eitaa logo
[ هُرنو ]
928 دنبال‌کننده
863 عکس
54 ویدیو
118 فایل
|هُرنو، به معنای روزنِ نورگیرِ سقف| 📖خواندنی‌ها، شنیدنی‌ها، و خرده‌ریزهایم. مُصطفا جواهری همه‌کارهٔ هیچ‌کاره! کاری بکن که هیچ‌وقت شرمندهٔ دلت نباشی؛ تامام! @mim_javaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسهٔ هفتم ترم نویسندگی خلاق را با این فیلم به دوستانِ هفت‌هفته‌ای‌ام سلام می‌کنم. عادت دارم شروع هر جلسه‌مان، یک‌ نمکی چیزی برای خودش داشته باشد. جلسهٔ هفتم و به بهانهٔ تمرین ، اینجوری شروع می‌شود. حالا از قضا، جلسهٔ هفتم، مقارن شد با دههٔ کرامت و من هم که دیوانهٔ نشانه و نشانه‌بازی. آقا... سلطان... بزرگوار... کریم... مشتی... دست ما ها رو ول نکن لطفا... راستی! دلمون هم بدجوری گوهرشاد‌لازمه. خودتون یه عنایتی داشته باشید... فدایی دارید. امضا: همون پرروی بی‌ریختِ همیشگی... @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
یادداشتم برای کتاب برای ضمیمهٔ جمعهٔ روزنامه ایران؛ مورخ ۵ خرداد ۱۴۰۲ لینک یادداشت👇 https://irannewspaper.ir/sp-205/9/19779 @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
[ هُرنو ]
یادداشتم برای کتاب #جریده_فریده برای ضمیمهٔ جمعهٔ روزنامه ایران؛ مورخ ۵ خرداد ۱۴۰۲ #جریده_فر
یادداشتم برای کتاب برای ضمیمهٔ جمعهٔ روزنامه ایران؛ مورخ ۵ خرداد ۱۴۰۲ یک مانیفست روشنفکرانهٔ حقیقی زنانه حرف‌های صدساله‌ای که برای امروز ماست! مصطفا جواهری آموزگار «چنانچه خانم‌های محترمه خوانده‌اند و مسبوق‌اند، اساس هر مملکت، ترقی و پیشرفت هر ملت، بسته به وجود زن‌های آنجاست و اگر خوب ملتفت شوید، خواهید دید که همین است و لاغیر. زیرا اگر زن نبودی اساس عالم و اداره هر خانواده به کلی منحل شدی... پس تربیت زن که اول‌معلمه و مربیه طفل است واجب است، بل لازم است.» جملاتی که خواندید بخشی از کتاب جریده فریده است. کتابی که گزیده‌ای است از روزنامه شکوفه. شکوفه دومین نشریه زنان است که به همت مریم عمید ملقب به مزین‌السلطنه در سال‌های پایانی دوره قاجار منتشر می‌شده است و جریده فریده منتخبی است از این نشریه. کتاب شش بخش موضوعی دارد و در هر بخش، مطالب مربوط به آن عنوان از شصت‌وهشت شماره در طول چهارسال دستچین شده است. این شش بخش عبارتند از: ۱.سوادآموزی زنان ۲.حفظ‌ الصحه خواتین ۳.در تربیت دوشیزگان ۴.وطن‌دوستی و وطن‌خواهی ۵.راپورت مدارس نسوان ۶.مکتوبات وارده انتشار شکوفه از سال ۱۲۹۱ شمسی تا ۱۲۹۵ شمسی ادامه پیدا کرد.  مهم‌‌ترین ویژگی این نشریه چهارصفحه‌ای که هر دو هفته یکبار چاپ می‌شده است، «جلوتر از زمان بودن» آن است. در طول مطالعه کتاب، بارها و بارها با خودتان بلندبلند فکر خواهید که: «عِه! این موضوع که مسأله همین امروز مدارس ما هم هست!» یا «عجب! چه نگاه دقیقی نسبت به مصرف نکردن مایحتاج خارجی داشته‌اند» و.... این موضوع (تازه بودن حرف‌های کتاب) دو وجهه دارد. یکی اینکه متأسفانه در حال حاضر هنوز درگیر مشکلات و مسائل مربوط به صد و بیست سال پیش هستیم و دوم اینکه این نشریه حقیقتاً دهه‌ها از روزگار خودش جلوتر بوده است. هویت شکوفه، مستقیماً تحت تأثیر مزین‌السطنه است. زنی که نگاه و فکر پیش‌گامانه‌اش، موجب شکل‌گیری بسیاری از اولین‌ها در تاریخ مطبوعات زنان شد؛ مانند اولین نقدهای اجتماعی در قالب کاریکاتور. دغدغه‌های مریم عمید ملقب به مزین‌السلطنه درباره تربیت و سلامت جسمی و روانی دختران و زنان، کوشش برای سوادآموزی دختران، تدوین برنامه‌های درسی مدارس دخترانه، تلاش جهت اصلاح روحیه غرب‌گرایی و مصرف‌گرایی زنان و ترغیب مردم به وطن‌پرستی حقیقی، هنوز هم برای الان ما حرف‌های جدی و کوبنده دارد. مطالعه این کتاب برای هر ایرانی اهل تفکر و علاقه‌مند به تاریخ نه چندان دور قابل توصیه است. از سویی دیگر این کتاب، می‌تواند یک مانیفست روشنفکرانه حقیقی زنانه باشد. کتاب، از پاکیزگی ویرایش و صفحه‌آرایی تمیزی بهره‌مند است که جزو خصایص همیشگی نشر اطراف است. از نسخه صوتی کتاب با صدای خانم فروغ حداد هم غافل نشوید.  https://irannewspaper.ir/sp-205/9/19779 @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
1.59M
؛ قسمت ۵۷ صفحات ۲۲۲ تا ۲۲۵ 🔷 عمارت. [ ع َ / ع ِ رَ ] ( ع مص ) عمارة. مأهول و مسکون گرداندن. (از لسان العرب) مأخوذ از عربی ، آباد داشتن و آباد کردن. (از منتهی الارب) 🔷 اسلاف. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ سَلَف.پدران پیشین. قدماء. اقدمین. 🔷 اقتراح. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) درخواستن. 🔷 مسیلمه کذاب، لقب ابن کثیر بن حبیب بن الحارث بن عبدالحارث، ملقب به رحمن الیمامه بود. او از قوم بنی حنیفه قبیله‌ای در یمامه بود. در سال دهم هجری قمری اعلام پیامبری کرد. مسیلمه با زنی به نام سجاح که وی نیز اعلام پیامبری کرده بود ازدواج کرد و متحد شد. @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
821.8K
؛ قسمت ۵۸ صفحات ۲۲۶ تا ۲۲۸ 🔷 رقم‌کشیدن: نشان گذاشتن. علامت نهادن 🔷 مترصد. [ م ُ ت َ رَص ْ ص ِ ] ( ع ص ) امیدوار و چشم داشت دارنده. ( آنندراج ) ( غیاث ). منتظر. ( دهار ). انتظار کشنده. منتظر و نگران. چشم براه و بیدار. 🔷 در اینجا از نمازگزاردن حضرت به بیت‌المقدس یاد می‌کند زیرا در آن زمان هنوز دستور به تغییر جهت قبله به حضرت نرسیده بود. تغییر قبله واقعه‌ای که در آن قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به سمت کعبه تغییر یافت. این واقعه در رجب سال دوم هجری و پس از نزول آیه ۱۴۴ سوره بقره رخ داد. 🔷 دوسانیدن. [ دَ ] ( مص ) چسباندن (ناظم الاطباء) ❇️ چون بدانست که نجات و رستگاری نخواهد یافت الا به رسول، از رسول درخواست تا دعا کند تا خدای او را از آن سنگ خلاص دهد. رسول دعا کرد. @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
1.18M
؛ قسمت ۵۹ صفحات ۲۲۹ تا ۲۳۱ 🔷 معالم [ مَ لِ ] (ع اِ) جِ مَعلَم. (ناظم الاطباء) (اقرب الموارد). نشان‌ها که به راه نهند. ❇️ علمای یهود گفتند: «بروید و او را از سه مسئله بپرسید:... اول او را از قصه اصحاب کهف بپرسید. و دوم او را از حکایت ذوقرنین بپرسید. سوم او را از حقیقت روح بپرسید.» یادآوری می‌کنم که زحمت توضیحات ها، با استاد و برادر بزرگترم آقای صاحب‌دل‌ است. 👇 @gahnevis @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
614K
؛ قسمت ۶۰ صفحات ۲۳۲ تا ۲۳۵ ❇️ اکنون پانزده روز بگذشت و جواب مسئله بازنداد!... و می‌گفتند که «خدای محمد، محمد را وداع کرد و ملال از وی بگرفت!» و پیغمبر آن را می‌شنید و می‌رنجید عظیم. 🔷 غرامت. [ غ َ م َ ] ( ع اِ ) غَرامَة. ج ، غرامات. (اقرب الموارد). تاوان. (آنندراج). آنچه ادایش لازم باشد. (منتهی الارب) 🔶 روایت انقطاع وحی به پیامبر اکرم(ص) به سبب نگفتن إن شاء الله توسط ایشان تا چه اندازه معتبر است و آیا در صورت اعتبار با عصمت آن‌حضرت منافاتی ندارد؟ برای دیدن پاسخ این سئوال اینجا را ببینید.👇 https://khazaen.ir/@islamquest/%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B9-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%B5-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-MjzoP @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
1.4M
؛ قسمت ۶۱ صفحات ۲۳۶ تا ۲۳۹ 🔷 زبعرا (ابوسعد عبدالله بن زبعرى بن ‌قیس‌ بن عدى) از تیره بنى ‌سهم و از دشمنان نخستین پیامبر و اسلام. اینجا از او بیشتر بخوانید. https://fa.wikishia.net/view/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%82 🔷 منقطع گردانیدن: درمانده کردن 🔷 عُزَیْر از پیامبران قوم بنی‌اسرائیل. وی به امر خدا در سن جوانی از دنیا رفت و پس از ۱۰۰ سال زنده شد. در قرآن در سوره توبه آیه ۳۰ نام وی یک بار آمده است. اما در جای دیگر قرآن نیز به وی اشاره‌ای شده است. در دوره وی بخت النصر پادشاه بابل، بیت المقدس محل سکونت بنی‌اسرائیل را ویران کرد و آنان را به بابِل به اسارت برد. در یهودیت، عزیر احیاکننده تورات معرفی شده است. 🔷 بُراق نام مَرْکَب آسمانی پیامبر اسلام در سفر معراج است. شاهدی بر کاربرد این کلمه در ادب عرب پیش از اسلام در دست نیست، و احتمالاً نخستین بار از زبان حضرت محمد(ص) شنیده شده و از آن پس در ادبیات عرب و فارسی کاربرد وسیعی یافته است. در بیان اوصاف براق گفته‌اند: براق از چهارپایان بهشت و بسیار تندرو است و در هر گام به اندازه میدان دید خود پیش می‌رود. اینجا از براق بیشتر بخوانید. (در مینیاتور این صفحه، تصویر ترسیم شده برای براق آمده است.) https://fa.wikishia.net/view/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%82 🔷تشویر. [ ت َش ْ ] ( ع مص ) ریاضت دادن اسب را یا سوار شدن بر آن و برگردانیدن در وقت عرض بیع تا بنگرند روش و حسن و نجابت آن را. 🔷 به نظر عبارت «درگشت» فاصله می‌خواهد و به معنای خارج شدن باشد. @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
[ هُرنو ]
سحرِ #هشتم‌ ه. و من، دلتنگِ نسیمِ خنکِ صحن مسجد گوهرشاد ـ این الهی‌ترین ساختهٔ دست بشرـ هستم... مثل
مثل هر شب، دلم برات کفتره سلطان... تو این شلوغی، ما رو یادت نره سلطان...
هدایت شده از 🎧پادکست شعر پارسی
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙قسمت صفر پادکست شعر پارسی منتشر شد 💠 به پادکست شعر پارسی خوش آمدید 🎧 برای شنیدن قسمت‌های بعدی این مجموعه، کانال شعر پارسی را در رسانه‌های اختصاصی پادکست دنبال کنید: Castbox: https://b2n.ir/Shearparsipod Google Podcasts: https://b2n.ir/m46439 Shenoto: https://b2n.ir/e17827 🎧 @shearparsipod
1.33M
؛ قسمت ۶۲ صفحات ۲۴۰ تا ۲۴۲ 🔷 خرد شکستن. لغت‌نامه دهخدا. خرد شکستن .[ خ ُ ش ِ ک َ ت َ ] (مص مرکب ) ریزریز شدن 🔷 جمرة. [ ج َ رَ ] (ع اِ) اخگر آتش. (برهان). آتش برافروخته. @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف
برسان سلام ما را به رفوگران هجران كه هنوز پارهٔ دل دو سه بخيه كار دارد... گوشه‌ای از گوهرشادِ فریبنده، دل‌آویز و جاودانه... @hornou هُرنو | روزنِ نورگیرِ سقف