سلسله نشست های رنج پژوهی
کارشناس : استاد شیروانی
۷بهمن (بعد از نماز ظهر) تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
برنامه آفتاب شرقی/ شبکه ۱ سیما
https://eitaa.com/honarelabkhand
May 11
متن کلیپ فوق☝️
بسم الله الرحمن الرحیم 🕊
عرض ادب و احترام خدمت همه ی سروران گرامی
در چند جلسه پیشین هم عرض شد .
حضرات معصومین در دعاها ی کوتاه و روزانه ی ماه رجب علی الخصوص، به دنبال این هستند که نه تنها حال خوشی را به ما عنایت بفرمایند از مناجات با ذات "اقدس الهی " بلکه
سبک زندگی ما را و نظام فکری ما را هم مُدَوَّ ن کنند . لذا : دقّت در همین ادعیه ی روان و مختصر و دلنشین ماه رجب می تواند چیدمان و سازه و ساختمانِ وجودی ما را تامین کند .
" خداوند متعال " از زبان حضرات معصومین خودش را معرفی می فرماید ، می فرماید : 《 یا من یملک الحوائج السّائلین ویعلم ضمیر الصّامتین لکلِّ مسئله مِنک سمع حاضر و جواب عَتید 》
در واقع حضرات معصومین می فرمایند : راه مَثَلِ اعلی شدن راه خدا خو شدن ، مسیر را فرایند خدا خو شدن این است که انسان هم اینگونه باشد .
انسان باید بتواند دست اولیا داشته باشد و نه دست سُفلی' ، اینکه آقا رسول اکرم فرمودند : دست اولیا برتر از دست سفلی' است به این معنا که انسانِ موزون ، انسان متعالی تلا شگر است .
ساکن نیست ، فقط اهل آرزو نیست بلکه اهل فعالیّت است ، بلکه اهل خلاقیّت است ،
اهل صدق است ، اهل کوشش است ، ویک همچین مسیری انسان را به یک جایگاهی می رساند که انسان هم رفع و دفع نیاز از خودش می کند و هم از دیگران ، لذا : " خداوند متعال "
می فرماید : من فقط گیرنده هستم و نه دهنده ، و انسان تا آنجایی که می تواند باید سعی بکند که دهنده باشد .
و بعد هم " خداوند متعال " می فرماید
من منتظر در خواست نیازمند نیستم ،
《 فَیعلم ضَمیر الصّامتین 》
حالا ما هم همین گونه می توانیم باشیم از زبان بدن فرد مقابل خودمان از شرایط فرد مقابل خودمان می توانیم نیازهای فرد را تشخیص بدهیم .
نباید فرد را به ارائه و ابرازِ نیاز بکنیم ،
چرا که با یه ذلّت همراه خواهد شد ،
به همین جهت ما با توجّه به اطرافیانمان باید سعی بکنیم که نیازهای آنها را بر طرف کنیم ، " و جواب عتید " یعنی یک ارائه ی مشخص داشته باشیم ، یک ارائه ی آماده داشته باشیم . دستانمان هم باز باشد .
" و َایادیکَ الفاضله و رحمتک الواسعه"
خداوند متعال می فرماید : هم نشینی با من ؛ لوازمش چنین مواجه ایی است . ان شاء الله" خداوند متعال
به ما این مقام را و به ما این توانمندی را عنایت بفرماید .
موفّق و پیروز و پایدار باشید .
https://eitaa.com/honarelabkhand
🌹🍃
#مشاورهفلسفی
مشاوره فلسفی نه روان کاوی است و نه پند و نصیحت، بلکه هنرِ گفت و گوی کاملاً آزاد، با پایانی باز، و بدون مرزهای تعیّن یافته و تابوها است که در آن، مشاور تلاش می کند با تسهیل گری، فهم هم دلانه و تحلیل دیدگاه مُراجع و تفسیر فلسفی آزاد از مشکلات و پرسش هایش، به او کمک کند تا با تشخیص دقیق مشکل، کاهش فشارهای هیجانی، پرده برداشتن از خودفریبی، کشف ناسازگاری ها، شفّاف اندیشی، خودنگری، خودفهمی، و خودراهبری، و آزاد شدن از اندیشیدن جزمی و غیر عقلانی، تقویت توانایی های شناختی و قابلیّت های استدلال فلسفی شایسته، و دوری از خودمحوری و جامعه محوری، بتواند آزادانه ادراک، تفسیر و ارزیابی خود را از خودش و جهان تغییر دهد و در شبکه باور و معنای خود، بازیابی و اصلاح کرده و بدین ترتیب خود را بازپروی کند.
https://eitaa.com/honarelabkhand
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_تعالی
قسمت پنجم
❇️" یا مَن یَملک حوائج السّائلین و یعلم ضمیر الصّامتین لکلّ مسئله مِنک سَمع حاضر و جَواب عَتید
اللّهم و مواعیدکَ الصادقه "
❇️از خصیصه های ذاتی خداوند متعال
این است که : در مواجهه ی وعده و وعیدهایی که می فرماید ، صادق است.
❇️هیجان بر خداوند متعال حاکم نیست
اینکه در هنگامه ایی به سبب منافعی وعده و و عیدهایی بفرما ید .
وبعد از اینکه مسئله ی او حل شد بخواهد از آنها عبور بکند بخواهد آنها را نادیده بگیرد ، اینگونه نیست .
❇️ ما اگر می خواهیم در مسیر خداگرایی ، در مسیر خدا خویی حرکت
بکنیم باید مراقب وعده دادنهای هیجانی خودمان باشیم ...☘.
https://eitaa.com/honarelabkhand
هدایت شده از بچه های مسجد استان قم
✨دومین دوره آموزشی مربیان توحیدی کانون های تربیت محور دارای کادر نوجوان
🔰ویژه : طلاب و روحانیون فعال در کانون های مساجد
📚با محوریت کتاب های بی نهایت موسسه جوانان استان قدس رضوی علیه السلام.
▫️مزایا :
گواهی معتبر شرکت در دوره
سابقه و گواهی تبلیغی
🕕زمان:۱۲ بهنن ساعت ۷ صبح تا ۱۲
🔔جهت کسب اطلاعات بیشتر به آقای کارگر و خانم یاوری پیام ارسال فرمائید.
💠پاتوق بچه های مسجدی استان قم
https://eitaa.com/joinchat/735903796C0b1ae30bb4
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_تعالی
قسمت ششم
❇️《 خاب الوافِدون عَلی غیرِک وَ خَسِر المُتعرِّضونَ اِلاّ لَک وَ ضاعَ المُلِمّونَ الاّ بِک 》
حضرت می فرمایند : کسی که برغیر خداوند وارد می شود نا امید می شود ، کسی که از غیر خداوند طلب می کند اهل خسران می شود ، کسی که به غیر درگاه خداوند می رود تباه می شود
❇️ آیا به این معنا است که : ما از موجودات و اشخاص و اشیا چیزی طلب نکنیم؟
خیر ، حضرت نمی خواهند این را بفرمایند ؛
❇️ حضرت می خواهند بفرماید :« خداوند متعال یعنی راستی، خداوند متعال " یعنی تبعیّت از فرایندها ، " خداوند متعال " یعنی تبعیّت از ضابطه مندی تلاش ها
❇️ اگر شما از این مسیرها برای تحقّق اهداف خودتون حرکت نکنید! بلکه بخواهید از میانبرها استفاده بکنید ؛ بلکه بخواهید خدای ناکرده از راههای فاسد استفاده بکنید ، از راههایی که منفعت های شخصی شما را تامین میکند ، ولی مَضرّتهای جمعی و جهانی را به بار میآورد این مسیرها !!
❇️ لذّت بر آمده از ذلّت، لذّت ماندگار نیست
https://eitaa.com/honarelabkhand
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_تعالی
قسمت هفتم
❇️ خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ
حضرت آقا امام صادق علیه السلام
فرمودند : اگر از درستی اگر از صدق اگر از اعتدال، اگر از تقوی و استاندارد نخواهی به لذّت برسید، آن لذّت برای شما لذّتنما است. بلکه در عمق آن اضطراب وجود دارد، در عمق آن نارضایتی وجود دارد.
❇️ «بابُکَ مَفتُوح للرّاغِبین و خَیرُک مبذول لِلطّالبین و فضلک مباحُ للسائلین ونیلک مُتاحُ لِلامِلین ورِزقُک مَبسوط لمن عَصاک»
میفرماید : راه برای آغوش خداوند متعال که همان درستی است !! که همان روشنایی است، که همان صدق و خرد و عشق و حضور است، باز است. این راه راهی نیست که بسته بشود
❇️ هر وقت خودتان را در میانه ی تعادل دیدید !! بدانید در آغوش من خواهید بود.
https://eitaa.com/honarelabkhand
مواجه با انسان ساده فهم را( برای دست یابی به منافع شخصی) غنیمت مدانیم، آنچه از زبان هستی و الاهیات بر می آید، این مهم است که: جریان هستی و خداوند، حامی انسان های ساده اندیش و ضعیف است.
زیرکی بفروش و حیرانی بخر
زیرکی ظنست و حیرانی نظر
عقل قربان کن به پیش مصطفی
حسبی الله گو که اللهام کفی
#مولوی
https://eitaa.com/honarelabkhand
#گزارش_تصویری
#دوره_آموزشی
#مربیان_توحیدی
🔻دومین جلسه آموزشی از دوره مربيان توحيدي با حضور روحانيون، طلاب و مربيان فعال در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم
https://eitaa.com/honarelabkhand