eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.2هزار دنبال‌کننده
253 عکس
283 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
ن والقلم(حسینی لیلابی)
حتما بخوان در فرهنگ اسلامی در خصوص تکریم زنان چه به عنوان «یکی از دو جنس انسان« ، چه به عنوان «ماد
ادامه از پست اخیر تکریم زنان توسط زنان ✔️شناخت جایگاه زنان امام على عليه السلام : «العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، و كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَهُ »  عالم كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و آدمى را همين نادانى بس كه منزلت خود را نشناسد. ➖شناخت جایگاه واقعى خویش، آدمى را از افراط و تفریط در كارها باز مى‏دارد و به شخصیت او تعادل مى‏بخشد. معمولاً افرادى كه از شناخت حدود و جایگاه خود ناآگاه‏اند، پا از مرز خویش فراتر مى‏نهند، و به كارهایى دست مى‏یازند كه با شأن آنها بى‏تناسب است. در نتیجه، این افراد، جسم و روح خویش را در معرض خطر و آسیب قرار مى‏دهند. كمال زن، اقتضا مى‏كند كه زن باشد و حركات زنانه داشته باشد. و خود را از دست یازیدن به حركتهاى مردانه و كارهایى كه تنها، برازنده مرد است باز دارد، و بداند كه قانون آفرینش در كنار آسیب‏پذیرى جسمانى او - كه در ظرافت بدنى او ریشه دارد - تواناییهاى فراوانى در نهاد او ذخیره كرده و بدین‏گونه به شخصیت وى تعادل بخشیده است. بى‏گمان آنچه از كارها، شغلها و رفتارها كه ظرافت احساس و لطافت طبع و جسم زن مى‏طلبد، با آنچه كه ویژگیهاى ساختارى مرد اقتضا مى‏كند، متفاوت است. ➖حضرت على‏علیه‏السلام در بیانى زیبا و دلنشین مى‏فرماید: «وَلا تُمَلِّكْ الْمَرْأَةَ مِنْ اَمْرِها ما جاوَزَ نَفْسَها فَاِنَّ الْمَرْأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَتْ بِقَهْرَمانَةٍ» و كارى كه برون از توانایى زن است به دستش مسپار، كه زن گلى بهارى، [لطیف و آسیب‏پذیر] است؛ نه پهلوان و قهرمان.‌ ✔️پذیرش تفاوتها حضرت امیر(ع) در فرمایشی جالب می فرمایند: «خِيارُ خِصالِ النِّساءِ شِرارُ خِصالِ الرِّجالِ : الزَّهوُ ، و الجُبنُ ، و البُخلُ ؛ فإذا كانتِ المَرأةُ مَزهُوَّةً لَم تُمَكِّنْ مِن نَفسِها ، و إذا كانت بَخيلَةً حَفِظَت مالَها و مالَ بَعلِها ، و إذا كانت جَبانَةً فَرِقَت مِن كُلِّ شَيءٍ يَعرِضُ لَها ».  بهترين خصلت هاى زنان، بدترين خصلت هاى مردان است: غرور، ترسويى و بخل؛ زيرا زن هرگاه مغرور باشد خودش را در اختيار [نا محرم ]نمى گذارد. هرگاه بخيل (ممسك) باشد مال خود و شوهرش را نگه مى دارد و هرگاه ترسو باشد از هر چيزى كه برايش پيش آيد (مايه بد نامى باشد) وحشت مى كند. 👈یكى از حكمتهاى پروردگار در آفرینش انسانها، وجود تفاوت بین زن و مرد است. این تفاوتها، افزون بر آنكه به گوناگونى و رنگارنگى آفرینش انجامید و مجموعه‏اى دلپذیر از تنوّع در خلقت زن و مرد را فراهم آورد، نقش بسیار مهمى را در پاسخگویى به نیازهاى متقابل زن و مرد، نسبت به یكدیگر ایفا كرد، و بدین‏گونه به دایره آفرینش آدمیان، كمال بخشید. این تفاوت ها نه فقط در جسم بلکه در جنبه های روانی انسان نیز تفاوت دارد از این رو کمال زن و مرد در رفتار و اخلاق مقتضیات خاص به خود را دارد. چنانچه در حدیث فوق به لزوم برخی از شیوه های رفتاری اشاره شده است . 