهشتم
▪︎در آداب صحبت
هو
✨﷽✨
نهجالبلاغه
حکمت " ۸۷ "
قال علی عليهالسلام:
عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ
وَ مَعَهُ الاِسْتِغْفَارُ.
حضرتعلى عليهالسلام فرمود:
در شگفتم از كسى كه
از رحمت خداوند نوميد مىشود
و حال آنكه،
توان آمرزش خواستنش هست.
هو
سالک جوشش انوار را
از صورت خود احساس میکند
و جوشش نور ،
از میان دو چشم و دو ابروست
▪︎شیخنجمالدینکبری
هو
گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی
روا بود که ملامت کنی زلیخا را
#سعدی
@sarire_kelk
هو
میبایست کلام (واک) را بهشدت تربیت کرد تا از وراجی و پرگوییهای بیهوده پرهیز کند. زبان را تحت فرمان نگه دارید، هرآنچه را که به بیانش برانگیخته میشوید نگویید و این گرایش را به کمترین اندازه برسانید.
سکوت باتری [درون شما] را شارژ میکند و میتوانید آن سکوت را از طریق مراقبهی طولانیتری کسب کنید. از عشق ناب آکنده باشید.
سکوت تنها در پرهیز از سخنگفتن نیست. حتی به هنگام نفسکشیدن نیز صوت ایجاد میکنیم. سکوت یعنی کنترل.
-یکی از نخستین اصول زندگی درست، تمرین سکوت است. زیرا صدای خداوند در حوزه قلب تان تنها هنگامی می تواند شنیده شود که زبان خاموش باشد. در آن صورت طوفان فرو می نشیند و امواج آرام می شوند. وقتی شما با دیگران آهسته و نجواگونه صحبت کنید، آنها تحریک نخواهند شد بر سر شما داد بکشند.
کلام و گفتار انسان سرشار از نیروی سترگی است. واژهها بهایی ندارند ولی بسیار ارزشمندند، پس باید با دقت از آنها استفاده کرد نه برای سخنچینی که فاقد هر مفهومی است، بلکه تنها برای هدفهای سازنده و پاک. گذشتگان روزهی سکوت را برای پاککردن کلام از ناپاکیهایش سفارش میکردند. ذهنی که درونگرا و معطوف دیدار خدا در درون است، نیروی معنوی و موفقیت را میگسترد.
باگوان شری ساتیا سای بابا
هو
“ الم “ ؛
‘الله و جبرئیل و محمد’ است.
اِنّاأنزَلناهُ فی لَیلَةِالقدر ،
نَزّلَ بِه الروحالأمین علی قَلبک
الف احد است که آمر است،
لام عقل فعال است که مؤتمر و واسطه در فیض است،
میم مظهر جمیع حروف تکوینی
و تدوینی است که سراج مُنیر است.
قلبِ لام الف است،
و آخرِ لام میم،
بلکه قلب میم هم الف است.
فتبصّر.
این اشارت بر سه رتبه است از وجود
گر مراتب را شناسی با شهود:
اول الله است
و ثانی جبرئیل
عقلِ فعّال اوست از روی دلیل
منتهی باشد محمد(ص) در نمود
زآنکه دارد جامعیّت در وجود
فیض هستی جبرئیلِ ذوالعطا
ز ابتدا گیرد دهد بر منتها
▪︎علامهحسنزاده
هو
بنده مینالد به حق از درد و نیش
صد شکایت میکند از رنج خویش
حق همی گوید که آخر رنج و درد
مر ترا لابه کنان و راست کرد
در حقیقت هر عدو داروی تست
کیمیا و نافع و دلجوی تست
زین سبب بر انبیا رنج و شکست
از همه خلق جهان افزونترست
مثنوی
هو
گفتند: «یکی توبه کرده بود و بشکست.» گفت: «اگر توبه او را بشکسته بودی، هرگز او توبه نشکستی.»
شیخ ابوسعید ابوالخیر
@yarekhaksar