❌️بیانیه دوم حزبالله : ما دشمن «اسرائیلی» را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه میدانیم که بر غیرنظامیان نیز تأثیر گذاشت و منجر به شهید شدن و مجروحیتهای مختلف شد.
🔻در بیانیه حزب الله آمده است: دشمن خائن و جنایتکار قطعاً مجازات عادلانه خود را برای این تجاوز گناه از جایی که انتظار می رود و از جایی که انتظار نمی رود، خواهد گرفت و خداوند بر آنچه ما می گوییم گواه است.
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
❌انفجار #پیجر های حزب الله تلاش اسرائیل برای احیای تصویر #هالیوودی خودش در افکار مردمِ پای موبایل و ماهواره، پس ازشکست #اخرالزمانی وعده صادق است.
سیستمهای امنیتی بزرگ جهان، از جمله برخی از اعضای جبهه مقاومت هم چنین دسترسی هایی دارند، اما هیچ کس غیر از اسرائیل به چنین نمایشی برای پیروزی نیاز ندارد.
👤حسین مهدیزاده
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازنشر /پزشکیان: اسرائیل با ترور شهید هنیه میخواست ما را به جنگ منطقهای بکشاند اما ما تا حالا خویشتنداری کردهایم
◾️این صحبتها همان نکتهای هست که اسرائیل بارها ترور کرده است و مسئولین ما با جنگ هراسی این قلدر سخیف را ادب نکردهاند.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
⭕️ خویشتنداری یا ترس؟
🔹در همان حالی که پزشکیان در برابر رسانه ها مشغول تئوری بافی درباره خویشتنداری و عدم پاسخ بازدارنده به رژیم برای پیشگیری از جنگ منطقه ای بود...
صهیونیستها در حال مرور طرح عملیاتی جدید خود برای وارد کردن منطقه در جنگی بی سابقه و پیچیده بودند!جنگی که وسیله ای عادی و روزمره را به سلاحی کُشنده تبدیل و تا این لحظه چند شهید و بیش از ۲۰۰۰ مجروح به مردم لبنان تحمیل کرد!
🔹در این جنگ، رژیم صهیونیستی مانند ماری زخمی منطقه را آماج حملات متنوع خود قرار داده و از هر ابزاری برای آسیب زدن به محور مقاومت بهره می گیرد و بعید نیست اگر هدف بعدی عملیات فن آورانه اسرائیل، مردم ایران باشند !
🔹عقل و شرع و علوم راهبردی و دانش دفاعی ایجاب می کند سر این مار زخمی به سنگ کوبیده شود تا سایه جنگ از سر منطقه کَم شود و رژیم از ادامه جنگ منطقه ای علیه محور مقاومت پشیمان گردد.
🔹به فرموده حضرت امام، درنگ امروز فردای اسارت باری به دنبال خواهد داشت و تا رژیم دست به جنایتی دیگر آلوده نساخته باید ضربه متقابل رزمندگان اسلام را دریافت کرده و سر جایش بنشیند !
🔹امروز معنی دقیق خویشتنداری، ترس است و هیهات که شاگردان مکتب خمینی و سربازان خامنه ای اهل خویشتنداری در برابر گرگهای تل آویو باشند!
✍دکتر کوشکی
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خطرناک تر از پیجر و گوشی و بیسیم....
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
❌ شاهد یک تیمچینی سنگین، سریع و گسترده در ابعاد داخلی (ملی) و خارجی (بینالمللی) توسط ....هستیم بهگونهای که:
1⃣ تمام وجوه اجرا نشده و زمینماندهی اهداف توسعهی پایدار ۲۰۳۰ به سرعت اجرا و تکمیل گردد؛
2⃣ معاهدات بینالمللی مدنظر غرب امضا شود؛
3⃣ رئوس بخشی از امور ( خصوصاً روابط عمومیها و رسانهها) در دست افراد سابقهدار امنیتی و شریک در فتنههای سابق باشد؛
🔻 روز یکشنبه، روز مهمی است!
✍️ شکوهیانراد
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
🔴تخریب 2777 خانه در کرانه باختری و قدس از هفتم اکتبر
🔹مرکز دادههای فلسطینی "معطی" در گزارشی اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته (از آغاز جنگ علیه غزه) 2777 خانه، تاسیسات و واحد مسکونی متعلق به فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس تخریب کرده است.
🔹این مرکز اشاره کرد که 252 مورد از این ساختمانها در قدس اشغالی تخریب شده است.
🔴شلیک ۴۰ موشک حزبالله به شمال فلسطین اشغالی
🔹️روزنامۀ صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» خبر داد که جریان حملات موشکی ساعات اخیر حزب الله به سمت منطقه «الجلیل»، حدود ۴۰ موشک شلیک شده است.
🔖 به پویش مطالبهگری تحریم کالاهای صهیونیستی با برچسب زیر بپیوندید ✊
#️⃣ #تحریم_کوکاکولا ✅
#️⃣ #تحریم_اینستاگرام ✅
🇮🇷 کانال #قرارگاه_مردمی_فلسطین 🇵🇸
📎 https://eitaa.com/joinchat/2747662962C1268901520 🔎
هدایت شده از محصنات ۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👌 امربهمعروف و نهی از منکر قطعا اثر دارد
مخصوصا تذکر لسانی
میگی نه!
اعترافات دشمن رو ببین
❌مدیون خون شهدایید اگر از همین یک کلمه با زبان خوش به خطاکار دریغ کنید! شیوه بگو و برو!
⬅️ "لازم نیست سخنرانی کنید فقط یک کلمه بدون خشم بگویید این کار شما خلاف است ، نکنید!" .
شما بگویید ،دیگران هم بگویند ، گناه درجامعه خواهد خشکید.
(روشی پیشنهادی حضرت آقا) ۷۰/۸/۱۵
#امربهمعروف #حجاب #قانون
#بی_تفاوت_نباشیم
┈┄┅═✾═┅┄┈
کانال"خبری|تحلیلی"
زنـانعفـیـــفهجهــانمُـحـــصَـنـــــــات(۲)
🆔 @mohsanat2_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ آقای پزشکیان! قانونشکنی و فتنهگری «اشتباه» و «اختلافنظر» نیست؛ «جرم» است
🔹مسعود پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان با تقلیل دادن فتنه و آشوب به یک اختلاف نظر سطحی گفت: آنچه شما به آن میگوید فتنه، شما تصور میکنید حق با شماست و آنها فکر میکردند حق با آنهاست.
✍این هم مخصوص اونهایی که ساده لوحانه و یا شاید هم زیرکانه میگن پزشکیان همه حرفاش رو با رهبری هماهنگ میکنه!
بعضیها هم معتقدن حتی آب میخواد بخوره اجازه میگیره!
اینها نمیدونن این خودش یک سیاستی از طرف دولت پزشکیان هست که در نهایت مسئولیت تمام کم و کسریها و مشکلات رو بر دوش رهبری بندازن.
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
✍جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله: موضوع «پیجر» فرع است، اصل ضربه «نفوذ» است/هماکنون اطلاعات سپاه در حال تحقیق از آقای مهدیزاده است
سردار حسین نجات، جانشین اسبق اطلاعات سپاه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز:
▫️متاسفانه رژیم صهیونیستی و رسانههای وابسته بعد از عملیات کثیف روز گذشته، موضوع «پیجرها» را برجسته کردهاند تا اصل موضوع که «نفوذ» است کمرنگ شود. آنها نمیخواهند رابطین ارزشمندی را که بهاستخدام در آوردهاند، در تیررس قرار دهند تا در خباثتهای بعدی استفاده کنند
▫️اما هوشیاری مسئولین امنیتی حزبالله باعث شد روز گذشته در دام حاشیهسازی «پیجر» نیفتند و ردپای نفوذ در این عملیات کثیف را بزنند که در یک مورد موفق شدند بهیک سرنخ برسند
▫️سرنخ رابطی هست که متاسفانه مسئولین دولت چهاردهم بدون تحقیق کامل برای تامین جایگزین موبایل به حزبالله معرفی کردند. آقای کامبیز مهدیزاده، داماد رئیسجمهور اسبق بههمراه مدیر ایرانسل مامور این مسئله میشود و ایشان «پیجرها» را برای حزبالله تامین میکند
▫️اینکه چرا آقای مهدیزاده اصرار داشته بر خلاف رویهها، پیجرها را نه از مسیر امن ایران-عراق-سوریه-لبنان بهدست حزبالله برساند و آنها را از راه دریایی در یک بندر بهحزبالله تحویل داده، گیر مسئله است. چون میدانیم راه دریایی بسیار نا امن و زیر سیطره رژیم صهیونیستی و آمریکاست. گویا در همین مسیر هم بوده پیجرهایی که در هر کدام ۲۰گرم ماده انفجاری جاساز شده بود، جایگزین محمولهها میشود
▫️من نمیدانم این جایگزینی با اطلاع مهدیزاده بوده یا ایشان هم اغفال شده. اما اگر بوده که بیشک معنایش یک ضعف جدی امنیتی در مسئله نفوذ است .
▫️احتمالا گزارش اطلاعات سپاه که درحال تحقیق از کامبیز مهدیزاده است، تا چندی دیگر منتشر و قضیه شفافسازی شود. اما فارغ از نتیجه روشن است که ضریب هوشیاریمان نسبت به مسئله «نفوذ» باید بسیار بیشتر شود .
https://eitaa.com/shalamchehh
❌️توییت همسر حمیدرضا نوری همسر رزمنده ایرانی اسیر شده توسط نیروهای نظامی آمریکا و زندانی در عراق
🔻پیش از این برخی منابع از احتمال آزادی وی در جریان سفر پزشکیان به عراق خبر داده بودند اما در عمل اتفاقی نیافتاد.
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
چارچوب وفاق ملی از نظر جناب پزشکیان با توجه به نشست خبری امروز:
✖️گشت ارشاد جمع شود
✖️صدور انقلاب لغو شود
✖️جریان فتنه احیا شود
وفاق ملی با این مختصات تفاوتی با برجام داخلی حسن روحانی و آشتی ملی خاتمی ندارد .
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
هدایت شده از 🌷شهدا دست ما را بگیرید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه ممنون ...ما با آمریکا پدرکشتگی داریم
#دشمن_شناسی
#دشمن_ستیزی
🌷#شبیه_شهدا_شویم
هدیه به روح مطهر امام و شهدا صلوات
💠 دعوت به کانال "شهدا دست ما را بگیرید"👇👇
@shohadadastmarabgirand
🌹بسماللهالرّحمنالرّحیم 🌹
❌ اطلاعیهی شماره ی «۲۸۷۶ »
✅به :مجامع استانی؛
🔸موضوع : #جوان_سازی_دولت
💐 سلام علیکم؛
💐 با احترام؛
❤️رهبر معظم انقلاب درتاریخ «۱۴۰۰/۰۶/۰۶» در توصیه به #شهید_رئیسی_عزیز درمورد #جوان_سازی_دولت فرمودند :
◀️یکی از کارهای مهم در دولت، جوانسازی دولت است؛
✅شما در بدنهی دولت و مدیریّت میانی از جوانهای زبده که الحمدللّه کم نداریم، هر چه میخواهید استفاده کنید؛
✅این کار، هم احساس انسداد را در کشور از بین میبرد و وقتی که جوانها ببینند میتوانند وارد میدان کار بشوند و حرکت کنند و تصمیمگیری کنند، در کشور احساس انسداد به وجود نمیآید،
✅هم شما یک ذخیرهی ارزشمندی برای آینده برای مدیران ارشد کارکشته و مجرّب دارید فراهم میکنید. این جوانی که امروز وارد میدان کار میشود، ده سال دیگر یک مدیر مجرّب و کارآزموده است که برای کشور یک ذخیرهی بسیار مهمّی است؛ این مدیران باکفایت حقّاً و انصافاً یکی از ذخیرههای [ارزشمند خواهند بود].
❌یادآوری:
✅وظیفهی نخبگان #مجمع_مردمی_پیگیری_سیاستهای_کلی_نظام این است که درکلیه ی امور از جمله #جوان_سازی_دولت؛ خلأها را شناسایی کنند، منافذ خطر را شناسایی کنند، راههای رفع خلأ را و بستن منافذ خطر را جستجو کنند، بررسی کنند و به دولتها کمک فکری کنند،
◀️ #مجامع استانی باید در این زمینه به وظیفه ی ذاتی خود عمل کنند‼️
🌏مجمع مردمی #پیگیری سیاستهای کلی _«۱۴۰۳/۰۶/۲۸»
@mran_ir
http://mran.ir
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
نامه سفارت امریکا به شادروان استاد علی اکبر دهخدا و پاسخ آن بزرگوار
۱۹دیماه ۱۳۳۲، تهران
آقای محترم-
صدای آمریکا در نظر دارد برنامه ای از زندگانی دانشمندان و سخنوران ایرانی، در بخش فارسی صدای آمریکا از نیویورک پخش نماید. این اداره، جنابعالی را نیز برای معرفی به شنوندگان ایرانی برگزیده است. در صورتی که موافقت فرمایید، ممکن است کتباً یا شفاهاً نظر خودتان را اعلام نمایید تا برای مصاحبه با شما ترتیب لازم اتخاذ گردد.
ضمناً در نظر است،علاوه بر ذکر زندگانی و سوابق ادبی سرکار، قطعه ای نیز از جدیدترین آثار منظوم یا منثور شما پخش گردد.
بدیهی است، صدای آمریکا ترجیح می دهد که قطعه انتخابی سرکار، جدید و قبلاً در مطبوعات ایران درج نگردیده باشد. چنانچه خودتان نیز برای تهیه این برنامه جالب، نظری داشته باشید، از پیشنهاد سرکار حُسن استقبال به عمل خواهد آمد.
با تقدیم احترامات فائقه:
سی. ادوارد. ولز
رئیس اداره اطلاعات سفارت کبرای آمریکا
پاسخ استاد علی اکبر دهخدا:
جناب آقای سی. ادوارد. ولز،
رئیس اداره اطلاعات سفارت کبرای آمریکا
نامه مورخه ۱۹ دیماه ۱۳۳۲ جنابعالی رسید و از اینکه این ناچیز را، لایق شمرده اید که در بخش فارسی صدای آمریکا از نیویورک، شرح حال مرا انتشار بدهید متشکرم.
شرح حال من و امثال مرا در جراید ایران و رادیوهای ایران و بعض از دول خارجه، مکرر گفته اند. اگر به انگلیسی این کار می شد، تا حدی مفید بود؛ برای اینکه ممالک متحده آمریکا، مردم ایران را بشناسند.
ولی به فارسی، تکرار مکررات خواهد بود، و به عقیده من نتیجه مطلوب ندارد …
و چون اجازه داده اید که نظریات خود را دراین باره بگویم واگرخوب بود، حسن استقبال خواهید کرد، این است که زحمت می دهم:
بهتر این است که، اداره اطلاعات سفارت کبرای آمریکا به زبان انگلیسی، اشخاصی را که لایق می داند، معرفی کند و بهتر از آن این است که در صدای آمریکا به زبان انگلیسی برای مردم ممالک متحده شرح داده شود که در آسیا مملکتی به اسم «ایران» هست که در خانه های روستاها و قصبات آنجا، در و صندوقهای آنها قفل ندارد، و در آن خانه ها و صندوقها طلا و جواهرات هم هست، و هر صبح مردم قریه، از زن و مرد به صحرا می روند و مشغول زراعت می شوند، و هیچ وقت نشده است وقتی که به خانه برگردند، چیزی از اموال آنان به سرقت رفته باشد …
یا یک شتردار ایرانی، که دو شتر دارد و جای او معلوم نیست که در کدام قسمت مملکت است، به بازار ایران می آید و در ازای«پنج دلار» دو بار زعفران یا ابریشم برای صد فرسخ راه، حمل میکند و نصف کرایه را در مبداء و نصف دیگر آن را در مقصد دریافت میدارد، و همیشه این نوع مال التجاره ها سالم به مقصد می رسد.
و نیز دو تاجر ایرانی، صبح شفاهاً با یکدیگر معامله می کنند و در حدود چند صد هزار، و عصر خریدار که هنوز نه پول داده است و نه مبیع آن را گرفته است، چند ده هزار تومان ضرر می کند، معهذا، هیچ وقت آن معامله را فسخ نمی کند و آن ضرر را متحمل می شود. اینهاست که شما می توانید به ملت خودتان اطلاعات بدهید، تا آنها بدانند در اینجا به طوری که انگلیسی ها ایران رامعرفی کرده اند، یک مشت آدمخوار زندگی نمی کنند …
در خاتمه با تشکر از لطف شما احترامات خود را تقدیم می دارد.
علی اکبر دهخدا
کانون تاریخ و فرهنگ :
اینها بزرگان ایران بودند که اینگونه از کیان کشور خود دفاع میکردند.
روحشان شاد و یادشان گرامی
ما اینچنین مردمی هستیم
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫دکلمه زیبای استاد شهریار
پیرم و گاهی دلم یاد جوانی میکند🌷💝
📆 سیّد محمّدحسین بهجت تبریزی (۱۱ دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار، شاعر ایرانی بود.
🔺او اهل تبریز بود و به زبان ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سرودهاست. شهریار در سرودن گونههای دگرسان شعر مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی چیرهدست بود .
✍ اما بیشتر از دیگر گونهها در غزل شهره بود و از جمله غزلهای معروف او میتوان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.
📌شهریار نسبت به علی بن ابیطالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ و فردوسی داشتهاست.
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حادثۀ سخت در شمال اسرائیل با ۱۵ زخمی
🔹رسانههای اسرائیلی از وقوع یک «حادثۀ سخت» در شمال فلسطین اشغالی و درخواست کمک از بالگردهای امدادرسان و ۷ آمبولانس برای انتقال زخمیها خبر دادند.
🔹امروز تنها در حادثه شلیک موشک ضد زرهی حزبالله بهسوی یک خودروی نظامی در «تلی حی» واقع در الجلیل الاعلی ۵ نظامی اسرائیلی زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است. بهموازات این حمله، عملیات مشابه دیگری در «هار دوف» واقع در جبهه شمالی اسرائیل نیز روی داد.
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
🔻حجاب و قدرت سیاسی -۲
تکنوکراتهای دولتی و مفهوم اعتدال
🖊مهدی جمشیدی
۱. باید مسألۀ حجاب را به قدرت سیاسی ارجاع داد و مراد از قدرت سیاسی، دولتهایی هستند که در دهههای گذشته، سیاستهای فرهنگیِ خود را به اجرا نهادند. چه از لحاظ ایجابی و چه از لحاظ سلبی، حجاب از سوی این دولتها، ضربههای جبرانناپذیر خورده و وضع امروز، حاصل اهمالها و انحرافهای دیروز است. در هر دولتی، مفهومی مطرح شد و در سایۀ آن مفهوم، مسألۀ حجاب نیز صورتبندی شد. ازاینرو، باید به گذشتۀ دولتی و مفاهیمی که هر یک در عرصۀ عمومی مطرح کردند رجوع کرد و ریشهها و سرچشمههای چالش را شناسایی نمود. در دولت سازندگی، هاشمیرفسنجانی از آغاز، مفهوم «اعتدال» را بیان کرد و بر روی آن اصرار ورزید. مقصود او از اعتدال، موقعیّتی در میانۀ دو جریان سیاسیِ آن روز بود. او میخواست از طریق تلفیق و ترکیب، سیاستِ خاصِ خویش را صورتبندی کند و این منطق را در همۀ زمینههای حکمرانی به کار گرفت. افزون بر اینکه فرهنگ برای او، هیچ منزلتی نداشت و اقتصاد و توسعۀ اقتصادی، همۀ ذهن او را به تسخیر درآورده بود، روحیۀ «عملگراییِ» دیرینهاش سبب شده بود که ارزشها در منطق او، صوری و بیخاصیّت و تزیینی باشند. او بهراستی، یک روحانی عملگرا بود که اصول و قواعد مشخصی نداشت. وی بهشدّت، «اقتضایی» و «موقعیّتی» میاندیشید و رفتار میکرد و دربارۀ فرهنگ و از جمله حجاب نیز، میکوشید در میانه بنشیند و از خود، چهرهای که در ذیل گفتمان تهاجم فرهنگی قرار میگیرد، نسازد.
۲. اسلامشناسیِ هاشمیرفسنجانی، لغزنده و سیّال بود و وضع کنونی و شرایط حاکم، روایت وی را از اسلام تعیین میکردند. او همهچیز را به «شرایط» و «موقعیّت»، ارجاع میداد و اسلام را در چهارچوب پسند اجتماعی، تفسیر میکرد. روشن بود که برای وی، «قدرت» یک بنیان تعیینکننده است و هیچ امری نباید به گونهای تعریف شود که تداوم قدرت را با دشواری روبرو سازد. باید با شرایط ساخت و ارزشها را متناسب با آنها خوانش کرد؛ اگر روزی جامعه، مایل به ارزشها بود و آنها را طلبید، باید همراهی کرد، و اگر روزی نیز، بخشهای مهمی از جامعه، تجدّد را بر تدیّن ترجیح دادند، نباید اصرار و حسّاسیّت ورزید، بلکه باید تفسیری از ارزشها ارائه کرد که با گرایش جامعه، سازگار باشد. مقصود وی از اعتدال نیز در حقیقت، همین عملگراییِ موقعیّتزده بود که ارزشها را برای تداوم قدرت، میفرسود و به حاشیه میراند. او بر اساس «میل» و «ارادۀ» خویش، برای همهچیز، دو حد افراط و تفریط تعیین میکرد و آنگاه میان این دو حد، یک نقطۀ میانی در نظر میگرفت و خود را ساکن این نقطه معرفی میکرد. بهاینترتیب، هر دو جریان مقابل خویش را ملامت و نفی میکرد و خود را مدار و محور عقلانیّت وانمود میکرد. این در حالی بود که «حد وسط»های او، دلخواهانه و سلیقهای بودند و پیوستاری که او تعریف کرده بود، بینالاذهانی نبود. او پس از استقرار اصلاحطلبان، بسیار بیشتر از گذشته دریافت که باید در ارزشهای اسلامی و انقلابی، تجدیدنظر کند تا بتواند بدنۀ اجتماعی به دست آورد و به قدرت خویش، استمرار ببخشد. اگر آنچه وی میخواست در حوزۀ فرهنگ رخ میداد، نتیجۀ مستقیم آن، رقمخوردن ترمیدور فرهنگی بود.
۳. شانزده سال پس از دولت سازندگی، حسن روحانی که مطیع و تابع هاشمیرفسنجانی بود و به سبب ماهیّت تکنوکراتیکش، جزو اصحاب اصلی هاشمیرفسنجانی به شمار میآمد، قدرت را به دست گرفت و همان اندیشۀ هاشمیرفسنجانی را تکرار کرد؛ او از «اعتدال» سخن گفت و برای مسألهها، دو حد افراط و تفریط ساخت و نقطۀ بینابینی را معقول و موجّه جلوه داد. در نظر او نیز، فرهنگ امر حاشیهای و فرعی بود که باید به خدمتِ قدرت سیاسی گمارده شود و از آن در راستای تثبیت قدرت، استفاده شود. او چونان هاشمیرفسنجانی، هرگز شخصیّتی فرهنگی نبود و تنها درکی که از فرهنگ داشت، این بود که باید از امیال تجدّدی در جامعه، اهرمی برای فشار سیاسی بسازد و قدرت خود را محکم گرداند. تکنوکراتها در طول شانزده سال حاکمیّت خویش، هرچه توانستند در جهت مقتضیات عالَم تجدّد پیش رفتند و جامعه را از لحاظ هویّتی، به آن وابسته و شیفته کردند. بااینحال، اعتدال، هرگز به یک «نظریه» تبدیل نشد و راه به عرصۀ معرفت نبرد، جز اینکه بهانه و توجیهی برای ولنگاری بیشتر در سیاست فرهنگی را فراهم کرد و جامعه را به آغوش تجدّد فرهنگی افکند. گذشته از سیاست فرهنگیِ عملگرایانه و شبهلیبرالی این دو دولت، اشرافیگری آنها و مفاسدی که در درونشان شکل گرفت، خسارتهای فراوانی به فرهنگ وارد کرد و بدبینیها و فاصلهها و گسستهای متعدّدی آفرید.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🔻مغالطات رئیسجمهور
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. رئیسجمهور در نشست خبریِ دیروز و در واکنش به انتصابهای ناروا، چند شبهاستدلال مطرح کرد. نخست اینکه ایشان فتنه را «نسبیسازی» کرد و به «نگاهها» ارجاع داد؛ یعنی برخی که از فتنه سخن میگویند، راوی نگاه خودشان هستند، نه اینکه عمل طرفِ مقابل در ذات خویش، فتنه باشد. نزاع و اختلافی رخ داده و هر یک از دو طرف، نسبتی به طرف مقابل میدهد و اینگونه نیست که مسألۀ «حق» و «باطل» در میان باشد و یکی «ظالم» باشد و دیگری «مظلوم». هر دو سوی ماجرا، از خطا و صواب، نصیب بردهاند و حقِ محض نیستند و نمیتوان جانب یکی را گرفت. اما اگر ایشان معتقد به نظریۀ ولایت فقیه است و میداند که تعبیر «فتنه» را شخصِ رهبر انقلاب مطرح کردند و عاملان اصلی را «فتنهگر» نامیدند، چرا چنین قضاوت رسوا و تحریفآلودی ارائه میدهد؟! در مسألههای اختلافی، باید به چه کسی جز ولیّفقیه ارجاع داد و تسلیم نظرش شد؟! در اینجا، ولیّفقیه با صراحت تمام، یک طرف را نفی و انکار کرده و خودش در موقعیّت حد وسط، قرار نگرفته است. آنهمه توصیه و حسّاسیّت رهبر انقلاب، با چه واکنشهایی از سوی فتنهگران مواجه گردید؟! در یک سوی این نزاع، رهبر انقلاب قرار گرفتهاند و ایشان برای دفاع از جمهوریّت نظام، پا به معرکه نهادند و در برابر فتنه، آشکارا و بارها موضعگیریِ منفی کردند. اکنون چه شده که رئیسجمهور، در میانه مینشیند و به سایۀ نسبیّت پناه میبرد و برای قدرت، به حقیقت جفا میکند؟! از این گذشته، مگر مسألۀ جریان فتنه، ادّعای «وقوع تقلّب در انتخابات» نبود و مگر از عهدۀ اثبات ادّعای خود برآمدند؟! پس واقعیّت و عینیت نیز نشان میدهد آنچه که رخ داده، بهحتم فتنه بوده است. فتنه، «از نظر ما»، فتنه نیست؛ بلکه «بهواقع» فتنه بود و نباید با پناهبردن به نسبیّت و سیّالیّت، حقیقت را پایمال کرد. بهنظرم کسیکه دربارۀ فتنه، چنین قضاوتی دارد، بهرهای از عدالت سیاسی ندارد.
[دوّم]. دیگر اینکه ایشان در ادامه میافزاید هر کسی «عیوب» و «خطاها»یی دارد و برای تحقّق وفاق، باید از گذشته گذشت و بر ضعفها، چشمپوشی کرد. این سخن نیز با نظر صریح رهبر انقلاب، تعارض دارد؛ چراکه ایشان هم اقدام فتنهگران را «خطای نابخشودنی» دانستند و هم آنها را «خط قرمزِ نظام» برشمردند و از نزدیکی و مؤانست به آنها پرهیز دادند. آیا رهبر انقلاب در برابر عیوب و خطاهای عادی، چنین موضع سرسختانهای دارند؟! آیا جای مدارا و نرمش وجود دارد اما ایشان چنین نمیکنند و اینان را در دایرۀ حاکمیّت نمیپذیرند؟! حصر، ظلم نظام به فتنهگران است، یا کمترین مجازاتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است؟! آنچه که در فتنه رخ داد، ضعف بخشودنی و عادی بود، یا آنچنان ناجوانمردانه و خائنانه بود که رهبر انقلاب از چنین افرادی به عنوان «افراد نامطمئن» یاد کردند؟! آنهمه صدمات ملّی و ضربههای حیثیّتی و شکافهای اجتماعی و لطمات اقتصادی و ... که هنوز هم علاج نشدند، حاصل ضعفهای عادی بودند، یا خیانت و خباثت فتنهگرانی چون هاشمی و خاتمی و موسوی و کروبی. باور کنیم که ذهنیّت رئیسجمهور، این اندازه بسیط و ابتدایی و سادهساز است؟!
[سوّم]. رئیسجمهور به عنوان یک شبهاستدلال دیگر میگوید اگر اینان را به کار نگیریم، دیگر «وفاق»، معنایی نخواهد داشت. عجبا! اوّلاً، مگر معنی وفاق، «دلجویی از اصحاب فتنه» است؟! «وفاق ملّی» یعنی «وفاق با فتنهگران»؟! این وفاق، با نام اینکه «ملّی» است، فروخته شده، اما در عمل، معنیاش عبارت است از در آغوش کشیدن نیروهای فتنه. چرا باید وفاق ملّی را مشروط به «اصحاب فتنه» کرد و آنها را مساوی با مفهوم «ملّی» انگاشت؟! ثانیاً، ترجمۀ وفاق ملّی، «گماردن افراد بر کرسیهای قدرت» است؟! یعنی همین که قدرت را میان افراد، توزیع و تقسیم کردیم، وفاق حاصل شده است؟! این امر، «سهمیهبندیِ قدرت سیاسی» نام دارد و نه وفاق ملّی. وفاق، از اتّحاد باطنی و همسانی فکری برمیخیزد و نه از تکهتکهکردن قدرت سیاسی و سپردن هر تکه به کسی. عملگرایان برای اینکه مانع و مزاحمی در مسیر قدرتشان نباشد، چنین شگردی را در پیش میگیرند تا همگان را در سپهر خویش، هضم و مستحیل سازند؛ هر چند در این میان، اصالتهای فکری نادیده گرفته شوند. هنگامیکه طرّاحان پشتصحنۀ این دولت، از جملۀ عوامانۀ «با هم دعوا نکنیم»، تعبیر «وفاق ملّی» را بیرون میکِشند و بهعنوان گفتمان، به خوردِ جامعه و رسانه و حاکمیّت میدهند، روشن است که نباید توقع معقولیّت و حکیمانهگی داشت. در این دولت، بازار سطحیاندیشی و سادهسازی و منطقگریزی و محاسبات کوچهبازاری، بیش از اینها گرم خواهد شد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🔻حجاب و قدرت سیاسی -۳
اصلاحطلبیِ لیبرال و تساهلوتسامح
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. در دورۀ سازندگی، سیاستهای اقتصادی بیش از هر چیز، موجبات گذار از فرهنگ اسلامی و انقلابی را فراهم کرد و در عرصۀ غیررسمی نیز، لیبرالها در محافل روشنفکری و دانشگاهی، جهتگیری جدیدِ فرهنگی را صورتبندی کردند، اما در دولت اصلاحات، بازاندیشی فرهنگی از درون دولت آغاز شد و خودِ دولت، روند استحالۀ هویّتی را در پیش گرفت. نیروهای فکری و سیاسیای که در دورۀ سازندگی، بیشتر در بیرون از قدرت سیاسی بودند و اندیشهورزی و فکرپردازی میکردند، اینک به ساخت قدرت دست یافته بودند و میتوانستند به طور مستقیم، لیبرالیسم فرهنگی را محقّق کنند. دولت اصلاحات، زیربنای روشنفکری داشت؛ روشنفکریِ شبهدینی که دل در گرو تجدّد داشت و میخواست از طریق توسعۀ سیاسی، طرح دموکراسیسازی را در ایران اجرا کند. یکی از شاخههای اصلیِ طرح دموکراسیسازی، فرهنگ بود. برایناساس، اندیشۀ «تساهلوتسامح »بهعنوان کلیدواژۀ این دولت شایع گشت. این تعبیر، ترجمۀ اصطلاح تلرانس است که بیتفاوتی و رواداری در برابر عقاید و رفتارهایی از نظر دیگران، ناصواب پنداشته میشوند را دربرمیگیرد. نیروهای فکریِ اصلاحات، تلاش میکردند که تساهلوتسامح را با مدارای اسلامی، تطابق بدهند، اما حقیقت این است که تساهلوتسامح، ریشه در «نسبیاندیشیِ ارزشی» داشت؛ چنانکه به طور کلّی، ارزشها را واقعی نمیانگارد و به همین سبب، اغماض در مقابل ارزشهای دیگران را تجویز میکند.
[دوّم]. سیاستهای لیبرالیستی در حوزۀ فرهنگ، با شتاب فراوان آغاز شد و بیش از هر چیز، در قالب روزنامههایی که بعدها، روزنامههای زنجیرهای خوانده شدند، بروز یافت. در این مطبوعات، همۀ ارزشهای اسلامی و انقلابی به گونهای موذیانه و نامعرفتی، به چالش کشیده میشدند و روزانه، موجی از شبهه و اشکال و تردید دربارۀ آنها رواج داده میشد. در دانشگاه و سینما نیز همین وضع جاری بود. جریان روشنفکری، احساس میکرد که اکنون به واسطۀ بدنۀ اجتماعیِ خویش، میتواند نظام سیاسی را وادار به عقبنشینی فرهنگی کند و همۀ گذشتۀ هویّتی انقلاب را تغییر بدهد. ازاینرو، شفاف و بیپروا، حملهها و اصطکاکها و تضادها را در پی گرفت و بیتعارف، لیبرالیسم و بازتفسیر اسلام و انقلاب بر مبنای لیبرالیسم را در دستورکار خویش قرار داد. بذرهای این سیاست، در دورۀ سازندگی کاشته شده بودند و محمد خاتمی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سازندگی - که تا سال هفتاد و یک در قدرت بود - همین سیاست را اجرایی میکرد، اما اینک جریان روشنفکریِ سکولار به واسطۀ ارجاع به انتخابات، خود را صاحب حق میشمرد و ساختارشکنیهای گستردهاش را بخشی از مطالبات مردم معرفی میکرد. اینکه آیتالله خامنهای از «واگراییهای دهۀ هفتاد» سخن میگویند، از جمله همین سیاستها را نیز شامل میشود؛ سیاستی که بر مفاهیمی همچون «نفی خشونت»، «تساهلوتسامح»، «مدارا»، «تکثرگرایی»، «تحمل مخالف»، «زنده باد مخالف من»، «ایران برای همۀ ایرانیان»، «تعدّد قرائتها از دین» و ... تکیه داشت. در واقع، سه ضلع در کنار یکدیگر نشستند و انقلاب را در تنگنا قرار دادند: یکی «لیبرالیسم اقتصادی» در دورۀ دولت سازندگی که اشرافیّت و تکنوکراتیسم و دنیاطلبی و ثروتهای بادآورده و مادّیاندیشی را پدید آورد؛ دیگری «لیبرالیسم معرفتی» که در حلقۀ کیان دنبال میشد و میکوشید معرفت دینی را متزلزل و سیّال نشان بدهد و روایت پروتستانی از اسلام را شایع گرداند و قطعیّت و مقاومت و مبارزه و خلوص و ایمان و علم دینی و ... را بزداید؛ و در نهایت، «لیبرالیسم سیاسی» که در دولت اصلاحات، جامۀ توسعۀ سیاسی به تن کرد و دموکراسی سکولار را بر اسلام سیاسی ترجیح داد.
[سوّم]. روشن است که ترکیب یادشده که در قالب رسانههای غیررسمی و سیاستهای رسمی دنبال میشد، تغییرات گستردهای را در فرهنگ عمومی پدید خواهد آورد و چنین نیز شد. در این مدّت، طرح استحاله از تحوّل اندیشهای آغاز شد و دانشگاه به عنوان مبدأ انتخاب گردید و نیروهای پیشران روشنفکری، حلقهها و مباحث خود را بسط دادند و بخشهایی از جامعه را به تصرّف خود درآوردند. بهاینترتیب، سبک زندگیِ اسلامی و انقلابی، ضربههای سهمگین خورد و جامعه دچار گسست و شکاف درونی شد. از جمله دربارۀ حجاب، شیب گریز از الگوهای ارزشی، ناگهان تند شد و افزون بر حجاب، مناسبات و ارتباطات نامشروع نیز جلوههای بسیار بیشتری یافت. در واقع، این احساس و درک به جامعه القا شد که دورۀ انقلابیگری به سر آمده و اکنون اصلاح در دستورکار قرار گرفته و اصلاح نیز به این معنی است که چون در گذشته، تنگنظری فرهنگی صورت گرفته و سلایق به عنوان ارزشها بر جامعه تحمیل شدهاند، باید اکنون، گشادهدستی کرد و فضای اجتماعیِ باز پدید آورد و تکثّر را به رسمیّت شناخت.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 به کارگیری بهترین روشها
✅ هدف امر به معروف و نهی از منکر، محقق شدن معروف و از بین بردن منکر است. به منظور تحقق این هدف، باید روشی را به کار بست که بیشترین اثر و کمترین ضرر را داشته باشد.
#امر_بمعروف_نهی_از_منکر
#روشها
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صدا سیما هم رسما نقد دلسوزانه کرد و بر قانونمداری تاکید کرد
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
💠 به کارگیری بهترین روشها
✅ هدف امر به معروف و نهی از منکر، محقق شدن معروف و از بین بردن منکر است. به منظور تحقق این هدف، باید روشی را به کار بست که بیشترین اثر و کمترین ضرر را داشته باشد.
#امر_بمعروف_نهی_از_منکر
#روشها
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیرضا زاکانی شهردار تهران جایزه مجمع نوآوری آینده شهری جهان در بریکس 2024 رو کسب کرد
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin
🔴 ویراستی نماینده قم از تقسیم کار ظریف و پزشکیان
💠 #کانال_هنر_تبیین #زیست_عفیفانه #محض_اطلاع
#نهضت_آگاهسازی_و_مطالبه_گری
@honaretabyin