👈البته در معنی این حدیث باید گفت خوب بودن آن سه صفتِ اخلاقی در زنان، نه به عنوان خوب بودن آنها به عنوان خُلق برای زنان، بلکه صرفا در همان جاهایی که اشاره شد به عنوان یک رفتار مقطعی توصیه شده است. [فتدبر جیدا] ➖آگاهى از تفاوتهاى طبیعى جسمى و روحى بین زن و مرد، سبب مى‏شود كه هر كدام از آنها متناسب با این تفاوتها وظیفه خویش را تعیین كنند؛ به‏گونه‏اى كه حریم یكدیگر را نگاه دارند، و عرصه را براى همدیگر تنگ نكنند. «برخلاف نظریات متعددى كه مى‏كوشند توزیع نقشها براساس جنسیت را انكار و بى‏اعتبار كنند، هنوز هم به خوبى مى‏توان از ضرورت توزیع نقشها براساس جنسیت دفاع كرد. علاوه بر آن، برخى از نقشها - با وجود تحولات فراوان - هیچ‏گاه تغییرپذیر نیستند؛ مانند نقش مادرى كه منشأ آن توانایى خاص زن در تولید مثل، توانایى عاطفى و نیاز شدید نوزاد به مراقبت دائم از سوى كسى است كه نسبت به محركهاى نوزاد از قدرت انفعال سریع برخوردار است.‌» ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتقام الهی قال الله الحکیم: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْها إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ» (۱) چه كسى ستمكارتر است از آن كس كه آيات پروردگارش به او يادآورى شده و او از آن اعراض كرده است؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت! یکی از اوصاف الهی در قرآن "ذو­انتقام" یعنی صاحب انتقام است. انتقام خدا به معناى كيفر دادن گناهكاران براساس حق و عدالت است‏. مطابق با قرآن انکار و تکذیب آیات خداوند و ظلم انتقام الهی را در پی دارد و هدف خداوند از انتقام، اصلاح زمین از فساد و یاری مومنان است. ➖ماد‌ه‌ی "نقم" در قرآن سیزده بار در رابطه با انتقام خداوند از گناه­کاران آمده است. خدای متعال در قرآن چهار بار خود را با وصف "ذو ­انتقام" معرفی نموده است.  همراه شدن "ذو" که به معنای مالکیت است، با انتقام (ذوانتقام) به این مطلب اشاره دارد که انتقام­ گرفتن خداوند از روی اختیار بوده و هدفمند است، نه اینکه غیراختیاری و ناشی از عصبانیت باشد. «...وَاللَّهُ عَزيزٌ ذُوانْتِقام»و خداوند، توانا و صاحب انتقام است. "ذوانتقام" از اسمای حسنای خداوند است که در همه­ ی موارد در کنار اسم "عزیز" آمده است. علت همراه بودن این دو اسم در قرآن کریم این است که "عزت" به معنای چیره شدن و برتری­ یافتن است و کسی می­تواند انتقام بگیرد که بر دیگران برتری و تسلط داشته باشد. 🔻در ادامه انواع انتقام های الهی که در قرآن و حدیث ذکر شده مورد بحث قرار میگیرد؛🔺 ✔️انتقام دنیوی اگر در آیات فوق انتقام خدای تعالی را به روز قیامت اختصاص داده با این که خدای تعالی همیشه دارای انتقام است، بدین جهت بوده که انتقام آن روز، عالی­ترین جلوه­‌های انتقام را دارد.  لکن خداوند از برخی در دنیا انتقام می­گیرد؛ مانند عذاب­هایی که به عنوان انتقام بر قوم فرعون، و قوم شعیب، نازل شد یا اینکه برخی اقوام را به انتقام دنیوی تهدید کرده است که خطاب به پیامبر اسلام می‌­فرماید: «فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ»و هرگاه تو را از ميان آنها ببريم، حتماً از آنان انتقام خواهيم گرفت!(۲) 👈مشروط کردن انتقام به عدم حضور پیامبر در میان امت به خاطر آن است که پیامبر، مظهر رحمت واسعه الهی و رحمه للعالمین است و وجود او مانع نزول قهر الهی و بلا و عذاب است . آنچنان که در آیه ۳۳ سوره انفال می فرماید : وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ؛ خداوند، تا تو در میان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد کرد، و (نیز) تا استغفار مى کنند خدا عذابشان نمى کند. ✔️انتقام معنوی قرآن کریم یکی دیگر از انتقام­های دنیوی خداوند را اضلال گناه­کاران و گمراهان برشمرده است. به عبارت دیگر غیر از انتقام مادی که به صورت انواع عذاب ها و بلاهاست، محروم شدن از حیات معنوی یکی از انواع انتقام دانسته شده است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ... أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِى­‌انتِقَام» و هر كس را خداوند گمراه كند، هيچ هدايت‌كننده‌اى ندارد... آيا خداوند توانا و داراى مجازات نيست؟!(۳) عزت و صاحب انتقام­ بودن خداوند اقتضا می­کند از کسی که حق را انکار کرده و بر کفر خود اصرار ورزیده، انتقام گرفته شود و انتقامش به این صورت است که او را گمراه کند و راهنمایی نباشد که او را هدایت کند. باید توجه داشت که این گمراه کردن توسط خداوند به عنوان یک مجازات بوده وگرنه خداوند ابتداً هیچ­کس را گمراه نمی­کند؛ بلکه اضلال خداوند ثانوی است. ✔️انتقام اخروی در برخی از آیات قرآن، زمان انتقام گرفتن خداوند روز قیامت است: «یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْری‌ إِنَّا مُنْتَقِمُونَ» (ما از آنها انتقام می‌گیریم) در آن روز که آنها را با قدرت خواهیم گرفت؛ آری ما انتقام گیرنده‌ایم»   در آیه دیگر می‌فرماید:«...یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»«...در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها  مبدل می‌شود، و آنان در پیشگاه خداوندواحد قهّار ظاهر می‌گردند.» (۴)  در حقیقت انتقام الهی در عالم آخرت همان عذابهای گوناگون خداوند است که هر فرد به اندازه‌ای که استحقاق عذاب دارد، گرفتار آن خواهد شد.  ✔️انتقام مهدوی از روایات فراوانی استفاده می‌شود حضرت مهدی (ع) هنگام قیام جهانی خود، از ستمگرانی که به خاندان او و بشریت ستم کردند، انتقام خواهد گرفت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.سجده/۲۲. ۲.زخرف/۴۱. ۳.زمر/۳۶ ۴.ابراهیم ۴۸. ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
روزگار است این که گه عزت دهد گه خوار دارد چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد نقل است؛ وقتی قائم مقام فراهانی( امیر کبیر) را در حمام فین کاشان، به قصد قتل، رگ دستش را زدند و او را غرقه به خون رها کردند وقتی بعد از مدتی آمدند و با پیکر بی جان او مواجه شدند دیدند با خون خود این بیت را نوشته؛ روزگارست آن که گه عزت دهد گه خوار دارد چرخ بازیگر ازین بازیچه ها بسیار دارد ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
شمس اگر واقعه کرب و بلا را می دید ۸ از آن ۵ مسلم به یقین کم می کرد معنی این شعر را می دونی؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ن والقلم(حسینی لیلابی)
👌جالبه حتما ببین با این بمباران ها شمشیر امام زمان داره آماده می‌ شه😍 ⁉️در ثواب نشر این پست شریک ن
👌مرتبط شب، نوبت حضور من بالای سرشان است. حالتی رفت و برگشت دارند. بی‌هوش و هوشیار در نیمه‌های شب نگاهی به من کردند. «علی بیا!». بعد بلافاصله گفتند: «از یمن چه خبر؟!». متعجب نگاه می‌کنم. «با موشک، کجا را زده؟». گویی نظاره‌گر واقعه‌‎ای بوده که من از آن بی‌خبرم. می‌گویم: «خواب دیدید؛ ما الان در بیمارستان نمازی هستیم». رویش را برمی‌گرداند. «نه، خواب نبود! یمن را دریاب. اخبار یمن را پیگیر باش. آخرالزمان از یمن آغاز می‌شود. از شلیک اولین موشک‌ها!» بعد سکوتی طولانی کرد. دوباره می‌گوید: «علی بیا!» اشاره می‌کند که «سرت را جلو بیاور». سرم را می‌چسبانم به دهانش. با صدای بی‌جوهره‌ای می‌گوید: «ان‌شاءالله تو ظهور را درک می‌کنی!» مو به تنم سیخ می‌شود. می‌گویم «ان‌شاءالله» خاطره فرزند آیت الله حائری شیرازی از ساعات آخر عمر شریف پدر ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab