📣 #انعکاس| الگوهای مردمیسازی حکمرانی
نشست اول:
🔸 درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی
🔸 الگوی نظام تولید و توزیع مردم پایه
🔹 ارائه دهنده: مهندس سید امیرحسین کمالی تقوی
➖دوشنبه➖ ۱۹ تیر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵ الی ۱۸➖ قم➖ اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم➖ طبقه سوم➖
#مردمی_سازی
#الگوی_حکمرانی
#اقتصاد
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| خانواده محوری در حکمرانی مردمی در قرآن و نقش زنان
🔸 خانواده چه اهمیت و ارزشی در حکمرانی قرآنی دارد؟
🔸 یک زن چگونه میتواند محور یک قیام خانوادگی باشد و همراه خانوادهاش قیام لله کند؟
🔹 ارائه دهنده:
علیرضا شاکری
پژوهشگر حوزه حکمرانی مردمی و دبیر کارگروه حکمرانی قرآنی
➖سهشنبه➖ ۲۰ تیر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵➖ به صورت بر خط (آنلاین)➖
📌 لینک نشست:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-khaharan-sathe3
#زن
#حکمرانی_مردمی
#حکمرانی_قرآنی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📎 #آرا| حل معضلات حکمرانی انقلاب در لایه تئوریک
آیت الله میرباقری:
🔸 مطابق با وضعیت، نقشه کلان حرکت به سمت دولت مردمی تهیه شود.
🔸 با این دولت و ساختار بروکراتیک نمیتوان کار را ادامه داد. بین آرمان انقلاب اسلامی و ساختار دولت مدرن باید یکی را انتخاب کنیم.
🔸 شرایط، ظرفیتها و فرمایشات رهبری نشان میدهد که شرایط برای حرکت به سمت دولت مردمی مهیاست و البته تجربه طولانی در مقیاس ملی، مردم را به این نقطه رسانده است.
🔸 نیاز به یک نقشه راه قرارگاهی داریم. قراگاه باید فراگیر باشد و در همه عرصهها تصمیمسازی و تصمیمگیری حضور داشته باشد.
نظام سرمایهداری دهها نظریه حکمرانی و رشته تحصیلی دارند اما در انقلاب اسلامی نداریم و در این مسئله، مشکل تئوریک داریم.
🔸 باید حلقههای میانی را فعال کنیم که در مرحله اول، گلوگاههایی که برای عبور به سمت دولت مردمی با آن چالش داریم، روی آن تمرکز کنند و بشناسند. (خرداد ۱۴۰۱)
#حکمرانی_مردم
#مردمی_سازی_دولت
#حلقه_های_میانی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
آسیب ها و موانع تحقق مردمی سازی دیپلماسی فرهنگی در ایران.pdf
621.7K
📄 #معرفی_مقاله| آسیبها و موانع تحقق مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران
🖋 تدوین کنندگان:
نادر جعفری هفتخانی، محمدرضا کوهکن
🔸 دو فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📣 #انعکاس| خانواده محوری در حکمرانی مردمی در قرآن و نقش زنان 🔸 خانواده چه اهمیت و ارزشی در حکمرانی
1.mp3
24.69M
💢 #بازتاب| خانواده محوری در حکمرانی مردمی در قرآن و نقش زنان
🎙 علیرضا شاکری
پژوهشگر حوزه حکمرانی مردمی
#زن
#حکمرانی_مردمی
#حکمرانی_قرآنی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| رویداد همافزایی فعالان تولید و اشتغال «مردمی و جهادی»
➖۱۱، ۱۲، ۱۳ مردادماه۱۴۰۲➖ مشهد مقدس➖ گنبد سبز➖ کانون فرهنگی قلم ➖
📌 جهت دریافت غرفه در لینک زیر ثبت نام فرمایید
https://formafzar.com/form/x6d56
📌 شماره تماس کسب اطلاعات بیشتر:
۰۹۱۵۶۲۱۱۵۴۵
#اقتصاد_مردمی
#جهاد_سازندگی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #بازتاب| مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸چرا ظرفیتهای عظیم کشور ما به فعلیت نمی رسند؟
🔸کدام تفکر مردم را از عرصه مشارکت در حل مشکلات مردم دور کرد؟
🔹 مهندس محمدعلی حیدری دلگرم (عضو هیئت مدیره کانون سنگرسازان بیسنگر)
دکتر محمدعلی شمآبادی (رییس هیئت مدیره کانون سنگرسازان بیسنگر)
📌 مشاهده کامل گفتگو: aparat.com/v/XIUy7
#هم_عهدی
#مشارکت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| حکمرانی مردم نهاد
🔸بازخوانی نگاه انقلاب اسلامی به مقوله اقتصاد مردمی و واگذاری تجربه جهاد سازندگی
🔹 مدرسین: دکتر روح الله ایزدخواه و میثم ظهوریان
➖پنجشنبه ➖۱۲ مردادماه ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۶ تا ۱۸➖ و➖ یکشنبه ➖۲۲ مرداد ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۶ تا ۱۸ ➖حسینیه هنر تهران➖
✳️ امکان حضور مجازی صرفا برای شرکت کنندگان غیر تهرانی فراهم است
📌برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام
🔗 https://madreserah.com
#اقتصاد_مردمی
#جهاد_سازندگی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
سخنرانی اول.mp3
26.16M
💢 #بازتاب| داراییهای هویتی مردم ایران
🎙حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
🔹 همایش اقتصاد مردمی
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
#حکمرانی_مردم
#امامت_امت
#مکتب_امام
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
06 14020406.mp3
9.08M
💢 #بازتاب| بررسی جایگاه مردم در لایحه عفاف و حجاب
🔸 چگونگی گزارشگیری مردمی
🎙 آقای حسینعلی بای
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
🔹 رادیو سراسری معارف
۱۲ تیرماه۱۴۰۲
#حجاب_عفاف
#مردمی_سازی
#نظارت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| الگوی حکمرانی غیرمتمرکز ایرانی
🔸 الگوی ملوکالطوایفی
🔹 ارائه دهنده:
دکتر هاشم سوداگر
پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
➖ یکشنبه➖ ۲۵ تیر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵ الی ۱۷➖ مجلس شورای اسلامی➖ ساختمان شیخ فضلالله نوری➖ طبقه ششم➖ دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی➖
#الگوی_حکمرانی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| نقش جهاد سازندگی در شبکهسازی مردم
🔸 گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔹 دکتر شم آبادی
عضو و رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر
📌 مشاهده کامل گفتگو: aparat.com/v/D5E2z
#هم_عهدی
#جهاد_سازندگی
#مشارکت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| سلسله گفتگوهای همعهدی با موضوع نقشآفرینی مردم در حل مسائل کشور
🔸 سری جدید همعهدی
🔹 با حضور: سید مصطفی فاطمی نژاد
رییس گروه صنعت کمیته فنی جهاد سازندگی
➖دوشنبه➖ ۲۶ تیر ۱۴۰۲➖ساعت ۱۰ صبح ➖
📌 برای ثبت نام و شرکت در این گفتگو به آیدی @jahadgaran_admin پیام دهید.
#هم_عهدی
#جهاد_سازندگی
#مشارکت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| الگوهای مردمیسازی حکمرانی
🔸 نوشت دوم: خلق ارزش مشترک؛ راهبرد مردمیسازی اقتصاد دانشبنیان
🔹 سخنران:
حجتالاسلام والمسلمین محمد قطبی
➖دوشنبه➖ ۲۶ تیر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵ الی ۸ ➖قم➖ بلوار جمهوری ➖ اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم➖ طبقه سوم➖
#الگوی_حکمرانی
#مردمیسازی
#اقتصاد
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📙 #معرفی_کتاب| به توان مردم
تجربهنگاری فعالیتهای اجتماعی مجموعههای مردمی کشور
🔸کتاب به توان مردم روایت آدمهایی معمولی است؛ آدمهایی که ویژگی خاص یا منحصربهفردی ندارند؛ تازه بعضیهایشان مشکلات زیادی هم دارند! دقیقاً مثل همین آدمهای معمولی دوروبر ما که خوشیها و ناخوشیهایی دارند؛ اما یک تفاوت جدی با بسیاری از ما دارند: آنها در مردم ضرب شدهاند؛ بنابراین توانشان چندبرابر شده است.
شاید «یدالله معالجماعه» که در روایتهای مأثور معصومین داریم، یکی از معانیاش همین «به توان مردم شدن» است؛ چون خدا با مردم است؛ هرکس با مردم جمع شود، بینهایت میشود. به همین دلیل، اثر فعالیتهای اینگونه، پربرکت و ماندگار است.
میدان وسیع «به توان مردم شدن» اما رقبایی دارد که در هرکدام از تجربیات نُهگانهای که در این کتاب بیان شده است، در برابر این آدمها و کارهایشان ایستادهاند؛ با نیش و کنایه زدن، با تنها گذاشتنشان در میانۀ راه، با بیاعتنایی یا تخطئهکردن و از همه مهمتر مایوسکردن!
🔹 دانلود از طریق طاقچه:
🔗 https://taaghche.com/book/132417
▫ ناشر: دانشگاه جامع امام حسین (ع)
▫ نویسنده: مجید حسینزاده
#مشارکت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📙 #معرفی_کتاب| به توان مردم تجربهنگاری فعالیتهای اجتماعی مجموعههای مردمی کشور 🔸کتاب به توان م
✂ #برشی_از_کتاب| به توان مردم
🔅 در الگوهای مدیریت محله، ما به سراغ الگوهای جزء و مدیریتهای کوچک میرویم تا به واسطهی کمکهای مردم، آنها و محیط زندگیشان را مدیریت کنیم. مدیریت محلی، تمام شئون زندگی فرد در محله مانند جمعآوری زباله و فضای سبز، مسائل آموزشی، کمک به محرومین و امنیت منطقه را دربرمیگیرد.
اگر ما همهی این خدمات را در قالبهای خرد و کوچک در اختیار مردم بگذاریم، نتیجهی آن زودتر دیده شده و مردم احساس تعلق بیشتری نسبت به محیط زندگیشان پیدا میکنند.
درگیر کردن خودمان با آسیبهای مردم، مشکلات مردم و نشستن پای درد مردم وظیفهی اصلی ما در مدیریت محله است. دردهای مردم خیلی وقتها نیاز به بخشنامه ندارد؛ نیاز به گوش شنوا و پیگیری دارد.
📚 به توان مردم، مجید حسینزاده، ص ۱۷۳ و ۱۷۴
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| آخرین گام رهایی
🔸منبر دهه اول محرم
🔹 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان
➖از شب اول محرم➖ ساعت ۲۰:۴۵ ➖ تهران➖ بزرگراه شهید چمران➖ پل مدیریت ➖دانشگاه امام صادق (ع)➖
📌پخش زنده (در صورت آنتندهی):
📎 aparat.com/panahian_ir/live | تصویری
📎 aparat.com/panahian_Audio/live |صوتی
🖥 پخش تلویزیونی خلاصۀ سخنرانی، هر روز حوالی ۱۸:۰۰، از شبکه افق
#حکمرانی_مردمی
#مردمیسازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
🔸 ۱۲ شب منبر با موضوع امامت امت در جبهه حق از رسانه حکمرانی مردم
به مناسبت فرا رسیدن ایام نهضت عاشورایی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
✍ تهیه و تنظیم: حجت السلام والمسلمین ولوی
موضوعات: 👇
۱. دو گانه صحیح در نبرد کربلا
۲. حق یا باطل ؟ راه سومی نیست
۳. معیار جریان حق، اهداف جریان حق
۴. ارتباط تحولات عالم و اراده مردم
۵. محور حرکت جریان حق (امام - امت) است
۶. مبانی نقش مردم در آیات
۷. امامتِ امت
۸. همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات)
۹. همراهی امام با امت ۲ (شرکت در خطای جمعی)
۱۰. همراهی امام با امت ۳ (مدیریت ولایی و مظلومیت امام)
۱۱. جایگاه مردم در مدیریت طاغوت
۱۲. وظایف و نقش مردم
#امامت_امت
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
💠 جلسه اول: دوگانه صحیح در نبرد کربلا
یکی از نکات مهمی که واقعه کربلا را یک واقعه هویتساز قرار داده، تصویر دقیقی است که عرصه نبرد کربلا از جبهههای درگیری نشان میدهد.
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست!
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین نمازخوان متدین و غیر نمازخوان و غیر متدین نیست! (البته تدین با آن تصویری که ما از تدین داریم)
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین شیعه و غیر شیعه نیست!
🔹 اگر بگویید که بحث اسلام و غیر اسلام است باید گفت سیدالشهداء وهب نصرانی بیابان نشین را به سپاه خودش راه میدهد ولی بسیاری از بزرگان و علما و فقهای اسلامی، به سپاه حسین بن علی (ع) راهی ندارند.
🔹 اگر بگویید که بحث نمازخوان و غیر نمازخوان است باید گفت آن طرف میدان هم نماز جماعت برگزار میشود. نقل صریح است که لشکر حر بن یزید به سیدالشهدا (ع) اقتداء کردند. امام سجاد (ع) میفرمودند در مقابل ما در کربلا ۳۰ هزار نفر بودند که همگی خودشان را از امت پیامبر میدانستند. در مقاتل نوشتهاند: در آن لحظه ای که عمر سعدملعون میخواست دستور حمله بده، گفت: یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری.
بعد شهادت سیدالشهدا، در کوفه ۵ مسجد به یُمن شهادت مولا ساختند. (مساجد ملعونه)
🔹 اگر بگویید که بحث شیعه و غیر شیعه است باید گفت یکی از بزرگترین یاران سیدالشهداء که امام حسین (ع) به طور ویژه او را دعوت کرد و او مشتاقانه همه خانواده و ثروت هنگفت خودش را رها کرد و به سیدالشهداء پیوست کسی است که پیشتر عثمانی مذهب است! یعنی در دوگانه بین امیرالمؤمنین (ع) و عثمان بن عفان خلیفه سوم، طرف عثمان را میگرفت. (البته بعدها به سپاه امام مجتبی پیوست) او کسی نیست جز زهیر بن القین.
🔸جبهههای درگیری در کربلا رو اشتباه نفهمیم.
دقیقترین تعبیر در مورد دوگانه نبرد در کربلا چیزی نیست جز نبرد حق و باطل.
یک دوگانه کاملاً قرآنی ...
⭕ یک نکته برای رفع شبهه:
منظور تنقیص نماز و شیعه و... نیست.
دینی که خداوند میپذیرد، اسلام است.
مکتبی که میپذیرد شیعه است.
اولین چیزی که خداوند میپرسد، نماز است.
مسئله این است که خداوند متعال در قرآن به دنبال احقاق حق و ابطال باطل است.
🔅 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ
🔅 لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ
آنگاه این هدف و تحقق این هدف روی شیعه و سنی سوار نشده، روی دوگانه مسلمان و غیر مسلمان سوار نشده.
🔹 اگر کسی یک دوگانهای را ایجاد کند و بپرسد که «یک مسلمان اهل نماز، روضه، حج، زکات، خمس، با اخلاق مهربان و نماز شب خوان، فقط ملحق به جریان حق نشده باشد در نسبت با یک غیرمسلمانی که در جبهه حق مشغول تلاش و فعالیت است...» چه پاسخی باید بدهیم؟
در آیه ۶۲ سوره بقره در وسط درگیری با اهل کتاب، خداوند میفرماید:
🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
مگه اینها نباید بیایند مسلمان بشوند؟ چرا ولی علت دعوتشان به اسلام چه چیزی بوده است؟ اون جوری نماز نخوانند و این جوری بخوانند؟ به جای تفیلا (نماز یهودیها) صلاة به جای بیاورند.. دعوا اصلا این موارد نیست...
سوره مائده را ببینید:
وقتی اسلام به استقرار و اوج خودش میرسد و هیمنه دارد، خداوند میفرماید:
🔅 وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ
(آیات قبلیاش هم درباره یهودیها، همین را میگوید)
🔹 تمام حرف این است که کربلا دوگانه حق و باطل است. به خاطر همین است که همه جور آدم را به خودش جذب میکند!
اربعین رفتهاید؟
انسانها در کربلا تمام آرمانهای خودشان را میبینند. شکوه و پاکی حق را میبینند، پستی و نجاست باطل را میبینند.
باید تلاش کرد، به این جریان پیوست...
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| مردم آمده بودند
🔸گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸مردم گفتند نقش ما چیست؟
🔸مردم ۸۰ برابر دولت هزینه کردند.
🔹 با حضور:
مهندس محمدعلی حیدری دلگرم
عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بیسنگر
دکتر محمدعلی شم آبادی
رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر
#هم_عهدی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه دوم: حق یا باطل؟ راه سومی نیست
🔹 در عرصه کربلا تصویری دقیق از دوگانه قرآن وجود داره که همین باعث میشود فارغ از اعتقادات و عملکرد، اقشار مختلف، کربلا و قیام سیدالشهدا (ع) را آرمان خودشان ببینند.
این دوگانه، دو گانه حق و باطل است.
میتوان گفت تمام وقایع قرآنی و تمام درگیریهایی که در قرآن به تصویر کشیده شده است، همه و همه در قالب نبرد تاریخی حق و باطل است.
🔹 از خلقت انسان و تقابل با ابلیس بگیرید تا جریان هابیل و قابیل تا برسد به انبیای دیگر مثل نوح (ع)، ابراهیم (ع)، بنی اسرائیل تا پیغمبر اسلام (ص) (درگیری با مشرکان، اهل کتاب، اعراب، منافقان و ...)
همه این موارد در قرآن برای این است که
🔻 یک حقی است و یک باطلی است
🔻 یک نور است و یک ظلمات است
🔻 یک ولایت الله است و یک ولایت طاغوت است
🔻 یک حزب الله و یک حزب الشیطان است.
همه اینها تعابیر مختلفی است که در مورد این تقابل در قرآن وجود دارد.
عرصه قیام سیدالشهدا هم قیام جریان حق علیه باطل است.
▫ مثال اول: حضرت در پاسخ به نامه حبیب و سلیمان صرد و رفاعه، یک جمله از نامه خودشان را برایشان میفرستد و میفرمایند: این یک جمله شما ارزش دارد و خوب است!
🔅 وَ قَدْ فَهِمْتُ كُلَّ الَّذِي اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَكَرْتُمْ وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى
▫ مثال دوم: ولید حاکم مدینه از طرف یزید ملعون مأمور میشود تا از حضرت بیعت بگیرد. به حضرت میگوید که یزید امر کرده که بیعت کنید.
حضرت میفرمایند ما خاندان عترت هستیم، (بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ) در مقابل چه کسی دارد ادعای خلافت میکند! یزید! رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس، معلن بالفسق
اصلا این دو با هم جمع نمیشوند... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ، نه اینکه من بیعت نمیکنم، نه! مثل من با مثل یزید نمیتواند بیعت کند.
🔹 اینجا حضرت دوگانه اصیل حرکت خودشون مطرح میکنند.
این دوگانه حق و باطل شاکله اصلی قیام عاشوراست.
که دوگانه قرآن است
🔅 قال أبو جعفر يا خيثمة القرآن نُزِّل أثلاثا ثلث فينا و في أحبائنا، و ثلث في أعدائنا و عدو من كان قبلنا و ثلث سنة و مثل
🔻 یک سوم در مورد جریان حق
🔻 یک سوم در مورد جریان باطل
🔻 یک سوم هم سنتهای جاری در این تقابل، روابط این دو جریان
بعد امام صادق ع فرمودند این تقابل همیشگی است:
🔅 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الدِّينَ دَوْلَتَيْنِ دَوْلَةَ آدَمَ وَ هِيَ دَوْلَةُ اللَّهِ وَ دَوْلَةَ إِبْلِيس
اما نکته مهمی که قرآن اشاره می کند این است که:
🔅 فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال (۳۲ یونس)
این یک قاعده مهم و اساسی است. یا حق یا باطل راه سومی وجود ندارد.
🔹 تمام زندگی بشریت، (هر جای این عالم با هر اعتقاداتی) در میان این تصمیم خلاصه میشود: که با حق خواهی بود یا با جریان باطل؟ راه سومی نیست.
گوشه بشینی و دخالت نکنی ، نداریم.
به هر میزان که اندیشه ما به دوگانه حق و باطل نزدیکتر شود، قرآنیتر میشویم.
🔹 معیار نهایی در سنجش خوبی و بدی همین است: حق و باطل است
اگر میخواهید یک فردی را قضاوت کنید، همان اول مبتنی بر چهره، حجاب و نمازش و ... قضاوتش نکنید،بلکه ابتدا ببینید کدام جبهه است؟
🔻 اگر در جبهه حق باشد، اگر خراب کاریهایی هم داشته باشد، درست میشود
🔻 اما اگه در جبهه باطل باشد، هزار رکعت نماز هم در هر شبانه روز بخواند، آخرش خیر نمیشود!
✍تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
ماهنامه فناوری شهروندی.pdf
31.92M
📄 #معرفی_مقاله| فناوری شهروندی
🔸 ماهنامه فناوری شهروندی
اندیشکده شفافیت برای ایران
#فناوری
#مردمی_سازی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| به عشق حسین (ع) میبخشم
🔸پویشی است برای بخشیدن و بخشیده شدن.
🔸 برآنیم تا به همت مردم عزیز و صلح یاران سراسر کشور، به حرمت امام حسین(ع)، صلح، بخشایش و گذشت را گسترش دهیم.
📌 جهت کسب اطلاعات بیشتر:
Sabr.ir
#قوه_قضائیه
#ستاد_ملی_صبر
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom