»»» آیه ی روز :
**********
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
حجرات-10
مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!
**********
نکته ها:
این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است.
و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست.
در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74)
در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است.
در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد.
اخوّت و برادرى
از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید.
بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد.
طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است.
در صدر اسلام پیامبرصلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. مثلاً:
ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصارى، حمزه با
**********
پیام ها:
- رابطه برادرى، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادى، سیاسى، نژادى، جغرافیایى، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست
متّحد، جان هاى شیران خداست
- برادرى بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
- هیچ كس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آرى، میان والدین و فرزند برترى است، ولى میان برادران، برابرى است.)
- براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت آمیز و انگیزه آور استفاده كنیم. «اخوة فاصلحوا»
- جلوگیرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظیفه ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا»
- اصلاح كننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویكم»
- اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
- صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون»
- جامعه بى تقوا، از دریافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون»
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
@daftar_ayatollah_javadi_amoliآیت الله جوادی آملی .mp3
زمان:
حجم:
1.84M
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی:
«#ام_البنین در مدینه نوحه سرایی می کند می گوید گزارشگران کربلا به من گفتند که عباس تو مشک را به دندان گرفت، دستان پسرم چه شد؟دستان عباس چه شد که او مشک را به دندان گرفت؟...»
#وفات_حضرت_ام_البنین
🆔 @Hoseyniyeh_azam_parsabad
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
0⃣2⃣ چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هر روز برای خودش و خاندانش صلوات میفرستاده؟
📝 1_ پاسخ اجمالی:
🔷 اول: سلام و صلوات فرستادن بندگان مومن بر خودشان یک کار خداپسندانه میباشد. به طوری که ما مسلمانان در شبانه روز حداقل پنج بار بر خودمان سلام میفرستیم. و در پایان هر نماز میگوییم: «السلام علینا»؛ سلام بر ما. و یا اینکه برخی پیامبران خدا بر خودشان سلام فرستادهاند. مثل حضرت عیسی علیه السّلام: «وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»(مریم/33)؛ سلام بر من (در) روزی که به دنیا آمدم روزی که میمیرم و روزی که برانگیخته میشوم.
🔶 دوم: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خودش بالاترین مومن است. وقتی خدا دستوری میدهد، باید اولین کسی باشد که آن را انجام میدهد. وقتی خدا دستور داده که تمام ملائکه و مومنان بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) صلوات بفرستند، پیامبر که خودش بالاترین مومن است، باید در عمل به دستور خدا پیشتاز باشد: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(احزاب/56)؛ خدا و فرشتگان به پیامبر صلوات میفرستند، ای مومنان شما هم بر پیامبر صلوات بفرستید و تسلیم او شوید.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در پی وی در صورت درخواست
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #صلوات_پیامبر
🔰کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىَ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
اعراف-96
و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
**********
نکته ها:
«بركات» جمع «بركت»، به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مى شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت هاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند.
ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى باشد.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى ء» (186) چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى ء»، زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله ى مهلت و پرشدن پیمانه ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت ها براى مؤمنین باشد، مایه ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیله ى قهر الهى است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. (187)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته ى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود. (188)
-----
186) انعام، 44
187) تفسیر اثنى عشرى
188) تفسیر نورالثقلین
**********
پیام ها:
- ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه ى كار بسیار سخت و نشدنى است)
- براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (189) «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
- ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
- سرمایه گذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
- وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
- بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
- ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
- انسان به طور غریزى به دریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات»
- آنچه از بركات دریافت مى كنیم، گوشه اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت ها نمى شود)
- زمین و آسمان، سرچشمه ى بركات اند. «بركات من السماء و الارض»
- نقش آسمان در بركت رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
- ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
- عامل محرومیّت ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
-----
189) تفسیر فرقان
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تعظیم رهبر انقلاب در برابر مقام شهید سلیمانی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💠 کانال حسینیه اعظم را دنبال کنید ؛
🆔@Hoseyniyeh_azam_parsabad
www.balagh.irعبای زمستانی.mp3
زمان:
حجم:
1.39M
▫️ عبای زمستانی
👤 حجةالإسلام عالی
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
5.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ مولوی عبدالحمید هستن عرضه نداره یه خط قران بخونه بعد میاد به اسم دین مزخرف تفت میده
🚨حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
1.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ نمازی مجرب برای ازدواج، بهدستآوردن شغل، مسکن و دیگر حاجتها... .
🔺 دکتر رفیعی.
⬅️ کانال حسینیه اعظم
✾" ✾ "✾ ════╗
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
╚════ ✾" ✾" ✾
✍️ پاسخ به شبهات دانش آموزی
1️⃣2️⃣ اگر شیطان خودش را به شکل یک انسان درآورد و خواست انسان را منحرف کند انسان چگونه متوجه شود که آن شیطان است و گمراه نشود؟
📝 1_ پاسخ اجمالی:
🔻 اول: در بحث صدمه اجنه به انسان گفتیم که اجنه نمیتوانند به جسم انسان صدمه بزنند بلکه در ذهن انسان وارد میشوند و به روح و روان انسان صدمه میزنند. شیطان هم چون از جنس اجنه است مسلما نمیتواند به جسم انسان صدمه بزند بلکه در ذهن و خیال انسان وارد میشود و به او صدمه میزند. البته گفتیم که شیطان و اجنه نمیتوانند بدون اجازه به ذهن و فکر انسان وارد شوند.
🔻 دوم: اما بر فرض اینکه انسان کاری کرد و اجازه داد که شیطان به ذهن و فکر او وارد شود، و شیطان هم به هر شکلی چه پیرمرد چه پیرزن به فکر او وارد شد و انسان توانست او را ببیند. اینجا باید انسان از عقل و خدا کمک بگیرد که بتواند نقشهها و توطئههای شیطان را تشخیص دهد. چون ویروس و آلودگی شیطان را خودش به روح و ذهنش راه داده و سبب شده که یک قدم شیطان جلو بیاید مثل ویروسی که تا وارد بدن نشده کاری نمیتواند بکند ولی همین که وارد بدن شد درمانش سخت میشود.
📝 ۲_ پاسخ تکمیلی در پی وی در صورت درخواست...
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
🔰کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
تصویرِ یک بنر متفاوت درباره مقابله با بدحجابی
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
💢 اقتدا در #رکعت_دوم نماز جمعه
💠 سوال:
🔷 آیا می توان در *رکعت_دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟
✍🏻 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند.
🔸نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود.
✍آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. خواندن نماز ظهر لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند.
✍آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا کند و یک رکعت دیگر را فرادی بخواند، نماز جمعهاش صحیح است، و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمیتواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد.
🔺 ------
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031.
[3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #نماز_جمعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺به #اشتراک بگذارید
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
╰═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╯
عروس رفته تو گوشی مادرشوهرش، اسم خودشو همراه اول ذخیره کرده.
حالا هرروز بهش پیامک میده که: با عروس خود مهربان باشید و به او نیکی کنید، باشد که رستگار شوید و عذاب الهی شامل حالتان نشود😂😂
☄ به کانال حسینیه اعظم بپیوندید👇👇👇
@Hoseyniyeh_azam_parsabad