2.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در ۹۷ثانیه فیلسوف و متکلم شهیر،
خواجه نصیر الدین طوسی را بشناسیم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
مَّنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ
فصلت-46
کسی که عمل صالحی انجام دهد، سودش برای خود اوست؛ و هر کس بدی کند، به خویشتن بدی کرده است؛ و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمیکند!
**********
نکته ها:
چون ظلم كوچك نیز از سوى خداى بزرگ، به منزله ى ظلم زیاد است، لذا كلمه ى «ظلاّم» به كار رفته است كه به معناى بسیار ظلم كننده مى باشد.
ریشه ى حوادث تلخ و شیرین را در عملكرد خود جستجو كنید. «مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها» وبه دیگران نسبت ندهید:
به خدا نسبت ندهید. چنانكه قرآن مى فرماید: همین كه انسان را پروردگارش آزمایش و اكرام نماید، گوید: پروردگارم مرا گرامى داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم مرا خوار كرد. «ربّ اكرمن... ربّ اهانن» امّا قرآن پاسخ مى دهد: چنین نیست بلكه خوارى شما به خاطر آن است كه به یتیم و مسكین رسیدگى نكردید. «كلا بل لا تكرمون الیتیم»(64)
به مردم نسبت ندهید. چنانكه در قیامت مستضعفان به مستكبران مى گویند: «لولا انتم لكنا مؤمنین»(65) شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان مى آوردیم.
به نیاكان منسوب نسازید. هنگامى كه به منحرفان گفته مى شود از آنچه خداوند نازل كرده پیروى كنید گویند: «نتّبع ما وجدنا علیه آباءنا»(66) ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروى مى كنیم.
به انبیا نسبت ندهید. چنانكه كفّار انبیا را مقصّر مى دانستند و به آنان مى گفتند: «انّا تطیّرنا بكم»(67) ما وجود شما را شوم مى دانیم و تمام بدبختى هاى ما از سوى شماست.
به والدین منسوب ندانید. همان گونه كه قرآن انسان را داراى اختیار دانسته و حدودى را براى اطاعت از والدین مقرّر كرده و مى فرماید: «وان جاهداك لتشرك بى ما لیس لك به علم فلاتطعهما»(68) اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه بدون علم به سراغ غیر خدا روى، هرگز از آنان اطاعت مكن.
به معبودها نسبت ندهید. چنانكه قرآن مى فرماید: «لا ینفعكم شیئاً و لا یضرّكم»(69) این بت ها هیچ سود و زیانى به شما نمى رسانند.
به جنسیّت و مرد و زن بودن نسبت ندهید. زیرا قرآن مى فرماید: «مَن عمل صالحاً»(70) یعنى اصل عمل است، از هر كس كه صورت پذیرد.
به شیطان نسبت ندهید. چنانكه شیطان مى گوید: مرا مقصّر ندانید و ملامت نكنید، بلكه خودتان را سرزنش كنید، «دعوتكم فاستجبتم»(71) این شما هستید كه دعوت مرا با آزادى و آگاهى پذیرفتید.
به رفیق نسبت ندهید. چنانكه در قیامت منحرفان رو به یكدیگر كرده و مى گویند: شما بودید كه با سوگند و قدرت (به عنوان خیر و صلاح) به سراغ ما مى آمدید، ولى آنان پاسخ مى دهند: «بل لم تكونوا مؤمنین»(72) بلكه خود شما اهل ایم
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
🔴 #مقایسه_ممنوع
💠 کوه #عقاب، از فاصله دور مانند عقابی زیبا و باابهت است اما هرچه به آن نزدیک میشویم دیگر اثری از آن #شمایل زیبا پیدا نیست و نقش عقاب زیبا محو میشود.
💠گاهی زن و شوهرها #ظاهر زندگی دیگران را با #باطن زندگی خویش و با رفتار #همسر خود #مقایسه میکنند! در حالیکه اگر داخل زندگی آنها شویم زیباییهایی که از دور دیدیم سرابی بیش نیست!
💠این اشتباه مخربی است که ناخودآگاه #بدبینی و تنفر را نسبت به همسر خود ایجاد میکند و در نتیجه بهانهای برای ندیدن #خوبیها و زیباییهای همسر است.
🆔 @Hoseyniyeh_azam_parsabad
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
5️⃣6️⃣ چه کسی گفته آقای خامنهای باید رهبر باشد اصلا قبول ایشون خیلی هم آدم خوبی است ولی من دوست ندارم رهبر من باشند چیکار باید کنم؟؟
🔶 اول: وقتی شما عضو یک تیم ملی فوتبال باشید و کارشناسان و متخصصان فوتبال بشینند و یک سرمربی خوب برای تیم ملی انتخاب کنند تا تیم را هدایت کند شما میگویید چه کسی گفته این آقا سرمربی تیم باشد من دوست ندارم این آقا سرمربی تیم باشد. شما چه کاره هستید؟! کارشناس هستید؟! متخصص مربیگری هستید؟!
♦️ یا وقتی متخصصان و پزشکان تشخیص دادند برای جراحی این بیمار فلان دکتر از همه بهتر است یک مهندس نمیآید بگوید چرا فلانی را برای جراحی انتخاب کردید من او را دوست ندارم. به او میگویند دوست داشتن تو مهم نیست ما متخصص این کار هستیم تشخیص دادیم فلانی مناسب این کار است شما که تخصص ندارید نمیتوانید دخالت کنید.
💎 در بحث رهبری هم همینطور است وقتی متخصصان انتخاب رهبری که فقیهان هستند یعنی همان مجلس خبرگان که نشستند و تشخیص دادند ایشان رهبر حاضر جامعه باشند کسی که تخصص ندارد نباید بگوید چرا ایشان باید رهبر باشد من ایشان را دوست ندارم.
🔷 دوم: همان طور که مدیر و گرداننده هر مجموعه باید توسط یک شخص متخصص و آگاه انتخاب شود.
📝 پاسخ تکمیلی در پی وی در صورت درخواست.....
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #قبول_رهبری
✅ کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
2.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عباس یا شیخ الزلم
دخیلک یا أبوفاضل
ای بزرگ و سرور طایفه خوش آمدی...
✅ کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
#میلاد_حضرت_ابوالفضل
[اباالفضل العباس صلواتاللهعلیه] جوانی بود که وقتی در مدینه راه میرفت، ازبس صورتش درخشنده و زیبا و جاذب بود، به او میگفتند ماه، ماه بنیهاشم، قمر بنیهاشم؛ این اسم از آنجا شروع شد.
سالم، شجاع، نیرومند، بدن ورزیده، قد بلند، صورت زیبا؛ از همهچیز، تمام.
آنوقت با این جوانی و زیبایی، راوی میگوید روی پیشانیاش آثار سجده و عبادت شبانه بود؛ متعبّد، اهل عبادت. عبادتی که اثرش را بخشید، سجدههایی که برای خدا میکرد، او را چنان ساخت که روز عاشورا، با اینچنین وضعی، توانست دنیایی را درمقابل شهامت خود به سجده دربیاورد. ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فضائل حضرت عباس علیهالسلام در کلام اهل بیت علیهمالسلام
🔰#حجت_الاسلام_رفیعی
حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
کوچولوترین جانباز، روز تو هم مبارک.
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
4.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تکیلامالبنینیتو،یاعباس
روحیفداک،یاعبـاس♥️
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
بقره-245
کیست که به خدا «قرض الحسنهای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده میسازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمیشود). و به سوی او باز میگردید (و پاداش خود را خواهید گرفت).
**********
نکته ها:
در تفاسیر مختلف [657] آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك هاى مادّى مى باشد.
موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع البیان [658]شرایطى را براى قرض الحسنه بیان كرده است. از آن جمله:
- از مال حلال باشد.
- از مال سالم باشد.
- براى مصرف ضرورى باشد.
- بى منّت باشد.
- بى ریا باشد.
- مخفیانه باشد.
- با عشق وایثار پرداخت شود.
- سریع پرداخت شود.
- قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
- آبروى گیرنده وام حفظ شود.
«قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى شود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى شود كه در زمین پهن شده باشد.
جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است.
كلمه «كثیر» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانه ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. [659]
تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است.
به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى فرماید: «فیضاعفه اضعافاً»
به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند.
با اینكه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى كند تا ما را به این كار تشویق نماید. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. [660]
امام كاظم علیه السلام فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، كمك مالى به امام معصوم است. [661]
گر چه در آیه، قب
**********
پیام ها:
- كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
- براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
- اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى كنیم. «واللّه یقبض و یبصط»
- اگر بدانیم كه ما به سوى او باز مى گردیم و هرچه داده ایم پس مى گیریم، راحت انفاق خواهیم كرد. «الیه ترجعون»
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
6️⃣6️⃣ آدم پدرماست و همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم پس باهم همه برادر و خواهریم و محرم هستیم بحث محرم و نامحرم معنا ندارد؟
🔶 اول : اگر پدر بزرگ شما چهار فرزند داشته باشد دو تا دختر و دو تا پسر این چهار فرزند با هم برادر و خواهر و محرم هستند ولی فرزندان آنها با اینکه پدر بزرگشان یکی است محرم نیستند چون پسر عمو و دختر عمو و یا پسر دایی و دختر دایی یا برعکس میشوند و نامحرم هستند. وقتی نوههای پدر بزرگ شما که با یک فاصله به پدربزرگ میرسند با هم نامحرم هستند چطور خیال دارید نوههای حضرت آدم با هزار نسل فاصله با هم محرم باشند؟!
🔷 دوم: بحث محرم و نامحرم یک قانون خدایی است و خداوند تعیین کرده چه کسانی محرم باشند چه کسانی نامحرم باشند.
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم_نامحرم_فرزندان_آدم
✅ کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad