🔶 بخشیهایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت» ۱:
🔵 مقام معظم رهبری با تکرار مسیر اعجازآمیز حضرت امام خمینی در عرصههای جدید و به جای انفعال و عقبنشینی در مقابل دستگاه عریض و طویل کارشناسی مادی و نسخههای کاربردیِ توسعه برای تغییر مسیر کشور، با راهاندازی «نشست اندیشههای راهبردی» در سال ۱۳۸۹ و سفارشِ «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، با دقت هر چه تمامتر بر «بار ارزشیِ مفهوم توسعه و الزامات آن» تأکید کردند و بر جایگزینی «توسعه» با «پیشرفت» پای فشردند. در واقع روند ارتقاء نظام اسلامی در ملاحظه ابعاد پیچیدهی ارتباط بین «اسلام» و «اداره کشور» و طرح سفارش علمی در جهت تغییر وضع موجود و پیریزی یک بنیان جدید، حقیقتا مستحق برگزاری یک جشن ملی بود.
✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشیهایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۲:
🔵 با انتشار پیشنویس سند الگوی پایه توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در زمستان ۱۳۹۴، «حسینیه اندیشه» پیشبینیهای انتقادی خود پیرامون روند تحقیقاتی در مرکز الگو و منتهیشدن آن به تأویل نخبگانی را محققشده دید و لذا به نقد و بررسی این سند در قالب کتاب «نقد و نقضِ پیشنویس الگوی پایه پیشرفت» پرداخت. در جریان این پژوهش مفصل، مدلّل شده که این سند، حاوی جمعبندی از روند موجود در دهههای پس از انقلاب مبنی بر سازش بین ادبیات حوزه و ادبیات دانشگاه در اداره کشور و حفظ وضعیت موجود علمی بدون نوآوری است؛ روندی که اگر برای تحقق آرمانهای نظام کفایت میکرد، هیچگاه موجب طرح سفارش علمیِ بینظیرِ «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» نمیشد.
✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشیهایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۳:
🔵 پیشنویس سند الگوی پایه پیشرفت، همزمان با تأکید بر «اعتقادات فردی، اخلاق فردی، احکام فردی» که توسط ادبیات تخصصی حوزه بیان شده، مدیریت اجتماعی و ساختارهای عینی را به تخصصهای دانشگاهی ـ که همگی در راستای «ادبیات توسعه پایدار و همهجانبه» هستند ـ واگذار کرده و به تألیف غیرقاعدهمند بین «ارزشهای فردی» و «مفهوم توسعه و ساختارهای اجتماعیِ برآمده از آن» دچار گردیده و عملاً تأکید تیزبینانهی مقام معظم رهبری بر «بار ارزشیِ مقوله توسعه» را که باید تکیهگاه اساسی در تولید الگوی پیشرفت قرار بگیرد، نادیده گرفته است. همچنانکه در آن، اثری از تحلیل «روند عینیِ» انقلاب اسلامی و تجربیات معجزهگون آن در اداره کشور به چشم نمیخورد.
✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشیهایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۴:
🔵 حسینیه اندیشه در مرحله «طرح» با بهرهمندیِ بیش از چهل سال پژوهش در مسیر انقلاب فرهنگی به عنوان بستر تحقق تمدن نوین اسلامی، به ارائه پیشنهادهای مشخص برای تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت. لذا با تکیه بر سرفصلهای تولید شده در عرصه «اعتقادات حکومتی، فقه حکومتی، اخلاق حکومتی»، پیشنهادهایی جایگزین برای «مبانی، آرمان، رسالتِ» الگو ارائه شد که این مباحث گرانقدر در کتاب «گفتمان انقلاب اسلامی» منعکس شده است. همچنانکه با توجه به مباحث مفصلی که در نقد مدل توسعه انجام شده بود، پیشنهادهای جایگزین برای «افق و تدابیر» در دو سطح میانمدت و بلندمدت، در کتاب «بررسی سه تئوری تولید ثروت، قدرت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» به تفصیل آمده است.
✅@hoseiniyehandisheh
🔶 بخشیهایی از متن بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری برای بررسی و اصلاح «سند الگوی پایه پیشرفت»۵:
🔵 حسینیه اندیشه با تکیه بر دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه آیتالله سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی و به سرپرستیِ مرحوم استاد حجتالاسلاموالمسلمین مسعود صدوق و با فاصله کمی از برگزاری اولین نشست اندیشههای راهبردی، به صورت داوطلبانه وارد عرصه پیگیری مطالبه علمیِ مقام معظم رهبری به عنوان نائب عام حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجه شد و در سال ۱۳۹۰ به پژوهشهایی پرداخت که در قالب کتاب «بررسی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ تقریر، تحلیل، تکمیل» تدوین شد. البته مرحوم علامه حسینیالهاشمی از سال ۱۳۵۸ به ضرورت تولید یک الگو بر اساس اسلام پی برده بود و تمام عمر مبارک خود را نیز در راه حلّ این مسأله و لوازم علمی آن مصروف کرد و لذا حداقل و به عنوان یک احتمال میتوان گفت که تلاشهای پژوهشی پیشگفته از ضرورت توجه به «یک راه طیّشده» سخن میگوید؛ راهی که مرکز الگو خود را از بهرهمندی از دستاوردهای بزرگ آن محروم کرده است.
✅@hoseiniyehandisheh
◀️ بازتاب بیانیه حسینیه اندیشه در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری جهت بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خبرگزاری ها
👇
🔆 عشقِ ترحّمی و عشقِ توسّلی
🔅عشقِتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد.
🔅عشقِ توسّلی موجبِ تحملِ ناملایماتِ زندگی میشود.
◀️علامه آیت الله سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«اگر انسان "ترحُّماً" به همسرش احترام بگذارد، اين برای خودش خطرناک است. احترام و محبت مرد نسبت به همسرش و بالعکس بايد "توسُّلاً" باشد. همانگونه که اگر بخواهيد امام رضا(ع) را زيارت کنيد، ترحّما زيارت نمیکنيد، بلکه ايشان را وسيله برای قرب خدا قرار میدهيد، و يا هنگامیکه اسماء الهی را میخوانيد و "يا ربِّ، يا اللّه، يا رحمن، يا رحيم و ..." میگوييد، با اين لفظ و با توجه به مفهوم آن، و حالت روحی خويش، متوسّل به اسماء الهی میشويد، و همچنین ائمه طاهرين(ع) را، که اسماء حسنای الهی تکوينی حضرت حق هستند، توسّلاً زيارت میکنید،
در علائق خانوادگی نيز بايد مهر و محبت، توسّلاً اِعمال گردد و محور، حب الهی باشد.
اگر مردی به همسر خود ترحّم کند، اين بدان معنی است که خودش را در موضع قدرت میبيند و حال اينکه تمام انسانها در موضع احتياجاند و در طريقِ بندگی او وسائلی را میجويند.
احترام شما به مؤمن نيز بايد "توسّلی" باشد؛ مگر اينکه طرفِ احسان شما جزوِ مکتب و دين شما نباشد؛ آنوقت ترحّم اشکالی ندارد. اما هرگز نبايد به يک شيعه ترحّم کنيد.
اگر زن و شوهر توسّلاً به يکديگر محبت کنند، اولين چيزی که سهل میشود، تحمل ناملايمات طرفين برای يکديگر است و اگر در خانهای، خداوند، محور ايثار شد، اين خانه اساساً محل سرپرستی الهی خواهد شد». ۶۹/۸/۲۲
☑️ @moniroddin