eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
581 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌ الله الرحمن الرحیم
🌹میلاد امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مبارک‌باد. 🔺جایگاه حاکم اسلامی نسبت به جامعه: 🔹انَّ وَالِي الْمُسْلِمِينَ مِثْلَ الْعَمُودُ فِي وَسَطِ الْفُسْطَاطِ مَنْ أَرَادَهُ أَخَذَهُ 🔹والى مسلمانان همچون ستون میان خیمه است (که اولاً تمام بار سقف بر روى آن استوار است و ثانیاً مانند نقطه مرکزى دایره، شعاعش نسبت به همه جوانب یکسان است) به طورى که هر کس در هر زمان و از هر طرف که اراده کند به او دسترسى خواهد داشت. بحارالانوار، ج 49، ص 165. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام رضا(ع): 🔹مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ فَهُوَ مِمَّنْ كَمَلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَتْ أُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ؛ وسائل‌الشیعه ج : 27 ص : 396» 🔹کسی که با مردم تعامل دارد و به آنها ظلم نمی‌کند؛ و با مردم تکلم می‌کند و دروغ نمی‌گوید؛ وعده به مردم می‌دهد و خلف وعده نمی‌کند، چنین شخصی مروّت او کامل و عدالتش ظاهر است و اخوّت و خیرخواهی او واجب می‌باشد و غیبت کردن او حرام است. 🆔 @hokmrani_dini
🔹امام خامنه‌ای(مدظله): پیغمبر اکرم و همه‌ پیغمبران -نبیّ مکرّم اسلام و قبل از او پیامبران دیگر- مدیران و فرماندهانی هستند که موظّفند و در جامعه را که محصول بعثت پیغمبران است و با کتاب الهی ارائه می‌شود، اجرا کنند و این را تحقّق ببخشند. 1399/12/21 🆔 @hokmrani_dini
🔺وظیفه حاکم و کارگزار اسلامی در برابر دشمنان 🔹پاسخ و محکم «خیر» رئیس‌جمهور منتخب در برابر استکبار، مصداق بارز «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ» بود. چنین قاطعیتی نیازمند شهامت و اقتداری است که از «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا» برمی‌خیزد. 🔹این کلام قاطع، پایانی بر جریانی بود که ۸ سال در آرزوی با مستکبرین و ضعف در برابر آنها بود:«وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ»: آنها[دشمنان] دوست دارند نرمش نشان دهي تا آنها نرمش نشان دهند (نرمشي تواءم با انحراف از مسير حق). 🔹رأفت و رحمت و مهربانی در برابر و خضوع در برابر باید همراه با قاطعیت در برابر باشد. چنین قاطعیتی شرط اساسی برای اجرای در حل مشکلات جامعه اسلامی است. 🔹چه زیبا امام علی(ع) می‌فرماید: «لایُقیم‌ُ اَمرَالله‌ سُبحانَه‌ الا مَن‌ لایُصانِع‌ و لایُضارِع‌ و لایتبع‌ُالمطامع»: دستورات خدا را [در اجرای عدالت] برپا نمی‌دارد مگر کسی‌ که‌ در حق، نکند و نباشد و در پی‌ ‎ها نرود. 🆔 @hokmrani_dini
4_5947273289586968981.pdf
216.5K
🔺«مردم‌مداری» در «حکومت ولایی» ✍️نویسنده: حجت‌الاسم ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام 🔹حکومت اسلامی بر پایه‌های مختلفی تکیه می‌زند. اگر حکومت‌داری بر اساس مشارکت گسترده و مستمر مردم سامان بگیرد، می‌توان گفت که توان چنین حکومتی تضمین کننده اقتدار و استحکام آن حکومت باشد. 🔹در جهان معاصر برخی از کشورهای اسلامی ادعای تأسیس حکومت اسلامی را کرده‌اند. اما معمولا این حکومت‌ها بر مدار مشارکت و نقش‌آفرینی مردم سامان نگرفته‌اند و از این رو، ماهیتی آشکارا و یافته‌اند و یا آن که، با قیافه‌ای تلاش کرده‌اند با تمسک به مشارکت‌های صوری و غیر واقعی روزگار بگذرانند. اما جمهوری اسلامی ایران را می‌توان تبلور مشارکت واقعا گسترده و مداوم سیاسی مردم دانست. به همین جهت است که این الگوی حکومتی با عنوان «مردم سالاری دینی» خوانده می‌شود. 🔹در این میان این پرسش می‌تواند طرح شود که دو مفهوم و چه نسبتی دارند و نقش‌آفرینی مردم در حکومت مبتنی بر سالار بودن و زمام‌داری مردم را چگونه می‌توان تحلیل کرد. 🆔 @hokmrani_dini
🔺کتاب الهی، منبع حکمرانی دینی 🔹امام خامنه‌ای(حفظه الله): 🔹در این نظام سیاسی[الهی]، از گرفته می‌شود و از آنچه خدای متعال بر پیغمبر نازل می‌کند، که می‌فرماید: فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنذِرینَ وَ اَنزَلَ مَعَهُمُ الکتٰبَ بِالحَقِّ لِیَحکُمَ بَینَ النّاسِ فیمَا اختَلَفوا فیه؛ «لِیَحکُمَ» یعنی «لِیَحکُمَ کتاب»؛ این کتاب حُکم کند بین مردم در آنچه باید انجام بدهند، و حاکم او است در همه‌ تنظیم‌های اجتماعی. این در سوره‌ بقره است. 🔹در سوره‌ مائده [می‌فرماید]: وَلیَحکُم اَهلُ الاِنجیلِ بِما اَنزَلَ اللهُ فیهِ؛انجیل حاکم است؛ یعنی دستور حکمرانی از انجیل گرفته می‌شود برای اهل انجیل؛ و همچنین در [مورد] پیغمبران دیگر که در آیات «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئٰکَ هُمُ الکافرون» و «اُولئٰکَ هُمُ الظٰلِمونَ» و «اُولئٰکَ هُمُ الفسِقونَ» هست. 🔹در همه‌ اینها آن چیزی که منبع و منشأ حکمرانی است و دستور حکمرانی و برنامه‌های حکمرانی از آن گرفته می‌شود، عبارت است از که به پیغمبر نازل شده است؛ این و در آن [کتاب] است؛ و همه‌ برنامه‌های بشری در چهارچوبِ این اصول بایستی گذاشته بشود. 1399/12/21 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام علی علیه‌السلام: أعقَلُ المُلوکِ مَن ساسَ نَفسَهُ لِلرَّعِیَّةِ بما یُسقِطُ عَنهُ حُجَّتَها، و ساسَ الرَّعِیَّةَ بما تُثبِتُ بهِ حُجَّتَهُ علَیها. 🔹خردمندترین فرمانروا کسی است که خود را چنان سیاست (تربیت) کند که جایی برای بهانه و اعتراض ملّت بر او باقی نماند و با مردم چنان سیاستی در پیش گیرد که حجّت خود را بر آنان تمام کند. 📚 غرر ودرر آمدی، 3350 🆔 @hokmrani_dini
✅ رهبر_معظم_انقلاب: 🔹در قرآن کریم و در روایاتِ ما درباره‌ نسبت به سرنوشت جامعه مطالب روشن و فراوانی هست: 🔹کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه، یعنی همه‌ آحاد جامعه نسبت به وضع جامعه. 🔹مَن اَصبَحَ لایَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ امور مسلمین یعنی همین که همه‌ امور را شامل می‌شود. 🔹یا در این خطبه‌ معروف صفّین، که مطالب زیادی در باب حکومت در این خطبه وجود دارد، امیرالمؤمنین (علیه السّلام) یک عبارتی دارند که به نظر من خیلی مهم است: وَ لَکِن مِن واجِبِ حُقوقِ اللَهِ سُبحانَهُ‌ عَلَى عِبادِهِ النَّصیحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلَى اِقامَةِ الحَقِّ بَینَهُم‌؛ جزو مهم‌ترین و لازم‌ترین حقوق پروردگار این است که: ؛ باید همکاری کنند تا حق در جامعه اقامه بشود، بر پا بشود؛ یعنی این مسئولیّت مردم است دیگر؛ مردم مسئولند، بایستی کنند که در کشور، بر پا بشود، بر پا شود. ۱۴۰۰/۳/۱۴ 🆔 @hokmrani_dini