🌷🌷
در اولین شب جمعه ماه محرم الحرام ۱۴۴۶ با قلبی مملو از عشق و شور و داغ ، به محضر سید الشهداء، عرض سلام و ادب داریم ؛ به نیابت از تمام درگذشتگان ، شهداء ، ذوی الحقوق به ویژه عزیزانی که سال گذشته بر سر سفره امام حسین علیه السلام مهمان بودند و امسال در عالم ملکوت ، هم نشین با آن امام مظلوم و یارانش ، عند ربهم یرزقون هستند .
#شهیدرئیسی_عزیز
#شهیدانِ_پروازاردیبهشت
#سرداردل_ها #حاج_قاسم
🌷🌷🌷
...و مصیبت #غزه_مظلوم که همچنان در هجوم دشمنِ #کودک_کش ، می سوزد و می گرید ؛ از یادمان نمی رود
کمی ملموس کرده است تک تک جنایات لشکریان یزید در عاشورای ۶۱ هجری را ، این فجایعِ جاری در غزه ...
#زنگ_احکام
#عقد_در_محرم
🏴 آیا برگزاری مراسم عقد و نامزدی در ایام عزاداری حرامه؟
☑️ پاسخ
اگه برگزاری این نوع مراسم با گناه و معصیت (رقص و موسیقی حرام و...) و یا زیر پاگذاشتن حرمت ایام عزای امام حسین (علیهالسلام) با جشن و پایکوبی همراه باشه، حرامه؛ اما اگه این موارد نباشه، حرام نیست.
البته در ایام خاص عزا، مثل دهه اول محرم یا روزهای شهادت، بهتره از برگزاری هرگونه مراسم خودداری بشه. هرچند اصل ازدواج، یعنی خوندن خطبه عقد در هیچ روزی منعی نداره.
✅ در احادیث گفته شده که شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شاد و در حزن ما محزوناند.
🔺 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی.
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماها مسئول گزینش کربلا بودیم
دو سوم یاران امام حسین رو رد میکردیم!
#پیشنهاد_دانلود
#سیره_صالحین
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
⭕️ تنآزاری در عزاداری، از سینهزنی تا قمهزنی!
✍حجتالاسلام مهدی مسائلی
در مراسم عزاداری یکی از مداحان انقلابی اصفهان که شهرتی کشوری دارد، شرکت کردم. در میان روضه هرچند یکبار از عزاداران میخواست خودزنی کرده و به گریه کردن بسنده نکنند.
در یادداشتها گفتهام این موضوع به خاطر نگاه نادرستی است که خودزنی را عزاداری میداند و کیفیت عزاداری را با تنآزاری تنظیم میکند؛ یعنی عزاداران هرچه زجر یا آسیب بیشتری به بدنشان وارد کنند ثواب بالاتری بردهاند. با این نگاه، در روضهخوانی کسی که به صورتش لطم و سیلی و خراش وارد کند، مصیبت را بهتر درک کرده و حمیّت حسینیاش قویتر است. مداح نیز تمام تلاشش را میکند که احساسات عزاداران را به این سمت و سو بکشاند. همچون جلادی بیرحم به سلاخی پیکر شهدا میپردازد و داستانهایی میگوید که غیرت عزاداران را تحریک کند. خلاصه به هر نحوی روی اعصاب عزاداران راه میرود. دست آخر نیز از امام زمان و سادات مجلس بابت این صراحتگویی(بلکه داستانسراییها) عذرخواهی میکند.
به هرحال، کم کم این خودزنیها برای عزاداران تبدیل به عادت شده و ناخودآگاه به عکسالعمل آنها در مصیبتخوانی تبدیل میشود. در سینهزنی نیز تقریبا این ذهنیت جاافتاده است که هرچه ضربهها محکمتر فرود آیند، سینهزنی و عزاداری با کیفیتتری انجام شده است. مداحها سینهزنان را توصیه به لختشدن میکنند تا صدای بهتری تولید شده و سینهها سرخ و کبود شود.
البته این تنآزاری در سینهزنی تحت تأثیر شنیدن مصیبت نیست، بلکه بیشتر معلول موسیقی و هیجان محیطی است که مداح آن را ایجاد میکند، از این جهت نمیتوان آن را ناشی از حزن و احساس درونی دانست و عزاداری قلمداد کرد. به صراحت باید گفت بعضی از سینهزنیها خصوصا در هنگام شور تبدیل به کنسرتی پرجنبوجوش برای مداح شدهاند. نحوه فیلمبرداری، سیستم صوتی، چیدمان عزاداران و حضور مداح در جایگاه و... به کنسرت شبیهترند تا مجلس سوگواری.
مختصر بگویم که در ماهیت عزاداری در توصیههای اهلبیت(ع) تنآزاری ظهوری ندارد و از افزودنیهای بعضی از شیعیان است. در دین اسلام هرعملی که به بدن آسیب وارد کند، مورد نهی قرار گرفته، و حتی عبادات نیز در این هنگام نامشروع و حرام شدهاند، جالب اینکه پرهیز از آسیب به بدن در عبادات در فقه شیعه قویتر از فقه اهلسنت است و در برابر فتوای رخصت برای انجام و ترک عبادات ضرری در میان اهلسنت، در شیعه فتوای عزمیت و لزوم ترک عبادات ضرری وجود دارد.
ایننکته را نیز بیافزایم که اگر مداحی تنآزاری را در عزاداری پذیرفت، مراتب خشنتر آن همچون قمهزنی و تیغزنی و... نیز برایش توجیهپذیر است و معمولا از جهت ماهوی با آن مخالفتی ندارد، البته ممکن است به خاطر تبلیغات سوء اجتماعی یا منع رهبری، اینکارها را نپسندد، ولی در واقع خودش مقدمات توجیهپذیری آنها را فراهم میکند.
«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
@Howzaviat
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🗒 به سوی تجربهای دوستداشتنی
۱. اتفاقات دشواری در طول چند سال اخیر برای حقیر رخ داد و هر بار، حجم انبوهی از فشارها و ملامتها و تخریبها روانهی من شد. من در هر دوره، صبر کردم و کوشیدم به کنشگری فکریام در عرصهی عمومی ادامه بدهم و صحنه را خالی نکنم. از حضور در دادگاه گرفته تا ترور شخصیت تا توهینهای خیابانی و مجازی تا انتشار نشانی خانهام و ... از جمله گرفتاریها و چالشهای بودند که در برابرم سربرآوردند. روزگار بر من، بسیار سخت و تلخ گذشت و اغلب، حس غربت و تنهایی، در من نفس میکشید. زخمههای دگراندیشان به کنار، مؤاخذههای دوستان اما روحم را خراشید.
۲. من از نویسندگی و تحقیق و تألیف کتاب، به قلمرو رسانه پا گذاشتم و همواره تلاشم این بود که تفکر اصیل اسلامی و انقلابی را به عرصهی عمومی سوق بدهم و متنها و گفتارهای فاخر تولید کنم. من از دریچهی فکر و اندیشه به مسألهها نگریستم و زیر سایهی هیچ جریان سیاسیای ننوشتم و نگفتم. قصد من، ادامهی کاری بود که سیدمرتضی آوینی در مجلهی سوره انجام داد. این قلهی مرتفع، الگو و سرمشق من بود. هر تفسیری جز این، با نیات و انگیزههای من همخوان نیست.
۳. اکنون به دلیل ملاحظهها و محدودیتهای ناگفتنی اما مهم و قطعی، بار این تکلیف از شانهی من برداشته شده و دیگر، ماندنم در فضای رسانه، به صلاح خودم و انقلاب نیست. من نمیتوانم در چهارچوبهای محافظهکارانه بنویسم. اگر بنا باشد که میان ننوشتن و محافظهکارانه نوشتن، یکی را انتخاب کنم، ترجیح میدهم که از عرصهی رسانه خارج بشوم و ننویسم. من در قفس قواعد تنگنظرانه نمیگنجم و نفسم به شماره میافتد. میخواهند خودم نباشم و این جنگ دائمی من با بسیاری بوده که خویشتن مرا برنمیتابیدند. میخواهند خویشتن مرا از من بگیرند و یک محافظهکار بیخطر و بیخاصیت از من بسازند. قلم من، هر سطرش فریاد میزند و اعتراض میکند و صراحت میورزد. ترجیح میدهم که نباشم، بهجای اینکه آنگونه که دیگران میپسندند، باشم.
۴. به انتخاب و ارادهی خودم، تمام نوشتهها و گفتههای این کانال را حذف کردم و در انتظارم که خود کانال را نیز حذف کنم. کانالهای من در ایتا و ویراستی، به دست دیگران مسدود نشدهاند و مدیران این دو پیامرسان، بهنهایت، مساعدت و همدلی داشتهاند. این انتخاب، تصمیم شخص خودم نسبت به شرایط جدیدی است که در آن قرار گرفتهام. دربارهی دیگران نیز باید گفت هیچ اجبار پیدا و تحمیل مستقیمی نسبت به من، در میان نیست.
۵. از دوستان ایتا و ویراستی سپاسگزارم که فریادها و نقدهای گزندهی مرا برتابیدند و مدارا ورزیدند. از مخاطبان عزیز نیز قدردانی میکنم که این نوشتههای برآمده از فکر و درد را خواندند و بارها و بارها، تشویق و تأیید کردند. به حول و قوهی الهی، نویسندگان جوانتر و خوشقلمتر و بیحاشیهتر، این مسیر را ادامه خواهند داد. پیشاپیش از یکایک شما متشکرم که اجازه میدهید فرصت و مجالم را بهطور کامل، صرف نگارش کتاب نمایم و بر ماندنم در رسانه، اصرار نمیورزید. رضایت قلبی و باطنیام این است که از تنشها و تکانههای آزاردهنده و کلافهکننده رها بشوم و به خلوت و عزلت تحقیقاتی پناه ببرم و دیگر در رسانههای مجازی و واقعی و ملی و غیررسمی، ظاهر نشوم. مجال بدهید که بر علاقه و تکلیف بنیادیام تمرکز کنم. تا آنجا که مقدور بود، ایستادم و هزینه دادم و فشار خریدم و دشنام شنیدم. اینک چهارچوبها و قواعد دیگری مطرح شدهاند که طبع و تمایل من، آنها را برنمیتابد. اگر ادامه بدهم، دچار گمگشتگی نسبت به خودم میشوم. از نیروهای بهواقع انقلابی و مؤمنی که باعث رنجشخاطر آنها شدهام و این حس را در آنها برانگیختهام که نگاه و ادبیاتم در رسانه، گزند به انقلاب رسانده و هزینهساز و حاشیهتراش بوده است، عذر میطلبم.
مهدی جمشیدی
۲۱ تیر ۱۴۰۳
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هنر تبیین ، محض اطلاع، نهضت آگاه سازی و مطالبه گری
🗒 به سوی تجربهای دوستداشتنی ۱. اتفاقات دشواری در طول چند سال اخیر برای حقیر رخ داد و هر بار، حجم
🙄😐🤐
اینگونه به لاک عزلت و انزوا خزیدن نخبگان و اندیشمندان خوب نیست
برمبنای اندیشه شهید مطهری (که حضرت آقا فرمودند مبنای فکری این انقلاب،تفکرات شهید مطهری است و لا غیر.) ، آزادی تفکر و آزادی اندیشه باید وجود داشته باشد و صراحت گویی همراه با صداقت است که مفید به حال جامعه و رشد آن است ؛ نه رفتن در لاک ملاحظات و احیانا نفاق و دروغگویی و عدم صراحت و صداقت که این پدیده خطرناکی است در اجتماع ما.
آنچه خطرناک است ، این تنگ نظری ها و برنتابیدن هاست !
منطق اسلام ، منطق گفت وگو ، حکمت، نقد و محاجه و مناظره و جدال احسن.. است
⬅️ درخواست ما از استادبزرگوار آقای دکتر جمشیدی بودن و ماندن در رسانه و روشنگری بیش از پیش است
که اتفاقا این روزها و با شروع دولت چهاردهم ، بشدت جامعه نیازمند جهادتبیین نخبگانی است
#این_عمار؟؟!!
💠 #کانال_هنر_تبیین، #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin