»»» آیه ی روز :
**********
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
نساء-58
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
**********
نکته ها:
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309]
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310]
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود.
امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311]
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312]
امانت سه گونه است:
الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313]
ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
-----
309) كافى، ج 2، ص 105.
310) حضرت امیرعلیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر كس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى كه بداند افراد لایق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت كرده است. الغدیر، ج 8.
311) تفسیر نورالثقلین.
312) كافى، ج 1، ص 277.
313) تفسیر مجمع البیان.
**********
پیام ها:
- سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانه هاى ایمان است. (با توجّه به آیه قبل)
- هر امانتى صاحبى دارد وهركس لیاقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «اهلها»
- در اداى امانت و دادگرى، ایمان شرط نیست. نسبت به همه ى مردم باید امین و دادگر بود. «اهلها، الناس»
- قاضى و حاكم باید عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
- تشكیل حكومت لازم است. لازمه ى سپردن مسئولیّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
- موعظه ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. «نعمّا یعظكم به»
- اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. «انّ اللّه كان سمیعاً بصیراً»
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
9️⃣1️⃣ در زمان جنگ رزمندگان چگونه نماز میخواندند در حالی که یا خودشان زخمی بودند یا رفیقشان زخمی میشد و لباسشان نجس بوده؟
🔷 اول: رزمندگان 24 ساعته در میدان جنگ نبودهاند و فقط در موقع عملیاتها و درگیریها در حال جنگ بودند. اگر لباس آنها خونی میشد، بعد از عملیات آن را تمیز یا عوض میکردند و بعد نمازشان را میخواندند.
🔶 دوم: حالا اگر موقع درگیری یا وقت نماز میشد و لباس رزمندگان به هر دلیلی خونی شده بود، اینجا میتوانستند نماز را با همان لباس خونی بخوانند. چون بنابر نظر اکثر مراجع نماز خواندن با لباس نجس در سه صورت صحیح است: 1ـ بدن یا لباس به خاطر زخم یا جراحت یا دملی که در بدن است به خون آلوده شده باشد. 2ـ بدن یا لباس به اندازه کمتر از بند انگشت به خون آلوده باشد. 3ـ اینکه انسان ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. رزمندگان در میدان جنگ شامل یکی از این موارد میشدند و نمازشان با لباس و بدن خونی صحیح بوده است.
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #نماز_رزمندگان
🔰کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
# سردار دلها
# شهید سلیمانی
# بسم الله قاصم الجبارین
# نشر حداکثری
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
بچه تازه به دنیا اومده و از بیمارستان آوردیم خونه خوابیده، فامیلمون اومده میگه آخی خوابه ؟؟؟
میگم نه َ زدیمش تو شارژ ! دکتر گفته
۷ – ۸ ساعت اول خوب بذارین شارژ بشه😂
☄ به کانال حسینیه اعظم بپیوندید👇👇👇البته اینو بگم که هر روز طنز😅😅😅 داریماااا بغیر ایام شهادت ...
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
*********
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا
نبأ-40
و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده میبیند، و کافر میگوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمیشدم)!»
**********
پیام ها:
- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
- دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً»
- پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً»
- در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً»
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
9️⃣1️⃣ در زمان جنگ رزمندگان چگونه نماز میخواندند در حالی که یا خودشان زخمی بودند یا رفیقشان زخمی میشد و لباسشان نجس بوده؟
🔷 اول: رزمندگان 24 ساعته در میدان جنگ نبودهاند و فقط در موقع عملیاتها و درگیریها در حال جنگ بودند. اگر لباس آنها خونی میشد، بعد از عملیات آن را تمیز یا عوض میکردند و بعد نمازشان را میخواندند.
🔶 دوم: حالا اگر موقع درگیری یا وقت نماز میشد و لباس رزمندگان به هر دلیلی خونی شده بود، اینجا میتوانستند نماز را با همان لباس خونی بخوانند. چون بنابر نظر اکثر مراجع نماز خواندن با لباس نجس در سه صورت صحیح است: 1ـ بدن یا لباس به خاطر زخم یا جراحت یا دملی که در بدن است به خون آلوده شده باشد. 2ـ بدن یا لباس به اندازه کمتر از بند انگشت به خون آلوده باشد. 3ـ اینکه انسان ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. رزمندگان در میدان جنگ شامل یکی از این موارد میشدند و نمازشان با لباس و بدن خونی صحیح بوده است.
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #نماز_رزمندگان
🔰کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
بچه ای از مادرش پرسید :
تو چه سنی می تونم، بدون اینکه اجازه بگیرم از خونه برم بیرون؟ ☺️
مادرش گفت :
تازه بابات هم هنوز به این مرحله نرسیده !😂😂
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
# سردار دلها
# شهید سلیمانی
# بسم الله قاصم الجبارین
# نشر حداکثری
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّالْبَنین (درگذشته ۶۴ق) از همسران امام علی(ع) و مادر عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند. پس از واقعه کربلا، امالبنین روزها به قبرستان بقیع میرفت و برای امام حسین(ع) و فرزندانش سوگواری میکرد.
عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه امالبنین به اهلبیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی یاد کردهاند. به گفته شهید ثانی و عبدالرزاق مُقَرَّم، امالبنین نسبت به خاندان پیامبر(ص)، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ به همین دلیل اهل بیت نیز برای او احترام ویژه قائل بودند
امالبنین در قبرستان بقیع دفن شده است.
@hoseyniyeh_azam_parsabad
3.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی کوتاه از ادب حضرت ام البنین سلام الله علیها
منم که سایه نشین وجود مولایم
کنیز خانهی غم خاک پای زهرایم
سخنران:سیدرضا شیخ الاسلام
#حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
حجرات-10
مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!
**********
نکته ها:
این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است.
و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست.
در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74)
در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است.
در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد.
اخوّت و برادرى
از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید.
بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد.
طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است.
در صدر اسلام پیامبرصلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. مثلاً:
ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصارى، حمزه با
**********
پیام ها:
- رابطه برادرى، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادى، سیاسى، نژادى، جغرافیایى، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست
متّحد، جان هاى شیران خداست
- برادرى بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
- هیچ كس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آرى، میان والدین و فرزند برترى است، ولى میان برادران، برابرى است.)
- براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت آمیز و انگیزه آور استفاده كنیم. «اخوة فاصلحوا»
- جلوگیرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظیفه ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا»
- اصلاح كننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویكم»
- اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
- صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون»
- جامعه بى تقوا، از دریافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون»
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
@daftar_ayatollah_javadi_amoliآیت الله جوادی آملی .mp3
زمان:
حجم:
1.84M
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی:
«#ام_البنین در مدینه نوحه سرایی می کند می گوید گزارشگران کربلا به من گفتند که عباس تو مشک را به دندان گرفت، دستان پسرم چه شد؟دستان عباس چه شد که او مشک را به دندان گرفت؟...»
#وفات_حضرت_ام_البنین
🆔 @Hoseyniyeh_azam_parsabad