eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
115 عکس
59 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
پایتخت؛ پدافند غیر عامل و تمرکز زدایی 🌍 إذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا (1) وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا (2) وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا (3) يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا.... ‏حتما صحنه های وحشتناک و آخرالزمانی زلزله اخیر ترکیه و سوریه را دیده اید. با دیدن این صحنه ها وحشت، دلهره و ترس سرتاپای وجود انسان را فرا می گیرد. این حوادث همه تذکری برای ماست که درنگ کنیم در اعمال و رفتار و عاقبتمان. پناه می بریم به خدای قادر و قاهر متعال از شر نفس اماره. ‏‎ 🏙 تهران روی چند گسل و در کنار یک آتشفشان قرار دارد. بی توجهی به آینده پژوهی و پدافند غیر عامل باعث چند دهه تراکم سازی در این شهر شده و آنرا به یک کلانشهر نامنظم و بی قاعده تبدیل کرده است. اگر خدای ناکرده زلزله ایی به بزرگی زلزله اخیر در تهران بیاید احتمالا میلیونها نفر در زیر آوار مدفون می شوند. بخاطر تراکم بالا فرصت امداد رسانی از دست می رود و بسیاری جان خود را از دست می دهند. ❓ ‏چاره چیست؟ 🔹 یکی از راه حلهای اصلی، خروج تدریجی وزارتخانه ها به سایر استانهای کم برخوردار یا مرتبط با آن وزارتخانه می باشد. بجز دو سه وزارتخانه سیاسی در مرکز نیاز به این همه وزارتخانه در مرکز نیست. مثلا وجود وزارتخانه نفت در تهران ضرورتی ندارد. وجود آن در خوزستان یا جنوب کشور موضوعیت دارد. دامنه ‎زاگرس می تواند میزبان وزارتخانه های ‎کشاورزی و صنعت و ‎تعاون باشد. بسیاری دیگر از وزارتخانه ها و دستگاهها ‏با شرط ماندگاری وزیر و معاونین و مدیران کل در مرکز، می توانند به مناطق مختلف کشور منتقل شوند. در این صورت هم دارای پراکندگی قدرت در کشور خواهیم بود و هم با انتقال این وزارتخانه ها و دستگاهها، استانهای محروم توسعه می یابند. 🔹 با خروج وزارتخانه ها تهران خالی از تراکم و جمعیت می شود و رونق اقتصادی به سایر استانها مهاجرت می کند. صنایع بالتبع خود را با شرایط جدید وفق داده و مرکز گرایی از بین می رود. با کاهش تراکم جمعیتی تهران، هزینه زندگی در مرکز کاهش می یابد؛ ترافیک و آلودگی هوا از بین می رود و … 🔹 مثال های زیادی در دنیا می توان یافت که همه مراکز مهم سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، در یک شهر متمرکز نمی شود و پایتختهای سیاسی، گردشگری، اقتصادی و … برایشان می گردد. در همین کشور همسایه ترکیه، ازمیر، آنتالیا، آنکارا، استانبول، ‏هرکدام کارکردی در هویت خود دارند. در امریکا هم شاهد تقسیم قدرت بین واشنگتن، نیویورک، کالیفرنیا، تگزاس و … هستیم که پایتختهای سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، کشاورزی و … را به خود اختصاص می دهند. 🚫 به هر ترتیب باید به سرعت به سمت تمرکز زدایی حرکت کرد و گرنه خدای نکرده با رخداد زمین لرزه بزرگ در تهران، ایران از نظر امنیتی، اقتصادی، اداری، سیاسی، به یکباره دچار سکته می شود. والعاقبه للمتقین ✍️ سید مصطفی دارابی (همراه با ویرایش) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ آیا افول "مدعی کدخدای جهانی" جلو افتاده است؟ 🎥 سه دقیقه شنیدنی؛ نابود کردن سیاست‌های خصمانه ایالات متحده از زبان مجری مطرح این کشور؛ آمریکا فقط فاسد نیست، آمریکا صدرصد فاسد است!!! ↕️ ⭕️ جیمی دور مجری مطرح رادیویی در گفتگو با جورج گالووی: ⏬ ⛔️ "چرا ما در آمریکا ثروتمندترین کشور جهان خدمات بهداشت و درمان نداریم؛ نیمی از مردم در ثروتمندترین کشور جهان فقیر و کم درآمد هستند؛ کشوری که چرخ دنده‌های حکومت فقط در صورتی کار می‌کند که با فساد روغن کاری شده باشد." 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
بارش بحران و یا بارش نزولات و رحمت الهی؟! 🚖 رئیس محترم سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران (که اتفاقا از دوستان و برادران خوب حقیر است) طی مصاحبه اخیرشان با خبرگزاری فارس در خصوص بارش برف در تهران هشدارهایی داده‌اند. دو نکته مهم در فرمایشات ایشان به شرح زیر است: - اکنون چندبرابر ظرفیت معابر تهران در این شهر خودرو وجود دارد. - شهروندان در خودروی خود، سوخت اضافی به همراه داشته باشند تا اگر بعد از بارش برف، به علت ترافیک سنگین، سوختشان تمام شد دچار مشکل نشوند. ❓ پیرو دو نکته فوق، چندسوال مطرح می‌شود: - چرا یک شهر باید آنقدر متراکم شود که با یک بارش ساده برف، شرایط بحرانی شود و رئیس سازمان مدیریت بحران آن شهر مجبور به مصاحبه شود؟ - اگر تعداد خودروهای تهران چند برابر ظرفیت معابر این شهر هست (که هست) پس چرا هنوز برادران ما در شهرداری به دنبال اجرای انواع و اقسام طرحهایی هستند که بر تراکم جمعیتی شهر (و بالتبع بر تعداد خودروهای این شهر) می‌افزاید؟ ارائه تراکم مازاد در قالب طرحهایی نظیر TOD و یا بسته‌های تشویقی در بافتهای فرسوده که سبب افزایش قابل توجه جمعیت شهر تهران می‌شود را در شرایطی که همین الان این شهر از شدت تراکم در حال انفجار است را چطور می‌توان توجیه کرد؟ چرا در دوره جدید، مصوبات کمیسیون ماده ۵ (که بستری است برای تراکم فروشی) نسبت به برخی دوره‌های مشابه قبل، چندصد درصد رشد کرده است؟ 😧 پی‌نوشت ۱: خاطرم هست که چند ماه قبل که در جلسات مختلف شورای معاونین شهرداری تهران نسبت به این نوع مدیریت شهری معترض بودم شهردار محترم تهران در یکی از جلسات چنین فرمودند (نقل به مضمون) که چون رهبری فرموده‌اند که جمعیت کشور بایستی زیاد شود تهران نیز بایستی به تناسب، سهم خود از این افزایش جمعیت را بپردازد! البته همان ایام چندبار (هم شفاها و هم مکتوب) خدمت ایشان و سایر همکاران سابقم عرض کردم که اگر واقعا به دنبال منویات رهبری هستند بدانند که منظور ایشان از افزایش جمعیت، انداختن بار مضاعف بر روی دوش کلانشهرها و به ویژه پایتخت نیست زیرا ایشان خیلی قبل‌تر، بر لزوم کنترل رشد کلانشهرها تاکید فرموده‌اند؛ از جمله در بندهای اول، دوم و دهم از سیاستهای کلی نظام در امور شهرسازی (ابلاغی ایشان در سال ۱۳۸۹)‌. لذا اراده ایشان بر توسعه متوازن کشور است و این نوع تفاسیر از فرمایشات ایشان، نوعی سطحی نگری است. 