🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعهی «دینداری»🇮🇷
❇️#قسمت_پایانی
🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا میتوان برای توسعهی قدرت اسلام از مدل توسعهی کفار استفاده کرد؟ بنظر میرسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح میشود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است.
🔹كسانی كه نمی توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور میكنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق میكند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق میكند.
🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل میتوان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم گیریهای استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح میشود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود.
🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش)
🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی:
«بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361)
🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷
🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعدهمند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، بهمناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوهی
🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅
منتشر میشود.
🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجتالاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است.
#بیانیه_گام_دوم
#جهاد_تبیین
🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»:
✔️یکی از مهمترین شعارها و جهتگیریهای پیامبر اکرم در بعثت، مقابلهی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایهی «طمع و حرص» است، بر پایهی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است
✔️امروز پایهی همهی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانیها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانیها و کارتلها است؛ امروز این جوری است دیگر.
✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّهای را نجات میدهد، امّا از همین علم استفاده میکنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین میبرد، نابود میکند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد میافتد
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشیهایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»:
✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد.
✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهدهی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفهی ما است.
✔️برنامهی خردمندانه و حکمتآمیز؛ این میدان از آن میدانهایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامهریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، **برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم**
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خواندهاند؛ خیلیها گفتهاند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرنشده نشان میدهد... برنامهی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمیتوانیم با آن مقابله کنیم، نمیتوانیم با آن مبارزه کنیم.»
📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن» ، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن میپردازد.
🗂دریافت رایگان فایل کتاب◀️ http://hsnand.ir/p7e7
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ بهمناسبت سالروز رحلت علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد:
🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅
🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5a
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقل
🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال #1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « #تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « #تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه
◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی، مجموعه آثار پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی برای بهرهبرداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وبسایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد.
✔️قابل ذکر است آثار پژوهشی مرحوم علامه، بالغ بر #150_عنوان_پژوهشی است که با هدف «#تمدن_سازی_اسلامی» در دو بخش: «تئوریزهشدن ولایت فقه» و «تئوریزهشدن نظام ولایت مطلقه فقیه از طریق فلسفه چگونگی اسلامی» و در سه سطح «حجیت، معادله و مدل» (تحول در حوزه، تحول در دانشگاه و تحول در الگوهای اداره) تولید شده است.
❗️البته به علت فقدان شدید مقدورات در زمان حیات ایشان، اکثر آثار آن مرحوم به صورت «سند پژوهشی» (پیادهسازی جلسات پژوهشی) تنظیم شده است.
📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽
https://hosseiniehandisheh.ir/hosseini
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰ریشه اصلی مشکلات فرهنگی کشور: چالش بین «منطق انتزاعی صوری» با «منطق حسی مجموعهنگر»
🔶 آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
«... الآن دو ماشين تفكّر در اين جامعه وجود دارد كه يكی «#انتزاعی» است و «نسبت بين امور» را قطع میكند، بنابراين به التزامات قلبی نسبت به عناوين كلی حرمت و وجوب و .. ختم میشود، چون موضوعات آنها نيز كلّی است. اما يك دسته ديگر، مسئول اداره عينيّت هستند و «نسبت بين امور» براي آنها اصل است لذا آنها را از يكديگر جدا نمیكنند؛ اين تفكّر #حسی است. بدين جهت در برابر يك امر، دو موضع #متناقض در يك جامعه ارائه میشود. متأسفانه امروز اين چالش ميان دو دستگاه منطقی، آشكارتر و گستردهتر شده است و دامنه آن به ساختارهای اجتماعی ـ مثل ساختار روحانيّت ـ نيز سرايت كرده است و عملاً دو ساختاری كه متولّی اداره عينی و روحانی جامعهاند در مقابل يكديگر ايستادهاند. لذا قبل از آنكه مشكل، سياسی يا اقتصادی باشد، يك مشكل #فرهنگی است.»
🗓جلسات پژوهشی پيرامون جهانی شدن فرهنگی دوره دوم، 24 فروردین 1379
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh