🔴 لطفا در نشر اخبار دقت فرمایید❗️
امروز (15 مهر ماه) خبرگزاری مهر، خبری را با این عنوان منتشر نمود:
🔸« تجدید چاپ چند کتاب زعیم انجمن حجتیه در تهران»
http://bit.ly/2C1ci60
✅ هر چند ڪه توجّه این خبرگزاری به این موضوع، شایسته و قابل تحسین است، امّا متأسفانه سالهاست ڪه یڪی از عوامل اصلی عدم شناخت صحیح از انجمن حجتیّه، انتشار مطالب نادرست و یا غیر دقیق بوده است. در این خبر نیز از جناب آقای دڪتر نادر #فضلی به عنوان "زعیم انجمن" یاد شده است!
شڪّی نیست ڪه ایشان از اعضای قدیمی و اساتید و مسئولین فعلی این گروه بوده و هستند، امّا امروزه مدیریّت انجمن حجتیّه را شورایی چند نفره، تحت نظر آقایان مهندس سیّد حسین #سجادی و دڪتر سیّد حسن #افتخارزاده به عهده دارد.
📚 همانگونه ڪه در این خبر نیز ذڪر شده است، "مرڪز فرهنگی #انتشارات_منیر" یڪی از اصلیترین مراڪز توزیع و نشر آثار انجمن حجتیّه است. البته این بدان معنی نیست ڪه ڪلیّه نویسندگانی ڪه آثارشان توسّط این انتشارات به چاپ رسیده است، انجمنی هستند. همچنین قرار نیست تا افکار انحرافی انجمن در همه این آثار منعکس شده باشد.
🆔 @hojjatiye
🔴 باید زمینه را فراهم ڪنید برای آمدن امام زمان(عج)
امام #خمینی : من نمیگویم به ما خسارت وارد نشد، اما ارزش ندارد که انسان ارزش انسانی خودش را، ارزش اسلام را حفظ بکند و لو اینکه شهید هم میداد؟ البته پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. سیره انبیا بر این معنا بوده است، سیره بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه میکردند با طاغوت و لو اینکه زمین بخورند، و لو اینکه کشته بشوند و لو کشته بدهند.
ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند، و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد.
✅ ما تکلیف داریم آقا! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان- سلام الله علیه- هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانههایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ». عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید.
ان شاء الله ظهور میکند ایشان.
📚 صحیفه امام، ج۱۸، ص۲۶۹
🆔 @hojjatiye
سری تڪان داد و در نهایت اڪراه گفت:
«من چه بگویم!؟ تف سر بالاست. نمیخواهم به ساحت مقدس ایشان جسارتی بڪنم. اشڪال آقای #حلبی این بود ڪه مردم میگفتند که ایشان متمایل به دستگاه پهلوی است.»
🆔 @hojjatiye
🏴 یڪی از نوڪران قدیمی به حق پیوست.
اولین بار ڪه پا به منزلش گذاشتم، چند عڪس دسته جمعی خطبا و وعاظ ڪه به دیوار نصب شده بود، نظرم را جلب ڪرد. یڪی از این تصاویر به دوران جوانیش مربوط میشد ڪه در ڪنار خطبای مشهوری همچون سلطان الواعظین شیرازی و شیخ محمود #حلبی نشسته بود.
نمیدانستم نظرش در مورد شیخ چیست؟ در پاسخ به پرسشی، سری تڪان داد و در نهایت اڪراه و سختی گفت:
«من چه بگویم!؟ تف سر بالاست. نمیخواهم به ساحت مقدس ایشان جسارتی بڪنم. اشڪال آقای حلبی این بود ڪه مردم میگفتند ڪه ایشان متمایل به دستگاه پهلوی است.»❗️
✔️ خطیب گرانقدر مرحوم حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی، از جمله وعاظ انقلابی بود ڪه از آغاز نهضت امام تا پایان عمر شریفش، در قالب نوڪری سیدالشهداء(علیه السلام) با این نهضت حسینی همراهی نمود.
شیخ محمود حلبی را نیز به خوبی درڪ ڪرده بود. از ویژگی هایی همچون دلباختگی شیخ به امام زمان(علیه السلام) و منابر مهدوی و تبحرش در فن خطابه و منبر به نیڪی یاد میڪرد، اما معتقد بود ڪه وی در مورد امام و انقلاب اشتباه ڪرد.
⚫️ خبر رحلت این سید گرانقدر منتشر شد. انشاءالله حاصل یڪ عمر نوڪری را با وصال ارباب دریافت ڪند.
🆔 @hojjatiye
🔴 مقام معظم رهبری(حفظه اللّه):
✅ شیوه امام حسن(علیه السّلام) افشای خطّ نفاق بود.
🏴🏴🏴سالروز شهادت حضرتش، تسلیت باد.
🆔 @hojjatiye
🔴 مصاحبه با یکی از معلمین مدارس انجمن
🎙آنچه میخوانید گوشه ای از مصاحبه اختصاصی روشنا (فصلنامه تخصصی فرق و ادیان) با یکی از معلمان و پرورشیافتگان در محیطی با تفکرات انجمنحجتیه است. متن کامل این مصاحبه طی ۷ قسمت تحت عنوان «مدارس مذهبی، کمپهای انجمن حجتیه»، توسط کانال فرق و ادیان«روشنگر» منتشر شد:
@Feraghvaadyan
🔹انجمن همچنان فعالیت دارد. به جز جلساتشان که از قدیم بوده و هست، مدرسه هم دارند، چون وقتی از بچگی روی افراد کار کنند، در بزرگسالی طوری میشوند که انجمن میخواهد. پس بعد از فارغالتحصیل شدن از مدرسه، باز هم جلساتشان ادامه دارد....
🔹اگر به مدرسه خاصی بروید و بگویید آیا کار انجمنی انجام میدهید؟ میگویند نه. اما در یکسری مدارس خاص، بالأخره یک نفر هم شده، اهداف انجمن را پیش میبرد که البته همین یک نفر خیلی قوی است. به عنوان مثال، معلم را به صورت قراردادی جذب میکنند و اصلاً اسم و رسمش را به گزینش نمیفرستند. موارد زیادی وجود دارد (مثلاً برای درس دینی و...) که معلم انجمنی به راحتی تدریس میکند و اسمش هم در جایی ثبت نیست.‼️
🔹در مدارس بسیار ماهرانه عمل میکنند به گونهای که فرزندان خانوادههای مذهبی -که بدون هیچ گرایش انجمنی- در مدرسه مذهبی ثبت نام کردهاند، وقتی تحصیلات ابتداییشان تمام شد، به خاطر گرایشهایی که معلم در آنها ایجاد کرده به جلسات انجمن میروند.⚠️ خانواده هم فکر میکند یک جلسه مذهبی است. جلسات اعتقادی هم که پوششهای زیادی میتواند داشته باشد. حتی روزهای عادی هم کلاس میگذارند. پدر و مادرها هم میگویند جلسه مذهبی است دیگر، چرا نرود؟ برود یک چیزی یاد بگیرد.
البته از نظر مذهبی خیلی خوب کار میکنند، اما مبانی فکری را هم به سمت خود تغییر میدهند. یک وقت میبینیم بچهای با توانایی بالا در فن بیان و اطلاعات زیاد در مورد شئونات شیعی، فعال انجمنی شدهاست.❌
🔹انجمنحجتیه، قوی کار میکند حتی اگر گزینش صلاحیت معلم انجمنی، نیاز به بررسی داشته باشد، کاملاً میدانند چطور قبول شوند، چون هر سؤالی بپرسند، بلدند. از آن طرف، چیزهای دیگری هم بلدند که رو نمیکنند و به وقتش، آنهایی که نیتشان تخریب است، خود را نشان میدهند.
🔹مدارسی هستند که واقعاً ندانسته انجمن در آنها #نفوذ میکند. مدارسی هم هست که کلاً بافتش انجمنی است و با پول این تشکیلات درست شده، انجمن از لحاظ مالی هم خیلی خوب به آنها میرسد اما در مدارس دیگر معمولاً انجمن فقط چند نیرو دارد و پشتیبانی مالی هم صورت نمیگیرد.
🆔 @hojjatiye
حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
🆔 @hojjatiye
🔴 صرفا جهت اطلاع❗️
از آنجا ڪه نام شیخ محمود #حلبی ممڪن است برای برخی ڪاربران پیام رسانهای مختلف، ایجاد حساسیت نماید، در بعضی از ڪانالها از ایشان با عنوان «آیت الله تولایی» و یا «آیت الله خراسانی» یاد شده و سخنانش با این اسامی منتشر میشود. چرا ڪه نام اصلی وی «محمود ذاڪرزاده تولایی خراسانی» بود.
✅ لذا این طریق میتواند یکی از راههای شناخت کانالهای مذهبی مرتبط با انجمن باشد.
البته از آنجا که ممکن است مسئول کانال به واسطه عدم شناخت، چنین مطالبی را منتشر نموده باشد، میتوان متذکر شد و در صورت عدم توجه، شناخت بیشتری پیدا نمود!
🆔 @hojjatiye
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت عارف انقلابی
🏳مریدخمینی، محبوب رهبری
🏳آیةالله میرزا جوادآقا تهرانی
💠رهبرانقلاب:
‼️مرحوم میرزا جوادآقا تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب تفکیک بود، با تفسیر سوره حمد امام که در تلویزیون پخش میشد هم مخالف بود؛ به خود من گفتند اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی با امام مأنوس بودند و از امام حمایت میکردند حتی به جبهه رفتند! ۸۶/۹/۸
📸میرزا جوادآقا درلباس رزم
@Jahade_tabeini
حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
🆔 @hojjatiye
📖شماره تازه فصلنامه تخصصی «روشنا» منتشر شد
📣نوبت پاییز (شماره 78) فصلنامه تخصصی روشنا منتشر گردید. در این شماره، پرونده ویژه «ارامنه کاتولیک ایران؛ جامعهای کوچک اما پویا»، وضعیت مسیحیان (شاخه کاتولیک)ارمنی در ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاست. همچون شماره های پیشین، در این شماره نیز مجموعه مقالات و مصاحبهها در موضوعات بهائیت، تصوف، مسیحیتتبشیری، فرقههای نوظهور و انجمنحجتیه تقدیم علاقهمندان حوزه فرق و ادیان شدهاست.
#روشنا_۷۸
@Feraghvaadyan
🔴 سئوالات مهمّ آیت اللّه جنّتی از انجمن حجتیّه
💠 (قسمت اوّل)
۳۷ سال پیش بود که در تاریخ دهم آبان ماه، روزنامه کیهان چنین تیتری را منتشر نمود: « ۷ سئوال مهمّ آیت اللّه جنّتی از انجمن ضدّ بهائیّت» آیت اللّه جنّتی که در آن زمان علاوه بر عضویّت در شورای نگهبان، امام جمعه موقّت قم بود، در نماز جمعه پرسشهایی را از انجمن #ضد_بهائیت یا همان انجمن حجتیّه مطرح نموده بود. در گزارش کیهان آمده است:
📰 «امام جمعه موقت قم، به ایراد خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه پرداخت و پس از درود به پیامبر گرامی و ائمه اطهار، ضمن تشریح ابعاد ولایت اولیالامر در حاکمیّت و پیشبرد احکام و موازین اسلامی، گفت: " اسلام در زمان غیبت امام معصوم با هدایت و رهبری مجتهد و اسلام شناس جامع الشرایط، امکان مییابد تا جلوی سوءاستفادهها، قدرتپرستیها و تجاوز از حدود را بگیرد."
وی در ادامه سخنان خود گفت: "هیچ اصلی مانند اصل ولایت فقیه بر دوام انقلاب و جلوگیری از انحرافات فکری و عملی مؤثر نبوده است و امکان ندارد که ولی فقیه دستوری بدهد و یک نفر از افراد جامعه از عامی گرفته تا عالم و از مسلمان تا غیر مسلمان، حقّ تخلّف داشته باشد. زیرا این دستورات مربوط به حکومت بر کلّ جامعه است و اگر این پایه سست شود، نظام اسلامی سست میگردد."»
📚 منبع: روزنامه کیهان، 1360/8/10، ش 11422، ص2
امام جمعه موقت قم، در این راستا 7 سئوال از انجمن پرسید. انجمن حجتیّه نیز پس از چهار روز، طی بیانیّهای به این سئوالات پاسخ داد که متن آن نیز در روزنامه کیهان چاپ شد.
✅ انشاءالله بنا دارم تا هر کدام از این سئوالات و پاسخش را همراه با توضیحات لازم، به مرور و طیّ چند قسمت، در این کانال منتشر نمایم.
🆔 @hojjatiye
🔴در سال60، آیت الله جنتی 7 سئوال مهم از انجمن حجتیّه پرسیدند. انجمن نیز پس از چهار روز طی بیانیّهای به این سئوالات پاسخ داد.
✅این پرسش و پاسخ طی چند قسمت در این کانال منتشر خواهد شد.
🆔 @hojjatiye
🔴 نمیتوان از امام حسین(ع) الگو گرفت‼
(تناقض تفکر انجمن حجتیه با زیارت اربعین)
📕 کتاب "رمز عاشورا،درس بندگی از سیرت حسینی(علیه السلام)" از جمله آثار متعدّد آقای #بنیهاشمی است که توسّط #انتشارات_منیر به چاپ میرسد. در بخشهای مختلف این کتاب، که به دست یکی از اساتید فعلی انجمن قلم خورده،الگوگیری از نهضت حسینی به واسطه معصوم بودن حضرت و احتمال اشتباه ما، غلط دانسته شده است!⚠️ به عنوان نمونه در فصلی با عنوان "تکلیف امام مانند ما نیست"، بعد از این که ضربالمثل ⚡️"کار پاکان را قیاس از خود مگیر" طرح شده، در انتهای فصل اینگونه نتیجهگیری میشود:
✍ «ما نمی توانیم مدّعی شویم فهمیدهایم که چرا امام حسین(علیه السلام) با یزید بیعت نکرده یا چرا به سمت مکّه و بعد به سمت کوفه و عراق حرکت نمودهاند؟ این چراها برای ما، با علم عادی بشری، دلیلی نهایی ندارد. و از واقعیّت دور است که تحت عنوان "الگو و اسوه بودن امام و لزوم درس گرفتن از ایشان"، دستور العمل هایی کلّی استخراج کنیم. آن گاه یکی از آن مطالب کلّی را گرفته و مثلاً بگوییم اگر دیدیم به معروف عمل نمی شود، یا به منکر عمل می شود، وظیفه ماست که چنین و چنان کنیم.»‼️
📚 منبع: رمز عاشورا درس بندگی از سیرت حسینی(ع)، دکتر سیّد محمّد بنی هاشمی، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، ص133
این در حالی است که در زیارت اربعین میخوانیم:
💠 «... و َبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ، لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ،
...و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند»
❓به راستی اگر قرار باشد بندگان نتوانند بفهمند که چرا حضرت با یزید بیعت نکرده و چرا این مسیر را انتخاب و طی نموده اند، چگونه میتوانند صراط مستقیم را تشخیص داده و با گام نهادن در این مسیر، از جهالت و گمراهی نجات یابند!؟
❓وقتی پس از قرنها دلیل این کار برای ما که قائل به عصمت امام هستیم، روشن نباشد، چگونه میتوان از مردم آن زمان که به عصمت امام معتقد نبودند توقع داشت که فلسفه و دلیل این حرکت را درک نموده و حضرت را یاری میکردند!؟
زیر سئوال بردن الگوگیری از اهل بیت(علیهم السّلام) به واسطه معصوم بودنشان، تبعات انحراف اعتقادی فراوانی در پی داشته و سئوالات متعدّدی ایجاد میکند. راستی، چرا صاحبان این طرز تفکّر، در مواقعی که به نفعشان است، کار پاکان را قیاس از خود گرفته و به آن استناد میکنند!؟ مثلاً اگر قائلند که در قیام علیه ظلم نمیتوان از امام حسین(علیه السّلام) الگو گرفت، پس در تقیّه نیز نباید از امام صادق(علیه السّلام) الگو بگیرند.
🆔 @hojjatiye
🔴 آیا انجمن ولایت فقیه را قبول دارد؟
(پرسشهای آیت اللّه جنّتی- قسمت دوم)
پیش از این در مورد ماجرای سئوالات آیت الله جنّتی از انجمن توضیح و وعده داده بودیم تا این پرسشها و پاسخهای انجمن را تقدیم نماییم:
https://eitaa.com/hojjatiye/120
اوّلین پرسش آیت اللّه جنّتی از این قرار بود:
❓« شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید و خارج از انقلاب و یا مخالف انقلاب بودید و یا بیتفاوت نسبت به انقلاب. آیا شما خط عوض کردهاید یا نه؟ »
و انجمن در بیانیّهای به پرسش فوق اینگونه پاسخ داد:
🔸«انجمن به صراحت اعلام میکند که همواره به موضوع ولایت فقیه در ایام غیبت حضرت بقیهالله الاعظم ارواحنا فداه به عنوان رکنی از ارکان تشیع معتقد بوده و هست و کسی را که ولایت فقیه تشیع را انکار نماید شیعه اثنیعشری نمیداند.
انجمن در گفتارها و نوشتههای درسی و عمومی خود به کرات به مناسبت اثبات خاتمیت اسلام و تطابق تعالیم مقدسه آن با همه ازمنه و امکنه و نیز در بحث رهبری شیعه در دوران غیبت، موضوع ولایت فقیه را مورد اعتقاد و استناد قرار داده که به عنوان نمونه در بهار سال ۵۷ کتابی به نام «به سوی نور» در ضرورت رهبری فقها و تبعیت از ایشان در تیراژ پنجاه هزار منتشر نمود.
جالبتر اینکه به هنگام نظرخواهی در مورد پیشنویس قانون اساسی، انجمن متن کاملی تهیه و به شخصیتهای روحانی و اعضای مجلس خبرگان پیشنهاد نمود. در ماده سوم این متن، انجمن حجتیه مهدویه اعتقاد خود را چنین نگاشته است: «ولایت الهیه فقیه به نیابت امام عصر علیهالسلام مبنای حکومت است» که به تصدیق بعضی متصدیان بررسی پیشنهادها، نظر انجمن در میان انبوه نظراتی که اغلب، فاقد این مبنا بوده امتیاز یافته است.
به هر حال انجمن همانگونه که در متمم اساسنامهاش آمده، اعتقاد خود را به اصل ولایت فقیه و تبعیت از مقام والای ولی فقیه، رهبر عالیقدر انقلاب حضرت آیتالله العظمی امام #خمینی مدظلهالعالی اعلام میدارد.»
📚 منبع: روزنامه کیهان، 1360/8/14، ش 11426، ص14
‼️ امّا آیا اعتقاد انجمن به ولایت فقیه، به راستی چنین بود؟ آیا نسل جدید انجمن نیز این نگاه را قبول دارد؟
✅ جهت پاسخ به این پرسشها با ما همراه باشید.
🆔 @hojjatiye
📸 مراسم تشییع آیت الله سید محسن خلخالی(ره)
پنجشنبه ۱۰ آبان
دکتر سید حسن #افتخارزاده ، پشت سر آیت الله دین پرور
🆔 @hojjatiye
🔴 احتمال اتّحاد شریعتمداری و حلبی در اسناد لانه جاسوسی آمریڪا🇺🇸
از آنجا ڪه این روزها مصادف است با سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریڪا، این مطلب را اختصاص میدهیم به یڪی از اسنادی ڪه در سفارت آمریڪا یافت شد.
✅ در سال 57، به خاطر ڪشتارهای وحشیانه رژیم پهلوی، حضرت امام مردم را از برپایی جشنهای نیمه شعبان نهی ڪرده بودند. این مسئله فرصتی بود برای شناخت هر چه بیشتر مردم نسبت به آن دسته از جماعت مذهبی ڪه موافق قیام در برابر رژیم پهلوی نبودند. این ڪه اینگونه افراد چه عڪس العملی در قبال این دستور امام نشان خواهند داد، مهم بود.
در سفارت آمریڪا ڪه مسائل مربوط به روند انقلاب و وضعیّت ڪشور ڪاملاً بررسی میشد تا بتوانند تصمیمهای لازم را بگیرند، با توجّه به شناخت و سابقهای ڪه از افراد مختلف داشتند، در مورد عڪس العمل آقایان شریعتمداری و #حلبی به عنوان دو مذهبی ضدّ انقلاب، توسّط یڪی از نیروهایشان اینگونه پیشبینی میشود:
📃 «این واقعه [تحریم جشنها و مخالفت برخی مذهبیون] ممڪن است به نفع شریعتمداری تمام شود چون ڪه باعث شد آیت الله حلبی از تهران را به اتحاد عملی با وی بڪشاند. حلبی یڪ آیت اللّه مهمّ است ڪه فعالیّت اصلی وی برگرداندن (یا ڪوبیدن) اعضای فرقه بهایی است. او پیروان قابل ملاحظهای دارد ڪه شامل یڪ عدّه تخمین 10000 نفری دانشجو میباشد و ادعا میڪند ڪه در 5 سال گذشته 23000 بهایی را به اسلام بازگردانیده است ....»
📚 منبع: اسناد لانه جاسوسی، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، بهار1387، ج9، ص76
فارغ از این ڪه انجمن در آن سال جشنی گرفت یا خیر، همانگونه ڪه متن این سند به خوبی گواهی داده، دشمن نیز عدم همراهی حلبی با اعتصاب چراغانی و بلڪه اتّحاد عملیش با شریعتمداری را احتمال میدهد. مسلّم شناخت آنان از سوابق و مواضع شیخ محمود حلبی چنین احتمالی را برایشان رقم زده است.
در مورد عڪس العمل انجمن حجتیّه نسبت به دستور امام در این ماجرا، در آینده و به تفصیل مطالبی تقدیم خواهد شد. انشاءالله
🆔 @hojjatiye
📄سند لانه جاسوسی🇺🇸
🔴[تحریم جشنهای شعبانیه و مخالفت برخی مذهبیون]ممکن است به نفع شریعتمداری تمام شود چون که باعث شد آیت الله #حلبی را به اتحاد عملی با وی بکشاند.
🆔 @hojjatiye
🔴 ولایت فقیه یا ولایت وڪیل⁉️
(پرسشهای آیت الله جنتی- قسمت سوم)
همانگونه ڪه پیش از این ذڪر شد، انجمن با پاسخ به پرسش آیت اللّه جنّتی، مدّعی اعتقاد این گروه به "ولایت فقیه" شد:
https://eitaa.com/hojjatiye/126
✅ امّا حقیقت آن است ڪه تمام استنادات انجمن مبنی بر این ادّعا، مربوط به "ولایت فقیه در حدّ مرجعیّت" است نه ولایت فقیهی ڪه به عنوان نائب عام امام زمان(علیه السّلام) در عصر غیبت، به امر شارع مقدّس در رأس حڪومتی اسلامی قرار گرفته باشد.
پیش از این اثبات شد ڪه شخص شیخ محمود #حلبی هیچگاه اعتقاد به تشڪیل حڪومت اسلامی در عصر غیبت نداشت و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تشڪیل هر حڪومت اسلامی را منحصر به امام معصوم میدانست. همین یڪ دلیل میتواند برای عدم اعتقاد انجمن حجتیه به ولایت فقیه، ڪافی باشد:
yon.ir/iD3nA
🔶 طبیعی بود ڪه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن لازم میدید تا خود را همسو با نظام ولایت فقیه و حامی آن نشان دهد. لذا اقداماتی نمود ڪه موضوع پیش نویس پیشنهادی برای قانون اساسی از جمله آنها بود. پیش نویسی ڪه دقت در آن باز هم نشان میداد ڪه انجمن بیشتر قائل به نظارت فقیه است تا ولایت فقیه! چرا ڪه حیطه اختیاراتی ڪه برای ولی فقیه در نظر گرفته بود، بسیار محدود بود.
❓امّا یڪی از بهترین محڪها برای فهمیدن نوع نگاه انجمن به ولایت فقیه، این پرسش است ڪه اگر مثلاً ولی فقیه، حڪم به جهاد داد و مرجع تقلید شما قائل به جهاد نبود، باید از ڪدام اطاعت نمود؟ در یڪی از جزوات امروزی انجمن حجتیّه آمده است:
🖋 « اﺣﮑﺎم ﻓﻘﯿﻪ ﺣﺎﮐﻢ، ﺑﻪ ﻣﯿﺰاﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺟﻊ و ﻓﻘﯿﻪ ﻣﻦ ﺑﺮای ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺮع، وﻻﯾﺖ ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ اﺣﮑﺎم ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺮع ﺑﺮ ﻣﻦ ﺳﺎری و ﺟﺎری اﺳﺖ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﺣﮑﻢ وی ﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﺎﻓﺬ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﺷﺮﻋﺎ ﺑﯿﺶ از اﯾﻦ ﻫﻢ وﻇﯿﻔﻪای ﻧﺪارم. ﺣﺎل اﮔﺮ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺮع ﺑﺎ ﻗﺪرﺗﯽ ﮐﻪ دارد ﻣﺮا ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﮐﺎری ﮐﺮد اﯾﻦ دﯾﮕﺮ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮدد ﺑﻪ ﻗﺪرت او و ﻣﻦ ﺷﺮﻋﺎ ﺑﯿﺶ از اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪای ﺑﺮای اﻃﺎﻋﺖ از وی ﻧﺪارم.»‼️
همانگونه ڪه روشن است، باز هم پای ولایت مرجعیّت در میان است نه ولایت فقیه حاڪم. گویی مرجع تقلید، میزان و محدوده تبعیت از حاڪمی را برای مقلّدین خود مشخّص مینماید، حال میخواهد آن حاڪم فقیه باشد یا شاه.
⚡️جالب آن ڪه در این جزوه، گویی انجمن خواسته تا اظهار ڪند ڪه اگر هم بخواهد قائل به حڪومتی باشد ڪه فقیه در آن نقشی به سزا داشته باشد، ضمن نفی صریح "ولایت مطلقه فقیه"، "حڪومت وڪالتی فقیه" را می پسندد.
به این معنا ڪه اولاً تشڪیل حڪومت اسلامی، بر مبنای امر شارع مقدّس نباشد. در ثانی فقیه، در حدّ ﺣﺎﮐﻤﯽ است ﮐﻪ از ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺮدم و ﯾﺎ از ﺟﺎﻧﺐ ﺷﺎه، ﺣﮑﻮﻣﺖ وﮐﺎﻟﺘﯽ ﺑﺮﻋﻬﺪه دارد.
انشاءالله در آینده پیرامون این نظریه و آثارش، و تفاوتهای آن با ولایت مطلقه فقیه مطالبی تقدیم خواهد شد.
🆔 @hojjatiye
⚫️ مقام معظم رهبری:
نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام رضا(علیه السلام) به سڪوت و سازش تشویق نشدند بلڪه قرائن حاڪی از آن است ڪه وضع جدید امام [ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد.
🆔 @hojjatiye
🔴 وقتی انجمن حاضر به اعتراف نشد❗️
(پرسشهای آیت الله جنتی، قسمت چهارم)
آیت الله جنتی دومین پرسش خود از انجمن حجتیه را در نماز جمعه قم اینگونه بیان کردند:
❓« آیا حاضرید اعتراف ڪنید ڪه خط سابقتان غلط بوده است؟ اگر نه پس خط عوض نڪردهاید و معلوم میشود تاڪتیڪی خط را قبول ڪردهاید. در غیر اینصورت چه اشڪالی دارد بصراحت اعلام ڪنید ڪه قبل از پیروزی انقلاب مصلحت میدیدیم ڪه بر ڪنار از مسائل سیاسی باشیم، ما شاخه را بیشتر میزدیم و انقلاب و امام ریشهها را میزدند و ما اشتباه میڪردیم. اگر این اعتراف را ڪردید ما به صداقت شما پیمیبریم.»
📚 منبع: روزنامه کیهان، 1360/8/10، ش 11422، ص2
انجمن در پاسخ به این پرسش اینگونه نگاشت:
«انجمن در طول زمان، ڪوشش داشته ڪه خدمات دینی خود را تحت اشراف حضرات آیات عظام انجام دهد و خط مشی خود را بر اساس نظرات آن بزرگواران استوار نماید.
شاهد گویای این مدعا دو فتوای صادره از محضر رهبر گرانقدر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام #خمینی در تاریخهای بیست و هشتم دیماه 49 شمسی و پنجم شعبان 1390 قمری است ڪه ضمن تقدیر از خدمات انجمن، تقویت مالی آنرا از طریق سهم مبارڪ امام علیه السلام و زڪوات و تبرعات، اجازه فرمودهاند.
اینچنین تأییدات ، بهمراه تشویقها و حمایتهای روحانیون مبارز و دانشمندی نظیر مرحوم استاد شهید مرتضی #مطهری، انجمن را همواره در تلاشها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خود دلگرم میساخته و البته انجمن، در طی مراحل و مقاطع مختلفه زمانی، تحول و تڪامل لازم را در انجام وظایف شرعی خویش با اتڪاء بمقامات مرجعیت و ولایت فقیه پذیرفته و هم اڪنون نیز رهنمودهای بنیانگزار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی را ملاڪ تعیین خط حرڪت اسلامی خویش قرار داده است.»
📚 منبع: روزنامه ڪیهان، 1360/8/14، ش 11426، ص14
✅ اینکه پاسخ انجمن و استنادات آن تا چه میزان صحیح بود را در قسمت پنجم این مطلب تقدیم خواهم نمود.
🆔 @hojjatiye
🔴 روزبه در پایان عمر از بازگشت علامه راضی نبود❗️
21 آبان مصادف است با سالروز درگذشت مرد علم و تقوا، استاد رضا #روزبه. ماجرای اختلافات ایشان با علامه #ڪرباسچیان، ڪه سبب قهر حدوداً دو ساله علامه از مدرسه #علوی شد، آنقدر عیان است ڪه قابل انڪار نیست. امّا در طول این سالها، برخی تلاش نمودهاند تا به جهت سوءاستفاده از نام استاد روزبه، اختلافات میان ایشان و علامه را تمام شده دانسته و بازگشت علامه به مدرسه را دلیل آن بدانند.
✅ این در حالی است ڪه استاد روزبه تا آخرین روزهای عمر با برڪتشان با علامه اختلافات مبنایی داشتند و از اینڪه مدیریت علوی دوباره به دست علامه بیفتد، راضی نبودند. خاطره استاد محدث ڪه هجده سال از اصلیترین مسئولین علوی بود، شاهدی بر این مدّعاست:
💠 « آقای روزبه در آخر عمرشان جملهای به من فرمودند ڪه خیلی برایم دردناڪ بود. فرمودند: "محدّث، تو در مدّت همڪاری با من، دو جا به من نارو زدی!"‼️ این حرف برای من آنقدر سخت بود ڪه گویا پدر و مادر ڪسی به او بگویند تو به ما فحّاشی ڪردی! من با تعجب فراوان پرسیدم: "ڪجا؟" گفتند:"یڪی این ڪه آقای علامه را برگرداندی!" استاد روزبه بنیادین میاندیشید. ایشان معتقد بودند آقای علامه مدیر است اما مبانی تربیتیاش مبتنی بر دیدگاههای برجسته و ظریف تربیتی نیست.
گفتم:"من ایشان را نیاوردم. من علاقمند بودم و پیشنهاد هم ڪردم، ولی ایشان به خاطر پیش آمدن آن عارضه[سرطان استاد روزبه] آمدند.»
📚 منبع: "نگاهی به تاریخچه و تفکرات جریانات شبه حجتیه ای"، رضا #اکبری آهنگر، انتشارات سوره مهر، ص۱۲۴
🆔 @hojjatiye
⚫️ به مناسبت سالروز رحلت حضرت آیت الله #میرزا_مهدی_اصفهانی (ره)
💠 حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره):
«ایشان [آقا میرزا مهدی] در اواخر عمر از آنچه در مورد فلسفه و فلاسفه گفته بود برگشته بود این معنی برای من ثابت شده است. آقای خمینی میفرمود: [آقا میرزا مهدی] میخواست دست مرا ببوسد. گفتم: برای چه؟ [آقای خمینی] پاسخ داد: نمیدانم شاید کتاب کشفالأسرار را دیده.»
📚 منبع: زمزم عرفان، محمدی ری شهری، ص 134
🆔 @hojjatiye
🏴🏴🏴
⚫️ توصیه امام عسکری(علیه السلام) در آداب برخورد با اهل سنت:
💠 در ميان جماعتهای آنان نماز بخوانيد و بر سر جنازه آنها حاضر شويد و مريضانشان را عيادت كنيد. و حقوقشان را ادا نماييد. زيرا هر يك از شما چون در دينش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته ميشود: «اين يك شيعه است» و اين كارهاست كه مرا خوشحال ميسازد. تقوای الهی داشته باشيد، مايه زينت باشيد نه زشتی.
📚 منبع: بحارالانوار-جلد75-صحفه372باب29
🆔 @hojjatiye