eitaa logo
هویت ما
221 دنبال‌کننده
76 عکس
28 ویدیو
2 فایل
نقد تاریخ جعلی که بر ما تحمیل نموده اند. با ما همراه باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ☑️ اگر چهارشنبه‌سوری به اسلام ربط می‌داشت... هر سال چهارشنبه‌سوری، چند هزار زخمی و کشته برجای می‌گذارد. اغلب رسانه‌های آریایی در این باره سکوت می‌کنند. حال اگر این جشن به اسلام ربط می‌داشت، آنگاه می‌دیدیم که انواع کمپین‌ها و هشتگ‌سازی‌ها بر ضد اسلام به راه می‌افتاد. اما چون چهارشنبه‌سوری یک جشن باستانی ایرانی است، اکنون، این رسانه‌ها ترجیح می‌دهند سکوت کنند... منتقدین می‌گویند: این رفتار دوگانه‌ی رسانه‌های باستانگرا، گویای آن است که ایشان دلسوز مردم ایران و دوستدار تاریخ ایران نیستند. بلکه تنها در پی منافع خود، از شعائر باستانی، سوء استفاده می‌کنند. آیا تمال دارید البوم تصاویر مربوط به این مطلب را ببینید؟ در صفحه اینستاگرام ما: https://www.instagram.com/p/CMcNQ-8B2mH/ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ استاد شفیعی کدکنی: حرف‌های باستان‌گراها، شرم‌آور است استاد محمدرضا شفیعی کَدکَنی (استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران) در یکی از جلسات کلاس درسشان در دانشگاه تهران گفتند: عده‌ای خیال می‌کنند،‌ دوران پیش از اسلام بهشت برین بوده، هرچه خوبی در دنیا بوده در ایران باستان و دوران ساسانی بوده است و هرچه بدی بوده عرب‌ها آورده‌اند... این حرف مزخرف است، شرم‌آور است. من خود را فرزند ایران ساسانی می‌دانم و افتخار هم به بزرگان قبل از اسلام می‌کنم، ولی ما در معرض خطر هستیم، ایران پیش از اسلام هم بخش مهمی از این فرهنگ را تشکیل می‌دهد، اما اینکه ما با یک نگاه تعصب‌آمیزی بگوییم هرچه خوبی بوده آنجا بوده و هرچه بدی بوده این سمت است، این ما را نابود می‌کند. این تلقینات کسانی است که چشم به سرزمین ما دوخته‌اند، یک تکه را اگر بگیرند دیگر نمی‌توانیم پس بگیریم. اسلام، افتخار ایران است و ما افتخار می‌کنیم که ایرانی و مسلمان هستیم و در تاریخ اسلام ما اولین ملتی هستیم که بخش اعظم افتخارات جهان اسلام را آفریدیم. اما این‌گونه که بخواهیم همه چیز را در ایران پیش از اسلام ببینیم، به‌ضرر ماست. کسی که از چنین ایرانی صحبت می‌کند، دشمن ایران است. 🔘 مجله فرهنگی هنری هفت راه، 19 مهر 1396. خبرگزاری تسنیم، 19 مهر 1396. آیا تمایل دارید آلبوم تصاویر مربوط به این نوشتار را ببینید؟ از اینجا: https://www.instagram.com/p/COHk4apB8Pc/ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ تمجید رسانه‌ی زرتشتی‌-باستانگرا از عمر بن خطاب! عبدالحمید اسماعیل‌زهی (امام جمعه اهل تسنّن زاهدان)، در سال‌های اخیر، سفرهای متعدد به عربستان سعودی و امارات داشته و ایضاً از طُرُق مختلف به ثروت هنگفتی هم دست یافته است. وی بارها در خطبه‌های نماز جمعه اهل تسنّن زاهدان، مستقیم و غیر مستقیم به عقائد شیعه تاخته است. او بارها از فتح ایران به دست عمر بن خطاب به نیکی یاد کرده و در یک جلسه عمومی، تخت جمشید را جایگاه انسان‌های متکبر و جنایتکار نامید (فایل تصویری این سخن، با یک جستجوی ساده، قابل مشاهده است). تا اینجای کار، همه چیز طبق اقتضای طبیعت است! اما نکته‌ی عجیب ماجرا این است که پس از تحرکات اخیر عبدالحمید بر ضد شیعه و نظام، یک رسانه‌ی زرتشتی - باستانگرا، به تمجید از عبدالحمید اسماعیل‌زهی پرداخته و از او به عنوان یک ایرانی راستین کرده است. (ببینید) این رسانه‌ی زرتشتی-باستانگرا به همین هم راضی نشده، بلکه چهره‌ی عبدالحمید اسماعیل‌زهی را با فتوشاپ، نورانی و زیبا کرده! (در حالیکه او صورتی کِدِر و تاریک دارد). توقع داریم عبدالحمید اسماعیل‌زهی، موضع خود را در قبال جنایات عربستان سعودی در یمن به روشنی بیان کند. همچنین انتظار داریم رسانه‌های زرتشتی - باستانگرا، موضع و تعریف خود را در قبال مقوله‌ی میهن‌پرستی آشکار بیان کنند تا اینگونه رفتارشان در تضاد با گفتارشان نباشد. تعریف و تمجید یک رسانه ناسیونالیست آریایی از آقای اسماعیل‌زهی (و نورانی کردن تصویر ایشان به وسیله فتوشاپ!) نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از بدنۀ جریان ناسیونالیزم آریایی، هیچ اعتقاد قلبی به کوروش و هخامنشیان و ساسانیان و زرتشت و... ندارند. بلکه از این مفاهیم، در راستای اهدافِ صرفاً سیاسی سوء استفاده می‌کنند و در موقع لزوم، حاضرند از تمامی آرمان‌های خود عدول کنند. 🔶 آیا مایل هستید آلبوم تصاویر مربوط به این نوشتار را ببینید؟ در صفحه اینستاگرام ما: https://www.instagram.com/p/CLzRuGQB7_s/ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
لطفاً بخوانید هفتم اسفند روز پوریم در عهد قدیم (تورات)، کتاب اِستِر حکایت شده که خشایارشا پادشاه هخامنشی، با یک دختر یهودی به نام اِستِر ازدواج می‌کند. مردمان پارس، هیچ تصوّر مثبت و حس خوشی نسبت به یهودیان نداشتند. به همین سبب، قوم بنی‌اسراییل در ایران تحت فشار بودند. پس از مدتی، اِستِر به همراهیِ یکی از خویشاوندانش به اسم مُردخای در فکر و ذهن خشایارشا نفوذ کرده؛ از او جِواز کشتار ایرانیان را گرفتند. پس "قرعه" انداخته و روزهای 13 الی 15 ماه آدار (تقویم یهودی) به عنوان روز موعود معیّن شد. یهودیان به خانه‌های ایرانیان تاخته، حدود هشتاد هزار ایرانی را قتل‌عام کردند. به صغیر و کبیر رحم نکردند. از آن سال، یهودیان در سراسر جهان، این روز را به عنوان پوریم جشن می‌گیرند (پوریم در لغت به عنوان قرعه است). صهیونیست‌ها هر ساله، پوریم را با عنوان "ایرانی کُشون" در اراضی اشغالی قُدس جشن می‌گیرند. نکته: اکثر کانال‌ها و سایت‌های به ظاهر میهن‌پرست که از هویت اصیل آریایی (؟!) دفاع می‌کنند، در سال‌های اخیر حاضر نشدند این رفتار صهیونیست‌ها را محکوم کنند. بلکه به دفاع از اسراییل برآمده و مدعی شدند: «رخ‌داد پوریم از لحاظ تاریخی، قابل اثبات نیست. یعنی احتمالاً داستان پوریم، جعلی است». در پاسخ می‌گوییم یک قاعده عقلانی وجود دارد که «إقرارُ العُقَلاء عَلی اَنفُسِهِم نافِذ» یعنی هر انسانی که از جهت عقلی در حد متوسط باشد، اگر علیه خود اعترافی کند، آن اعتراف نافذ و قابل قبول است. حال که برخی به چنین جنایتی اعتراف دارند، چرا عده‌ای مدعی آریایی، از پذیرش آن گریزان اند؟ حتی اگر فرض کنیم چنین قضیه‌ای از لحاظ تاریخی رخ نداده باشد، باز هم ادعای صهیونیست‌ها و سرمستی آنان از چنین ادعایی، جای ناراحتی ندارد؟ مثالی بزنم. شخصی هر روزجلوی خانه‌ی شما، به مدتی نیم ساعت موزیک شاد پخش کرده و می‌رقصد و می‌گوید: «من پدر شما را کشتم و به مادر شما دست‌درازی کردم»! شما حتی اگر مطمئن باشید که او دروغ می‌گوید، باز هم چنین ادعای زشتی از سوی آن شخص قابل تحمل نیست. حتماً با پلیس در میان می‌گذارید، یا از او شکایت می‌کنید یا به هر طریق با او برخورد می‌کنید. به همین صورت، اینکه صهیونیست‌ها مدعیِ «ایرانی کُشون» هستند و سالروز چنین ماجرایی را جشن می‌گیرند، اهانت به هویت ایرانی است. لیکن باز هم می‌بینیم که اغلب رسانه‌های آریایی‌گرا، زرتشتی، باستانگرا اصرار به سکوت و تغافل دارند. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 نکته: بنده تا بحال صدها و هزاران کانال و پیج باستانگرا، ناسیونالیست، زرتشتی و نوزرتشتی را طی این سال‌ها دیدم و رصد کردم. می‌بینم که بخاطر اشتباه چند مسلمان، به همه مسلمانان فحاشی میکنند. یا بخاطر اشتباه چند روحانی / روحانی‌نما، به همه روحانیت اهانت میکنند. اما ندیدم که بخاطر جنایت چند فرانسوی‌، به همه فرانسوی‌ها اهانت کنند. حتی ندیدم یک اعتراض ساده هم بکنند. نمیدانم این چه حال و روزی است ک این‌ها مبتلا شده‌اند. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 جریانات باستانگراها در طول سال به بهانه‌های مختلف به ترویج جشن‌های باستانی می‌پردازند. این کار اگر به هدف پاسداری از فرهنگ بومی باشد، اشکالی ندارد. اما مشکل اینجاست که این جریانات غالباً در پی شرارت و مقابله علیه اسلام هستند. به همین خاطر پشت جشن‌های باستانی مخفی می‌شوند. جالب اینکه هر جشنی که به سودشان نباشد را سانسور و بایکوت می‌کنند. از جمله جشن باستانی 22 بهمن را...! بله درست شنیدید! جشن باستانی 22 بهمن! مردمان ایران باستان، این روز را جشن می‌گرفتند! آن هم به عنوان روزی که ایزدِ باد، نسیم رحمت و برکت بر این سرزمین می‌فرستد. روزی که اصطلاحاً جشن بادبَرَه (یا باذوَرَه) خوانده می‌شد.[1] پی‌نوشت: [1]. ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: نشر امیرکبیر، 1363. ص 353 ؛ ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب، 1422 ه.ق، ص 283 ؛ رضا مرادی غیاث آبادی، فرهنگنامه ایران، تهران: پژوهش‌های ایرانی، 1393، ص 260. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ شهید آوینی هشدار می‌داد: باستان‌گراهای آریایی خطرناکند دهه پنجاه خورشیدی، دهه باستانگرایی بود. رژیم پهلوی، بخش قابل توجهی از سرمایه‌ی ایران را صرف ترویج تخیلات باستانگرایانه می‌کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، جریان باستانگرایی موقتاً از تب و تاب افتاد. لیکن در دهه 60، برخی نویسندگان با اهداف گوناگون، داستان‌ها و رمان‌هایی با رویکرد باستانگرایانه تألیف و منتشر کردند. در این دوره «شب ملخ» نوشته جواد مجابی، «محاق» نوشته منصور کوشان، «ثریا در اغما» نوشته اسماعیل فصیح، «ناگهان سیلاب» از مهدی سحابی، با درونمایه بازگشت به ارزش‌های گذشته و اسطوره‌های ملی و باستانی خلق شدند. در مقابل، شهید سید مرتضی آوینی با چاپ کتاب و مقالات در مجله هنری «سوره» و ساخت مستند روایت فتح، در ارائه الگویی از هنر متعهد نقشی بسزا ایفاء کردند. ایشان اسطوره‌های واقعی – حقیقی را به جامعه ایرانی معرفی کردند که عملا در مقابل اسطوره‌های موهوم باستانی قرار داشت. شهید سید مرتضی آوینی در مقاله «وفاق اجتماعی» می‌نویسند: این کسانی که دم از عظمت هخامنشیان می‌زنند، هدفشان اعتلای ایران نیست. بلکه سرسپرده ابلیس اکبر (امریکا) هستند و منظورشان از تمجید هخامنشیان، گریز از اسلام است. ایشان در ادامه نوشتند که هویت ملی، منافاتی با اسلام ندارد. لیکن: «دیندارترین مردمان، وطن‌دوست‌ترین مردمانند و تمامیت ملی ما را نیز در جنگ هشت ساله، مؤمن‌ترین مردمان به دین اسلام حفظ کردند.» 🔶 سید مرتضی آوینی، مقاله «وفاق اجتماعی». برگرفته از کتاب «آغازی بر یک پایان»، ص 51. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
لطفاً بخوانید هنگامی که سخن از «تکفیر» و «جریانات تکفیری» به میان می‌آید، تصویر داعش به ذهن بسیاری خطور می‌کند. لیکن داعش فقط یک نمونه از مرام و مکتب تکفیر است. البته بهتر می‌بود که در ابتدا، مفهوم واژه تکفیر را بیان می‌کردم. هنوز هم دیر نشده. تکفیر در لغت به معنی «کسی را کافر خواندن» است. یعنی: «به کسی، نسبتِ کفر دادن». در اصطلاح، «تکفیر» یعنی کسی را بیگانه بنامیم و این بیگانه خواندنِ آن شخص، مُنجَر به این بشود که دیگر، جان یا مال یا عِرض او را محترم نشماریم. برای مثال، داعش می‌گوید هر مسلمانی که با من همراهی نکند، کافر است و لذا حق دارم به جان و مال و ناموس او دست‌درازی کنم. اما مرام تکفیر، منحصر در همین یک قلم نیست. بلکه باور دارم، بخش قابل توجهی از جریانات ناسیونالیست (ملی‌گرا) هم در دایره‌ی «تکفیری‌ها» قرار دارد. به چند مثال توجه بفرمایید: - سال‌هاست که در عرصه‌ی نقد و بررسی تاریخ ایران باستان مطالعه، تحقیق و تدریس می‌کنم. بخش اندکی از این فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. شوربختانه، جمعی از کسانی که خود را پیرو کوروش هخامنشی دانسته؛ مدعی گفتار نیک هستند، در پیام‌های خصوصی و عمومی، به حقیر، اهانت‌های ناموسی روا داشته و می‌دارند. یعنی چون با عقائد و باورهای من، موافق نیستند، خود را مُجاز می‌دانند که مادر یا خواهر یا همسر مرا مورد فحاشی قرار بدهند. به عبارتی اگر با کسی مشکل داشته باشند، از ناموس او انتقام می‌گیرند. و این عیناً همان رفتار داعش است. بلکه بدتر و شدیدتر. - یکی از دوستان، مدتی پیش، سفری به شهرستان ایذه (در استان خوزستان) داشتند. در محفلی، نسبت به کوروش هخامنشی، انتقاداتی مطرح کردند، که متأسفانه به مذاق برخی خوش نیامد و همین سبب شد که خودروی ایشان مورد حمله قرار گرفته، ایشان را با سنگ و آجر مورد عنایت قرار بدهند. - حقیر، به دعوت سازمان آموزش و پرورش، برای تدریس تاریخ در دوره ضمن خدمت فرهنگیان به یکی از شهرهای غربی کشور رفتم. که در آن شهر، جریان باستانگرایی و ناسیونالیزم رواج داشته و دارد. همه تلاشم این بود که با رعایت احترام، منظورم را به ایشان برسانم. در پایان، دقایقی را برای پاسخ به سؤالات اختصاص دادم و بنا شد حاضرین، پرسش‌های خود را روی کاغذ نوشته تا حقیر، پاسخ بدهم. فارغ از پیام‌های محبت آمیز جمعی از عزیزان، اما جالب بود که بخشی از نوشته‌ها، حاوی اهانت‌های رکیک، تمسخر، تهدید به قتل و... بود. برخی از پرسش‌ها نیز کاملاً بی‌ربط بود که نشان می‌داد پرسشگر، در آن دو ساعت، اصلا به بحث هیچ توجهی نداشته. مثلاً یکی از پیام‌ها که روی کاغذ به من تحویل شد، از این قرار بود که شخصی پس از کلمات اهانت آمیز، پرسیده بود: «باستان‌شناسی اسلامی دیگر چیست که شما از آن سخن می‌گویید؟ در حالیکه من در آن دو ساعت اصلاً حرفی از باستان شناسی اسلامی نزدم و اصلا چنین عبارتی، معنی ندارد. یعنی میخواهم بگویم، این چنین فردی، بدون اینکه بداند قضیه چیست و بدون اینکه توجهی به سخن اینجانب کند، منتظر فرصتی بود که اهانت کند و زخم زبان بزند. دقیقاً رفتارهای تکفیری‌گونه. که شخص حاضر نیست کمترین توجهی به سخن مخالفین یا منتقدین کند. بلکه همه هم و غم خود مصروف آن می‌دارد که با فحش و تهدید، به جان و مال و ناموس دیگران تعرّض کند 🔘 ناسیونالیست تکفیری: هر کس از پادشاهان ایران باستان، انتقاد کند، ایرانی نیست! معتقدم این گونه سخن گفتن، برخاسته از همان مرام تکفیر است. مانند اینکه کسی بگوید: «هرکس از چرچیل (نخست وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم) انتقاد کند، انسان نیست!» روشن است که مقصود از این گونه تکفیر، بستن دهان‌هاست. یعنی به منتقدین برچسب می‌زنند تا ایشان را مجبور به سکوت کنند. داعش، شخص را ترور می‌کند و ناسیونالیست‌های تکفیری، شخصیت را. به هر روی، ما می‌بینیم که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه، بارها شاهان ایران باستان را به نقد کشیده، با این معنی، آیا جایز است که بگوییم: «فردوسی، ایرانی نیست. چون از پادشاهان ایران باستان انتقاد کرده است»؟ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ قربانی در سنت زرتشتی و ایران باستانی هر سال به عید قربان که می‌رسیم عده‌ای می‌گویند: «شما مسلمانان چرا خون حیوانات را می‌ریزید؟ چرا قربانی می‌کنید؟ ما آریایی‌ها در دوران باستان به جای کشتن حیوانات، درخت می‌کاشتیم!» در پاسخ باید بگوییم: 1. ما مسلمانان در عید اضحی (عید قربان) برای زنده نگه داشتن راه ابراهیم (ع) که پدر موحدین همه عالم است، و به شکرانه سرفرازی او در امتحان الهی، گوسفند قربانی می‌کنیم و گوشت آن را به فقرا و نیازمندان می‌دهیم. این یعنی انسانیت. 2. کسانی که مدعی هستند نباید خون حیوانات را ریخت، آیا خودشان تابحال گوشت نخوردند؟ همبرگر و سوسیس چه؟! ای کاش برخی افراد قبل از اینکه حرفی بزنند یک نگاهی به خودشان بیاندازند. 3. ما مسلمانان درخت هم می‌کاریم. منتها همین آریایی‌های روشنفکرنما، در کریستمس، به تقلید از اروپایی‌ها، درخت‌ها را قطع می‌کنند و به آن لامپ آویزان می‌کنند! 4. قربانی کردن گوسفند ،بز، اسب و گاو در فرهنگ هخامنشی و ایضاً در سنت زرتشتی همواره وجود داشته. آنان خیلی خیلی بیشتر از مسلمانان حیوانات را قربانی می‌کردند (حتی در مواردی مرسوم بوده که حیوان را قبل از قربانی شکنجه می‌کردند). برای مشاهده کامل اسناد نگاه کنید به: https://b2n.ir/d62114 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ⭕️ می‌گفت: ما فرزندان کوروش کبیر هستیم! ما از نژاد پاک آریایی هستیم! می‌گفت: مرگ بر مسلمون‌ها... تا اسلام کفن نشود، این وطن، وطن نشود! 🔘 گفتم: چرا این حرف‌ها رو میزنی؟ ⭕️ گفت: در جنگ قادسیه، مسلمان‌ها 15 هزار ایرانی را کشتند! 🔘 گفتم: چه خوب که دلسوز مردم وطن هستی! ولی چرا «مرگ بر انگلیس» نمیگی؟ که در جنگ جهانی اول، با ایجاد قحطی و بیماری در ایران، میلیون‌ها ایرانی رُ کُشت و جمعیت ایران را از 20 میلیون نفر به 11 میلیون نفر رسوند؟ اصلا چرا «مرگ بر اسرائیل» نمیگی؟ طبق تورات، یهودیان در زمان خشایارشا، حدود 80 هزار ایرانی رو کشتند و هر سال هم دارند سالروز اون حادثه رو جشن ایرانی‌کُشون میگیرند. (جشن پوریم). اگر در ادعای وطن پرستی، صداقت داری، لااقل یک نگاه چپ به اسراییل بنداز. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ تصویر کوروش بر سقف دادگاه عالی امریکا تصویر کوروش در دادگاه عالی نیویورک حک شده است. اما آیا این نشانه‌ی عظمت شخصیت کوروش است؟ 🔘 پاسخ: این تصویر زیر گنبد دادگاه عالی نیویورک (The New York County Supreme Courthouse) در کنار تصاویر حَمورابی (پادشاه بابِل باستان)، سولون (شاعر و سیاستمدار یونان باستان)، جورج واشینگتن (نخستین رئیس جمهور امریکا)، آبراهام لینکُلن (شانزدهمین رئیس جمهور امریکا) و... قرار دارد. شمایل کوروش به همراه نمادهای یهودی از جمله ستاره شش‌پر، تورات و شمعدان یهود مشهود است که نشان می‌دهد در این تصویر، کوروش به عنوان منجی یهودیان ستایش شده است. اکنون باید پرسید که این قضیه چه جای افتخار دارد؟ شوربختانه برخی از هموطنان، در اثر کمبودهای شخصیتی و اجتماعی، دربِدَر به دنبال دست‌آویزی هستند تا از آن بت ساخته؛ به آنان افتخار کنند. چرا باید تمجید چند یهودی رباخوارِ جهانخوار از کوروش، برای ما سبب افتخار باشد؟ آنان، کوروش را بازیچه اهداف خود کرده اند. اگر کسانی کوروش را دوست دارند، باید تلاش کنند که او را از چنگال این جهانخواران نجات دهند. نه اینکه از بازیِ رندانه‌ی استکبار با تصویر کوروش، سرمست شوند. 🔶 اما درباره کوروش و ارتباطش با یهود، نکاتی را بیان می‌دارم: شیمون پرِز (Shimon Peres) رئیس جمهور اسبق رژیم صهیونیستی گفته بود که کوروش، نخستین صهیونیست جهان بود. همچنین اسماعیل رایین (از اعضای ساواک) در زمان شاه، کتابی نوشت با عنوان «فراماسونری و فراموشخانه در ایران» و در این کتاب مدعی شد که کوروش، رهبر فراماسونری در جهان باستان بوده است. به عبارتی، ماسون اعظم بوده است: https://www.adyannet.com/fa/news/16794 امروزه، رسانه‌های استعماری، تلاش می‌کنند کوروش را به عنوان نماد و مظهر هویت به ذهن جوان ایرانی القاء کنند. این در حالی است که در گذر هزاران سال، کوروش هیچ گاه نماد هویت ایرانی نبوده است. در سخت‌ترین لحظات، در شب‌های عملیات در دوران دفاع مقدس، کوروش کجا بود؟ نام و یاد کوروش، فقط در لحظاتی سرخوشی بر سر زبان‌هاست. در سختی‌ها ناپدید می‌شود! رسانه‌های صهیونیست، با دروغ و دَوَنگ، ابتدا چهره‌ای رمانتیک و بابِ میل جهانخواران از کوروش ساختند و سپس به وسیله رسانه‌های مزدورِ خود، این خوانش از صورت و سیرت کوروش را نشر دادند. نتیجه‌ آن شد که امروز، اکثرِ دوستداران کوروش، افرادی هستند که در برابر جبهه جهانیِ کفر، کاملاً تسلیم و ذلیل اند و در عین حال، زبانشان جلویِ جبهه جهانی مقاومت دراز است. استعمار خوب این جماعت را شناخته است. دولت استرالیا (که دست نشانده ملکه انگلیس است)، مجسمه کوروش را در یک پارک، لای علف‌ها قرار می‌دهد و عده‌ای ساده‌اندیش نیز هم اشک شوق می‌ریزند که استرالیا به هویت ما احترام گذاشته است: https://www.adyannet.com/fa/news/24843 تصویر کوروش زیر گنبد دادگاه عالی نیویورک با نمادهای یهودی نیز به همین صورت. واقعیت آن است که استفاده ابزاری صهیونیست‌ها از تصویر کوروش، مایه ننگ است. نه اسباب فخرفروشی. آیا مایل هستید آلبوم تصاویر مربوط به این نوشتار را تماشا کنید؟ بنگرید: https://www.instagram.com/p/CQwBFK9sf4B/ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ کوروش زمان طلوع کرد! ، مشهور به متولد 1354 در تهران، هم اکنون ساکن واشینگتن در ایالات متحده امریکا است. منتقدین و دوستان پیشین وی، از او به عنوان فردی روان‌پریش یاد می‌کنند که از اختلالات متعدد شخصیتی رنج می‌برد. فخرآور در سال 2013، سنای کنگره ملی ایرانیان را تأسیس و خود را به عنوان رئیس آن منصوب کرد! او ادعا کرده وقتی در ایران بود، به اتهام اقدام علیه نظام و به عنوان یکی از رهبران سیاسی جریان دانشجویی بازداشت شد. پس از مدتی که از زندان به مرخصی رفت، با پرداخت رشوه به مأمور فرودگاه، توانست از ایران فرار کند و به دبی و از آنجا به امریکا برود! اما هفته‌نامه اشپیگل می‌نویسد: در واشینگتن (بین ایرانیان) گفته می‌شود که فخرآور یک خلافکار معمولی بوده و در زندان اوین تصادفاً در تماس با رهبران مخالف سیاسی قرار گرفت. ولی نصر، احمد باطبی، ناصر زرافشان و نجمه بزرگمهر نیز هر یک، به صورتی، فخرآور را شیّاد، حقه‌باز و مزدور نظام نامیده‌اند. امیر عباس فخرآور، در سال 2006 در صحن سنای امریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران شهادت داد و خواستار تحریم بیشتر ایران شد. او همچنین در انتخابات 2020 امریکا، حامی ترامپ بود. مدتی پیش برخی از رسانه‌های وابسته به جبهه سعودی - صهیونیست، از پروژه کوروش دوم، پرده برداشتند که قرار است شخصی به رهبری مخالفان جمهوری اسلامی برگزیده، و ایران آزاد شود (!) از آن زمان، هر یک از سران مخالفین نظام، مدعی شدند که آن «کوروش زمان» من هستم! این گذشت و گذشت، تا اینکه امیرعباس فخرآور نیز زبان باز کرد. او که بارها خود را از تبار کوروش هخامنشی، آرَش زمان و خواهرزاده‌ی رضاشاه نامیده، در فروردین 1400 پرده از رخ برداشت و مدعی شد: شاهزاده رضا پهلوی، به آرمان سلطنت‌طلبی پشت کرده و طرفدار سیستم جمهوری شده است. فخرآور در ادامه، خود را رهبر جریان سلطنت‌طلب (=پادشاه جدید ایران) معرفی کرد که می‌خواهد پا جای پای کوروش هخامنشی و رضاشاه بگذارد. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 مزار شریف، مزار علی (ع)، یا مزار زرتشت؟! در شهر مزار شریف (مرکز ولایت بلخ افغانستان)، مزار کسی قرار دارد که مردم، او را بسیار محترم می‌دارند و این شهر، به سبب وجود این مزارِ شریف، "مزار شریف" نامیده شد. مردم افغانستان و تاجیکستان، بر این عقیده‌اند که آنجا مقبره‌ی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است. به تازگی برخی از زرتشتیان مدعی شده‌اند که مزار شریف، مزارِ علی (ع) نیست. بلکه مزار زرتشت است! چون طبق روایات زرتشتی، زرتشت در بلخ از دنیا رفت، پس ناگزیر، آن بنا باید مربوط به زرتشت باشد. ☑️ مزار شریف، مزار زرتشت نیست: اولاً برای این ادعا که مزارِ شریفِ "مزار شریف"، قبر زرتشت باشد، هیچ سند تاریخی وجود ندارد. ثانیاًطبق متن اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، دفن مردگان در خاک، گناه بسیار بزرگی است. به همین سبب، زرتشتیان، در طول تاریخ، تا همین نیم قرن پیش، مردگان خود را دفن نمی‌کردند. بلکه درون دخمه‌ها قرار می‌دادند تا اجساد مردگان خوراک لاشخورها و کلاغ‌ها شود. با این سخن، زرتشت نمی‌بایستی مقبره و مزار داشته باشد. ☑️ آیا مزار علی بن ابی‌طالب است؟ دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد. دیدگاه اول: در اواخر دوران بنی‌امیه، خلفای اموی به جنون افتاده، به جان و مال و ناموس محبین اهل بیت دست درازی می‌کردند. خوف این وجود داشت که مبادا بنی امیه، مزار علی (ع) در نجف را پیدا کرده، آن را شکافته و به پیکر حضرت اهانت کنند. از همین روی، امام صادق (علیه السلام) به ابومسلم خراسانی نوشتند که قبر امیرالمؤمنین را باز کرده، پیکر حضرت را به نقطه‌ای دور ببرند تا از هتک حرمت در امان بماند. ابومسلم و یارانش چنین کرده، پیکر امیرالمومنین را با احترام به سوی بلخ بُرده و در روستایی دور افتاده به نام خواجه خیران (شهر مزار شریف کنونی) به خاک سپردند. کتیبه‌‌ای هم نوشتند و در آن، صاحب قبر را معرفی، سپس کتیبه را زیر خاک پنهان کردند. سال‌ها بعد، سلطان سنجر سلجوقی که این قضیه را فهمید، دستور داد همه جا را بگردند و مزار علی (ع) را یافتند. دیدگاه دوم: در قرن ششم هجری، در بلخ، سیدی از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) زندگی می‌کرد که نامشان ابوالحسن علی بن ابی‌طالب بود. در حقیقت، این سید، که از نسل امیرالمؤمنین بود، تشابه اسمی با حضرت داشت و از آنجا که انسانی کریم و باسخاوت و صاحب شأن و جلالت بود، نزد مردم بسیار محترم قرار گرفت. پس از درگذشت ایشان، مردم مزار آن بزرگوار را گرامی داشتند و هر گاه قصد توسل به اهل بیت پیامبر می‌کردند، به زیارت آن بارگاه می‌رفتند. لذا مزار شریفِ «مزار شریف» مربوط به این سید جلیل الشأن است. مشاهده اسناد: https://www.adyannet.com/fa/news/32507 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 ☑️ چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیست‌ها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟ عموم ایرانیان در طول تاریخ اصلاً کوروش و هخامنشیان را نمی‌شناختند. در تمام آثار فاخر ادبی ایرانی، هیچ اسمی از کوروش وجود ندارد. حتی در متون تاریخی ایرانی، کوروش شخصیتی کوچک و کم‌ارزش است. طبری و امثال او می‌گویند: کوروش یک یهودی‌زاده و یک فرمانده نظامی بود که بهمن اردشیر (پادشاه سلسله کیانیان)، او را به حکومت ناحیه فارس گماشته بود. یعنی کوروش در روایات ایرنی، یک حاکم خُرد دست‌نشانده بیش نیست. اما از اواخر قاجار حکومت انگلیس، چند نفر (همچون سر جان مالکوم، راولینسون و...) را به ایران فرستاد و این‌ها بودند که به ایرانیان القاء کردند: کوروش پدر شماست! هخامنشیان مظهر هویت شما هستند! در دوران پهلوی هم جمعی از یهودیان صهیونیست (از جمله هرتسفلد، آستروناخ و...) این طرح استعماری را پیش بُردند. به نظر شما، چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیست‌ها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ ☑️ لطفاً در صفحه‌ی اینستاگرام ما، نظر خود را بنویسید: https://www.instagram.com/p/CJJKKyLB61s/ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه می‌گوید که رستم به همراه رَخش، به گندمزاری وارد شده؛ اسبش را برای چَرا رها کرد و خود به استراحت پرداخت. ناگهان دشت‌بان به سوی ایشان رفت و با چوب بر پای رستم زد که چرا اسب خود را در گندمزار رها کردی تا از آنچه كه براى آن رنج نبرده‌‏اى، بهره‏‌مند گردد؟ مگر نمی‌بینی که گندم را لگدمال کرده است؟ رستم، خشمگین، هر دو گوش آن مرد را به دست گرفت، آن‌ها را کشید و از سر جدا کرد! ز گفتار او تيز شد مرد هوش بجست و گرفتش يكا يک دو گوش‏ بيفشرد و بركند هر دو ز بن نگفت از بد و نيك با او سخن‏ دشت‌بان ستمدیده، از سرِ درد و رنج، گوش‌های خود را برداشته؛ فریادکنان به سوی پهلوانی دلیر به نام اولاد (اولات) رفت و از او یاری خواست. اولات که چنین دید، با یارانش به سوی رستم رفت و به او گفت: نامت چیست؟ چرا اسبت را در گندمزار رها کرده و گوش‌های دشت‌بان را برکندی؟ رستم در پاسخ، به اولات گفت: اگر نام من بدانی، روان از تنت بیرون خواهد شد. پس شمشیر از نیام برکشید و به سوی اولات و یارانش تاخت. رستم، به زخم شمشیر، سر از بدن یاران اولات جدا کرد و او را به بند کشید: «به يک زخم دو دو سر افگند خوار، همى يافت از تن به يک تن چهار». یعنی رستم با هر ضربت شمشیر، دو سر را از بدن جدا کرد و بدن هر کدام از آنان را چهار تکه کرد. حکیم فردوسی، به روشنی، منصفانه، حقیقت را بیان می‌کند. او قهرمان داستان را سانسور نمی‌کند. خیلی رک و صریح، از زشتی رفتار رستم سخن می‌گوید که بدون اجازه، وارد گندمزار شد و به جای معذرت‌خواهی، گوش‌های دشت‌بان ضعیف را کَند و از سر جدا کرد. رستم، در نهایت آن چند جوان (که از دید نگارنده، عدالت خواه بودند) را گردن زد و سرهایشان را برید. این را نشانه‌ی بزرگواری و عظمت می‌دانم که حکیم فردوسی، حقیقت را به پای تعصبات ناسیونالیستی ذبح نمی‌کند. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
لطفاً بخوانید شهید فرهاد خادم (متولد 1336)، فارغ‌ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، و از مهندسان فعال در تنگه‌ی چذابه بود که در سال 1360، در عملیات فتح المبین در 24 سالگی به شهادت رسید. ☑️ شفای فرهاد به دست امام حسین (ع) به گفته‌ی خانم تاج‌گوهر خداداد کوچکی (مادر شهید فرهاد خادم) وقتی فرهاد خردسال بود (2-3 ساله)، به شدت بیمار شد. شب عاشورا بود. پدر و مادر فرهاد، ناامید از همه‌جا، در خیابان با دسته‌‌ی عزاداران امام حسین روبرو شدند. بارقه‌ای از امید در قلب تاج‌گوهر درخشیدن گرفت و ناله کنان امام حسین را صدا زد و از او یاری خواست. با گذشت مدتی اندک، فرهاد از بیماری سخت، نجات می‌یابد. اما محبتی که امام حسین به این خانواده زرتشتی کرد، فراموش نشد. مدتی گذشت، خانم تاج‌گوهر هر ساله نذر خود را ادا می‌کرد. مدتی بعد پیوند این خانواده با آل محمد (صلی الله علیه و آله) دو چندان شد. این خانواده در سفری به مشهد، به زیارت امام رضا (علیه السلام) هم رفتند و این برنامه‌ی هر ساله‌ی این خانواده شد.[1] ☑️ کتاب «جای پای فرهاد» این کتاب، زندگی‌نامه‌ی شهید فرهاد خادم است که از زبان مادرش روایت شده و از سوی انتشارات روایت فتح در سال 1389 به چاپ رسید.[2] مادر شهید، در تاریخ 7 مهر 1394، که میهمان برنامه خندوانه (با اجرای رامبد جوان) بودند، گفتند: این کتاب مورد توجه عموم قرار نگرفته بود، تا اینکه رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنه‌ای، این کتاب را دیدند و از آن تمجید و قدردانی کردند، از آن روز کتاب زندگی فرزندم مورد توجه قرار گرفت و به چاپ دوم هم رسید. (نقل به مضمون) ☑️ پشت به شاه، رو به امام شهید فرهاد خادم، جزو آن دسته از زرتشتیانی بود که در قبال خیانت‌های شاه سکوت نکرده، فریاد «مرگ بر شاه» سر داد. او جزو نخستین زرتشتیانی بود که با نهضت امام خمینی (ره) همراهی کرده، در راهپیمایی‌ها و تظاهرات، نقش فعالی داشت. 🔸 پی‌نوشت: [1]. ایسنا، شنبه، 5 مهر 1393. [2]. فرهاد خضری، جای پای فرهاد (زندگی‌نامه شهید فرهاد خادم)، تهران: انتشارات روایت فتح، 1389. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔻 دلباختگان کوروش هخامنشی در خدمت صدام اینجانب (ادمین کانال n_bastan در تلگرام) حدود یازده سال است که در عرصه ناسیونالیزم (ملی‌گرایی) و تاریخ ایران باستان مطالعه می‌کنم. ناگزیر درباره‌ی جریان‌های ناسیونالیستی تُرک، عرب و بلوچ و... نیز مطالعات و پژوهش‌های میدانی داشته ام. می‌خواهم یکی از تجربیات خود را عرضه کنم. گروهک‌هایی مثل نضال (الاحوازیه) در سال‌های اخیر موفق شده‌اند عده‌ی قابل توجهی از جوانان عرب ایران را به سمت خود جلب کنند. این گروهک‌ها که از دید خودشان، هویت‌طلب و از دید ما، تجزیه طلب هستند، بر دو زخم می‌نشینند. در حقیقت، آنان مردم عرب را متوجه زخم‌ها و دردها می‌کنند و به ایشان می‌گویند: درمان دردها این است که خودمان یک کشور مستقل عربی داشته باشیم. راه چاره آن است که به صورت فرهنگی و مسلحانه اقدام کنیم. این دو زخم عبارت اند از: نخست. معیشت و آبادانی: وقتی دولت (دولتی که به هر طریق از مردم رأی گرفته) نفت و گاز را از زیر پای مردم می‌بَرَد و در تأمین معیشت آنان کوتاهی می‌کند، این زخم می‌شود بر دل مردم. البته در این چهل سال، هرگاه امور به دست نیروهای انقلابی بود، کارهای بزرگی انجام شد که قابل انکار نیست. دُوّم. شخصیت و آبرو: وقتی عده‌ای زیر پرچم کوروش هخامنشی و با شعار آریایی‌گرایی، به عرب‌ها اهانت می‌کنند، این می‌شود یک زخم بر دل‌های مردم عرب خوزستان. درحالیکه آنان جزو اصیل‌ترین مردمان عرب هستند که بسیاری از زمان ساسانیان و برخی هم از دوران اسلامی در خوزستان زندگی می‌کنند. بارها از برخی مردمان عرب شنیدم که ما فقر را تحمل کردیم و می‌کنیم. اما اهانت و تحقیر را تحمل نمی‌کنیم. یعنی فحش و ناسزا، چیزی است که آن را نمی‌بخشیم. متأسفانه تعداد قابل توجهی از پیروان جریان نضال (الاحوازیه) در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، به نشر مطالبی در تمجید از صدام و سران بعث عراق اقدام می‌کنند. تیراندازی به سمت مردم عادی را هم بخاطر داریم. یقیناً آن دسته از دلباختگان کوروش که به هر بهانه، مردمان عرب را به باد ناسزا می‌گیرند، در این تفرقه و فجایعِ ناشی از آن سهیم هستند. به عبارتی دستشان به خون آلوده است. چون بر پیکر هموطنان عرب ما زخم می‌زنند و در نتیجه مگس‌های سعودی و بعثی دور زخم جمع می‌شوند. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
⁉️پدر اهورا مزدا کیست؟ آیا خدای پدر دارد؟ زُروان نام یکی از ایزدان باستانی است. زروان در نوشته‌های پهلوی خدای زمان است، اما بنا بر آیین زروانی، زروان خدایی است که در زمانی که هیچ‌چیز وجود ندارد نیایش‌هایی به جای می‌آورد تا پسری با ویژگی‌های آرمانیِ اورمزد داشته باشد که جهان را بیافریند. 🔴 یا زمان در آیین ایرانی تاریخی مبهم و طولانی دارد. در لوحه‌های بابِلی مربوط به سدهٔ پانزدهم پیش از میلاد از ایزدی به نام «زُروان» سخن رفته‌است. در # اوستا نیز به ‌اختصار از این یاد شده و در متون هم دربارهٔ آن سخن رفته‌است. زروان دراصل فرشتهٔ زمان است و با صفت اَکرانه (بی‌کرانه) از او یاد شده‌است. از صفات چنین پیداست که برای زمان، آغاز و انجامی تصور نشده و آن را همیشه پایدار و قدیم و جاودانی دانسته‌اند. از این زمان بی‌کرانه است که زمان کران‌مند آفریده شد و ادامهٔ خلقت از طریق توالد و تناسل میسر گردید. در آیین مهرپرستی نیز زمانِ بی‌کرانه در رأس قرار دارد و زروان معمولاً به‌صورت موجودی با سر شیر و جسمی که ماری دورِ آن پیچیده، تجسم یافته‌است نه فقط در ذکر آمده‌است، بلکه در مآخذ نسبتاً قدیم یونانی هم به وجود آن اشارت رفته‌است. 📚منابع: فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، ص۲۲۵ اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته‌های پهلوی، رحیم عفیفی، ص۵۳۹ دین‌های ایران باستان، هنریک ساموئل نیبرگ، ص۳۸۸ فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، ص۲۲۵ دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین‌کوب، ص ۳۳۶ و ۳۳۷ دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین‌کوب، ص ۲۷۶ و ۲۷۷ ایران باستان، م.موله، ترجمه دکتر ژاله آموزگار ص ۷۱ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴ازدواج برای آرام کردن باران - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
چرا کوروش گرایان تا به این حد دروغگو هستند؟ هدفشان از این جعلیات چیست؟ چرا به جای سند و منبع دقیق فقط اسم مورخان را معرفی میکنند؟ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴این مراسم در آسام و ماهاراشترا صورت می‌گیرد که در آن، جمعیت بسیار زیادی جمع می‌شوند تا به پاس بارش باران، از باران خود دو را به با یکدیگر درآورند. نوع این حیوانات بسته به محل رخداد این جشن متفاوت است. در بعضی نقاط ، بعضی و الاغ! اما تمامی این ازدواج‌ها به دست انجام می‌شود. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴💥تصویر یا نماد فرشته بالدار یا ترکیبی از بت های عیلامی و مصری؟ 🔴فرشته بالدار ( نه کوروش ) که بر روی دروازه R حکاکی شده است و مرد ریشداری را با چهار بال نشان می دهد که جامه ای در بر و تاجی چند طبقه از نوع بر سر دارد . در گذشته نوشته هایی بر فراز سر ( فرشته بالدار ) بوده است که بر آن این متن بسیار ساده حک شده بود : من ، کوروش شاه، یک هخامنشی. ✅در پست های پیشین به شما عزیزان ثابت کردیم این تصویر و مصری که بر سر این مجسمه وجود دارد یک نماد و تاج بت یکی از مصری است که در این جا اقای به عنوان بالدار معرفی کرده است و می گوید : آیا می شود گفت که ، همانطور که فرض کرده اند ، این کوروش است؟ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴تصویر پدر و - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢 که با می کند! 🔴کیومرث از اهورامزدا و دخترش سپندارمذ به وجود آمده بود . این نخستین ازدواج با محارم بود بعد از آن کیومرث مادرش را بارور کرد . و مشی و مشیانه به وجود آمدند ( اجداد طبیعی بشر ) و در استوره‌های ایرانی: از نطفه‌ی گیومرث که پس از کشته شدن، بر زمین ریخته می‌شود، پس از چهل سال، شاخه‌ای از گیاه «ریواس» که دارای دو ساقه است و پانزده برگ است از زمین می‌روید. مشی و مشیانه، در کمرگاه، یکی هستند و آشکار نیست که کدام یک نر و کدام ماده است. سرانجام ایشان دارای هفت جفت فرزند می‌شوند، نر و ماده. هر کدام از این جفت‌ها با هم در می‌آمیزند و نسل انسان دنباله پیدا می‌کند. مشیه و مشیانه در سن 100 سالگی می‌میرند در فروردین یشت بند ۸۷ نیز آمده که: «فروَهر کیومرث را میستاییم که نخستین کسی است که به گفتار و آموزش اهورهمزدا گوش فرا داده و کسی است که اهورهمزدا از او خاندان‌های کشورهای آریایی و نژاد کشورهای آریایی را آفریده است.» 🔴یک اندیشهٔ اساطیری قدیمی در بخشی از آمده است (سوم، فصل ۸۰، بندهای۳-۴) که در آن آیین میان (خویدوس) و توجیه شده است. به عنوان نخستین نمونهٔ خویدوس، پیوند مقدس میان اهورا مزدا و دخترش سپندارمذ بر شمرده شده است. از این پیوند است که زاده شد. 📚منابع: [۱]. «دینکرد و مشروعیت ازدواج با محارم در آیین زرتشت» [۲]. بنگرید به «ازدوا‌ج‌های برادر-خواهری در آیین زرتشت» [۳]. کتاب سوم دین‌کرد، دفتر اول، به اهتمام فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا، ۱۳۸۱. ص ۱۴۴ [۴]. کتاب سوم دین‌کرد، دفتر اول، همان، ص ۱۴۶ [۵]. کتاب سوم دین‌کرد، دفتر اول، همان، ص ۱۴۶ [۶]. مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع. بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۹۱. ص ۱۴۱ م.موله ، ایران باستان ص ۱۰۲ مجمل التواریخ و القصص ص 11 مجمل التواریخ و القصص ص 22 تاریخ تمدن و فرهنگ ایران کهن ـ دکتر هوشنگ طالع ـ رویه 120 ـ چاپ سمرقند ـ سال 1386 محمد بن جریر طبری. تاریخ طبری؛ تاریخ الرسل و الملوک. ج 1. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: انتشارات اساطیر، 1390، چاپ هشتم، ص99 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴کتاب ایران باستان ، م .موله ص 71 پدر و - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat