حضرت أباالفضل العباس عليهالسّلام را شاگردان [مرحوم قاضی] كعبه أولياء مى گفتند. توضيح آنكه: مرحوم قاضى پس از سير مدارج، و معارج، و التزام به سلوك، و مجاهده نفس، و واردات قلبيّه و كشف بعضى از حجابهاى نورانى، چندين سال گذشته بود و هنوز وَحْدت حضرت حقّ تعالى تجلّى ننموده، و يگانگى و توحيد وى در همه عوالم در پس پرده خفا باقى بود؛ و مرحوم قاضى به هر عملى كه متوسّل ميشد؛ اين حجاب گشوده نمى شد. تا هنگاميكه ايشان از نجف به كربلا براى زيارت تشرّف پيدا كرده؛ و پس از عبور از خيابان عباسيّه (خيابان شمالى صحن مطّهر) و عبور از در صحن، در آن دالانيكه ميان در صحن، و خود صحن است و نسبتاً قدرى طويل است؛ شخص ديوانهاى به ايشان ميگويد: أبوالفضل كعبه أولياء است. مرحوم قاضى همين كه وارد رواق مطّهر مىشود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست مىدهد؛ و تا ده دقيقه باقى مى ماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيّدالشهداء عليهالسّلام مشرّف مى گردد در حاليكه دستهاى خود را به ضريح مقدّس گذاشته بود؛ آن حال قدرى قويتر دست ميدهد؛ و مدّت يك ساعت باقى ميماند. ديگر از آن به بعد مرّتباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براى ايشان بوده است.
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
4_6010334323004147437.mp3
1.22M
استادمهدی طیب
درس موحدزیستن ازعاشورا
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
🔻درس جامعیّت دین در واقعه عاشورا🔻
▪️ نهضت اباعبدالله علیه السّلام یک نهضت چند بعدی است، تک بعدی نیست. متأسفانه یکی از مشکلات، یک بعدی تحلیل کردن محقّقین در داستان عاشورا است.
▪️ عرفا را میبینید که وقتی به قضیه عاشورا پرداختهاند، چقدر آن را زیبا ترسیم کردهاند. منظومه عمان سامانی را نمیدانم خواندهاید یا نه، اگر نخواندهاید حتماً بخوانید. ببینید چه تفسیر زیبای عارفانهای از واقعه عاشورا دارد. صفی علیشاه هم منظومهای در داستان کربلا دارد، آن هم تفسیر زیبای عارفانهای ارائه کرده است.
▪️ پس برخی به بعد عرفانی داستان کربلا نگاه کردهاند و کلّ واقعه عاشورا را در وجهه عرفانی آن خلاصه کردهاند.
▪️ در برخی دیگر حساسیّتهای سیاسی و اجتماعی بیشتر بوده، واقعه عاشورا را از منظر ظلم ستیزی و اصلاح طلبی نگاه کردهاند و همهی داستان عاشورا را در آن بعد خلاصه کردهاند.
▪️ گروهی گرایشهای اخلاقیِ قوی داشتهاند، واقعهی عاشورا را در آئینه اخلاق الهی دیده و جلوههای زیبای کرامتهای روح انسان را در عرصهی وقایع عاشورا مورد توجه قرار دادهاند و کل تفسیرشان در مورد عاشورا یک تفسیر اخلاقی بوده است.
▪️ یکی از مشکلاتی که ما در مورد فهم عاشورا داریم همین است که غالباً هر کسی به تحلیل واقعهی عاشورا پرداخته، این واقعه را در یکی از ابعاد خودش خلاصه و تفسیر کرده است. در حالی که واقعهی عاشورا به هیچکدام از این ابعاد محدود نمیشود، بلکه واجد همه این ابعاد است.
▪️ همانطور که وجود انسان دارای ابعاد مختلفی است، یعنی یک انسان هم ظاهر و پیکری دارد، هم روانی دارد و هم ذات و دل و روح و جانی دارد، در عین حال همه این ابعاد را دارد. هم اندیشه دارد، هم احساس دارد. انسان یک موجود جامع است. شما یک انسان را نمیتوانید فقط در احساسش محدود کنید. یک انسان را فقط در اندیشههایش تعریف کنید. یک انسان را فقط در رفتارهای ظاهریاش محدود کنید. یک انسان را فقط در بعد اخلاقیاتش تفسیر کنید. یک انسان را فقط به علایق و باورهای قلبیاش محدود کنید. انسان را به هیچ کدام از این ابعاد نمیتوان محدود کرد. انسان واجد و جامع همهی این هاست.
▪️ به همین ترتیب واقعه عاشورا که تبلور تمامیت انسانیت است، واجد همه آن ابعاد است. واقعه عاشورا را نه به عرفان، نه به سیاست، نه به کلام، نه به هیچ کدام از ابعاد دیگر نمیتوان خلاصه و محدود کرد. فلذا درس جامعیّت دین را میتوان از واقعهی عاشورا گرفت.
▪️ یک مقصد الهی در داستان عاشوراست؛ که این مقصد از عشق عمیق اباعبدالله الحسین علیه السّلام به خدای متعال سرچشمه گرفته است. این عشق عرفانی عمیقی که در همهی تاریخ بشریّت نمونه است. با همان تعبیر زیبای عمان سامانی: این جام شراب تلخ الهی را هیچ یک از انبیاء و اولیاء هم در طول تاریخ نتوانستهاند تحمّلش کنند و این امانت بزرگ الهی را فقط اباعبدالله الحسین علیه السّلام پذیرفت و این جام را مستانه سر کشید.
▪️ سائق و محرّک اصلی اباعبدالله الحسین علیه السّلام در داستان کربلا، همان عشق عرفانی عمیق اباعبدالله علیه السّلام به خدای متعال است. آن عشقی که همه چیزش را فدای آن معشوق حقیقیاش میکند.
▪️ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا
وَاَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا
▪️ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا
لَما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا
▫️ ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا
از همهی خلق در راه عشق تو بریدم
▫️ واَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا
و در راه دیدار تو ای خدای من، ای معشوق من، زن و بچهام را، خانوادهام را به یتیمی نشاندم.
▫️ ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا
و اگر در راه عشقت ای خدای من، مرا ارباً اربا و قطعه قطعه کنی.
▫️ لما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا
قلب من جز به سوی تو پر نخواهد کشید و جز تو را آرزو نخواهد کرد.
▪️ سائق اصلیِ اباعبدالله الحسین علیه السّلام، این عشق الهی است. اما این مقصد و غایت نهایی اباعبدالله علیه السّلام به معنای نفی آن مقاصد میانی و واسط نیستند.
«استاد مهدی طیّب»
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواصّی که روبروی امام حسین علیهالسلام ایستادند!
و .....
خواصّی که روبروی امام زمان علیهالسلام خواهند ایستاد❗️
💥علّت این تقابلِ غیرمنتظره چه بود؟
و چه خواهد بود؟
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
۞ عاشورا تجلّی خداست.
۞ روز عاشورا روز ظهور لا اِلهَ اِلاَّ الله است.
۞ تا ظهر عاشورا کار عبد است و از ظهر به بعد، کار خدا.
۞ نماز و روزه و قرآن و ایمان و هر یک چهار فصل دارند. بهار ایمان، عاشورا است.
۞ چه در بین اهل مَجاز و چه در بین عرفا، هیچجا عشقی مانند آنچه در عاشوراست، طلوع نکرده است.
۞ امام حسین علیه السّلام را ابتدا خدا توسط عشق شهید کرد، سپس شمر به وسیلهی تیغ.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
2.mp3
8.49M
🔻هرکسی میخواد دین رو بشناسه...
💠 خودش رو بشناسه...
🔹معرفت نفس پر سودترین معارف ...
🔹من عرف نفس فقط عرف رَبّ
▪️ بعد اونوقت میفهمه زیارت چه تاثیری بر نفس داره؟
#استاد_شجاعی
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
4_532577005560968295.mp3
1.58M
💠 يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً
▪️کسی که ذکر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام را میشنود، بگوید:
◽️ يا لَيْتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم فَوْزا عَظِيماً
▪️یعنی بگوید یا اباعبدالله! «ای کاش» من با شما بودم و به آن فوز عظیم شهادت در رکاب شما نائل میشدم؛ در اجر شهدای کربلا، شریک میشود.
▪️خیلی بزرگ است؛ اغراق هم نیست. این «ای کاش» را اگر از ته دل بگوید؛ با همۀ وجود بگوید؛ صادقانه بگوید، بگوید ای کاش یا اباعبدالله ....
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23
خطبۀ160
.راه و رسم زندگى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم )
پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگويى است براى الگو طلبان، و مايه فخر و بزرگى است براى كسى كه خواهان بزرگوارى باشد، و محبوب ترين بنده نزد خدا كسى است كه از پيامبرش پيروى كند، و گام بر جايگاه قدم او نهد. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفته تر، و شكمش از همه خالى تر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزى را دشمن مى دارد آن را دشمن داشت، و چيزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چيزى را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز مى دانست. اگر در ما نباشد جز آن كه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مى دارند، دوست بداريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمارند، بزرگ بداريم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پيچى از فرمان هاى او كافى بود. و همانا پيامبر «كه درود خدا بر او باد» بر روى زمين مى نشست و غذا مى خورد، و چون برده، ساده مى نشست، و با دست خود كفش خود را وصله مى زد، و جامه خود را با دست خود مى دوخت، و بر الاغ برهنه مى نشست، و ديگرى را پشت سر خويش سوار مى كرد. پرده اى بر در خانه او آويخته بود كه نقش و تصويرها در آن بود، به يكى از همسرانش فرمود:، اين پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مى افتد به ياد دنيا و زينت هاى آن مى افتم. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) با دل از دنيا روى گرداند، و يادش را از جان خود ريشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبه هاى دنيا از ديدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زيبايى تهيّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خود نداند، و اميد ماندن در دنيا نداشته باشد، پس ياد دنيا را از جان خويش بيرون كرد، و دل از دنيا بر كند، و چشم از دنيا پوشاند، و چنين است كسى كه چيزى را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، يا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) براى تو نشانه هايى است كه تو را به زشتى ها و عيب هاى دنيا راهنمايى كند، زيرا پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) با نزديكان خود گرسنه به سر مى برد،
ص 303
و با آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زينتهاى دنيا از ديده او دور ماند. پس تفكّر كننده اى بايد با عقل خويش به درستى انديشه كند كه: آيا خدا محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را به داشتن اين صفتها اكرام فرمود: يا او را خوار كرد اگر بگويد: خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگويد: او را اكرام كرد، پس بداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنيا را براى او گستراند و از نزديك ترين مردم به خودش دور نگهداشت. پس پيروى كننده بايد از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پيروى كند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جاى قدم او بگذارد، و گر نه از هلاكت ايمن نمى باشد، كه همانا خداوند، محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را نشانه قيامت، و مژده دهنده بهشت، و ترساننده از كيفر جهنم قرار داد، او با شكمى گرسنه از دنيا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، و كاخ هاى مجلّل نساخت (سنگى بر سنگى نگذاشت) تا جهان را ترك گفت، و دعوت پروردگارش را پذيرفت. وه چه بزرگ است منّتى كه خدا با بعثت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بر ما نهاده، و چنين نعمت بزرگى به ما عطا فرمود:ه، رهبر پيشتازى كه بايد او را پيروى كنيم و پيشوايى كه بايد راه او را تداوم بخشيم. به خدا سوگند آنقدر اين پيراهن پشمين را وصله زدم كه از پينه كننده آن شرمسارم. يكى به من گفت: «آيا آن را دور نمى افكنى» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستايش مى شوند.
اللهم صل علی محمدوآل محمد,وعجل فرجهم💚🌷
کانال هوالله 🍃❤️
https://eitaa.com/joinchat/4060807235C35b3c5af23