eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
581 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰انقلابيگرى حركتى كاملاً عقلانى، هدف‌دار، پيوسته و سرشار از ايمان و اخلاص است 🔺درباره‌ى چيستى و چگونگى انقلابى بودن و اينكه چه كسانى انقلابى هستند، دو معناى متفاوت تصوّر می‌شود: 🔖الف. برخى انقلابى بودن را صرفاً حضور در جريان حادثه‌ى انقلاب سال ۱۳۵۷ كه منجر به تغيير حاكميّت شد؛ دانسته و برآنند كه انقلابى بودن را محصور در آن مقطع زمانى بدانند. ▫️از سوى ديگر، در اين رويكرد، «انقلابيگرى»، حركتى احساسى، نامنضبط، مبتنى بر شور، هيجان و برهم زننده نظم موجود است و در شرايط كنونى ديگر دوران احساسات سپرى شده است. ▫️بنابراين دوران كنش انقلابى را پايان‌يافته تلقّى می‌كنند و اين‌گونه افراد به اصطلاح انقلابى، براين‌اساس كه در مبارزات قبل از انقلاب مشاركت داشته‌اند؛ سهم و جايگاهى ويژه در مناسبات سياسى كشور براى خود متوقّع هستند. 🔖ب. در نگاه ديگر، انقلابى بودن منحصر به زمان خاصّى نبوده و امرى است كه معيارهاى عينى دارد. ▫️در اين نگرش، انقلابى كسى است كه امروز به حسب برخوردارى از ويژگى‌هايى، انقلابى است و انقلابى بودن به بينش و عمل خاصّى برمی‌گردد نه صرف حضور در حادثه‌ى انقلاب و همراهى با امام (رحمة اللّه عليه) در جريان انقلاب در آن مقطع خاص. ▫️علاوه‌براين، انقلابيگرى، حركتى كاملاً عقلانى، هدف‌دار، سنجيده، پيوسته، خستگى‌ناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص و خيزشى تحوّل‌آفرين است. ✍کتاب فلسفه انقلابی بودن، ص۲۲. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰ضرورت تعقیب و برخورد با عقبه فتنه‌ها ♦️بارزترین، صریح‌ترین و آشکارترین مصادیق و بر ضد نظام اسلامی در حوادث اخیر اتفاق افتاد اما به شکل عجیبی، برخی به انکار آن پرداختند. 🔻کسانی که در این رابطه از محاربین حمایت کردند و در اصل محاربه تشکیک داشتند، ۳ گروه بودند: ۱. دشمنان نظام اسلامی اعم از کشورهای مستکبر، ضد انقلاب، منافقین و ایادی داخلی آنان که برخی از آنها در پوشش سلبریتی مشغول فعالیتند. ۲. گروهی که به دلیل ضعف مبانی فقهی دچار شبهه بودند و در این موضوع تشکیک کردند که برای رفع اشکالات و شبهات آنان باید نخبگان و خواص و به خصوص مسوولین قضایی بیش از این به تبیین مسائل بپردازند. ۳. گروهی به اصطلاح از خواص و نخبگان سیاسی که در بین آنان برخی از روحانی‌نماها نیز وجود دارند که با بیانیه‌ها، مصاحبه، یادداشت و... به مخالفت با اجرای احکام و حدود الهی پرداختند و تمام تلاش خود را برای از بین بردن مشروعیت و اعتبار اجتماعی دستگاه قضا انجام دادند. 🔺این گروه معمولا در همه فتنه‌های بعد از انقلاب، عقبه این فتنه‌ها بودند و در حوادث اخیر نیز هم دعوت به آشوب کردند و هم بعد از محاکمه اغتشاشگران و محاربین، به دفاع از آنها پرداختند. 💢جرم این گروه کمتر از محاربین و مباشرین در صحنه نیست، به نظر می‌رسد دستگاه قضا باید برای رعایت مصلحت جامعه و نظام اسلامی، قاطعانه با این افراد نیز برخورد کند در غیر اینصورت قدرت اجرای حدود الهی را نخواهد داشت. خاموش شدن فتنه‌ها متوقف بر از بین بردن عقبه‌های آنهاست. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🌹سالروز شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می‌داریم. 