📄 یادداشت | دارو و دارونما برای مواجهه با جهشهای ارزی
✍ به قلم دکتر امیر حسین رهبر، دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان همدان و علیرضا نصر اصفهانی
🔸در سی سال گذشته شاهد بودیم که تورم در بهای ارزهای خارجی خود را به صورت سیکلی نشان میدهد، به این معنا که قیمت ارز مدتی ثابت است و سپس جهش میکند. هم اکنون نیز در آستانهی یکی از این جهشها قرار داریم. سوال این است که مکانیزم مولد اصلی این نابسامانی چیست؟
🔸علیرغم علمفروشیهایی که این روزها رایج شده، پاسخ سوال مذکور واضح است؛ رشد اقتصادی کشور ما در سه سال اخیر به صورت متوسط کمتر از پنج درصد در سال بوده ولی رشد نقدینگی بیش از بیست و پنج درصد در سال بوده است، به عبارت دیگر ما چندین برابرِ آنچه مجاز بودهایم پول چاپ کردهایم ولی چند صباحی با فشار، قیمت دلار را کنترل کردهایم و هم اکنون به دلیل برخی شرایط اقتصادِ سیاسی، فنری که به زحمت فشرده بودیم از کنترل خارج شده و جهیده است.
🔸سوگمندانه این اتفاق با همین مختصات در سالهای ۱۳۷۳، ۱۳۸۱، ۱۳۸۶، ۱۳۹۱، ۱۳۹۷، ۱۳۹۹، ۱۴۰۱ نیز واقع شده است و بررسیها نشان میدهد که ماهیت سیکلها یکسان بوده و صرفا طول سیکلها کاهش یافته است و به دلیل خلقِ پرحجم ترِ نقدینگیِ بدون پشتوانه، در بازههای زمانی کوتاهتری واقع میشود.
🔸متاسفانه در همهی این سالها، بدون توجه کافی به مکانیزمهای مولد تورم، در هنگام وقوع سیکلها با دستپاچگی دو کار را انجام دادهایم؛ اولا سعی کردهایم با پاشیدن دلار و طلا قیمت آنها را کنترل کنیم که به علت حجم بزرگ نقدینگی در دستان مردم، ظرف چند هفته طلا و ارزی که ارزانفروشی کردهایم توسط بازار بلعیده شده و هیچ تاثیر خاصی بر قیمت تعادلی نگذاشته و فقط خزانه تهی شده است.
🔸ثانیا وزرای اقتصاد، صنعت و روسای بانک مرکزی (هرکدامشان که دسترسپذیرتر بودهاند) را معزول داشتهایم تا به مردم بگوییم در برابر بیارزش شدن پساندازهای ریالیشان بی تفاوت نبودهایم و دغدغهی سفره و معیشتشان را داشتهایم. از آنجا که ماهیت جهشهای ارزی در کشور ما سیکلی است، روی کار آمدن مدیر جدید همزمان با نزول نمودار بوده و تصور کردهایم که رییس جدید در کنترل اوضاع موفق بوده است غافل از اینکه حقیقتِ اقتصادی بسیار بیرحم است و در اولین سیکل بعدی آبروی همین مدیری که توانمند میانگاشتیم را بُرده و سرمایهی امید مردم را به یغما میبرد.
🔸در همهی این سالها برای درمان اقتصادِ بیمار، بجای دارو از دارونما استفاده کردهایم و تلاش کردیم با راهحلهای ساده ولی پر سر و صدا موضوعی پیچیده و عمیق را حل کنیم. این شوک ارزی که گذشت و گریزی از آن نیست ولی اگر میخواهیم در سالیان آینده مجددا در همین چاله نیفتیم باید چهار کار اساسی را انجام دهیم:
۱. نظام بودجهریزی از حالت کنونی که مبتنی بر لابی و چانهزنی در جلسات مختلف است خارج کرده و مبتنی بر عملکرد شود.
۲. نظام یارانهدهی اصلاح و هدفمند شود.
۳. نظام بانکی کشور به قاعده و سامان درآید و ضریب فزاینده کنترل شود.
۴. علمفروشان و کسانی که از مکانیزمهای مولد اقتصادی اطلاع صحیح و دقیقی ندارند تقوا پیشه کنند و در آنچه نمیدانند ساکت بمانند و موجب گمراهی سیاستگذاران و پیچیدهتر شدن این کلاف نشوند.
🆔 @hokmrah
#همدان
🔻برگزاری دومین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسان جنوبی در سال جدید در روز سهشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
🔸در ابتدا دبیر جلسه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز کشور و بهخصوص شهدای اخیر کنسولگری ایران در سوریه، از اقدام تلافیجویانه غیور مردان هوافضا تشکر و قدردانی نمود.
🔸در ادامه اعضا ضمن ابراز حس غرور از این اقدام، بیان داشتند بایستی با انجام اقدامات دقیق و محاسبه شده، ضمن تحقق شعار سال، شرایط را برای رشد و شکوفایی اقتصادی همه آحاد جامعه فراهم نمود تا به همان میزان توفیقات نظامی و امنیتی، مردم از حکمرانی اقتصادی نیز احساس امنیت و رضایت کنند.
🔸سپس دکتر قنبری با تحلیل شرایط ژئوپليتيكي و ژئواستراتژيكي خراسان جنوبی از توجه به حساسیت امنیتی منطقه و تاثیر آن بر حضور سرمایهگذاران و گوشزد کردن آن به مسئولین اقتصادی یاد کرد.
🔸همچنین جلسات هفتگی شورای علمی و نشستهای تخصصی در راستای پیگیری اهداف سیمای استان و جمعبندی نهایی برنامهریزی شد.
🔸با توجه به تکمیل زنجیره ارزش معدنی و صنایع وابسته به آن و لزوم هدفگذاری برای این منظور و ارائه گزارش جامع به مجمع نمایندگان استان، گردهمایی تخصصی جهت همافزایی با کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای هفته آتی برنامهریزی گردید.
🔸خلاصهسازی و تهیه گزارشات خلاصه مدیریتی اولویتهای سیمای استان با استفاده از ظرفیت دانشجویی دستور کار بعدی این جلسه بود.
🆔 @hokmrah
#خراسان_جنوبی
گزارش.pdf
9.22M
🔻گزارش دومین جایزه ملی سیاستگذاری از فراخوان تا پایان مرحله دوم منتشر شد
🔸با ارزیابی ۱۲۲ پروژه از ۸۸ اندیشکده، ۴۲ پروژه از ۳۰ اندیشکده به مرحله نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری راه یافتند.
🔸به گزارش دبیرخانه جایزه ملی سیاستگذاری؛ مرحله دوم از دومین جایزه ملی سیاستگذاری اسفند ۱۴۰۲ با ارزیابی بیش از صد پروژه به پایان رسید.
🔸دومین جایزه ملی سیاستگذاری با دریافت ۵۰۸ پروژه از ۱۰۷ اندیشکده و موسسه سیاستپژوهی در چهار محور آغاز به کار کرد. پس از نخستین مرحله از ارزیابیها توسط اعضای شورای علمی جامعه اندیشکدهها، در مجموع ۱۲۲ پروژه به شرح زیر حائز شرایط لازم برای حضور در مرحله دوم شناخته شدند:
۱۶ پروژه در محور بینشی و اندیشه ای؛
۵۶ پروژه در محور استراتژیک و راهبردی؛
۳۸ پروژه در محور عملیاتی و اجرایی؛ و
۱۲ پروژه در محور تولید و توسعه محصول.
🔸این پروژهها در مرحله دوم رویداد پس از ارائه در پنلهای تخصصی، به ترتیب زیر به مرحله نهایی صعود کردند:
۴ پروژه در محور بینشی و اندیشه ای؛
۲۰ پروژه در محور استراتژیک و راهبردی؛
۱۳ پروژه در محور عملیاتی و اجرایی؛ و
۵ پروژه در محور تولید و توسعه محصول.
🔸مرحله سوم و نهایی دومین جایزه ملی سیاستگذاری اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار و طی آن برترین پروژههای هر محور معرفی خواهد شد.
🔸برای اطلاع از جزئیات فرآیند جایزه تا پایان مرحله دوم، گزارش آن را در سایت جامعه اندیشکدهها بخوانید:
🌐 https://iranthinktanks.com/the-second-national-policy-award/
🆔 @hokmrah
🔻دومین جلسه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان در سال جدید، با دستور برنامهریزی برای ۶ ماهه اول سال در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در محل دائمی اندیشکده برگزار شد.
🔸در ابتدای این جلسه، دکتر حسنی دبیر اندیشکده از روسای کارگروههای تخصصی خواست با جدیت هر کدام چند مسئله اولویتدار استان را بررسی و تدوین کنند.
🔸دکتر حسنی همچنین از دبیرخانه اندیشکده خواست در اولین فرصت با همکاری کارگروهها، بانک اطلاعاتی از آخرین دادههای سیمای استان در حوزههای مختلف ایجاد کنند.
🔸در این جلسه پس از ارائه نظرات هریک از اعضاء علمی اندیشکده مقرر شد:
۱. دفتر دائمی اندیشکده بصورت فعال با نیروی ثابت معین شود.
۲. در اولین فرصت جلسه هماهنگی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم با پیگیری دبیرخانه اندیشکده تشکیل شود.
۳. جلسه دیدار با رئیسکل دادگستری استان و معاونان قضایی برای تبیین شرح وظایف اندیشکده و لزوم همکاری دستگاه قضا برای بررسی خلاهای قانون و یا قوانین متعارض در دادرسیها برگزار شود.
۴. جلسه با مدیران کل دیوان محاسبات و نیز صداوسیمای مرکز زنجان، با پیگیری دبیرخانه انجام شود.
۵. برگزاری همایش بررسی موانع و چالشهای تولید به همت اندیشکده و با همکاری دانشگاه زنجان و پارک علم و فناوری استان با عنوان "صنعت و چالشها" از دیگر مصوبات این جلسه بود.
۶. مقرر شد برای هدایت پایان نامههای دانشجویی در همکاری با اندیشکده در مسئلهیابی مکاتبه شود.
🆔 @hokmrah
#زنجان
🔻جلسه هماهنگی پنل تخصصی همایش ملی ازدواج و خانواده سالم که در تاریخ ۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد با حضور دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی، رئیس کارگروه اجتماعی اندیشکده، دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش در روز شنبه مورخ اول اردیبهشت در محل دفتر پژوهشکده سلامت اجتماعی دانشگاه اراک برگزار گردید.
🔸دراین جلسه ابتدا دبیر اندیشکده به توضیح اهداف اندیشکده پرداخته و به بررسی موارد مرتبط با آسیبهای خانواده، ازدواج، جمعیت و فرزندآوری و نیز آسیبهای قوانین در استان مرکزی در پنل تخصصی تاکید نمود.
🔸رئیس کارگروه اجتماعی نیز درخصوص اهداف طرح پیشنهادی تایید شده توضیحاتی داده و مواردی مرتبط را پیشنهاد کرد.
🔸سپس دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش درخصوص اقدامات انجام شده توضیحاتی را ارائه نمودند و در پایان مقرر شد همکاری مشترک اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی با دبیرخانه همایش در پوستر، بنر، تیزر و سایت همایش مکتوب شود و لوگوی اندیشکده نیز درج گردد.
🔸در ادامه با توجه به روند سالمندی استان مرکزی مقرر شد جهت رصد آسیبهای خانواده، ازدواج، همسریابی و فرزندآوری در استان مرکزی متناسب با ششمین محور همایش ضمن ارایه نظرات اساتید و کارشناسان، موارد مطرح شده و پیشنهادات و راهکارها به مرکز پژوهشهای مجلس ارسال گردد.
🆔 @hokmrah
#مرکزی
🔻برگزاری دوازدهمین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی استان یزد
🔸دوازدهمین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی استان یزد، در روز سهشنبه ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه یزد با محوریت ″تکمیل گاهنامه حکمرانی و مدیریت یکپارچه شهری، اولویتبندی ظرفیتها و مسائل استان یزد و انعقاد تفاهمنامه با سایر دستگاهها و ارگانها مانند ستاد مردمیسازی دولت در استان یزد″ برگزار گردید.
🔸در ابتدای جلسه، دکتر رفیعیان به چهار وظیفه اصلی اندیشکدههای حکمرانی اشاره کرد: برگزاری نشستها، انعقاد تفاهمنامهها، برگزاری جلسات هماندیشی اعضای شورای علمی اندیشکده و برگزاری رویدادها.
در ادامه وی به اهمیت انعقاد تفاهمنامه با سایر ارگانها اشاره کرد.
🔸سپس دکتر زارع افزود: اگر قرار است تفاهمنامه منعقد شود، باید مبلغ مالی نیز در نظر گرفته شود.
🔸در ادامه، دکتر المدرسی پیشنهاداتی اعم از تبیین اندیشکده حکمرانی برای مدیران استان را مطرح نمود.
🔸سپس خانم دکتر امرالهی به برگزاری جلسه با مدیران تسهیلات بانکها اشاره نمود و افزود: باید در بین دانشجویان امیدآفرینی کنیم.
🔸دکتر رضایی نیز به لزوم ارتباط تنگاتنگ اندیشکده با مجمع نمایندگان اشاره نمود و به افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجو معلمان اشاره کرد.
🔸سپس دکتر علویراد به ناکارآمدی سیستم نظارتی بانکها اشاره نمود و افزود: باید شاهد بهبود محیط کسب و کار باشیم.
🔸در انتهای جلسه، دکتر ابراهیمی به احصاء مسائل اصلی استان اشاره کرد.
🔸در پایان، برخی از مسائل اصلی استان یزد مورد بحث و تبادلنظر اعضای شورای علمی اندیشکده قرار گرفت.
🆔 @hokmrah
#یزد
🔻نخستین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان بوشهر درسال جدید مورخ ۵ اردیبهشت ماه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و با حضور اکثریت اعضا در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.
🔸درآغاز جلسه دبیر اندیشکده ضمن تبریک سال جدید و عید سعید فطر، اقدامات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس شریف نسبت به مردم مظلوم غزه و کرانه باختری فلسطین و همچنین نقض آشکار حریم کنسولی نظام جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه و شهادت جمعی از فرماندهان مجاهد و مظلوم ایران را به شدت محکوم کرد و عملیات حق طلبانه، تاریخساز و مشروع «وعده صادق» علیه دولت نامشروع اسرائیل را تحسین و حمایت کرد.
🔸در ادامه جلسه و پیش از ورود به دستور جلسه، هریک از اعضا طی سخنان خود بر ضرورت تعامل حداکثری اندیشکده در قالب انعقاد تفاهمنامههای راهبردی، برنامه محوری فعالیت کارگروههای تخصصی مصوب
و تهیه گزارشهای سیاستی و برگزاری نشستهای تبیینی و مشورتی با نمایندگان منتخب استان تاکید کردند.
🔸در پایان و متناسب با دستور جلسه، ابتدا دبیر کارگروه ویژه بررسی و تدوین نظام مسایل، ظرفیتها و اولویتهای استان گزارش مفصل و مبسوطی ارایه کرد. سپس اعضای حاضر پس از طرح و اعمال نظرات اصلاحی و پیشنهادهای تکمیلی، موافقت خود را با مجموعه اطلاعات فرمها و جداول مربوطه اعلام کردند.
🆔 @hokmrah
#بوشهر
🔻نشست مجازی هماندیشی شورای دبیران اندیشکده استانی با دبیرخانه مرکزی برگزار گردید
🔸در این نشست که در مورخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت مجازی برگزار گردید به بحث و تبادل نظر در خصوص اهمیت و ضرورت توسعه دریامحور و ظرفیتهای مستتر در آن و همچنین لزوم توجه و تمرکز بر تهیه پیشنویس طرح قانون جامع توسعه دریامحور پرداخته شد. در ادامه جناب آقای گلچین اولویتهای توسعه دریامحور برای شش استان ساحلی و همچنین اولویتهای پژوهشی ۴ استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سمنان را تبیین کردند. در بخش بعدی جلسه دبیران اندیشکده ها نظرات و پیشنهادات خود را عنوان نمودند. از مهمترین موارد عنوان شده در ادامه جلسه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. فعالیت اندیشکدهها بر روی موضوعات مشترک و ملی، جهت همکاری و همفکری مانند نظام درآمد هزینه استانی و ...
۲. ارائه فرم اولویتها و ظرفیتهای پژوهشی استانها تا حداکثر یک هفته آینده
۳. پرداخت حق جلسات فصل زمستان و لیست هزینه کرد قراردادهای پشتیبانی اندیشکدههای استان
۴. گستردهسازی ارتباطات با مجمع نمایندگان در هر استان
🔸همچنین در مصوبات این جلسه مقرر شد:
۱. شش استان ساحلی شامل (گلستان، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر) نظراتشان را در خصوص اولویتهای تعیین شده به دبیرخانه ارائه داده و در صورتی که پیشنهاد جدیدی دارند عنوان کنند.
۲. ده استان حاضر در جلسه پیشنهادات خود را در خصوص حوزه های مشترک منطقهای یا ملی، به دبیرخانه برای بررسی ارسال نمایند.
۳. اندیشکدهها برنامههای خود برای سال ۱۴۰۳ را با رعایت چارچوبهای مشخص طی روزهای آتی ارسال نمایند.
۴. تمامی اندیشکدهها فایل اولویتها و ظرفیتهای پژوهشی استان خود را طی روزهای آتی برای دبیرخانه ارسال کنند.
۵. اندیشکدهها لیست هزینههای خود تا پایان سال ۱۴۰۲ را مطابق با چارچوب مشخص شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
🔸دبیرخانه در نظر دارد تا این جلسات را به صورت هفتگی و هر هفته با حضور ده نفر از دبیران محترم اندیشکدهها برگزار کند. لذا جلسه مذکور در هفته جاری با حضور استان های اردبیل، مرکزی، زنجان، یزد، لرستان، البرز، همدان، کرمان، آذربایجان شرقی و قزوین برگزار خواهد شد. زمان دقیق و لینک جلسه متعاقباً اعلام خواهد شد.
🆔 @hokmrah
🔻نشست هماندیشی مشترک اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان قزوین و امور بانوان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با موضوع «بررسی و اولویتبندی نظام مسائل استان در زمین فرهنگ و آموزش» برگزار شد.
🔸این نشست در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان استانداری، مشاوران بانوان برخی دستگاهها و تشکلهای فرهنگی استان در محل دفتر اندیشکده حکمرانی استان تشکیل شد.
🔸در این نشست ضمن بررسی مسایل اصلی استان در حوزههای مختلف فرهنگ، آموزش و خانواده اولویتهای اصلی و ضروری در نظام مسایل استان مورد بررسی قرار گرفت.
🔸برنامهریزی جهت آموزش هدفمند و ادامهدار مهارتهای زندگی و اجتماعی به دانش آموزان از دوران ابتدایی و متوسطه جهت پیشگیری از سوءرفتار نوجوانان و جوانان، علت سنجی و راه حل یابی در خصوص زمینههای روانی و اجتماعی کاهش زمینه ازدواج، حکمرانی زنان و سواد رسانه از مهمترین محورهای مورد تاکید و اولویتدار در استان بود که حاضرین در این خصوص به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
🆔 @hokmrah
#قزوین
🔻اولین نشست اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان اردبیل در سال ۱۴۰۳ در راستای اولویتبندی مسائل اساسی استان و تعیین ظرفیتهای استانی برای تحقیقات و تبیین نظام حل مساله با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار شد.
🔸در این نشست ابتدا حسام رسولی، دبیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل اظهار داشت: در طی یک ماه گذشته از طریق مطالعه تحقیقات انجام شده، مسائل و چالشهای اساسی استان جمع آوری گردید و از طریق اعضای شورای علمی نیز مسائل مختلفی در جلسات شورا طرح شده است و در این جلسه اولویتبندی این مسائل با نظر اعضای محترم علمی مد نظر هست.
🔸در ادامه این جلسه با مشارکت اعضا به اولویتبندی ۱۴ مساله کلیدی به عنوان چالشهای جدی استان پرداخته شد و ظرفیتهای موجود در استان نیز برای تحلیل و حل مسائل و ایجاد فرصتهای پیشرفت و تعالی برای استان مورد بحث قرار گرفت.
🔸چالشهای بهرهگیری از ظرفیت مرزی استان با منطقه قفقاز و زمینه صنایع خلاق بهویژه زنجیره صنعت گردشگری استان و شرایط نامطلوب مدارس و کیفیت پایین تحصیلی در راس مسائل استان اولویتبندی شدند.
🆔 @hokmrah
#اردبیل
🔻سومین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری خراسان جنوبی با حضور ریاست محترم سازمان صنعت، معدن تجارت در مورخ ۴ اردیبهشت ماه برگزار شد.
🔸با توجه به اولویتهای ارزیابی شده در نظام مسائل استان خراسان جنوبی و اهمیت موضوع معادن، در راستای بررسیهای کارشناسی بیشتر پیشنهاد عقد تفاهمنامه مشترک و تشکیل کارگروه تخصصی مطرح شد.
🔸در این جلسه ابتدا دبیر اندیشکده خراسان جنوبی ضمن معرفی اندیشکده و فعالیتهای انجام شده در سال گذشته از برنامه منسجم و معین اندیشکده برای جمعبندی نهایی مشکلات تقنینی و نظارتی این حوزه اعم از تزاحم قوانین و بخشنامهها (بهویژه تعارضات فیمابین منابع طبیعی، محیط زیست، سرمایهگذار و سایر حوزهها)، تسهیلگری برنامهریزی جامع گزارش داد.
🔸با توجه به برنامه دولت برای احداث و راه اندازی راه آهن در این منطقه، چنانچه برنامه ویژهای برای احداث کارخانههای فرآوری و ارزش آفرین نداشته باشیم بعد از احداث راه آهن خام فروشی و خروج این منابع از استان و کشور با سرعت و حجم بیشتری صورت خواهد گرفت.
۱/۲