🚃 پی‌نوشت ۲: عنایت بفرمایید که دو شهر تهران و لندن دارای جمعیت تقریبا برابر هستند اما با وجود آنکه طول مجموع بزرگراه‌های تهران، حدودا ۹ برابر لندن است، باز هم ترافیک تهران چند برابر لندن است! دلیلش آن است که اولا تهران در مقایسه با لندن، چندبرابر متراکم‌تر است و ثانیا حمل و نقل عمومی در تهران در مقایسه با لندن به مراتب ضعیف‌تر است. پس چاره حل مشکل ترافیک تهران در دو چیز است: اول، تراکم زدایی و تمرکززدایی و یا حداقل، توقف دمیدن در تراکم جمعیتی شهر و دوم، توسعه حمل و نقل عمومی.‌ 🌇 پی‌نوشت ۳: شرایط امروز تهران، زنگ خطر و عبرتی است برای سایر شهرها و کلانشهرها. عزیزانی که به دنبال الگوبرداری از تهران هستند بدانند که نتیجه اجرای سیاستهای مدیریت شهری تهران (که شاه بیتش توسعه عمودی و متراکم شهر است) چیزی نخواهد شد به جز تکرار مشکلات امروز تهران در آینده شهرهایشان. @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ حتما حتما ببینید و نشر دهید. 😯 غفلت از این مساله تبعات سهمگین به دنبال دارد‼️ ▫️ویدئو کامل نطق راهبردی مهدی عسگری: 🔸 پروژه‌ی رمزریال؛ راهگشای نظم نوین جهانی و دیکتاتوری دیجیتال❗️ ▫️جایگاه آینده‌اندیشی و عبرت‌پژوهشی در نظام حکمرانی ما کجاست؟ ▫️کرونا؛ نمونه‌ای از تحلیل‌ها و تصمیمات جزء‌نگر در خصوص مسائل نوپدید؛ ▫️“انقلاب صنعتی چهارم“ ؛ بر محور هوش مصنوعی؛ بستر فنیِ بازتنظیم بزرگ برای نظم نوین جهانی ▫️سامانه اعتبار سنجی اجتماعی؛ پایان حریم خصوصی و آغاز برده‌داری دیجیتال ▫️ارز دیجیتال متمرکز (رمزریال) ضمانت اجرایی تبدیل انسان به شهروند مطیع دهکده دیجیتال جهانی؛ ▫️پول هوشمند؛ زمینه‌ساز “کنترلِ هوشمند” ⁉️ برخلاف‌ ادعای بانک مرکزی، رمزریال پیش‌نیاز تحقق اهدافی از سند ۲۰۳۰ است ▫️ایجاد پول دیجیتال، وابستگی به دلار و آشوب اقتصادی را تشدید می‌کند ▫️بجای تغییر پول اعتباری به “پول دارای ارزش ذاتی” به دنبال خلق پول دیجیتال هستیم! ▫️درخواست کمک فنی بانک مرکزی از تحریم‌کنندگان ایران! ▫️رمزریالِ ایرانی، با الگوریتم‌ها و زیرساخت‌ آمریکایی! ⚠️ ریال دیجیتال، بر خلاف قاعده “نفی سبیل” زمینه تسلط بیگانگان بر اقتصاد کشور را تقویت می‌نماید 🚫 ضرورت جلوگیری از هرگونه اقدام عجولانه توسط بانک مرکزی درخصوص پروژه رمزریال مهدی عسگری🇮🇷 نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد 📍صحن علنی مجلس | 9 بهمن 1401 @MahdiAsgari133 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 چرا با طرح مولدسازی مصوب سران قوا مخالفم ؟ ۱. فرجام این طرح هم شبیه خصوصی‌سازی شرکتها، صرفا فروش اموال، یا همان روش "بده-بره" خواهد شد! ۲. در این طرح، اصلاح ساختاری اقتصاد دنبال نمیشود؛ بلکه صرفا مشکل مالی دولت حل میشود، آنهم فقط دولت فعلی! ۳. روحانی همین طرح را در سال ۹۸ به شورای سران آورد، اما تصویب نشد. چون آقای رئیسی با شرط مصونیت مخالف بود! ۴. وزیر محترم اقتصاد، وقتی نماینده بود با "فروش" اموال در فرایند خصوصی‌سازی مخالف بود و طرحی آماده کرد که جلوی آن را بگیرد. ۵. مسئله ترس مدیران، راه حلش این نیست. وانگهی تاکنون هیچ مدیری بخاطر اجرای خصوصی‌سازی توبیخ نشده است! ۶. احتمال می‌رود نیت پنهان این مولدسازی، تامین مالی خارج از ضوابط بودجه‌ای، برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور و بسط ید ایشان باشد. ۷. مصونیت قانونی و قضایی افراد در این طرح، هیچ مبنای حقوقی و عرفی ندارد و قابل مقایسه با مصونیت نمایندگی مجلس هم نیست. ۸. به تبعات تضاد منافع مجریان این طرح، اصلا توجهی نشده است. ۹. هیچ درسی از گذشته تلخ خصوصی‌سازی گرفته نشده و گویا در بر همان پاشنه خواهد چرخید. ۱۰. رئیس محترم مجلس و رئیس جمهور محترم، در هنگام تبلیغات انتخاباتی، هیچ اشاره‌ای به قصد خود برای اتخاذ چنین رویکردی نکرده بودند. احتمال زیاد، افراد ذی‌نفوذ دیگری پشت این تصمیم هستند که در آینده هم پاسخگو نخواهند بود. ۱۱. مجلس در این طرح وتو شد. ۱۲. ارتباط این طرح با گفتمان اقتصاد مقاومتی را درک نمیکنم. ✍️ روح_الله_ایزدخواه @dr_izadkhah 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 مسوولیت فوری و الهی در قبال طبقه فرودست جامعه در حکمرانی مسوولانه 🔹 پاسخ بالفعل و جامع و متوازن به نیازهای صادق و اساسی مردم از وظایف مهم و فوری حکومت در حکمرانی مسوولانه است. امیر مؤمنان علی علیه‌السلام در نامه‌ی خود به مالک اشتر پاسخ به نیازهای صادق و اساسی مردم را یک اصل الهی و اساسی و فوری و بالفعل می شمارند و نسبت به اقشار فرودست جامعه چنین سفارش می‌کنند: «اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَهَ لَهُمْ مِنَ الْمَسَاکِینِ وَالْمُحْتَاجِینَ وَأَهْلِ الْبُؤْسَى وَالزَّمْنَى…» «خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره‌ی طبقه‌ی پایین اجتماع؛ همان‌ها که راه چاره‌اى (حتى براى معیشت ساده) ندارند. آن‌ها مستمندان و نیازمندان و تهى‌دستان و از کار افتادگان هستند. همانا در میان آنان گروهی هستند که نیاز خود را ابراز می‌کنند و گروهی خویشتن‌دار که روی درخواست و اظهار حاجت ندارند. حقّ آنان را که خداوند اداى آن را از تو خواسته است؛ ادا کن!» نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. 🔹 ضروری است دولتمردان، بیت المال مردم را صرف امور غیر ضروری از قبیل برگزاری کنگره ها و همایش های بی فایده و اعتبارات آنچنانی سازمان ها و موسسات کم خاصیت و … نکنند. بجای آن افزون بر «دادن ماهی» به اقشار مستضعف، به توانمند سازی و آموزش و مهارت آموزی و به تعبیری یاد دادن «ماهی گیری» به آنها تحت یک برنامه شبکه ای جامع و فوری اقدام نمایند …. و بدانند رسیدگی به نیازهای صادق و اساسی فرودستان، حقی است که خداوند، ادای آنرا مطالبه می کند. با برداشتن موانع اشتغال و تولید و ازدواج، زمینه نارضایتی گسترده از بین می رود و جامعه شاهد رشد معنوی خواهد گردید. 👈 👈 لازمه موفقیت این برنامه، داشتن یک منظومه کلان و جامع و مستدل و مبنایی در زمینه حکمرانی در قالب یک «هندسه فکری» است که باقی امور به طور یکپارچه بر آن مبنا سامان داده شود؛ در غیر این صورت دچار برنامه های پراکنده و نا هماهنگ و غیرهم افزا خواهیم شد که متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم. 🔹 در پایان برای حقگزاری ذکر خیری از مرحوم والد می نمایم که از سیره و اوصاف همیشگی ایشان این بود که درِ خانه اش همیشه به روی مستمندان و نیازمندان و در راه ماندگان باز بود و گاهی چند روز از ایشان در منزل پذیرائی می کرد و این منش، الگوی فرزند شهیدش در رسیدگی به نیازمندان بود. زندگی اولیاء و صلحاء و شهدای راه حق، سلوک مسوولانه و مشحون از توجه به مستضعفین و سراسر درس آموز بوده و هست. ✍️ محمد جواد حیدری خراسانی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
✅ اینجا خبری هست! ایران جامعه امروز ما جامعه آرمانی است! اگر رسانه‌ها بگذارند تصویر درستی از این جامعه به دنیا منتقل شود مردم دنیا با سر به اینجا خواهند آمد! اگر برای انسان غربی تعریف کنید که در: 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که اکثر نیازهایشان را از طریق بازار تامین نمی‌کنند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که مردها باید نفقه زن‌هایشان را بدهند، مسکن برای او فراهم کنند، مهریه هم بگذارند روی آن و زنها مجبور نیستند کار کنند و دونگ خودشان را هم حساب کنند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که بدون اینکه دولت مجبورشان کنند خمس و زکات و صدقه و خیریه دارند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که ۴ ماه از سال را می‌توانند سر سفره‌ای بنشینند که هیچ کس از آنان نمی‌پرسد شما چه کسی هستید؟ 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که حاضرند جانشان را فدا کنند بدون اینکه چشمداشت مادی داشته باشند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که در مقابل شدیدترین دشمنی‌ها و تحریم‌ها ایستاده‌اند و بعد از ۴۴ سال باز هم میلیونی به خیابان می‌ریزند و می‌گویند الله اکبر! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که به راحتی و با افتخار شما را میهمان می‌کنند و شما را حبیب خدا می‌دانند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که زندگی‌شان را وقف فرزندانشان میکنند در حالی که میتوانند به سر کار بروند و کسب درآمد کنند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند اگر پول بدهی به صاحب یک موکب در ازای خدمتی که به تو می‌کند ناراحت می‌شود و پول را نمی‌گیرد! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که پول جمع میکنند تا زندانی آزاد کنند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که مشکلی به اسم سقف بالای سر و بی‌خانمانی ندارند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که اگر پولی پیدا کنند و دوربینی نباشد دزدی نمی‌کنند! 🔸یک جایی از کره زمین کسانی زندگی میکنند که نیازهای یکدیگر را بدون پول و در نابازار تامین می‌کنند! 🔸یک جایی که کل شیء کالا و کل ارض بازار نیست! یک جایی که به سمت کل یوم اربعین حرکت می‌کند! 🔸یک جایی که انسان‌ها گرگ یکدیگر نیستند! 🔸و به سمت کل ارض نابازار حرکت می‌کند! این ویژگی‌ها را اگر بتوانیم به دنیا نشان دهیم آنگاه بزرگترین مشکل ما این خواهد بود که چگونه جوابگوی حجم عظیم کسانی باشیم که می‌خواهند به ایران پناهنده شوند؟! پ‌ن: «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ یَجِی‏ءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ فَقُلْتُ مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَلَا شَیْ‏ءَ إِذاً قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد». کافی، ج 2، ص 174 امام باقر علیه السلام از فردی که خود را شیعه معرفی کرده است می‌پرسند که آیا شما دست در جیب برادرتان می‌کنید تا نیاز خود را تامین کنید بدون اینکه به او بگویید؟ آن فرد پاسخ می‌دهد که نمی‌شناسم چنین کسانی را! حضرت می‌فرمایند هنوز خبری نیست! آن فرد می‌پرسد یعنی بدبخت شدیم؟ حضرت پاسخ می‌دهند که هنوز ظرفیت این قوم به آن حد نرسیده است! و در ادامه می‌فرمایند زمانی می‌آید که شیعیان ما اینگونه زندگی میکنند! امروز که به جامعه اسلامی ایران نگاه می‌کنیم! به مردم شریف عراق و ایران در اربعین نگاه می‌کنیم. به این شیعیان امیرالمومنین نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به این سمت حرکت کرده‌اند و در بسیاری از موارد نیازهای یکدیگر را تامین می‌کنند بدون اینکه پولی بین آنها رد و بدل شود. بدون اینکه منتی بر سر یکدیگر بگذارند! این جامعه آرمانی است. اما هنوز کامل نیست. این جامعه و این مردم نازدانه‌های خلقت خدا هستند. اینها مکتب امام حسین‌اند که کاری می‌کنند تا ولیّ جامعه بگوید در مقابل ملت ایران اظهار تعظیم می‌کنم! در کجای تاریخ مردمی چنین وجود داشته است که ولیّ جامعه از ایشان تشکر کند و بگوید: شکرالله سعیکم ملت ایران!؟ اقْتِصادِفَرهَنگی @h_abasifar 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ آدم‌های کوتوله 🔻 آدم‌های کوتوله همیشه از به ميدان آمدن آدم‌های بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد. 👈👈 آدم‌های کوتوله تنها با رانت به مسئولیت می‌رسند نه بر اساس لیاقت. سودای ماندن بر مسندقدرت دارند چرا که می‌دانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر می‌بینند و همه را کمربسته به حذف خود می‌پندارند و این‌گونه دست به حذف هرکسی غیر از مجیزگویان می‌زنند. 🔻 آدم‌های کوتوله همه‌ی همّ و غم‌ّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمی‌کنند خدمت کنند. 🔻 آدم‌های کوتوله، کوتوله ها را گرد خود جمع می‌کنند نه بزرگان را پس نتیجه می‌شود گردهمایی کوتوله‌ها. 🔻 آدم‌های کوتوله درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس... 🔻 آدم‌های کوتوله همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرت‌های اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت بی‌هویت می‌شوند. اما انسان‌های بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشسته‌اند. مسئولیت نیست که به آن‌ها اعتبار می‌دهد، این‌ها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار می‌بخشد. (همراه با ویرایش) @taalighat 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 خطر ریاست طلبی از دیدگاه حضرت امام کاظم علیه السلام 🔺 امام موسی الکاظم علیه السلام می فرمایند: "خطر و ضرر ریاست طلبی برای مسلمان بیشتر از ضرر دو گرگ درنده ای است که به گلّه ی بدونِ چوپانِ گوسفندان هجوم ببرند". (۱) مقام پرستی و برتری جویی، مراتبی دارد که هر یک در حدّ خود موجب تباهی و گمراهی می شود؛ چه ریاست طلبی نسبت به حکومت کردن بر سرزمینی باشد؛ چه تفوق خواهی در مورد ریاست بر یک اداره و یا حتی برتری جوییِ بی دلیل بین گروهی از همکاران یا در خانواده بین زن و شوهر. آری، ریاست دوستی و جاه طلبی ریشه ی بسیاری از مفاسد و زشتی هاست. ⛔️ این ریاست طلبی است که ریشه ی ظلم و بی عدالتی و فساد است. این میل به رییس شدن است که سبب حسادت و سخن‌چینی و زیر آب زنی می شود. این علاقه به برتر بودن و سرور بودن و بقاء پست و مقام است که انسان را به هر کاری وادار می کند تا جایی که دین مسلمان را از بین می برد و حتی انسانیّتِ آدمی را به باد می دهد تا جایی که پادشاهی حاضر می شود فرزندش را کور کند تا مبادا طمع به مقام سلطنتش نماید. آری ریاست طلبی همچون دو گرگ گرسنه است که از دو سو بر ایمان مسلمان هجوم می آورند و از چپ و راست در منگنه اش قرار می دهند و اخلاق و شرافت و ایمان او را می درند و روحش را پاره پاره می کنند و جسدِ بی جانِ ایمانش را بر زمین می افکنند. 🔺شخص ریاست طلب، عقل و وجدان و تدبر و تفکر را که به منزله ی محافظان روحش هستند از دست داده است و دیگر این نگهبانان دلسوز در وجود انسان جاه طلب جایی ندارند تا بتوانند از شرافت او در برابر گرگ ریاست دفاع کنند. اینک این دردی است جانسوز و دیگر سوز؛ چرا که شخص مقام پرست هم آخرت خود را به باد می دهد و هم دین و دنیای زیردستانش را تباه می کند. ❓برای درمان چنین دردی چه باید کرد؟ برای مداوای این مرض باید ریشه ی درد را شناخت. حقیقت ریاست، دلبستگی به دنیا است. حال ببینیم دنیا اولش کجاست و پایانش چیست و عاقبتش کدام است. امام کاظم سلام الله علیه بر سر قبری حاضر شد؛ آنگاه فرمود: "دنیایی که پایانش چنین است سزاوار است که از ابتداء بدان دل بسته نشود و آخرتی که آغازش اینجاست سزاوار است که از پایانش ترسیده شود". (۲) آری شروع زندگی در دنیا با تولد نوزاد رقم می خورد. نوزادی که حتی توانایی سیراب کردن خود را ندارد و خطِ پایان زندگیِ زمینی هم حفره ای است به نام قبر که جسم بی جان انسان را در آن می نهند و بر سرش خاک ‌می ریزند. ⁉️ آیا ریاست و دنیاطلبی که آغازش آن است و پایانش این، ارزش ظلم و جنایت و حق الله و حق الناس را دارد؟ آیا پست و مقام و مسئولیتی که به قصد انجام وظیفه ی شرعی و خدمت به خلق نباشد و پُلی به سوی سعادت اخروی نگردد ارزش دل شکستن و حق را ناحق کردن و خون به دل مظلوم کردن دارد؟ آیا پادشاهان ظالم و فرمانروایان ستمگر به این نمی اندیشند که هر لحظه و در کسری از ثانیه ممکن است مرگ آنان را دررباید و از ظالمی مغرور و رییسی پرزور، تبدیل شوند به جسدی متعفن که در قبری خاموش و سرد و پرمور، مدفون می شوند؟ قرآن چه زیبا به ستمگران هشدار می دهد؛ آنان که در قصرهای سربه فلک کشیده و در میان انبوه محافظان به خیال خود، خودشان را از هر آفت و گزندی حفظ می کنند که "اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیّدة" (نساء/۷۸). هر جا باشید مرگ شما را درمی یابد حتی اگر در بُرج و باروهای محکم بوده باشید. 🔹 امام هفتم سلام الله علیه در قدم اول درمانِ ریاست طلبی، حقیقت و باطن زندگی دنیا را عیان می کند. زندگی ای که آغازش با ضعف است و ناتواتی و پایانش با عجز است و قرارگرفتن در گودالی به نام قبر. در قدم دوم حضرت نسبت به آخرت هشدار می دهند. آخرتی که اولش با این گودال تاریک و سرد و هولناک آغاز می شود؛ پایانِ حساب و کتابش چگونه خواهد بود؟ قیامت و عقاب و عذابش چه سان خواهد شد؟ زورگو و زورمندی که با ریاست طلبی و مقام پرستی، عمری را به ظلم گذرانده و به زیردستانش-هر تعداد که باشند- ستم روا داشته است از همان اول که جسد بی جانش در حفره ی قبر قرار داده می شود در نگاه ظاهری و مُلکی مورد هجوم مور و کرم و حشرات قرار می گیرد و در نگاه باطنی و ملکوتی با عذاب های الهی و عقاب های برزخی مواخذه می شود؛ چه برسد به هول و هراس قیامت و سختی حساب و کتاب محشر و سوزندگیِ آتش جهنم. ‼️ پس زنهار! بترسید از اینکه در دنیا به شکلی زندگی کنید که آخرت تان یکسر گرفتاری باشد و عذاب، از لحظه ی دفن شدن تا هنگام حشر و هنگامه ی قیامت و سقوط در دوزخ. آری! مومن و مسلمان باید از ریاست بگریزد و اگر زمانی ناچار شد به حسب وظیفه متصدی مقام و منصبی شود آن را امانتی بداند برای خدمت و نه فرصتی برای غارت. (۱)وسائل الشیعه؛ج۱۵؛ص۳۵۰. (۲)تحف العقول؛ص۴۰۸. ✍️ سید محمد موسوی حجازی (همراه با ویرایش) 🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💵 پول اعتباری نمی‌تواند عامل عدالت باشد 🔹 به عنوان یک معیار به گوش همه کسانی که درحوزه اقتصاد پولی کار می‌کنند یا در حوزه فقه پول تدریس می‌کنند باید برسانیم که منبع ارزشمند کشف موازین و احکام اقتصاد پولی، آیات و روایاتی است که بر پایه پولطلا بیان شده اند. ما می‌توانیم بر اساس مناطات و ملاکات احکام پولی اسلام، نظر خود را درباره پول اعتباری بیان کنیم. 🔹 اگر قرار است احکام مالی اسلام را که در موضوع پول طلا و نقره بیان شده، به پول اعتباری منتقل کنیم؛ دلیل می‌خواهد. یعنی باید اثبات کنیم که پول اعتباری، همان ماهیت پول طلا و نقره را دارد؛ در حالی که چنین نیست. 🔹 ادبیات مِثلی و قیمی را نمی‌توان وارد بحث پول اعتباری کرد. این یکسان‌انگاری پولطلا و پول اعتباری، خام اندیشی برخی محققان درباره ماهیت پول اعتباری را نشان می‌دهد. 🔹 از ابتدای انقلاب، هرگاه درباره پول و نظام بانکی سخن گفته ایم، در رابطه با شکل استفاده از آن بحث شده، نه درباره ماهیت پول و اخلاق تولید پول. 🔹 پول اعتباری از طریق خلق پول ایجاد می‌شود و همین افزایش نقدینگی، عامل اصلی تورم و افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است... سید محمدصدرا متولی امامی خبرگزاری رسا @huseinmirzaie_irیکی از عوامل اصلی و ریشه ایجاد تورم، ذات غیر مسوولانه پول اعتباری می باشد که در کنار عوامل دیگر و با نقش آفرینی منفی دولت و بانکها و دلالان، زمینه سوداگری و ایجاد تورم را ایجاد می کند. در شرایط کشور ما قدم اساسی برای حل مساله تورم ایجاد پول حقیقی می باشد و بدون آن امکان حل این معضل وجود ندارد. ⛔️ تورم عامل تضییع حقوق مردم مخصوصا قشرهای ضعیف جامعه به نفع سوداگران است. حق الناس بالاتر از حق الله و غیر قابل گذشت است. بدون اداء حق الناس، حق الله هم اداء نمی شود. با ظاهر سازی و حرکات نمایشی مشکلات حل نمی شود؛ نیاز به اصلاحات اساسی است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم را باید خوب دید! 🎵 این صدا را باید خوب شنید! 🔺 امروز جنگ کد پستی به کد پستی و محله به محله جریان دارد. 🔺 اگر مسجد محور کار نکنیم، اگر محله محور کار نکنیم یعنی کشک! 🔺 آینده متعلق به رهبران اجتماعی است. نه آرم‌ها و عنوان‌ها و علَم و کتل‌ها 🔺اکثر ما مشرک شدیم به کارمند شدن و استخدام! 🔺 ما مسجدهای تربیت محور کادرساز انقلاب اسلامی می‌خواهیم. 🔺 بچه‌ها بجنبید قبل از آنکه بجنبانندتان!! 🔺 دارم ثمره چند سال کار اجتماعی را یک جا تحویل شما می‌دهم. 👈 این سخنان دردمندانه از حاج حسین یکتاست. @setad_org 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید سعید بعثت خاتم الانبیاء بر تمام رهروان مکتب انسان ساز اسلام فرخنده باد. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔴 عدم یکپارچگی و تداخل وظایف در نظام مدیریتی کشور، نمونه مصداقی: معاونتهای پژوهش فناوری و نوآوری و آموزشی در دانشگاهها 🔸 یکی از دلایل اخلال یا انجام نشدن وظایف در یک نظام مدیریتی، عدم یکپارچگی و تداخل وظایف و صلاحیتها و مسوولیتها بین بخشهای تخصصی مختلف می باشد. مثلا وظیفه ای بر عهده بخش الف می باشد اما از نظر سلسله مراتب اداری مسوولیت کار بر عهده بخش ب قرار می گیرد. این مساله موجب سردرگمی، بی نظمی، کاهش کارآمدی و کاهش انگیزه می شود. در چنین حالتی انجام آن وظیفه بر زمین می ماند و هیچ بخشی پاسخگوی آن نخواهد بود. جالب است که بدانیم چنین نابسامانی در نهاد علم کشور یعنی دانشگاه، بین معاونت های آموزشی و پژوهشی و فناوری وجود دارد. 🔺 ترفیع پایه سالیانه اساتید تقریبا به طور کامل منحصر به امتیازات پژوهش، فناوری و نوآوری است؛ بنابراین منطقا معاون پژوهش و فناوری باید نقش راهبری کمیته ترفیع را در بررسی امتیازات پژوهشی، فناوری و نوآوری اساتید بر عهده داشته باشد. اما در تشکیلات ساختاری دانشگاه ها با کدامین منطق ریاست آن بر عهده معاونان آموزشی قرار گرفته است؟ 🔺 مثال دیگر هیئت های ممیزه است. از مهم ترین وظایف هیاتهای ممیزه سياستگذاري و جهت دهی به فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوري اعضای هیات علمی و تعیین شاخص ارزیابی فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوری و تصویب ارتقاء مرتبه علمی ایشان است. تایید یا رد ارتقاء نیز عمدتا مربوط به امتیازهای پژوهشی، فناوری و نوآوری است. با وجود این، در اکثر دانشگاه های کشور معاونان آموزشي، دبیران هیئت های ممیزه هستند و معاونان پژوهش و فناوری صرفا عضو آن می باشند. ❌ با وجود مشخص بودن حدود صلاحیت ها، این حجم از تداخل وظایف وجود دارد. سوال اینجاست معاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی سیاستگذاری در کمّیت و کیفیت پژوهش و فناوری و نوآوری، چگونه می توانند در پیشبرد سیاستگذاری ها در زمینه افزایش کیفیت پژوهش، توسعه فناوری و نوآوری به نتایج مطلوب دست پیدا کنند؟ 🏫 پیشینه استقرار تشکیلات ساختاری مختلف دانشگاهی در معاونت های آموزشی دانشگاه ها به گذشته های دور برمی گردد و این میراث ساختار تشکیلاتی دانشگاه های نسل اول (آموزش محور) با گذشت زمان به دست دانشگاه های به اصطلاح نسل سوم (کارآفرین و نوآور) رسیده است. با وجود ادعای نسل سومی شدن دانشگاه ها، همچنان درب تشکیلات ترفیع و ممیزه بر همان پاشنه ده ها سال قبل می چرخد. 😞 متاسفانه عليرغم نقد و هشدار كارشناسان، اراده ای برای اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها و رفع تداخل وظایف احساس نمی شود. ⁉️ به راستی علت عدم اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط براي رفع اين تداخل وظايف در مسائل پژوهشی، فناورانه و نوآورانه چیست؟ چه کسی مسوول این سوء مدیریت است؟ و چه کسی در قبال پیامدهای حاصل از تاخیر در اصلاح آن پاسخگوست؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠 چه کسانی باعث تضعیف و نابودی نظام میشوند؟ 🔹آنهایی که به بهانه تضعیف نظام مانع نقد دلسوزان و عناصر انقلابی می‌شوند بزرگترین دشمنان نظام هستند 🔹سه دقیقه صریح، روشن و منطقی، درباره فساد نظام و نحوه مواجهه با آن/ فساد سیستمی یا فساد در سیستم!؟ @gharargahcayberi 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه 🔹دانش تنها فایده ندارد بلکه و تعهد با هم‌اند که می‌توانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکلات و ناگواری هایی دارد. هرکس بخواهد کار مثبتی انجام دهد این‌طور نیست که همه از آن کار خوششان بیاید و آن را بپسندند. ممکن است کار حقی هم در ذائقه دسته‌ای تلخ بیاید ولی کسی که دنبال حق می‌رود و برای رضای خدا کار می‌کند نباید به فکر این باشد که به او چه گفته‌اند یا چه می‌گویند؛ باید خدا را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند. هرکس هر چی می‌خواهد بگوید؛ کار خوب هم مخالف دارد. شما فکر این باشید که کارتان خوب و پیش خدا آبرومند باشد. وقتی در این فکر بودید خدا هم شما را همراهی می‌کند و مشکلاتتان را اصلاح می‌نماید؛ که اگر اصلاح شد؛ کشور اصلاح می‌شود. بیانات حضرت امام خمینی ۶۴/۰۱/۲۷ @tabyinchannel 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 عاقبت برهم‌زننده زمین بازی رضاخانی ❓ چرا میرزاده عشقی ترور شد؟ 🔸 مهم‌ترین علت ترور عشقی به مخالفت وی با رضاخان به‌ویژه اعمال خودسرانه او در توقیف روزنامه‌‌ها باز می‌گشت. وی تنها کسی بود که در میان روشنفکران، بی‌مهابا و با لحنی تند مخالفت خود را با رضاخان و جاه‌طلبی‌های وی ابراز می‌کرد. عشقی در شعری مبسوط، رضاخان را نوکر انگلستان قلمداد کرد که درصدد است با عنوان جمهوری‌خواهی و نظایر آن، در پس پرده، طرح‌های انگلستان را در ایران به مرحله اجرا درآورد. مهم‌ترین حمله و انتقاد میرزاده عشقی به رضاخان و متهم نمودن او به وابستگی به انگلیس و آلت فعل آن کشور بودن در شعری با عنوان «جمهوری سوار» متبلور شد که در جریان جمهوری‌خواهی رضاخان به صورت شعری نمادین در روزنامه قرن بیستم به چاپ رسید. در این شعر، داستان دزدی روایت می‌شود که در روستایی دورافتاده اموال مردم آن ده را سرقت می‌کرد، ولی پس از مدتی مردم آن ده به ماهیت پلید او پی بردند و بر آن شدند از سرقت او جلوگیری کنند، اما دزد نابکار این بار برای تداوم عمل، خود را نیازمند کسی دید که به‌‎ظاهر با مردم آن ده همراهی می‌کند، اما در باطن امر مجری دستورهای اوست.   🔸 عشقی همچنین در مقاله‌ای با عنوان «جمهوری قلابی» به تحلیل ماهیت و اهداف جمهوریتی که رضاخان و طرفدارانش در پی آن بودند پرداخته و نوشته است: «چیزی که خیلی مضحک به نظر می رسد این است که گوسپندچران‌های سقز جمهوری‌طلب شده‌اند و این گوینده با یک من فکل و کراوات ضد جمهوری هستم! کیست که این مسئله را مضحک نمی‌داند؟ آیا حقیقتا گوسپندچران‌های سقز جمهوری‌طلب شده‌اند؟ آیا می‌فهمند جمهوری چیست؟ جمهوری خوردنی است؛ جمهوری پوشیدنی است یا جمهوری را درو می‌کنند و یا با جمهوری نان می‌پزند؟!... آیا می‌توان او را صاحب عقل سلیم دانست؟ این جمهوری بود؟ یک مقاله ترجمه از روزنامه وقت ترکیه، چند مقاله و شعر و یک جریده یک کنفرانس ضیاءالواعظین، یک تصنیف و های و هوی چند نفر استفاده‌چی، افراشتن چند عدد پرچم قرمز و... حاصل همه اینها را نباید اسمش را بگذاریم جمهوری. خدا برکت بدهد به ایرانی، جمهوری که سی سال مقدمه می‌خواهد در عرض سه ماه آن را ساخت آن جمهوری قلابی و همان همسایه‌ای که سال‌ها خیال خوردن ایران را کرده و آن را به شکل "کلاه" می‌خواهند سر ایرانی بدبخت بگذارند... این جمهوری چه بوده و با ما چه مناسبت داشت؟... ما هزار گونه اصلاحات مادی و معنوی لازم داریم. که اگر آن وقت اسم جمهوری را ببریم مثل حالا مضحک و مسخره‌آمیز به نظر نیاید. والا قبل از این کارها جمهوری، آن هم جمهوری قلابی برای ما تناسب کلاه و سیلندر به سر گوسپندچران سقزی خواهد بود». 🔸 این شاعر آزادیخواه حتی پس از توقف و شکست جریان جمهوری‌خواهی دست از مبارزه با رضاخان برنداشت و با مقالات و اشعار متعدد همچنان به مخالفت با رضاخان ادامه داد. او این کار را تا بدان مرحله پی گرفت که با چاپ کاریکاتوری در روزنامه قرن بیستم، با هدف نکوهش رضاخان و برنامه‌هایش، جنجال بزرگی به پا کرد. این اقدام عشقی آن چنان تأثیری داشت که رضاخان تاب تحمل از کف داد و عمال وی روز ۱۲ تیرماه ۱۳۰۳ این شاعر را در خانه‌اش به قتل رساندند.   🔻 ابوالحسن عمیدی‌ نوری درباره ترور میرزاده عشقی نوشته است: «... از شهربانی ترور[یستی] برای قتل عشقی اعزام شد که او را روز روشن،‌ دم در خواستند و وقتی عشقی روبه‌رو با مأمور ترور شد او را با گلوله هفت ‌تیر جابه‌جا کشت و فرار کرد و با آنکه معروف بود ابوالقاسم‌خان فرزند ضیاءالسلطان چراغ‌برقی که مأمور شهربانی بود او را کشت، نه او را حتی یک ساعت بازداشت نمودند و نه تحقیقی از او به عمل آوردند، بلکه راست راست می‌گشت و حقوق از شهربانی می‌گرفت تا بعد از سال‌ها یک روز زمستان در دکانی مشروب می‌خورد سقف پایین آمد او را جابه‌جا کشت که این داستان هم معروف است».  🔸 به طور کلی ترور میرزاده عشقی یکی از تراژیک‌ترین مرگ‌ها در یک سده اخیر ایران بوده است. ترور او را باید در نسبتی مستقیم با استبداد رضاخانی قلمداد نمود. پس از قتل او، تقریبا همه سکوت کردند و جز چند چهره انگشت‌شمار مثل مدرس، مصدق و بهار، کسی خطری را که عشقی در انتهای مسیر می‌دید، فریاد نزد. عشقی از نظر هواداران رضاخان سردار سپه، مانع بزرگی محسوب می‌شد و بازی‌خراب‌کن قهاری بود. صدای او یکی از بلندترین و مؤثرترین صداها و زبانش نیز بسیار گزنده و گیرا بود و ازاین‌رو قربانی احیای استبداد شد. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
از تکرار اشکالات گروه مشاورین جوان دولت احمدی نژاد در شبکه دستیاران مردمی دولت رئیسی پرهیز کنیم! 🔹 اگر شبکه مردمی سازی در دولت خدمتگژار میخواهد ماموریت محوله رئیس جمهور انقلابی به آنها بی خاصیت نشده و در بین مردم باور پذیر شود؛ ضرورت دارد تا هرجا حقوق مردم نقض شد شبکه مردمی سازی دولت خدمتگزار بلافاصله به وزراء، استانداران و فرمانداران و کارگزاران بصورت علنی "اخطار نقض حقوق مردم" داده سپس چنانچه روند مورد اعتراض، به سود مردم اصلاح نشده باشد؛ از طرف مردم به بازرسی ویژه ریاست حمهوری و متعاقبا به دستگاه قضایی شکایت کنند. 🔴 چرا این شبکه درباره ضرر کشاورزان باغدار به رغم اعلام قیمت تضمینی وعده داده شده از سوی وزارت کشاورزی و شورای قیمت گذاری سکوت کرده است؟! مگر شما نگاهبان سیاست مردمی سازی دولت خدمتگزار نیستید؟ در همین نزدیکی شما کشاورزان یعنی قدرت پشت گفتمان دولت انقلابی بعد از یکسال کار ضرر کردند؛ اما چرا این شبکه مردمی سازی به وزارت کشاورزی اخطار نداده و علیه آن اعلام شکایت نکرد؟ 🔹 اقدام خوب و تجربه تاسیس مشاورین جوان در دولت احمدی نژاد که پس از مدتی توسط برخی از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته بود اینک نباید دوباره تکرار شود. ابلاغ مترقی شبکه مردمی سازی دولت از سوی رئیس جمهور انقلابی، بدون توجه این شبکه به استیفای حقوق مردم، آن را پر طمطراق اما بی خاصیت خواهد کرد. فراموش نکنیم مردم در این دولت ولی نعمت هستند. ✍️ مجتبی زارعی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
☀️ راه نجات ایران و جهان 🔻 امام علي عليه‌السلام: من نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَيهِ أن يَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ، و ليَكُن تَأديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَأديبِهِ بِلِسانِهِ ✳️ هر کسی كه خود را پيشواى مردم قرار دهد بايد پيش از آموزش ديگران به آموزش خود بپردازد؛ و پيش از آن كه به زبان تربيت كند باید با كردار و رفتارش تربيت نمايد. 📚 بحارالأنوار: ۲/۵۶/۳۳ ☀️ راه نجات ایران از مشکلات پیش رو عمل به معلومات و آموزه های قران و حدیث است. 👈 اگر در ایران به همین یک روایت عمل می کردیم اکنون پیش قدم در توسعه و تمدن جهان می شدیم. ✳️ ایران و جهان مدرن برای نجات خویش از وضعیت موجود به شدت محتاج تحصیل این معارف الهی و عمل به آن است. ✍️ محمد جواد حیدری 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب 🔻 با گذشت چند ماه از اخیر مساله ای ذهن دغدغه‌مندان انقلاب را آزار می دهد و آن اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های‌ علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را بیشتر به سمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد. 🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در روزهای سخت انقلاب عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به پژوهش‌های بی‌خاصیت متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد؛ این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است. 🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشهای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «بی مساله بودن ساختاری» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهش‌های بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی، ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق می دهد. 🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی می کند. مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای می شود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است. 🔻 می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد. 🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند. ✍️ محمد یوسفعلی تبار با اندکی ویرایش @taalighat 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با مشارکت اندیشکده زیست‌شهر و پژوهشکده شهید صدر برگزار می‌کند: 🔻دوره‌ فشرده‌ی معرفی‌ایده .........زیست‌شهرهای نوینِ مولِّد......... تعدادجلسات: ۸ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای زمان برگزاری: چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ (۱۰ و ۱۱ اسفندماه) ساعت ۱۴ الی ۱۸ شیوه برگزاری: حضوری و مجازی() قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ : 💎اعطای گواهی پایان دوره از طرف پژوهشکده شهیدصدر، وابسته به دانشگاه امام حسین(ع) 💎راهبری و توانمندسازی شرکت‌کنندکان جهت کنشگری فعال و جهت‌مند در حوزه مسکن و شهرسازی 🎴ثبت‌نام از طریق: http://www.negahschool.ir/product/zist-shahr/ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲ در و در ارتباط باشید. ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکرونوآوری‌ نگاه 🔰 @sch_negah 🌐http://schoolnegah.ir
هدایت شده از حکمرانی مسوولانه
بسته تشویقی یا تنبیهی؟! 🗞 با این بسته تشویقی چه اتفاقی برای بافت‌های فرسوده می‌افتد؟ بافتی که مثلا تا امروز ۳ طبقه بوده، از فردا می‌تواند با یک تا دو طبقه اضافه، تبدیل شود به بافتی با ساختمانهای ۴ تا ۵ طبقه. نتیجه چه می‌شود؟ با این طبقات مازاد و جمعیتی که به خاطر این طبقات به بافت اضافه خواهد شد، وضعیت آن بافت به لحاظ برخورداری از سرانه‌های مصوب (که همین الان هم فقط یک سوم سرانه‌های مصوب است)، به مراتب بدتر می‌شود و مثلا به یک چهارم یا یک پنجم مصوب (اعم از فضای سبز و سرانه آموزشی و بهداشتی و ...) سقوط می‌کند. ⛔️ دوستانی که این بسته را تصویب کرده‌اند نمی‌دانند که کمبود سرانه‌ها چه تبعات فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و ... را به دنبال خواهد داشت؟ آیا اساسا فشردگی بافت و کمبود فضای باز و اراضی ذخیره در بافتهای فرسوده، امکان تامین سرانه‌های لازم در آینده را خواهد داد؟ اگر خیر، آیا این بسته‌ تشویقی، در آینده نه چندان دور و بعد از افزایش تراکم و جمعیتی که به بافت تحمیل خواهد کرد، عملا به دلیل عدم امکان تامین سرانه‌های لازم، تبدیل به بسته‌ تنبیهی برای شهروندان ساکن در بافت نخواهد شد؟!فارغ از بحث سرانه‌ها، کجای دنیا در کنار کوچه شش متری، ساختمان ۵ یا ۶ طبقه می‌سازند؟! با این بافتهایی که با این نوع بسته‌ها متراکم‌تر و فشرده‌تر خواهند شد تکلیف پدافند غیرعامل در حوادث احتمالی نظیر زلزله چه می‌شود؟! 😔 خدا عاقبت همه ما را با این بسته‌های تنبیهی ختم به خیر کند. @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ چرا وضع اقتصاد به اینجا رسید؟ 🔹 هر چند رئیس جمهور و برخی از همکارانش در ۱۷ ماه گذشته حداکثر وقت و توانشان را برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه صرف کرده‌اند اما وضعیت این روزهای جامعه نشان می‌دهد این تلاش‌ها [به نتیجه مطلوب] نرسیده است! 🔹 شاید برخی باور نداشته و قبول نکنند اما آقای رئیسی باید بپذیرد وضعیت اقتصادی این روزهای کشور دو ریشه [دیگر نیز] دارد: ▪️در اسفند ماه سال گذشته رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور فرمودند: فضای مجازی  مشکلاتی دارد که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند تا هر چه زودتر این مشکلات برطرف بشود! (مهمترین مشکل فضای مجازی در بیان رهبر انقلاب، ولنگاری و عدم تبعیت این عرصه از قوانین کشور است) متاسفانه در سال جاری دولت هیچ قدمی برای قانونمندی فضای ولنگار مجازی بر نداشت و در نتیجه شاهد آشوبهای پاییز امسال بودیم. آشوبهایی که فضای مجازی ولنگار، نقشی اساسی در طراحی، تداوم و گسترش آنها ایفا کرد و یکی از نتایج آن جهش ناگهانی قیمت ارز و به هم خوردن وضعیت اقتصادی کشور بود! (البته آقای رئیسی و نیروهای امنیتی بهتر از سایرین از نقش فضای مجازی در افزایش قیمت ارز و سکه و ... در دو ماه اخیر مطلعند!) ▪️گسترش بی‌حجابی پس از آشوبهای اخیر و عادی شدن آن و سکوت معنادار دولت در برابر این روند خطرناک و شانه خالی کردن از مسئولیت مقابله قانونی با آن (به بهانه در اولویت بودن حل مشکلات اقتصادی کشور) [دیگر] علت اصلی بی‌برکتی اقدامات دولت رئیسی در حل معضلات اقتصادی و گشایش در معیشت جامعه بوده است. ▪️رئیس جمهور در ابتدای کارش در برابر نمایندگان مجلس به کتاب خدا سوگند خورده تا پاسدار اسلام و مذهب شیعه و ارزشها و احکام الهی باشد. اما بی‌تفاوتی آشکار دولت رئیسی در مواجهه با گسترش بی‌حجابی و عادی سازی آن در جامعه، نقض سوگند رئیس جمهور و استنکاف او از انجام وظیفه شرعی و قانونی (در برخورد قانونی با بی‌حجابی) محسوب می‌شود و بدیهی است که بی‌برکتی و نحوست این روند دامنگیر دولت سیزدهم شود و همه رشته‌های اقتصادی دولت را پنبه کند. ❇️ آقای رئیسی (و هر انسان مومن و آشنا به معارف دینی) به موضوع "اثر وضعی" رفتار و کردار انسان باور دارد و به همین دلیل باید [یکی از ریشه های] عدم موفقیت دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد را در بی‌توجهی این دولت به امر ولی فقیه و ترک وظایف قانونی آن در قبال مسائل شرعی جستجو کند! (چون دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل اهل کار و تلاش و توجه به توان داخلی برای حل مشکلات اقتصادی است و مشکلات اقتصادی را نمی‌توان به تنبلی و بی‌تحرکی دولت سیزدهم نسبت داد) و انشاالله که وضع نابسامان اقتصادی این روزهای کشور مایه عبرت رئیس جمهور و دولت سیزدهم باشد و ایشان را متوجه [یکی از] ریشه‌های اصلی شکست دولت در برنامه های اقتصادی (غفلت از دستور رهبر انقلاب درباره قانونمند کردن فضای مجازی و بی‌تفاوتی در برابر بی‌حجابی) کند. ✍ محمد صادق کوشکی [همراه با اندکی تصرف] @aboozar72 ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
💰 شبه موسسات پژوهشی، خدمت به پژوهش یا خیانت به ساحت اندیشه ورزی؟؟ 📙 در خاطرم هست در روزهایی که در دانشگاه علامه طباطبایی و در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل بودم؛ دوستانی داشتم که موضوعات پایان نامه ای برگزیده بودند که هیچ فایده و ثمری نه برای پیشبرد علم داشت و نه برای جامعه مفید بود و تنها بهانه ای بود برای دریافت مدرک تحصیلی. اینکه در دانشگاه چنین اتفاق هایی را شاهد باشیم؛ هر چند بسیار تاسف بار است اما از آن جهت غصه هایمان بیشتر می شود که دانشگاه های ما در حال صادرات اینچنین سبک هایی به دیگر مراکز علمی و پژوهشی باشند؛ با این تفاوت که آنجا برای دریافت مدرک بود و اینجا برای عقد قراردادهای مالی. ⚖ شاید وقت آن رسیده باشد که نهادی فرادستی به بررسی کارکردها، پژوهش ها و خروجی های این موسسات بسیار پژوهشی بپردازد تا ضمن جلوگیری از فسادمالی ناشی از بی برنامگی و عدم پاسخگویی و شفافیت، به جایگاه مهم پژوهش نیز خدمت نماید. 🚫 بی تردید بی توجهی مشهود در جامعه به امر رصدها، پژوهش ها و مطالعات حوزه های علوم انسانی و اجتماعی نه ناشی از ذات این دست مطالعات که ناشی از حضور این شبه پژوهشگاههایی است که با رویکرد کارمندمحوری و تقسیم و توزیع بودجه، خروجی های بی فایده نسبت به نیازهای جامعه دارند. ❓ باید سراغ این بسیار پژوهشگاهها و اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی دانشگاهی و حوزوی رفت که چند خروجی شما این اتفاقات و جنگ های ترکیبی اغتشاشات اخیر را در مطالعات و یافته های خود با مختصات رخ داده و نیز ارایه راهکارهای عالمانه، پیش بینی نموده بود؟ 🔰 باید توجه داشت که توجه به این مهم یعنی رصد و بازرسی از مراکز پژوهشی که به نام پژوهش های علوم انسانی و اجتماعی تنها مشغول "پول خوری" و تقسیم قرارداد میان دوستان و آشنایان هستند و مسائل مهم و جاری جامعه برایشان هیچ اهمیتی ندارد؛ خدمت به ساحت علم و خدمت به زیست عالمانه در گام دوم انقلاب اسلامی است. ✍ هبت اله شیری ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─