eitaa logo
هنر تبیین ، محض اطلاع، نهضت آگاه سازی و مطالبه گری
2.1هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
9.9هزار ویدیو
483 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #کانال_هنر_تبیین #نهضت_آگاه‌سازی_و_مطالبه_گری @honaretabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻گفتگو با ویژه‌نامه‌ی شورای نگهبان: معقولیت مواجهه‌ی استصوابی (نظارت ارزشی در نظام ارزشی) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
⭕️یک عکس با ده ها اِلِمان روانی و شناختی: ۱_ عکس امام و رهبری در بالا ۲_ شیعه و سنی زیر یک سقف ۳_ آیه ۱۴ سوره حشر و اشاره به ترس یهودیان از جنگ ۴_ قدس محصور در گل و نوید پیروزی و .... سید حسن رسانه را خوب می شناسد و یکی از ده ها دلیل موفقیت مقاومت همین موفقیت در حوزه ادراک است. ✍️ یعقوب ربیعی مطلق ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹- https://www.shora-gc.ir/0002VK 🔹 در نود و نهمین گزارش دکتر طحان‌نظیف به مردم مطرح شد؛ ابهامات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب/ ضرورت شفافیت مرزهای ضوابط مصوبه سخنگوی شورای نگهبان در جدیدترین گزارش خود به مردم، مهمترین ابهامات لایحه عفاف و حجاب را تشریح کرد. 🔹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و نهمین گزارش‌ از سلسله گزارش‌های خود به مردم در کانال شخصی‌اش در «بله»، درباره لایحه عفاف و حجاب توضیحاتی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است: 🔹«لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» که شهریورماه امسال برای مدت سه سال به صورت آزمایشی به تصویب مجلس رسید، در هفته‌های گذشته پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با صاحب‌نظران، منتقدان، طراحان و نهادهای مخاطب مصوبه در پژوهشکده شورای نگهبان و بررسی تفصیلی جوانب فنی، شرعی و حقوقی مفاد آن، در دو مجمع مشورتی فقهی و حقوقی در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت. با توجه به حجم مصوبه و دقت نظر اعضای شورای نگهبان، بررسی آن ۱۰ جلسه شورا را به خود اختصاص داد که در نتیجه این مصوبه، واجد ابهاماتی شناخته شد. 🔹عمده ابهامات و ایرادات شورای نگهبان را می‌توان در موارد ذیل دسته‌بندی نمود: روشن نبودن مرزهای ضوابط مصوبه در برخی موارد،‌ عدم تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات تفسیربردار، ابهام در نسبت برخی از احکام مصوبه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مغایرت برخی مواد با اصل ۷۵ قانون اساسی به جهت افزایش هزینه‌های عمومی یا کاهش درآمدهای عمومی بدون پیش‌بینی طریق تامین یا جبران آن. الف) روشن نبودن مرزهای ضوابط مصوبه یکی از پرتکرارترین ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه، عدم شفافیت مرزهای ضوابط پیش‌بینی شده در مصوبه است. به عنوان مثال در ماده(۲) این مصوبه، وظیفه «تدبیر و پیش‌بینی سازوکار لازم» بر عهده وزارت کشور قرار داده شده است اما با دقت در این عبارت مشخص می‌شود که حدود دامنه این حکم و مرزهای آن روشن نبوده و به عنوان مثال معلوم نیست که آیا شامل تداخل وظایف وزارت کشور با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌های دیگر نیز می‌شود یا خیر. ب) عدم تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات تفسیربردار از دیگر از ابهامات شورای نگهبان، روشن نبودن تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات به کار رفته در مصوبه است. به عنوان نمونه مواد متعددی از این مصوبه، برای ترویج، تبلیغ و یا ارتکاب «بی‌عفتی» احکام و ضمانت اجراهای مختلفی تعیین شده است، لکن تعریفی از این عبارت نه در مصوبه و نه در دیگر قوانین موضوعه وجود ندارد. بر همین اساس با توجه به اینکه منظور از «بی‌عفتی» روشن نبوده و مشخص نیست چه رفتارهایی را در برمی‌گیرد، دامنه و حدود آن با ابهام مواجه شد. همچنین در ماده (۶) مقرر شده است که اقلام مرتبط با عفاف و حجاب و ملزومات آن به عنوان «کالای فرهنگی» محسوب شده و از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد اما با توجه به اینکه این اصطلاح در قوانین تعریف مشخصی ندارد، آثار و احکام محسوب شدن اقلام مرتبط با عفاف و حجاب به عنوان «کالای فرهنگی» روشن نیست؛ از این‌رو منظور از این اصطلاح و آثار مترتب بر آن واجد ابهام شناخته شد. ج) ابهام در نسبت برخی از احکام مصوبه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر ابهامات شورای نگهبان نسبت به این مصوبه، روشن نبودن نسبت میان برخی از احکام آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. به عنوان نمونه مواد (۱۰)، (۱۱) و (۱۲) مصوبه وظایف وزارتخانه‌های آموزش و پروش، علوم و بهداشت برای تحقق اهداف لایحه را بیان کرده است؛ لکن با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره وظایف وزارتخانه‌های مذکور در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی دارد، شورای نگهبان نسبت میان مواد مذکور با این مصوبات را واجد ابهام تشخیص داد. د) افزایش هزینه‌های عمومی و کاهش درآمدهای عمومی اگرچه این مصوبه، در قالب لایحه به مجلس ارسال شده است، لکن مواد متعددی در مجلس به آن اضافه گردید که برخی از آن‌ها منجر به افزایش هزینه‌ها یا کاهش درآمدهای عمومی شده است. برای نمونه بند «۶» ماده (۱۱) از جمله احکامی بود که در فرایند بررسی لایحه در مجلس به آن اضافه شد و براساس آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف به راه‌اندازی و گسترش دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص بانوان با سطح کیفی بالاتر از سایر دانشگاه‌ها و ارائه خدمات یارانه‌ای به این پردیس‌ها شده بود که طبیعتاً هزینه جدیدی برای این وزارتخانه ایجاد می‌کند لکن به سبب عدم پیش‌بینی طریق تأمین این هزینه جدید در مصوبه، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. هـ) تفویض تصویب برخی امور تقنینی به غیر از مجلس به استناد قانون اساسی، قانون‌گذاری از صلاحیت‌های انحصاری مجلس بوده که قابلیت تفویض به نهاد دیگری را نیز ندارد. در ماده(۷۰) این مصوبه،
برخی از امور تقنینی که تاکنون احکام آن در قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری تعیین تکلیف شده، به آیین‌نامه مصوب رئیس قوه قضائیه واگذار شده است. از جمله این موارد می‌توان به ضوابط مربوط نحوه تعیین مجازات‌های قانونی، اعمال احکام قانونی تخفیف و تعلیق اشاره کرد که با توجه به ماهیت قانونی این موارد و لزوم تصویب آن توسط مجلس، احاله آن‌ها به آیین‌نامه مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد. لذا با عنایت با ابهامات شورای نگهبان، مصوبه جهت طی مراحل بعدی به مجلس بازگردانده شد. انتهای پیام/ https://www.shora-gc.ir/0002VK ، محض اطلاع، و 🔻 https://eitaa.com/honaretabyin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎙 نسخه صوتی |  بسته صوتی مرور بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی شهدای استان لرستان. ۱۴۰۲/۸/۳ 🎧 بشنوید👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 آیه نصب شده در محل سخنرانی رهبرانقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی شهدای استان لرستان. ۱۴۰۲/۸/۰۳ 🔹‌ «وَكانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ.» سوره مبارکه الروم آیه ۴۷ 🔸 و یاری مؤمنان، همواره حقّی است بر عهده ما 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فرزند آیت‌الله استادی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فرزند آیت‌الله آقای حاج شیخ رضا استادی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم آیت‌الله آقای حاج شیخ رضا استادی دامت برکاته درگذشت فرزند گرامی را به جنابعالی و دیگر بازماندگان و بالخصوص به همسر و فرزندان مکرّم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلّا برای همه‌ی اصحاب مصیبت از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمة الله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۸/۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نسبت میان شریعت و جامعه تفاوت جمهوری اسلامی و طالبان در مساله حجاب چیست؟ ابوالفضل اقبالی ✳️ این یادداشت در دفاع از ساحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و فقه پویای شیعه در برابر تحجر و ارتجاع است. زیرا تهدید اصلی امروز جامعه ما در حوزه حکمرانیِ فرهنگی و علی‌الخصوص موضوع حجاب، نه اندیشه‌های نخ‌نما شده و رسوای لیبرالیسم، بلکه واپس‌گرایی عده‌ای از مدعیان اسلام و انقلاب است که اندک تفاوتی در مبانی و اصول معرفتی خود با طالبان و داعش ندارند. ✳️ آیا تفاوت ما(در این یادداشت مراد از «ما» تفکر انقلاب اسلامی است) با طالبان در تاکید مشترک هر دوی ما بر حجاب زنان است؟ خیر! هر کسی که صرفا خبری از اسلام و محتوای آن دارد می‌داند که حجاب از ضروریات دین مبین اسلام بوده و حکم قطعی خداست و باید در جامعه‌ای که ذیل سایه‌ی حکومت اسلامی زیست می‌کند، پیگیری و اجرا شود. پس تفاوت ما با طالبان در تاکید بر وجوب و الزام حجاب نیست. ✳️ آیا تفاوت ما با طالبان در خط قرمز داشتن هر دوی ماست؟ خیر! خط قرمز را تمامی حکومت‌ها اعم از مسلمان و لیبرال و مستبد و... هم دارند و برای عدول از آن خطوط قرمز تدابیری می‌اندیشند. در هیچ جای دنیا مناسبات اجتماعی سیّال و گله گشاد نیستند و حریم‌ها و حدودی برای آن تعیین و تثبیت شده است. حتی کشورهای غربی که تصور عامّه درباره آنها «مهد آزادی‌های اجتماعی» و «برابری انسانی» است. او هم وقتی می‌خواهد مدال مسابقات ورزشی را توزیع کند به گردن دختربچه سیاهپوست مدال نمی‌اندازد! ✳️ تفاوت ما با طالبان در مواجهه ما با «امر اجتماعی» است. طالبان برای جامعه «حیاتِ مستقل» و «صیرورت» قائل نیست و نمی‌داند جامعه در بیرون از اراده و خواست او حضور دارد و زیست می‌کند و اتفاقا این حیات مستقل نیز امری اصیل و معتبر است. او می‌گوید جامعه «باید» بر مبنای اراده من خودش را تنظیم کند و در غیر اینصورت محکوم به حذف است. شوربختانه برای این اصرار خود نیز سازوکاری غیر از «النصر بالرعب» نمی‌شناسد! لذا هیچگاه با جامعه وارد «گفتگو» نمی‌شود و زبان مفاهمه او با مردم از جنس «زور» است. ✳️ اما دیدگاه جمهوری اسلامی به سازوکارهای اجرای شریعت در جامعه اینگونه نیست. ما نه تنها به «واقعیتِ اجتماعی» واقفیم بلکه حتی به استقلال و اراده آن احترام قائلیم. ما می‌گوییم رسالت انبیاء و ائمه(ع) هدایتِ اراده‌های جمعی در طول تاریخ بوده است و این هدایت هیچگاه با اعمال زور اتفاق نیافتاده و خواهد افتاد. این سخن به معنای نفیِ لزوم استفاده از ابزارهای کنترل اجتماعی نیست. نگارنده درباره این مباحث بارها نوشته و گفته است. اما چیزی که واضح و مبرهن است، تقدّمِ «گفتگو و تبیین» بر «کنترل و مهار» در مواجهه با جامعه است. ✳️ چرا ما قائل به این تقدم هستیم؟ چون براساس مبانیِ انسان‌شناختی ما، فطرتِ انسان‌ها هدایت‌پذیر و حق‌گراست. ما برای اقامه حکم خدا در زندگی قاطبه مردم نیازی به اعمال زور نداریم و صرفا با رساندن کلام حق به گوش مردم آنها را به تبعیت واداشته‌ایم. «اِنًّ النّاس لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ما اینجا صرفا با کسانی مواجهه از جنس زور و کنترل خواهیم داشت که «مانع» و «مُخلّ» رفتار متشرعانه جامعه هستند. و این عده هم به لحاظ تعداد و آمار قلیل هستند و امکان برخورد با آنها هست و هم قاطبه جامعه برای حاکمیت مشروعیت مواجهه کنترلی با این عده را قائل است. ✳️ لذا در دیدگاه ما، قرار نیست ابزارهای کنترل اجتماعی، بار ناکارآمدی‌های ما در زمینه اقناع و هدایت افکار عمومی را بر دوش بکشند. اما در نگاه طالبان‌های وطنی، حتی اگر سیستم‌های فرهنگی و ادراک‌ساز جمهوری اسلامی ضعیف و ناکارآمد عمل کرده‌اند و باعث فاصله گرفتن بخش اعظمی از جامعه از استانداردهای حجاب شرعی شده‌اند، ما باید با سازوکارهای انتظامی و کیفری از حدود حجاب شرعی پاسداری کنیم! به همین سادگی و وخامت! انگار نه انگار که این جامعه محصول تربیت خود ما بوده است! ✳️ نگاه اصیلِ انقلاب اسلامی به مختصات وضع حجاب در جامعه امروز این است که ما با کسانی که بی‌حجابی و کشف حجاب را مجاهدانه و ستیزه‌جویانه انتخاب کرده و با این کار درصدد تقابل سیاسی و براندازانه با نظام جمهوری اسلامی هستند باید مواجهه قانونی و انتظامی اتخاذ کنیم. چون اینها اساسا با ما انسداد دیالوگ دارند. اما با دختران و بانوانی که به دلیل زبان الکن ما در تبیین معارف دین و یا ناکارآمدی ابزارهای فرهنگی ما و یا حتی قدرت رسانه و تهاجم فرهنگی دشمن، باورهای دینی و اعتقادی او تضعیف شده و نقصی در پوشش و حجاب او ایجاد گردیده است، تنها و تنها باید به «تربیت و ارتقاء» اکتفا کرد. @eqbali62
واقعا که! خدا رحم کند این توضیح واضحات و عقل کل پنداری بعضیا و اتهام زنی و برچسب زنی به خودیها، کار مملکت رو به ناکجا آباد نبره !
ایشون خیلی قشنگ و کادو پیچ نظرات التقاطی شونو بیان می کنند ابتدا اسم مخالفین خود را طالبان می‌گذارند تا ذهن مخاطب به خود اجازه دفاع از آنها را ندهد و تسلیم مغالطات قشنگ ایشان شود تربیت ابزار هایی دارد که اهم آنها، تنبیه و تشویق و اقناع فکری است ایشان در امر تربیت، تنبیه و تشویق را تعطیل کرده و فکر می‌کند افراد بی ایمان یا ضعیف الایمان را می‌شود صرفاً با گفتگو «تربیت و ارتقاء» داد جملات خطرناک ایشان بوی سازش، تسلیم، ترس و نفاق می دهد اقناع چیز خوبی است و با کمال عقلی حاصل می‌شود اما هیچ مملکتی کسانی که به کمال عقلی نرسیده اند را رها نمی‌گذارند که زمانی که عقلشان کامل شود به دیگران (و خودشان) ، ضرر بزنند؛ قانون و اعمال قانون برای همین است امین سپید دست
🔷 ️اعلام رسمی ممنوع‌الکاری بیش از ده بازیگر زن مطرح سینمای ایران/ مدیر اداره نظارت سازمان سینمایی: آنها فیلم جدیدی بازی نخواهند کرد 🔹 سرانجام بعد از مصاحبه‌های پراکنده و ضد و نقیض ماه‌های گذشته مقامات سازمان سینمایی، مدیر اداره نظارت این سازمان دیروز رسما از ممنوع‌الکاری بازیگران زن کشف حجاب کرده خبر داد و اعلام کرد این بازیگران دیگر در فیلم تازه‌ای بازی نخواهند کرد. حبیب ایل‌بیگی به ایرنا گفت:«آنها به دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد نمی توانند در فیلم های سینمایی بازی کنند. آثار قبلی‌شان به تدریج منتشر می شود که مالکان فیلم ها متضرر نشوند. چون سرمایه زیادی خرج شده است. ولی از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند.» به این ترتیب فهرستی شامل چندین بازیگر زن مطرح سینمای ایران ممنوع‌الکار خواهند شد. بازیگرانی چون باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، شقایق دهقان، افسانه بایگان و... در این فهرست قرار دارند که از این جمع افسانه بایگان و هنگامه قاضیانی از بازیگری خداحافظی کرده‌اند و پگاه آهنگرانی و ویشکا آسایش هم خارج از ایران هستند.
◾️ اینجا کویر داغ و نمک‌زار شور نیست ما روبروی پهنه دریا نشسته‌ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ آقای ظریف! این حرف‌ها به شما نیامده، خاطرات تلخ ملت را زنده نکنید. شما وزیر دولتی بودید که خشونت کلامی، بارزترین ویژگی آن بود... حمید رسایی