📣 #انعکاس| الگوی حکمرانی غیرمتمرکز ایرانی
🔸 الگوی ملوکالطوایفی
🔹 ارائه دهنده:
دکتر هاشم سوداگر
پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
➖ یکشنبه➖ ۲۵ تیر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵ الی ۱۷➖ مجلس شورای اسلامی➖ ساختمان شیخ فضلالله نوری➖ طبقه ششم➖ دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی➖
#الگوی_حکمرانی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
حکمرانی مردم (استان سمنان)
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
💠 جلسه اول: دوگانه صحیح در نبرد کربلا
یکی از نکات مهمی که واقعه کربلا را یک واقعه هویتساز قرار داده، تصویر دقیقی است که عرصه نبرد کربلا از جبهههای درگیری نشان میدهد.
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست!
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین نمازخوان متدین و غیر نمازخوان و غیر متدین نیست! (البته تدین با آن تصویری که ما از تدین داریم)
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین شیعه و غیر شیعه نیست!
🔹 اگر بگویید که بحث اسلام و غیر اسلام است باید گفت سیدالشهداء وهب نصرانی بیابان نشین را به سپاه خودش راه میدهد ولی بسیاری از بزرگان و علما و فقهای اسلامی، به سپاه حسین بن علی (ع) راهی ندارند.
🔹 اگر بگویید که بحث نمازخوان و غیر نمازخوان است باید گفت آن طرف میدان هم نماز جماعت برگزار میشود. نقل صریح است که لشکر حر بن یزید به سیدالشهدا (ع) اقتداء کردند. امام سجاد (ع) میفرمودند در مقابل ما در کربلا ۳۰ هزار نفر بودند که همگی خودشان را از امت پیامبر میدانستند. در مقاتل نوشتهاند: در آن لحظه ای که عمر سعدملعون میخواست دستور حمله بده، گفت: یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری.
بعد شهادت سیدالشهدا، در کوفه ۵ مسجد به یُمن شهادت مولا ساختند. (مساجد ملعونه)
🔹 اگر بگویید که بحث شیعه و غیر شیعه است باید گفت یکی از بزرگترین یاران سیدالشهداء که امام حسین (ع) به طور ویژه او را دعوت کرد و او مشتاقانه همه خانواده و ثروت هنگفت خودش را رها کرد و به سیدالشهداء پیوست کسی است که پیشتر عثمانی مذهب است! یعنی در دوگانه بین امیرالمؤمنین (ع) و عثمان بن عفان خلیفه سوم، طرف عثمان را میگرفت. (البته بعدها به سپاه امام مجتبی پیوست) او کسی نیست جز زهیر بن القین.
🔸جبهههای درگیری در کربلا رو اشتباه نفهمیم.
دقیقترین تعبیر در مورد دوگانه نبرد در کربلا چیزی نیست جز نبرد حق و باطل.
یک دوگانه کاملاً قرآنی ...
⭕ یک نکته برای رفع شبهه:
منظور تنقیص نماز و شیعه و... نیست.
دینی که خداوند میپذیرد، اسلام است.
مکتبی که میپذیرد شیعه است.
اولین چیزی که خداوند میپرسد، نماز است.
مسئله این است که خداوند متعال در قرآن به دنبال احقاق حق و ابطال باطل است.
🔅 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ
🔅 لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ
آنگاه این هدف و تحقق این هدف روی شیعه و سنی سوار نشده، روی دوگانه مسلمان و غیر مسلمان سوار نشده.
🔹 اگر کسی یک دوگانهای را ایجاد کند و بپرسد که «یک مسلمان اهل نماز، روضه، حج، زکات، خمس، با اخلاق مهربان و نماز شب خوان، فقط ملحق به جریان حق نشده باشد در نسبت با یک غیرمسلمانی که در جبهه حق مشغول تلاش و فعالیت است...» چه پاسخی باید بدهیم؟
در آیه ۶۲ سوره بقره در وسط درگیری با اهل کتاب، خداوند میفرماید:
🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
مگه اینها نباید بیایند مسلمان بشوند؟ چرا ولی علت دعوتشان به اسلام چه چیزی بوده است؟ اون جوری نماز نخوانند و این جوری بخوانند؟ به جای تفیلا (نماز یهودیها) صلاة به جای بیاورند.. دعوا اصلا این موارد نیست...
سوره مائده را ببینید:
وقتی اسلام به استقرار و اوج خودش میرسد و هیمنه دارد، خداوند میفرماید:
🔅 وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ
(آیات قبلیاش هم درباره یهودیها، همین را میگوید)
🔹 تمام حرف این است که کربلا دوگانه حق و باطل است. به خاطر همین است که همه جور آدم را به خودش جذب میکند!
اربعین رفتهاید؟
انسانها در کربلا تمام آرمانهای خودشان را میبینند. شکوه و پاکی حق را میبینند، پستی و نجاست باطل را میبینند.
باید تلاش کرد، به این جریان پیوست...
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| مردم آمده بودند
🔸گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸مردم گفتند نقش ما چیست؟
🔸مردم ۸۰ برابر دولت هزینه کردند.
🔹 با حضور:
مهندس محمدعلی حیدری دلگرم
عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بیسنگر
دکتر محمدعلی شم آبادی
رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر
#هم_عهدی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom _semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه دوم: حق یا باطل؟ راه سومی نیست
🔹 در عرصه کربلا تصویری دقیق از دوگانه قرآن وجود داره که همین باعث میشود فارغ از اعتقادات و عملکرد، اقشار مختلف، کربلا و قیام سیدالشهدا (ع) را آرمان خودشان ببینند.
این دوگانه، دو گانه حق و باطل است.
میتوان گفت تمام وقایع قرآنی و تمام درگیریهایی که در قرآن به تصویر کشیده شده است، همه و همه در قالب نبرد تاریخی حق و باطل است.
🔹 از خلقت انسان و تقابل با ابلیس بگیرید تا جریان هابیل و قابیل تا برسد به انبیای دیگر مثل نوح (ع)، ابراهیم (ع)، بنی اسرائیل تا پیغمبر اسلام (ص) (درگیری با مشرکان، اهل کتاب، اعراب، منافقان و ...)
همه این موارد در قرآن برای این است که
🔻 یک حقی است و یک باطلی است
🔻 یک نور است و یک ظلمات است
🔻 یک ولایت الله است و یک ولایت طاغوت است
🔻 یک حزب الله و یک حزب الشیطان است.
همه اینها تعابیر مختلفی است که در مورد این تقابل در قرآن وجود دارد.
عرصه قیام سیدالشهدا هم قیام جریان حق علیه باطل است.
▫ مثال اول: حضرت در پاسخ به نامه حبیب و سلیمان صرد و رفاعه، یک جمله از نامه خودشان را برایشان میفرستد و میفرمایند: این یک جمله شما ارزش دارد و خوب است!
🔅 وَ قَدْ فَهِمْتُ كُلَّ الَّذِي اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَكَرْتُمْ وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى
▫ مثال دوم: ولید حاکم مدینه از طرف یزید ملعون مأمور میشود تا از حضرت بیعت بگیرد. به حضرت میگوید که یزید امر کرده که بیعت کنید.
حضرت میفرمایند ما خاندان عترت هستیم، (بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ) در مقابل چه کسی دارد ادعای خلافت میکند! یزید! رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس، معلن بالفسق
اصلا این دو با هم جمع نمیشوند... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ، نه اینکه من بیعت نمیکنم، نه! مثل من با مثل یزید نمیتواند بیعت کند.
🔹 اینجا حضرت دوگانه اصیل حرکت خودشون مطرح میکنند.
این دوگانه حق و باطل شاکله اصلی قیام عاشوراست.
که دوگانه قرآن است
🔅 قال أبو جعفر يا خيثمة القرآن نُزِّل أثلاثا ثلث فينا و في أحبائنا، و ثلث في أعدائنا و عدو من كان قبلنا و ثلث سنة و مثل
🔻 یک سوم در مورد جریان حق
🔻 یک سوم در مورد جریان باطل
🔻 یک سوم هم سنتهای جاری در این تقابل، روابط این دو جریان
بعد امام صادق ع فرمودند این تقابل همیشگی است:
🔅 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الدِّينَ دَوْلَتَيْنِ دَوْلَةَ آدَمَ وَ هِيَ دَوْلَةُ اللَّهِ وَ دَوْلَةَ إِبْلِيس
اما نکته مهمی که قرآن اشاره می کند این است که:
🔅 فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال (۳۲ یونس)
این یک قاعده مهم و اساسی است. یا حق یا باطل راه سومی وجود ندارد.
🔹 تمام زندگی بشریت، (هر جای این عالم با هر اعتقاداتی) در میان این تصمیم خلاصه میشود: که با حق خواهی بود یا با جریان باطل؟ راه سومی نیست.
گوشه بشینی و دخالت نکنی ، نداریم.
به هر میزان که اندیشه ما به دوگانه حق و باطل نزدیکتر شود، قرآنیتر میشویم.
🔹 معیار نهایی در سنجش خوبی و بدی همین است: حق و باطل است
اگر میخواهید یک فردی را قضاوت کنید، همان اول مبتنی بر چهره، حجاب و نمازش و ... قضاوتش نکنید،بلکه ابتدا ببینید کدام جبهه است؟
🔻 اگر در جبهه حق باشد، اگر خراب کاریهایی هم داشته باشد، درست میشود
🔻 اما اگه در جبهه باطل باشد، هزار رکعت نماز هم در هر شبانه روز بخواند، آخرش خیر نمیشود!
✍تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
ماهنامه فناوری شهروندی.pdf
31.92M
📄 #معرفی_مقاله| فناوری شهروندی
🔸 ماهنامه فناوری شهروندی
اندیشکده شفافیت برای ایران
#فناوری
#مردمی_سازی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه سوم: معیار جریان حق، اهداف جریان حق
🔹 آن چیزی که عاقبت به خیری را برای انسان تضمین میکند، اتصال به جریان حق است.
اگر این نسبت مشخص نشود، معلوم نیست که اعمال خوب انسان نتیجهبخش باشد.
سؤالی که در این جا مطرح میشود آن است که راه تشخیص حق از باطل چیست؟
🔻 چون اتفاقی که میافتد تلبس حق بالباطل است
🔻 باطل چون ذاتاً قبیح است، همیشه در لباس حق میآید.
🔻 زشتترین معصیتها در دنیای مدرن با پشتوانه علم و تحقیقات دانشگاهی انجام میشود.
راه قرآن برای انفکاک و جدایی حق از باطل «بیّنه» است:
دلیل روشن است
بیّنه یعنی چی؟ یعنی چیزی که اگر آمد، دیگر بعد از آن، هیچ دلیلی قابل قبول نیست.
🔅 لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ
اجمالا باید گفت وقتی که بیّنه بیاید، کفر و ایمان از هم جدا میشوند. در واقع انفکاک اهل کفر از اهل ایمان است.
🔹 حالا مسئله اصلی این است که آن بیّنهای که بین جریان کفر و جریان ایمان جدایی میاندازد و حق و باطل را مشخص میکند چیست؟
🔅 رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً
🔹 دلیل روشنی که حق و باطل را تبیین میکند و ملاک حق بودن یا باطل بودن است، ولی خداست.
زمانی که پیامبر بیاید، آن زمان خطوط اصلی مشخص میشود.
در نسبتی که مردم با ولی خدا میگیرند خطوط اصلی مشخص میشود.
🔅 كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
🔹 کسی که میخواهد جریان حق را بشناسد، باید خط ولایت را بشناسد و نسبت صحیحی با خط ولایت برقرار کند. حالا ممکن است یک جایی خطا کند؛ بعداً باید برای آن یک کاری کرد.
مهم این است که از خط ولایت خارج نباشد و رابطهاش (ولو رابطه قلبی، حتی اگر رابطه عملی هم نباشد) را با ولی خدا محکم کند.
🔹 در قرآن روی رابطه قلبی هم تأکید شده است و گفته شده که رابطه قلبیتان هم باید در جریان حق باشد.
🔅 قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى
در نقطه مقابل
🔅 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ، يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في سَبيلي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ
🔹 پس شاخص اصلی در جریان حق، شخص ولی خداست.
این همون چیزی است که شیعه را از سایر مذاهب جدا میکند.
🔹ما قصد تبیین جریان حق را نداریم.
بحث ما پیرامون نقش مردم در حاکمیت حق است.
آنچه که تا الان مطرح شد، مقدمهای بود برای این که جایگاه بحث تبیین بشود.
🔹 حق و باطل مهمترین دوگانه بشریت است.
بعد از آن که ما به جریان حق منتسب شدیم، مهمترین مسئله این است که وظیفه ما در این جریان چیست؟
قبل از پاسخ به این سوال، لازم است بدانیم، مقصد جریان حق کجاست؟
بالاخره خداوند متعال فرموده است:
🔅 لیحق الحق و یبطل الباطل
🔅 جاء الحق و زهق الباطل
یعنی در این درگیری همیشه حق پیروز است.
مقصد جریان حق یک هدف بسیار بسیار بزرگ است.
از اول خلقت تمام فراز و نشیبها برای تحقق آن هدف است.
آن هدف چیست؟
اقامه دین، اظهار دین علی الدین کله
🔅 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ
این حرف بسیار مهم است.
یعنی هر مکتبی، هر تفکر غیر از تفکر توحیدی باید کنار گذاشته شود. در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط اجتماعی، سبک زندگی و...
ادامه دارد... 👇
🔹 هدف بزرگ است، اما باید بشود.
خدای متعال فرموده «و لو کره الکافرون» هر کسی نخواهد مهم نیست، همین که منِ خدا آن را بخواهم، پس باید بشود.
و این خواهد شد عزیزان...
اساساً فلسفه انتظار و مسئله ظهور همین است. روز فرج یعنی روز تحقق حق...
🔹 حالا یک نفر نیاید این وسط بگوید مگر میشود؟
🔻 این همه جریان باطل با قدرت اقتصادی آنچنانی که نبض تمام بازارها ر در دستش دارد..
🔻 قدرت سیاست آنچنانی که هر جایی بخواهد فتنه به پا میکند..
🔻 قدرت رسانهای آنچنانی که...
🔻 قدرت تکنولوژی فلان و بهمان...
🔻 قدرت نظامی اینجور و اون جور ...
قرآن میفرماید ابداً این جلوههای پوشالی قدرت طاغوت و قدرت باطل، شما را ناامید نکند
باطل در نگاه قرآن مثل کف روی آب میماند:
🔅 أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فىِ النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
🔸 خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن میافروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر میآید؛ این گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس] مَثَل میزند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان میرود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود میرساند، در زمین میماند. خدا مَثَلها را اینگونه بیان میکند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.]
🔅 أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(24) تُؤْتىِ أُكُلَهَا كلَُّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25) وَ مَثَلُ كلَِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ(26 ابراهیم)
کسی با اندیشه قرآن زندگی کند ابداً تحت تأثیر این مظاهر قدرت در طاغوت نمیشود.
اما سؤال اصلی بحث این است که نقش توده مردم در این هدف بزرگ چیست؟
🔻 خب ما عرض کردیم که محور اصلی این جریان ولایت است.
🔻 حق کجاست؟ حق جایی است که ولی خدا باشد.
🔻 اما آیا ولی خدا مأمور اقامه حق است؟
🔻 نقش مردم در اقامه حق چیست؟
این سؤال اصلی بحث ماست که باید مقداری رویش تأمل بکنیم.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📙 #معرفی_کتاب| نسبتسنجی اندیشه شیعی و دموکراسی
با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگر، نیاز به استحکام بنا و منظومهٔ تئوریک انقلاب و افزایش بالندگی آن احساس میشود. بدیهی است، برای انجام دادن چنین کاری، باید به ذخایر فکری اسلامی و بومی اتکا کرد و در شکستن جزمهای اندیشهٔ غربی جسارت داشت؛ یعنی همان مفاهیم بیگانهای که اندیشمندان این مرز و بوم، سالها بی هیچ تشکیکی، خاضعانه آنها را تکریم و تعظیم کردهاند و بهکار بستهاند! در حال حاضر، نهضت بازگشت به خویش آغاز شده و اندیشهگرانی نوخاسته برای تبیین مفاهیم سیاسی خودی به تأملاتی گسترده دست یازیدهاند و در این راه با جسارتی درخور، مفاهیم جزمی اندیشهٔ غرب را نیز از تیررس نقدهای خود بینصیب نگذاشته و به تعدیل و بازسازی برخی از آنها پرداختهاند؛ بهطوریکه با وضعیت خودمان متناسب باشد.
در این کتاب نسبت بین دموکراسی و اندیشهٔ شیعی با توجه به آرای متفکران اسلامی و اندیشمندان غربی و روشنفکران دینی سنجیده میشود.
🔹دانلود از طریق طاقچه:
🔗 https://taaghche.com/book/118256
▫ ناشر: نشر معارف
▫ نویسنده: محمدمهدی بهداروند
#مردم_سالاری_دینی
#دموکراسی
🔅 #حکمرانی_مردم
#استان_سمنان 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است
🔹 لازم است ابتدای بحث این نکته تذکر داده شود که از این جهت بحث اعتقادی گفته میشود که بدانیم بحث نقش مردم در حاکمیت حق، یک بحث منبری و خطابهای صرف نیست که بخواهیم جو بدهیم و تشویق کنیم بلکه کاملا مبنای توحیدی و تکوینی دارد.
🔹 یکی از کلیدواژههای مهم و اساسی در قرآن در مورد ربوبیت خداوند متعال، سنت است. به صورت خیلی خلاصه باید گفت، سنتهای الهی، سازوکار تحقق ربوبیت خداوند است. خداوند متعال در جای جای قرآن میفرمایند که ما بر اساس سنتها عمل میکنیم.
در مباحث توحید گفته میشود که تمام تأثیر و تأثرات عالم، همه از جانب خداست.
آن قدر جنبه ربوبی پروردگار مطلق و محیط است که جایی برای نقشآفرینی احدی غیر از او باقی نمیماند.
اگر از این منظر به آیات قرآن توجه شود، آدم متعجب میشود.
🔻 هیچ کسی حق شفاعت ندارد
🔻 در بحث ولایت میفرماید: فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ
🔻 علم غیب فقط برای خداست: إنَّما الغَیْبُ للِهِ
🔻 تا جایی که پیامبر(ص) میفرمایند: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ
🔹 شاید به همین جهت است که برخی از مذاهب نسبت به مسئله ولایت، شفاعت و امامت دچار سوءبرداشتهای اعتقادی هستند؛
زیرا آن قدر بیانات خداوند در قرآن هیمنه دارد که میگویند:
🔻 شفاعت غیر خدا نداریم
🔻 ولایت غیر خدا نداریم
🔻 علم غیب فقط برای خدا ...
❌ آنقدر این ربوبیت عظیم، محیط، مهیمن و مسلط هست که برخی به اندیشههای جبری افتادند و میگویند که ما هیچ اثر و نقشی در مسائل نداریم!
در نتیجه در مسائل اجتماعی کنارهگیر میشوند، در مسائل اعتقادی دچار شبهه میشوند و تبعات دیگر...
زمانی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به برخی رسید: گفتند این اراده خداونند بوده و ما کاری نمیتوانستیم بکنیم❗
🔹 ربوبیت مطلق درست است اما یک نکته اساسی در فهم این ربوبیت وجود دارد و آن نکته این است که خداوند متعال اساس تحولات این عالم را (حتی ربوبیت خودش را) مبتنی بر رفتار مردم قرار داده است که اسم آن میشود سنتهای الهی.
سنت خدا یعنی چی؟
🔻 راه و روش ثابت خداوند در تعامل با مخلوقات خواهد بود. در تدقیق این مفهوم باید اینچنین گفت: حوادث مختلف عالم بر اساس قواعد و ضوابطی ثابت در جریان است که این قوانین ثابت، شامل تمام ضوابط فردی، اجتماعی، تاریخی، مادی، معنوی و ... میشود. در این میان نحوه تعامل خداوند با جامعه بشری (با اوصاف مختلف) بر اساس ضوابطی معین است. یعنی اگر فرد یا جامعهای دارای وصفی خاص باشد، خداوند متعال نیز بر حسب آن وصف تعامل خاصی با فرد یا جامعه خواهد داشت که تمام این گزاره شرطی در ادبیات قرآن «سنن الهی» گفته میشود. از آن جایی که خداوند، رب مطلق است، سنن الهی نیز ذیل ربوبیت الهی تعریف میشود. به بیان دیگر، سنن الهی در حقیقت همان روش ربوبیت خداوند در تعامل با فرد و جامعه، با توجه به اقتضای فرد و جامعه است.
مثال:
▫ به هر اندازه که جامعه ایمان داشته باشد، خداوند به همان درجه از ایمان نگاه می کند و سنتهای مربوط به همان درجه از ایمان جاری میشود.
▫ سنتهای دوره حاکمیت دینی با دوره حاکمیت غیردینی فرق میکند.
▫ در حال جهاد باشید یا در حال سازش، سنتها فرق میکند.
▫ اهل استقامت و صبر باشید ولی کم باشد یا زیاد باشد، سنتها فرق میکند.
🔹 خلاصه حرف این است:
فارغ از اینکه بحث جریان حق و باطل رو داشته باشیم، تکویناً عالم و تحولاتش به رفتار خود ما بستگی دارد.
ادامه دارد... 👇
جریان ربوبیت مطلق روی رفتار خود (ناس) را در آیات قرآن مشاهده کنیم.
🔅 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ
برای انسان نگهبانانی است که از پیش رو و پشت سر او را حفظ میکنند، از امر الهی.
امر الهی جریان دارد، این ربوبیت مطلق هست ولی این که کدام امر الهی، کدام جریان محقق بشود این بر عهده خود شماست. (ادامه رو ببینید)
🔅 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
شما هر تغییری داشته باشید، خدا هم روی همان موج تغییر می کند.
🔅 وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ
این بخش هم به نظر میآید که برای آن حالتی است که قومی تغییر سوء دارد.
این یک آیه ، آیه دیگر:
🔅 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليم
🔻 «لم یک»: یعنی آیا خدا قدرت ندارد؟ نه، بلکه خدا روی یک سنتی عمل میکند.
خدا تغییر نمیدهد و نعمت را نمیگیرد مگر اینکه خودشان تغییر کنند و اقتضاء و شرایط برخورداری اون نعمت را از دست بدهند.
یک مثال دیگر که خیلی خوب نشان میدهد که به چه میزان، ریز رفتارهای ما در جریان سنتهای الهی اثرگذار است:
🔅 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ
🔅 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ
🔹 اگر استقامت کم بشود و ضعف نشان بدهید، خداوند تخفیف میدهد، تخفیف منفی! یعنی نصرت خدا از ۱ به ۱۰ تبدیل میشود به ۱ به ۲❗
از این مثالها در قرآن خیلی زیاد است که نشان میدهد نقش مردم و انسانها در تحولات عالم (نه فقط جریان حق) یک نقش تعیین کننده است. ذیل ربوبیت خداست ولی تعیین کننده است.
در جلسه بعدی این قاعده را در بستر جریان حق بررسی خواهیم کرد؛ که اگر امت نباشد، امام هیچ کاری نمیکند.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| رهایی مشتری ندارد!
🔸امروز برای استخدام، و عضو هیئت علمی و اسیر بروکراسی اداری شدن، که خلاقیت را میسوزاند، سر و دست میشکنند!
🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
شب سوم محرم، هیات میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع)
#بروکراسی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است
🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول تاریخ شخص ولی خداست که مظهر تجلی ولایت الهی است. تمام ارکان دین با وجود اهمیتشان، همه مدیون ولایت هستند.
🔻 نماز مدیون ولایت هست. اوج نماز جایی است که انسان از کانال ولی خدا نمازش را بالا بفرستد.
🔻 مقصود حج، ولی خداست. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام
این کلام رسول خداست که ولایت اصل و پایه دین است.
🔹 هر چه قدر شما در عبادات و اعمال دینی رشد کنید، حال خوب داشته باشید، کثرت نماز، کثرت روزه و...، اگر به معرفت امام و ولی خدا نرسیم، اگر در عصر خودمان نتوانیم به مسیر ولی خدا متصل بشویم، بیتعارف باید گفت که هیچ بهرهای از دین نمیبریم.
ولایت اصل و اساس است. اگر نسبتمان را در دوره فعلی با ولی خدا مشخص نکنیم معلوم نیست عاقبتمان خیر باشد یا نه!
🔹 البته بحث ما پیرامون ولایت نیست.
ما میخواهیم در مورد نقش مردم در جریان حق صحبت کنیم.
چرا به مسئله ولایت اشاره شد؟ به خاطر یک نگرانی! نگرانی از چه چیزی؟
از اینکه اهمیت فوقالعاده مسئله ولایت، روی نقش مردم سایه بندازد!
وقتی میگوییم محور جریان حق، ولی خداست، نگرانیای که وجود دارد این است که مردم فکر کنند این محوریت در حرکت رو به جلوی جریان حق هم با امام است!
⭕ این فهم، یک اشتباه بسیار بسیار ناگوار است که ما گمان کنیم حرکت امام محور است❗
🔹 اینجا دو مسئله متفاوت وجود دارد که نباید اشتباه بشود.
یک بار شما میگویید که من جریان حق را از کجا پیدا کنم❓ علم جریان حق دست چه کسی است❓
🔻 در پاسخ به این سؤال شما، باید گفت امام.
آن کسی که در غبار و ظلمت میتواند راهنمای راه باشد، امام است.
نمازی که بر محور ولی خدا باشد
حجی که بر محور ولی خدا باشد
اخلاق خوبی که بر محور ولی خدا باشد
زندگی ای که بر محور ولی خدا باشد
این میشود جریان حق.
از این جهت محور جریان حق، امام است.
🔹 اما مسئله دوم این است که آیا جریان حق در مسیر تحقق اهدافش، باز هم، امام محور است❓ آیا حرکت جریان حق امام محور است❓
🔻 اگر امام محور است، چرا تا الان بر جریان باطل غلبه کامل نکرده است؟
🔻 اگر محور در حرکت ولی خداست، خب، اولین آدم ولی خدا بوده است؛ آخرین آدم هم ولی خداست. همیشه ولی خدا در این عالم حضور داشته است؛ (لولا الحجه لساخت الارض) پس چرا آن هدف محقق نشده است؟
در تاریخ پر است از شکستهای سنگین جریان حق!
این سؤال بسیار مهمی اس.ت
🔹 در پاسخ ما این است که در حرکت جریان حق، امام محور نیست!
پس چه چیزی و چه کسی محور است؟
🔻 محور حرکت جریان حق ترکیب «امام - امت» است.
🔻 جریان حق برای نیل به سوی اهداف خودش، باید به اوج ترکیب طلایی «امام - امت» برسد.
🔹 این نکته را اگر بفهمیم، خیلی از مسائل برایمان قابل فهم میشود.
ادامه دارد... 👇
▪ مثلا چرا امیرالمؤمنین (ع) در مقابل بسیاری از انحرافات سکوت میکند! اساسا چرا رهبر جامعه با برخی انحرافات برخورد نمیکند!
▫ آآآآی فلان جا بدحجابیه
▫ آآآآی فلان جا دزدی شده
▫ آآآآی فلان جا بهمان شده
▫ آقای امیرالمؤمنین(ع)، شما چرا برخورد نمیکنید؟
▪ آقای امام سجاد(ع) شما در مدینه زندگی میکنید که در همسایگی شما فساد و فحشا جریان دارد و شما چیزی نمیگویید؟ قیامی نمیکنید؟
▪ آقای امام صادق (ع)، ما از خراسان آمدهایم، شما چرا قیام نمیکنید؟
🔻 میدانید چرا امام صادق (ع) جوابشان رو ندادند؟ زیرا آنها امت نبودند. امت یعنی جمعی که مقصد واحد دارند و همان هدف به آنها هویت امتی داده است.
🔻 امام صادق (ع) امت نداشتند.
🔻 حضرت صادق (ع) به سُدَیر گفتند اگر من به اندازه این گوسفندها آدم داشتم قیام میکردم. سُدَیر شمرد و دید 17 تاست.
🔹 نقش امت در تحقق جریان حق، محور است.
• اینکه حالا گفته شد باید یک ترکیب «امام - امت» داشته باشیم، شاید یک مسامحهای هم باشد! وگرنه طبق قاعدهای که عرض شد، محور در حرکت، خود مردم هستند، خود امت.
▪ تصور برخی از حرکت جریان حق و نقش ولی خدا در این جریان ، تصورات مارادونایی 😐 میباشد.
🔻تصور میکنند امام، مارادوناست! خودش توپ میگیرد، همه را دریبل میزند و بعد، خودش هم گل میزند!
🔻 تصور میکنند امام، خودش جلو میرود! حالا مردم بیایند یا نیایند...
🔻 تصور میکنند امام، همه بدعتها را کنار میگذارد و مردم از حاکمیت عدل او بهرهمند میشوند!!!
▪ یک دفعه امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی را که آخر شب در ماه رمضان میخوانید اشتباه و بدعت است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده!
امیرالمومنین میفرمایند که صدای برخی از رزمندگان لشکر من درآمد! که تو میگویی فلان نماز را نخوانیم؟
مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشوند بنابراین بیخیال شدم !!!
🔹 میدانید این صحبت یعنی چی؟
یعنی مولا با یک بدعت کنار اومد⁉
بله❗
🔻 امام که مثل مارادونا عمل نمیکند! باید جامعه با او همراه بشود.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات
🔹 این که در حرکت جریان حق، اساساً باید ترکیب طلایی «امام - امت» شکل بگیرد تا جبهه حق بتواند رو به جلو حرکت کند.
🔹 در این ترکیب نکات ظریفی هست:
🔻 مثلاً در مورد نوع رابطه امام با امت، نوع مدیریت ولایی امام ظرافتهایی وجود دارد که باید به آن مفصل پرداخت.
مثلاً اینکه امامی که باید اطاعت شود، در اطاعت از خودش، اصلاً اجبار به کار نمیبرد.
🔻 یکی دیگر از ظرافتهای ترکیب «امام - امت» مسئولیتهای امت است. اجمالاً عرض کنم که از دل این ارتباط بین امام و امت، یک نوع امامت، یک نوع ولایت برای امت ایجاد میشود. یعنی امتی که پای امامش بیاید، در یک لایه خودش تبدیل به امام میشود. امت امام، امتی است که امامت میکند.
🔹 آنقدر در مورد اهمیت ولایت به ما گفته شده که ما تصور میکنیم که بار اصلی حرکت جریان حق، بر دوش انبیاء و اولیاء و ائمه (ع) است.
🔻 مثال بارز این تفکر که ما گمان داریم بار اصلی حرکت جریان حق بر روی دوش امام است، نگاهی است که در عمق نگرش ما نسبت به مسئله ظهور وجود دارد:
▫ ما در مورد ظهور چه میگوییم: تا نیایی گره از کار بشر وا نشود.
برخی دیگر اگر شاهکار کرده باشند، در مورد نقشآفرینی دوران ظهور و محدوده وظایفشان را در حد اینکه کمکی بکنیم و... گفته یا نوشته باشند!
نه عزیز من! سرداران سپاه حجت ابن الحسن (عج) خودشان تا آخر همه چیز را فهمیدهاند.
آقا صدایش میکند و میگوید فلانی بیا و اروپا با تو...
هر کاری لازم باشد انجام میدهد...
🔹 دقیقاً بر خلاف نگاه ما نسبت به مأموریت و حیطه مسئولیت ولی خدا، قرآن یک نگاه دیگری دارد.
در آیات قرآن میبینید که خداوند متعال میفرماید: یا رسول الله وظیفه تو فقط ابلاغ دین است.
🔅 ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ
🔅 فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
آن جایی هم که دستور میدهد به اطاعت از رسول خدا (ص)، انگار اصلاً زوری در میان نیست!
🔅 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ
این موضوع فقط مختص پیامبر اسلام هم نیست❗
🔹 در سوره اعراف داستانهای انبیاء مختلف را بیان میکند؛ تقریبا در همه این داستانها این عبارت با الفاظ مختلف، هست.
زمانی که دشمنان انبیاء پیام انبیاء را قبول نمیکنند، انتهای جواب انبیاء و نهایت اقدام آنها چیست؟
🔅 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرينَ
برایمان سوال پیش میآید که یعنی هیچ اقدام دیگری نمیخواهید بکنید؟ فقط ابلاغ؟؟؟ خب اینگونه که کاری نمیشود انجام داد؟
خب نشود❗
مگه وظیفه امام و ولی خدا این است که حتماً کاری بشود انجام داد؟
خب اینگونه که ایمان نمیآروند؟
خب نیاروند!
اینگونه که طاغوت و جریان باطل برچیده نمیشود؟
خب نشود!
🔹 سوال پیش میآید که مگر توحید، عدالت، قسط و... جز اهداف انبیاء نیست؟ مظلومان عالم چه میشوند؟
پیاده سازی دین چه میشود؟
یعنی پیغمبر نباید دین را پیادهسازی کند؟
🔹 چرا حرف در دهان خدا میاندازید؟
پس نقش من و شما چه میشود؟
اصلا تو باید بروی و امام را بیاری که کار بشود!
🔹 این نشان میدهد که هنوز معرفتمان خیلی با ادبیات قرآن فاصله دارد.
متاسفانه سازوکار تحقق اهداف حق را در قرآن جستجو نکردهایم.
اگه بخواهیم ترکیب طلایی امام - امت را به خوبی در یک آیه نشان بدیم باید به آیه 25 سوره حدید اشاره کنیم.
آیه در مورد مراحل اقدام رسولان الهی است.
🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
هر چیزی که برای ابلاغ پیام و تمام شدن حجت پیام هدایت خدا لازم است دست انبیاء داده شد:
🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ
🔻بینات یعنی ادله روشن؛ آنقدر روشن که اگر یک نفر در عالم به پیام پیامبران ایمان بیاورد، بقیه حق ندارند بگویند که دلیل کافی نداشتیم. (در سوره شوری به آن اشاره شده است)
🔻 کتاب یعنی برنامه منسجم؛ پاسخ همه سوالات شما در آن وجود دارد.
🔻 میزان یعنی شاخص سنجش حق و باطل، خوب و بد، صحیح و ناصحیح.
🔹 خب هدف ارسال انبیاء چیست؟ اینکه در این دنیا قسط و عدالت برقرار باشد و ظلم نشود.
🔻 برای اجرایی شدن این هدف، انبیاء چه کار میکنند؟
قرآن میفرماید که انبیاء برای اجرایی شدن این هدف، تقریبا هیچ کار خاصی وظیفهشان نیست، جز ابلاغ❗
ادامه دارد... 👇
🔅 لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
تا مردم برای قسط قیام کنند. یا بر اساس ترجمههای دیگر، مردم بر اساس قسط قیام کنند.
💠 خلاصه اینکه مردم باید قیام کنند.
🔹 خب، رسول خدا (ص) چه کاری باید انجام دهد؟
ابلاغ کند، توصیه کند، موعظه کند
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى
رسول باید تشویق کند
🔅 فَقاتِلْ في سَبيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنين
🔹 اگر مردم برای جهاد نیامدند؟
خب نیایند!
اینگونه که ولی خدا به اهدافش نمیرسد و حکومتی برایش باقی نمیماند؟!
جواب مشخص است! چرا پیامبر (ص) باه اهدافش نرسید؟
🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّين...
خدای متعال میفرماید که برای مسلمونها شریعتی تشریع شده که جامع شریعت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی است؛ که همهی اینها ریشه در «الدین» دارد.
خدا یک دین دارد و چندین شریعت.
محور اصلی شریعت پیامبر آخرالزمان و محور پیام همه انبیای اولوالعزم در این آیه چیست؟
🔅 أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ
🔹 مردم باید دین را اقامه کنند
قرآن می فرماید:
🔅 أَقِيمُوا الصَّلاةَ
🔻 شما باید نماز را برپا بدارید
🔻 شما باید روزه را در جامعه گسترش بدهید
🔻 شما باید حجاب را در جامعه گسترش بدهید
🔻 شما باید همه خوبیها را در جامعه گسترش بدهید
🔻 شما باید جلوی همه زشتیها و خطاها را را در جامعه بگیرید.
💠 یک اشتباه در ذهن ما هست که فکر میکنیم در حاکمیت اسلام، یک حاکمانی هستند و یک مردمی هستند. این حاکمان حکومت میکنند و مردم هم زیر چتر حکومت عدل اینها زندگیشان را پی میگیرند.
🔹 در فقه ما مسئول اجرای حدود شرعی چه کسی است؟
🔻 بالاتفاق همه علماء بر اساس اتفاق روایات میفرمایند که مسئول اجرای حدود حاکم شرع است.
🔻 دست دزد را حاکم باید قطع کند
🔻 کسی که مرتکب عمل خلاف عفت شد، شما حق ندارید مستقل وارد بشوید، باید حاکم اجازه و حکم بدهد
حالا قرآن را ببینید:
🔅 وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما
🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ
قرآن میفرماید مسئول بریدن دست دزد و کوتاه کردن دست دزد و اختلاسگر، مردم هستند نه حاکمیت❗
🔸 یعنی مردم باید کاری کنند که امکان قطع کردن دست دزد پدید بیاید
برای آن که این بحث بهتر جا بیفتد، آیه 33 سوره مائده را نگاه کنید
🔅 إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ...
🔹 این حکم است که حاکم باید معاند و محارب با حاکمیت دین را بکشد!
🔻 اما چرا امیرالمؤمنین (ع) نمیکشت ؟ چرا پیامبر (ص) کسانی را که میخواستید پیغمبر را ترور کنند، میشناخت ولی دستوری در موردشان نداد؟
🔻 در آیات قرآن پر است از دستور به برخورد شدید با منافق، ولی چرا پیامبر این کار را نکرد؟
💠 چون حکم برای مردم است
امت باید فضا را به گونه برای رهبر جامعه باز کند و به او بسط ید بدهد تا بتواند قانون خدا را اجرا کند. بتواند دین را اجرا کند.
ادامه دارد... 👇
🔹 نه تنها اجرای دستورات دینی توسط حاکم و رهبر و ولی خدا، نیازمند خواست و اراده و حضور در صحنه مردم است. حتی اصل حکومت ولی خدا نیازمند خواست و حضور امت است.
🔅 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها
🔹 شما باید امانت ولایت و حاکمیت و مدیریت جامعه را بدهید به دست ولی خدا.
🔻 چه کسی از علی (ع) در عدل، در فهم، در رشادت، در تقوا، در مردمداری و... برتر است؟
🔻 خب چرا باید علی (ع) سکوت کند؟
رازش این است که باید حضور حاضر باشد.
🔸 لذا بعد 25 سال مولا فرمود: لولا حضور الحاضر ...
اگر مردم بعد ماجرای خلیفه سوم نمیآمدند، امیرالمؤمنین (ع) چه کار میکردند؟ هیچ❗
🔹 نقش مردم در حاکمیت اسلام به گونهای است که اگر کسی جایگاه ولایت را نداند، تصور میکند که مردم حاکمند و حاکم محکوم❗
🔸 حضرت امام (ره) میفرماید:
«من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش میکنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش میکنم که هوشیار و مراقب باشید.» (جلد 21، صفحه 93)
این یعنی این که، شما هستید که انقلاب را به دست این و آن میدهید.
🔹 در برخی آیات خداوند میفرماید امت اسلام در جایگاهی است که عذاب هم به دست شماست❗
یعنی کاری که قبلا خداوند خودش با عذاب استیصال برای کفار رقم میزد، این هم به دست مردم است.
🔅 قَتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُم
🔻 خب اگر امت اسلام در مقابل کفر قتال نکند، خدا با کفر چه میکند؟ مشخص است! هیــــــچ.
🔻 یعنی خدا آمریکا و اسرائیل را نابود نمیکند؟ نه❗
🔹 خداوند متعال وقتی میخواهد پیامبرش را یاری کند، میفرمایند یا رسول الله یاری من این است: یک عده امت مؤمن میآیند و به تو کمک میکنند.
🔅 وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ
🔻 اگر دشمنان خواستند به تو خدعه بزنند، خدا برای تو کافی است.
🔻 کفایت خدا به چه صورت است؟ بالمؤمنین.
این همان ترکیب طلایی امام - امت است.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| مردمسالاری دینی در نهجالبلاغه
🔹 حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
#مردم_سالاری_دینی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه هفتم: امامتِ امت
🔹 زمانی که در مورد نقش مردم در حاکمیت حق و حرکت جریان توحید صحبت میکنیم، باید این ذهنیت ناصحیح در اندیشه ما اصلاح بشود که تحقق جریان توحید، منوط به ولی خداست. این تصویر باید در ذهنمان جا بیفتد که برای حرکت جریان توحید باید ترکیب طلایی امام - امت رقم بخورد.
اینکه امام در جایگاه امامت خودش مستقر بشود و بتواند کار امامت را به طور کامل انجام بدهد، این منوط به حضور امت و خواست امت هست❗
🔹 به همین ترتیب، اگر در یک حاکمیت دینی، نقش مردم و امت کمرنگ شود و امت از سازوکار حاکمیت کنار گذاشته شود، این حاکمیت از دینی بودنش فاصله میگیرد. حتی اگر نماز جماعتها شلوغ باشد، همه روزه بگیرند، همه با حجاب باشند و غیرتی و...، این جامعه ابداً دینی نیست! و در نگاه دقیقتر، این یک جامعه غیر الهی است.
▫ مثال: امام میخواهد در جامعه عدالت ایجاد کند:
🔻 یک نگاه این است که امام، حاکم است و حکومت دارد، ابزار اقتصادی، نظامی، سیاسی، رسانه ای و... در اختیار و قدرت اوست. او میتواند با این ابزارها مردم را به گونهای اداره کند که عدالت ایجاد شود. دزدی نباشد، فساد اداری نباشد و...
• اما این مدل ابداً اسلامی نیست ، ان شاء الله جلسات بعد عرض می کنم ، این مدل ، رویه طاغوتی است و توحید حقیقی از دل این شیوه حاکمیت بیرون نمیاد.
🔻 مدل دیگر اجرای عدالت این است که امام دستش را برای اجرای عدالت جلوی مردم دراز کند. برای اجرای عدالت، مردم به امام و حاکم کمک کنند. اگر مردم کمک نکنند عدالت هم ایجاد نشود. نه اینکه امام توانش را وسط بگذارد ولی عدالت ایجاد نمیشود؛ نه. امام زورش را هم نمیزند. چون امام با امت حرکت میکند❗ نه اینکه امام ظرفیت حرکت رو به جلو را در عدالت ندارد، نه؛ بلکه دارد ولی حرکت نمیکند❗
🔅 أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ كَارِها
🔹 علی (ع) رشادت که دارد، سیاست هم دارد، اوج بصیرت و عدل و زهد و کمالات است. اما در اجرای عدالت از مردم کمک میخواهد. نه اینکه او شخصاً نیازمند به کسی باشد؛ نه. سازوکار حاکمیت دین، این اقتضا را دارد. در نگاه دین مردم جزو بدنه حاکمیت هستند. مردم خودشان حاکم هستند.
حاکمیت باید مردمی بشود، یک شعار نیست که جذب حداکثری شود یا رأی جمع کنیم❗
یک واقعیت قرآنی است که اگه محقق نشود، حاکمیت دینی نخواهیم داشت❗
🔹 مردمی شدن حاکمیت یعنی مردم خود را جزو بدنه حاکمیت بدانند. حتی وظایف ظاهری حاکمیت را متوجه خودشان بدانند.
دیگر نباید در حاکمیت دین، به زور قانون و تبصره و مشوقات مردم بیان پای کار حاکمیت بیایند.
🔻 اگر حاکم اعلام کرده است که ما مشکل تحدید نسل داریم، این دغدغه، در نگاه اسلام، دغدغه خود مردم است، نه اینکه یک حاکمیتی هست و به مشکلی برخورده و حالا میخواهد با زور قانون و تصبره و مشوقها مشکلش را حل کند.
🔻 مسئله حاکم و والی و امام در حاکمیت دینی، مسئله مردم است.
ادامه دارد... 👇
🔹 وقتی در مورد حرکت جریان حق و گسترش توحید سخن میگوییم شاید اولین گام تحقق یک حاکمیت دینی باشد.
🔻 یک پایگاهی که بشود از آنجا توحید را از آنجا گسترش داد.
🔻 باید یک حاکمیتی باشد که زیر سیطره طاغوت نباشد و بتواند با بسط ید به گسترش توحید بپردازد.
▫ یکی از اقدامات مهم حضرت ابراهیم (ع) زمانی که هجرت میکند، ایجاد پایههای یک پایگاه توحیدی در مکه است.
🔅 رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ
🔅 رَبَّنا إِنِّي أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ
🔅 رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ
این کلیدواژه پایگاه دین است
🔅 الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ
اینجا تبدیل به پایگاه توحید بشود تا به دنبال آن
🔅 فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ
🔹 اولین اقدام اساسی پیامبر بعد از هجرت حاکمیت دینی است.
در گام بعد این پایگاه توحید (ام القری) باید منتشر شود. شعارهایش، آرمانهایش، اندیشهاش و حتی جغرافیایش.
🔻 سؤال این است که بسط توحید در سایر امتها بر عهده کیست؟
آیا حاکمیت؟ آیا ولی خدا؟
در نگاه اول ممکن است کسی به این نتیجه برسد که برای گسترش این مسائل نیاز به ابزارهای وسیع است. ابزار اقتصادی، رسانهای، نظامی و... است و اینها در اختیار حاکمیت است و مردم ندارند؛ پس ابتدائا وظیفه حاکمیت است.
اما مسئله آن است که در نگاه قرآن آن عنصر اصلی در بسط توحید، امت توحیدی است و نه امام توحید❗
🔹 تعبیر قرآن از امتی که پای امامش بایستد و قیام لله کند و برای بسط توحید اقدام کند، «امتِ امام» است.
🔅 وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيداً
🔹 خداوند خطاب به جامعه دور و بر پیغمبر میفرماید که شما یک امت وسط هستید، یک امت میانه.
حالا میانهی چه چیزی؟
ادامه آیه توضیح میدهد. میانه رسول الهی و سایر بشریت.
🔻 پیامبر چه نسبتی برای شما دارد؟ همان نسبت را شما با سایر امتها دارید.
🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
🔹 ای امت اسلام در راه خدا جهاد کنید، حق جهاده، جهاد ویژه! چرا، چون شما امت برگزیدهای هستید. برگزیده برای یک مأموریت!
در ادامه میفرماید این مأموریت و این جهاد ، آیین ابراهیمی است. خوب نتیجه جهاد چیست؟
🔅 لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
🔹 هدف چیست؟
مقام معظم رهبری میفرمایند: «هدف عبارت است از ساختن کشوری که بتواند در دنیا الگو باشد؛ لتکونوا شهداء علی النّاس. آن چنان بالا قرار گیرید که بتوانید ناظر بر همهی عالم باشید؛ بر همهی روشها، بر همهی تمدّنها و مدنیّتها»
🔹 امّت اسلامی باید امروز در دنیا به برکت اسلام آنچنان باشد که مثل مشعلی راه بشریت را روشن کند؛ مثل خورشیدی بر بشریت بتابد و به آنها خیر برساند؛ آنها را گرما ببخشد، آنها را نورانیّت ببخشد، به آنها حرکت ببخشد، به آنها حیات بدهد. آن جامعهی اسلامی که باید «لتکونوا شهداء علی النّاس» باشد؛ آن جامعهی اسلامی که باید «یدعون الی الخیر» باشد؛ آن جامعهی اسلامی که باید پیشرو بشریت در همهی خیرات باشد، اینگونه است.
🔹 امت پای کار امام، وظیفه اصلیاش، گسترش دین است. این امت است که باید برای انتشار پیام انقلاب کار کند و نه امام و حاکمیت❗
🔅 قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي
هم من دعوت میکنم و هدایت میکنم، هم من اتبعنی.
این آیه را که بارها شنیدهاید:
🔅 وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّة
🔸 امت بشود امام.
اوج نقشآفرینی یک امت در جریان حق است که میشود امام.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan