.
💎 وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ اِلْتَجَأَ إِلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اِسْتَبْصَرَ بِنَا وَ عِصْمَةٌ لِمَنْ اِعْتَصَمَ بِنَا مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي اَلسَّنَامِ اَلْأَعْلَى وَ مَنِ اِنْحَرَفَ عَنَّا فَإِلَى اَلنَّارِ .
امام حسن عسکری سلام الله علیه
کشف الغمة في معرفة الأئمة. جلد۲. صفحه۴۲۱
#حدیث_بخوانیم
@horqlia
قال المسيح عليه السلام
خذوا الحقّ من أهل الباطل و لاتأخذوا الباطل من أهل الحقّ، كونوا نقّاد الكلام فكم من ضلالة زخرفت بآية من كتاب الله كما زخرف الدرهم من نحاس بالفضّه المموهة النظر إلى ذلك سواء والبصراء به خبراء
عيسی علیه الاسلام فرمود:
حق را از اهل باطل بگیرید و باطل را از اهل حق نگیرید. در مواجه با سخنان نقّاد باشید. چه بسا ضلالتهایی که با آیهای از کتاب خدا زینت شدهاند، همانگونه که درهمهایی از مس با آب طلا زینت میشوند به نظر میآید [آن درهم زینت شده و درهم خالص] یکسان هستند اما اهل بصیرت به آن آگاهند.
علامه مجلسی. بحارالانوار. جلد۲. صفحه۹۶.
#حدیث_بخوانیم
#بحارالانوار
#مسیح
@horqlia
1_592823572.mp3
957.7K
فایل صوتی منتشر شده در کانال "در محضر استاد عابدی" به ماسبت بزرگداشت علامه طباطبایی رحمهالله که حاوی نکاتی در خصوص حواشی علامه بر بحارالانوار است.
و نقد این بندهی خدا بر آن 👇👇👇
@horqlia
اقلیم هشتم
فایل صوتی منتشر شده در کانال "در محضر استاد عابدی" به ماسبت بزرگداشت علامه طباطبایی رحمهالله که حاو
✅ گزارش نادرست استاد عابدی از حواشی علامه طباطبایی بر بحارالانوار
✍رضا حسینزاده
اخیراً قطعه صوتیای ۴دقیقهای که بخشی از کلاس استاد عابدی است به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی منتشر شده است که حاوی سه ادعای زیر است.
۱)علامه طباطبایی در ۱۰سالی که بحارالانوار تدریس میکردند حتی یک روایت را تضعیف نکردهاند.
۲)علامه طباطبایی ۷جلد بحارالانوار را حاشیه زده حتی یک مورد به هیچ حدیثی حاشیه نزده است که بخواهد بگوید درست یا نادرست است بلکه بر توضیحات علامه مجلسی حاشیه زده است.
۳)علامه طباطبایی در هیچ حاشیهای نفرموده است توضیحات علامه مجلسی نادرست است بلکه در تمام موارد فرمودهاند توضیح مجلسی صحیح است اما کامل نیست.
🔻در حاشیه این صوت ِکوتاه لازم است چند تذکر ذکر شود
1⃣ تلاش برای جمع میان نظرات بزرگان البته نیکوست لکن نباید اختلافات نظری میان بزرگان را کأن لم یکن کنیم چرا که علم و دانش با اختلاف نظر و بحث و نقد به پیش میرود.
2⃣ حاشیه زدن بر روایت و کشف ضعف یا قوت آنها نه تنها قبیح نیست بلکه از توصیههای معصومین بر علما و وظایف ایشان است که با نگاهی دقیق و روشمند در روایات نظر کرده صحیح را از سقیم بازشناسند و به جامعه عرضه کنند. کما اینکه سیره علما و فقها بر همین بوده است.
🔻با عنایت به این دو مقدمه به بررسی سه ادعای فوق از آخر به اول میپردازیم:
3⃣ ادعای سوم خطایی بسیار عجیب است چرا که موارد نقد طباطبایی بر مجلسی کمّاً به نسبت حواشی ایشان کم نیست و کیفاً گاه تند و غلیظ است. به عنوان مثال چند مورد از نقدهای طباطبائی بر مجلسی را ذکر میکنم:
▪️در ج۲.ص۳۱۴؛ علامه مجلسی در ذیل روایتی فرمودهاند "لايخفى عليك بعد التدبر فى هذا الخبر و أضرابه أنهم سدوا باب العقل بعد معرفة الإمام..."
و علامه در حاشیه آوردهاند:
"هذا ما يراه الاخباريون و كثير من غيرهم و هو من أعجب الخطاء..."
▪️همچنین درصفحه ۱۳۴ ج۱. طباطبایی این چنین بر بیان مجلسی حاشیه زده است:
"هذا الاحتمال منه رحمه الله مبنى على القول بوقوع التحريف فى القرآن و قد بينا فساده فى محله..." انتقاد بر همین مبنا همچنین در صفحه ۱۰۴ جلد دوم تکرار شده است.
باید توجه داشت انتقادات طباطبایی بر مجلسی تنها به این موارد مبنایی محدود نمیشود و علامه بر استظهارات مجلسی نیز نقدهایی وارد کرده است مثلاً:
▪️ج۲.ص۵۲؛ مجلسی در ذیل روایتی دو احتمال طرح میکند و علامه طباطبائی چنین حاشیه زدهاند: "هذا منه رحمه الله عجیب...بل المراد.... و أعجب منه قوله ثانياً ...مستحیل عقلاً و نقلاً..."
ومورد دیگر:
▪️ج۲.ص۱۶۰؛ هذا المعنی یدل علی انه رحمه الله حمل قوله "هذه الامة" علی امة محمد صلى الله عليه و آله فارتكب هذا التكلف مع أن الظاهر أن المراد من "هذه الامة" بنواسرائيل...
4⃣ درباره ادعای دوم؛
اولاً: محتوای بسیاری از حواشی طباطبایی، حاشیه بر روایت و تفسیر و توضیح معنای آن است و گویی استاد عابدی به جای توجه به مفاد حواشی، به جایگاه ِنشان/شماره حاشیه پرداختهاند که روی متن روایت است یا روی بیان مجلسی!
ثانیاً، حتی اگر فقط مواردی که علامه نشان حاشیه خود را روی روایات نهاده است، حاشیه بر روایت بنامیم، نیز ادعای دوم استاد عابدی خطاست و در مواردی نشان حاشیه را بر متن روایات نهاده است به عنوان مثال؛ تنها در جلد دوم صص۲۵، ۱۴۱ و۱۷۴ علامه به سه روایت حاشیه زده است.
5⃣ و اما در خصوص ادعای نخست استاد عابدی مبنی بر اینکه طباطبایی در کلاسها و حواشی خود هیچ روایتی را تضعیف نکرده است؛
اولاً: طباطبایی در حواشی خود در پی اعتبارسنجی و بررسی سندی روایات نیست بلکه قصد او معنا کردن برخی مشکلات و احیاناً پاسخ به برخی برداشتها از روایات است.
ثانیاً: حقیقت آن است که طباطبایی گاه برخی روایات را نیز تضعیف کرده است مثلاً:
▪️ج۳. ص۲۸۴ در حاشیه روایت سوم از باب هفتم کتاب التوحید(از مصادیق نقد بر مدعای دوم نیز هست) طباطبایی چنین میگوید:
"الحدیث موضوع و هو قصة تاريخية خرافية"
▪️ج٢ ص٢٥ "الجملة و إن أمكن توجيهها بتكلف لكنها مما توهن الرواية أشد الوهن فإن ظاهر معنى التشبيه لا يرجع إلى محصل"
▪️ج۳. ص۵۶ در حاشیه روایت معروف به توحید اهلیلجه طباطبایی اصل روایت را صحیح میداند ولی فقراتی از آن را موضوع و جعلی میداند و میفرمایند: "لکنه لم یخل عن تصرف المتصرفین فزادوا و نقصوا بما أخرجه عن استقامته الاصلى..."
و نکته آخر اینکه العصمة لأهلها.
@horqlia
عن أمير المؤمنين سلام الله عليه
🔻فَلِقَوْلِهِ اللَّهُ أَکْبَرُ مَعَانٍ کَثِیرَةٌ
1⃣ مِنْهَا أَنَّ قَوْلَ الْمُؤَذِّنِ اللَّهُ أَکْبَرُ یَقَعُ عَلَی قِدَمِهِ وَ أَزَلِیَّتِهِ وَ أَبَدِیَّتِهِ وَ عِلْمِهِ وَ قُوَّتِهِ وَ قُدْرَتِهِ وَ حِلْمِهِ وَ کَرَمِهِ وَ جُودِهِ وَ عَطَائِهِ وَ کِبْرِیَائِهِ فَإِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَکْبَرُ فَإِنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ الَّذِی لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ وَ بِمَشِیَّتِهِ کَانَ الْخَلْقُ وَ مِنْهُ کُلُّ شَیْ ءٍ لِلْخَلْقِ وَ إِلَیْهِ یَرْجِعُ الْخَلْقُ وَ هُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَمْ یَزَلْ وَ الْآخِرُ بَعْدَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یَزَالُ وَ الظَّاهِرُ فَوْقَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یُدْرَکُ وَ الْبَاطِنُ دُونَ کُلِّ شَیْ ءٍ لَا یُحَدُّ وَ هُوَ الْبَاقِی وَ کُلُّ شَیْ ءٍ دُونَهُ فَانٍ
2⃣ وَ الْمَعْنَی الثَّانِی اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْعَلِیمُ الْخَبِیرُ عَلَیْهِمْ بِمَا کَانَ وَ یَکُونُ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ
3⃣ وَ الثَّالِثُ اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْقَادِرُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ یَقْدِرُ عَلَی مَا یَشَاءُ الْقَوِیُّ لِقُدْرَتِهِ الْمُقْتَدِرُ عَلَی خَلْقِهِ الْقَوِیُّ لِذَاتِهِ قُدْرَتُهُ قَائِمَةٌ عَلَی الْأَشْیَاءِ کُلِّهَا إِذَا قَضَی أَمْراً فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ
4⃣ وَ الرَّابِعُ اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَی مَعْنَی حِلْمِهِ وَ کَرَمِهِ یَحْلُمُ کَأَنَّهُ لَا یَعْلَمُ وَ یَصْفَحُ کَأَنَّهُ لَا یَرَی وَ یَسْتُرُ کَأَنَّهُ لَا یُعْصَی لَا یُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ کَرَماً وَ صَفْحاً وَ حِلْماً
5⃣ وَ الْوَجْهُ الْآخَرُ فِی مَعْنَی اللَّهُ أَکْبَرُ أَیِ الْجَوَادُ جَزِیلُ الْعَطَاءِ کَرِیمُ الْفَعَالِ [فی بعض النسخ النوال].
6⃣ الْوَجْهُ الْآخَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ فِیهِ نَفْیُ صِفَتِهِ وَ کَیْفِیَّتِهِ کَأَنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ أَجَلُّ مِنْ أَنْ یُدْرِکَ الْوَاصِفُونَ قَدْرَ صِفَتِهِ الَّذِی هُوَ مَوْصُوفٌ بِهِ وَ إِنَّمَا یَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ عَلَی قَدْرِهِمْ لَا عَلَی قَدْرِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِهِ تَعَالَی اللَّهُ عَنْ أَنْ یُدْرِکَ الْوَاصِفُونَ صِفَتَهُ عُلُوّاً کَبِیراً
7⃣ الْوَجْهُ الْآخَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ کَأَنَّهُ یَقُولُ اللَّهُ أَعْلَی وَ أَجَلُّ وَ هُوَ الْغَنِیُّ عَنْ عِبَادِهِ لَا حَاجَةَ بِهِ إِلَی أَعْمَالِ خَلْقِهِ
✍شیخ صدوق، "توحید" و "معانیالاخبار"/ باب معنی حروف الأذان و الإقامة / روایت نخست.
#حدیث_بخوانیم
@horqlia
🔺 میرداماد به نقل از ارسطو می گوید:
" من تعوّد ان یُصدّق من غیر دلیل فقد انسلخ عن الفطرة الانسانیة"
[تعوّد: عادت کردن]
📚 تقویم الایمان، ص 633؛ به نقل از کانال تلگرامی جذوات
@horqlia
✅عن إبراهيم بن عبد الحميد عن أبي الحسن الأول سلام الله علیه قال:
ثلاثة يجلين البصر النظر إلى الخضرة و النظر إلى الماء الجاري و النظر إلى الوجه الحسن.
امام موسى بن جعفر سلام الله علیه: سه چيز چشم را روشن ميگرداند: نگاه کردن به سرسبزی و آب روان و روى زيبا.
خصال/ شیخ صدوق / جلد 1 صفحه 92
✅ که گفت بر رخ زیبا نظر خطا باشد
خطا بود که نبینند روی زیبا را #سعدی
#حدیث_بخوانیم
@horqlia
💎 کَفی بِالأجَلِ حارساً؛ اجل برای حفاظت کافیست!
امیرالمومنین سلام الله علیه/ بحار الانوار / جلد ۵ ص ۱۴۲/
#حدیث_بخوانیم
@horqlia
🔆 امام صادق سلام الله علیه:
خداوند چنین نیست که باطلی را به عنوان حقیقت معرفی کند، خداوند چنین نیست که حقیقت را در قلب مؤمن به عنوان باطلی قطعی قرار دهد، و خداوند چنین نیست که باطل را در قلب کافر ِمخالف به عنوان حقیقتی قطعی قرار دهد، و اگر حق و باطل را این گونه قرار نمیداد، حق از باطل باز شناخته نمی شد.
ابْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ وَ عَبْدِ الْعَزِیزِ الْعَبْدِیِّ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
أَبَی اللَّهُ أَنْ یُعَرِّفَ بَاطِلًا حَقّاً أَبَی اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ الْحَقَّ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلًا لَا شَکَّ فِیهِ وَ أَبَی اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ الْبَاطِلَ فِی قَلْبِ الْکَافِرِ الْمُخَالِفِ حَقّاً لَا شَکَّ فِیهِ وَ لَوْ لَمْ یَجْعَلْ هَذَا هَکَذَا مَا عُرِفَ حَقٌّ مِنْ بَاطِلٍ.
بحارالانوار/ جلد پنجم / صفحه ۳۰۳.
#حدیث_بخوانیم
#بحارالانوار
@horqlia
و گفت:
«مُصطفیٰ عَلیهالسّلام نمُرده است.
نصیبِ چشمِ تو از مُصطفیٰ مُرده است.»
تذکرةالاولیاء شیخِ عطّار | ذکر شیخ ابوالعبّاسِ قصّاب رحمة الله علیه
🍃مبعث مبارک!
@horqlia
رسول الله صل الله علیه و آله و سلم:
بدانید، اگر کسی به کافری که با مسلمانان پیمانی دارد ظلم کند، یا حق او را کم بدهد، یا بیش از توانش را به او تحمیل کند، یا چیزی را که رضایت ندارد از او بستاند، روز قیامت من دادستان آن کافر خواهم بود.
ألا، من ظلم معاهدا، أو انتقصه، أو كلفه فوق طاقته، أو أخذ منه شيئا بغير طيب نفس منه، فأنا حجيجه يوم القيامة.
ميزان الحكمة | محمد ریشهری | ج٣ | صفحه ٢١٤٧
#حدیث_بخوانیم
#میزان_الحکمه
#ادب_مع_الخلق
@horqlia