eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
540 دنبال‌کننده
231 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مهم🔴 «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت» بیانیه ای تحلیلی منتشر کرد. 👇👇👇
1_31337989.pdf
661.9K
✅ بیانیه تحلیلی حسینیه اندیشه پیرامون لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری جهت بررسی و اصلاح سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
◀️ «اسناد ضمیمه» بیانیه حسینیه اندیشه در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت» 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
کتاب بررسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع الگوی پیشرفت
1_31355762.pdf
2.44M
متن کتاب بررسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع الگوی پیشرفت
کتاب نقد و نقضِ پیش‌نویس سند الگوی پایه پیشرفت
1_31356448.pdf
5.13M
متن کتاب نقد و نقض سند الگوی پایه
🔶 بخشی‌هایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت» ۱: 🔵 مقام معظم رهبری با تکرار مسیر اعجازآمیز حضرت امام خمینی در عرصه‌های جدید و به جای انفعال و عقب‌نشینی در مقابل دستگاه عریض و طویل کارشناسی مادی و نسخه‌های کاربردیِ توسعه برای تغییر مسیر کشور، با راه‌اندازی «نشست اندیشه‌های راهبردی» در سال ۱۳۸۹ و سفارشِ «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، با دقت هر چه تمام‌تر بر «بار ارزشیِ مفهوم توسعه و الزامات آن» تأکید کردند و بر جایگزینی «توسعه» با «پیشرفت» پای فشردند. در واقع روند ارتقاء نظام اسلامی در ملاحظه ابعاد پیچیده‌ی ارتباط بین «اسلام» و «اداره کشور» و طرح سفارش علمی در جهت تغییر وضع موجود و پی‌ریزی یک بنیان جدید، حقیقتا مستحق برگزاری یک جشن ملی بود. ✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشی‌هایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۲: 🔵 با انتشار پیش‌نویس سند الگوی پایه توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در زمستان ۱۳۹۴، «حسینیه اندیشه» پیش‌بینی‌های انتقادی خود پیرامون روند تحقیقاتی در مرکز الگو و منتهی‌شدن آن به تأویل نخبگانی را محقق‌شده دید و لذا به نقد و بررسی این سند در قالب کتاب «نقد و نقضِ پیش‌نویس الگوی پایه پیشرفت» پرداخت. در جریان این پژوهش مفصل، مدلّل شده که این سند، حاوی جمع‌بندی از روند موجود در دهه‌های پس از انقلاب مبنی بر سازش بین ادبیات حوزه و ادبیات دانشگاه در اداره کشور و حفظ وضعیت موجود علمی بدون نوآوری است؛ روندی که اگر برای تحقق آرمان‌های نظام کفایت می‌کرد، هیچ‌گاه موجب طرح سفارش علمیِ بی‌نظیرِ «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نمی‌شد. ✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشی‌هایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۳: 🔵 پیش‌نویس سند الگوی پایه پیشرفت، همزمان با تأکید بر «اعتقادات فردی، اخلاق فردی، احکام فردی» که توسط ادبیات تخصصی حوزه بیان شده، مدیریت اجتماعی و ساختارهای عینی را به تخصص‌های دانشگاهی ـ که همگی در راستای «ادبیات توسعه پایدار و همه‌جانبه» هستند ـ واگذار کرده و به تألیف غیرقاعده‌مند بین «ارزش‌های فردی» و «مفهوم توسعه و ساختارهای اجتماعیِ برآمده از آن» دچار گردیده و عملاً تأکید تیزبینانه‌ی مقام معظم رهبری بر «بار ارزشیِ مقوله توسعه» را که باید تکیه‌گاه اساسی در تولید الگوی پیشرفت قرار بگیرد، نادیده گرفته است. همچنان‌که در آن، اثری از تحلیل «روند عینیِ» انقلاب اسلامی و تجربیات معجزه‌گون آن در اداره کشور به چشم نمی‌خورد. ✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشی‌هایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۴: 🔵 حسینیه اندیشه در مرحله «طرح» با بهره‌مندیِ بیش از چهل سال پژوهش‌ در مسیر انقلاب فرهنگی به عنوان بستر تحقق تمدن نوین اسلامی، به ارائه پیشنهادهای مشخص برای تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت. لذا با تکیه بر سرفصل‌های تولید شده در عرصه «اعتقادات حکومتی، فقه حکومتی، اخلاق حکومتی»، پیشنهادهایی جایگزین برای «مبانی، آرمان، رسالتِ» الگو ارائه شد که این مباحث گرانقدر در کتاب «گفتمان انقلاب اسلامی» منعکس شده است. همچنان‌که با توجه به مباحث مفصلی که در نقد مدل توسعه انجام شده بود، پیشنهادهای جایگزین برای «افق و تدابیر» در دو سطح میان‌مدت و بلندمدت، در کتاب «بررسی سه تئوری تولید ثروت، قدرت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» به تفصیل آمده است. ✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشی‌هایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۵: 🔵 حسینیه اندیشه با تکیه بر دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه آیت‌الله سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی و به سرپرستیِ مرحوم استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود صدوق و با فاصله کمی از برگزاری اولین نشست اندیشه‌های راهبردی، به صورت داوطلبانه وارد عرصه پیگیری مطالبه علمیِ مقام معظم رهبری به عنوان نائب عام حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه شد و در سال ۱۳۹۰ به پژوهش‌هایی پرداخت که در قالب کتاب «بررسی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ تقریر، تحلیل، تکمیل» تدوین شد. البته مرحوم علامه حسینی‌الهاشمی از سال ۱۳۵۸ به ضرورت تولید یک الگو بر اساس اسلام پی برده بود و تمام عمر مبارک خود را نیز در راه حلّ این مسأله و لوازم علمی آن مصروف کرد و لذا حداقل و به عنوان یک احتمال می‌توان گفت که تلاش‌های پژوهشی پیش‌گفته از ضرورت توجه به «یک راه طیّ‌شده» سخن می‌گوید؛ راهی که مرکز الگو خود را از بهره‌مندی از دستاوردهای بزرگ آن محروم کرده است. ✅@hoseiniyehandisheh
◀️ بازتاب بیانیه حسینیه اندیشه در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری جهت بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خبرگزاری ها 👇
خبرگزاری تسنیم
خبرگزاری مهر
خبرگزاری رجا نیوز
🔆 عشقِ ترحّمی و عشقِ توسّلی 🔅عشقِتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد. 🔅عشقِ توسّلی موجبِ تحملِ ناملایماتِ زندگی می‌شود. ◀️علامه آیت الله سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی: «اگر انسان "ترحُّماً" به همسرش احترام بگذارد، اين برای خودش خطرناک است. احترام و محبت مرد نسبت به همسرش و بالعکس بايد "توسُّلاً" باشد. همان‌گونه که اگر بخواهيد امام رضا(ع) را زيارت کنيد، ترحّما زيارت نمی‌کنيد، بلکه ايشان را وسيله برای قرب خدا قرار می‌دهيد، و يا هنگامی‌که اسماء الهی را می‌خوانيد و "يا ربِّ، يا اللّه، يا رحمن، يا رحيم و ..." می‌گوييد، با اين لفظ و با توجه به مفهوم آن، و حالت روحی خويش، متوسّل به اسماء الهی می‌شويد، و همچنین ائمه طاهرين(ع) را، که اسماء حسنای الهی تکوينی حضرت حق هستند، توسّلاً زيارت می‌کنید، در علائق خانوادگی نيز بايد مهر و محبت، توسّلاً اِعمال گردد و محور، حب الهی باشد. اگر مردی به همسر خود ترحّم کند، اين بدان معنی است که خودش را در موضع قدرت می‌بيند و حال اين‌که تمام انسان‌ها در موضع احتياج‌اند و در طريقِ بندگی او وسائلی را می‌جويند. احترام شما به مؤمن نيز بايد "توسّلی" باشد؛ مگر اين‌که طرفِ احسان شما جزوِ مکتب و دين شما نباشد؛ آن‌وقت ترحّم اشکالی ندارد. اما هرگز نبايد به يک شيعه ترحّم کنيد. اگر زن و شوهر توسّلاً به يکديگر محبت کنند، اولين چيزی که سهل می‌شود، تحمل ناملايمات طرفين برای يکديگر است و اگر در خانه‌ای، خداوند، محور ايثار شد، اين خانه اساساً محل سرپرستی الهی خواهد شد». ۶۹/۸/۲۲ ☑️ @moniroddin
▪️اطلاعیه "السلام علیک یا اهل بیت نبوه" همزمان با ایام شهادت نبی اکرم(ص) و امام رضا(ع) و امام حسن عسگری(ع)، محفل وعظ و خطابه بهمراه روضه و عزاداری برگزار می‌گردد. سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حیدری تهرانی باموضوع: "ساختارهای اجتماعی قاتل امام؛ ساختارهای اجتماعی برانداز نظام" مکان: مسجد حضرت جواد الائمه (ع) واقع در شهرک انسجام، جنب پارک قاصدک زمان: از یکشنبه ۱۳ آبان به مدت پنج شب، بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
✅ اطلاعیه در راستای لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری، حسینیه اندیشه با همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان قم برگزار می کند: ✅ سلسله مباحث نقد، بررسی و ارتقای سند الگوی پایه پیشرفت ⬅️ روزهای زوج ⏱ ساعت ده و چهل وپنج دقیقه صبح ⬅️ مدرس مصلی قدس قم، از کلیه اندیشمندان و نخبگان دعوت به عمل می آید.
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
✅ اطلاعیه اولین کارگاه علمی کتاب «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین حیدری برگزار می‌شود. زمان: چهارشنبه ها ساعت ۱۶ مکان: میدان معلم. خیابان سمیه، اول خیابان شهیدین ، مدرسه فقهی آل یس پل ارتباطی (پیامک): ۰۹۱۲۱۵۱۰۶۶۳
هدایت شده از محمدصادق
کاخ‌های روم و ایران فاطمه‌ی بنت اسد آمده بود تا در آن وضعیت سخت که «عبداللهِ» عزیزتان را از دست داده‌اید و تنها مانده‌اید، کمکی برای فارغ‌شدن‌تان باشد. اما با آمدن آن نوزاد، دنیا از نو زاییده شد. بخاطر همین، انگار این شما بودید که داشتید به فاطمه‌ی بنت اسد کمک می‌کردید: «تو هم این نوری را که مشرق و مغرب را پر کرده می‌بینی؟ تو هم می‌بینی کاخ‌های سرزمین فارس و قصرهای امپراطوری روم را؟» چشم‌های روشنتان، طوری نورانی شده بود که همسر ابوطالب را از جا بلند کرد و به نزد شوهرش فرستاد. فاطمه‌ی بنت اسد داشت با شگفتی همان چیزهایی را تعریف می‌کرد که شما دیده بودید و از مردی دم می‌زد که تاریخ را در می‌نوردد و پایه‌های کفر را خُرد می‌کند و قدرت‌های ملحد را به زمین گرم می‌کوبد. همان‌جا بود که ابوطالب به روی مادر علی لبخندی زد و گفت: از آنچه آمنه دیده تعجب می‌کنی؟! سی سال بعد، تو وصیّ ِ همین مرد را به دنیا خواهی آورد ... ـ  حتی در بدو تولّد نشان داد که کاخ‌های روم و ایران را هدف گرفته و مأموریت اصلی‌اش، نابود کردن ابرقدرت‌های مادّی ِ حاکم بر دنیاست. در اولین ابلاغ رسالتش در یوم‌الدار وعده داد که: «اگر به توحید و نبوّت اعتراف کنید، بر عرب و عجم فرمانروا خواهيد شد، و همه امتها فرمانبردار شما گردند.» آمده بود تا با امتش توازن قدرت در جهان را به هم بزند اما امروز دینش را با ادراکاتی انتزاعی، به احکام فردی تنزّل می‌دهند و ادعا می‌کنند که دینداری واقعی و خالص، درگیری با قدرت‌های کافر و منافق را بر نمی‌تابد! در این روز جشن هم  غُصه‌ی پرقِصّه‌ای داریم ... يا بني عبد المطّلب إنّ اللّه بعثني إلى الخلق كافّة، و بعثني إليكم خاصّة، فقال عزّ من قائل: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ «3» و أنا أدعوكم إلى كلمتين خفيفتين على اللّسان ثقيلتين في الميزان، تملكون بهما العرب و العجم، و تنقاد لكم بهما الأمم، و تدخلون بهما الجنّة، و تنجون بهما من النّار: شهادة أن لا إله إلّا اللّه و أنّي رسول اللّه، فمن يجيبني إلى هذا الأمر و يوازرني على القيام به يكن أخي و وصيّي و وزيري و وارثي من بعدي @msnote
🔆 زنانِ خودگرا، زنانِ جامعه‌گرا، زنانِ تکامل‌گرا ✅ علامه آیت الله سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی: «سه طيف عواطفِ خودگرا، جامعه‌گرا و تكامل‌گرا را می‌توان درباره زن مطرح کرد. زن، یا احساسِ هويتِ «تكامل‌گرا و باللّه» دارد، يا احساسِ هويت «خودگرا» و يا «جامعه‌گرا». 💠 اگر زن، تحقير و تجليل و احساس هويت را به «تجمّل» برگرداند، دعوت به خود را آغاز كرده است. تحريك به خود، يعنی استخدامِ هرزگی و استخدامِ تبرّز و استخدامِ تجاهر، در دعوت به نفس، که سقف هم ندارد. موضوع آرايش، که جزو محورهای اساسی زن است... نوع سادهٔ دعوت به خود است... . نوع منزل، انواع نوشيدنی و پوشيدنی و كليه وسائل اقتصادی مرتباً می‌تواند مظهر خودگرايی و تحريك به خود باشد. در دعوت به نفس، چه نوع آزادی‌ای هست؟ آيا آزادگی از نوع زيبايیِ ايثار است يا از نوع زيبايیِ تجمّل؟ در تجمّل حتماً يك نوع آزادیِ خُرد هست. شخص، در تجمل، ابتهاج پيدا می‌كند، يعنی لذت می‌برد. انسان از چيزی که بپسندد، لذت می‌برد؛ ولی حتما آزادیِ آنی، يعنی تخليه روانی و لذت بردن از وهله، را دارد و تنوع اين لذت را هم می‌توان دائم‌افزا [قرار داد] و برای آن، از نظر عاطفی و روحی، ضریب توليد كرد. رنگ‌های گوناگون، بوهای گوناگون، مزه‌های گوناگون، صداهای گوناگون، و كليهٔ مجاری محيطیِ حسی، كه می‌تواند فرم‌پذير باشد و كيفيت جديد بيافريند و نوع كيفيت قبلی را عوض ‌كند، همهٔ اين‌ها كلاً آزادیِ وهله‌ای، يعنی ابتهاج وهله‌ای و احساس هويت وهله‌ای را به وجود می‌آورند. آزادیِ خُرد هميشه توأم با خودمحوری و خودگرايی است، نه در ارتباط با جامعه‌گرايی و تكامل‌گرايی. 💠 در «جامعه‌گرایی»، احساس هر شخصی برابر با احساس نياز است و ارضاء نیز برابر با «غِنا»ست. ملاحظهٔ نسبتِ بين نياز و ارضاء در جريان تكامل، معنايش اين است كه يك عده بايد رنج ببرند تا عده‌ای دیگر بتوانند خوش باشند! یعنی دسترسی به آزادگی وهله‌ای و موضعیِ خرد، برای همه، در آنِ واحد، ممكن نيست. به عبارت ديگر، «تأمين تجمل برای همه، در آنِ واحد، ممكن نمی‌شود. در سيستم اجتماعی، برای تأمين آزادی وهله‌ای، حتماً يك عده بايد كار و تلاش کنند تا تركيب بوها، تركيب رنگ‌ها، تركيب مزه‌ها و تركيب كليه مجاریِ حسی را توليد كنند. چون توليد بايد توليد اجتماعی باشد. پس اين تبرّز اگر بخواهد انجام بگيرد، بايد عده‌ا‌ی، بيش‌تر كار بكنند و عده‌ای، كم‌تر بهره ببرند. اما اين سقفی كه برای عموم قابلِ‌دسترسی و ارضاء است، تحريك آن به همان اندازه و در همان سطح نیست و تحريك افراد به انگيزش، بايد به طرف بالا شيب داشته باشد. بنابراين ایجاد نظام طبقاتی لازم است. 💠 «تكامل‌گرايی به‌معنایِ عمومی شدنِ ارزش‌هاست، قبل از اين‌كه «جامعه» ملاحظه شود. زن اگر احساس هويت را به خوبی‌ها برگرداند، در اين صورت، تكامل‌گرايی را آغاز كرده است. زنِ تكامل‌گرا [در پیِ] نشر خوبی‌ها و مبارزه با بدی‌ها برای لذتی بالاتر است كه [همان] لذتِ رشدِ غيرِ خود است؛ لذت بهره‌وری و خرسند شدن از تكامل‌يافتنِ غير است. نه فقط ظلم نمی‌كند، نه فقط حق او را نمی‌گيرد، بلكه فداكاری می‌كند كه او را از يك مرحلهٔ فهم و يك مرحلهٔ وجدان به وجدانِ بالاتر و فهمِ بالاتر و عملكردِ بالاتر برساند. تكامل و همزيستی و مبتهج شدن افراد از همديگر، يعنی «این زن» به «او» نفع برساند و او هم بخواهد به این نفع برساند؛ البته به شرطی است كه جامعه، خودگرا و خودمحور و مستکبر نباشد، و متجاوز به غیر و تحقيركننده غير نباشد. خوبی‌ها هم زيبا هستند، يعنی بشر از بدی‌ها، از ظلم‌ها، از ستم‌ها و از تحقيرها رنج می‌برد. ارزش‌ها يعنی ضدِ ظلم‌ها، ضدِ تجاوزها، ضدِ خشونت‌ها، ضدِ بدی‌ها؛ يعنی عدالت. مثلاً بهره‌كشی از غير، ظلم است. تجاوز به حدودِ غير، ظلم است. فدا كردن و استئثار غير، ظلم است. سلب هويت از غير و به‌كار گرفتنِ او در هويت خود، ظلم است. به بیان دیگر، معنای ظلم اين است كه هر فرد، شخص ديگری را، مثل شیء، برای خودش مصرف كند؛ يعنی هويتِ اختيار، هويتِ آگاهی و هويت رفتارِ انسانیِ را از او سلب كند؛ يعنی اسارت گرفتن غير، ظلم است، در حالی که او هم، مثل هر شخص دیگر، بندهٔ خدا و دارای هويت انسانی و كمالاتی است و می‌تواند آدم كاملی باشد.» ☑️ @moniroddin