eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
556 دنبال‌کننده
256 عکس
61 ویدیو
139 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 ••─━⊱✦ صفحه دوم ✦⊰━─•• 🔶 کسی که زندگیش را صرف این پیروزی کند و هم و غمِ غلبه دستگاه حق را داشته باشد، آن وقت خوب می‌فهمد که دستگاه باطل چه عرض و طولی پیدا کرده و به قول خدا با «مکر اللیل و النهار»ش چگونه حیله‌ی شبانه‌روزی می‌کند و «ظلمات بعضها فوق بعض» ش چه تاریک خانه‌هایی از ضلالت درست کرده و چگونه بارانی از مصیبت و عناد را بر سر انبیا و اوصیا می‌ریزد و آنها را به «زلزلوا زلزالا شدیدا» مبتلا میکند و «متی نصرالله» شان را به آسمان می‌فرستد. کسی که شغلش را مبارزه و بت‌شکنی قرار دهد و بتواند در هر عصری آن را به درستی تطبیق بدهد، کسی که گیر دنیا نیفتد و در این درگیری حاضر شود تا «نسیم پیروزی اسماء الهی» بر جهان وزیدن بگیرد؛ آن قدر در فشار و مصیبت و بلا و ابتلا قرار میگیرد که واقعا «بذکرک» سراغ «الی ذکرک» می‌رود و از شدت استیصال در برابر قدرت منافقین و کفار، عمیق‌ترین رابطه‌ها را با مبدأ قدرت یعنی خدا آغاز می‌کند و با تمام وجودش، شیدای یاد خدا می‌شود و از او می‌خواهد در برابر معرکه همه‌جانبه‌ی اهل طغیان، نصرت و یاریش را برای اهل ایمان نازل کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 قبول دارم که کلماتم کم آوردند و لکنت گرفتند. اصلا چرا راه دور برویم؟ برویم سراغ کلمات سرسلسله‌ی عشّاق ؛ همان کسی که اگر همتش برای دفاع از خداپرستی در قرن بیستم نبود امثال ما از هزار فرسنگی این مناجات عزیز هم رد نمیشدیم. همو که عمیق‌ترین ذکرالله و یاد خدا را در شدیدترین مصائبِ درگیری با کفر و پس از پذیرش قطعنامه قلم زد: «خداوندا، تو می‌دانی که ما سر سازش با کفر را نداریم. خداوندا، تو می‌دانی که استکبار و امریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا، در جهان ظلم و ستم و بیداد، همه تکیه گاه ما تویی، و ما تنهای تنهاییم و غیر از تو کسی را نمی‌شناسیم و غیر از تو نخواسته‌ایم که کسی را بشناسیم. ما را یاری کن، که تو بهترین یاری کنندگانی.» ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ❤️ تقدیم به ابرمرد تاریخ و بزرگ‌معلمِ «عرفان حماسه محور» و «اخلاق و تهذیب انقلابی» و «معنویتِ جهادبنیان»، آن برپادارنده شور حسینی امام روح الله الموسوی ؛ و تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شبهای جمعه که با قرار گرفتن در نوک پیکان درگیری با کفر مدرن، قله‌های معنویت جهادی و عرفان انقلابی را در نوردید و دل ملت ایران را با خود بُرد و تقدیم به استاد اخلاقِ حاج و معلم و مرادش در همه نفس‌گیری‌های این درگیری، سید علی حسینی . ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس
🔰 مرور کوتاهی بر زندگی‌نامه علمی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه): ☑️ در دی‌ماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دست‌یابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره‌ کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت. ☑️مرحوم استاد صدوق به‌عنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشان‌دهنده‌ تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود. ☑️با ارتحال مرحوم علامه حسینی‌، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصل‌های اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهم‌نشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد. ☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایة‌الحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفت‌شناسی و فلسفه انجام داد. هم‌چنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایة‌الاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سوره‌ها و آیات کریمه قرآن مجید و جمع‌بندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینه‌های شکل‌گیری سرفصل‌های «» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید. ☑️در بخش «» و علی‌رغم فراهم‌نشدن محیط‌های دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دسته‌بندی‌های جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعه‌های این علوم آغاز کرد. ☑️در بخش «»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشم‌انداز بیست‌ساله آغاز نمود و با ارائه‌ «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاست‌جمهوری» و طرح بحث «تئوریزه‌کردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینه‌ی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائه‌شده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنان‌که با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت. ☑️حسن ختام همه‌ی این فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصه‌های مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه در عرصه اداره‌ کشور و معین‌کننده‌ چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. ☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالی‌که مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومه‌علیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیت‌الله دکتر مفتح به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه ◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه)، مجموعه پژوهشی‌های آن استاد فرزانه برای بهره‌برداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وب‌سایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد. ✔️قابل ذکر است آثار علمی مرحوم استاد صدوق، بالغ بر ۱۶۰ عنوان پژوهشی است که با هدف و از طریق تطبیق دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی بر «ساختار و سرفصل‌های اصلی علوم متداول» صورت گرفته است تا با انتقال این مباحث عمیق به متخصصین و نخبگانِ «حوزه و دانشگاه و مدیران اجرایی» و فراهم‌ شدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور برای حرکت به سمت تحقق میسر گردد. 📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽 https://hsnand.ir/sadoghhttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ به‌مناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز «روزنامه کیهان» در شماره ۲۲۹۹۱ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰) یادداشت‌ حسینیه اندیشه با عنوان «ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور» را منتشر کرد. ✔️ قابل ذکر است این یادداشت، برگرفته از مباحث پژوهشی مرحوم استاد مسعود صدوق در موضوع: 🔅 «فقه فرج؛ برای دستیابی به احکامِ تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» 🔅 می‌باشد که به قلم حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری تنظیم گردیده است. 🗂جزئیات خبر و دریافت فایل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
❇️ به‌مناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز
🔰بخش‌هایی از یادداشت «فقه فرج؛ دستیابی به احکامِ «تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» (منتشر شده در «روزنامه کیهان» مورخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰): 🔸چیستی وظیفه جامعه شیعه برای پایان دوران غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) و تعجیل در فرج آن امام غائب، از سوالات اساسی و مهمّی است که پاسخ به آن، همواره باید دقیق‌تر و عمیق‌تر شود. 🔹 گرچه عمل به احکام فردی قطعاً در زمینه‌سازی موثر است اما به نظر می‌رسد نمی‌تواند «محور اصلی» در انجام وظیفه برای ظهور تلقی شود چرا که ماهیت ظهور، امری اجتماعی و حکومتی و بلکه جهانی است و لذا تحقق آن، قاعدتاً به احکام اجتماعی و حکومتی نیز وابسته باشد. 🔸 در روایات بسیاری، علت غیبت به صراحت بیان شده که می‌توان آنها را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. الف) روایاتی که دلالت می‌کند علت غیبت، آن است که هنگام قیام بیعتی از طواغیت بر گردن امام نباشد و او از روی ناچاری به دستگاه طاغوت متعهد نشود. ب) روایاتی که علت غیبت را خوف امام از شهادت توسط دشمنان معرفی می‌کند. البته روشن است که خوف از شهادت نباید به معنای ابتدایی آن حمل شود چرا که چنین معنایی از ساحت مؤمنین مجاهد نیز به دور است؛ چه برسد به امام معصوم که سلسله‌جنبان شهادت محسوب می‌شود. 🔹مأموریت حضرت ولی‌عصر (عج) تحقق کامل دین الهی با همه اجزاء آن در تمامی نقاط عالَم و در مقیاس جهانی است که دستیابی به این رسالت سترگ، قطعاً درگیری با قدرت‌های جهانی و هجمه‌ی همه‌جانبه کفار و منافقین به آن حضرت برای حفظ قوای مادّی خود را در پی دارد. اگر قدرت مؤمنین تناسبی با این درگیری جهانی و تمدّنی نداشته باشد و اهل ایمان تمرین لازم برای حضور در این سطح از منازعه را نکرده باشند از معرکه پا پس خواهند کشید و آن حضرت نهایتاً در این منازعه تنها خواهند ماند و به شهادت خواهند رسید. این در حالی است که امام دوازدهم مأمور به تحقق حکومت جهانی توحید هستند و شهادت آن جناب قبل از این مأموریت، مانع از نیل به این آرمان خواهد شد. 🔸 تغییر توازن قوا در «گام اول» از حرکت انقلاب اسلامی، بیشتر در سطح «قدرت سیاسی» محقق شده اما قدرت تنها به این سطح منحصر نیست بلکه قدرت، ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز دارد. بنابراین «» از حرکت نورانی انقلاب اسلامی برای نیل به «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» باید در جهت تغییر توازن قوای فرهنگی و اقتصادی به نفع اسلام باشد که این مهم بدون یک «» که قدرت هماوردی با «عقلانیت کاربردی مدرنیته» را داشته باشد و ارتباط آن با دین به صورت قاعده‌مند احراز شود، ممکن نخواهد بود. 🔹این یادداشت، شرحی کوتاهی است بر ایده «» که توسط مرحوم استاد حجه‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق مطرح شد تا مباحث استاد فقید خود مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی پیرامون «فلسفه تاریخ» را تداوم بخشد و از این طریق، مبانی معرفتی اسلام را از تصورات غیرکاربردی برهاند و آن را به مبنایی برای حرکت عینی نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل نماید و چارچوبی جدید برای تبیین «اعتقادات حکومتی» فراهم آورد. 🗂فایل متن یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2 https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1400.pdf
حجم: 281.2K
📋فایل PDF گزارش سالانه فعالیت‌ها ❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش سالانه فعالیت‌های علمی خود را منتشر کرد. ✔️این گزارش اجمالی، شامل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه در سال ۱۴۰۰ است که در سه سطح: «تولیدات پژوهشی»، «گفتمان‌سازی» و «واحد خواهران» تنظیم شده است. ▶️ hsnand.ir/gderhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰هندسه‌ی جدیدی از وظایف جامعه زنان در عصر غیبت 🔸اگر مولفه اصلی در شخصیت زن، به «عطوفت و رحمت» و محور اساسی در شخصیت مرد، به «استحکام و قدرت» شناخته شود، خانواده نیز به نهادی تعریف خواهد شد که این دو خصوصیت را به یک «ترکیب متعادل» برساند. یعنی ازدواج نه فقط کشش بین دو جنس مخالف، بلکه ترکیب دو خصوصیت روحی متفاوت برای دستیابی به یک برآیند تعادلی است: آرام‌گرفتنِ «قدرت» در دامن «مهربانی» و پناه‌بردن «عاطفه» به آغوش «اقتدار». 🔹طبعاً این ترکیب به خانواده منحصر نمی‌شود و در جامعه نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند. در این صورت است که جامعه زنان در منصب مهمّی به نام «مدیریت عواطف اجتماعی» قرار می‌گیرند تا در کنار فعالیت جامعه مردان در جهت «مدیریت قدرت و إعمال اقتدار در جامعه»، یکدیگر را بهینه و اصلاح کنند و به جامعه، وضعیتی متوازن و متعادل ببخشند. 🔸بر این اساس، برخلاف الگوی «زن شرقی» هم گامی ابتدایی اما اساسی برای تعریف نقش اجتماعی زنان برداشته شده و هم برخلاف الگوی «زن غربی»، این نقش از تحصیل و اشتغالِ مشابه با مردان فاصله گرفته و مختص و مخصوص به زنانگی است. 🔹به نظر می‌رسد تحلیل دقیق از رفتار محارمِ انبیاء و اوصیاء الهی نیز، تصویر فوق را تأیید می‌کند. یعنی محور فعالیت این مخدّرات، هماهنگ‌سازی عواطف اجتماعی با مأموریت اولیاء الهی مبنی بر «دفاع از پرستش خدای متعال در درگیری با پرستش طواغیت» بوده است. کما این‌که جامعه زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، تجاربی از این سنخ را رقم زده که هنوز تئوریزه نشده است. 🔸با این توضیحات می‌توان گمانه جدیدی پیرامون روایات معدودی که درباره زنان مهدی‌یاور نقل شده ـ و تعداد آنها از 13 نفر تا 50 نفر ذکر شده ـ مطرح کرد: از آنجا که متعادل‌ترین حالت جوامع و خانواده‌ها و انسان‌ها در دوران ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) رقم می‌خورد، قهراً مدیریت زنان پیشرو و پرهیزکاری ضرورت پیدا می‌کند که تنظیم و توازن‌بخشی به روابط بین «قدرت و عاطفه» را موضوع تمرکز خود قرار دهند و بر محور «پرستش خدای متعال از طریق اراده امام معصوم»، بیشترین امکان و مناسب‌ترین محیط را برای تعادل ایمانی، در اختیار بشریت بگذارند. 🔹البته روشن است که پرورش چنین عناصری، در خلأ یا به صورت ناگهانی و همزمان با ظهور رقم نمی‌خورد و از اینجاست که می‌توان هندسه‌ی جدیدی از وظایف برای جامعه زنان در عصر غیبت را تخمین زد: ایجاد یک ساختار اجتماعی که هم عواطف جامعه زنان را بر محور «توسعه دستگاه ایمان» هماهنگ کند و هم با تسرّی آن به «قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی»، در جایگاه مدیریت عواطف اجتماعی قرار گیرد. این روند در تکامل خود می‌تواند به «دولتِ زنان» تبدیل شود که بر محور «دفاع از پرستش اجتماعی خدای متعال در برابر دستگاه کفر»، با «دولتِ مردان» به یک ترکیب هماهنگ منتهی می‌شود تا از این طریق، آمادگی واقعی برای ظهور را بدست بیاورد. 🔸چرا که دوران ظهور، دوران بهره‌مندی بشریت از مدیریت معصوم (ع) و دستیابی به بالاترین تعادل‌های ایمانی در مقیاس جهانی است که ظرفیت پذیرش این مسأله و مشارکت در آن، جز با تمرین و تجربه‌ی پیچیدگی‌های «تعادل‌بخشی به خصوصیات روحی» در مقیاس اجتماعی ممکن نخواهد بود. ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه) ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷از «شعبانِ» پیامبر تا «فروردینِ» خمینی🇮🇷 ✅ «زمان» پدیده‌ی مَهیب و مسلّطی است و آدم‌ها هر چقدر هم گردن‌کش شوند، نمی‌توانند از تسلط زمان بر خودشان فرار کنند و محکوم آن نباشند. حالا فکر کنید خالق زمان تصمیم گرفته باشد همچین پدیده‌ای را گره بزند به نام نامیِ محمّد و با شخص شخیص پیامبر اکرم. شاید برای این‌که نشان بدهد که برترین پیامبرش مثل بقیه‌ی بنده‌هایش نیست و مخلوقی را آفریده که حتی بر زمان هم حکومت دارد. اگر کسی به من بگوید «ماه شعبان یعنی چه»، انتخاب عقل ناقص من، همین جمله‌های بالایی است. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ احتمالاً عظمتِ این نعمت بوده که نبیّ‌اکرم را به یک رفتار خاص در ماه شعبان سوق می‌داده: «الذی کان رسول‌الله یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایامه» روزهای روزه و شب‌های به‌پاخاسته‌ که محبوب‌ترین آفریده‌ی خدا آنها را با حالت ویژه‌ی «بخوعاً لک فی اکرامه و اعظامه» همراه کرده و ما را یاد «لعلّک باخع نفسک» انداخته. نمی‌دانم تعبیر درستی بکار می‌برم یا نه ولی به حکم معنای «بخوع» در قرآن، انگار هدیه خدا به پیامبرش به قدری مهابت داشته که نبیّ‌اکرم «خودش را به کشتن می‌انداخته» تا بتواند پاسخ این رحمت را بدهد و شکر این هدیه‌ی مخصوص را به جا بیاورد. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ شاید از همین حال نبیّ، بشود حکمت ندای آن مُنادی را که به فرمان پیامبر در مدینه فریاد می‌زد، حدس زد: «ای مردم مدینه! بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند.» پیامبر که خودش یاری‌کننده همه‌ی انسان‌ها و جوامع است و به حکم صلوات شعبانیه، «غیاث المضطر المستکین» نام گرفته، چرا باید از بقیه کمک بخواهد؟ چون می‌خواهد با حالت «بخوع» از این هدیه‌ی خدا تشکر کند. کسی که برای کاری خودش را به کشتن می‌اندازد، تمام توانمندی‌هایش را به میدان می‌آورد و به قدر تمام مقدوراتش و حتی بالاتر از آن دوندگی می‌کند و خب، چه توانمندی و مقدوری بهتر از «امّت» ش؟ از همه آنها می‌خواهد به میدان بیایند و شاخه‌های درخت طوبی را بگیرند تا شکر این نعمت نه با یک زبان و یک نفر، که با میلیون‌ها زبان و نفر رقم بخورد و کثرت امّت بدون اینکه نفی شود، حول محور پیامبر با هم ترکیب شود و یک برآیند واحد از جنس «پرستش و بندگی» را رقم بزند و این بندگی و شکر به جای منحصر شدن در پیامبر، مرکّب از رفتار او و امّتش باشد و تا همیشه تاریخ، عمر و امتداد پیدا کند و دائماً افزون‌تر شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ بخاطر همین‌ها، گمان می‌کنم همه اعمالی که در ماه شعبان وارد شده، از روزه و مناجات و صلوات شعبانیه تا صدقه و استغفار و اذکار، همگی ابزارهایی برای یاری به پیامبر هستند تا او از طریق ما، «بخوع» شعبانیه‌اش را با ترکیب پیچیده‌تر و جزئیات بیشتری به خدایش تقدیم کند. مثلاً همین ذکر «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون» که گفته‌اند هزار بار در ماه شعبان بخوانید؛ مخصوصا با آن صیغه جمع در «نعبد» و «مخلصین» که توحید را از شکل فردی در می‌آورد و «پرستش دسته‌جمعی» و «اخلاص اجتماعی» را فریاد می‌زند: وقتی «توحید» باعث ایجاد یک «جمع» شود و انسان‌ها به این دلیل جامعه بسازند که نه فقط نیازهای مادّی که نیازهای یکدیگر برای پرستش عمیق‌تر و پیچیده‌ترِ خدا را هم برطرف کنند، یک قدرت ایمانی درست شده که اهالی باشگاه قدرت مادّی را به ترس و لرز و کراهت و نفرت می‌اندازد و «و لو کره المشرکون» را به یک رویّه حتمی تبدیل می‌کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ فکر کنم کمی سخت شد. خب می‌شود کار را راحت‌تر کنیم و برویم سراغ جمله‌ی کسی که عمرش را صَرف همین ذکر کرده و ترجمه امروزین آن را در سراسر منطقه پراکنده. منظورم خمینی کبیر است که گفت: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسّر شود.» مردی که زندگیش را به ابزاری برای بخوع پیچیده‌تر پیامبر اکرم تبدیل کرد و از طریق ملت ایران، پرستش جمعی خدای متعال را مبنای «» قرار داد. یعنی در زمانه‌ای که شرک و می‌خواست با «تقسیم کار بین‌المللی»، امت پیامبر اکرم را به ابزاری برای غلیظ‌تر کردنِ دنیاپرستی خودش تبدیل کند، جمهور ایرانیان را بر محور «قدرت اسلام» و «اقتدار موحدین» در برابر مشرکین و منافقین، جمع کرد و با زبان میلیون‌ها ایرانی، به میلیون‌ها زبان فریاد زد: «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون». ✅حتی اگر مشرکین بدشان بیاید و از نفرت و عصبانیت بمیرند، ترکیب‌شدن امّت با پیامبر از فراز قرن‌ها عبور کرده و صدای منادی رسول‌الله زمان و مکان را درنوردیده به دوازدهم فروردین رسیده و در کوچه‌های ایران پیچیده: «بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند...» ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◾️و «زن» اگر که تویی، ما کدام مان «مَردیم»؟! ◾️ ☑️ یک بانوی قدرتمند و ثروتمند طبعاً در معرض انواع ارتباطات اجتماعی است و بخاطر همین وقتی تمامی زن‌های مکّه به دلیل ازدواج با یک مرد فقیر، با او قطع ارتباط کنند؛ در میانه موج‌های بزرگی از فشار روحی بالا و پایین خواهد شد... گذشته از این، بحرانی‌ترین لحظات زندگی یک زن، همان وقتی است که می‌خواهد از بار فرزندش فارغ شود. درست در همچین لحظاتی، تمامی زنان قریش را بسیج کرده‌اند تا او تنها بماند و بخاطر وفاداری اعجازآمیزش به محمّد مجازات شود؛ اما باز هم یقین پولادین او ذرّه‌ای متزلزل نمی‌شود. ☑️ در مقابل چنین عظمتی است که «برترین زنان جهان» لیاقت پیدا می‌کنند تا قابلگی کنند برایش ... 🏴پ.ن: همه‌ی مردهایِ نامردی که یک روز به دنیا آمدند و یک روز هم با خفّت و حقارت، سرشان را روی زمین گذاشتند، مشکل‌شان این بوده که برای نصرت ولیّ خدا، شاگردی ِ خدیجه را نکرده‌اند. سیزده شب مانده تا شب قدر که در آن، عرضه‌دارها برای نصرت ولیّ مقدر می‌شوند. می‌شود دست نوازشی بر سرم بکشی تا کمی از تو وفاداری یاد بگیرم ای مادرِ همه ی مومن‌ها؟ ✍️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔅«تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی»🔅 📣تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» منتشر شد. ✔️ این تحلیل ضمن اشاره به تعریف ادبیات تخصصی متداول از مفهوم «تولید دانش بنیان»، به چگونگی «» شعار سال ۱۴۰۱ توسط مفاهیم تخصصی موجود می‌پردازد و سپس با تکیه مباحث پژوهشی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، پیشنهاداتی متناسب با اهداف نظام اسلامی ارائه می‌دهد تا روند اجرای شعار «تولید دانش بنیان» از این «تأویل نخبگانی» در امان بماند. ✔️ضمنا این تحلیل در شماره ۷۸۹۱ روزنامه ایران به مورخ ۱۴۰۱/۱/۳۱ نیز به چاپ رسید. 📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/kyeghttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
«تولید دانش‌بنیان» و خطر «تأویل نخبگانی».pdf
حجم: 311K
🗂 PDF تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» https://eitaa.com/HossiniehAndisheh