💠حضرت امام خمینی(ره) در نخستین روز انقلاب اسلامی در جمع اعضای کمیته‌ استقبال، درباره وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: 🔸من بزرگ‌ترین پیروزى را آشتى بین دانشگاه و مدارس علمى [حوزه‌‏هاى علمى‏] مى‌‏دانم. اگر ما هیچ پیروزى پیدا نکرده بودیم، الا همین معنا که بین دانشگاه و طبقه‌ روحانى نزدیک کردیم و تفاهم حاصل شد... و این دست خیانتى که سال‌هاى طولانى جدایی انداخته بود بین این دو طبقه، قطع شد، 🔸و بحمدالله، هم روحانى فهمید که دانشگاهى آنچه اجانب گفته‌‏اند نبود و هم طبقه‌ جوان و دانشگاهى فهمیدند که روحانى آن‌طور که براى این‌ها توصیف کرده بودند نبود. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰شهید مفتح معتقد بود حوزه علمیه باید حصاری را که دور خودش کشیده، باز کند 💠امام‌خامنه‌ای(مدظله العالی): 🔸شهید مفتح یکی از مظاهر آن فرهنگی بود که اسلام را در مرحله‌ی عمل، به فردها و زاویه‌ها و خلوت‌ها محدود نمی‌کرد و در مرحله‌ی معرفت و تحصیل به حوزه‌ها و مسجدها، اسلام را با همان شؤون و همه‌جانبگی‌اش در اعتقاد و عمل، در معرفت و تحقق می‌فهمید و به دنبال او تلاش می‌کرد. 🔸بنده از وقتی رفتم قم و شهید مفتح را شناختم، که البته آن وقت ایشان جزو فضلا بودند، سال سی‌وهفت، من تازه از مشهد رفته بودم. یکی از چهره‌های فاضل و برجسته بود و یکی از روحانیون متجدد بود. 🔸یعنی جزو کسانی بود که معتقد بود، حوزه‌ی علمیه باید این حصاری را که به دور خودش کشیده، باز کند. هم راه بدهد، هم راه بیاید، هم بر ابعاد بینش جهانی خودش بیفزاید، 🔸دنیا را بشناسد، دانشها را، دانشمندها را، جریانها را، مسائل سیاسی را، مسائل فرهنگی نوین را، چیزهایی را که در میان آنها دشمنهای ما و دشمنی‌های ما و دوستها و دوستی‌های با ما را وجود دارند، اینها را بداند. ✍️بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰برخی تئوری‌های مطرح شده پیرامون انقلاب در مکاتب مختلف 🔺تئوری‌های انقلاب متکفل بیان علل موجده، فرآیند و روند انقلاب هستند که در ادامه به برخی از مشهورترین آنها اشاره می‌شود: ۱. افلاطون که حکومت آرمانی حکیمان را در ذهن خود داشت، اهمیت ویژه‌ای را برای تعلیم و تربیت جسمی و روحی در تحکیم و تثبیت یک نظام سیاسی قایل شده است و کم‌توجهی به این مسأله را زمینه‌ساز بروز آشوب و ناامنی در مدینهٔ فاضله دانسته است. ۲. ارسطو از علل عمومی و خصوصی انقلاب نام برده و اهداف انقلاب را در تغییر تمام یا جزیی از وضع موجود و نیز رفع نابرابری خلاصه کرده است. ۳. مارکس انقلاب را ناشی از روابط تولید می‌داند و آشنایی کارگر با فقر خود و غنای روزافزون سرمایه‌دار را زمینه‌ساز انقلاب طبقهٔ کارگر معرفی کرده است. ۴. کارکردگرایان بر این اعتقادند که با تشدید تقسیم کار در جوامع، گسست اجتماعی پدید خواهد آمد و همین امر سبب بروز کج‌روی اجتماعی خواهد شد. ۵. از مفاهیم اساسی در نظریهٔ جامعهٔ توده‌وار و کثرت‌گرا، «بسیج اجتماعی» می‌باشد. وقوع انقلابْ مشروط به وجود این عناصر است: حکومتی که توانایی اجبار و کنترل تسلیحات را در دست دارد، منافع حکومت، گروه‌های معارض و نیز منابع مادی و معنوی. ۶. نظریات چهارگانهٔ روان‌شناسانهٔ انقلاب، جنبهٔ دیگری از رفتار اجتماعی را در نظر می‌گیرد و بیشتر تمرکز خود را در بحث از انقلاب، بر روی نخبگان قرار می‌دهد. 📚کتاب انقلاب اسلامی و ريشه‌های آن، علامه مصباح یزدی، ص۵۱ ✍️ نقدهای بسیاری بر نظریاتی که پیرامون پدیدهٔ انقلاب ارایه شده، وارد گردیده که حاکی از ضعف آن‌ها در تبیین پدیدهٔ انقلاب است. 🔹از این‌رو، بایسته است در فرصت های بعدی، پدیدهٔ انقلاب، از منظر دینی با توجه به (کتاب انقلاب اسلامي و ريشه‌های آن) مورد توجه قرار گیرد؛ نظریه‌ای که اولاً نقاط ضعف تئوری‌های دیگر در زمینهٔ انقلاب را ندارد و ثانیاً ما را در تبیین بهتر انقلاب اسلامی یاری خواهد رساند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰انقلاب اسلامی با نیازهای بشر متوازن و همراه است 💠امام‌خامنه‌ای(مدظله العالی): 🔸انقلاب اسلامی با همه‌ی انقلابهای دیگر متفاوت است؛ نه یک انقلاب صرفاً معنوی و فرهنگی است، نه یک انقلاب صرفاً اقتصادی است، نه یک انقلاب صرفاً سیاسی است؛ یک انقلاب همه‌جانبه است. مثل خودِ اسلام است. 🔸همانطوری که اسلام ابعاد معنوی و اخلاقی دارد، ابعاد الهی دارد، در عین حال ناظر به زندگی مردم است؛ بعد اقتصادی، بعد سیاسی، بعد اجتماعی در اسلام وجود دارد؛ انقلاب اسلامی هم دارای ابعاد مختلف بود 🔸و راز ماندگاری انقلاب اسلامی و روزبه‌روز زنده‌تر شدن این انقلاب در سطح منطقه و جهان، همین ابعاد گوناگون آن است که با نیازهای بشر متوازن و همراه است. ✍بیانات در مراسم نوزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) ۱۳۸۷/۰۳/۱۴ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰لزوم حمایت قاطع از دستگاه قضا 🔹در حوادث اخیر که قوه قضائیه با دقت به وضعیت اغتشاشگران و محاربین رسیدگی می‌کند، ضرورت دارد خواص و نخبگان و به خصوص حوزه علمیه و بزرگان دین از این نهاد حمایت قاطع داشته باشند تا بتواند با صلابت، احکام و حدود الهی را کند. 🔸تضعیف دستگاه قضا، تضعیف است که نتیجه آن گسترش فساد در جامعه اسلامی خواهد بود. 🔹اینکه دشمن و ایادی داخلی او به اقدامات اخیر دستگاه قضا هجمه بردند، بیانگر این است که این نهاد در این چند ماه مسیر کاملا درستی طی کرده و به وظایف خود به موقع و به طور صحیح عمل نموده است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنگوی قوه قضائیه: 🔻کسانی که با روان جامعه بازی کنند، تعقیب قضائی خواهند شد. 🔻همه در برابر قانون یکسان هستند. 🔻قانون فصل‌الخطاب است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰خطر حوزه و دانشگاه برای جهانخواران 💠امام خمینی(ره): 🔸اينكه خارجی‌ها، كارشناس‌هاى اجانب، آنهايى كه می‌‏خواستند اين مملكتها را غارت كنند، عنايت زيادشان به دو جبهه بود؛ يكى جبهه ، يكى جبهه ؛ 🔸براى همين نكته بود كه اين دو جبهه اگر چنانچه يك تربيت صحيح بشوند، كه در پهلُوى علم، تربيت و عمل صحيح باشد، آنها اين معنا را فهميدند كه اگر اين دو جبهه به آن طورى كه بايد باشد، بشود، دست آنها از منافع كوتاه خواهد شد. 🔸اگر يك دانشگاه صحيح ما داشته باشيم، يا يك جبهه روحانىِ به تمام معنا روحانى داشته باشيم، نخواهد اجازه داد به اجانب كه همه حيثيت يك مملكت را از بين ببرند. از اين جهت چون اين دو جبهه را آنها براى خودشان خطر می‌دانستند، حمله‌‏شان به اين دو جبهه بود. 🔸منتها فرم حمله‌‏شان فرق داشت. در زمان رضا خان كه من يادم است، و اكثر شما يادتان نيست، در آن زمان با سرنيزه حمله می‌كردند اين جبهه را بشكنند. و لهذا حمله می‌‏كردند مدارس را، افراد را می‌‏گرفتند می‌‏بردند، عمامه‌‏ها را بر می‌‏داشتند، لباسها را می‌‏كندند، مدرسه‌‏ها را می‌‏بستند، مساجد را تعطيل می‌‏كردند. مجالس وعظ و روضه و اينها را بكلى از بين بردند. به خيال اينكه با اين فرم می‌‏شود از بين برد. 🔸منتها در دانشگاه چون انعكاس خارجی‌اش را می‌ترسيدند، به اين فرم وارد نمی‌‏شدند؛ به فرم ديگر وارد می‌‏شدند كه نگذارند دانشجويان رشد كنند. بعد فهميدند كه اين طرز نتيجه ندارد. فشار هر چه زيادتر باشد بدتر خواهد شد. براى اينها بدتر خواهد شد. 🔸در زمان محمد رضا حمله به روحانيت را تغيير دادند شروع كردند به تبليغات كردن كه مردم را از روحانيت جدا كنند. ✍صحيفه امام، ج‏۸، ص: ۳۱۲ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
34.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک تحقیق خوب درباره نظرات رهبر معظم انقلاب پیرامون: ۱. فوتبال ۲. الگوهای حقیقی جامعه ۳. فرهنگ تربیتی و آموزشی حاکم بر مراکز علمی کشور ۴. رسالت فلسفه اسلامی ۵. نوع مواجهه با مسائل فرهنگی مهاجم ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
💢ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای جهان اسلام به خود اختصاص داده است 🔹دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور: 🔻با روند فعلی باید گفت جمعیت کشور حتی به ۱۰۰ میلیون نفر نخواهد رسید 🔻شاخص نرخ باروری هم نشان می‌دهد در سال ۶۵ نرخ ما ۶.۵ فرزند بوده و این نرخ تا پایان سال گذشته به ۱.۶ رسیده که یک عدد تکان دهنده است. 🔻هم اکنون نرخ باروری استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و تهران ۱.۲ درصد است و ایران در میان کشورهای جهان اسلام پایین ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده است. 🔻۳۳ درصد جمعیت کشور تا ۳۰ سال آینده سالمند است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰قوۀ قضاییه بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند 🔹آیت‌الله اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال «اشخاصی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند و اقدام عملی برای بر اندازی حکومت اسلامی صورت دادند، حکمشان چیست؟» گفت: 🔺اولاً: کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آنهایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند. 🔖این سه عنوان بر آنها مترتب می‌شود: «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی». 📌باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام می‌کند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم(ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد. 🔺ثانیاً: کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد فی الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آید و حکومت اسلامی می‌تواند همۀ افراد آن جمع را به جرم «محاربه» و به جرم «افساد فی‌الارض» محاکمه کند. 🔖در نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ یُصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِینَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَّ لِی قَتْلُ ذَلِکَ الْجَیْشِ کُلِّهِ إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ یُنْکِرُوا وَ لَمْ یَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِیَدٍ.» 📌طبق این فرمایش امیرالمؤمنین؛ جمعی که برای براندازی قیام می‌کنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی می‌کنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمی‌کنند شریک جرم و باغی به‌شمار می‌آیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است. ♦️ما از قوۀ قضاییه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای عدل و اجرای قوانین اسلامی و اجرای حد شرعی بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰نقش اراده در تحولات اجتماعی از منظر دینی 🔹برای آن‌که تئوری‌های فعلی اندیشمندان غیر مسلمان نتوانسته است انعکاس‌دهندهٔ عوامل اصلی پیدایش انقلاب، و به‌ویژه انقلاب اسلامی باشد، ضرورت دارد تا به این مسأله از بُعد دینی توجه شود؛ به‌این منظور بایسته است تا نقطهٔ تمرکز بحث را بر روی تعادل و بحران اجتماعی قرار دهیم و از این طریق، به فهم تحولات اجتماعی، و به ویژه انقلاب، نایل آییم: 🔹برای بررسی عوامل تحولات اجتماعی نمی‌توان تنها به عوامل وراثتی، محیطی، اقلیمی و پدیده‌های ناگهانی و طبیعی اکتفا کرد؛ بلکه باید به عامل دیگری به‌نام «وحی» نیز توجه داشت، عاملی که از دیدِ دانشمندانی که تکیه‌شان فقط بر دستاوردهای تجربه‌های حسی است، دور مانده است. این عامل نقش بسیار زیادی در تحولات اجتماعی داشته و دارد. 🔹از نظر قرآن کریم و کتب آسمانی دیگر، عواملی که پیش از این ذکر گردید و نقشی اساسی در ایجاد تحولات اجتماعی ایفا می‌کنند، نمی‌توانند علّت تامه برای تعیین رفتار فردی و اجتماعی انسانها قلمداد شوند؛ 🔹زیرا در کنار این عوامل، یک عامل مهمّ دیگر به نام ارادهٔ انسان‌ها نیز وجود دارد. حتی در صورتی که شرایط برای انتخاب کردن یکی از راه‌ها فراهم باشد و عقل آن را تشخیص دهد، وحی نیز آن را بیان کند و هم‌چنین تعلیم و تربیت هم انجام گیرد و عوامل ارثی نیز فراهم باشد؛ لیکن باز هم انسان می‌تواند با ارادهٔ خویش برخلاف تمام مقتضیات این عوامل رفتار کند؛ 🔹عامل اراده، یکی از عواملی است که باید اهميّت ویژه‌ای برای آن قایل شد و در واقع، مهم‌ترین عامل مورد تأکید انبیا نیز می‌باشد. انبیای الهی همواره انسان‌ها را به واسطهٔ ارادهٔ خود آنها مخاطب قرار داده، آنان را تحسین و یا توبیخ می‌کردند و هیچ‌گاه شخصی را برای این‌که آبا و اجداد او چنین رفتاری داشته‌اند و یا عامل ارثی او چنین اقتضا می‌کرده است، توبیخ یا مجازات نمی کردند؛ 🔹بلکه معتقد بودند که به‌ هر فردی در‌صورت انجام کار نیک باید پاداش داده شود و در صورت انجام کار ناشایست باید توبیخ کرد، یا به مجازات رساند، چرا که ارادهٔ شخص است که نقش تعیین‌کننده‌ای در انجام رفتارهای مختلف از سوی او دارد. قرآن کریم همواره انسان‌ها را به واسطه همین مشيّت و اراده، مورد عتاب و خطاب یا مورد تشویق و تحسین قرار می‌دهد. 📚انقلاب اسلامی و ريشه‌های آن، علامه مصباح یزدی، ص‏۸۰ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰پیام قرآن کریم در رابطه با منافقینی که به دشمن می‌پیوندند 🔸قرآن کریم برنامه زندگی و نقشه کاملی برای است. در حکومت اسلامی وجود دارند که در فتنه‌ها و حوادث گوناگون، از نظام اسلامی به صورت علنی جدا شده و با دشمنان اسلام هم‌پیمان می‌شوند و علیه حکومت اسلامی اقدام می‌کنند. 🔸این موضوع هم در حکومت پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) بارها اتفاق افتاد و هم در نظام اسلامی در حوادث و فتنه‌های مختلف، اتفاق می‌افتد. به طور طبیعی این مساله موجب ناراحتی امام جامعه و حاکمیت اسلامی می‌شود و برای این افراد که تلاش فراوانی برای پیمودن مسیر انحراف و پیوستن به صفوف دشمنان دارند، دلسوزی می‌کند لذا فرصت می‌دهد تا شاید برگردند اما آنها سوء استفاده کرده و در مسیر کفر بیشتر تلاش می‌کنند. 🔹قرآن کریم در رابطه با این مساله به امام جامعه دلداری می‌دهد و می‌فرماید: اینان کسانی هستند که خداوند خواسته آنان را رسوا کند: 🔺يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنْكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ ... وَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ/ مائده آیه ۴۱ 🔸ترجمه: اى پيامبر! كسانى كه در كفر شتاب مى‌كنند، غمگينت نسازند، آن گروه كه (منافقانه) به زبان گفتند: ايمان آورده‌ايم، ولى دلهايشان ايمان نياورده است ... (اى پيامبر!) هر كه را خداوند بخواهد آزمايش و رسوايش كند تو هرگز در برابر قهر الهى هيچ كارى نمى‌توانى برايش بكنى. آنان كسانى‌اند كه خداوند نخواسته است دل‌هايشان را پاك كند. براى آنان در دنيا ذلّت و خوارى و برايشان در آخرت، عذابى بزرگ است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰کلام امام علی(ع) در رابطه با پیوستن برخی یاران حضرت به معاویه 🔺سهل بن حنيف انصارى از طرف علی علیه السلام حاكم مدينه بود. تعدادی از اطرافیان او به معاويه پناه بردند، خبرش به امیرالمؤمنین رسید، حضرت در نامه‌ای خطاب به وی نوشتند: 🔻به من خبر رسيد كه برخى از مردانى كه در فرمان تو بودند، پنهانى به نزد معاويه مى‌گريزند. غمگين مباش، اگر از شمار سپاهيانت كاسته مى‌شود يا يارى شمارى از ايشان را از دست مى‌دهى. كيفر ايشان همين بس كه به گمراهى افتاده‌اند و تو از زحمتشان رهايى يافته‌اى. آنان از هدايت و حق گريخته‌اند و به نابينايى و نادانى افتاده‌اند. 🔻اينان، ياران دنيا بودند و به دنيا روى آوردند و به سوى آن شتافتند. حكومت عدل ما را ديدند و شناختند و آوازه آن را شنيدند و به گوش سپردند. دريافته بودند كه در اينجا مردم در برابر حق و عدالت برابرند. پس گريختند تا مگر خود به سودى برسند. خداوند ايشان را از رحمت خود دور گرداند. 🔻اينان از ستم نگريخته‌اند و به عدل نيز نخواهند رسيد و در اين كار از خدا مى‌خواهيم، دشواری‌ها را برايمان آسان سازد و ناهمواری‌ها را هموار گرداند. ان شاء الله. والسلام. ✍نهج‌البلاغه، نامه ۷۰ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی 🔹اسلام ملاک در جامعه اسلامی را می‌داند و از‌این‌روی بر افرادی که با این ملاک وحدت در جامعه حضور دارند، به گونه خاصی حساس است. این حساسیت به‌قدری است که هر فردی را در برابر فرد دیگر مسئول قرار داده است تا همگان به نقشی که در تشکیل جامعه دارند توجه کنند و به این وحدت خدشه وارد نشود. 🔸امر به معروف و نهی از منکر در اسلام چنین ماهیتی دارد و از‌این‌روی برای فرد مسلمان، این مفهوم بامعناست؛ اما در جامعه و فرهنگ غربی اصلاً چنین مفهومی مورد توجه نیست. در آن جوامع، حداکثر، دولت، آن هم به‌حد ضرورت که نیازهای جامعه را تأمین کند، مسئولیت دارد، و دیگر به هیچ مسئولیتی برای افراد در برابر یکدیگر معتقد نیستند. ♦️بالاتر از این، آنان بر این اعتقادند که حتی فرد حق ندارد در زندگی فردی دیگران ـ یعنی هر آنچه ضرر محسوسی برای دیگران ندارد ـ دخالت کند؛ بنابراین در ذهنیت فرهنگ غربی، نه‌تنها امر به معروف و نهی از منکر، ارزش مثبت ندارد بلکه امری منفی قلمداد می‌شود؛ 🔻یعنی آنچه در فرهنگ اسلامی ما به‌منزله تکلیف واجب و گاهی بزرگ‌ترین واجبات نامیده می‌شود، در فرهنگ غربی نه‌تنها واجب نیست، بلکه مذمت هم می‌شود؛ زیرا این کار، از نگاه آنان، دخالت در امور دیگران است. 📚کتاب بزرگ‌ترين فريضه، علامه مصباح یزدی، ص۱۵ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
💠امام خمینی(ره): ♦️اگر ما امروز قوانین اسلام را اجرا نکنیم، کی اجرا بکنیم؟ آقایانی که می‌گویید نمی‌شود، پس کی می‌شود؟ پس بگویید هیچ وقت اسلام نه! بگویید نهضت منهای اسلام. همان طوری که گفتید اسلام منهای روحانیت، حالا هم بگویید نهضت منهای اسلام. ♦️اگر با این نهضت اسلام را متحقّق نکنید و احکام اسلام را مو به مو جاری نکنید، مایوس باشید دیگر نخواهد شد... اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل‌ اجراست. ✍صحیفه امام(ره)، ج۸، ص۵۷ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
◼️شهادت مظلومانه حضرت فاطمه سلام الله علیها تسلیت باد 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸شما نگاه کنید فاطمه‌ زهرا (س) دو خطبه‌ طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه‌ به معنای واقعی کلمه طوفانی؛ یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی 🔸 -اعتراض- و تنبیه نسبت به که فاطمه‌ زهرا (س) در مورد آن‌ها خطر را احساس می‌کرد، لکن در این دو خطبه‌ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمه‌ هتک و زشت و توهین‌آمیز وجود ندارد؛ [و همه‌ کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم،‌ بیاناتِ متین و متقن. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰افزایش فعالیت زنان متدین و انقلابی در مقابل تهاجم اخیر دشمن به حریم زن 🔺ظرفیت نظام اسلامی و جامعه ما آنقدر فراوان است که توان تبدیل دشمن به را دارد. 🔺در حوادث اخیر، تهاجم فرهنگی شدید دشمنان نظام اسلامی به جامعه ما و تلاش برای بی‌حجابی و برهنگی آن، هر چند برخی تبعات منفی داشت که باید مسوولین تمام تلاش خود را برای از بین بردن این پیامدهای منفی انجام دهند، 🔺اما از سوی دیگر این هجمه دشمن موجب فعال‌تر شدن آگاهانه زنان متدین، مومن و انقلابی در کشور شده و فعالیت آنان در فضای مجازی و همچنین در سطح جامعه برای ترویج افزایش یافته است. 🔺مجموعه‌های متعددی از زنان مومن و انقلابی در سراسر کشور در مقابل شبهه‌پراکنی دشمن و تهاجم او به باورهای دینی و ترویج فساد در جامعه، در حال مجاهدت هستند 🔺که لازم است این مجموعه‌ها با هم مرتبط شده و به شکل هماهنگ و تشکیلاتی عمل کنند تا توان آنها افزایش یافته و به نتیجه مطلوب‌تر دست یابند. 🔺این ظرفیت عظیم شکل‌گرفته با حمایت مسوولین قابل ارتقا و افزایش است که باید اتفاق بیفتد. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰آیا هجمه دشمن باید بهانه‌ای برای عقب‌نشینی باشد و یا حرکت پر شتاب‌تر؟ 🔹هجمه‌های دشمنان و جریان نفاق داخلی علیه مسوولین و مدیران ما که در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت و تلاش هستند، نعمت است چون نشاندهنده درستیِ مسیر آنان است. دشمن به عنوان ناظر بیرونی، عملکرد مسوولین نظام اسلامی را رصد می‌کند و در صورتی که این عملکرد در جهت تقویت نظام اسلامی و تضعیف دشمنان باشد، دست به تخریب و هجمه علیه مسوولین می‌زند بنابراین نباید از تهاجم دشمن نگران شد. ♦️خطای راهبردی و مساله ناگوار در نظام اسلامی زمانی صورت می‌گیرد که برخی از مسوولین و مدیران به دلیل این هجمه‌ها، دچار شده و با محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشیِ بدون دلیل، از وظیفه خود عقب‌نشینی می‌کنند در حالی که باید این تهاجم رسانه‌ای دشمن را معیاری برای ادامه حرکت خود آن هم با قدرت و شتاب بیشتر بدانند و فعالیت خود را ادامه دهند. تجربه نشان داده ادامه حرکت، و جدّیّت در مسیر، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود. 🔹در نظام اسلامی که به دنبال استقلال و پیشرفت همه‌جانبه کشور و تحقق فرهنگ اسلام است، انجام مسوولیت و پرداختن به فعالیت‌های موثر برای جامعه، بدون هجمه دشمن اساسا معنا ندارد. بنابراین کسانی می‌توانند به جامعه و نظام اسلامی خدمت کنند که تلقّی صحیحی از این مساله داشته باشند و دچار اشتباهات راهبردی نشوند. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
💠رهبر معظم انقلاب: 🔸اگر ما دیدیم رفتار ما جوری است که دشمنان دین، دشمنان اسلام، دشمنان حاکمیّت قرآن نسبت به ما خشمگین نیستند و از وجود ما ناراحت نیستند، باید در مفید بودن خودمان شک کنیم. ✍بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران؛ ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 در اغتشاشات اخیر هدف حجاب نبود بلکه تقابل دو نماد بود 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین عالی: 🔹امروز مهم‌ترین نماد فرهنگی غرب عریانی و برهنگی است و موضوع اصلی تقابل دو نماد است. 🔹پشت سر هر کدام از این نمادها، یک فرهنگ و سبک زندگی وجود دارد. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 کارویژه‎ فقه سیاسی؛ تدبیر نظام سیاسی در کشور 🔹گرچه در زمان‌های گذشته و به جهت سلطه حاکمان جائر و مقتدرنبودنِ فقیهان، برای فقیه امکان تحقق حداکثری فقه در جامعه میسّر نبود، اما در عصر حاضر و به دلیل بسط سلطه فقیهان در جامعه، اداره نظام سیاسی از جمله وظایف و کارکردهای فقه شیعه قرار گرفته است‌. ♦️بسط قدرت فقیه در جامعه اسلامی و امکان تحقق نظامی سیاسی مبتنی بر آرمان‌های اسلامی اقتضا می‌کند که فقیهان ضمن ملاحظه تفکیک شرایط زمانی و محیطی جامعه، یأس از اداره حکومت را که از اقتضائات شرایط جامعه در قرن‌های گذشته بود، وانهند و برخلاف گذشته که استنباط فقیهان در راستای اداره جامعه نبود و فقط اداره افراد را مدنظر داشتند، متناسب با شرایط اقتدار و بسط ید عالمان اسلامی، را مطابق جامعه اسلامی احیا کنند. ✍️فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام ایزدهی، ص۱۸۴ ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰 مدیران کشور، نمی‌توانند به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی بی‌اعتقاد باشند 🔹 اگر کسی در در مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی را آن گونه که امام بزرگورا ترسیم کرده است و در تجسم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او است. 🔹 آنجایی که صحبت از مسائل اساسی نظام اسلامی است. آنجایی که وحدت و مطرح است، آنجایی که اصول قانون اساسی مورد نظر است، آنجایی که الزام به تبعیت از دین و شریعت مطرح است، اگر یک مسئول عقیده‌ای غیر از این دارد، می تواند شهروند جمهوری اسلامی باشد -مانعی ندارد - اما نمی تواند مسئول باشد، ... چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر می‌گذارد. ✍️ برای مدیران، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران، ص ۶۹. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
🔰هدف انقلاب اسلامی از منظر استاد شهید مطهری 🔺آيا در نهضت فعلى [انقلاب اسلامی]، هدفهاى روحانيت همان هدفهاى سيدجمال [الدین اسدآبادی] است؟ جواب اين است: آرى و نه. آرى، يعنى تمام هدفهاى سيد جمال در هدفهاى اين نهضت مندرج است. می ‏بينيم رهبران نهضت، همه اينها را طرح كرده‏ اند و در مردم ما هم آگاهى نسبت به همه اينها پيدا شده است. 🔺امروز در مردم ما آگاهى ضد استبداد، ضد استعمار، ضد خرافه، طرفدارى از اتحاد و وحدت اسلام، طرفدارى از همبستگى دين و سياست، طرفدارى از علم و مدرسه و فرهنگ، همه اينها هست. 🔺اما «نه» يعنى هدفهاى اين نهضت محدود به هدفهاى سيد جمال نيست. هدفهاى سيد جمال به عنوان يك مصلح بزرگ اسلامى يك جزء و يك قسمت از هدفهاى نهضت اسلامى بزرگ ماست. 🔺آيا هدف اين نهضت همان هدف است، يعنى ضديت با استعمار اقتصادى؟ آرى و نه. آرى، يعنى آن هم جزء هدفهاى اين نهضت است، و نه؛ اما منحصر به آن نيست. 🔺آيا ضد استعمار سياسى است نظير ؟ باز آرى و نه، آن هم جزء هدفهاست ولى محدود به آن نيست. آيا ضد استبداد است؟ آرى و نه. آيا ضد استعمار اقتصادى است، مثل نهضت ملى شدن صنعت نفت؟ باز آرى و نه. آيا اين نهضت ضد استثمار است؟ آرى و نه، ضد استثمار هست اما محدود به آن نيست. 🔺آيا براى آن چيزى است كه امروز آن را می ‏نامند؟ باز آرى و نه؛ ما به آنچه كه طرفداران حقوق بشر می گويند احترام می ‏گذاريم ولى به عنوان جزئى از هدفهاى نهضت اسلامى خودمان نه به عنوان تمام هدفهاى اين نهضت. دموكراسى چطور؟ باز آرى و نه. ✍مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏۲۴، ص۱۱۰. ➡️https://t.me/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini