eitaa logo
استاد حسینی نسب
4.7هزار دنبال‌کننده
236 عکس
78 ویدیو
60 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع عݪوم اسݪامۍ استاد سید مصطفی حسینی نسب #صوت_دروس #کلیپ_صوتی #تقریر 🚨ابتدا فهرست کانال را دقیق ببینید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/5 👤مدیر @Ali_kamalabady 🔺گروه شاگردان http://eitaa.com/joinchat/957218837Ccd15177c10 صلواتــ🌺
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ ... ⚠️(نکته ای از سیره علمی و عملی علامه طباطبایی رحمه‌الله علیه) 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 🔺دوره فلسفه مقدماتی(بدایه الحکمه) 🔺از ابتدا تا مبحث حرکت 🔺مدرس: استاد حسینی نسب 🔹49 جلسه 🔹میانگین هر جلسه : 80 دقیقه 🔊بسیار مناسب برای اون دسته از طلابی که علاقه دارند فلسفه رو با سرعت و کیفیت مناسب آموزش ببینند ! ♦️پیوند دریافت صوت ها👇 📲 https://drive.google.com/open?id=1wZj-LmrghUUFHwC47tp53o-BajZXtlQb 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش در احکام💢 🔰برای توضیح بیشتر در مورد نقش عرف در احکام عرض می کنم که جايگاه عرف در استنباط احكام شرعى در سه جهت است: 🔹الف) تعیین مفاهیم: فهم متون دينى وابسته به مفاهیم به کار رفته در آن متون است. متون فقهى شامل معانى و مفاهيم عرفى بسيارى است كه فهم آنها مبتنى بر تفاهمات عرفى است. اگر شارع تعریف خاصی برای مفهومی ارائه نکرده باشد، به ارتكاز اهل محاوره (عرف زمان صدور) در تعیین مفاهیم به کار رفته در متن شرعی اعتماد شود. ظاهرا این کاربرد اختلافی نیست. 🔹ب) تطبیق احکام بر موضوعات و مصادیق خارجی: در تعیین مرجع برای تطبیق مفاهیم بر مصادیق خارجی سه دیدگاه میان فقها وجود دارد: 1) عقل مطلقا(مسلک آخوند خراسانی) 2) عرف مطلقا(مسلک مرحوم خوئی، میرزا جواد تبریزی، آقای شبیری زنجانی و ... 3) تفصیل بین احکام امضائی و احکام تاسیسی(مسلک مختار و مستفاد از کلمات مرحوم حائری و شاگردانشان). طبق مسلک اخیر که مختار ما نیز هست در تاسیسیات عقل نمی تواند تعیین مصداق کند چرا که از مناط حکم اطلاع ندارد، ولی در امضائیات كه مناطشان نزد خودمان است، عقل با تکیه بر آن مناط می تواند تعیین مصداق کند. به هر صورت، در اين موارد اگر عرف به گونه ای تغيير كند که چیزی از مصداق یک موضوع حکم شرعی به موضوع حكم شرعی دیگری تبدیل شود، حکم شرعی آن نیز تغيير پيدا مى‏كند. براى مثال منفعت خون در یک زمانی خوردن و ... بوده و در نتیجه منفعت غالبه آن حرام بوده لذا بیع آن نیز حرام بود، ولی امروزه منفعت خون تزریق به بیمار است و به نجات جان بیمار کمک می کند. در نتیجه حکم آن نیز تغییر کرده و بیع آن حلال می شود. 🔹ج) كشف : اگر در زمان معصوم (ع) چيزى در عرف آن زمان رواج داشته و معصوم نیز منع نکرده است با این که شرایط منع وجود داشته معلوم می شود که آن فعل مجاز بوده است. مانند عقد فضولى. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺لطفا مناسب برای طلاب در موضوع را معرفی بفرمایید ➖➖➖➖➖➖➖پاسخ➖➖➖➖➖➖ ✍در مورد سیر مطالعات رجالی عرض میکنم که سه مرحله باید طی شود: ♦️الف) رجال مقدماتی: کتبی مانند کلیات فی علم الرجال آقای سبحانی، پژوهشی در علم رجال استاد عزیزم آقای ترابی شهرضایی و ... مربوط به این مرحله اند. یک دوره رجال مقدماتی نیز بنده درس داده ام که دوستان ضبط کرده و در کانال آدرس آن را گذاشته اند می توانید دانلود کرده و گوش دهید👇 🔺دانلود جلسات به صورت تک تک https://eitaa.com/hoseininasab/13 🔺دانلود جلسات به صورت یکجا https://eitaa.com/hoseininasab/100 ♦️ب) رجال متوسط: کتاب «اصول علم الرجال» آقای «سید محمد جواد شبیری زنجانی» کتاب خوبی برای این مرحله است. حل پیچیدگی هایی همانند تقطیعات اضمار و ... در اسنادروایات ، تمییز مشترکات رایج و ... از اموری هستند که باید در این مرحله حل شوند. تابستان امسال نیز بنده یک دوره رجال متوسط گفته ام. خواستید از کانال دانلود کنید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/157 ♦️ج) رجال پیشرفته: یک دوره نوارهای حدودا 90 جلسه ای از آقای شبیری زنجانی موجود است که به خوبی این دوره رجال پیشرفته را تدریس کرده اند. ظاهرا مدرسه فقهی امام باقر(ع) این نوارها را دارند. می توانید از آنها بگیرید و گوش دهید. ⚠️بیش از این سه دوره که عرض کردم کلاس لازم نیست و باید کرده و در اسناد و انجام دهید. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
📣 اطلاعیه کاربران گرامی ضمن تبریک (ع) و به استحضار می‌رساند برطبق گزارش‌های رسمی مسئولان ارتباطات زیرساخت، در روزهای اخیر و به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و دورکاری برخی کارمندان و نیز حضور بیشتر مردم در منازل، مصرف دیتا در کشور افزایشی حدوداً پنجاه درصدی داشته است در این شرایط کیفیت سرویس‌های ارائه شده توسط اغلب اپراتورهای اینترنت نسبت به گذشته افت محسوسی دارد. این موضوع با انجام تست سرعت قابل بررسی است مع الاسف برخی اپراتورها نیز در مناطقی که پهنای باند آن‌ها محدودیت دارد، به سرویس‌های بین‌الملل اولویت داده و برخی برنامه‌های داخلی را محدود می‌کنند. شاهد مثال این مدعا کاربرانی هستند که با اتصال به VPN می‌توانند سرعت بالاتری در ایتا داشته باشند البته در وضعیت فعلی و با تغییر الگوی مصرف، در برخی موارد احتمال بروز اختلال فنی از ناحیه ایتا نیز وجود دارد که همکاران ما با تمام توان بصورت شبانه‌روزی در حال تلاش برای پیشگیری و رفع چنین مواردی هستند در پایان از همراهی همه کاربران گرامی سپاسگزاری نموده و امیدواریم با اهتمام همگانی به رعایت توصیه‌های بهداشتی و ایمنی، بزودی شاهد اعلام رسمی پایان در ایران و جهان باشیم •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا: https://eitaa.com/eitaa
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه‌های رهبر انقلاب درباره مقابله با کرونا 🔺️ رهبر انقلاب اسلامی، در تاریخ ۹۸/۱۲/۱۳ با توجه به شیوع بیماری #کرونا، توصیه‌هایی در این زمینه نمودند که پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع نگاشت، آنها را مرور می‌کند. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 مطالعه بیشتر | توازن شخصیّت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) 🔻 رهبر انقلاب اسلامی: « عجیبی در شخصیت آن بزرگوار است. یعنی صفات ظاهراً متضاد و ناسازگار در وجود امیرالمؤمنین، آن چنان کنار هم زیبا چیده شده که خود یک زیبایی به وجود آورده است!» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های متعددی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت و سیره‌ی امیرالمومنین (علیه‌السلام) پرداخته‌اند. از جمله در بیانات مورخ خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ ۱۳۷۵/۱۱/۱۲ موضوع «توازن شخصیّت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)» را مورد بحث قرار داده و ضمن آن، جمع شدن ظاهراً متضاد و ناسازگاری همچون: رحم و رقّت قلب در کنار قاطعیت و صلابت، ورع و حکومت، قدرت و ، زهد و سازندگی و... را در شخصیت حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام) مورد بحث قرار داده‌اند. 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه‌ی میلاد مبارک مولود کعبه، مطالعه‌ی این رهبر انقلاب را جهت آشنایی بیشتر با ابعاد شخصیتی امیرالمومنین (علیه‌السلام) به شما مخاطبین ارجمند پیشنهاد می‌کند. 🔍 از اینجا بخوانید:↙️ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9828
🔹پیام استاد حسینی نسب زید عزه: خبردار شدم که استاد عزیزم حاج آقای ترابی شهرضائی که مدت دوسال پیش ایشان می خواندم (سال های 83 تا 85) به رحمت خداوند رفتند. 🔺ان شا الله خداوند ایشان را آمرزیده و در جوار رحمت خویش پناه دهد. روحشان شاد ان شا الله 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
💥 کمپین بزرگ حمایت از پیامرسان ایتا ♦️ما خواهان افزایش سرورها و امکانات این پیامرسان خوب هستیم👇 https://my.farsnews.ir/c/20105 هرچقدر تعداد امضاها بیشتر باشه امکان رسیدگی به این موضوع مهم بیشتر میشه. ✅ همگی شرکت کنید و برای بقیه بفرستید 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
🆕 عرضه نسخه جدید ویندوز به اطلاع کاربران عزیز می‌رساند به ورژن 3.7.3 بروزرسانی شد: 🔹 این نسخه از نمایش آلبوم و سایر قابلیت‌های جدیدی که پیشتر در برنامه اندروید ارائه شده است پشتیبانی می‌کند 🔸 ورژن جدید بصورت خودکار برای کاربران نسخه ویندوز بروزرسانی می‌شود. همچنین از طریق وب‌سایت رسمی ایتا نیز قابل دریافت می‌باشد: https://eitaa.com/dl/win •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا: https://eitaa.com/eitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
📢اطلاعیه 🔹اخیرا مشاهده شده است که عده‌ای سودجو با شگرد افزایش اعضای کانال(ممبرگیری)، اقدام به درخواست کد ورود به برنامه از سازندگان کانال می‌نمایند ⚠️از عموم کاربران ایتا تقاضا می‌شود هرگز و تحت هیچ عنوانی کد فعال‌سازی اکانت خود را در اختیار سایرین قرار ندهند ‼️توجه داشته باشید که در صورت غفلت از این موضوع مهم، امکان هرگونه سوء استفاده از حساب کاربری شما وجود خواهد داشت 🔹از مخاطبان ارجمند تقاضا می‌شود این اطلاعیه را در گروه‌ها و کانال‌های خود بازنشر نمایند •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا: https://eitaa.com/eitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️به نظر شما کدام مَدرس برای تدریس سال آینده(تحصیلی) کتاب کفایه استاد حسینی نسب مناسب می‌باشد؟ 👇نظر بدید👇 ♨️ EitaaBot.ir/poll/yxkp6?eitaafly ♨️ EitaaBot.ir/poll/yxkp6?eitaafly 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab
NoorHadith(Ver.1.0.9).apk
13.65M
✍️نرم افزار جامع الاحادیث 💯 (آخرین نسخه: ۱.۹ ) همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس می‌گیرد. 🔸در این نرم افزار علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. 🔹همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... برای کاربران فراهم آمده و کاربران می‌توانند پس از قطع ارتباط با شبکه، به صورت از اطلاعات ذخیره شده در نرم افزار همراه خود استفاده نمایند. ⚠️برای دوستان خود ارسال نمایید! 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏 یه خواهشـ عاجزانــه ♦️ طلاب گرامی قبل از هرگونه پرسش از مدیر کانال لطفا فهرست کانال را به دقت بازبینی بفرمایند 👇 فهرست موضوعی مطالب کانال 💞شدیــدا محتاج دعـای خیر شمـا بزرگواران هستیمــ ... 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab
🔹 # پرسش_از_استاد 💯‌ منظور از ⚠️ متن زیر نوشته خود استاد است: 🔺برخی از دوستان تقاضا کردند که جزوه ام را درباره اجتهاد بفرستم. مصلحت نمی بینم که اصل جزوه پخش گردد، ولی اجمالا قول مختار را توضیح می دهم....خواندنش خالی از فایده نیست. واژه اجتهاد مثل واژه اجماع تطور تاریخی دارد. در آثار قدما به ویژه تا زمان محقق حلی (متوفای 676 ه.ق)، به مفهوم «تشریع قانون توسط فقیه در مواردی که نصی وجود ندارد» به کار می رفت که همان معنایی است که شاگردان ابو حنیفه به کار می بردند و علمای شیعه نیز با آن مخالفت می کردند. درست مثل واژه اجماع که در ابتدا در معنای «اتفاق اهل الحل و العقد» به کار می رفت و علمای شیعه با آن مخالف بودند. 🔸 حنفی ها می گفتند: یک وقت از طرف شارع دلیلی داریم و تابع آن هستیم. یک وقت دلیلی نداریم و فقیه در اینجا (در مواردی که نصی نیست) بر اساس اجتهادش جعل قانون می کند. این اجتهاد در روایات ما بشدت محکوم شده است و در سیر تاریخی کتب اصولی، تا قبل از محقق حلی، اجتهاد غالبا به این معنا‌ مطرح شده و رد شده است. 💠 به نظر من ردشان هم به جا بود، چرا که طبق مبانی شیعه فقیه‌ موظف است قانون خدا را کشف کند نه این که قانون بسازد. ریشه این قضیه هم همانند اجماع به این جا برمی گشت که چون عامه ولایت و امامت را قبول نکردند، بعد از ارتحال پیامبر (ص) با یک خلأ بسیار بزرگی مواجه شدند. قرآن حدود ۵۰۰ آیات الاحکام دارد و احادیث احکامی و فقهی رسول خدا هم از چند هزار تجاوز نمی کند(بعد از حذف تکراری ها)، لذا اجماع، قیاس ، آراءصحابه، اجتهاد و استحسان فقیه نیز را به عنوان راه های کشف احکام مطرح کردند. مرحوم محقق حلی در مورد اجتهاد همان کاری را کرد که سابقا فقهای شیعه درباره اجماع کرده بودند. ایشان تعریفی از اجتهاد را ارائه کرد و فرمود: «الاجتهاد هو بذل الجهد من الفقیه فی استنباط الاحکام الشرعیه.» این معنا مورد قبول شیعه است و با مبانی شیعه سازگاری دارد. فقیه باید تلاش کند و حکم الهی را کشف کند و در اختیار دیگران قرار دهد. این معنا طبق مبانی شیعه، نه تنها ممدوح بلکه واجب کفایی است. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش ❓نظر شما در مورد رویت ماه با چشم مسلح و غیر مسلح چیست? ✅ پاسخ: 🔰در مورد قضیه رویت هلال عرض کنم که تكوينا ماه دو حالت دارد: الف) حالت مقارنه: زمانى است كه ماه در تحت‌ الشعاع خورشيد قرار مى‌گيرد که اصطلاحا به آن محاق می گویند و در این حالت به هيچ وجه با چشم معمولى قابل رؤيت نيست. ب) حالت ولادت: زماني است كه ماه از محاق و تحت الشعاع خارج مى‌شود و ماه نو و جديد آغاز مى‌گردد؛ و در لغت و عرف از آن به هلال تعبير مى‌كنند. به عبارت ديگر، اوّلين زمان ولادت، همان اوّلين زمان از هلال خواهد بود. 🔺آنچه به عنوان ملاک در روايات وارد شده، (28 روایت در باب سوم کتاب الصیام از جلد دهم وسائل الشیعه) عنوان مركّب «رؤية الهلال» است. در اين عنوان، دو كلمه «رؤيت» و «هلال» وجود دارد. 🔵 بحث در اینجاست که عنوان در این اخبار طريقيّت دارد يا موضوعيّت. 🔸كسانى كه رؤيت با چشم مسلّح را كافى مى‌دانند، رویت در اخبار را طریقی دانسته اند و گفته اند گرچه در روايات، كلمه «رؤيت» آمده، امّا از ادلّه استفاده مى‌شود كه ملاك وجود واقعى هلال است. مهم احراز هلال در واقع(حالت ولادت ماه) است. چشم عادی یک ابزار را برای احراز این حالت است و از هر راه دیگری نیز این هلال احراز شور اول ماه ثابت می شود. به عبارت دیگر، به «أصالة الإطلاق» استدلال نموده‌اند و وجود فرینه ای بر تقیید به چشم معمولى و عادى را نپذیرفته اند. یعنی همانطور كه احراز حلال(حالت ولادت) با ابزارى مانند عينك كفايت مى‌كند، رؤيت با ابزار قوىتر نیز كه در واقع تغييرى ايجاد نمى‌كند کافی خواهد بود. 🔷 نظیر همین بحث در نیز مطرح است. ملاك حلّيت وجود فلس است. حال، اگر فلس يك نوع ماهى با چشم معمولى ديده نشود، امّا به وسيله ابزاری مثل نذره بين بتوان آنرا مشاهده كرد يا اينكه عرف عام نتوانند فلس آن را تشخيص دهند، ولى عرف خاص بگويند كه داراى فلس است، کدام تعیین کننده است؟ 🔺كسانى كه رؤيت هلال با چشم مسلّح را كافى نمى‌دانند، ادّعاى انصراف رؤيت در اخبار به ديدن با چشم معمولى را مطرح کرده اند. بدین ترتیب، حتی رؤيت كسانى كه قدرت ديد فوق‌العاده‌اى دارند نیز نباید کافی باشد. (ر.ک: الصوم فى الشريعة الإسلاميّة الغرّاء، ص 144.؛ چند نكته مهمّ در باب رؤيت هلال، ص 10.) 💯به نظر بنده، بايد ديد چيست؟ انصرافی معتبر است که منشأ آن غلبه استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد. كلمه رؤيت همانطور كه در ديدن با چشم معمولى استعمال شده، در ديدن با ابزارى مانند عينك، يا ذرّه بين و يا دوربين به صورت حقيقى استعمال مى‌شود. در نتیجه، این انصراف را نمی توانیم بپذیریم. برخی اساتید ادعای انصراف به فرد متعارف را مطرح می کردند و می گفتند از انجا که رویت با چشم عادی، فرد متعارف رویت است، لذا ادله انصراف به رویت با چشم غیر مسلح پیدا می کنند. ❗️ این سخن را به صورت مبنایی قبول نداریم و صرف متعارف بودن را به عنوان منشا انصراف نمی پپذیریم. مبنای ما در اصول این است که تنها انصرافی حجت است که منشا ان کثرت استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد. ♨️28 روايت در باب سوّم از ابواب شهر رمضان در جلد دهم وسائل الشيعه آمده است، که در آنها هیچ قرینه لفظیه ای بر تقیید وجود ندارد. انصراف را هم که نپذیرفتیم. در یک تقریب بناء و در تقریب دیگر مبناء. در نتیجه نمی توانیم از اطلاق دست بکشیم و به اين نتيجه رسیدیم كه حالت هلال ماه به هر طريقى كه احراز شود كفايت مى‌كند. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab